Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:54

HC, inderdaad afschuwelijk mbt je vrouw.

DAt het niet een waterdicht systeem is bljikt, maar toch denk ik eerlijk gezegd dat er meer risico op schade is zonder dan met cap.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:18

detour schreef:
DAt het niet een waterdicht systeem is bljikt, maar toch denk ik eerlijk gezegd dat er meer risico op schade is zonder dan met cap.

Het nut is situationeel afhankelijk. Het paard, de ruiter, de omstandigheden leggen in elk individueel geval een ander gewicht in de schaal. Soms weegt de beschermende waarde zwaar, soms niet.
Op de ánder kant van de weegschaal ligt de beleving van de ruiter. Soms is de ´prijs´ van het gebruik nihil of levert het zelfs op zích al wat op en dan slaat de balans snel door naar een cap opzetten.
Voor een ander is de belevingswaarde zéér negatief en de prijs hoog. Ligt er dan aan de nut-kant weinig op de schaal, dan slaat de balans door naar het níet gebruiken.

Voor míj levert het weing nut op en kost het mij veel = niet. Omdat ik beslissingsbevoegd ben mag ik die beslissing zelf nemen.
Voor mijn zoontje slaat de balans naar wél en omdat ik verantwoordelijk ben moet ik die beslissing voor hem nemen.
Voor de incidentele uitzonderlijke andere die op mijn paard stapt neem ik die beslissing ook omdat die onder mijn verantwoordelijkheid valt: op.
Bandida is de enige uitzondering die zelf mag beslissen omdat ze dat kán, de risicos kan inschatten.

Over de rest van de wereld heb ik geen mening. Ik heb geen informatie over het nut noch over de ´prijs´.
Hoewel ik HEEL goed weet wat de beschermende waarde van een goede! valhelm kan zijn, kan ik geen mening hebben over de waarde voor een ander waar ik niets van weet. Geen info = geen basis voor een mening Pling

Het enige wat ik kan melden is:´
- veilig gedrag voorkomt vallen, een helm beschermd mogelijk tegen een deel van de mogelijke gevolgen
- áls je een helm op zet, zet dan goéde op

hc

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:41

detour schreef:
Ik vind het dan ook een pre dat bodyprotectors bij het springen verplicht worden. Cool

Ik heb op een renstal gewerkt, daar reden we met helm op, daar was een cap niet eens afdoende en werd je de verzekering uitgegooid als trainer als je je personeel cap liet dragen...

In Engeland zijn er renstallen waar de trainer zijn eprsoneel verplicht een cap te dragen tijdens het lopen aan de hand met de dieren; ze staan hoog in het bloed en voer, kunnen stuiteren. Een hoef in je hoofd lijkt me ook geen pretje. Clown

In het geval van die renstallen is de eigenaar/bedrijfsleider verantwoordelijk, dus kan en mag hij zich indekken door een helm/cap verplicht stellen voor zijn personeel. Idem BP.

In gevallen waarin de ruiter echter zélf verantwoordelijk is, snap ik niet waarom je dat zou moeten verplichten. Iedereen heeft een gezond stel hersens en zou zelf de afweging moeten kunnen maken.

Je moet je hersens niet alleen beschermen, maar ook (mogen) gebruiken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:53

Chiqa schreef:
Sheran schreef:
Ik zie daar echt niets van 'mening opdringen' bij terug, hoor! Wat dring je nou iemand op als je je met iemand anders bemoeit? Verward
Mensen bemoeien zich met elkaar. Uiteraard, anders praat je niet eens met elkaar.
.

Toch weer jammer dan dat de persoonin questie in dit geval HC elke keer weer keihard dit soort reactie's negeert Vork

Inderdaad. HC? Waar ben je? Tong uitsteken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:25

oomens schreef:
detour schreef:
Ik vind het dan ook een pre dat bodyprotectors bij het springen verplicht worden. Cool

Ik heb op een renstal gewerkt, daar reden we met helm op, daar was een cap niet eens afdoende en werd je de verzekering uitgegooid als trainer als je je personeel cap liet dragen...

