Shalbo schreef:ik heb ngo wel een vraagje over correct ruggebruik en hoe je dit kunt bevorderen bij een bepaald type paard. Ik rij nu enige tijd een paard dat ik maar heel moelijk aan t werk krijg.
Het is een vreselijk heet paard, dat eigenlijk alleen maar onder je uit wil lopen. De ontspanning is dan ook vaak ver te zoeken. Wanneer ik hem "normaal" rijd, dan "loopt hij aan de teugel", maar dan drukt hij zijn hele rug wel weg. Hij loopt vreselijk in één houding (heel opgericht) en wil mijn hand (nog) niet volgen. Wanneer ik hem echter lang laat van voren, gaat hij wel op zoek naar mijn hand, en daalt hij in de hals (voor mijn gevoel gaat hij dan beter over de rug lopen en meer ontspannen) maar blijft hij wel rommeliger in de aanleuning. Ik probeer altijd veel met mijn benen eraan te rijden, maar dit is dus een paard waar dat enigzins moeilijk bij gaat, dus meestal "naar de hand toerijden" resulteerd in enorm tempoverhoging. Wat-o-wat moet ik nu doen?
Yamcha schreef:Hoe is je zit? Als je niet met de beweging meegaat en zwaar zit (bijvoorbeeld heel fanatiek probeert om stil te zitten) hebben paarden idd wel eens de neiging om onder je uit te vliegen.
Je lost het op door je heupen los te laten, je bekken iets te kantelen, zodat je onderrug en heupen los zijn en je soepel met de beweging mee kunt gaan.
Verder zou ik hem wat langer laten van voren, wel je been eraan houden. Wat harder gaan is niet erg, beloon hem enthousiast wanneer hij op de gewenste manier op je been reageert.
Dat de aanleuning nu nog wat rommelig is, is niet erg. Maar ik adviseer je echt lang en laag te blijven rijden voorlopig.
Met overgangen kun je hem sterker maken (rijd hem dan ook terug op je zit, niet op teugeldruk), met voltes soepeler. Als hij na verloop van tijd sterker en soepeler wordt, zal de aanleuning ook netter worden.
Heel lief zijn met de hand, en lief met je benen... en benen ook stil houden... iedere pas aandrijven is niet nodig.
Ik vind de omschrijving typisch voor een paard dat niet van achter naar voren gereden wordt of kan worden. In dit geval waarschijnlijk het laatste omdat hij zo vlug is dat je je been eraf houdt, waardoor hij nooit van achter door komt naar je hand. Daardoor komt hij niet over de rug in jou hand, wat resulteert in de rug weg drukken en hand niet willen volgen en/of geen constante verbinding. Bij dit paard dus beide.
Een paard dat zo vlug is, moet leren je beenhulpen te accepteren. Hij moet leren actief van achter door te treden op jou beenhulpen, in plaats van voor je been vluchten. Heel belangrijk daarbij is om je been aan je paard te houden. Niet drijven... gewoon been stil áán je paard. Smeer desnoods wat haftwax op je laarzen