[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:54

S_en_Z schreef:
Ik moet gelijk denken aan "nooit meer van achter vragen dan je van voor op kunt vangen" hihihi

Word soms een beetje te letterlijk genomen :=

:D

Of je hebt van die lieve paarden (al afgestompt) die dus met een weggedrukte rug proberen het de ruiter naar de zin te maken. ;(

annoouukie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:14

Een beetje slechte foto, maar misschien kunnen jullie er nog iets aan opmerken. Hij is scheef genomen...
Wat ik zelf zie; ik kijk naar beneden en mijn teugels mogen wel wat korter.
Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:21

Sorry, dat is echt te klein voor mij om wat over te zeggen :) heb je niet een grotere foto?

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:21

Ik zou hem kunnen vergroten..?

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:23

Hmm.. Wilt ie niet... Ik probeer zometeen nog ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:35

Als instructeur die wel van achter-naar-voren rijden wil. Kan ik je vertellen dat de andere kant ook moeilijk is. Ik heb moeite om klanten te krijgen en te houden. Ze vinden het lastig om een andere rijstijl te proberen en ze zijn gewend aan de snelle manier. Die snelle manier levert ze ook gewoon punten op. Dus komen en blijven ze alleen als ze er al in geloven of als hun paard grote problemen geeft/heeft.

Ik zou graag zien dat juryleden het harder strafte.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:41

Veulen84 schreef:
Als instructeur die wel van achter-naar-voren rijden wil. Kan ik je vertellen dat de andere kant ook moeilijk is. Ik heb moeite om klanten te krijgen en te houden. Ze vinden het lastig om een andere rijstijl te proberen en ze zijn gewend aan de snelle manier. Die snelle manier levert ze ook gewoon punten op. Dus komen en blijven ze alleen als ze er al in geloven of als hun paard grote problemen geeft/heeft.

:j

Maar als ik sommige juryleden zie rijden snap ik ook vaak wel hun manier van punten. sommige vinden het mooi wanneer een paard mt zn kin op borst loopt

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:48

annoouukie: als je toch bezig bent met de foto opnieuw te plaatsen, probeer dat ook even commentaar toe te voegen over wat jij van de aanleuning en het "aan de teugel lopen" vindt bij jouw foto's.

Veulen84 schreef:

Inderdaad, dat zou nog een aanvulling moeten zijn op mijn een-na-laatste zin: "Er sluipen heel makkelijk "nep"van-achter-naar-voor-rijstijlen/-technieken in omdat die gewoon veel voorkomen EN (afhankelijk van paard) SNEL WERKEN." :j

Ik ben zelf ook zo'n instructeur en merk inderdaad ook dat sommigen niet (direct) open staan voor een andere manier dan een-twee-drie-hoofdnaarbeneden, maar ik vind het dan juist de uitdaging om zo iemand toch te laten inzien/voelen hoe het ook anders kan. Meestal ga ik dan heel bewust verschillende manieren laten voelen en dat werkt vaak wel :) Als je wat verder daarop door gaat, zou je zelfs foto's kunnen maken en het verschil laten zien, zoals hier eerder in het topic ook gedaan werd?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:50

Veulen84 schreef:

Vlinder je hebt PB :)
ik ben namelijk op zoek naar een andere instuctrice :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:01

Citaat:
Inderdaad, dat zou nog een aanvulling moeten zijn op mijn een-na-laatste zin: "Er sluipen heel makkelijk "nep"van-achter-naar-voor-rijstijlen/-technieken in omdat die gewoon veel voorkomen EN (afhankelijk van paard) SNEL WERKEN." :j

Ik ben zelf ook zo'n instructeur en merk inderdaad ook dat sommigen niet (direct) open staan voor een andere manier dan een-twee-drie-hoofdnaarbeneden, maar ik vind het dan juist de uitdaging om zo iemand toch te laten inzien/voelen hoe het ook anders kan. Meestal ga ik dan heel bewust verschillende manieren laten voelen en dat werkt vaak wel :) Als je wat verder daarop door gaat, zou je zelfs foto's kunnen maken en het verschil laten zien, zoals hier eerder in het topic ook gedaan werd?

