[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:37

Annemiek.. op iedere foto afzonderlijk beoordelen vind ik lastig. Ik kan niet goed beoordelen welke spiergroepen wanneer gebruikt worden.. dus ik wil even zo reageren:

Voor mij is het allemaal nog net niet genoeg "erdoorheen", het achterbeen kan nog een stuk verder ondertreden (friezen kunnen ook heel netjes in het spoor van de voorhoef stappen).. dat ze maar heeel kort neus naar de grond wil is eigenlijk een teken van een "slappe" bovenlijn.. het "oprekken" (stretchen) is een naar gevoel als je gewend bent een beetje te verkrampen. Ik herken het.. zou eerst beginnen met omlaag belonen. Al dan maar even minder activiteit.. en van daaruit (als paard ECHT snapt dat hij moet stretchen, dus niet dezelfde dag) toch wat meer actiever gaan rijden zodat ze zich niet alleen moet stretchen maar ook de achterhand aan moet trekken. Het is niet slecht.. maar het kan beter! In het begin krijg je een paard die de neus omlaag drukt tot de knieen.. van achter heel "stijf" wordt.. en van voor heel veel meer kniegang toont.. uiteindelijk door het activeren komt de achterhand meer bij (meer optillen, verder ondertreden) en wordt de kniegang in het voorbeen minder en gelijkmatiger. Ze gaan minder op de voorhand kukelen als je ze dan uitschuift en actief kan houden. Denk dat je een stap terug moet doen.. eerst werken aan de bovenlijn oprekken en aantrekken zodat de bespiering beter wordt en je van daaruit meer aan het "van achter naar voren" kunt werken.

Vind het paard een beetje teveel lijken stampen (gebrek aan activiteit).. ik mis activiteit vanuit het achterbeen en wanneer jij aantrekken van de bovenlijn vraagt zet het paard zich vast in een houdinkje.. waardoor het allemaal lekker luchtig voelt.. (zoals je verteld..) dat klopt.. maar dat betekent niet dat je paard ontspannen is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:40

Tita: Ik voel me niet aangevallen, maar ga lekker wel wat over je foto zeggen! _O-

Paard valt nog wat voorover, wat opzich niet raar is met flinke middendraf + leeftijd/kracht. Toch zou ik kleinere stukjes dan schakelen, om te proberen hem wat meer op 4 benen te houden. (hoewel ik natuurlijk geen idee heb hoeveel passen je dit vraagt :+ ) Zijn hals lijkt hij te gaan gebruiken om balans te houden, dus wat 'strekken' en wat zakken. Hij zou zelfs nog iets meer ruimte mogen nemen in zijn hals, maar dan loop je weer het gevaar van een bezemsteel inslikken. Achter zou die wat meer mee mogen doen, maar goed, dat zie ik wel door de vingers :P Ik vind het een leuk dier, wel jong nog. Ik snap je eigen commentaar van wat lager en neus er meer uit, maar dat is wel moeilijk in een middendraf. Want lager en neusje eruit én verruimen is wel erg zwaar(wel mooi streven). In een arbeidsdraf ben ik het helemaal met je eens. Ik ben nu alleen nieuwsgierig naar een filmpje!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:49

S_en_Z schreef:
Annemiek.. op iedere foto afzonderlijk beoordelen vind ik lastig. Ik kan niet goed beoordelen welke spiergroepen wanneer gebruikt worden.. dus ik wil even zo reageren:

Voor mij is het allemaal nog net niet genoeg "erdoorheen", het achterbeen kan nog een stuk verder ondertreden (friezen kunnen ook heel netjes in het spoor van de voorhoef stappen).. dat ze maar heeel kort neus naar de grond wil is eigenlijk een teken van een "slappe" bovenlijn.. het "oprekken" (stretchen) is een naar gevoel als je gewend bent een beetje te verkrampen. Ik herken het.. zou eerst beginnen met omlaag belonen. Al dan maar even minder activiteit.. en van daaruit (als paard ECHT snapt dat hij moet stretchen, dus niet dezelfde dag) toch wat meer actiever gaan rijden zodat ze zich niet alleen moet stretchen maar ook de achterhand aan moet trekken. Het is niet slecht.. maar het kan beter! In het begin krijg je een paard die de neus omlaag drukt tot de knieen.. van achter heel "stijf" wordt.. en van voor heel veel meer kniegang toont.. uiteindelijk door het activeren komt de achterhand meer bij (meer optillen, verder ondertreden) en wordt de kniegang in het voorbeen minder en gelijkmatiger. Ze gaan minder op de voorhand kukelen als je ze dan uitschuift en actief kan houden. Denk dat je een stap terug moet doen.. eerst werken aan de bovenlijn oprekken en aantrekken zodat de bespiering beter wordt en je van daaruit meer aan het "van achter naar voren" kunt werken.

