Bertie ik ga geen commentaar geven op foto's en filmpjes en ik heb het je al uitgelegd waarom niet. Ik ben gewoon helemaal niet blij met hoe er in NL en hier in mijn buurt gereden wordt. Maar voel ook de beperking van het niveau van instructrice in NL. Manier van rijden in NL is van voor naar achteren en je zou een heel rij systeem moeten veranderen willen plaatjes er goed uit gaan zien hier in dit topic. Dus ik kan de mensen ook geen alternatief bieden en les geven via internet dat gaat nu eenmaal niet.
Dus jij mag dat goedkoop vinden ik vind dat niet. Het heeft te maken met respect voor de ander. Ik ben geen negatief typ.
Ik verschuil me niet achter boeken titels en heb ze alleen geplaatst vanwege de enorme vraag hierna die binnenkwam in mijn ontplofte mailbox. Had ik niet verwacht die vraag naar titels.
Ik durf genoeg, ben niet laf, maar ga niet negatief commentaar geven als het goede qua instructie zo moeilijk te vinden is. Dus er is bijna geen alternatief behalve voor diegene die echt wil en doorzoekt en weet wat ze zoekt en wil (kan boekje bij helpen) want ze zijn er nog wel de goede instructrices maar je moet ze zoeken en vaak zitten ze bom vol.
En ja ik ben ook fan van Charlotte Dujardin en Carl Hester. Helen Langenbergh vind ik zelf ook echt fijn rijden en verwacht ik nog meer van in de toekomst.
Daarnaast geven jij, Solvir en een aantal anderen toch feedback en dan is het goed voor mij! TEvens als je goed gelezen had gaf ik aan dat ik weer in de mee lees stand ga en dus stop in dit topic en dus ook geen titels meer ga noemen. Dat zul je toch moeten accepteren die keuze van mij zonder daar allerlei dingen bij te halen dat ik geen commentaar zou kunnen geven of niet zou durven

.
Wat ik heb toegevoegd hier is mensen die dat willen laten lezen via deze boeken (die ze in alle vrijheid wel of niet kunnen lezen) dat er meer wegen zijn van rijstijlen naar Rome. Met name de klassieke weg vind ik persoonlijk een heilzame en goede weg om te leren correct een paard te scholen. Met name Radke is goed leesbaar en goedkoop en voegt veel toe voor die mensen die meer willen. Op die duidelijke manier kan ik het niet brengen.
Ik zelf heb mijn eigen verreden paard omgeschoold via de klassieke weg. Zowel paard als ruiter moesten echt anders gaan rijden en was moeilijk. Ik was 52 jaar toen ik zag hoe fout ik bezig was. Dit zag ik toen ik een foto van mijn paard zag. Nu bijna twee jaar later ziet mijn paard er totaal anders uit en is ook het rijden zo anders en fijn geworden. Dat gun ik ook deze meiden maar dan veel vroeger in hun leven, zij zijn nog jong (althans de meeste). Dat is mijn missie. Ik wist echt niet dat ik fout bezig was zij kunnen het wel weten. Er is zoveel te leren aan duidelijke oefeningen, loswerken, rechtrichten op zo een eenvoudige bewuste manier zijn oefeningen toe te passen, dat is gewoon geweldig. De moderne rijderij heeft dat m.i. gewoon niet in huis. In die zin heb ik een missie, anderen daar van op de hoogte brengen in alle vrijheid zonder ze iets op te dringen.
Maar ik had diegene die dit willen via de indirecte manier er achter willen laten komen dat er veel meer mogelijk is en dat er goede methodieken bestaan om je paard correct te scholen. Radke lezen daarmee maak je een goed begin.
Die behoefte van willen lezen is er want ik krijg regelmatig PB met vragen en die worden allemaal netjes beantwoord. Maar ik ga niet in een goed lopend topic door mijn commentaar een topic af remmen.
Daarnaast zal ik ook nooit filmpjes plaatsen via internet want ik ben kwetsbaar via eigen bedrijf (heeft niets met paarden te maken) en met internet moet je gewoon heel erg oppassen.