[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:18

Babootje schreef:
Slofje hangt mooi los en er is ook niks op tegen als ie zo wordt gebruikt. Maar ik heb het idee dat je pony nog niet echt los laat (in de kaak).
Om meer souplesse te krijgen is voltes rijden heel goed en slangevolte's etc. Probeer dan wel de lengte buiging goed te houden (op deze foto is je pony naar buiten gesteld). En bijvoorbeeld eens een paar pasjes te wijken, terwijl je de schouder naar binnen houdt. Stel hem eens door (links bijvoorbeeld) totdat je paard echt loslaat (bit afkauwt). Op deze foto dus meer stelling naar links en minder strak op de buitenteugel rijden.

Het klopt inderdaad als ik een 8/10 meter volte linksom rijd, dat ze afkauwt.
Wijken ben ik ook aan het proberen geweest, dat had ze hiervoor nog maar een enkele keer gedaan, maar we gingen ongeveer 2/3 meter over 40 meter opzij, maar dat ging nog niet erg soepel.

Edit: dat ze niet loslaat in de kaak heeft in ieder geval niets te maken met haar gebit, eens per 10 tot 12 maanden komt de tandarts langs. Wel had ze 2 jaar geleden een vergroeide voortand.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:01

SuperLiesje schreef:
Bedankt voor alle nieuwe reacties!

LoveUggs , ik merk dat ik door je manier van typen (misschien bedoel je het wel helemaal niet zo belerend als het overkomt) hard mijn best moet doen om niet direct in de verdediging te schieten. Het klinkt (nogmaals, misschien bedoel je het wel niet zo) alsof je denkt dat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben. Ik heb natuurlijk de wijsheid niet in pacht, en heb nog zo ontzettend veel te leren, daarom doe ik alles onder begeleiding van een fijne instructrice en meld ik mij ook hier aan om van anderen te kunnen leren :)

Ik zit er niet vaker dan 2x per week hooguit 10 minuutjes op (afgelopen 2 maanden in totaal zelfs maar 4x erop gezeten). Voor de rest is het vooral werken op de grond, lol maken en lekker hele dagen niks doen in het land. Je hoeft dus niet bang te zijn dat we niet rustig aan doen :)

Veulen, ik ben ben mij er absoluut van bewust dat hij nog lang niet uitgegroeid is, daarom ook altijd korte sessies (ook met longeren, werken aan de hand etc) en veel afwisseling (waaronder ook regelmatig vrije dagen of zelfs een heel weekend of week vrij tussendoor). Een x in de 3 weken hebben we een uur les, maar dan wordt er vooral heel veel uitgelegd en is hij dus niet een uur aan het werk :) Het "sturen" wat we op dit moment doen is van de lange zijde afwenden en proberen recht over te steken :) We rijden verder nog geen figuren. We moeten eerst die tempo-controle meer onder de knie gaan krijgen :) Hier oefenen we ook op de grond veel mee! Heb jij (of 1 van de anderen) ook nog tips of oefeningen die ons hierbij kunnen helpen? Het gaat dan met name om het "gaspedaal", want de rem werkt uitstekend gelukkig :) Ik ben het ook roerend met je eens over mijn houding := daar moet echt hard aan gesleuteld worden!

P.s. Ik vind het nog erg moeilijk om dingen op de "juiste" manier te verwoorden, dus ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel! Zo niet, vraag gerust. Ik ga hier ongetwijfeld leren hoe ik me steeds duidelijker kan uitdrukken :)

Hmm.. Waardoor precies vat je dat zo op..? Heb er expres smileys bij gedaan om het minder onaardig te laten overkomen.. Miss het feit dat ik lekker kan 'opsommen'..? Is absoluut niet rot bedoeld..!

