Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:40

Je staat er soms niet bij stil hoe groot de transformatie is die ze moeten doormaken. Ik snap nu ook dat WF in zijn filmpjes steeds zegt dat het wel 2 jaar kan duren. Mijn paard is enorm veranderd in zijn lichaam. Dus inderdaad, wat meer rustdagen inbouwen heeft hij wel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:57

Ik heb hier meerdere keren iets over de "bittechnieken" voorbij zien komen, maar dan op zeer ingewikkelde Franse sites. Is er hier iemand die mij in gewoon Nederlands kan uitleggen wat het is, welk doel het dient en hoe je ze uitvoert?????

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:01

Kan ik je niet mee helpen [***], is voor mij nog net een brug te ver. Nu we het over bitten hebben, heb van de week de enkelgebroken watertrens er weer in gedaan. Het verschil is niet heel groot maar wel de positieve kant op :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:20

Als ik het goed begrepen heb laat het paard zijn kaak los door het "masseren" van de mondhoeken en waarna je het contact heel luchtig moet bewaren. Er staan wel wat filmpjes op youtube als je op philip karl zoekt.

Als je het echt heel interessant vind, er zijn 12 en 13 september clinics in nederland waar je als toeschouwer ook naar toe kan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 10:48

@[***],
Het vasthouden van de kaak is emotioneel verbonden aan het aanspannen van de onderhals die op dezelfde manier weer verbonden is met de rug en die weer met de bilspieren.
Kaak vast = de hele bovenlijn vast en vice versa.(in zijn gradaties)

Het einddoel van de dressuur is durchlassigheit = thoroughness.
Hierbij is er geen enkele weerstand meer in het paard, het paard is volledig geopend naar zijn ruiter en laat alle hulpen doorvloeien.
Ruiter en paard worden één, zonder onderwerping.

Men heeft in de tijd uitgevonden dat het loslaten van de kaak, mits dit niet afgedwongen wordt maar ontstaat vanuit uitnodigingen daartoe, leidt tot algemene losgelatenheid.

Het toepassen van de techniek om dit te bereiken vraagt van de ruiter een onafhankelijke zit, onafhankelijke handen en een goed ontwikkeld ruitergevoel.
Met andere woorden het is geen techniek voor beginners, in het algemeen is iedereen al veel en veel te veel met de handen en het hoofd bezig, men is doorgaans oneindig aan het frutselen met de handen.
Het eerste dat nodig is om met de juiste gevoeligheid de techniek van het losmaken van de kaak toe te kunnen passen is het vertrouwen van het paard en het vermogen van de ruiter zijn paard aan een contactteugel te kunnen rijden.
Wanneer in de ruiter de contactteugel echt is bevestigd leidt dit vanzelf naar aanleuning en nageeflijkheid omdat de ruiter begint te voelen, die uitmonden in een losgelaten kaak en durchlassigheit.

Philip Karl heeft een andere school/methode gebouwd op o.m. het losmaken van de kaak, waarmee hij ten minste zelf excellente resultaten laat zien.
Ikzelf denk dat we er voorzichtig mee moeten zijn bij de doorsnee ruiter omdat het gevaar van het toepassen zonder begeleiding op niveau snel leidt tot geknoei in de mond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:43

Ik vind dit een leuk topic.
Lees al vanaf het begin mee maar heb eerst even de bokt kenmerkende 'ruzies' afgewacht.
Nu ik zie dat het nog steeds gezellig is wil ik me af en toe ook wel laten zien als dat ok is :)

Ik ben wel oprecht verbaast dat het voor vele blijkbaar een openbaring is om het paard in de diepe Dehnung te rijden voor je gaat oppakken.
Ik heb eerder het omgekeerde probleem. Ik blijf vaak te lang hangen in de remonte tot op een punt dat ik merk dat ik in de maling genomen wordt :o
Ik heb dan vaak wel wat moeite het paard te overtuigen dat er nu toch echt gewerkt gaat worden. Gelukkig heb ik sinds kort weer een goede instructeur die me daar goed bij helpt om de balans tussen ontspanning en aanspanning te behouden.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:15

Gezellig Sizzle!
De ruzie's vallen erg mee ;)

Voor mij was het niet echt een openbaring. Maar ik reed in de bak standaard gewoon met een contactteugeltje, vroeg wat overgangetjes, af en toe de teugel helemaal lang en wat figuurtjes. Die ouwe van mij had de tijd van zijn leven XD
Ik vond het idee van aan de teugel rijden allemaal zo heftig, omdat ik niet zo goed wist wat het eigenlijk inhield.
Dat stretchen voelt helemaal niet heftig, dus dat is voor ons tussen endurance door een hele leuke afwisseling.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:42

