Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:56

Ok, te generaliserend gedacht dus inderdaad :+

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:10

Ik lees al langer met veel interesse mee, maar nu heb ik toch een vraag.

Begrijp ik nou goed dat de Franse school streeft naar echt geen enkel gewicht op de teugel? Ik snap niet zo goed hoe je dan aangeeft waar je het hoofd wilt hebben, voor mijn gevoel heb je aanleuning (die paar gram die je voelt omdat je paard naar het bit 'toe reikt') nodig om een soort grens te stellen. Dus als jij de teugel 3 centimeter laat vieren, dan vult je paard dit op omdat hij altijd 'naar het bit loopt' en dat voel je toch als een klein beetje gewicht. Als het paard geen enkel gewicht mag nemen op het bit, hoe weet hij dan dat hij erin mag zakken?

Puur uit interesse dit trouwens, ik wil echt niemand in twijfel trekken ofzo, ik waardeer jullie (verschillende) inzichten juist enorm.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:14

Phillippe Carl heeft een heel mooi boek geschreven over de Franse School: Twisted Truth of Modern Dressage. Hij legt het daarin allemaal heel duidelijk uit met veel plaatjes en foto's. Er is ook een dvd serie van.

Ik geloof niet dat helemaal geen druk persé het doel is. Wel streeft deze school naar lichtheid. Het grootste verschil zit hem in de benadering van de aanleuning en dat is weer afhankelijk geweest van de verschillende types paarden die binnen deze school opgeleerd werden: meer spaans bloed met een hogere aangezette nek, tegenover de Duitse school, waar wat meer volbloed met een wat diepere nek en borst werden beleerd van oorsprong. Dit geeft twee verschillende methodes met hetzelfde doel voor ogen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:20

@ Joscelyn,
Even heel kort. Het paard voelt ook door het gewicht van de teugel zelf. Het heeft, in deze stijl van rijden hopelijk, geleerd dat het niet een 'leunend'contact mag onderhouden. Dit alles uiteraard, idealiter. Men werk wel als ruiter kort en zacht in op de mond om het dier te brengen tot een bepaalde handeling. Het dier leert de ruiter te lezen. En men tracht elke tegenstrijdige inwerking te voorkomen, daarom ook nooit drijven en handinwerking te gelijkertijd. Behalve bij het zeer uitzonderlijke 'Fait ensemble'.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:21

Alicia2u schreef:
Phillippe Carl heeft een heel mooi boek geschreven over de Franse School: Twisted Truth of Modern Dressage. Hij legt het daarin allemaal heel duidelijk uit met veel plaatjes en foto's. Er is ook een dvd serie van.

Ik geloof niet dat helemaal geen druk persé het doel is. Wel streeft deze school naar lichtheid. Het grootste verschil zit hem in de benadering van de aanleuning en dat is weer afhankelijk geweest van de verschillende types paarden die binnen deze school opgeleerd werden: meer spaans bloed met een hogere aangezette nek, tegenover de Duitse school, waar wat meer volbloed met een wat diepere nek en borst werden beleerd van oorsprong. Dit geeft twee verschillende methodes met hetzelfde doel voor ogen.

Precies dat boek bedoelde ik hierboven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:22

Ik denk ook dat een paard op dat punt dusdanig gevoelig is, dat hij aan de verplaatsing van het gewicht voelt wanneer de hand naar voren gaat. Ook voelt hij de teugel "verschuiven" in de bitring. Minime signalen voor het paard waarop ie kan reageren.
En dat is even gewoon redeneren... Kan niet bewijzen dat het ook effectief zo is maar dat is wat ik "merk" als ik Sam op dat punt krijg. Dan reageert hij op elk detail in mijn houding (ook niet altijd makkelijk.)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:29

Er bestaat een mooie Duitse uitdrukking die ik ooit eens hoorde en die van van toepassing vindt: 'Tuchfühlung halten'. Het begrip waarmee men zijn danspartner niet aftast maak respectvol leidt over de dansvloer. Ontoereikend vertaald door ; doek-voeling houden. Zo is de Legèrreté bedoeld in de Franse stijl.
Wat Ayasha beschrijft is heel juist.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:35

Bedankt voor de uitleg allemaal! Het streven naar lichtheid snap ik wel, een paar gram wordt dan inderdaad hopelijk ooit een paar milligram etc. In principe streef ik naar het idee van been zonder hand and vice versa, maar ik heb de contactteugel eigenlijk nooit beschouwd als handinwerking... Ik ga hier eens lekker over nadenken!