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:55

Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:56

Met alleen een hoofd kan ik niet zoveel... en beetje info wat je zelf ziet is ook wel gewenst Merula123

@xNK... het ziet er wel uit dat jij het lastig hebt... je schouders zijn helemaal naar voren gedraaid en je handen vast. Lijkt zo of je erg met de voorkant bezig bent ipv de achterhand te activeren. Pony heeft duidelijk de neiging rug weg te drukken en dan maar op tempo te gaan... maar zo rent ze er onderuit ipv haar lijf te gebruiken. Dat moet van achteren komen. Heeft ze voor de rest geen last van haar lijf?
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 02-07-13 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:00

Leuk knikje, ziet er ook imposant uit zo! Maar ook ik ben benieuwd naar wat de rest van het lichaam doet. :D

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:00

Sorry, heb ik nog geen foto van ;)

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:02

Veulen84 schreef:
Kimberly520 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik vind dat ze goed loopt op deze foto's, haar hals zou iets hoger mogen zijn.
Voor de rest vind ik het er goed uitzien.

Is ze inmiddels al weer regelmatig? Is ze nagekeken?

Ze toont nog steeds erg gespannen in haar lijf. Ze loopt wat op d'r voorhand, en de kaak laat weerstand zien. Op de tweede foto zie ik een stuwende beweging (uitgestrekte draf? Daarbij hoort ook het achterbeen voorwaarts te bewegen en niet zo ver achter de massa).

Maar ik ben nog het benieuwdst naar een filmpje. Zeker gezien zijn onregelmatigheid eerder.

Ze is terug regelmatig, kwam doordat de hoefsmid verkeerd gekapt heeft.

Klopt allemaal wat je zegt, ze was stijf omdat ik 2 weken niet heb kunnen trainen en zei eigenlijk ook zolang stil gestaan heeft. We hebben ook maar 2 keer kunnen trainen voor die wedstrijd.
De tweede foto is een galop moment, ze liep onder mij uit.

Een filmpje heb ik niet, zal zien als ik ga rijden dat iemand wilt filmen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:07

Ohh dat is wel heel erg jammer want juist elk onderdeel van het lichaam zegt enorm veel en dat alles bij elkaar vertelt zóveel.

Waarom zeg ik leuk knikje? Omdat ik denk te zien dat het paard wel leuk 'inknikt' en het er daardoor best imposant uit ziet maar ik ben dus bang dat het geen echte ' aan de teugel ' is met een goede nagevelijkheid ik ben bang dat het lichaam dus eigenlijk maar weinig doet. ;-) En denk ook dat als dat wel het geval is je ook meer lengte in de hals krijgt. Maar dat is allemaal 'ik denk dat' jammer dat je dus geen foto van het hele paars hebt want dat kan ook laten zien dat is er misschien helemaal naast zit. :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:54

Kimberly520

Wat mij als eerste opvalt is dat ze al wat veranderd is! Ik zie toch al een minder iel kontje, vergeleken met de eerste foto's die je hier poste!! +:)+

Ook vind ik haar lang niet slecht lopen, maar het is wel nog allemaal net niet zeg maar. Ik vind haar nog veel te veel van de achterhand af komen en beetje 'stug' in de aanleuning. Ze houd haar hoofd/hals wel netjes " constant" als het ware, maar echt fijn helemaal over de rug is ze niet. Zie je dat knikje net voor de schoft? Daar zie je dat aan dat ze er net nog niet helemaal doorheen is. Maaaaar het begin is er wel! Want je ziet de spier wel!! ;)

Ik zou er toch mee bezig zijn om haar nog meer op de achterhand te krijgen. Die mag ze best gaan gebruiken!! Ze loopt nu nog heel erg de grond in, je kunt een lijn naar beneden trekken en dat is eigenlijk toch niet helemaal de bedoeling. Staat hier ook wel een paar keer in het topic aangehaald waarom het juist zo belangrijk is dat ze de achterhand gaan gebruiken, waarom ze moeten gaan dragen i.p.v. stuwen etc.