Uitdagend is het wel zeker. Maar ik blijf het jammer vinden dat mensen nog zo vaak gaan voor de makkelijke manier. Meestal is dat helemaal de oplossing niet.
(leuk dat die vergelijking zo'n indruk heeft gemaakt)

Anne_mieke88 schreef:
Vlinder je hebt PB :)
ik ben namelijk op zoek naar een andere instuctrice :)

Je hebt een pb'tje terug :)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:25

Hoi,
Ik lees al sinds het vorige deel mee en lees de meeste posts ook. Ik heb een tijdje geleden een foto geplaatst. Gisteren heb ik een buitenritje gemaakt met filmpje die ik graag aan jullie wil laten zien.

Yari is 3,5 jaar oud en een half jaartje ohz.
Ik rijd hem ongeveer 3x per week max. een halfuurtje.

Dit is het filmpje van gisteren. Af en toe zie je een stukje dat hij iets naar mijn hand toe komt, maar volgens mij loopt hij best veel op de voorhand, klopt dit?
Het is in elk geval al een hele verbetering met een half jaartje geleden toch..?
http://img51.imageshack.us/i/imagegtnu.jpg/

Hij is wel goed aan het been, maar niet zo gevoelig in zijn mond..
Ook loopt hij eigenlijk niet nageeflijk..
Ik probeer er zo min mogelijk aan te zitten, heb maar heel licht contact van voren. Maar als ik zijn achterbeen wat actiever wil maken met mijn been, loopt hij weg. Ik kan hem niet terugrijden op zit, en als ik er voor aan zit vind hij dit ook niet fijn.
Weten jullie misschien oefeningen (longeren?) om zijn (rug)spieren op te rekken zodat hij wat lager gaat lopen? Dit doet hij heel af en toe vanzelf, maar niet zo vaak.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, anders vraag maar...

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:00

Ik vind dat je hem al aardig goed voor elkaar hebt carmenbrum!
In de stap zie je hem ook al lekker zakken met zijn hoofd (wel zonder aanleuning). In de draf en galop is het natuurlijk ook wat moeilijker voor jou en je paard.

carmenbrum schreef:
Maar als ik zijn achterbeen wat actiever wil maken met mijn been, loopt hij weg.

Hartstikke goed van je paard *\o/* Been = voorwaarts zit er dus op.

carmenbrum schreef:
Ik kan hem niet terugrijden op zit,

Ik kan me voorstellen dat je op buitenrit misschien anders zit dan als je in de bak traint, maar aangezien je dit filmpje plaatst, ga ik er vanuit dat dit representatief is voor trainen?
Je "zit" steviger met je handen dan met je zit, dus is het logisch dat hij niet leert om voor je zit terug te komen. Geef hem eerst de tijd om te reageren op je zit (zorg dat je wel stevig gaat zitten en je niet te snel uit het zadel laat gooien) en hou je handen stil (nu gaan je handen alle kanten op, dat verstoort je paard zijn alertheid op je zithulp), krijg je geen reactie, DAN PAS neem je iets met je hand terug. Doordat je nog niet in balans zit, heb je ook dit probleem:
carmenbrum schreef:
en als ik er voor aan zit vind hij dit ook niet fijn.

Hulpen werken alleen als je ze goed timed, dus METEEN als je paard een goede reactie geeft, ontspan je je hulp. Als je eerst je evenwicht moet zoeken voordat je kan ontspannen (of andersom, op het moment dat je paard een correctie nodig heeft en je bent net te laat met de correctie geven), snapt je paard niet wat je bedoelt. Doordat hij niet snapt wat je bedoelt, gaat hij zich voor je afsluiten en krijg je dus steeds minder reactie. Sommige paarden kunnen ook angstig worden doordat ze je niet snappen.

Probeer dus oefeningen te doen waardoor je beter in balans blijft. Je kan bijvoorbeeld in de draf met lichtrijden ipv sta-zit-sta-zit een keer sta-sta-zit-sta-zit etc doen. Pas als jij in balans zit, kan je aan de nagevelijkheid werken. Dat begint met een stille verbinding (dus niet los vast).

