[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:09

Esther, nog even aanvulling op mijn vorige post.

Zal vragen of agossie aw filmt op de diagonaal. Op de hoefslag is nooit zo moeilijk om recht te blijven vind ik. En dan een keertje van de zijkant en een keertje vanaf de voorkant. Altijd leerzaam :j (voor mij ook) aw is al vele malen actiever, maar dit was misschien haar 15e x achterwaarts in 2 maanden.

Laatste proeven kreeg ik telkens 8en (ook voor middenstap, deze dag was ze net iets minder actief) positief vind ik wel dat mensen nu kunnen zien dat in de middenstap niet alleen de benen moeten verruimen maar ook de hals.. veel mensen blijven veel te veel met de voorkant bezig.. dat hoort niet.. ALLES hoort te verlengen. Dus wat dat betreft is het wel een net voorbeeld. Misschien dat ze nog een heeeel klein tikkie lager mocht zakken tot boeghoogte.. maar ze voelde wel fijn in verbinding.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:10

FahyaFemke schreef:
SenZ inderdaad, dat is natuurlijk logisch..ze zoeken je hand op.
stom van me!

schreef expres 'trekken' tussen aanhalingstekens he, bedoelde ook niet echt trekken, maar het zoeken. dus eigenlijk gaf ik mezelf al antwoord :+

goed. het meegaan met je handen wist ik dus wel; dat moet, maar wist niet dat het dus zo 'hevig' er uit kon zien. begrijp het voor de schoudervrijheid nu ook !
en het meegaan met je zit is dus ook prima. waarom zeiden ze nu weer tegen mij van niet :(

Geeft niets, dat is juist zo leerzaam in dit topic! Mogelijkheid tot vragen stellen en discussieren zonder ge-emmer en geruzie!

Als je EERST het paard actief hebt en het paard op het achterbeen komt ga je jezelf langer maken (en daardoor automatisch stiller zitten) om wat te gaan verzamelen in stap. Maar in de B hoort dat niet vind ik :n Dat is meer voor M2+

Als ik (of willekeurig iemand) op Zyalda gaat zitten en verkrampt in de bovenbenen (enkel daar) gaat ze heel kort, klein en voorzichtig stappen. Ze is heel gevoelig.. dus het is echt belangrijk dat je los zit en meeveert. Als ik me lang maak gaat ze wel al wat meer verzamelen maar ze is nog niet genoeg op het achterbeen om dit langer dan 2 passen uit te voeren. Activiteit vind ik nog veel belangrijker voor haar basis :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:15

Ik heb eindelijk ook een foto waar ik iets mee kan... Mijn instructrice is geen held met foto's maken en het weer viel de laatste weken ook erg tegen. Maar goed.

Afbeelding

Deze foto geeft imo een redelijk goed beeld van hoe Rio momenteel loopt. Echter, loopt hij normaal wel met zijn neus op/voor de LL, al blijft dat voor hem een lastig punt omdat hij zich best snel oprolt. Ook heeft hij er moeite mee zijn achterhand echt te gebruiken, hij is van nature ietsje overbouwd en heeft een wat traag achterbeen (we werken aan het sneller maken). Als Rio moe wordt, dan gaat hij zich oprollen en wat hangen, dat zie je op de foto terug. Echter wordt hij niet heel zwaar in de hand. Verder ben ik wel blij met hoe hij door zijn hals is en door zijn lichaam, hij is er van achter mooi bij. Daarom vind in het achter de LL lopen aan het eind geen heel groot probleem :). Dit wordt makkelijker op te lossen naarmate hij meer conditie krijgt en ik weer regelmatiger kan gaan rijden (heb alleen een buitenbaan ter beschikking en die was bevroren ;( ).

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:16

hoe bedoel je dat nu SenZ, van dat hoort in de B niet maar meer voor M2?

ik heb overigens direct geleerd dat ze ook langer in de hals moeten met middenstap :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:17

S_en_Z schreef:
Esther, nog even aanvulling op mijn vorige post.

Zal vragen of agossie aw filmt op de diagonaal. Op de hoefslag is nooit zo moeilijk om recht te blijven vind ik. En dan een keertje van de zijkant en een keertje vanaf de voorkant. Altijd leerzaam :j (voor mij ook) aw is al vele malen actiever, maar dit was misschien haar 15e x achterwaarts in 2 maanden.