Vind het paard een beetje teveel lijken stampen (gebrek aan activiteit).. ik mis activiteit vanuit het achterbeen en wanneer jij aantrekken van de bovenlijn vraagt zet het paard zich vast in een houdinkje.. waardoor het allemaal lekker luchtig voelt.. (zoals je verteld..) dat klopt.. maar dat betekent niet dat je paard ontspannen is.

Heel erg bedankt, hier heb ik zeker wat aan in mijn training. De punten die je noemt zijn ook onze zwakke punten :P en fijn dat je ook meegeeft hoe ik dit kan oplossen.

Maar het concentreren op naar beneden ipv acticiteit lijkt me bij die van mij niet zo'n goed plan. Ik ben zo blij dat ze eindelijk de rem eraf heeft. Als ik nu niet op !!!naar voren naar voren!!! concentreer ben ik dat zo weer kwijt.

Maar vind wel dat ik af en toe stap terug moet nemen, ik wil als het los aanvoelt teveel.
Ik vind het zeker fijn deze beoordeling en ga gauw een filmpje maken die ik wel hier op kan zetten en hoop dat jij mij dan weer feedback wilt geven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:56

Nee nee nee! Op de handrem gaan moet je ook zeker niet stimuleren! Als je paard het hoofd laat vallen en terug in stap wil "vallen" moet je ook zeker "AAAAAAAAAAN!" activeren, dan maar weer hoofd omhoog!

Bedoel meer, dat als JIJ het tempo wat rustiger houdt (paard moet ten allen tijde weer naar voren gaan als jij dit wil!!) dat ze wat meer kan "ontspannen" in het oprekken van de bovenlijn. En wanneer zij wat meer ontspannen gaat kun jij meer gaan spelen met het tempo en dus activiteit.

(lastig uit te leggen, hopelijk snap je wel wat ik bedoel)

Anne_mieke88

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:14

Ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt. Dat ze zich kan ontspannen.
Ze houdt opzich haar hoofd nu vaker langer naar beneden. Dit bereik ik door haar eerst rond en diep te vragen en als ze daar ontspant en loslaat mijn hand laten volgen naar beneden en druk op beide teugels te houden. Hier in test ik wel of ze nog naar voren wilt. Door te schakelen.
Los ik dit dan goed op.

(foto's zijn van 1,5 maand gelden toen ik net begon met topic lezen, ze is nu al vele malen beter dankzij ook dit topic)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:28

@ MyWhismax

Bedankt voor je commetaar

Paard valt voorover :j gelukkig minimaal het kan ook niet anders wat ze is extreem overbouwd ik kan haar niet opwaarts rijden haar achterhand is ruim 10cm hoger dan de voorhand dit verklaart mijn zadel probleem.
ik hoop van harte dat ze nog groeit.
Wat wel raar is met galop loopt ze wel opwaarts maar voor mij gevoel is het dan tegen de hand maar tis goed.

Middendraf vind ik persoonlijk waardeloze gang ik zou vaak adviseren met training gaan verruimen en niet versnellen.. dit is een stukje naar uitgestrekte draf.. Door verruimt en versnelt niet, als ze dat doet neem ik gelijk terug. Ze houdt het ong 6 pasjes vol, deze foto was aan het einde van mijn les dus zat er al 45 min op ze was doodmoe en ik ook :D
Ruim in hals en verruimen is pittig maar daar trainen we wel op tenminste dat proberen we.

