Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:01

zetpoint schreef:
Oh jammer :(

Ik ben best voller maar mijn lieverd vind het echt geen punt hoor om mij op zich te dragen.
Ze is blijer wanneer ik er op zit dan een ander.
Ze doet alles prima ik zit haar niet in de weg. en zo hard als ze met mijn kan kan ze met geen ander.

Ze is lekker oud (er) mankeert niks bij inenting word ze jaarlijks volledig gecontroleerd.
Omdat ik het namelijk belangrijk vind dat ze gezond en fit blijft.
Ze krijgt ook supplementen.

En we rijden zon 3 dagen per week 4 soms.
waarvan 1 bos en rest lekker in bak. (basis dressuur sprongetje slalom etc etc)
Het is een stevige draven van 159. Ik ben 174 en wegg 90kilo.

Ik rij al 10 jaar met haar en nooit problemen gehad met niks eigenlijk ! (maar dus ook niet qua zwaarte)
Maar ik heb ook wel een goede houding goed zadel (zowel voor paard als voor mij)
En kan er goed voor zorgen dat ik haar niet in de weg zit.

Maar dat is nog altijd een kwart minder dan 120 kilo!!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:02

hyppolyte schreef:
jasmijn78 schreef:
Dat er slanke ruiters zijn die hun paard ook in de weg zitten is een dooddoener om de aandacht af te leiden van de dikke ruiter. Het is allebei fout, en de kans dat een ruiter met echt zwaar overgewicht zijn paard in de weg zit is veel groter zo niet onvermijdelijk.

Nee dat is geen dooddoener, dat is gewoon is wat waar is. En ja het risico dat je je paard in de weg zit is groter als je zwaarder bent, maar dat houdt niet in dat het dan per definitie zo is.

Citaat:
Nogmaals: ik vind dat je een paard niet mag misbruiken als fitnessapparaat. Als je conditie te kort schiet om fatsoenlijk te rijden dan zijn er genoeg andere mogelijkheden voor een ruiter om zijn conditie op te bouwen. Maar daar hebben de meesten gewoon geen zin in. Het heeft de interesse niet.

Dus jij bent ook eerst begonnen met fietsen, hardlopen en zwemmen om je conditie op peil te brengen voordat je voor het eerst op een paard stapte? Want het al dan niet hebben van conditie is iets waar mensen van ieder gewicht last van kan hebben.

Citaat:
Een eerste voorwaarde voor een goede houding en zit is en blijft een gezond en fit ruiterlichaam zonder zwaar overgewicht. Dan wil het nog niet meteen zeggen dat je dan automatisch goed kun zitten. Maar de belangrijkste voorwaarde is in ieder geval aanwezig om goed te kunnen leren zitten. Als die voorwaarden niet aanwezig zijn bij de ruiter dan wordt het gewoon zeuren.

Ik had het over een paar slanke ruiters ;).... En gewicht is niet de belangrijkste voorwaarde, dat zijn ritmegevoel en balans.

hyppolyte schreef:
Nee, dan lees je niet goed. Ik spreek van BMI en dat gaat altijd uit van gewicht in combinatie met lengte. Het getal dat daar uit komt geeft een indicatie of je een gezond gewicht hebt, matig/zwaar overgewiccht of dus in de categorie morbide obesitats valt. Als je je BMI wilt weten en in welke categorie je valt dan met je even googlen. Op tal van sites kun je dat berekenen.

Ik denk dat jij dan niet goed gelezen hebt, ik zie hier toch regelmatig die gewichten langskomen. Wist je trouwens dat de tailleomvang een veel belangrijkere maatstaaf is voor het bepalen van overgewicht?
Maar jij vindt dus dat iemand met licht overgewicht nog wel mag rijden, maar iemand met zwaar overgewicht niet? Of bedoel je enkel de morbide obesen? Want daar ben je niet geheel consequent in.