Voor wat betreft het niet zo gevoelig zijn in zijn mond: probeer zodra je merkt dat je geen reactie krijgt op je teugelhulpen niet harder te gaan trekken. Probeer te vragen te luisteren naar je teugelhulp en dan been bij te geven als hij niet direct reageert. Zo wordt hij niet korter in de hals en wordt wél naar je teugel wordt "gestuurd" (gereden) met zijn mond. Daar komt hij jou vraag dan weer tegen.

Dit is zo eerst wel even genoeg denk ik.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:05

Ook ik heb een aantal recente foto's. We rijden op het moment niet heel veel door het weer en dit kan ik toch wel merken. Daarnaast loopt hij erg op de voorhand dus hier zijn we vooral mee bezig. Op de foto's zie je dit ook heel erg terug, hij gaat ook vaak wat te diep lopen. In de galop zie je ook dat hij veel meer moet gaan zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:34

_iDj_ schreef:
Ik vind dat je hem al aardig goed voor elkaar hebt carmenbrum!
In de stap zie je hem ook al lekker zakken met zijn hoofd (wel zonder aanleuning). In de draf en galop is het natuurlijk ook wat moeilijker voor jou en je paard.

carmenbrum schreef:
Maar als ik zijn achterbeen wat actiever wil maken met mijn been, loopt hij weg.

Hartstikke goed van je paard *\o/* Been = voorwaarts zit er dus op.

carmenbrum schreef:
Ik kan hem niet terugrijden op zit,

Ik kan me voorstellen dat je op buitenrit misschien anders zit dan als je in de bak traint, maar aangezien je dit filmpje plaatst, ga ik er vanuit dat dit representatief is voor trainen?
Je "zit" steviger met je handen dan met je zit, dus is het logisch dat hij niet leert om voor je zit terug te komen. Geef hem eerst de tijd om te reageren op je zit (zorg dat je wel stevig gaat zitten en je niet te snel uit het zadel laat gooien) en hou je handen stil (nu gaan je handen alle kanten op, dat verstoort je paard zijn alertheid op je zithulp), krijg je geen reactie, DAN PAS neem je iets met je hand terug. Doordat je nog niet in balans zit, heb je ook dit probleem:
carmenbrum schreef:
en als ik er voor aan zit vind hij dit ook niet fijn.

Hulpen werken alleen als je ze goed timed, dus METEEN als je paard een goede reactie geeft, ontspan je je hulp. Als je eerst je evenwicht moet zoeken voordat je kan ontspannen (of andersom, op het moment dat je paard een correctie nodig heeft en je bent net te laat met de correctie geven), snapt je paard niet wat je bedoelt. Doordat hij niet snapt wat je bedoelt, gaat hij zich voor je afsluiten en krijg je dus steeds minder reactie. Sommige paarden kunnen ook angstig worden doordat ze je niet snappen.

Probeer dus oefeningen te doen waardoor je beter in balans blijft. Je kan bijvoorbeeld in de draf met lichtrijden ipv sta-zit-sta-zit een keer sta-sta-zit-sta-zit etc doen. Pas als jij in balans zit, kan je aan de nagevelijkheid werken. Dat begint met een stille verbinding (dus niet los vast).

Voor wat betreft het niet zo gevoelig zijn in zijn mond: probeer zodra je merkt dat je geen reactie krijgt op je teugelhulpen niet harder te gaan trekken. Probeer te vragen te luisteren naar je teugelhulp en dan been bij te geven als hij niet direct reageert. Zo wordt hij niet korter in de hals en wordt wél naar je teugel wordt "gestuurd" (gereden) met zijn mond. Daar komt hij jou vraag dan weer tegen.

Dit is zo eerst wel even genoeg denk ik.

