Door mijn halve ophouding, wordt mijn paard alert. Het normale meegaan in mijn zit en hand, wordt "verstoord" door mijn inwerking en dus zal het paard als het goed is, zijn aandacht op dat moment op mij gaan richten. De oren gaan dan waarschijnlijk dus ook even naar achteren omdat hij als het waar even "luistert" naar wat ik van hem vraag.
Wat ik met de halve ophouding aan hem vraag is een beter evenwicht in zijn lichaam. Dus, een paard dat op de voorhand is, breng ik meer van de voorhand af, een paard dat in horizontaal evenwicht is, breng ik meer op het achterbeen en in de verzameling, een paard dat in de verzameling is, breng ik nog meer in verzameling zodat zijn voorhand nog lichter wordt.
Door de halve ophouding wordt het tempo dus verkort, het evenwicht meer op het achterbeen gebracht, is hij daardoor dus alert geworden en kan ik vervolgens bijvoorbeeld een tempowisseling, overgang of oefening rijden of gewoon met vermeerder gewicht op de achterhand doorrijden. Daarom gebruik ik de halve ophouding vaak in de hoeken.
Ik weet niet of het zo duidelijker is hoe ik het doe. Het is bij mij dus niet zo dat ik met de halve ophouding vier verschillende reacties van het paard wil op willekeurige momenten. Het is 1 hulp die vermeerderd gewicht op de achterhand brengt en dus alertheid bij het paard op de hulpen.
Dat laatste kun je ook op een andere manier denk ik wel krijgen. Ik denk als je been geeft je ook alertheid bij het paard kan krijgen. Alleen niet persé meer gewicht op de achterhand.
Zet je een hindernis in de baan, krijg je ook alertheid, maar ook niet persé meer gewicht op de achterhand. Etc.

Ps: lang geleden dat ik weer iets van je vernomen heb professor. Ik vroeg me al af waar je was. Welkom.