Tendance schreef:
In denk dat er weinig mensen zijn die met 120 kg een gezond gewicht hebben. Dan zou je een lengte van ongeveer 2.80 meter moeten hebben :+ Voor zulke lange mensen zul je dan een stevig paard moeten hebben met een stokmaat van ongeveer 2.60m :D Bij een paard van 1.60 kunnen ze meelopen.

Een man van 2.00 meter zit met dat gewicht op een licht overgewicht en er zijn toch zat mannen van 2 meter of hoger te vinden in NL. Als je die op een kwpner van 1.75 of 1.80 zet dan zijn er niet zoveel problemen hoor :n.

Wat je van mij quote, dat heb ik niet geschreven hoor!!!

hyppolyte

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:04

Oh sorry, jij hebt daarvoor waarschijnlijk iets gezegd en ik heb niet helemaal goed opgelet denk ik :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:11

Hyppolyte,
Ik vind jou niet te zwaar om paard te rijden, zeker niet in verhouding tot je paard.
Alleen je opmerkingen in een ander topic vind ik gezien deze foto's een beetje opmerkelijk.
Dat is een beetje off-topic, dus je moet maar PB-en als je hier op in wilt gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:36

Tendance schreef:
Jasmijn78:
Ik rekende alleen even uit hoe zwaar iemand in het leger dus op een paard mocht zijn...
20% van 600 is 120 kilo.
Iemand zei, dat die maten er niet voor niets zijn, maar dan vind ik de maten nog best ruim genomen voor een paard, die in zware strijd aan het werk moest zijn. Zwaarder dan de paarden nu. En voor dat werk vind ik iemand van 120 kilo op een paard van 600 kilo heel zwaar!

Vergeet dan even niet dat de mensen in die tijd een stukje kleiner waren dan wij nu zijn. En je percentage klopt niet. Paard = lang gelijnd = 12-15% ipv 20% (dat is nl voor dieren met korte ruggen). Dan kom je dus uit op een max. van 90kg, met mannen die gezien dat ze een stukje korter waren zo rond de 165-170 en 60-70kg gezeten zullen hebben (grofweg). Plus tuig en bagage 10-15kg. Dat geeft dus een heel ander beeld

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:10

Nog even om terug te komen op de ridders, een beetje harnas woog zo rond de 40-50 kilo, paarden waren een stuk kleiner dan nu, de mensen weliswaar ook, maar die zullen toch echt nog wel op minimaal 50 kilo hebben gezeten, dus dan zit je al heeeel snel op die 100+ kilo ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:20

tamary schreef:
Tendance schreef:
Jasmijn78:
Ik rekende alleen even uit hoe zwaar iemand in het leger dus op een paard mocht zijn...
20% van 600 is 120 kilo.
Iemand zei, dat die maten er niet voor niets zijn, maar dan vind ik de maten nog best ruim genomen voor een paard, die in zware strijd aan het werk moest zijn. Zwaarder dan de paarden nu. En voor dat werk vind ik iemand van 120 kilo op een paard van 600 kilo heel zwaar!

Vergeet dan even niet dat de mensen in die tijd een stukje kleiner waren dan wij nu zijn. En je percentage klopt niet. Paard = lang gelijnd = 12-15% ipv 20% (dat is nl voor dieren met korte ruggen). Dan kom je dus uit op een max. van 90kg, met mannen die gezien dat ze een stukje korter waren zo rond de 165-170 en 60-70kg gezeten zullen hebben (grofweg). Plus tuig en bagage 10-15kg. Dat geeft dus een heel ander beeld

Er had iemand het over 20% van het gewicht van het paard, dus dat is wat ik berekend heb. Als dat een ander aantal had moeten wezen, dan hadden ze dat er neer moeten zetten.
Ik ga uit van de correctheid van getallen, zodat ik daarmee kan rekenen. Als je niet precies weet hoe het zit, dan moet je het niet posten denk ik dan.... Als de getallen van het aantal % dat toegestaan was niet klopt, dan kan ik daar niets aan doen, want daar kwam ik niet mee! Dan heeft de persoon die het percentage heeft gemeld informatie verschaft terwijl deze niet klopt en dat is niet netjes, maar helaas.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:21

hyppolyte schreef:
Nog even om terug te komen op de ridders, een beetje harnas woog zo rond de 40-50 kilo, paarden waren een stuk kleiner dan nu, de mensen weliswaar ook, maar die zullen toch echt nog wel op minimaal 50 kilo hebben gezeten, dus dan zit je al heeeel snel op die 100+ kilo ;)