Ik was ook wel bekend met het vwnw, zo heb ik ook altijd les gehad met mijn fries. Ik heb alleen nooit heel lang in de diepe stretch leren rijden, wel het reiken naar de hand. Met mijn Kwpn'er lukte het steeds maar niet, achteraf door een niet passend zadel. Nu dit opgelost is kwam ik toevallig het eerdere foto topic tegen en ben gewoon een start gaan maken. De filmpjes van WF en de discussie hier en het nuttige commentaar op foto's en filmpjes heeft ons echt gemotiveerd om zo door te zetten, het is al met al een ommezwaai in ons rijden geweest. Wij zijn nu een dikke 2 maanden bezig denk ik en vandaag wéér een succesje (toch even met de middendraf aan de slag geweest :P). Rijden is gewoon leuk zo en het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld om toch tot een super resultaat te komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:06

Mijn grootste probleem is dat als het spannend wordt ik volledig vergeet om te blijven rijden en dan enorm voorover ga zitten hangen.
Ik erger me er zelf vreselijk aan.
Aangezien mijn paard sowieso al moeite heeft om zich langer dan 2 minuten te concentreren is dat niet een beste combinatie :+

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:49

Jeetje, 82 pagina's alweer, wat gaan we hard!
Gisteren heb ik twee cavaletti in de bak gelegd, eentje op 30 cm en eentje gewoon als een balk op de grond. Ik merkte dat het voor mijn paard heel plezierig was om contact te hebben met mijn hand als we over een balkje heen gingen, soms kreeg ik ineens een heel lossig contact in mijn handen. Het waren korte stukjes, maar toch leuk om te voelen dat je paard het bit aanneemt en je hand accepteert :)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:51

[***] schreef:
Ik heb hier meerdere keren iets over de "bittechnieken" voorbij zien komen, maar dan op zeer ingewikkelde Franse sites. Is er hier iemand die mij in gewoon Nederlands kan uitleggen wat het is, welk doel het dient en hoe je ze uitvoert?????

In het Engels:

http://www.lightnessfoundation.com/arti ... htness.pdf

http://www.lightnessfoundation.com/arti ... I-2014.pdf

wat er dan ongeveer zo uitziet:

https://www.youtube.com/watch?v=LFo92-yYpa4

Zoals alle oefeningen dienen ze met common sense benaderd te worden, zoveel paarden heb ik er echter mee vooruit zien gaan dat ik van mening ben dat een ieder baat heeft bij de kennis. Of je het nu wil gebruiken of niet.

nog een interview waar in dhr Karl wat meer van zijn filosofie uit een zet

https://www.youtube.com/watch?v=7AxLg_NhUes

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:01

Hier meldt zich een stille meelezer. Sinds een week probeer ik met mijn 14-jarige ruin vwnw te rijden met het neusje eruit. Ik reed nl vaak met de neus achter de loodlijn. Omdat mijn paard zich lichamelijk niet ontwikkelt zoals ik dat wil, deze overstap. Maar zo nu en dan wil ik de handdoek in de ring gooien. Mijn paard lijkt het nog niet helemaal eens te zijn met de nieuwe werkwijze. Let wel ik stap heel veel. Maar hij schrikt zo ongeveer om elke drie stappen om niets, probeert het tempo over te nemen, dan weer langzamer, dan weer harder en kliert dus dat het een lieve lust is. Ik probeer gewoon door te rijden en te belonen wat wel goed gaat maar kan hem soms wel achter het behang plakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:08

Dat is niet zo gek hoor.
Bij vwnw geeft je meer vrijheid en daarmee in feite meer verantwoordelijkheid aan je paard.
Als hij gewend is dat hij 'steun' krijgt van de (buiten) teugel als het eng is dan kan hij zich nu wat alleen gelaten voelen.
Hij heeft in feite meer inspraak over de situatie.
In zulke gevallen zou ik eerst losrijden met meer contact en dan langzaam aan meer ruimte geven.
Je wilt immers wel dat hij initiatief gaat tonen, maar wel binnen redelijke grenzen.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:11

Daarbij kan het ook best komen doordat ie zijn spieren voelt. Door hem voor de loodlijn te rijden moet zijn bovenlijn verlengen en daar kan hij best op reageren als hij dat niet gewend is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 20:22

henshem schreef:
Hier meldt zich een stille meelezer. Sinds een week probeer ik met mijn 14-jarige ruin vwnw te rijden met het neusje eruit. Ik reed nl vaak met de neus achter de loodlijn. Omdat mijn paard zich lichamelijk niet ontwikkelt zoals ik dat wil, deze overstap. Maar zo nu en dan wil ik de handdoek in de ring gooien. Mijn paard lijkt het nog niet helemaal eens te zijn met de nieuwe werkwijze. Let wel ik stap heel veel. Maar hij schrikt zo ongeveer om elke drie stappen om niets, probeert het tempo over te nemen, dan weer langzamer, dan weer harder en kliert dus dat het een lieve lust is. Ik probeer gewoon door te rijden en te belonen wat wel goed gaat maar kan hem soms wel achter het behang plakken.