Wauw, dankje!
Ik heb helaas geen bak. Rijd altijd in de wei, maar dat is dus niet een rechthoekige vorm, maar kriskras rondjes.. Soms ga ik wel stukken rechtuit, v hand veranderen ed..
Dat sta sta zit sta ga ik eens proberen.
Ik heb idd er bewust voor gezorgd bij het inrijden dat hij meteen goed aan mn been was.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:42

oké, ik ga me er toch aan wagen (aub beetje lief zijn haha, ben al vrij onzeker :+ )
Mijn paardje is jong, we zijn net verhuisd van stalling en aangezien hij altijd erg veel tijd nodig heeft zich aan te passen nu pas weer begonnen met rijden. Ik heb hem zelf ingereden op de vorige stalling,
maar bij gebrek aan een bak heeft hij daar nooit echt veel gewerkt.
Ik heb met hem nog geen les, ik ga af en toe lessen bij iemand op haar paarden,
en nu ik beschikking tot een goede bak heb komt ze binnenkort bij mij les geven!

Benno is een paard die zich erg sterk kan maken in de mond, dus in de bak oefen ik nu vooral hem echt op de zit te rijden,
en probeer ik dan heel vaak hem met zijn neusje tot op de grond te rijden zodat hij zijn rug leert te gebruiken en gaat dragen,
mede omdat hij in het begin de neiging had hem op te krullen (op zijn friesjes :o ) dus heb het even om een andere boeg gegooid en laat hem lekker los.. (volgende keer daarvan misschien fotos)
Deze foto is van gisteren op wandeling(daar ga ik nog niet met een los teugeltje rijden :') )
Hij mist vooral balans en loopt nog lekker scheef, tjah, hij moet eigenlijk nog alles leren :o
oké, shoot! :o

Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:44

Wederom ga ik al de reagerende mensen de vraag stellen om mee te beginnen: wat zie je zelf?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:54

Hoi Pien,

ik ben het met je eens. Dat voorop.
Ook ik stoor me aan het 'verkeerdom' rijden dat in Nederland het snelle resultaat zou moeten leveren.
Het betere ruk- en plukwerk. |(

Ik waardeer je bijdragen, voor zover ze er zijn. Je doet echt moeite om iets uit te leggen.
Totdat je dan met die boeken kwam - dat is iets dat waar ik me in het algemeen aan stoor, dat mensen niet zélf denken, of formuleren.
Ik begrijp dat het bij jou niet het geval is. Gelukkig maar! <3
Als ik jou daarbij verkeerd heb ingeschat dan ga ik daarvoor graag door het stof. Bij deze!

Weet je, ik zou zó graag willen dat je toch meedoet aan de discussies, ook al kun je er soms moe van worden. Omdat het stééds weer over hetzelfde gaat.

Maar toch .. dank zij dit topic zijn toch een aantal mensen anders tegen paardrijden aan gaan kijken. Het is niet goed dat er zo'n kleine basis is van mensen die steeds maar blijven pushen. Steeds maar vertellen dat het anders kán. Eh .. LEUKER, vooral. Fijner.
Je bent gewoon nodig, hier!

Vroeger was ik veel meer bezig met 'binnenbeen dit, en buitenteugel dat'. Ik focus nu meer op BLIJ rijden. Niet dat ik dat eerder niet deed, maar de slogan Wees blij, RIJ blij blijkt bij mensen een snaar te raken. Zonder heel technisch te worden is het mogelijk dat mensen met andere ogen naar rijden en paarden gaan kijken. Ik ervaar dat als heel bijzonder, en inspirerend.
Van mijn zus kreeg ik in 1965 voor mijn 14e verjaardag de Handleiding. Ik reed net een half jaar op een manege. Ik heb de Handleiding g-e-s-p-e-l-d. Van voor naar achter, van links naar rechts, bij wijze van spreken. Ik heb destijds zelfs een inconsequentie in het boekje aangetroffen. :D

Pien, jij vertelt dat je pas later hebt ingezien dat het ook anders kan. Jouw ervaring, je inzicht kan naar mijn idee veel mensen verder helpen.
Ik ben het met je eens dat het niveau van instructie vaak te wensen overlaat. En de wens om snel resultaat te boeken levert meestal teleurstellingen op, die vaak worden toegedicht aan het paard.
Is het niet goed om óók een ander geluid te laten horen? Mensen laten zien dat het anders kán, en ze een hart onder de riem te steken als ze kritisch kijken naar hun 'instructie'?
Mensen zoals hij zijn hier nodig.
Ik zou het jammer vinden als je weer in leesstand gaat.

