Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
S_en_Z schreef:Annemiek.. op iedere foto afzonderlijk beoordelen vind ik lastig. Ik kan niet goed beoordelen welke spiergroepen wanneer gebruikt worden.. dus ik wil even zo reageren:
Voor mij is het allemaal nog net niet genoeg "erdoorheen", het achterbeen kan nog een stuk verder ondertreden (friezen kunnen ook heel netjes in het spoor van de voorhoef stappen).. dat ze maar heeel kort neus naar de grond wil is eigenlijk een teken van een "slappe" bovenlijn.. het "oprekken" (stretchen) is een naar gevoel als je gewend bent een beetje te verkrampen. Ik herken het.. zou eerst beginnen met omlaag belonen. Al dan maar even minder activiteit.. en van daaruit (als paard ECHT snapt dat hij moet stretchen, dus niet dezelfde dag) toch wat meer actiever gaan rijden zodat ze zich niet alleen moet stretchen maar ook de achterhand aan moet trekken. Het is niet slecht.. maar het kan beter! In het begin krijg je een paard die de neus omlaag drukt tot de knieen.. van achter heel "stijf" wordt.. en van voor heel veel meer kniegang toont.. uiteindelijk door het activeren komt de achterhand meer bij (meer optillen, verder ondertreden) en wordt de kniegang in het voorbeen minder en gelijkmatiger. Ze gaan minder op de voorhand kukelen als je ze dan uitschuift en actief kan houden. Denk dat je een stap terug moet doen.. eerst werken aan de bovenlijn oprekken en aantrekken zodat de bespiering beter wordt en je van daaruit meer aan het "van achter naar voren" kunt werken.
Vind het paard een beetje teveel lijken stampen (gebrek aan activiteit).. ik mis activiteit vanuit het achterbeen en wanneer jij aantrekken van de bovenlijn vraagt zet het paard zich vast in een houdinkje.. waardoor het allemaal lekker luchtig voelt.. (zoals je verteld..) dat klopt.. maar dat betekent niet dat je paard ontspannen is.
Anne_mieke88 schreef:Ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt. Dat ze zich kan ontspannen.
Ze houdt opzich haar hoofd nu vaker langer naar beneden. Dit bereik ik door haar eerst rond en diep te vragen en als ze daar ontspant en loslaat mijn hand laten volgen naar beneden en druk op beide teugels te houden. Hier in test ik wel of ze nog naar voren wilt. Door te schakelen.
Los ik dit dan goed op.
(foto's zijn van 1,5 maand gelden toen ik net begon met topic lezen, ze is nu al vele malen beter dankzij ook dit topic)
kristie14 schreef:Afgelopen weekend weer eens gestart tussen de witte hekjes. Dit keer een selectiewedstrijd waarbij ik 6e ben geworden van de 19 deelnemers met 183 en 187 punten (2 jury's).Ik was niet ontevreden alhoewel ik 20 minuten te lang had ingereden omdat het zo uitliep!
Een deel van de proef heb ik op film, niet alles want er ging iets mis *volgens mijn moeder*![]()
http://vimeo.com/41438091?utm_source=internal&utm_medium=email&utm_content=cliptranscoded&utm_campaign=adminclip
Verbeterpunten zijn de middenstap, hier had ik dan ook een 5 voor. Vind het erg moeilijk aan te voelen of ik hem nou meer teugel moet geven of meer steun moet geven met mijn teugels. Hier moeten we dus nog flink op oefenen. Verder was ik nogal aan het rommelen met mijn teugels op maat maken na het halsstrekken waardoor de volgende oefening niet echt lekker uitkwam.
Over de jury's, ze hadden nogal wisselend van elkaar gejuryeerd. Waar ik van de 1 een 5 kreeg voor een oefening kreeg ik van de ander een 7. En dit wel een stuk of 5 keer. Erg verwarrend want doe je een oefening nou goed of niet? Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Ik sta open voor kritiek en leer graag! Vind zelf dat we al flink vooruit zijn gegaan, hij is sowieso veel beter bij mij en let niet meer zo op de omgeving! BRAND LOS!
MyWishMax schreef:Oh, dat overbouwde zou ik er zo niet uithalen! Dat maakt het nog lastiger zeg! Als de foto aan het eind van je les is, snap ik het beeld van de foto beter idd. Maar je doet het dus dezelfde manier als ik zou doen, pasje voor pasje
Ben ik nu je merrie een ruin aan het noemen?
MyWishMax schreef:Oh, dat overbouwde zou ik er zo niet uithalen! Dat maakt het nog lastiger zeg! Als de foto aan het eind van je les is, snap ik het beeld van de foto beter idd. Maar je doet het dus dezelfde manier als ik zou doen, pasje voor pasje
S_en_Z schreef:Anne_mieke88 schreef:Ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt. Dat ze zich kan ontspannen.
