Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:54

Grondwerk in de zin van Freestyle en NH methodes gebruik ik vrij veel, al is het maar bij het lopen aan het halster, het poetsen en het eerste longeren. een must hoeft het niet te zijn, er zijn meerdere manieren om het goed te doen. wat ik wél een must vind, is dat het berust op rust en vertrouwen, zodat alles prettig verloopt, en je niet bezig bent met doodsbange paarden, waar drie kerels aanbungelen etc.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:56

Gelukkig mag je bij freestyle ook gewoon je verstand gebruiken en consequent zijn. Moet zelfs, anders snapt het paard niets van je aanwijzingen. Clown
Longeren doe ik trouwens (nog) niet, wel werken aan de dubbele lange lijnen in menpositie.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:00

Nadya schreef:
Gelukkig mag je bij freestyle ook gewoon je verstand gebruiken en consequent zijn. Moet zelfs, anders snapt het paard niets van je aanwijzingen. Clown
Longeren doe ik trouwens (nog) niet, wel werken aan de dubbele lange lijnen in menpositie.

inderdaad. veel mensen zien freestyle en NH als iets zweverigs ofzo, maar dat is het totaal niet. je kunt het feitelijk in verschillende gradaties doen, van heel eenvoudig tot heel uitgebreid met alles erop en eraan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:02

Ik zou niet weten wat "grondwerk" inhoudt. Ik gebruik ook de normale boerenverstand methode want daar ben ik mee groot geworden. Dus netjes stilstaan als ik dat vraag, aan een touwtje vast kunnen staan, meelopen aan het halster zonder voor me te komen (gewoon volgen dus). Achterwaarts gaan als ik dat vraag, stemhulpen, stil gaan staan zogauw ikzelf stil ga staan, dat soort dingen. Wat zou ie meer moeten? En consequent zijn ja, niet de ene keer laten knabbelen aan je mouw en de volgende keer een tik als ie dan toevallig te hard knabbelt. Gewoon dus, geen poespas.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:04

dat is ook een vorm van grondwerk. het is niet zo speciaal (oid) als mensen soms denken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:05

Ja er zullen inderdaad wel mensen zijn die het zweverig vinden, ik vind het niet zweverig maar bereik hetzelfde dus zie geen reden om dan zulke methodes te gaan gebruiken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:05

Maar er wordt wel speciaal over gedaan, iedereen heeft het tegenwoordig maar over "grondwerk"...En dan denk ik 'het zal wel' haha

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:07

Karoliena, over welke methodes heb jij het dan? Want ik ben daar dus echt niet in thuis.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:08

Inderdaad heel veel mensen maken eht spciaal, die hoor je als maar zeggen. Door dat te doen krijgt je zo'n goede band het paard gaat veel beter luisteren respecteerd mij, dat soort dingen.

Over welke methode, volgens mij zijn er tegenwoordig zoveel, eerst was er alleen het NH nu heb je al Parelli, Freestyle dus en weet ik wat nog meer allemaal. Alles krijgt ze eigen naam, Emiel Voest. Ik akn het allemaal niet uit elkaar houden in ieder geval

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:12

Haha Karoliena, dan ben ik in ieder geval niet de enige Knipoog

Maar alles is in mijn ogen een beetje in opmars gekomen na die film van de paardenfluisteraar. En ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het allemaal weer afgeleid van de "gezond boerenverstand methode" Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:15

Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Wat ik wel snap is dat sommige mensen er heel veel plezier aan beleven. Maar ik hou meer van het boerenverstand ook, en daarmee kan je precies hetzelfde bereiken.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar Parelli, vind dat gewoon geld aftroggelen van mensen, een startpakket kost meer dan 100 euro dacht ik.

