[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:59

@dropsleutel Heb je misschien een wat duidelijkere foto? (het liefst waar paard helemaal opstaat) Paard mag voor wat ik kan zien, naar mijn idee meer zakken vanuit de schoft, en volgens mij mag je je handen ook wat meer dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:59

Het ziet er al best mooi uit Jamie. Voor het mooie mag hij nog wat ronder en de hals wat laten vallen, dan krijg je ook de achterhand er beter bij, bolt de rug, komt de schoft omhoog en krijgt hij meer ruimte in de schouder :) Omdat te bereiken kun je meer activiteit erin rijden en wat opvangen aan de voorkant en met je zit en met je binnenhand langzaam wat meer lengte geven.

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:02

jameyskatje schreef:
oo ok, dat wist ik niet.
Nou bij deze.

Dit paard heb ik nu een half jaar.
Hij heeft me er al best vaak af gegooid waardoor ik erg bang van hem ben geworden. Hij heeft te koop gestaan, ik heb lange tijd niet durven rijden en er een vrij grove ruiter op gezet (waar ik spijt van heb).

Hij was ontzettend sterk. Zo sterk, dat ik dagelijks armpijn had. Hij ging ook 9 van de 10 keer met zijn hoofd omhoog, alsof hij zijn kaak vast zette, de onderhals erop en dan kon ik niets meer.
Door mijn eigen spanning en angst heb ik hem teveel aan de voorkant vast gehouden en willen controleren, waardoor hij alleen maar sterker werd en helemaal verkrampte in zijn rug.

Het heeft lang geduurd voordat ik weer durfde te rijden, we zijn er nog niet, maar ik zit er tenminste weer op!
Nu doen we oa klassieke dressuur en beginnen we met voorwaarts neerwaarts om vanuit daar de buitenteugel een stukje meer aan te nemen zodat hij wat omhoog komt zegmaar. Zijn rug is tegenwoordig weer kneedbaar, eerst was het een plank, hij is zelfs kreupel geweest aan zijn voorbenen door rugpijn. Zijn rugspieren zijn nu lekker zacht, maar wel slap geworden, wij moeten dus weer wat meer gaan trainen.

Op deze foto vind ik het fijn dat zijn achterbeen lijkt onder te treden (zijn zwakke achterbeen, rechts achter, we hebben ook veel moeite met de linker galop), zijn buikspieren lijken aangespannen en zijn rug lijkt te bollen. Ik kijk voor me ipv naar beneden, dat is voor mij ook een teken dat ik bezig ben met rijden en niet met friemelen aan de voorkant. Hij voelde ook erg licht in mijn hand, ik had helemaal geen pijn in mijn armen en voelde wel mijn paard, dus dat was een fijn gevolg.

Voor een correct plaatje mag hij denk ik nog wel meer op de achterhand en wat meer omhoog in zijn schouder, hij lijkt niet heel veel vrijheid bij de voorbenen te hebben. Mijn benen natuurlijk netjes lang (hij is flegmatiek en ik moet er best hard aan werken om hem aan het lopen te houden, dus trek ik snel mijn hak op). Ik zal mijn handen nog meer willen dragen en het lijkt alsof ik wat achterin het zadel zit valt me nu op. Misschien omdat ik sinds deze week mijn beugels een gaatje korter heb gedaan:S?

Eigenlijk haalt Joolien de woorden uit mn mond.. Paard mag idd naar mijn idee iets actiever, waardoor je paard de hals wat meer laat vallen. Vind het er idd al prima uitzien!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:06

Bedankt Joolien! Fijn om van de gevreesde Joolien te horen haha:P.

Dus vanuit dit punt nog wat meer impuls er in rijden en dat steeds wat opvangen met mijn hand? (hoe precies? puur wat weerstand bieden of werken met kneepjes?) Dus eerst een soort boogje dat zich spant en door vervolgens wat lengte te geven gaat hij nog ronder worden?

Ik ga er zeker mee aan de slag als we er aan toe zijn (ik weet nog niet zo goed of we daar nu al aan toe zijn). Nu probeer ik heel veel hals te strekken en vanuit daar de buitenteugel wat aan te nemen zodat hij in deze houding komt en daarna weer wat lengte geven. Zodat ik zegmaar van beneden tot het punt 'aan de teugel' komt en dus vanuit zijn schoft afbuigt. Het is voor mij al heel wat dat ik tegenwoordig durf hals te strekken hihi. Ik weet in theorie dat dit juist ontspannend voor het paard is en dat ik minder kans heb dat hij gek gaat doen ipv als ik steeds hoog op met veel spanning en hand ga rijden. Dus vanuit hier probeer ik hem steeds iets meer aan te spannen.