Nu ben ik nieuwsgierig wat 'fait emsemble' is, ga ik even opzoeken.

Kadankovitch schreef:
Alicia2u schreef:

Precies dat boek bedoelde ik hierboven.

Dankjewel, hier kan ik me wel eens in gaan verdiepen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:37

Ik ga dat boek van philipp carl ook eens op zoeken. :j

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:42

Ik geloof dat ik al eens eerder heb geschreven, dat het uiteraard een kwestie is van 'maat' en 'timing'.
Ik denk dat in de Franse visie het paard nooit meer druk mag nemen door de drijvende inwerking. Dus dat 'het contact' hoe licht ook niet ontstaat door drijven. dat is een teken van 'onbalans' in die opvatting.
Dit is zoals het systeem wordt uiteengezet. Niet wat sommigen er zelf er zelf van willen maken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:47

Hand zonder been en been zonder hand is inderdaad het devies in de franse school, vanuit het oogpunt dat je geen tegenstrijdige hulpen moet geven. Dat betekent overigens niet dat die twee elkaar niet razendsnel op kunnen volgen. Er wordt in die leer ook ontzettend veel aandacht besteed aan het accepteren van het bit en de aanleuning: misse a maine (?) geloof ik dat hij het noemt. Dat is iets wat ik in de Duitse School toch vaak het ondergeschoven kindje vind.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:54

Alicia2u schreef:
Hand zonder been en been zonder hand is inderdaad het devies in de franse school, vanuit het oogpunt dat je geen tegenstrijdige hulpen moet geven. Dat betekent overigens niet dat die twee elkaar niet razendsnel op kunnen volgen. Er wordt in die leer ook ontzettend veel aandacht besteed aan het accepteren van het bit en de aanleuning: misse a maine (?) geloof ik dat hij het noemt. Dat is iets wat ik in de Duitse School toch vaak het ondergeschoven kindje vind.

'mise en main' bedoelde u? Ja, ik denk dat u het heel precies uitdrukt.
Dit 'baucherisé' was in het Cadre Noir ook jarenlang absoluut verboden. dus tal van leden deden het als de collega's aan de 'lunch zaten'.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:31

Kadankovitch schreef:
Alicia2u schreef:

'mise en main' bedoelde u? Ja, ik denk dat u het heel precies uitdrukt.
Dit 'baucherisé' was in het Cadre Noir ook jarenlang absoluut verboden. dus tal van leden deden het als de collega's aan de 'lunch zaten'.

Ja precies, dankjewel. Frans is voor mij alweer een tijdje geleden ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:02

De aandrijvende hulp komt in de hand aan.
Het is de hand die deze doorlaat of ophoudt.

Dit komt het meest duidelijk tot uiting bij het achterwaarts gaan.
Het paard staat aan de teugel, dat wil dan zeggen dat het in evenwicht onder de ruiter is, het een zacht bijna gewichtloos kontakt onderhoudt met het bit.
De ruiter geeft nu een aandrijvende hulp, de buikspieren van het paard worden dan iets aangespannen, de schoft komt een fractie omhoog, de hals wil zich iets voorwaarts omhoog uitstrekken (het schuift de pl uit), de neus wil een fractie naar voren komen.
Het paard komt zo in de hand aan, het vraagt nu de voorwaartse impuls af te mogen laten vloeien naar voren.
1/De hand neemt de impuls op en laat deze voorwaarts uitvloeien, het paard gaat voorwaarts.
2/De hand neemt de impuls op, biedt iets weerstand, laat de impuls door iets na te geven in beweging komen en met een minimale weerstand achterwaarts afvloeien.