Heel veel succes nog! En fijn dat ze weer regelmatig loopt!! ;)
Maar vind jullie zeker al voorruit gegaan zijn. Super! +:)+

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:44

_Marinke_ schreef:
Kimberly520

Wat mij als eerste opvalt is dat ze al wat veranderd is! Ik zie toch al een minder iel kontje, vergeleken met de eerste foto's die je hier poste!! +:)+

Ook vind ik haar lang niet slecht lopen, maar het is wel nog allemaal net niet zeg maar. Ik vind haar nog veel te veel van de achterhand af komen en beetje 'stug' in de aanleuning. Ze houd haar hoofd/hals wel netjes " constant" als het ware, maar echt fijn helemaal over de rug is ze niet. Zie je dat knikje net voor de schoft? Daar zie je dat aan dat ze er net nog niet helemaal doorheen is. Maaaaar het begin is er wel! Want je ziet de spier wel!! ;)

Ik zou er toch mee bezig zijn om haar nog meer op de achterhand te krijgen. Die mag ze best gaan gebruiken!! Ze loopt nu nog heel erg de grond in, je kunt een lijn naar beneden trekken en dat is eigenlijk toch niet helemaal de bedoeling. Staat hier ook wel een paar keer in het topic aangehaald waarom het juist zo belangrijk is dat ze de achterhand gaan gebruiken, waarom ze moeten gaan dragen i.p.v. stuwen etc.

Heel veel succes nog! En fijn dat ze weer regelmatig loopt!! ;)
Maar vind jullie zeker al voorruit gegaan zijn. Super! +:)+

Dankje :)
We zijn hard aan het trainen voor haar achterhand, thuis lukt het al beter maar op wedstrijd lukt het voorlopig nog niet.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:15

Het is ook te zien aan de verandering die je ziet dat jullie zeker wel op de goede weg zijn hoor! :)
Maar ik weet natuurlijk niet hoe ze thuis loopt, we zien geen foto's van thuis of filmpjes. Ik zie alleen deze foto's van op wedstrijd en daar reageer ik op. ;)

Het is overigens logisch als er wedstrijdspanning is het misschien niet helemaal zo gaat als thuis maar in grote lijnen blijven ze wel het zelfde. Dat ze iets meer op de voorhand vallen bijvoorbeeld of nog net teveel uit elkaar. Dat moet jij als ruiter leren om hetzelfde te blijven rijden (zie je wedstrijden als verlenging van je training.. ;) ), en je paard moet ook leren dat ondanks dat er veel meer te zien is en het allemaal best spannend kan zijn ze gewoon net zo moet luisteren als thuis. Maar bij jou zie je dat ze wel heel erg nog op de voorhand kukelt, ik denk niet dat ze thuis ineens heel netjes berg opwaarts loopt of wel? :)

Maar jullie zijn een erg leuke combinatie!! En ik vind dat jullie echt al een stuk voorruit gegaan zijn. Daar word ik echt blij van! :D :D Vind het dan ook super leuk als mensen in dit topic blijven en elke keer weer nieuwe foto's posten, juist die ontwikkeling en vorderingen zijn zo leuk om te zien! :D

(Ik vind ook altijd dat mensen veel te weinig foto's en filmpjes maken. :+ )

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:46

Ik meld mij weer! Nog zonder foto's, die moeten nog gemaakt worden :+
Ik ben momenteel niet erg blij met de instructrice van de vereniging en zit erg te dubben over wat ik nou moet doen. Ze zegt vaak dat je van achter naar voren moet rijden, maar als mijn pony niet "aan de teugel" is zegt ze dat ik een kleine ophouding moet maken :? Zo zijn er nog meer onenigheden. Ik heb helemaal geen zin meer in de dressuur, terwijl ik het juist wil leren goed te doen en ik wil er plezier in hebben. Kent iemand nog een goede instructrice in Twente? :D :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:13