Laatste proeven kreeg ik telkens 8en (ook voor middenstap, deze dag was ze net iets minder actief) positief vind ik wel dat mensen nu kunnen zien dat in de middenstap niet alleen de benen moeten verruimen maar ook de hals.. veel mensen blijven veel te veel met de voorkant bezig.. dat hoort niet.. ALLES hoort te verlengen. Dus wat dat betreft is het wel een net voorbeeld. Misschien dat ze nog een heeeel klein tikkie lager mocht zakken tot boeghoogte.. maar ze voelde wel fijn in verbinding.

Wat grappig, ik vind het juist moeilijker om recht aw te gaan op de hoefslag. Heb altijd de ervaring dat ze dan sneller naar binnen willen vallen, van de wand af komen. Heb er zelfs eentje die heel lang pertinent geweigerd heeft om op de hoefslag aw te gaan. Zal ook wel per paard verschillen misschien.

Middenstap is ook al heel goed hoor, het hoeft ook nog geen uitgestrekte stap te zijn natuurlijk! En inderdaad, meer meegeven daar hamert mijn instructrice ook altijd op. Ik weet wel hoe het moet, alleen zelf doen is dan weer een ander verhaal. Nee, dat is eigenlijk ook onzin, met mijn andere paard had ik vaker 8-en als 7-ens. Alleen op deze zit ik te klooien omdat ik weet dat ie niet voorwaarts genoeg is en dan ga ik extra knijpen en drijven en wordt ie nog trager.

@ _San87_: Leuk paard! Wat mij meteen opvalt is dat je hand zo ver naar achteren staat...Je elleboog komt bijna achter je lichaam uit, dat kan niet prettig zijn voor je rug, en het beperkt je heel erg in de 'werk' ruimte, het is bijvoorbeeld zo veel lastiger om je hand wat naar binnen te brengen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:20

FahyaFemke schreef:

ik heb overigens direct geleerd dat ze ook langer in de hals moeten met middenstap :j

De B is echt de basis. Dus alle basisgangen (arbeidsstap, -draf en -galop) bevestigd hebben en in een mooi tempo. Liever voorwaarts dan verzameld. Het verzamelen komt vanuit het voorwaarts vanzelf naarmate je paard meer kracht krijgt en zich meer gaat dragen (daar train je immers voor, die hogere klasse :D). Als het paard meer op het achterbeen komt, kan je het mooi verzamelen.

Maar dat is iets wat je in de B nog helemaal niet nodig hebt. Daar wil je een fijn, rechtgericht paard dat in een fijn tempo samen met de ruiter/amazone gemakkelijk door de proef heen gaat :).

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:22

san87 leuk ding:j
ik ben het beoordelen via foto's aan het leren hier... en wat ik denk, is dat hij langer in de hals mag. dus daar zou ik nog niet tevreden mee zijn.. en dat komt dan door het achter de ll zitten met zn neusje.
ik wilde het weghalen, maar laat mn tekst betreft de hals toch staan. hier leer ik van. ik geloof namelijk niet helemaal dat mn denken juist is.

verder zie ik dat het linkerachterbeen al afgewikkelt is, en het rechtervoorbeen nog net staat, dus daaruit maak ik op dat achter sneller is. geloof nu niet dat dat klopt? ik wordt vast zo geholpen wat ik nu probeer te zien :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:24

@ Esther: Je hebt gelijk hoor :D. De positie van mijn handen is mijn grootste 'probleem'. Ik ben hier heel erg mee bezig, ik heb ze vaak ook aan de hoge kant. Overigens heb ik van nature een relatief holle rug, dit vertekent het beeld ook wat :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:29

FahyaFemke schreef:
san87 leuk ding:j
ik ben het beoordelen via foto's aan het leren hier... en wat ik denk, is dat hij langer in de hals mag. dus daar zou ik nog niet tevreden mee zijn.. en dat komt dan door het achter de ll zitten met zn neusje.
ik wilde het weghalen, maar laat mn tekst betreft de hals toch staan. hier leer ik van. ik geloof namelijk niet helemaal dat mn denken juist is.

verder zie ik dat het linkerachterbeen al afgewikkelt is, en het rechtervoorbeen nog net staat, dus daaruit maak ik op dat achter sneller is. geloof nu niet dat dat klopt? ik wordt vast zo geholpen wat ik nu probeer te zien :j

Gewoon neerzetten wat je ziet, juist van die dingen leer je weer :).