Terwijl naar mijn mening het natuurlijk bezig met een paard niks meer en minder is dan de 'paardentaal' leren begrijpen en dat dus kunnen toepassen. Daar heb ik geen duur pakket of cursus voor nodig. Als je een methode wil leren zal ej dat inderdaad wel nodig hebben omdat je je dan dus helemaal gaat verdiepen in een bepaalde manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:25

Ik kan al 22 jaar met de boerenverstand methode
En dat heeft nog elk paard gesnapt
Dus al die commercie snap ik niet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:26

karoliena schreef:
Inderdaad heel veel mensen maken eht spciaal, die hoor je als maar zeggen. Door dat te doen krijgt je zo'n goede band het paard gaat veel beter luisteren respecteerd mij, dat soort dingen.

Over welke methode, volgens mij zijn er tegenwoordig zoveel, eerst was er alleen het NH nu heb je al Parelli, Freestyle dus en weet ik wat nog meer allemaal. Alles krijgt ze eigen naam, Emiel Voest. Ik akn het allemaal niet uit elkaar houden in ieder geval

Volgens mij had je eerst mensen als Monty Roberts, Pat Parelli, Chris Irwin, Michael Peace e.d. en dat wordt geschaard onder het kopje NH. Emiel Voest heeft een hoop afgekeken Knipoog en is de grondlegger geworden van de freestyle methode. Ze hebben allemaal een verschillende methode. Gelukkig zijn er mensen die luisteren naar het paard en daarop inspelen zonder aan NH te doen, anderen doen dat met NH. Maar er zijn ook mensen die het paard door 'mensentaal' willen beleren. Dus door veel angst en dwang te gebruiken, want je kunt van paarden niet verwachten dat ze 'onze' taal spreken. Ik heb vroeger bij diverse stallen die methode gezien en ik ben verder gaan kijken (ondertussen mijn eigen methode gebruikend) en door mensen als Emiel Voest, Pat Parelli, Monty Roberts en Chris Irwin (en diverse anderen) iets andere methodes gaan gebruiken. Ik doe het omdat ik het goed bij mij als mens en bij mijn paard als paard vind passen. Daarbij wil ik in de toekomst nog meer met freestyling gaan doen, eventueel les geven, iets in die trant. Ik ben blij met deze ontwikkeling, omdat veel mensen leren om iets verder te kijken naar het paard zelf. En dat is iets wat ik bijvoorbeel erg mis bij de gemiddelde manege e.d. En dat zie je in de omgang met paarden. Dat jullie daar nonchalant en misschien wel 'lacherig' over doen, niet mijn probleem. Ik vind het wel erg jammer. Ik ervaar dat ook vaak van diverse types op maneges of wedstrijdmensen (gelukkig niet allemaal, er staan steeds meer mensen open voor of denken allang zo). Ik zie wel degelijk grote verschillen in hoe zij met hun paarden omgaan en hoe ik met mijn paard omga.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:28

Tja, en al die wedstrijden, handelsstallen, fokkerijen e.d. zijn in mijn ogen ook een grote commerciele bende. Dus wat dat betreft....... Maar goed, ik heb niet zo'n behoefte om hier het NH te gaan zitten verdedigen. Iedereen moet maar vooral lekker doen wat bij hem of haar past, zolang je maar goed voor je paarden bent en goed naar je paard(en) blijft kijken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:29

grondwerk is gewoon werken vanaf de grond ipv vanaf de rug van t paard;)

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:30

veel 'spelen' met een jong paard is altijd goed voor de communicatie tussen paard en mens, maar een paard dat te jong wordt ingereden krijgt later vaak last van gewrichten enzo. ik vind: beter laat dan te vroeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:31

Ik ben tegen die commercie omdat je het zo ook kunt leren.
Maar goed iedereen moet weten waar hij zijn centen laat Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:35

Je hoeft het NH toch ook niet te verdedigen? Niemand zegt toch dat het slecht is, en lacherig doet neimand er over dus ik weet enit hoe je daar bij komt.