Iets soortgelijks gebeurt voortdurend tijdens het rijden, drijvende hulp, buik-hals-pol, in de hand en deze laat de beweging uitvloeien.
Dit is nagenoeg niet zichtbaar.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:12

Het bovenstaande is zo mooi bijna poëtisch beschreven, zo lief, zo ideaal. Maar het is niet conform de Franse opvatting, zoals hierboven beschreven.
Iedereen die zo rijdt, rijdt goed. Dat is mijn vaste overtuiging. Het is ook prima dat men een 'mix'maakt van verschillende stijlen.
Wat niet prima is; als één persoon meent dat hij de statuur heeft om te bepalen wat Frans of Duits is, of NOG ERGER meent te mogen bepalen wie goed voor zijn paard is of niet.

Wat Frans is, leid ik persoonlijk liever af van ruiters die in dit systeem zijn opgevoed. Zoals gen. Decarpentry, gen. Baron Faverot de Kerbrech, EtienneBeudant, Patric Le Rolland, Michel Henriquet. en Philippe Karl. [deze lijst is niet uitputtend]. En het bovenstaande is niet terug tevinden in de Franse dogmatiek, aangezien er geen conflict is tussen hand en drijven hoeft de hand ook niets door te laten. Dat is het principe van 'Légèreté' !!!

Voor de duidelijkheid is het beter indien men de stijlen beschrijft zoals de beoefenaars het ook bedoelen. Dan kan iedereen zijn/haar eigen wel overwoge keuze maken. Maar niet een amalgaan maken, uit verschillende stijlen geheel naar eigen subjectieve smaak en dat als WAARHEID ' proberen te verkopen.
Waarheden moet men over laten aan religies en aan politici, die zijn daar goed in :D .

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:52

Omdat ik iets laat had ingeschakeld, heb ik een bericht onvoldoende aandacht gegeven:

SinneJ schreef:
Nog een stukje over het rijkunstige deel:
Kadankovitch had me via de berichten al geïnspireerd in de Franse richting te kijken. Het resultaat heb ik al gevoeld aan mijn eigen paard en nu ik zijn paard gereden heb is dat bevestigd: ze worden er ZO licht van in de hand en het doet niets teniet aan de voorwaarts neerwaartse neiging indien correct uitgevoerd.

Daarbij heeft hij zijn paard aan alle hulpen zo scherp staan; deels door de absolute nageeflijkheid wat het doorkomen van de hulpen versterkt, deels door het werken aan absolute gehoorzaamheid.

Die gehoorzaamheid krijgt hij niet enkel door meteen de druk op te bouwen bij te weinig reactie, maar ook door heel duidelijke beloningen. Hij geeft zijn paard zelfs vanuit het zadel een klontje bij gewenste reacties.

In tegenstelling tot wat dat ’scherp maken’ doet vermoeden zorgt die nageeflijkheid en gehoorzaamheid bij het paard voor heel veel rust. Je werkt volgens het principe ‚hand zonder been en been zonder hand’. Iets wat voor een paard enorm duidelijk te begrijpen is. Door dat begrip wat voortkomt uit heel erg basale communicatie weet het paard precies waar het aan toe is. En juist DAT is hetgene wat mentale ontspanning brengt. Uit die mentale onspanning en de nageeflijkheid komt ook een fysieke ontspanning voort. Het doel is dus enkel die spieren te spannen die nodig zijn voor de beweging.

Die twee dingen; nageeflijkheid en gehoorzaamheid zijn voor mij de sleutel om verder te komen.

Het maakt me altijd iets verlegen indien iemand zo lovend over mij schrijft. Ik weet dan eigenlijk niet wat zeggen, behalve : bedankt !
Wat mij opvalt is dat Sinne mijn rij-opvatting perfect en kernachtig heeft weergegeven. Het kan niet anders dan dat zij me begrepen heeft. Dat is voor iedere gepassioneerde pedagoog een tractatie.
Ik moet daarbij ook vermelden dat deze dag een succes was door toedoen van Sinne's inspirerend enthousiasme, de openheid van geest waarmee ze 'vreemde zaken' benaderd.
Ze is de eerste die Faverot gereden heeft, sinds hij door mij langdurig getraind is. Ik wist niet hoe hij zou reageren. In het verleden kon hij nogal nors reageren op andere mensen. Maar dat is er al uit in de stalomgang en bij het longeren. Het rijden ging formidabel. Dat kan niet anders, dan dat Sinne een fijn gevoel heeft voor paarden. Dit compliment geef ik echt niet zomaar omdat ze zo lovend over mijn rijden heeft geschreven [men zou mij goed genoeg moeten kennen om te weten dat ik mij er wel diplomatiek uit had gekletst :+ }> ]. Nee, ik denk dat ik haar inderdaad van mijn opvattingen heb kunnen overtuigen. Dat dat geeft altijd een fijn gevoel. Dat laatste betekend natuurlijk niet dat ik het als vanzelfsprekend vind dat iemand mijn opvatting deelt. Zeker niet omwille van de blauwe ogen [die ik niet heb]. Neen de redenering moet in de oren van de toehoorder overtuigend zijn. En dan ben ik er ook nog van overtuigd dat ik zeker niet de wijsheid in pacht heb. Ik zou het fijn vinden indien iedereen die mijn teksten leest vooral dat in gedachte houdt.
Het was een heel vermoeiende dag, waar ik bijzonder van genoten heb.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:00

