duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariellexxx

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:00

Ik wou net zeggen, ik ben dan wel een manege ruiter, en de paarden bij ons zullen nooit zo gaan lopen zoals hier beschreven wordt (Ja misschien de net 4 jarige waar ik net 4 mnd. opzit en nog amper door een ander wordt gereden)
Op de manege is het al moeilijk de paarden jou hand helemaal naar beneden te laten volgen, de paarden houden TE veel vast, laten pas laat in de training los, en je begint de volgende keer weer helemaal opnieuw Lachen
Wil niet zeggen dat ik dit niet probeer, tuurlijk wel! Hoe meer de paardjes ook maar iets van hun rug gebruiken, is mooi meegenomen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:04

Een manege paard krijg je idd nooit ECHT los...
Mar idd hoe meer ze ook maar iets van de rug gebruiken, hoe beter het is voor ze Ja

Heb respect voor die beesten Ja

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:44

Manege paarden zijn in veel opzichten meer een top atleet dan een paard onder een top-ruiter. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:47

Geestelijk dan toch. Haha!
Veel manegepaarden zijn erg stijf en stram...

Maar ze hebben eindeloos vee geduld, doorzettingsvermogen en moeten heel creatief zijn om al die verschillende signalen maar allemaal te snappen...
Vind het knappe paarden Ja

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:51

Ik moet zeggen dat ik echt aan het trappelen ben om weer in het zadel te klimmen.
Maar besef elke keer weer, dat het zoooo verschrikkelijk moeilijk is om het goed te doen, en dan nog te begrijpen en te onderbouwen wat je aan het doen bent.
Zou er bijna niet meer opklimmen Haha!
Toch maar veulentjes fokken dan

Ik word steeds meer bewust onbekwaam
kijk uit naar de momenten bewust bekwaam Cool

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:00

Sall schreef:
hmmmmm das fijn, die mag je vanmiddag mooi eens voor doen/uitleggen Haha!

Hahahahaha... dat had je vanmiddag even moeten zeggen! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:02

Sall schreef:
Ik moet zeggen dat ik echt aan het trappelen ben om weer in het zadel te klimmen.
Maar besef elke keer weer, dat het zoooo verschrikkelijk moeilijk is om het goed te doen, en dan nog te begrijpen en te onderbouwen wat je aan het doen bent.
Zou er bijna niet meer opklimmen Haha!
Toch maar veulentjes fokken dan

Ik word steeds meer bewust onbekwaam

Nors opkijken
Veulentjes fokken én rijden, alleen eerst even zelf herstellen Tong uitsteken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:03

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:01

Sall schreef:
(...)Ik word steeds meer bewust onbekwaam

Hier kijk ik ook echt naar uit!

Maar inderdaad, die maenegepaarden zijn echt super paarden. Als je sommige onervaren ruiters nog een moeite zien hebben om een paard in zijn bewegingen te storen vind ik het knap dat de meeste nog netjes doorlopen ook!
Afgelopen dinsdag had ik ook weer privéles en in het begin was ze echt niet voorwaarts, maar door continue in stap, draf en galop te schakelen en haar goed voorwaarts tegen de hand te rijden kreeg ik ineens het gevoel hoe nou die precieze controle over de stappen van het paard voelen. Natuurlijk was het nog niet 100%, maar nu weet ik wel wat ik de volgende keer moet voelen Haha! En ondanks dat ze nog niet na wou geven voelde ik wel dat ze losser werd en steeds beter reageerde op de kleiner wordende hulpen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:34

Hier nog een paar foto's van mij uit de topics, werkt wat makkelijker:
1e paard heeft de neiging erg diep te gaan, of heel erg aan je hand te gaan hangen. Op deze foto's ging eht beter, ging stukjes netjes met neusje naar voren toe. Ook vind het het moeilijk achter te gebruiken..