Persoonlijk vind ik dat verhaal van die ridders geen goede vergelijking, het gaat om nu en niet om toen. Zij hadden wellicht ook niet de kennis over de paardenrug die wij nu hebben. Ik weet niet meer in welke context deze vergelijking erbij werd gehaald (ik dacht iets van 'en wat dacht je van vroeger..') excuse me if I'm wrong. Zou het zelfde zijn als ik werd uitgehuwelijkt en me moeder zou zeggen 'In de middeleeuwen werd je vaak aan familie uitgehuwelijkt!'. 'Ow gelukkig mama! Nu sta ik er volledig achter!'. Ja wat een voorbeeld he? Tijd om te slapen.
Misschien dat ik ergens over heen heb gelezen, dat doe ik namelijk vaak.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:41

Haha, ja je bedenkt 'm leuk :'). Maar het gaat ook om het heden, maar zoals ik eerder al zei, hebben de mensen wel een oordeel zonder daadwerkelijk in te kunnen schatten hoe zwaar een ruiter nou daadwerkelijk is. Tot nu toe heb ik nog geen juiste schattingen binnengekregen nav mijn foto's.
Dat is een beetje wat mijn bezwaar ook vooral is, er wordt hier geblaat over mensen die veeel te zwaar zijn, maar niemand heeft enig benul hoe zwaar ze dan zijn, en de 100 kilogrens wordt regelmatig aangegeven als belachelijk zwaar, terwijl niemand kan inschatten hoe zwaar iemand daadwerkelijk is.

Iemand van 1.60 en 100 kilo zal een paard veel meer in de weg zitten dan iemand met hetzelfde gewicht van 1.90, vandaar dat ik ook zo hamer op de verhouding van zowel mens als paard.

Dus ik daag je uit om ook eens een gokje te wagen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 01:08

Tsja, mijn niveau stijgt altijd ernstig als ik slaap tekort heb.
Ik denk niet zozeer dat de 100 kilo een absolute grens is maar eerder dat gezond 100 kilo mogelijk is bij een bepaald paard. Ik denk dat een ander persoon met 100 kilo waarvan veel vet is, moeilijker en wellicht wel onmogelijk een combinatie kan zijn met hetzelfde paard. Maar dat is eigenlijk ongeveer hetzelfde als u ook zegt.

Ah een uitdaging ga ik niet uit de weg! Ik stuur het wel in een privebericht, anders word het zo off topic.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 02:41

ikzelf vind het beeld niet altijd even mooi als een ruiter met overgewicht op een paard rijdt, maar als de ruiter een wat groter paard heeft valt dat ook alles mee. buiten dat zijn er denk ik genoeg ruiters die beter rijden dan ik met mn " normale" postuur. ik vind het belangrijker hoe iemand rijdt dan hoe zwaar hij is. als ik moest kiezen tussen een ruiter met overgewicht die het paard recht en ontspannen over de rug kan rijden en een slanke ruiter die een paard helemaal vast trekt, dan heb ik veeeeel liever die met overgewicht. dat is namelijk veel minder schadelijk dan miep de spriet die haar paard in de krul trekt. men wijst altijd maar naar die mensen die te dik zijn, maar kijk eens kritisch rond op wedstrijd en je ziet dat misschien 6 van de 10 mensen hun paard niet juist rijden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:03

jasmijn78 schreef:
Hier een artikeltje over conditie:

http://www.lammert-haanstra.nl/html/Bit1.pdf

Ik heb het boek van Lammert overigens ook in de kast staan. Zoals hij al zegt: als je enkel een stapritje maakt... Dan moet je lekker je conditie laten voor wat het is. Maar welke ruiter maakt nu alleen maar stapritjes? Ook recreatieruiters trekken het gas toch wel eens verder open?