Filmpje :P dat is mij te eng... die is ook gemaakt tijden de les maar moet zelf nog goed bekijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:38

Oh, dat overbouwde zou ik er zo niet uithalen! Dat maakt het nog lastiger zeg! Als de foto aan het eind van je les is, snap ik het beeld van de foto beter idd. Maar je doet het dus dezelfde manier als ik zou doen, pasje voor pasje :j

Ben ik nu je merrie een ruin aan het noemen? :oo

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 14:48

Anne_mieke88 schreef:
Ze houdt opzich haar hoofd nu vaker langer naar beneden. Dit bereik ik door haar eerst rond en diep te vragen en als ze daar ontspant en loslaat mijn hand laten volgen naar beneden en druk op beide teugels te houden. Hier in test ik wel of ze nog naar voren wilt. Door te schakelen.
Los ik dit dan goed op.

(foto's zijn van 1,5 maand gelden toen ik net begon met topic lezen, ze is nu al vele malen beter dankzij ook dit topic)

Ik heb jouw Friesje niet gevoeld.. maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Als je het gevoel hebt dat je met de manier die je nu hanteert vooruit gaat, dan zou ik dat niet gelijk overboord gooien. :j

Kan het pas zeker zeggen als ik het op duidelijke film zie.. dan kan ik kijken of het paard zich echt op de voorhand laat ploffen en hoe ze reageert op je hulpen.

Ik ben geen rond en diep fan.. maar sommige paarden doen het er fijn mee.

Wat zegt je instructrice er van?

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:49

kristie14 schreef:
Afgelopen weekend weer eens gestart tussen de witte hekjes. Dit keer een selectiewedstrijd waarbij ik 6e ben geworden van de 19 deelnemers met 183 en 187 punten (2 jury's). :) Ik was niet ontevreden alhoewel ik 20 minuten te lang had ingereden omdat het zo uitliep!

Een deel van de proef heb ik op film, niet alles want er ging iets mis *volgens mijn moeder* :j

http://vimeo.com/41438091?utm_source=internal&utm_medium=email&utm_content=cliptranscoded&utm_campaign=adminclip

Verbeterpunten zijn de middenstap, hier had ik dan ook een 5 voor. Vind het erg moeilijk aan te voelen of ik hem nou meer teugel moet geven of meer steun moet geven met mijn teugels. Hier moeten we dus nog flink op oefenen. Verder was ik nogal aan het rommelen met mijn teugels op maat maken na het halsstrekken waardoor de volgende oefening niet echt lekker uitkwam.

Over de jury's, ze hadden nogal wisselend van elkaar gejuryeerd. Waar ik van de 1 een 5 kreeg voor een oefening kreeg ik van de ander een 7. En dit wel een stuk of 5 keer. Erg verwarrend want doe je een oefening nou goed of niet? Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Ik sta open voor kritiek en leer graag! Vind zelf dat we al flink vooruit zijn gegaan, hij is sowieso veel beter bij mij en let niet meer zo op de omgeving! BRAND LOS! *\o/*

Zouden misschien nog wat mensen mijn filmpje kunnen beoordelen? Heb nu zelf even geen tijd om andere te beoordelen of om te reageren op het vorige genoemde commentaar dus doe dit vanavond! :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:52

MyWishMax schreef:
Oh, dat overbouwde zou ik er zo niet uithalen! Dat maakt het nog lastiger zeg! Als de foto aan het eind van je les is, snap ik het beeld van de foto beter idd. Maar je doet het dus dezelfde manier als ik zou doen, pasje voor pasje :j

:j Doortje heet ze ach vind ze vast stoer.

Onder het zadel zie het gelukkig niet je ziet wel een bult.... hebben meerder paarden maar bij haar is het een stuk bot.. maakt ook moeilijk.
Ze heeft veel moeite met buigen moeten spieren gaan oprekken...geen pretje voor de kleine gup maar ze doet haar best :j

Ik ga doen als ik klaar ben met werken je film beoordelen, maar weet niet of je blij met me bent :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 14:55

MyWishMax schreef:

MWM kun je juist heel makkelijk zien, MUTS!

als je kijkt naar de lijn in het "staande" voor en achterbeen zie je dat de lijnen (zo goed als) even lateraal zijn. Als je kijkt naar het doorbuigen in de gewrichten (voor en achterkogel) zie je evenveel "gewicht"

Toch loopt paard neerwaarts.. paard heeft dus een hoog kruis :D

(muts = liefkozend bedoeld <3 )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 08-05-12 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:08

S_en_Z schreef:
Anne_mieke88 schreef:
Los ik dit dan goed op.