Zoals ik zei in mijn uitleg gaat hij zich meer oprollen en wat hangen als hij moe wordt. Deze foto is genomen aan het einde van de les ongeveer, dus hij had er al wat kilometers op zitten. Ik vind Rio in zijn hals zo goed, hij moet echter met zijn hoofd op of voor de loodlijn, wat hij normaal ook wel goed doet, juist omdat hij zich zo oprolt is dit iets waar ik samen met mijn instructrice heel erg mee bezig ben :).

Sowieso bedankt voor je commentaar, want je bevestigt precies wat wij ook hebben ondervonden en waar we hard mee aan het werk zijn :D.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:31

San87. dus als het neusje er wat meer uit gaat, heb je echt de juiste halshouding. toch?

ik begrijp dat je er nu tevreden mee bent. :j

ik zat net even een Z1 proef te kijken geregen met een trekpaard!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:26

FahyaFemke schreef:

Lang en stil zitten is om de stap te verzamelen.. verzamelen doe je pas na een aantal jaar basistraining. Eerst is activiteit het belangrijkste, dan op het achterbeen komen + voorwaarts blijven denken en daarna ga je pas werken naar verzameling.

Een paard dat niet voldoende actief of op het achterbeen kan nooit verzamelen. Verzameling bied een paard pas aan als hij sterk genoeg is in zijn lichaam en zichzelf vanuit de schoft kan rijzen :j

Te stil zitten zolang het paard niet sterk genoeg/los genoeg is werkt het paard dus tegen om zijn activiteit te behouden. Daarom moet je imo meegaan met de stap die het paard aanbied. Eigenlijk zou je eens moeten voelen hoeveel inpact het heeft op een paard dat op kleine veranderingen al heel erg spiegelt :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:40

_San87_ schreef:
Ik heb eindelijk ook een foto waar ik iets mee kan... Mijn instructrice is geen held met foto's maken en het weer viel de laatste weken ook erg tegen. Maar goed.

Afbeelding
.

Verschil van benen is miniem. Nette draf. Hij hangt hier en zakt "door" en maakt zich zwaar op jouw hand. De juiste oplossing zou zijn om hem attent te maken op het achterbeen door goed actief weg te rijden en je hand te openen als hij van voren even omhoog komt. En daarna dan weer naar de hand toerijden.. zodat hij toch zijn eigen hoofd draagt ook al is hij moe. En als hij daar goed op reageert zou ik persoonlijk ook gelijk lekker uit gaan stappen. Hij heeft veel van zijn kracht verbruikt en je wil fijn afsluiten (ik wel iig) uiteindelijk bouwt hij het "zelf dragen van zijn hoofd" vanzelf langer uit. Anders ben je de hele tijd bezig met hem correct rijden en aan het einde is hij op en dan eindig je op een mider positief punt. Conditie krijgen ze heus wel, dat heeft niets te maken met hoelang je rijd maar hoeveel sterker hij wordt in zijn spieren.

Sommige mensen vinden wel dat je door moet rijden, ik ben een van de wss weinige die zegt dat alle oefeningen die je aangeeft wanneer je paard moe in zijn spieren is geen effect meer hebben op het leervermogen van je paard. De inspanningsboog is voor een paard dat nog spieren kweekt vaak maar 20 minuten.

Toen ik mijn paard net kocht was ze na 10 minuten rondjes draven al zeiknat. Nu, een jaar later.. kan ik een uur lang drafoefeningen rijden zonder dat ze moe is of zweet. Enkel als we het even moeilijker maken wil ze nog weleens zweten. (bijv. galoptraining) Ga ik 5 minuten uitschuiven in draf is ze helemaal opgedroogd := Paard heeft een superconditie terwijl ik nooit heb doorgereden als ze aangaf moe te zijn. Even oefeningetje correct oplossen. Juiste reactie = klaar.