Geduld :) , vriendelijkheid, tederheid alsof het een klein(?)kind is.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:21

Vandaag ontdekt dat de rug nog een etage hoger kon in stap. Echt heel gaaf om te voelen wanneer ze echt helemaal in die diepe stretch komt en ik haar dan een beetje voorwaarts drijf. Het voelt net als een gespannen boog onder me, die mijn gewicht ook echt draagt.
In stap is ze nu vrij constant, in draf nog niet helemaal. Ik merk dat als ze in draf in de diepe stretch komt, ze dan met een achterbeen zwiebert. Ze struikelt dan bijna. Daar schrikt ze van, dus hoofd weer omhoog en versnellen. Ik begin dan van voren af aan met het herstellen van het contact en zo werken we weer naar beneden. Ik meenden eerder ergens te hebben gelezen dat dat gezwieber met die achterbenen er in het begin bij kon horen?

Ik heb haar een kleine stukje opgepakt in working trot, omdat ik woensdag weer een wedstrijdje rijd. Was voor het eerst sinds een maand of twee weer. Kleine stukjes blijft ze in mooi contact en over haar rug, maar ze is nog niet sterk genoeg om het vol te houden en wil dan weer versnellen. We zullen het wel zien woensdag. Ik ga voor mijn plezier

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 14:32

Dat gezwieber met de achterbenen komt doordat je paard iets inbuigt in de knieën.
Normaal loopt hij met gesloten knieën net als wij.

Bij dat inbuigen "valt"hij, vooral bij buiging, als het ware in zijn eigen spieren en dat verrast hem omdat hij daar geen ervaring mee heeft.
Hij moet nu zijn evenwicht leren hervinden vanuit de achterhand.

Wie had het over het op de voorhand gaan bij een stretchend paard. :')

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:57

Dankjewel voor je verklaring Simpelman!
Moet gewoon zo doorgaan als ik nu doe en verbetert het dan vanzelf?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:41

Deed die van mij ook wel eens maar dan in stap, alsof ze even wegzakken? Nu is het weg.

Working trot gaat ons ook erg goed af :) zelfs stukjes wat hoger in kunnen stellen al. En het versnelligsknopje is ook weer gevonden! Toch voorzichtig een zweepje meegenomen en nu gaat het wel op een relaxte manier. Wat een machtig gevoel geeft het nu. Ik ben benieuwd wat het ons nog meer gaat brengen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:16

Ik ben nu onderweg van endurance kootwijkerbroek naar huis.
Voor het eerst was mijn dravertje super rustig! En liep hij bijna de gehele 22 km ontspannen en over zijn rug. Heerlijk!! En na die 2 keer longeren van vorige week zit de stretchknop er goed op!! Fijn ^__^

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:29

Starbreeze schreef:
Deed die van mij ook wel eens maar dan in stap, alsof ze even wegzakken? Nu is het weg.

Working trot gaat ons ook erg goed af :) zelfs stukjes wat hoger in kunnen stellen al. En het versnelligsknopje is ook weer gevonden! Toch voorzichtig een zweepje meegenomen en nu gaat het wel op een relaxte manier. Wat een machtig gevoel geeft het nu. Ik ben benieuwd wat het ons nog meer gaat brengen.

Ja, dat klopt. Net alsof een achterbeen wat wegzakt, wegglijdt. In stap nu nog maar minimaal, maar in draf nog vrij veel. En dat stoort haar in de stretch.
Fijn dat je lekker hebt gewerkt in de working trot en iets meer en dat de versnelling weer goed werkt. Goed bezig!

Milkberry ook een fijne rit gehad.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 18:00

Hebben jullie nu ook allemaal dat je paard gezellig en ontspannen op het bit "knabbelt"?
Dat wil zeggen, zijn mond regelmatig iets opent en sluit en het bit met zijn tong wat heen en weer verplaatst in de mond om te kunnen slikken, met een losgelaten onderkaak.

Hoeveel druk zou je dan met een teugeldrukmeter kunnen vaststellen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:05

Waarschijnlijk toch meer gewicht dan je zou denken of hopen :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 18:08

Nagenoeg geen.

Het is het paard dat de druk uitoefent, =aanleuning.
Wanneer het op het bit "knabbelt" wipt dat een beetje op en neer door de mond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:16

Dat klopt theoretisch maar dat gaat uit van een ruiterhand die altijd perfect met de beweging mee is en nergens aanspant.
Dek niet dat veel mensen dat durven beweren van zichzelf.