In Engeland zijn er renstallen waar de trainer zijn eprsoneel verplicht een cap te dragen tijdens het lopen aan de hand met de dieren; ze staan hoog in het bloed en voer, kunnen stuiteren. Een hoef in je hoofd lijkt me ook geen pretje. Clown

In het geval van die renstallen is de eigenaar/bedrijfsleider verantwoordelijk, dus kan en mag hij zich indekken door een helm/cap verplicht stellen voor zijn personeel. Idem BP.

In gevallen waarin de ruiter echter zélf verantwoordelijk is, snap ik niet waarom je dat zou moeten verplichten. Iedereen heeft een gezond stel hersens en zou zelf de afweging moeten kunnen maken.

Dat heeft natuurlijk niet iedereen Knipoog

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:13

Sheran schreef:
Ik draag een cap omdat er mensen zijn die van me houden. En En het eventuele plezier dat je eraan zou hebben om zonder cap te rijden weegt voor mij niet op tegen het plezier dat ze eraan hebben om jou gezond te zien, en het verdriet dat ze zullen hebben als jou iets overkomt.

Ik ben sinds een paar dagen lid, maar reageer nu voor het eerst omdat ik dit wel een heel mooie uitspraak vind.
Ik ben zo'n 20 jaar geleden begonnen met rijden en toen reed bijna niemand met een cap op. Op de manege was het ook niet verplicht. Ik ben na een aantal jaren gestopt met rijden en pas weer begonnen en in de eerste instantie vond ik het bijzonder vervelend en bemoeizuchtig dat ik een cap op moest. Nu ben ik eraan gewend en vind het niet zo erg meer, hoewel ik zonder wel lekkerder vind en ik voel me er ook niet onveiliger door. Ik vergelijk het maar met het rijden met autogordels. Ik heb ze in de 25 jaar dat ik een rijbewijs heb nooit nodig gehad en misschien zal ik ze ook nooit nodig hebben, maar niemand kan in de toekomst kijken. Uit allerlei testen is gebleken dat het verstandiger is en ik vind dat ik vooral tegenover mijn kinderen, man en ouders verplicht ben om deze veiligheidsmaatregelen te nemen. Hoewel ik wel vind dat je het niet te ver moet doordrijven. Een harnas vind ik toch wel een beetje overdreven Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:12

MISTRAL94 schreef:
oomens schreef:

Dat heeft natuurlijk niet iedereen Knipoog

Dus moet je die van iedereen die ze wel gebruikt ook maar aan de kant zetten?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:16

sillyhorse schreef:
Sheran schreef:
Ik draag een cap omdat er mensen zijn die van me houden. En En het eventuele plezier dat je eraan zou hebben om zonder cap te rijden weegt voor mij niet op tegen het plezier dat ze eraan hebben om jou gezond te zien, en het verdriet dat ze zullen hebben als jou iets overkomt.

Ik ben sinds een paar dagen lid, maar reageer nu voor het eerst omdat ik dit wel een heel mooie uitspraak vind.
Ik ben zo'n 20 jaar geleden begonnen met rijden en toen reed bijna niemand met een cap op. Op de manege was het ook niet verplicht. Ik ben na een aantal jaren gestopt met rijden en pas weer begonnen en in de eerste instantie vond ik het bijzonder vervelend en bemoeizuchtig dat ik een cap op moest. Nu ben ik eraan gewend en vind het niet zo erg meer, hoewel ik zonder wel lekkerder vind en ik voel me er ook niet onveiliger door. Ik vergelijk het maar met het rijden met autogordels. Ik heb ze in de 25 jaar dat ik een rijbewijs heb nooit nodig gehad en misschien zal ik ze ook nooit nodig hebben, maar niemand kan in de toekomst kijken. Uit allerlei testen is gebleken dat het verstandiger is en ik vind dat ik vooral tegenover mijn kinderen, man en ouders verplicht ben om deze veiligheidsmaatregelen te nemen. Hoewel ik wel vind dat je het niet te ver moet doordrijven. Een harnas vind ik toch wel een beetje overdreven Knipoog

Maar wanneer is iets overdreven? Knipoog of;wie bepaalt dat?
De mensen die van mij houden gunnen mij het plezier en begrijpen het derhalve.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:17

oomens schreef:

Het is hier nog véél erger Oomens.

Die mógen ze niet gebruiken: dat is arrogant, elitair Cool

hc

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:19

Huertecilla schreef:
oomens schreef:

Het is hier nog véél erger Oomens.