Bertie

pien_2010 schreef:
Bertie ik ga geen commentaar geven op foto's en filmpjes en ik heb het je al uitgelegd waarom niet. Ik ben gewoon helemaal niet blij met hoe er in NL en hier in mijn buurt gereden wordt. Maar voel ook de beperking van het niveau van instructrice in NL. Manier van rijden in NL is van voor naar achteren en je zou een heel rij systeem moeten veranderen willen plaatjes er goed uit gaan zien hier in dit topic. Dus ik kan de mensen ook geen alternatief bieden en les geven via internet dat gaat nu eenmaal niet.
Dus jij mag dat goedkoop vinden ik vind dat niet. Het heeft te maken met respect voor de ander. Ik ben geen negatief typ.
Ik verschuil me niet achter boeken titels en heb ze alleen geplaatst vanwege de enorme vraag hierna die binnenkwam in mijn ontplofte mailbox. Had ik niet verwacht die vraag naar titels.
Ik durf genoeg, ben niet laf, maar ga niet negatief commentaar geven als het goede qua instructie zo moeilijk te vinden is. Dus er is bijna geen alternatief behalve voor diegene die echt wil en doorzoekt en weet wat ze zoekt en wil (kan boekje bij helpen) want ze zijn er nog wel de goede instructrices maar je moet ze zoeken en vaak zitten ze bom vol.
En ja ik ben ook fan van Charlotte Dujardin en Carl Hester. Helen Langenbergh vind ik zelf ook echt fijn rijden en verwacht ik nog meer van in de toekomst.

Daarnaast geven jij, Solvir en een aantal anderen toch feedback en dan is het goed voor mij! TEvens als je goed gelezen had gaf ik aan dat ik weer in de mee lees stand ga en dus stop in dit topic en dus ook geen titels meer ga noemen. Dat zul je toch moeten accepteren die keuze van mij zonder daar allerlei dingen bij te halen dat ik geen commentaar zou kunnen geven of niet zou durven :(:) .

Wat ik heb toegevoegd hier is mensen die dat willen laten lezen via deze boeken (die ze in alle vrijheid wel of niet kunnen lezen) dat er meer wegen zijn van rijstijlen naar Rome. Met name de klassieke weg vind ik persoonlijk een heilzame en goede weg om te leren correct een paard te scholen. Met name Radke is goed leesbaar en goedkoop en voegt veel toe voor die mensen die meer willen. Op die duidelijke manier kan ik het niet brengen.

Ik zelf heb mijn eigen verreden paard omgeschoold via de klassieke weg. Zowel paard als ruiter moesten echt anders gaan rijden en was moeilijk. Ik was 52 jaar toen ik zag hoe fout ik bezig was. Dit zag ik toen ik een foto van mijn paard zag. Nu bijna twee jaar later ziet mijn paard er totaal anders uit en is ook het rijden zo anders en fijn geworden. Dat gun ik ook deze meiden maar dan veel vroeger in hun leven, zij zijn nog jong (althans de meeste). Dat is mijn missie. Ik wist echt niet dat ik fout bezig was zij kunnen het wel weten. Er is zoveel te leren aan duidelijke oefeningen, loswerken, rechtrichten op zo een eenvoudige bewuste manier zijn oefeningen toe te passen, dat is gewoon geweldig. De moderne rijderij heeft dat m.i. gewoon niet in huis. In die zin heb ik een missie, anderen daar van op de hoogte brengen in alle vrijheid zonder ze iets op te dringen.
Maar ik had diegene die dit willen via de indirecte manier er achter willen laten komen dat er veel meer mogelijk is en dat er goede methodieken bestaan om je paard correct te scholen. Radke lezen daarmee maak je een goed begin.

Die behoefte van willen lezen is er want ik krijg regelmatig PB met vragen en die worden allemaal netjes beantwoord. Maar ik ga niet in een goed lopend topic door mijn commentaar een topic af remmen.