In Twente!? Jolien uit dit topic!! :D :P

Maar een paard rijd je inderdaad van achter naar voren, als je dat goed voor elkaar krijgt dan komt je 'aan de teugel' ook nagenoeg vanzelf. Alleen als je alleen maar aan de motor aan de achterkant zit en die opgewekte energie er aan de voorkant weer uit laat lopen dan valt je paard uit elkaar en blijft het achterbeen stuwend en verlies je inderdaad ook het fijne contact met de mond van je paard. Dus wat doe je, je wekt de energie aan de achterkant op en die wil er aan de voorkant uit, waarna jij dus een ophouding maakt om die energie 'in je paard' te houden. Jou paard schuift dan als het ware in elkaar doordat je niet alle energie eruit laat lopen (wel wat anders kom je niet meer voorruit :P ), die 'overtollige' energie wat je dan hebt moet toch ergens heen en jou paard zet dat om tot dragen. Doordat het als het ware in elkaar schuift doordat je wat voorwaartse energie tegen houd plaatst het ook het achterbeen meer onder de massa en gaat die meer dragen. Het paard word wat boller, niet alleen in de rug maar in de hele bovenlijn dus ook in de hals. En dan zie je dus het zogenaamde ' aan de teugel '. En van achter naar voren gereden... ;-) ( even heel globaal uitgelegd, zit nu op mobiel en dat typt niet heel handig,maar vraag gerust als er onduidelijkheden zijn! )

Volgende keer kun je dit soort vragen trouwens ook gewoon aan je instructrice vragen, vraag haar maar de oren van het hoofd! :D Ze staat natuurlijk niet alleen in de bak om alleen maar instructies te geven maar ook om instructies uit te leggen als die voor jou onduidelijk of tegenstrijdig zijn, vergeet dat niet! ;-) En domme vragen bestaan niet, juist heel goed dat je zo verder denkt ipv alles klakkeloos aan te nemen!!. :-)

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:29

Bedankt _Marinke_ voor de uitgebreide uitleg! Ik heb het 2 keer moeten lezen maar nu snap ik het verhaal. Ik moet eerst maar eens flink sparen voor privé les :D
Dingen vragen vind ik eng, waarom geen idee. Ik ben echt druk bezig met dúrven vragen, ook op school en op stage :o Maar ik weet wel dat ik me niet heel fijn voel/ ga voelen met haar manier van rijden/ lesgeven. Volgende week ga ik gewoon alles vragen. Ze is zelf ook erg onzeker en ik ook dus dat matcht ook niet zo lekker.
Ik probeer me zo veel mogelijk te verdiepen in de beweging van een paard en mijn houding en de invloed ervan, wat is dat allemaal verrekte lastig :=

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:33

_Marinke_ schreef:
Het is ook te zien aan de verandering die je ziet dat jullie zeker wel op de goede weg zijn hoor! :)
Maar ik weet natuurlijk niet hoe ze thuis loopt, we zien geen foto's van thuis of filmpjes. Ik zie alleen deze foto's van op wedstrijd en daar reageer ik op. ;)

Het is overigens logisch als er wedstrijdspanning is het misschien niet helemaal zo gaat als thuis maar in grote lijnen blijven ze wel het zelfde. Dat ze iets meer op de voorhand vallen bijvoorbeeld of nog net teveel uit elkaar. Dat moet jij als ruiter leren om hetzelfde te blijven rijden (zie je wedstrijden als verlenging van je training.. ;) ), en je paard moet ook leren dat ondanks dat er veel meer te zien is en het allemaal best spannend kan zijn ze gewoon net zo moet luisteren als thuis. Maar bij jou zie je dat ze wel heel erg nog op de voorhand kukelt, ik denk niet dat ze thuis ineens heel netjes berg opwaarts loopt of wel? :)

Maar jullie zijn een erg leuke combinatie!! En ik vind dat jullie echt al een stuk voorruit gegaan zijn. Daar word ik echt blij van! :D :D Vind het dan ook super leuk als mensen in dit topic blijven en elke keer weer nieuwe foto's posten, juist die ontwikkeling en vorderingen zijn zo leuk om te zien! :D

(Ik vind ook altijd dat mensen veel te weinig foto's en filmpjes maken. :+ )

Mijn ouders willen niet altijd de camera meesleuren om foto's of filmpjes te maken :+

Thuis loopt ze goed op haar achterhand, moet er wel serieus aan werken dan.
Op wedstrijd ben ik ook wel minder streng dan ik thuis rijd en daar profiteert ze van.