Pas op dat je je schouders niet in tegengewicht gooit als hij gaat hangen. Probeer simpel te blijven denken en het zsm op te lossen :j Op deze foto (je houding en zijn houding) hou je door jouw handen/ellebogen en schouders zijn opgekrulde hals juist in stand. Enkel langer geven zorgt ervoor dast hij lager en dieper gaat. Dus even actief van achteruit doorzetten en kans geven neus eruit te drukken. Even weer opnieuw naar je hand toe rijden en belonen voor de juiste reactie. :)

Leuk paardje zeg!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:59

_San87_ schreef:
Zoals ik zei in mijn uitleg gaat hij zich meer oprollen en wat hangen als hij moe wordt. Deze foto is genomen aan het einde van de les ongeveer, dus hij had er al wat kilometers op zitten. Ik vind Rio in zijn hals zo goed, hij moet echter met zijn hoofd op of voor de loodlijn, wat hij normaal ook wel goed doet, juist omdat hij zich zo oprolt is dit iets waar ik samen met mijn instructrice heel erg mee bezig ben :).

Je geeft aan dat je paard hangt en oprolt, alleen zie ik jou hand behoorlijk terugwerken ( en tuurlijk het is een momentopname :j maar op deze momentopname is het zo :+ )

Ik denk dat als je je hand meer voor zet ( dus niet boven je zadel) en van achteruit hem activeert dat hij zich niet oprolt. Als hij zich dan wel oprolt, rij je hem direct naar voren, goed vanuit de achterhand en goed met je hand voor, daarna rij je hem op je zit weer terug ;)

destiny88

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:06

Afbeelding

Dit is mijn tinkertje.. Ze vind het vaak lastig als er vanalles om haar heen gebeurd om dan haar hoofd laag te houden. Ze is zo snel afgeleid en gooit dan.maar even haar hoofd omhoog! Maar gelukkig doet ze dat tijdens de wedstrijden minder snel :-)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:13

S_en_Z schreef:
Bertie wil je eens naar mijn filmpje kijken? Wedstrijdgericht commentaar graag ;) (reed hier nog L2)

Is maar kort fragmentje. Maar wellicht steken we er allemaal nog iets van op.

Vind jij het bijv. hinderlijk dat de ruiter hier met aw nog iets naar voor zit? Oke, halverwege mag het paard niet stoppen, maar dit was een correctie om haar bekken mee te laten kantelen. Het effect is er wel. De keren erna deed ze het wel netjes, maar ik deed hem in een onhandige pose dus slecht te beoordelen.

Vind je de middenstap prettig om naar te kijken, mag ze nog actiever? Lager met het hoofd? Of ben jij er tevreden mee voor een L/M proef?

Draf zelf moet actiever voor het M, dat weet ik :j

Ben wel nieuwsgierig :j

Heb niet zo veel te zeuren hier. :)
Vond het fijn om naar te kijken. Fijn in de beweging, fijn in de aanleuning. Je hebt een prima paard!
Je mag nog wel iets vertikaler lichtrijden, minder 'zitten' op de lepel. Daar hebben we het geloof ik al eens over gehad, maar dat zakt gemakkelijk weg. :+

Het iets naar voren zitten bij het achterwaarts vind ik niet storend, je ontlast daarmee de lendenen, waardoor je paard gemakkelijker het bekken kan kantelen en achter kan zakken. Ik vond je correctie terecht: ook door je scherpe 'verbale aanwijzing' werd je paard even 'wakker' en ineens was de kwaliteit van achterwaarts een stuk beter. :j
Naarmate je paard gemakkelijker achterwaarts gaat zul je merken dat je het iets naar voren zitten niet meer nodig hebt. Dat komt vanzelf goed. +:)+

Het meegaan met het bovenlichaam tijdens de uitgestrekte stap is inherent aan de stap. In de uitgestrekte stap moet het paard volledige vrijheid in hoofd en hals krijgen om de stap te kunnen maken. EN het contact moet gehandhaafd blijven. Bij een paard met een grote stap is er heeeeeeel veel beweging die je moet maken om dat contact te kunnen blijven houden.
En dat is wat je hier ziet gebeuren. Om het er inderdaad misschien iets minder 'duwerig' uit te laten zien kun je eens proberen of je de beweging wat meer in je eigen lendenen kunt opvangen dan hoger in de je bovenlijf.