Nog een linkje ;)
http://www.fittepaard.nl/home.html

Het gas wordt -lijkt me- enkel open getrokken als de conditie er bij beide is.
Niemand heeft er wat aan als je dood op je paard zit. En dan nog; met weinig conditie ook niet zoveel gas open trekken hoor :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:13

keat schreef:
ikzelf vind het beeld niet altijd even mooi als een ruiter met overgewicht op een paard rijdt, maar als de ruiter een wat groter paard heeft valt dat ook alles mee. buiten dat zijn er denk ik genoeg ruiters die beter rijden dan ik met mn " normale" postuur. ik vind het belangrijker hoe iemand rijdt dan hoe zwaar hij is. als ik moest kiezen tussen een ruiter met overgewicht die het paard recht en ontspannen over de rug kan rijden en een slanke ruiter die een paard helemaal vast trekt, dan heb ik veeeeel liever die met overgewicht. dat is namelijk veel minder schadelijk dan miep de spriet die haar paard in de krul trekt. men wijst altijd maar naar die mensen die te dik zijn, maar kijk eens kritisch rond op wedstrijd en je ziet dat misschien 6 van de 10 mensen hun paard niet juist rijden.

Het is toch geen kwestie van kiezen tussen deze uitersten?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:15

Overigens over conditie...

Ik heb vorige week voor het eerst sinds 2 jaar weer eens echt gereden, ik was na 20min al helemaal kapot, terwijl ik dacht dat mijn conditie best oke was. Ik wandel namelijk dagelijks ruim een uur met de hond, fiets regelmatig, etc. Maar ik zat echt naar adem te snakken en had zo'n last van m'n buikspieren (welke spieren?) dat ik meerdere malen een stuk moest gaan stappen. Conditie is dus absoluut een belangrijke factor, want los van dat ik zelf echt kapot was, begon ik ook gewoon tegen te werken op dat paard

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:26

Colway schreef:
Overigens over conditie...

Ik heb vorige week voor het eerst sinds 2 jaar weer eens echt gereden, ik was na 20min al helemaal kapot, terwijl ik dacht dat mijn conditie best oke was. Ik wandel namelijk dagelijks ruim een uur met de hond, fiets regelmatig, etc. Maar ik zat echt naar adem te snakken en had zo'n last van m'n buikspieren (welke spieren?) dat ik meerdere malen een stuk moest gaan stappen. Conditie is dus absoluut een belangrijke factor, want los van dat ik zelf echt kapot was, begon ik ook gewoon tegen te werken op dat paard

Heeft het paard ook 2 jaar stil gestaan of niet?
Ik heb een zuurstofopname van 58% en spierkracht van 50%, dus dan zou ik volgens velen niet mogen paardrijden :+
Ik heb 2,5 jaar niet gereden (en mijn pony heeft dus ook stil gestaan), maar we bouwen het nu rustig op. Heeeeeeeeeeeel rustig, omdat er voor nu even niet meer in zit.

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:28

Ik heb ergens gelezen dat een paard 15 tot 20% van zijn eigen lichaamsgewicht kan dragen zonder problemen. Daarboven word het lastiger voor je paard maar ik vind niet dat dat meteen betekend dat je veel te dik of te zwaar bent, als je maar wel weet dat je paard hierdoor wat harder moet werken en hem er niet mee overbelast. Maar zeg nou eerlijk. Iedereen heeft het toch met zijn/haar beste vriend voor! Ik zou zeggen, laat ze lekker rijden, ze zullen zelf wel weten wat goed of slecht is voor het paard :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:39

Paard loopt niet veel, maar wordt nog wel incidenteel gereden, was ook erg moe iig

Citaat:
Maar zeg nou eerlijk. Iedereen heeft het toch met zijn/haar beste vriend voor! Ik zou zeggen, laat ze lekker rijden, ze zullen zelf wel weten wat goed of slecht is voor het paard