En dankje ik blijf zeker foto's hier posten, ben blij dat andere kunnen zeggen wat er verkeerd of juist goed is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:52

xNK schreef:
Babootje schreef:
Slofje hangt mooi los en er is ook niks op tegen als ie zo wordt gebruikt. Maar ik heb het idee dat je pony nog niet echt los laat (in de kaak).
Om meer souplesse te krijgen is voltes rijden heel goed en slangevolte's etc. Probeer dan wel de lengte buiging goed te houden (op deze foto is je pony naar buiten gesteld). En bijvoorbeeld eens een paar pasjes te wijken, terwijl je de schouder naar binnen houdt. Stel hem eens door (links bijvoorbeeld) totdat je paard echt loslaat (bit afkauwt). Op deze foto dus meer stelling naar links en minder strak op de buitenteugel rijden.

Het klopt inderdaad als ik een 8/10 meter volte linksom rijd, dat ze afkauwt.
Wijken ben ik ook aan het proberen geweest, dat had ze hiervoor nog maar een enkele keer gedaan, maar we gingen ongeveer 2/3 meter over 40 meter opzij, maar dat ging nog niet erg soepel.

Edit: dat ze niet loslaat in de kaak heeft in ieder geval niets te maken met haar gebit, eens per 10 tot 12 maanden komt de tandarts langs. Wel had ze 2 jaar geleden een vergroeide voortand.

Ik denk dat Babootje met de kaak meer bedoeld dat de pony r hier doorheen lijkt maar dus niet is. Hij is nog steeds erg strak in het lijf en geeft enkel na om de druk van de slof te ontzien.
Over het longeren, mensen onthouden meer dan paarden dus ik zou eens kijken of je iemand met ervaring kunt vinden die je kan helpen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:06

Omdat ik graag beter wil leren kijken naar mijn paard (en naar die van anderen), plaats ik nog een foto. Deze is van ongeveer 3 weken geleden denk ik.
Ik zou graag willen weten wat jullie (m.b.t. mijn paard) zien op deze foto, en waaraan jullie dat zien. Wat ik zelf wel heel duidelijk zie is mijn belabberde houding, en daar heb ik naar aanleiding van mijn vorige foto al voldoende tips voor gehad, het gaat me nu echt om het paard.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SuperLiesje op 03-07-13 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:22

lauraatjxx schreef:
Bedankt _Marinke_ voor de uitgebreide uitleg! Ik heb het 2 keer moeten lezen maar nu snap ik het verhaal. Ik moet eerst maar eens flink sparen voor privé les :D
Dingen vragen vind ik eng, waarom geen idee. Ik ben echt druk bezig met dúrven vragen, ook op school en op stage :o Maar ik weet wel dat ik me niet heel fijn voel/ ga voelen met haar manier van rijden/ lesgeven. Volgende week ga ik gewoon alles vragen. Ze is zelf ook erg onzeker en ik ook dus dat matcht ook niet zo lekker.
Ik probeer me zo veel mogelijk te verdiepen in de beweging van een paard en mijn houding en de invloed ervan, wat is dat allemaal verrekte lastig :=

Is niet mijn sterkste punt dingen uit leggen, maar oefening baart vanzelf kunst hoop ik. :') Fijn dat je het snapt! :D