Ik vraag me wel af, is dit nou aan de teugel wat je op mijn foto ziet? Of noemen we dit nog steeds aanleuning?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:12

Ohja, over activiteit, en hals laten vallen gesproken.. Toen ik Gas gister ging longeren, en hij het allemaal doorhad, wou hij nog niet zijn hals helemaal laten vallen, zoals ik graag nog wou zien. Daarna zou ik hem namelijk lekker laten uitdraven en vervolgens uitstappen. Ik liet hem toen nog meer doorlopen, NOG actiever, en ineens ging dat hoofd zakken, tot 10 / 20 cm van de grond. Heerlijk ontspannen! Was ik erg blij mee om te zien, helaas geen foto van kunnen maken want mijn eigen handen, en de lijnen zaten in de weg... Wel een foto van een tevreden paard: KLIK!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:13

Haha zo eng ben ik niet hoor :P

Je moet er vanuit gaan dat je al een constant contact hebt, je zit is sowieso heel belangrijk op het tempo op te vangen en je sluit je hand enkel met een klein kneepje. Als je paard daar niet op reageert en niet nageeft op het kneepje, probeer dan niet met je hand op te lossen maar meer been te geven. Ik laat paarden graag nageven op been tegen mijn hand aan en niet andersom :)
En als je lengte wilt, geef dan eerst rustig je binnenhand mee naar de mond toe en vul dit aan met been, het contact moet hetzelfde blijven, van jou maar ook van het paard. Als hij dan je hand mee omlaag volgt kun je heel langzaam uit gaan schuiven maar neem hiervoor de tijd, niet losgooien en blijf opletten dat hij actief blijft. Als het hoofd omhoog komt neem dan enkel weer contact aan en druk hem weer met de kuit naar de hand toe. Als je te lange teugels krijgt neem je ze op maat en begin je gewoon opnieuw.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:17

jameyskatje schreef:
Bedankt Joolien! Fijn om van de gevreesde Joolien te horen haha:P.

Dus vanuit dit punt nog wat meer impuls er in rijden en dat steeds wat opvangen met mijn hand? (hoe precies? puur wat weerstand bieden of werken met kneepjes?) Dus eerst een soort boogje dat zich spant en door vervolgens wat lengte te geven gaat hij nog ronder worden?

Ik ga er zeker mee aan de slag als we er aan toe zijn (ik weet nog niet zo goed of we daar nu al aan toe zijn). Nu probeer ik heel veel hals te strekken en vanuit daar de buitenteugel wat aan te nemen zodat hij in deze houding komt en daarna weer wat lengte geven. Zodat ik zegmaar van beneden tot het punt 'aan de teugel' komt en dus vanuit zijn schoft afbuigt. Het is voor mij al heel wat dat ik tegenwoordig durf hals te strekken hihi. Ik weet in theorie dat dit juist ontspannend voor het paard is en dat ik minder kans heb dat hij gek gaat doen ipv als ik steeds hoog op met veel spanning en hand ga rijden. Dus vanuit hier probeer ik hem steeds iets meer aan te spannen.

Ik vraag me wel af, is dit nou aan de teugel wat je op mijn foto ziet? Of noemen we dit nog steeds aanleuning?

Het laten vallen van de hals bereik je door activiteit. Het hoofd zakt dan, maar toch heeft je paard de buikspier, nek spier aan gespannen, en de rug ontspannen en bol. Het is vooral belangrijk dat je je paard eerst actief aan het lopen hebt, en dan gaat vragen om nageeflijkheid.
Je bent in ieder geval al op de goede weg!

Enneee Joolien valt wel mee hoor! := Ze wist ook altijd mijn topic's te vinden, die is werkelijk overal te gelijk, maar je hebt er veel aan hoor! ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:18

Tja ik ben al een jaar bij huis en mn laptop heb ik dan de hele dag op schoot :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:24

Haha, ik kon eigenlijk altijd wel een reactie van jouw verwachten als ik een topic had geopend =P
En dan dacht is: Shjips! Ze heeft nog gelijk ook.... hahaha.

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:41

Joolien schreef:
Al een mooie verschil te zien dropsleutel. Probeer maar eens als ze loopt op foto 2 te kijken of je vanuit hier wat meer lengte kunt krijgen maar vooral omlaag, dat ze haar hals laat vallen. Ze mag niet langer worden. En niet je teugels losgooien maar heel langzaam wat lengte geven en dat aanvullen met been.