Afbeelding

Wegrijden uit halthouden, ik vind het erg apat en weet iet wat ik ervan moet vinden Bloos Hij vertrekt wel van achter..
Afbeelding

Weg rijden middendraf, vind hij enorm moeilijk..
Afbeelding

Nu Linka, paard met zware KS

Afbeelding

En Maxje

Losrijden, nog wat op de voorhand
Afbeelding

Afbeelding

Deze vind ik niet netjes.. Benen wel, maar rug niet
Afbeelding

Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:17

MyWishMax schreef:
Wegrijden uit halthouden, ik vind het erg apat en weet iet wat ik ervan moet vinden Bloos Hij vertrekt wel van achter..
Afbeelding

Dit vind ik echt een fantastische foto om te laten zien dat je een paard een "sit-up" laat doen door snel en groot weg te rijden OK dan!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:30

Om de andere 2 monsters hier ook nog even neer te zetten Knipoog

Ulano, wilt heeeel graag gaan hangen, was ong. de 4e keer dat ik erop zat:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb helaas geen betere foto's van de zijkant genomen...

Kevita, Kevita is al 15 jaar en een fokmerrie die al flink wat veulens op de wereld heeft gezet.
Houd er a.u.b. rekening mee dat ze al 7 jaar niet meer onder het zadel is geweest en dit de 3e keer was dat ik er op zat!!

Afbeelding

Achterhand mag er meer bij, is nu een hel stuk verbeterd Knipoog
Afbeelding

Afbeelding

Brand los Lachen

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:05

ik heb ngo wel een vraagje over correct ruggebruik en hoe je dit kunt bevorderen bij een bepaald type paard. Ik rij nu enige tijd een paard dat ik maar heel moelijk aan t werk krijg.

Het is een vreselijk heet paard, dat eigenlijk alleen maar onder je uit wil lopen. De ontspanning is dan ook vaak ver te zoeken. Wanneer ik hem "normaal" rijd, dan "loopt hij aan de teugel", maar dan drukt hij zijn hele rug wel weg. Hij loopt vreselijk in één houding (heel opgericht) en wil mijn hand (nog) niet volgen. Wanneer ik hem echter lang laat van voren, gaat hij wel op zoek naar mijn hand, en daalt hij in de hals (voor mijn gevoel gaat hij dan beter over de rug lopen en meer ontspannen) maar blijft hij wel rommeliger in de aanleuning. Ik probeer altijd veel met mijn benen eraan te rijden, maar dit is dus een paard waar dat enigzins moeilijk bij gaat, dus meestal "naar de hand toerijden" resulteerd in enorm tempoverhoging. Wat-o-wat moet ik nu doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:40

Hoe is je zit? Als je niet met de beweging meegaat en zwaar zit (bijvoorbeeld heel fanatiek probeert om stil te zitten) hebben paarden idd wel eens de neiging om onder je uit te vliegen.
Je lost het op door je heupen los te laten, je bekken iets te kantelen, zodat je onderrug en heupen los zijn en je soepel met de beweging mee kunt gaan.
Verder zou ik hem wat langer laten van voren, wel je been eraan houden. Wat harder gaan is niet erg, beloon hem enthousiast wanneer hij op de gewenste manier op je been reageert.
Dat de aanleuning nu nog wat rommelig is, is niet erg. Maar ik adviseer je echt lang en laag te blijven rijden voorlopig.
Met overgangen kun je hem sterker maken (rijd hem dan ook terug op je zit, niet op teugeldruk), met voltes soepeler. Als hij na verloop van tijd sterker en soepeler wordt, zal de aanleuning ook netter worden.
Heel lief zijn met de hand, en lief met je benen... en benen ook stil houden... iedere pas aandrijven is niet nodig.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:43

MyWishMax schreef:
Hier nog een paar foto's van mij uit de topics, werkt wat makkelijker:
1e paard heeft de neiging erg diep te gaan, of heel erg aan je hand te gaan hangen. Op deze foto's ging eht beter, ging stukjes netjes met neusje naar voren toe. Ook vind het het moeilijk achter te gebruiken..