Die mógen ze niet gebruiken: dat is arrogant, elitair Cool

hc

Niet zulke moeilijke woorden gebruiken, straks ben je nog verdacht. Knipoog

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:21

pfff hc dikke van dalen naast je pc staan ?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:23

Sjonge jonge, wat een frustraties, laat ieder lekker bedenken voor zichzelf wat hij of zij wil. Haha!
Op mijn paarden komt niemand zonder cap. Knipoog
Gaat zelfs nog verder; ik wil niet eens kids in de wei bij mijn paarden!
Ben gewoon nogal voorzichtig.
Ieder zijn ding. Pling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:25

sflj schreef:
De mensen die van mij houden gunnen mij het plezier en begrijpen het derhalve.

Ach Bert je kan je vast wel voorstellen wat voor reacties ik kreeg na het verongelukken van mijn vrouw.
'Waarom heb je dat (gevaarlijke) niet verboden?'
Welnu omdat ik zoveel van haar hield.
Zíj koos voor kwaliteit en had pech. Te kort, maar wel gelééfd!

Het is in mijn huidige relatie ook een niet onderhandelbaar punt. Vrijheid van beslissingen: we zijn beiden volwassen en gúnnen elkaar kwaliteit van leven.
Wat kwaliteit inhoud is voor iedereen anders. Wederom zo'n punt waarover je alleen mbt jezelf een mening kan hebben.
Die vrijheid is echter voor veel mensen bedreigend en zou verboden moeten worden Haha!

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:25

oomens schreef:
detour schreef:

Dit ben ik trouwens met je eens, hoor.

Ik vind dat iedereen moet weten wat hij of zij op zijn eigen terrein doet. Knipoog

Wat ik me echter afvraag als je een auto bestuurt en iemand aanrijdt; en persoon loopt hersenletsel op en droeg geen cap. Auto reed in dit geval asociaal en paard ging omhoog en sloeg achterover doordat ruiter het uit balans bracht; wie is dan aansprakelijk en draagt ruiter in dit geval zelf verantwoording voor gebrek aan cap?..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:26

ja gelijk heb je detour........jouw paarden dus jij beslist.

en je hersens gebruiken betekend niet perse overdreven moeilijke woorden en teksten plaatsen.
niet iedereen volgt dat

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:28

detour schreef:

Zoals ik eerder al geschreven heb bij mij ook geen volwassenen....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:29

detour schreef:
wie is dan aansprakelijk en draagt ruiter in dit geval zelf verantwoording voor gebrek aan cap?..

De cap is wettelijk een non-onderwerp.

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:30

Huertecilla schreef:
detour schreef:

Zoals ik eerder al geschreven heb bij mij ook geen volwassenen....

hc

bij mijn pony komt ook niemand in de weide,behalve de eigenares van de pony waarmee de mijne samen buiten staat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:31

Snoevie schreef:
en je hersens gebruiken betekend niet perse overdreven moeilijke woorden en teksten plaatsen.
niet iedereen volgt dat

en veel mensen vinden dat bedreigend en het zou verboden moeten worden ROFL ROFL ROFL

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:32

nou niet bedreigend denk ik,maar ik denk echt dat er wel lezers zijn die je teksten gewoon niet helemaal volgen.

niet aanvallend bedoeld ofzo,ik snap ook niet wat er grappig aan is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:32

Snoevie schreef:
bij mijn pony komt ook niemand in de weide,behalve de eigenares van de pony waarmee de mijne samen buiten staat.

Dat is hier, gelukkig, een non-onderwerp.

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:33

oke,sorry dat ik er over begon...........

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:34

Snoevie, je hoeft je niet te verontschuldigen toch?. Ach gut . Ook dat moet iedereen op zijn of haar manier doen. Knipoog Als ik de wei in ga en er is iemand bij die ik in staat acht om relaxt de wei in te komen, die mag mee. Maar verder, nee hoor..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:37

detour schreef:
Snoevie, je hoeft je niet te verontschuldigen toch?. Ach gut . Ook dat moet iedereen op zijn of haar manier doen. Knipoog

Ze miste gewoon de humor van de reactie-serie.

Dát uitleggen is echter weer ongrappig op zich.

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:39

ja sorry hc soms ben ik nogal voorzichtig bij jou,of het nou humor of sarcasme is.
maar ik begrijp dat het bedoeld was als humor.