Heel goed dat je al zo bezig bent met dingen vragen! En als je merkt dat jou instructrice onzeker word van jou vragen kun je ook i.p.v. een vragenvuur op haar af te storten bij wijze van, gewoon in gesprek gaan. Reken haar niet af op onkunde (jij zegt dit, en dat is toch niet goed). Maar vanuit je eigen denkwijze, "Goh IK snap niet zo goed waarom ik die ophouding moest maken, want dan rijd ik toch niet meer vn achteren naar voren maar ga ik van voor naar achteren rijden?" Het is heel goed om zelf mee te denken, echt waar!! :D Je mag alles vragen, je mag het ook rustig zeggen als je iets voelt of ziet. Als jij iets moet doen van je instructrice bijvoorbeeld en jij weet waarom je dat zo moet doen dan mag je dat rustig aan haar "uitleggen" waarom je dat volgens jou zo moet dan van haar. Als er dan iets niet klopt, of je begrijpt ites verkeerd kan ze jou dat weer direct uitleggen (indirecte vraag dus eigenlijk ;) ). Redeneren dus eigenlijk.... :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:25

SuperLiesje, leuk dat je zo wilt leren!! :D +:)+

Zelf als ik een foto zie, ga ik altijd kijken; "Wat laat deze foto mij zien?"

Is bijvoorbeeld het paard happy of boos? Zit de ruiter er ontspannen en happy op of is het allemaal moeilijk moeilijk moeilijk?
Dan ga ik verder kijken, maar waarom geeft het paard mij de indruk dat het happy of boos is? Is het gespannen, of ontspannen? Houd het vast in het lichaam of juist niet?
En waarom laat het dan los of juist niet? Zet het de achterhand er voldoende onder of niet? Loopt ie op de voorhand of niet?

Etc. etc. zo ga je gewoon alles op en ga je tig vragen voor je zelf af. Zelf denk ik continu dan weer als ik iets zie, maar waarom zie ik dat zo? ;)

Ik ga nog niet teveel zeggen over deze foto, zou het leuk vinden als je het zelf probeert! Ookal zie je nog maar weinig, maar benoem maar gewoon eens op wat je wel ziet. Al is dat nog niet zoveel, dat maakt helemaal niet uit! ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:48

SL heb je een stukje terug gelezen in dit topic?
Probeer dan zelf eens in te vullen na aanleiding van de cirkels, driehoekjes en lijntjes.

Afbeelding

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:07

Marinke, ik zal even mijn best doen :P

Dan toch maar eerst de ruiter ;)
Deze zit voorover ipv netjes rechtop, kijkt naar beneden en heeft de benen veel te ver naar achteren. Wanneer iemand het paard eronder weg zou trekken zou de ruiter vol op haar smoel gaan := Daarnaast zou de ruiter de handen meer mogen dragen, waardoor als het goed is ook een nette lijn van elleboog naar bit ontstaat :)

Dan het paard, dit vind ik een stuk moeilijker
In mijn ogen ziet het paard er ontspannen uit, loopt met de neus net iets voor de loodlijn. Het lijkt alsof de achterhand hier wel mooi onderkomt, maar dat kan ook vertekend zijn door de scheve horizon van de foto. Veel meer weet ik er nog niet over te zeggen eigenlijk :) (ik ga zometeen ook nog even naar de afbeelding van Veulen kijken, maar die kan ik hier niet zien op mijn werk!)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:25

Liesje even een vraag maar is dit in draf?
Ik kan het niet zo goed zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:29

Ik vindh em hier nog meer puppy ogen en ook dat het zadel totaal niet past, ligt zowat op zijn kont. Dat is niet goed, hij ligt ook teveel achterop de rug waardoor je serieuze blessures kan oplopen.
Door wat ik net noem is mijn enthousiasme ook heel laag want ik vind dat je met zo'n klein dier gewoon nog niet aan het werk moet, vooral als je als ruiter ook niet handig genoeg bent, wat ik duidelijk aan deze foto af zie.