Ik ben ook fan van je tweede foto, prachtig beeld, niet denken dat je niet weet wat je ervan moet denken, dít is wat je wil bereiken bij het wegrijden!

Verder, misschien helpt het bij het eerste paard om je handen wat meer naar voren te houden? Goed op buitenteugel/binnenbeen rijden, en lekker ontspannen hand houden. Zodra het paard 'hangneigingen' krijgt drijven, maar toch voor wat 'tegenhouden' door wat terug te zitten.
En bij het tweede paard, waar je zegt dat je rug niet helemaal recht was, ik vind het storender aan die foto, dat je paard het hoofd kantelt. Weer het verhaal van binnenbeen/buitenteugel. En je binnenteugel wat met rust laten, beetje je hand optillen voor de stelling, meer niet Lachen

Verder vind ik het er héél netjes uitzien!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:53

Ja dat probeer ik inderdaad bij dat 1e paard, handen voor en rijden maar.. Maar vergeet het wel eens Bloos Dan pak ik hem er weer bij Bloos

Edit: verkeerd begrepen!

Bij Max was dat kantelen Knipoog Ja dat is echt grote fout van me, doe eigk alleen binnenhand omhoog normaal emt stelling, maar hij was erg stijf die dag en dan ga ik hem zó veel 'helpen' dat hij er slechter van wordt en dus bijvoorbeeld gaat kantelen Bloos
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 28-09-07 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:54

Shalbo schreef:
ik heb ngo wel een vraagje over correct ruggebruik en hoe je dit kunt bevorderen bij een bepaald type paard. Ik rij nu enige tijd een paard dat ik maar heel moelijk aan t werk krijg.

Het is een vreselijk heet paard, dat eigenlijk alleen maar onder je uit wil lopen. De ontspanning is dan ook vaak ver te zoeken. Wanneer ik hem "normaal" rijd, dan "loopt hij aan de teugel", maar dan drukt hij zijn hele rug wel weg. Hij loopt vreselijk in één houding (heel opgericht) en wil mijn hand (nog) niet volgen. Wanneer ik hem echter lang laat van voren, gaat hij wel op zoek naar mijn hand, en daalt hij in de hals (voor mijn gevoel gaat hij dan beter over de rug lopen en meer ontspannen) maar blijft hij wel rommeliger in de aanleuning. Ik probeer altijd veel met mijn benen eraan te rijden, maar dit is dus een paard waar dat enigzins moeilijk bij gaat, dus meestal "naar de hand toerijden" resulteerd in enorm tempoverhoging. Wat-o-wat moet ik nu doen?

Yamcha schreef:
Hoe is je zit? Als je niet met de beweging meegaat en zwaar zit (bijvoorbeeld heel fanatiek probeert om stil te zitten) hebben paarden idd wel eens de neiging om onder je uit te vliegen.
Je lost het op door je heupen los te laten, je bekken iets te kantelen, zodat je onderrug en heupen los zijn en je soepel met de beweging mee kunt gaan.
Verder zou ik hem wat langer laten van voren, wel je been eraan houden. Wat harder gaan is niet erg, beloon hem enthousiast wanneer hij op de gewenste manier op je been reageert.
Dat de aanleuning nu nog wat rommelig is, is niet erg. Maar ik adviseer je echt lang en laag te blijven rijden voorlopig.
Met overgangen kun je hem sterker maken (rijd hem dan ook terug op je zit, niet op teugeldruk), met voltes soepeler. Als hij na verloop van tijd sterker en soepeler wordt, zal de aanleuning ook netter worden.
Heel lief zijn met de hand, en lief met je benen... en benen ook stil houden... iedere pas aandrijven is niet nodig.