Ik heb jouw Friesje niet gevoeld.. maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Als je het gevoel hebt dat je met de manier die je nu hanteert vooruit gaat, dan zou ik dat niet gelijk overboord gooien. :j

Kan het pas zeker zeggen als ik het op duidelijke film zie.. dan kan ik kijken of het paard zich echt op de voorhand laat ploffen en hoe ze reageert op je hulpen.

Dat !!naar voren naar voren!! vooral :P daarmee los ik al haar problemen op die ze heeft. Zelf stiller zitten en hulpen kleiner maken.
Die van mij kijkt heel veel om haar heen en valt er vaak uit. Door haar eventje rond en diep te pakken dus kin op de borst word ze meer van mij en loopt ze daarna fijn.
Friezen staan bekend als kin op de borst niet kunnen uitschuiven en hele slechte galop. Nu heeft ze wel moiete met galop maar kin op de borst en niet uitschuiven heeft ze geen last van. Dus als ik haar eventjes zo pak is ze vaak wat losser en geeft ze wat meer mee.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:16

Okii. Foto van vorige week!

Afbeelding
Zelf vind ik dat hij zijn achterhand er fijn onder patst, maar toch gesloten galoppeert.
Zijn halslengte vind ik best netjes zo, en dieper zou hij ook niet hoeven.
Ik moet met mijn houding letten, op mijn schouders naar achteren houden, en mijn handen boven de schoft houden.
Foto is helaas nogal wazig.

Wat vinden jullie? =D.
Pony is trouwens 4 jaar, een springpony, paard gefokt. =)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:23

Anne_mieke88 schreef:
S_en_Z schreef:

Dat !!naar voren naar voren!! vooral :P daarmee los ik al haar problemen op die ze heeft. Zelf stiller zitten en hulpen kleiner maken.
Die van mij kijkt heel veel om haar heen en valt er vaak uit. Door haar eventje rond en diep te pakken dus kin op de borst word ze meer van mij en loopt ze daarna fijn.
Friezen staan bekend als kin op de borst niet kunnen uitschuiven en hele slechte galop. Nu heeft ze wel moiete met galop maar kin op de borst en niet uitschuiven heeft ze geen last van. Dus als ik haar eventjes zo pak is ze vaak wat losser en geeft ze wat meer mee.

Maar uhm.. := als jij met met uitschuiven eigenlijk al aangeeft dat ze actiever moet blijven en dat ze een beetje in haar eigen houdinkje loopt.. dan schuift ze toch niet echt uit? Dan blijft ze toch juist een beetje te rond en te diep? Dan voelt ze misschien wel los.. maar dan is ze toch nog steeds niet "naar je hand toe?"

(nadenkertje)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:30

FahyaFemke schreef:
inderdaad dat is echt BLIJ RIJDEN +:)+

en om maar gelijk een foto er in te gooien, brand los op:

Afbeelding
wie kan er zien/zeggen hoe deze achterwaarts gereden wordt en wat er mis gaat.

goed dat je bitloos rijd! leuke pony :j

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:31

ik weet niet wat er misgaat. het ziet er best goed uit!/3

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:35

juliedo24 schreef:
FahyaFemke schreef:
inderdaad dat is echt BLIJ RIJDEN +:)+

en om maar gelijk een foto er in te gooien, brand los op:

http://i59.photobucket.com/albums/g316/Marielle_photos/Fahya/P1110669.jpg
wie kan er zien/zeggen hoe deze achterwaarts gereden wordt en wat er mis gaat.

goed dat je bitloos rijd! leuke pony :j

deze foto is aan het begin van het topic al eens beoordeeld

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:37

S_en_Z schreef:
MyWishMax schreef:

als je kijkt naar de lijn in het "staande" voor en achterbeen zie je dat de lijnen (zo goed als) even lateraal zijn. Als je kijkt naar het doorbuigen in de gewrichten (voor en achterkogel) zie je evenveel "gewicht"

Overbouwd wel, maar zo'n stuk had ik niet over nagedacht. Zo goed had ik weer niet gekeken dus :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:39

MyWishMax schreef:
S_en_Z schreef:

Overbouwd wel, maar zo'n stuk had ik niet over nagedacht. Zo goed had ik weer niet gekeken dus :o