Ze houdt opzich haar hoofd nu vaker langer naar beneden. Dit bereik ik door haar eerst rond en diep te vragen en als ze daar ontspant en loslaat mijn hand laten volgen naar beneden en druk op beide teugels te houden. Hier in test ik wel of ze nog naar voren wilt. Door te schakelen.
Los ik dit dan goed op.
(foto's zijn van 1,5 maand gelden toen ik net begon met topic lezen, ze is nu al vele malen beter dankzij ook dit topic)
Ik heb jouw Friesje niet gevoeld.. maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Als je het gevoel hebt dat je met de manier die je nu hanteert vooruit gaat, dan zou ik dat niet gelijk overboord gooien.![]()
Kan het pas zeker zeggen als ik het op duidelijke film zie.. dan kan ik kijken of het paard zich echt op de voorhand laat ploffen en hoe ze reageert op je hulpen.
Ik ben geen rond en diep fan.. maar sommige paarden doen het er fijn mee.
Wat zegt je instructrice er van?
Anne_mieke88 schreef:S_en_Z schreef:
Ik heb jouw Friesje niet gevoeld.. maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Als je het gevoel hebt dat je met de manier die je nu hanteert vooruit gaat, dan zou ik dat niet gelijk overboord gooien.![]()
Kan het pas zeker zeggen als ik het op duidelijke film zie.. dan kan ik kijken of het paard zich echt op de voorhand laat ploffen en hoe ze reageert op je hulpen.
Ik ben geen rond en diep fan.. maar sommige paarden doen het er fijn mee.
Wat zegt je instructrice er van?
Dat !!naar voren naar voren!! vooraldaarmee los ik al haar problemen op die ze heeft. Zelf stiller zitten en hulpen kleiner maken.
Die van mij kijkt heel veel om haar heen en valt er vaak uit. Door haar eventje rond en diep te pakken dus kin op de borst word ze meer van mij en loopt ze daarna fijn.
Friezen staan bekend als kin op de borst niet kunnen uitschuiven en hele slechte galop. Nu heeft ze wel moiete met galop maar kin op de borst en niet uitschuiven heeft ze geen last van. Dus als ik haar eventjes zo pak is ze vaak wat losser en geeft ze wat meer mee.
juliedo24 schreef:FahyaFemke schreef:inderdaad dat is echt BLIJ RIJDEN
en om maar gelijk een foto er in te gooien, brand los op:
http://i59.photobucket.com/albums/g316/Marielle_photos/Fahya/P1110669.jpg
wie kan er zien/zeggen hoe deze achterwaarts gereden wordt en wat er mis gaat.
goed dat je bitloos rijd! leuke pony
S_en_Z schreef:MyWishMax schreef:Oh, dat overbouwde zou ik er zo niet uithalen! Dat maakt het nog lastiger zeg! Als de foto aan het eind van je les is, snap ik het beeld van de foto beter idd. Maar je doet het dus dezelfde manier als ik zou doen, pasje voor pasje
MWM kun je juist heel makkelijk zien, MUTS!
als je kijkt naar de lijn in het "staande" voor en achterbeen zie je dat de lijnen (zo goed als) even lateraal zijn. Als je kijkt naar het doorbuigen in de gewrichten (voor en achterkogel) zie je evenveel "gewicht"
Toch loopt paard neerwaarts.. paard heeft dus een hoog kruis
(muts = liefkozend bedoeld)
MyWishMax schreef:S_en_Z schreef:
MWM kun je juist heel makkelijk zien, MUTS!
als je kijkt naar de lijn in het "staande" voor en achterbeen zie je dat de lijnen (zo goed als) even lateraal zijn. Als je kijkt naar het doorbuigen in de gewrichten (voor en achterkogel) zie je evenveel "gewicht"
Toch loopt paard neerwaarts.. paard heeft dus een hoog kruis
(muts = liefkozend bedoeld)
Overbouwd wel, maar zo'n stuk had ik niet over nagedacht. Zo goed had ik weer niet gekeken dus
Anne_mieke88 schreef:@S_en_Z Bij de eerste foto liep ze beetje in eigen houdinkje met halsstrekken juist niet. Dan volgt ze mijn hand wel. Af en toe komt ze hier in omhoog omdat ze wat ziet. Hier in kan ik merken dat ze nog niet helemaal van mij is met hals strekken. Hier in vind ik dat ik haar wat actiever moet hebben zodat ze misschien wat meer van mij word. en goed de druk op beide teugels te verdelen. Bij het halsstrekken gaat ze nooit rond en diep. Hier in mag ze eigelijk wat ronder van mij. Maar het beeld is voor mij al zoveel beter dan wat het is geweest dus voor nu is dit wel oke. Want dit is niet het punt waar ik me op wil focussen. Ik wil me juist focussen op het relaxed rijden zonder stres. Dat het voor haar en voor mij leuk is. En hier in zijn wij al zoveel vooruit gegaan.
Ik hoop dat dit is wat je bedoeld anders snap ik het nietik ben echt geen topruiter.