Kadankovitch schreef:
Dat is mijn vaste overtuiging. Het is ook prima dat men een 'mix'maakt van verschillende stijlen.
Wat niet prima is; als één persoon meent dat hij de statuur heeft om te bepalen wat Frans of Duits is, of NOG ERGER meent te mogen bepalen wie goed voor zijn paard is of niet.

_/-\o_
Niets meer, niets minder.

En dit geldt voor ieder uiteraard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:06

Helemaal mee eens, ontzettend leuk dat je bij kdv bent geweest sinne. Ik ben best jaloers :D

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:06

Bedankt Kadankovitch! Heel fijn compliment om te krijgen.

Ja Knollentuin, ik ben zeer bevoorrecht :o

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:01

Wat leuk Sinne dat je bij kvd bent geweest en het met ons wilde delen +:)+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 04:45

Kadankovitch schreef:
Het bovenstaande is zo mooi bijna poëtisch beschreven, zo lief, zo ideaal. Maar het is niet conform de Franse opvatting, zoals hierboven beschreven.
Iedereen die zo rijdt, rijdt goed. Dat is mijn vaste overtuiging. Het is ook prima dat men een 'mix'maakt van verschillende stijlen.

Wat Frans is, leid ik persoonlijk liever af van ruiters die in dit systeem zijn opgevoed. Zoals gen. Decarpentry, gen. Baron Faverot de Kerbrech, EtienneBeudant, Patric Le Rolland, Michel Henriquet. en Philippe Karl. [deze lijst is niet uitputtend]. En het bovenstaande is niet terug tevinden in de Franse dogmatiek, aangezien er geen conflict is tussen hand en drijven hoeft de hand ook niets door te laten. Dat is het principe van 'Légèreté' !!!

Voor de duidelijkheid is het beter indien men de stijlen beschrijft zoals de beoefenaars het ook bedoelen. Dan kan iedereen zijn/haar eigen wel overwoge keuze maken. Maar niet een amalgaan maken, uit verschillende stijlen geheel naar eigen subjectieve smaak en dat als WAARHEID ' proberen te verkopen.
Waarheden moet men over laten aan religies en aan politici, die zijn daar goed in :D .

Ik plaats nog even het onderwerp waar dit topic om draait, het oorspronkelijke FEI art 401, het doel van de dressuur, opgesteld door Gen Décarpentry, welke voortkomt uit de mainstream van de klassieke dressuur.
Waar het in dit topic om gaat is de zin en logika van dit artikel en of men dit artikel al dan niet aanvaardt en waar aan toegevoegd de zin van de africhting binnen de kaders van het Skala der Ausbilding.
De discussie draait om het juist rijden van een paard met bovengenoemde doel en binnen de kaders en niet om het beoefenen van een zuivere rijkunst binnen de kaders van een specifieke stroming of filosofie zoals bijvoorbeeld "het Baucherisme" zonder deze buiten te sluiten.
Het FEI art is voorzover ik begrepen heb opgesteld om te komen tot een moderne rijkunst
De zin van deze discussie is voor mij het scheiden van dat wat juist is en dat wat niet juist is.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 07:32

Nu vind ik het irritant worden hoe bepaalde mensen reageren die claimen vriendelijkheid en respect voort te willen zetten. Voel je niet zo aangevallen. Dat verziekt het topic. En daar is geen reden toe, zowel om je aangevallen te voelen noch het topic te verzieken.