Het 1e mogen we hopen, het 2e is absoluut niet zo. Er zijn zoveel dieren (even in algemene zin) die verwaarloosd, overbelast, misbruikt worden. Dat zal in veel gevallen gebeuren door onwetendheid, maar ook doordat mensen een dier als een gebruiksartikel zien.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:44

amberhaike schreef:
Ik heb ergens gelezen dat een paard 15 tot 20% van zijn eigen lichaamsgewicht kan dragen zonder problemen. Daarboven word het lastiger voor je paard maar ik vind niet dat dat meteen betekend dat je veel te dik of te zwaar bent, als je maar wel weet dat je paard hierdoor wat harder moet werken en hem er niet mee overbelast. Maar zeg nou eerlijk. Iedereen heeft het toch met zijn/haar beste vriend voor! Ik zou zeggen, laat ze lekker rijden, ze zullen zelf wel weten wat goed of slecht is voor het paard :)

Vaak hebben mensen ook het beste voor met zichzelf. De ruiter wil graag rijden, en wil dus ook graag geloven dat het voor het paard ook allemaal wel prima is.

Hoe vaak hoor je in dit topic al niet "Ja, maar zijn kan er niets aan doen dat ze zo dik is, want dat komt door ziekte/medicijnen. Mag ze dan niet rijden?" of "hij kan er niets aan doen dat hij te zwaar is, want mannen zijn nou eenmaal zwaarder, mag een normale stevige Hollandse man dan niet rijden?"

Mensen kunnen goed dingen recht praten, die eigenlijk krom zijn.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:52

sjimmiepony schreef:
Wat een belachelijk en respectloos topic zeg! Het is juist goed dat die 'te dikke mensen' sporten, anders zouden ze nog veel dikker zijn. Als deze mensen zo makkelijk zouden afvallen zouden ze het wel doen, het is juist de combinatie minder eten meer bewegen wat zo goed is! En als je je er zo aan ergert, kijk lekker de andere kant op!

En weetje wat ik respectloos vind?
Mensen die ondanks dat ze te zwaar zijn toch persee op een paard gaan zitten (geldt overigens ook voor mensen die te lang zijn).
Is er geen passend paard voor je, dan heb je gewoon pech.
Ga dan eerst een andere sport beoefenen en daarna, wanneer je een juist gewicht hebt, paardrijden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:53

Idd Anoeska

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:54

zetpoint schreef:
Ik ben best voller maar mijn lieverd vind het echt geen punt hoor om mij op zich te dragen.
Ze is blijer wanneer ik er op zit dan een ander.
Ze doet alles prima ik zit haar niet in de weg. en zo hard als ze met mijn kan kan ze met geen ander.

Ze is lekker oud (er) mankeert niks bij inenting word ze jaarlijks volledig gecontroleerd.
Omdat ik het namelijk belangrijk vind dat ze gezond en fit blijft.
Ze krijgt ook supplementen.

Als je het zo belangrijk vind dat je paard gezond en fit blijft dan moet je er gewoon met minder gewicht op gaan zitten. Dan belast je hem minder en wordt het werk lichter voor je paard. Daar kan geen supplement tegen op. Dat jij zegt dat jou paard niks aan geeft zegt niets. Paarden tonen dat niet zo snel, en jij zal gezien de excuses die jij aandraagt waarom jou gewicht prima is voor je paard de zaak ook niet echt objectief beoordelen lijkt me...

zetpoint schreef:
Ik ben 174 en wegg 90kilo.

Met 174 en 90 kg zit je op een BMI van 30. Dan heb je dus zwaar overgewicht en zit je op het randje van obesitas. Naast dat jij je paard onnodig met zo'n 25 KG extra belast loop je zelf ook gezondheidsrisico's. Als je nog lang wilt genieten van je paard moet je ook goed voor jezelf zorgen en zorgen dat je zelf gezond en fit wordt en blijft.

Tendance schreef:
20% van 600 is 120 kilo.

Ja, mijn berekening was een grapje hoor. Iemand van 120 kg moet gewoon niet op een paard gaan zitten.