Ik zeg alleen dat je dat wederzijds respect, het vertrouwen en de goede band ook kan krigjen door niet aan NH te doen. Dus dat ik neit voro dei methodes kies om die reden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:38

runningkawa schreef:
Ik ben tegen die commercie omdat je het zo ook kunt leren.
Maar goed iedereen moet weten waar hij zijn centen laat Lachen

Ach, zoveel centen kost het me niet, hoor. Dat valt allemaal wel mee. Ik geef voornamelijk veel geld uit aan boeken over paarden en dus ook NH. Ik hou ook erg van lezen (en niet alleen over paarden). Volgens mij is daar niets mis mee.
Ik ben trouwens ook niet iemand die alleen maar rijdt met haar paard (straks, he, is nu sowieso nog niet aan de orde). Ik vind het grondwerk doen samen met mijn paard net zo leuk, misschien nog wel leuker zelfs. Knipoog Haha!
En daarom verdiep ik me daar graag in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:39

maikeltje schreef:
Maar er wordt wel speciaal over gedaan, iedereen heeft het tegenwoordig maar over "grondwerk"...En dan denk ik 'het zal wel' haha

@Karoliena; zie dit soort reacties..... Maar ja, deze persoon weet er ook weinig vanaf, dat is me wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:40

Nou, ik moet ook zeggend at ik simpel word van elk r rt topic
doe eens grondwerk
Gewoon duidelijk boerenfluitjes werkt ook Lachen

maar consequent en duidelijk zijn, dat leren idd veel mensen tegenwoordig niet.
Plus ze zijn te ongeduldig, willen vandaag rijden als anky, zonder les want ze weten het zelf al wel...
ja, dat gaat fout...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:43

Ik laat het er maar bij, dat het niet uit maakt welke methode je volgt of dat je geen methode volgt. Vanmiddag komt weer de fysio voor de paarden en morgen komt weer het verzorgmeisje voor de jongste, gaan we weer aan de slag met het zadeltje. En dan binnenkort gaat ze er voor het eerst op

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:52

karoliena schreef:
Je hoeft het NH toch ook niet te verdedigen? Niemand zegt toch dat het slecht is, en lacherig doet neimand er over dus ik weet enit hoe je daar bij komt.

Ik zeg alleen dat je dat wederzijds respect, het vertrouwen en de goede band ook kan krigjen door niet aan NH te doen. Dus dat ik neit voro dei methodes kies om die reden.

Nou, prima dan toch? Ik wel, terwijl ik voorheen ook zorgde dat ik wederzijds respect, vertrouwen en een goede band met mijn verzorgpaarden had, hoor. Dat is voor mij een vereiste en daarom wil ik ook niet meer op 'vreemde' paarden rijden. Ik wil er een band mee hebben, anders hoeft het voor mij niet meer zo. Maar nu ik mijn eigen paard heb, vind ik het erg leuk om te leren en ik doe grondwerk. Jij niet, zeg je zelf, dus dat vind ik weer een heel ander verhaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:54

runningkawa schreef:
Nou, ik moet ook zeggend at ik simpel word van elk r rt topic
doe eens grondwerk
Gewoon duidelijk boerenfluitjes werkt ook Lachen

maar consequent en duidelijk zijn, dat leren idd veel mensen tegenwoordig niet.
Plus ze zijn te ongeduldig, willen vandaag rijden als anky, zonder les want ze weten het zelf al wel...
ja, dat gaat fout...

Bij goed grondwerk moet je juist heel duidelijk en consequent zijn. Je mag niet ongeduldig zijn. En als Anky rijden, pfff, nee hoor, mij niet gezien (en velen NHers met mij ook niet, hoor).
Ik ga aan centered riding doen, is heel anders dan wat Anky doet. Tong uitsteken

Sorry, maar ik geloof echt dat jullie de essentie niet begrijpen. Ook niet zo gek als je je er niet in verdiept hebt. Maar wel meteen een mening vormen, dat snap ik dan weer niet.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 02-03-07 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:55

Ik zeg ook niet dat jij dat wilt doen

Maar veel mensen op RT
Die hebben dan een vraag en hoppa, doe grond werk is het antwoord tegenwoordig
Mooi, duidelijkheid op de grond is zéér belangrijk, maar perse grondwerk?
Gewoon duidelijk is gek genoeg Tong uitsteken
De rest is gewoon fun Lachen