Daarnaast zal ik ook nooit filmpjes plaatsen via internet want ik ben kwetsbaar via eigen bedrijf (heeft niets met paarden te maken) en met internet moet je gewoon heel erg oppassen.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:07

kristie14 schreef:
Ook ik heb een aantal recente foto's. We rijden op het moment niet heel veel door het weer en dit kan ik toch wel merken. Daarnaast loopt hij erg op de voorhand dus hier zijn we vooral mee bezig. Op de foto's zie je dit ook heel erg terug, hij gaat ook vaak wat te diep lopen. In de galop zie je ook dat hij veel meer moet gaan zitten.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oke, mijn laptop stond op punt van uitvallen dus mijn post nog niet afgemaakt, weet alleen niet hoe ik hem moet wijzigen?
Maar andere dingen die ik zie aan mijn foto's:

Foto 1: Ik krijg zelf het gevoel alsof hij heel graag naar de grond wil maar ik hem met man en macht omhoog probeer te houden,
daarnaast vind ik dat hij zijn rechterachterbeen raar neer wil zetten: iets teveel naar binnen ipv recht achter het voorbeen.

Verder vind ik wel dat hij niet te ver achter of te ver voor de loodlijn loopt

Foto 2: Ik vind deze foto ''mooi''. Hij loopt nog wel te veel op de voorhoofd en teveel op mijn hand. Het ziet eruit alsof ik hem
helemaal ''til''. Zijn beenwerk en stelling vind ik wel mooi en ik vind die oortjes zo op mij gericht heel fijn om te zien! :)

Foto 3: Ik vind deze foto wat raar. Alsof ik er teveel bovenop zit maar dit kan ook aan het moment liggen.
Daarnaast loopt hij iets voor de loodlijn maar dit vind ik nu eigenlijk niet erg omdat hij vaker juist achter de loodlijn loopt.
Verder is het bergopwaartse nog ver te zoeken maar dat is ook nog niet iets waar we op korte termijn naar streven.

Zie zo toch dat ik meer over mijn eigen foto's kan zeggen dat ik eigenlijk dacht :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:20

ik ben eens wat hier gezegt word.
Volledig!

Op mijn eigen pony (fjord) hoef ik het niet te presteren om van voren naar achteren te werken.
Dan is zijn lichaamstaal antwoord heel simpel: Bekijk het maar, sterren zijn mooier dan een valse knik.

Mijn bijrijd, omdat mijn eigen stil staat, wegens het aankomen, en ik eerst een GOED passend zadel er op wil hebben. Mijn bijrijd paard, moet je ook buiten aanhouden, binnen knijpen. Hardweg gezegd: Puur zagen.
Meer is het niet!
Ik heb er een bloed hekel aan. Maar ik kan niet anders, omdat er een eigenaresse aan de bak staat die van voren naar achteren rijd en roept. Buiten hand er aan, binnenteugel knijpen, en spoor er in.

Jaa letterlijk spoor er in, want meneer is niet vooruit te krijgen vanuit been.

Gek?

Absoluut niet! Je word van voren opgehouden, en van achteren geprikt. Als ik dat dier was, was ik niet zo lief, en had ik allang vliegles gegeven!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:21

Wat grappig!

Ik geloof toch echt dat het op links zitten wel vaker genoemd is. :+
Alleen .. het komt kennelijk niet binnen.
Interessant!

Een kwartje valt kennelijk pas als iemand het kwartje ook láát vallen. En kennelijk is dat nog niet altijd iets vanzelfsprekends, ook niet bij iemand die toch heel bewust en kritisch naar eigen handelen kijkt.
Hoe moeilijk moet het dan wel niet zijn voor iemand die minder kritisch is dan jij?