Butterfly schreef:
En dit is nou precies waarom ik (oa) aan het afvallen ben
Toen ik begon met afvallen woog ik 111,5 kilo. Inmiddels is daar zo'n 12/13 kg af en ik wil die 100 niet meer terug. Ik heb mezelf een tijdje terug in de spiegeling van het raam gezien toen ik aan het rijden was en ik vond het echt geen gezicht...
Nu rij ik een hele tijd niet, en ik hoop nu weer een flinke 'val' naar beneden te maken qua gewicht voor ik er weer op ga

Helemaal top! Daar heb ik echt respect voor. Je stelt het welzijn van je paard boven je eigen lol :Y)

hyppolyte schreef:
Ach ja, vroeger hadden ze veel kleinere paardjes en droegen ze nog harnassen e.d. wat denk je dat een beetje harnas weegt?

Vroegah waren paarden kannonnevoer en in de prehistorie sloegen we hem met een knuppel neer en aten we hem op. Dus wat is je punt?

hyppolyte schreef:
Maar wat is dan te zwaar???

Verkeerd uitgangspunt. Het gaat er om wat het beste is, en dat is zo min mogelijk gewicht. Een gezonde fitte ruiter zonder overgewicht die goed kan zitten. Dat is het beste. Alles wat daar van afwijkt is een glijdende schaal van wat minder tot slecht is voor het paard.

hyppolyte schreef:
En ja het risico dat je je paard in de weg zit is groter als je zwaarder bent, maar dat houdt niet in dat het dan per definitie zo is.

Als je echt zwaar overgewicht hebt dan is dat per definitie wel zo. Mensen met bijvoorbeeld hele zware billen en bovenbenen kunnen niet goed zitten. Dan zit er gewoon teveel vet tussen de ruiter en het zadel. Dat werk een goede houding en zit tegen. Zwaar overgewicht werkt ook je coordinatie en balans tegen. Wie anders beweerd heeft zich er gewoon nooit in verdiept.

hyppolyte schreef:
Dus jij bent ook eerst begonnen met fietsen, hardlopen en zwemmen om je conditie op peil te brengen voordat je voor het eerst op een paard stapte? Want het al dan niet hebben van conditie is iets waar mensen van ieder gewicht last van kan hebben.

Ja, inderdaad. Ik doe er veel aan om mijn conditie op peil te houden. Hardlopen, steppen, sportschool. Ik heb al twee keer het ruiter fit programma gevolgd om ook een betere coordinatie en balans te krijgen. Ik heb twee jaar geleden een kind gekregen dus ik weet ook hoe het is om aan te komen en het er weer af te moeten krijgen. Omdat ik voor mijn zwangerschap een goede conditie had, en na mijn bevalling niet weet ik ook welke invloed je conditie heeft op het rijden. Ik verlang van mijn paarden ook dat ze goed presteren, dus ik vind dat ik het ze verplicht met om zelf ook fit te zijn.

hyppolyte schreef:
Maar jij vindt dus dat iemand met licht overgewicht nog wel mag rijden, maar iemand met zwaar overgewicht niet? Of bedoel je enkel de morbide obesen? Want daar ben je niet geheel consequent in.

Een gezond gewicht wordt nog altijd met een range van een aantal kilo's genomen. Voor mij geld dus: ik weeg 60 kg bij 1.74. Tussen 56 kg is voor mij het minimaal gezond gewicht en 74 kg is wat maximaal nog gezond is (alleen voel ik mij boven de 65 kg dus niet meer fit). Ik vind niet dat je moet discussieren over welke catergorie nog net wel kan... Een ruiter moet voor zijn lengte gewoon een gezond gewicht hebben. Alles wat je meer weegt belast je het paard onnodig mee en werkt je eigen gezondheid tegen (en nee: ik zie niet graag mensen met zwaar overgewicht/obesitats te paard. Los van de discussie of je paard het dan wel of niet kan dragen vind ik dat je dan niet bewust en verantwoordt met jezelf en paardensport bezig bent) Voor mij is het paard EN sport. Ik sport MET mijn paard, hij is mijn partner. Mijn paard is geen ding wat ik gebruik om te sporten zoals een fiets of fitnessapparaat.. Mijn paard moet fit zijn en ik ook.

hyppolyte schreef:
Maar het gaat ook om het heden, maar zoals ik eerder al zei, hebben de mensen wel een oordeel zonder daadwerkelijk in te kunnen schatten hoe zwaar een ruiter nou daadwerkelijk is. Tot nu toe heb ik nog geen juiste schattingen binnengekregen nav mijn foto's.