Daarnaast neem ik aan dat "in de hand komen" niet gelijk is aan meer druk.ijn ervaring is juist andersom. Zodra ikaandrijf bij een losgelaten misschien wel durchlassig paard, wordt de aanleuning juist nog lichter. Als dat "in de hand komen" is. Dan heb ik niks toe te voegen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 07:43

Jammer dat dit topic nu al pagina's lang over duits/frans/ welles/ nietes gaat %) ... pagina's lang taaie teksten! Het ontneemt mij erg Het plezier om dit allemaal nog te lezen! Zonde vind ik het dat dit topic zo verknald wordt!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:13

Klinkt als een superleuke dag voor jullie beiden Sinne J en KDV. Maar wat verdrietig dat u om gezondheidsredenen uw paard moet verkopen!

Simpelman schreef:
Ik plaats nog even het onderwerp waar dit topic om draait, het oorspronkelijke FEI art 401
Simpelman, misschien draait voor jou het topic een en al om dat artikel. Maar je mag dan deel 1 gestart hebben, deel 2 niet, je had je terug getrokken uit dit topic. HET IS NIET JOUW TOPIC, jij bepaalt niet waar het topic om draait. Het topic draait om alles wat de topic posters aandragen wat te maken heeft met dressuur rijkunst, of dat nou wel of niet in jouw straatje past.

Frans/Duits, eerlijk gezegd heb ik daar geen kaas van gegeten en dat laat ik zo. Ik ben met heel veel zaken geneigd teveel de theorie in te duiken, juist paardrijden wil ik geen denksport maar een voelsport laten blijven voor mijzelf. Ik rijdt zelf graag met een licht contact met de mond, maar wel contact. Ik heb een hekel aan als ze in mijn hand lopen te duwen, leunen, hangen, maar ik wil de mond wel "voelen". Voelen dat het paard het bit aanneemt. Iets voor of achter de loodlijn, vind ik niet zo belangrijk, wat ik belangrijk vind is dat een paard helemaal los laat en met swung beweegt. Los in de kaken, los in het lijf, voorwaarts en blij in de kop. Verder combineer ik wel hulpen, zoals bij de halve ophouding, hele ophouding maar ik probeer naar mate de opleiding van het paard (en uiteraard mijzelf) verder vordert wel steeds minder te doen, het steeds simpeler te maken. Is dat frans? Is dat duits? Geen idee, het werkt voor mij :D

Overigens voor degene die altijd maar 1 hulp geven, dus been zonder hand, hand zonder been. Ik vraag me af, geldt dat alleen voor de tempo controlerende hulpen of geldt dat voor alle oefeningen? Bv, een schouderbinnenwaarts. Ik geef een teugelhulp (met de buitenteugel "duw"ik de schouder naar binnen) en beenhulp (binnenbeen om juist dat binnen achterbeen tot nog meer onder te treden en buitenbeen verplaats ik iets naar achter om te begrenzen dat de achterhand uitzwaait). Doen jullie dit ook met slechts 1 hulp (en welke dan) zonder verder ook maar iets te veranderen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:20

Het altijd maar niet eens zijn....ook al heb je bij voorbaat al geen gelijk.

SheeNegro schreef:
En zo komen we stilletjes aan Deel 2 van dit open discussie topic!
Ik zou hier een hele mooie opening kunnen neertypen, maar een mooier topic is mij meer waard.

De bedoeling is net zoals deel 1:
Een ruime vrije discussie over rijkunst, dressuur en africhting, binnen de algemeen aanvaarde kaders van het FEI artikel 401 en het Scala der Ausbildung.
Geplaatste foto's en video's afmeten aan bovenstaande kaders en hierop gebaseerde goedbedoelde raad geven.

Citaat:
FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Citaat:
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).

In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.

Deel 1: [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Heb je dus vragen over je rijkunst of stel je het Skala in twijfel, aarzel niet en probeer ons ervan te overtuigen en misschien leer je nog iets extra of ben je door deze discussie nog zekerder van je stuk. Of lees je liever stilletjes mee zoals ik? Veel plezier iedereen!