Dankjewel ! Dit zal ik vanavond eens proberen . :j

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:47

LoveUggs schreef:
@dropsleutel Heb je misschien een wat duidelijkere foto? (het liefst waar paard helemaal opstaat) Paard mag voor wat ik kan zien, naar mijn idee meer zakken vanuit de schoft, en volgens mij mag je je handen ook wat meer dragen.

Ja tuurlijk, ik zal even zoeken. Sorry voor de post erbij, had over deze heen gelezen.

EDIT: Dit zijn ze, met nog een foto van de zomer. Ik mag inderdaad me handen wat meer dragen, maar dit zijn moment opnames. Ze was frissig en we gingen eerder hard dan dressuurmatig :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:54

Op je laatste foto zie ik wel een actief paard. Je eerste foto zie ik een paard dat dit dan weer niet is. Hard en actief is een verschil he :+ Probeer ook rechtop te blijven zitten. Probeer lekker te spelen in je tempo, dan zakt je paard wat meer met het hoofd. Probeer ook netjes je hakken uit te drukken. Verder heb ik er niet zo veel op aan te merken. Je bent goed opweg.

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:58

Dankjewel ! Op de laatste foto heeft ze inderdaad fijn beengebruik. Alleen mijn houding.. Jeetje.. Ik rij haar nu ook zonder body in de dressuur en dat maakt wel een verschil.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:00

Evelijn schreef:
en dan mijn lievelingsfilmpje :D
[ Video ]

Staat wel dat het warming-up is... maar vooral dat eerste deel over schakelen en voorwaarts blijven denken ... volgens mij is dat geschikt voor ieder paard op ieder moment.

Evelijn ik wil hier toch graag even op reageren. Ik vind het namelijk helemaal niet het voorbeeld dat we met zijn allen na moeten gaan streven want geheid dan gaat het fout en dat is juist iets wat we niet willen toch.

Ik vind namelijk dat dit jonge!! paard te laag, diep en rond wordt gereden. Echt veel te diep waardoor hij ook achter de loodlijn komt. Ik weet dat het nog veel erger kan maar toch een jong paard kan dan beter voor de loodlijn zijn.
Ik vind het een prachtig paard met zeer veel vermogen. De ruiter is sympathiek, hij trekt niet en heeft een verende arm. hij zit ietwat te veel naar links.
De ruiter is kundig ook al deel ik niet zijn opvatting van een jong paard zo diep rijden.

Ik vind dit dus voor mindere ruiter zoals wij zijn dit zeker geen voorbeeld om na te streven, want je hebt veel te veel risico op valse knik en foute opleiding.
Ik vind het jammer dat hij niet laat zien hoe je middels wijken enz. een jong paard loswerkt.
Dat heeft m.i. voor ons een meer lerende werking.
Ik loop al een tijdje te denken of ik wel of niet op je filmpje zal reageren maar ik vind het toch belangrijk dat ook andere meningen hierover geschreven mogen worden.

Dan wil ik nog reageren op een zin die ik afgelopen week las over een driejarige waarvan werd geschreven dat deze wel op de voorhand loopt. Bijna alle paarden lopen op de voorhand. Een driejarige kan niet anders want pas na jarenlange CORRECTE training zal een paard in staat zijn om in rijkunstig evenwicht te gaan.
Mijn paard is 10 jaar en vergeleken met twee jaar geleden (boorde paardje enorm door stuwend op de voorhand te lopen want ik reed fout van voor naar achteren met valse knik) gaat paardje nu al veel beter. Maar zelfs nu nog na één maand vakantie zie je gelijk dat conditie vele male minder is en dat paardje dus niet meer zo fijn in de hand is gesteld als twee maanden geleden. Dus paardje heeft ook weer wat meer neiging om te stuwen of meer op de voorhand te gaan.
Met deze post wil ik dus zeggen dat pas na jaren intensieve correcte training je als cadeautje terug krijgt van je paard dat hij in rijkunstig evenwicht gaat. Maar dan zijn we vele jaren verder met juiste instructie en juist rijden. Vanaf M niveau mag je iets meer verzameling gaan verwachten en zelfs daar (Ook op Z niveau) zie je dat bij heel veel ruiters hun paarden niet aanwezig.
Dus het is normaal dat paard op de voorhand is. Als het paard door nek en kaak is kan hij rug los laten en als paard in de hand gesteld is begint eigenlijk het echte werk. Als dan de opleiding correct verder gaat zul je op een gegeven ogenblik gaan zien dat paard meer en meer in de verzameling zal gaan komen en meer zich dus zal gaan oprichten. Niet afgedwongen maar als cadeautje door goede opleiding.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-03-13 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:06