Het is ook belachelijk om te schatten obv een foto. Er zijn meerdere factoren die meespelen en dat kan je niet beoordelen vanaf een foto waarop de ruiter ook nog eens ruimvallende kleding draagt (en overigens geen optimale houding heeft). Pas als je ze enige tijd in actie ziet kun je zien in hoeverre een ruiter een paard in de weg zit en in hoeverre conditie te kort schiet. Het plaatje zal mij verder ook een worst wezen. Waar het mij om gaat is dat iemand er bewust over nadenkt en mee bezig is. Het welzijn van zijn paard voor op stelt en streeft naar een ideale situatie ipv bevestiging zoekt mij mensen die uit medelijden toch wel zeggen dat het prima kan.

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:18

Weet je wat ik nou zo leuk vind is dat altijd de mensen die geen overgewicht hebben tegen mensen die wel overgewicht hebben, even zeggen dat het niet goed voor het paard is om erop te gaan rijden.
Jullie dus wel lekker rijden maar de mensen met overgewicht niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:41

ilona_selina schreef:
Weet je wat ik nou zo leuk vind is dat altijd de mensen die geen overgewicht hebben tegen mensen die wel overgewicht hebben, even zeggen dat het niet goed voor het paard is om erop te gaan rijden.
Jullie dus wel lekker rijden maar de mensen met overgewicht niet.

Mensen zonder overgewicht hebben ook niet zomaar geen overgewicht, komt niet aanwaaien.

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:46

Colway schreef:
Paard loopt niet veel, maar wordt nog wel incidenteel gereden, was ook erg moe iig

Citaat:
Maar zeg nou eerlijk. Iedereen heeft het toch met zijn/haar beste vriend voor! Ik zou zeggen, laat ze lekker rijden, ze zullen zelf wel weten wat goed of slecht is voor het paard

Het 1e mogen we hopen, het 2e is absoluut niet zo. Er zijn zoveel dieren (even in algemene zin) die verwaarloosd, overbelast, misbruikt worden. Dat zal in veel gevallen gebeuren door onwetendheid, maar ook doordat mensen een dier als een gebruiksartikel zien.

Ja klopt!

Anoeska schreef:
amberhaike schreef:

Vaak hebben mensen ook het beste voor met zichzelf. De ruiter wil graag rijden, en wil dus ook graag geloven dat het voor het paard ook allemaal wel prima is.

Hoe vaak hoor je in dit topic al niet "Ja, maar zijn kan er niets aan doen dat ze zo dik is, want dat komt door ziekte/medicijnen. Mag ze dan niet rijden?" of "hij kan er niets aan doen dat hij te zwaar is, want mannen zijn nou eenmaal zwaarder, mag een normale stevige Hollandse man dan niet rijden?"

Mensen kunnen goed dingen recht praten, die eigenlijk krom zijn.

Ja idd, maar dan moeten die mensen zorgen dat ze een flink paard hebben, wat bredere, stevigere en sterkere paarden. Dus in die zin kunnen ze wel degelijk het een en ander eraan doen.. Als je te dik bent moet je ook inzien dat het voor sommige paarden gewoon het gewicht niet kunnen dragen en dan moet je een steviger paard zoeken als je dan zo graag wil rijden :j

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:58

Ik vind dat echt erg dat je dat zegt want alle dikke mensen worden over 1 kamp geschoren en alle dunne mensen ook, slaat nergens op.

Je moet per persoon kijken je weet niet wat zo iemand heeft gaat verder dan alleen dik of dun zijn