Ik zit je maar een beetje te plagen <3 :D Weet dat je daar heel goed tegen kunt (kun je alweer een beetje lopen? := )

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:40

@S_en_Z Bij de eerste foto liep ze beetje in eigen houdinkje met halsstrekken juist niet. Dan volgt ze mijn hand wel. Af en toe komt ze hier in omhoog omdat ze wat ziet. Hier in kan ik merken dat ze nog niet helemaal van mij is met hals strekken. Hier in vind ik dat ik haar wat actiever moet hebben zodat ze misschien wat meer van mij word. en goed de druk op beide teugels te verdelen. Bij het halsstrekken gaat ze nooit rond en diep. Hier in mag ze eigelijk wat ronder van mij. Maar het beeld is voor mij al zoveel beter dan wat het is geweest dus voor nu is dit wel oke. Want dit is niet het punt waar ik me op wil focussen. Ik wil me juist focussen op het relaxed rijden zonder stres. Dat het voor haar en voor mij leuk is. En hier in zijn wij al zoveel vooruit gegaan.

Ik hoop dat dit is wat je bedoeld anders snap ik het niet :P ik ben echt geen topruiter. :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:41

Okii. Foto van vorige week!

Afbeelding
Zelf vind ik dat hij zijn achterhand er fijn onder patst, maar toch gesloten galoppeert.
Zijn halslengte vind ik best netjes zo, en dieper zou hij ook niet hoeven.
Ik moet met mijn houding letten, op mijn schouders naar achteren houden, en mijn handen boven de schoft houden en iets minder streng met mijn hand mag ook wel.
Foto is helaas nogal wazig.

Wat vinden jullie? =D.
Pony is trouwens 4 jaar, een springpony, paard gefokt. =)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:51

Anne_mieke88 schreef:
@S_en_Z Bij de eerste foto liep ze beetje in eigen houdinkje met halsstrekken juist niet. Dan volgt ze mijn hand wel. Af en toe komt ze hier in omhoog omdat ze wat ziet. Hier in kan ik merken dat ze nog niet helemaal van mij is met hals strekken. Hier in vind ik dat ik haar wat actiever moet hebben zodat ze misschien wat meer van mij word. en goed de druk op beide teugels te verdelen. Bij het halsstrekken gaat ze nooit rond en diep. Hier in mag ze eigelijk wat ronder van mij. Maar het beeld is voor mij al zoveel beter dan wat het is geweest dus voor nu is dit wel oke. Want dit is niet het punt waar ik me op wil focussen. Ik wil me juist focussen op het relaxed rijden zonder stres. Dat het voor haar en voor mij leuk is. En hier in zijn wij al zoveel vooruit gegaan.

Ik hoop dat dit is wat je bedoeld anders snap ik het niet :P ik ben echt geen topruiter. :P

Nee, halsstrekken en uitschuiven zijn bij mij 2 verschillende dingen.

Op de 1e foto's is je paard ook nog niet echt "bij elkaar". Leek me iets "uitgeschoven", alsof je daar probeert te voelen of je paard wel of niet naar je hand toe loopt.

Uitschuiven is voor mij (kan minimaal zijn) het iets meer teugellengte of armlengte geven aan je paard, waarin je paard moet volgen.. dat kan 2 centimeter zijn, dat kan tot boeghoogte zijn.. en als een paard echt met neus op de knietjes loopt.. dan is het voor mij pas écht halsstrekken.

Je begreep me verkeerd denk ik := ik bedoel in de normale "aanspanning" uitschuiven en "op maat nemen", daarin blijft ze te rond en net "achter je hand".

Ik ben ook geen topruiter!!! *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:53

Change.. je plaatst 2x hetzelfde bericht op dezelfde dag. Geduld is een schone zaak. Heb je voor paardrijden ook nodig.

Om het topic LEERZAAM te maken reageer ik NOG niet op jouw foto. ;)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:54

S_en_Z schreef:
Change.. je plaatst 2x hetzelfde bericht op dezelfde dag. Geduld is een schone zaak. Heb je voor paardrijden ook nodig.

Om het topic LEERZAAM te maken reageer ik NOG niet op jouw foto. ;)

Is een foutje denk ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:55

1e is van 38 min geleden, andere van 13 minuten geleden.. :=