Ik vind dit ook geen realistisch voorbeeld omdat dit paard al zoveel swung, lossigheid en gedragenheid van zichzelf heeft. Ik zou liever een doorsnee paard willen zien op zo'n filmpje :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:07

Ik ga met je mee pien_2010 :j
Ik vraag mij dan af hoe dit paard geleert heeft om al zo te lopen, dat laten ze namelijk niet zien.

Juist doordat dit beeld overal verschijnt wordt dit als het juiste plaatje gezien... en laten paarden die in krul gesjort worden nou ook vaak te diep lopen: plaatje is goed, dus het is juist.

Juist de manier waarop is zo belangrijk. Dat is waarom ik ook niet van hulpteugels tijdens het longeren houd. Ik wil een paard wat een houding uit ontspanning aanneemt, niet omdat het hoger lopen pijn doet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:09

Air schreef:
Ik ga met je mee pien_2010 :j
Ik vraag mij dan af hoe dit paard geleert heeft om al zo te lopen, dat laten ze namelijk niet zien.

Juist doordat dit beeld overal verschijnt wordt dit als het juiste plaatje gezien... en laten paarden die in krul gesjort worden nou ook vaak te diep lopen: plaatje is goed, dus het is juist.

Juist de manier waarop is zo belangrijk. Dat is waarom ik ook niet van hulpteugels tijdens het longeren houd. Ik wil een paard wat een houding uit ontspanning aanneemt, niet omdat het hoger lopen pijn doet. :)

Maar streven naar een ontspannen houding zonder dat een paard weet hoe is wel erg optimistisch. Niet ieder paard kan dat van zichzelf, veel paarden hebben hulp nodig.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:12

Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen en weet niets van de regels etc.
Ik ben erg benieuwd hoe je nou je paard 'aan de teugel' kunt hebben in stilstand.
Ik heb dat wel eens geprobeerd, en de foto zag er zo uit:

Afbeelding
Ik weet dat ik mijn teugels wat lang heb, maar dat is bewust gedaan omdat hij nogal (zeer) high-sensitive is en dus elke beweging, druk, of gevoel als "actie" verstaat.

En dan nog wat rij foto's.
(Vorige week, na 8 maanden stop)
Afbeelding

Nog een keer in het najaar vorig jaar.
Afbeelding

De eerste en laatste foto zijn nog met mijn oude zadel.
Ik ben bewust van mijn vreselijke stoel-houding, vanaf Mei krijg ik weer les. (na 2 jaar niet gelest te hebben)
Ook wil ik nog wel eens (onbewust) streng zijn met mijn binnenteugel, ook dit hoop ik allemaal weer te kunnen oplossen. Vooral de eerste rij-foto is mijn houding misselijkmakend.

Tips, kritiek, állemaal welkom. :)
Laatst bijgewerkt door Giolli op 11-03-13 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:13

Alle paarden hebben daarvoor hulp nodig Joolien want ze zijn niet gebouwd om een ruiter te dragen. Alle oefeningen die loswerken zoals hier vele malen voorbij is gekomen zijn nodig om het paard in de hand te stellen waardoor het zijn rug goed gebruikt waardoor hij in staat is om blijmoedig het ruitergewicht te dragen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:18

Klopt, en die hulp geef je op het moment dat je longeert. Het punt van ontspannen is gewoon een trigger, die alle paarden hebben.
Is het uberhaupt fysiek mogelijk voor een paard om op het punt van mentale ontspanning, een actieve achterhand en rechtgericht zijn NIET te ontspannen?
Ik denk dat dat alleen niet kan bij iets waardoor het onogelijk gemaakt word: verkeerd zadel, spanning bij de ruiter, blokkade's etc.

Ik ben overigens echt geen fantastische longeur, maar de ontspanning op kunnen zoeken is voor mij gewoon een basis.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:41

Sjolvir schreef:
Eigenaar gaat niet rijden?