Ik vind de omschrijving typisch voor een paard dat niet van achter naar voren gereden wordt of kan worden. In dit geval waarschijnlijk het laatste omdat hij zo vlug is dat je je been eraf houdt, waardoor hij nooit van achter door komt naar je hand. Daardoor komt hij niet over de rug in jou hand, wat resulteert in de rug weg drukken en hand niet willen volgen en/of geen constante verbinding. Bij dit paard dus beide.
Een paard dat zo vlug is, moet leren je beenhulpen te accepteren. Hij moet leren actief van achter door te treden op jou beenhulpen, in plaats van voor je been vluchten. Heel belangrijk daarbij is om je been aan je paard te houden. Niet drijven... gewoon been stil áán je paard. Smeer desnoods wat haftwax op je laarzen Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:56

Het is heel moeilijk zo van foto's, maar ik krijg bij Max het idee dat ie niet helemaal lekker los door z'n lijf heen loopt Bloos

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:56

Goed gezien Haha!

Hij was erg stijf die dag Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:58

Okee Haha!

Wat doe je om hem losser te maken? Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:09

Mag ik jullie even vragen, wat jullie van het verschil vinden tussen deze foto's?

Afbeelding

Afbeelding
Hier was hij al wel wat moe (tijdens les) dus hij werd wat hangerig hoor..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:15

Aimee schreef:
Okee Haha!

Wat doe je om hem losser te maken? Lachen

Overgangen en voltes.. Het is een typische pony, van veel dingen wordt hij alleen maar stijfer. Ik ga ook snel galoperen en hem daarin los laten worden en daarna begin ik opnieuwe met stappen enzo

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:18

MyWishMax schreef:
Overgangen en voltes.. Het is een typische pony, van veel dingen wordt hij alleen maar stijfer. Ik ga ook snel galoperen en hem daarin los laten worden en daarna begin ik opnieuwe met stappen enzo

Van watvoor dingen wordt hij stijfer dan?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:19

MyWishMax schreef:

is dat typisch iets voor pony's? Bloos wist ik niet. die van mij heeft daar geen last van..
[edit: of lees ik het nou verkeerd?]
Laatst bijgewerkt door _Pansy_ op 28-09-07 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:24

Yamcha schreef:

Aimee schreef:
Ik vind de omschrijving typisch voor een paard dat niet van achter naar voren gereden wordt of kan worden. In dit geval waarschijnlijk het laatste omdat hij zo vlug is dat je je been eraf houdt, waardoor hij nooit van achter door komt naar je hand. Daardoor komt hij niet over de rug in jou hand, wat resulteert in de rug weg drukken en hand niet willen volgen en/of geen constante verbinding. Bij dit paard dus beide.
Een paard dat zo vlug is, moet leren je beenhulpen te accepteren. Hij moet leren actief van achter door te treden op jou beenhulpen, in plaats van voor je been vluchten. Heel belangrijk daarbij is om je been aan je paard te houden. Niet drijven... gewoon been stil áán je paard. Smeer desnoods wat haftwax op je laarzen Haha!

Ik heb t misschien krom omschreven, maar drijven doe ik zeker niet elke pas. Wat ik bedoelde was dat ik mijn benen eraan hou (en dus niet afsteek). Ik heb namelijk altijd geleerd dat afsteken het ergste is wat je kunt doen, omdat je dan het probleem alleen maar vergroot.

Wat betreft de tekst van Yamcha: Is het zo dat ieder probleem per definitie aan de ruiter ligt? Ik ben namelijk gevraagd om dit paard te rijden, omdat ik heel rustig ben met mijn zit en hand. Kan het niet (ook?) zo zijn dat dit paard gewoon van nature loperig is? Op mij komt het nu namelijk over dat wanneer ik mijn zit verbeter, het probleem opgelost is.
Dat van dat laag en lang rijden ben ik met je eens, dat werkt voor mijn gevoel ook het allerbeste. Ik vind het alleen heel moeilijk, omdat ik van verschillende mensen verschillende dingen hoor. Maar deze manier past inderdaad het beste bij mij.