Toch dan commentaar op hoe het er verder uit ziet, ook daar kan ik niet heel positief over ziijn. Annemiek stelt een goede vraag, is dit draf? Ja dit is draf vanwege het diagonaal bewegen van de benen maar de rede waarom zij de vraag stelt is omdat hij zo traag is dat hij geen zweefmoment heeft. De benen staan al op de grond terwijl het afzetbeen nog niet eens is vertrokken. Dat is geen ontstpanning, dat is traag en lui. Zoals ik eerder zei mag hij dus veeeel actiever en het tempo omhoog en eerst fatsoenlijk gaan draven.

Sorry voor mijn harde commentaar, maar dit is mijn realistische kijk op het beeld en dat kan ik niet leuker brengen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:34

Joolien schreef:
Ik vindh em hier nog meer puppy ogen en ook dat het zadel totaal niet past, ligt zowat op zijn kont. Dat is niet goed, hij ligt ook teveel achterop de rug waardoor je serieuze blessures kan oplopen.
Door wat ik net noem is mijn enthousiasme ook heel laag want ik vind dat je met zo'n klein dier gewoon nog niet aan het werk moet, vooral als je als ruiter ook niet handig genoeg bent, wat ik duidelijk aan deze foto af zie.

Toch dan commentaar op hoe het er verder uit ziet, ook daar kan ik niet heel positief over ziijn. Annemiek stelt een goede vraag, is dit draf? Ja dit is draf vanwege het diagonaal bewegen van de benen maar de rede waarom zij de vraag stelt is omdat hij zo traag is dat hij geen zweefmoment heeft. De benen staan al op de grond terwijl het afzetbeen nog niet eens is vertrokken. Dat is geen ontstpanning, dat is traag en lui. Zoals ik eerder zei mag hij dus veeeel actiever en het tempo omhoog en eerst fatsoenlijk gaan draven.
Sorry voor mijn harde commentaar, maar dit is mijn realistische kijk op het beeld en dat kan ik niet leuker brengen.

Eens.... Ik kon het nauwelijks zien of het stap of draf was... ik zie totaal geen beweging in het bekken van het dier... Je zegt zelf ik vind dat het achterbeen goed ondertreed...maar dit is niet wat ik zie....
ten eerste rechtop zitten en daarna veel overgangen...moter activeren!!
Is het een idee om hem nog eventjes in de wei te laten staan.... en na half jaartje de long erbij te pakken en aan de longe de motor eerst te activeren en daarna les te nemen?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:06

Joolien, klopt helemaal dat hij traag is. Of hij ook lui is durf ik niet zo goed te zeggen, maar traag is hij zeker! Daar wordt momenteel "hard" aan gewerkt :) Vooral op de grond, want nogmaals, onder het zadel doen we nog niet zo heel veel. Ik zal proberen of er binnenkort iemand foto's kan maken van het longeren, daar zijn we al een stukje verder mee en is hij eigenlijk helemaal niet traag :)
Wat betreft het zadel, die is boomloos, en daar gelden wat andere richtlijnen voor dan voor boomzadels, daar wil ik verder ook geen discussie over voeren. Het zadel is nog vrij nieuw, en moet nog wat meer "op het paard zakken" Dat gaat momenteel uiteraard niet zo hard, omdat ik er niet veel op zit :)

Annemiek, ik zei dat ik dacht te zien dat zijn achterbeen goed onderkwam, maar dat het ook vertekend kon zijn door de foto. Nu Joolien wat zegt over de beenzetting zie ik inderdaad dat hij gewoon traag is. Nogmaals, ik heb totaal geen ervaring met foto's "beoordelen".
Ik ben niet van plan hem een half jaar weg te zetten. We doen het, onder begeleiding lekker rustig aan. Als je even terugleest kun je ook lezen dat hij al regelmatig een aantal dagen/dikke week lekker niks hoeft te doen Ben na het "commentaar" wel van plan in eerste instantie wat meer te gaan concentreren op het longeren en daamee de motor activeren dan met het "rijden". We hebben dus ook al les :)