Misschien kopen.....
*klein lachje*

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:45

Mette1998 schreef:
Ik zit zo in de knoop met het nagevelijk rijden..
Het ging heel goed aan het begin maar nu in de draf en galop doet hij het gewoon niet meer!
Ik blijf trainen, vooraal met mijn benen en minder met mijn handen maar het gaat lastig..
Hier staat ie stil, heb ik goede lengte in de hals of kropt hij te veel op? Hier hangen de teugels een beetje omdat ik
wou dat hij ging ontspannen, maar andere keren heb ik meer contact.

[ Afbeelding ]

Lees mijn post van een week geleden (ongeveer)

Fry schreef:
Wat ik soms merk, aan mezelf of aan anderen, dat ze het vervelend vinden dat hun paard met zijn/haar kop in de lucht loopt.
Zelf heb ik het aan de kant gezet om de simpele reden:

Een paard kan nog zo 'mooi' in de krul lopen, het betekent niet meteen dat je goed kan rijden!

Je moet je dus helemaal niet schamen/opgelaten voelen dat je als al wat gevorderde ruiter moeite hebt om je paard in de krul te krijgen, op de JUISTE manier. Ja, rijden is lastig. Nee, niemand neemt je het kwalijk dat je met wat moeite hebt!
Ik vind het vaak juist leuk om te zien dat een ruiter het helemaal niets kan schelen dat zijn paard niet mooi loopt, als het maar goed loopt.
Nu is met het hoofd in de lucht niet helemaal goed, omdat het paard zijn rug dan uitdrukt, maar het is minder slecht dan in een foute krul te lopen.

Dussss... zet het uit je hoofd dat het perfecte plaatje een paard dat mooi in de krul loopt is.
Het perfecte plaatje is (wat ik in mijn vorige 'stukje' beschreven heb) een combinatie van respect, vertrouwen en samenwerking en dan pas.. heb je je doel bereikt!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:03

Ik snap het hoor, alleen ik wil er nu wel naar toe gaan werken want ik heb binnenkort weer allerlei concoursen waar ik toch wel wil dat hij een beetje netjes loopt. Ik ga er naar toe werken, met overgangen, voltes, actief maken op het been en dan zien we het wel :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:57

Het filmpje van Andrew Gould en Daniel Timson... vind ik vooral mooi omdat ze uitleggen dat met hele simpele oefeningen effect kunnen behalen. Ja het is een zeer goed, bovengemiddeld paard (dier is jong zeggen ze maar wel 7 jaar) en de ruiter is ook talentvol. Dat het allemaal in veel rust gaat en met respect naar het dier toe. Juist door de ruime en soepele bewegingen kan je goed zien wat de ruiter voor invloed heeft. Het is duidelijk niet wedstrijdframe... (en dat is ook niet constant vol te houden..). Ik vind ook niet dat het bij alle paarden nodig is om zo vast te houden aan dat ze niet achter de loodlijn mogen komen.. zolang ze daar niet in worden getrokken of achter het bit kruipen en hun onderhals mooi los houden en ontspannen contact met de hand.

Wat ik ervan leer is vooral wat het voordeel is van overgangen en hoe je dat moet doen... en wat er dan gebeurt. Ik weet dat mijn paard nooit zo ruim en soepel gaat bewegen... (dan had ik er minstens 100x meer aan moeten uitgeven) maar dat geven ze ook wel aan in het filmpje dat dit een getalenteerd paard is.
Ik kijk dus niet naar het plaatje van het paard... maar juist naar wat er verteld wordt wat ze doen en waarom ze dat doen... en dat is tempowisselingen rijden (mooi rustig en in balans) en beetje wijken in de volte (om beetje te buigen en te laten reageren op been) Hoezo ga ik dan de kans hebben om met een valse knik te rijden?

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:03

Evelijn schreef:
Het filmpje van Andrew Gould en Daniel Timson... vind ik vooral mooi omdat ze uitleggen dat met hele simpele oefeningen effect kunnen behalen. Ja het is een zeer goed, bovengemiddeld paard (dier is jong zeggen ze maar wel 7 jaar) en de ruiter is ook talentvol. Dat het allemaal in veel rust gaat en met respect naar het dier toe. Juist door de ruime en soepele bewegingen kan je goed zien wat de ruiter voor invloed heeft. Het is duidelijk niet wedstrijdframe... (en dat is ook niet constant vol te houden..). Ik vind ook niet dat het bij alle paarden nodig is om zo vast te houden aan dat ze niet achter de loodlijn mogen komen.. zolang ze daar niet in worden getrokken of achter het bit kruipen en hun onderhals mooi los houden en ontspannen contact met de hand.

Welk filmpje bedoel je? Heb je een link voor me? Dat klinkt namelijk wel interessant!