Ik ben naarstig op zoek naar de foto van een leerling die riep "ik zit niet scheef" - totdat ze de foto van zichzelf zag. OEPS. :j

Super, Sjolvir! Ben zó blij voor je! Echt een doorbraak he! *\o/*

Sjolvir schreef:
Ergens ging er een lampje branden :)* , vraag me nu alleen af,
waar dat lampje voorheen -O- was en wanneer dit euvel er in geslopen is en waarom er nooit iemand wat van gezegd heeft.
Ik zit te veel op links. 8)7 8)7 8)7 ^) ^) ^) ^)
Ja, gewoon teveel op links, bedacht ik ineens al stappend in de bak.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:34

_iDj_ schreef:
Daarbij denk ik aan paarden die wél actief gereden worden, maar toch aan de teugel getrokken worden (waarbij "getrokken" uiteraard in verschillende gradaties mogelijk is). Vaak met het argument dat een paard te stijf is om zelf na te geven.

Een paard dat te stijf is om na te geven?
Jeetje, die had ik nog niet eerder gehoord. -O-
Wat ongelofelijk triest.
Nageven is vooral een mentale kwestie.

Nageven in MIJN woordenboek betekent dat een BLIJ paard vraagt: "ruiter, wat wil je dat ik doe?" :j

FYSIEK, GEFORCEERD 'nageven' (ik krijg dat woord in deze context haast niet uit m'n strot) levert ALLEEN MAAR SPANNING op.
Geen wonder dat zo'n paard 'te stijf' is. |(

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:36

ik ben moe maar voldaan ofzo :P

vandaag leuke dag gehad op het werk en 4 zeer verschillende paarden mogen rijden :D
heel veel geleerd weer :D

en nu spierpijn :')
ik ben er achter dat ik mezelf vastzet in mijn heup met de galop :)
dat is weer een oefen puntje dus !

bertie enig idee hoe ik meer mijn heup/onderrug los kan laten ?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:15

Veulen84 schreef:

Ik herken je probleem.

Je kunt je profileren als instructeur voor probleemgevallen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:55

bertie schreef:
Wat grappig!

Ik geloof toch echt dat het op links zitten wel vaker genoemd is. :+
Alleen .. het komt kennelijk niet binnen.
Interessant!

Een kwartje valt kennelijk pas als iemand het kwartje ook láát vallen. En kennelijk is dat nog niet altijd iets vanzelfsprekends, ook niet bij iemand die toch heel bewust en kritisch naar eigen handelen kijkt.
Hoe moeilijk moet het dan wel niet zijn voor iemand die minder kritisch is dan jij?

Ik ben naarstig op zoek naar de foto van een leerling die riep "ik zit niet scheef" - totdat ze de foto van zichzelf zag. OEPS. :j

Super, Sjolvir! Ben zó blij voor je! Echt een doorbraak he! *\o/*

Sjolvir schreef:
Ergens ging er een lampje branden :)* , vraag me nu alleen af,
waar dat lampje voorheen -O- was en wanneer dit euvel er in geslopen is en waarom er nooit iemand wat van gezegd heeft.
Ik zit te veel op links. 8)7 8)7 8)7 ^) ^) ^) ^)
Ja, gewoon teveel op links, bedacht ik ineens al stappend in de bak.

Het is niet het zichtbare stukje te veel naar links zitten (ben zo scheef als een huis gebouwd op palen in Amsterdam, dus dat stuk wist ik al),
het is net een fractie, klein ministukje meer druk geven op rechter zitbeen knobbel zeg maar en daarbij proberen rechter been iets langer te maken.
Heb ernstig in de spiegel zitten staren, maar je ziet het verschil niet, je voelt het wel.
Die schouders van mij, zijn ahum, al jaren euvel en scheef, ook in het dagelijks leven, poog ik die in het gareel te houden.
Alleen dat net met je gewicht niet helemaal recht boven je paard zitten dat stukje maakt nu echt verschil.

Vandaag niet kunnen uitproberen, sneeuw |o erfarrest voor de paarden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:04

bertie schreef:
Veulen84 schreef:

Ik herken je probleem.

Je kunt je profileren als instructeur voor probleemgevallen.

Ik ga iig proeflesje inplannen :) heb er zin in... Lekker starten. Frisse instructrice die (als ik lees op haar site) beetje dezelfde kijk op dingen heeft :)
Zin in!!