Filmpje van Anky: http://www.youtube.com/watch?v=MPJGEzI3aIc met uitgebreide stap rond de 3:13
Je ziet dat haar schouders stil zijn, en dat het meegaan met het paard vanuit de zit komt.
En hier EG met zijn topkür (92,3%) http://www.youtube.com/watch?v=KqGHafZ5-Hg
Stap rond de 3:30. Ook hier stil in het bovendeel van het bovenlichaam, en meegaan vanuit de zit.
Het KAN dus wel! :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:17

@S_en_Z, je hebt helemaal gelijk :). In principe zijn mijn instructrice en ik allebei van het stoppen als het paard moe wordt. En dit doe ik dan ook altijd, het werkt erg prettig en Rio kan dan ook erg mooi afgebogen en over zijn rug uitdraven. Maar ja, foto's he :+. Het zwaar op de hand zijn valt reuze mee en in het stadium van de foto vind ik het, zoals gezegd, geen ramp, want hij blijft fijn actief van achteren :).

De tips die je hebt gegeven daar werken we aan :). Ik zal binnenkort nog eens wat foto's maken :).

@Splinter, hij rolt zich dan nog meer op en dat los ik inderdaad op door hem eerst weer vooruit te rijden, neus eruit en dan laat ik hem zijn hals strekken. Werkt prima :). Bedankt voor het commentaar, erg leerzaam.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:38

_San87_ schreef:
Afbeelding

Je lijkt al net zo stug in de aanleuning als je paard! _/-\o_

Nou, dat is een beetje een flauwe opmerking, maar het valt me heel vaak op dat de houding van een paard de houding van de ruiter weerspiegelt.

Jij zit hier zelf met een hele stugge kaak, en stugge schouders. Althans, zo lijkt het op de foto. :+ Krampachtig in je nek en bovenlijf. Dan is het natuurlijk onmogelijk om een fijne, verende aanleuning met je paard te hebben.

Leuk plaatje, dank je wel voor het plaatsen! Het gaf me de mogelijkheid iets te zeggen over eigen spanning versus paard-spanning. +:)+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:40

Nouja fijn toch San87 dat de opmerkingen en oplossingen hier gelijk staan aan wat je instructie zegt en jij zelf ook doet? Betekent dat je geen rare dingen moet doen oid. :)

(pas alleen op dat je je schouders niet in tegengewicht zet, dat is wel een aandachtspuntje := )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:01

bertie schreef:
_San87_ schreef:
Afbeelding

Je lijkt al net zo stug in de aanleuning als je paard! _/-\o_

Nou, dat is een beetje een flauwe opmerking, maar het valt me heel vaak op dat de houding van een paard de houding van de ruiter weerspiegelt.

Jij zit hier zelf met een hele stugge kaak, en stugge schouders. Althans, zo lijkt het op de foto. :+ Krampachtig in je nek en bovenlijf. Dan is het natuurlijk onmogelijk om een fijne, verende aanleuning met je paard te hebben.

Leuk plaatje, dank je wel voor het plaatsen! Het gaf me de mogelijkheid iets te zeggen over eigen spanning versus paard-spanning. +:)+

Paard is juist helemaal niet stug in de aanleuning :=. Hij is heel zacht in de hand en op de pinken te rijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:03

S_en_Z schreef:
Nouja fijn toch San87 dat de opmerkingen en oplossingen hier gelijk staan aan wat je instructie zegt en jij zelf ook doet? Betekent dat je geen rare dingen moet doen oid. :)

(pas alleen op dat je je schouders niet in tegengewicht zet, dat is wel een aandachtspuntje := )

Klopt, dit ga ik doen als reactie op zijn zwaarder worden en dat is niet goed en daar werk ik hard aan, wel lastig hoor :D.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:04

Wat een interessant topic :j
Heb zo globaal de laatste 10 pagina's gelezen, maar ik ga verder lezen.
En als ik het lef heb, misschien nog eens foto's plaatsen :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:14

Amanda schreef:
Wat een interessant topic :j
Heb zo globaal de laatste 10 pagina's gelezen, maar ik ga verder lezen.
En als ik het lef heb, misschien nog eens foto's plaatsen :+

Klopt, erg fijn trein-leesvoer en voor mij een bevestiging dat ik met Rio op de goede weg zit. Al vraag ik me wel eens af hoe men dingen uit een foto kan halen :P. Ik zie het nog niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:18

Haha, ja is een goede bezigheidstherapie :))

Ik denk dat een foto an sich geen compleet beeld geeft. Een serie foto's geeft een beter beeld.
Filmpje is uiteraard nog duidelijker.
Voor een ruiter kunnen foto's wel heel verhelderend zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen spiegels in de bak. Uiteraard voel je van alles, maar foto's kunnen dan dat stukje zichtbaar maken.
Als het goed is weet je als ruiter je werkpunten, waar dingen goed of minder goed gaan.
En foto's kunnen helpen dat te visualiseren.
En als jij op 15 foto's een strakke ruiterhand ziet, op een paard achter de loodlijn, of strak in de rug, of achter er niet bij, dan kun je er wel vanuit gaan dat dat ook zo is.
Maar 1 losse foto, dan kan het net zo goed een momentopname zijn.

Dus op zich ben ik niet tegen foto's, maar dan moeten ze wel in de context, met toelichting geplaatst worden.
Liefst als serie :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:19

_San87_ schreef:

http://i137.photobucket.com/albums/q209 ... nKlein.jpg

Deze foto geeft imo een redelijk goed beeld van hoe Rio momenteel loopt. Echter, loopt hij normaal wel met zijn neus op/voor de LL, al blijft dat voor hem een lastig punt omdat hij zich best snel oprolt. Ook heeft hij er moeite mee zijn achterhand echt te gebruiken, hij is van nature ietsje overbouwd en heeft een wat traag achterbeen (we werken aan het sneller maken). Als Rio moe wordt, dan gaat hij zich oprollen en wat hangen, dat zie je op de foto terug. Echter wordt hij niet heel zwaar in de hand. Verder ben ik wel blij met hoe hij door zijn hals is en door zijn lichaam, hij is er van achter mooi bij. Daarom vind in het achter de LL lopen aan het eind geen heel groot probleem :). Dit wordt makkelijker op te lossen naarmate hij meer conditie krijgt en ik weer regelmatiger kan gaan rijden (heb alleen een buitenbaan ter beschikking en die was bevroren ;( ).

Ik schrik eerlijk gezegd een beetje van de foto en de bijbehorende uitleg van jou zelf. Ik zie geen paard dat zich oprolt, maar een amazone die zichzelf strak zet en terug werkt. Durf het voorwaarts op te lossen! Open je hand en plaats deze iets meer naar voren. Je hebt veel druk op het bit op deze foto en dat hoeft helemaal niet. Aanleuning staat voor een lichte, aangename en verende verbinding tussen de paardenmond en de ruiterhand. Daarvoor moet je zélf een lichte verbinding aanbieden, anders kan je paard dat nooit doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:31

Amanda schreef:
Haha, ja is een goede bezigheidstherapie :))

Ik denk dat een foto an sich geen compleet beeld geeft. Een serie foto's geeft een beter beeld.
Filmpje is uiteraard nog duidelijker.
Voor een ruiter kunnen foto's wel heel verhelderend zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen spiegels in de bak. Uiteraard voel je van alles, maar foto's kunnen dan dat stukje zichtbaar maken.
Als het goed is weet je als ruiter je werkpunten, waar dingen goed of minder goed gaan.
En foto's kunnen helpen dat te visualiseren.
En als jij op 15 foto's een strakke ruiterhand ziet, op een paard achter de loodlijn, of strak in de rug, of achter er niet bij, dan kun je er wel vanuit gaan dat dat ook zo is.
Maar 1 losse foto, dan kan het net zo goed een momentopname zijn.

Dus op zich ben ik niet tegen foto's, maar dan moeten ze wel in de context, met toelichting geplaatst worden.
Liefst als serie :j

Eens ja :).

@ Pletje, ik weet zeker dat ik mijn paard beter ken dan jij. En hij rolt zich op, dit doet hij van jongs af aan al om het voor hemzelf makkelijker te maken en ik kan dat er steeds beter uit rijden. Eigenlijk gaat dat in de training gewoon goed. En ja, ik zet mij wat vast als tegenreactie op het hangen wat hij gaat doen als hij moe wordt, daar werk ik aan maar het zal niet van de een op de andere dag meteen goed gaan :).

Schrikken vind ik wel erg overdreven :?.