zetpoint schreef:Ik ben best voller maar mijn lieverd vind het echt geen punt hoor om mij op zich te dragen.
Ze is blijer wanneer ik er op zit dan een ander.
Ze doet alles prima ik zit haar niet in de weg. en zo hard als ze met mijn kan kan ze met geen ander.
Ze is lekker oud (er) mankeert niks bij inenting word ze jaarlijks volledig gecontroleerd.
Omdat ik het namelijk belangrijk vind dat ze gezond en fit blijft.
Ze krijgt ook supplementen.
Als je het zo belangrijk vind dat je paard gezond en fit blijft dan moet je er gewoon met minder gewicht op gaan zitten. Dan belast je hem minder en wordt het werk lichter voor je paard. Daar kan geen supplement tegen op. Dat jij zegt dat jou paard niks aan geeft zegt niets. Paarden tonen dat niet zo snel, en jij zal gezien de excuses die jij aandraagt waarom jou gewicht prima is voor je paard de zaak ook niet echt objectief beoordelen lijkt me...
zetpoint schreef:Ik ben 174 en wegg 90kilo.
Met 174 en 90 kg zit je op een BMI van 30. Dan heb je dus zwaar overgewicht en zit je op het randje van obesitas. Naast dat jij je paard onnodig met zo'n 25 KG extra belast loop je zelf ook gezondheidsrisico's. Als je nog lang wilt genieten van je paard moet je ook goed voor jezelf zorgen en zorgen dat je zelf gezond en fit wordt en blijft.
Tendance schreef:Ik rekende alleen even uit hoe zwaar iemand in het leger dus op een paard mocht zijn...
20% van 600 is 120 kilo.
Ja, mijn berekening was een grapje hoor. Iemand van 120 kg moet gewoon niet op een paard gaan zitten.
Butterfly schreef:En dit is nou precies waarom ik (oa) aan het afvallen ben
Toen ik begon met afvallen woog ik 111,5 kilo. Inmiddels is daar zo'n 12/13 kg af en ik wil die 100 niet meer terug. Ik heb mezelf een tijdje terug in de spiegeling van het raam gezien toen ik aan het rijden was en ik vond het echt geen gezicht...
Nu rij ik een hele tijd niet, en ik hoop nu weer een flinke 'val' naar beneden te maken qua gewicht voor ik er weer op ga
Helemaal top! Daar heb ik echt respect voor. Je stelt het welzijn van je paard boven je eigen lol
hyppolyte schreef:Ach ja, vroeger hadden ze veel kleinere paardjes en droegen ze nog harnassen e.d. wat denk je dat een beetje harnas weegt?
Vroegah waren paarden kannonnevoer en in de prehistorie sloegen we hem met een knuppel neer en aten we hem op. Dus wat is je punt?
hyppolyte schreef:Maar wat is dan te zwaar???
Verkeerd uitgangspunt. Het gaat er om wat het beste is, en dat is zo min mogelijk gewicht. Een gezonde fitte ruiter zonder overgewicht die goed kan zitten. Dat is het beste. Alles wat daar van afwijkt is een glijdende schaal van wat minder tot slecht is voor het paard.
hyppolyte schreef:En ja het risico dat je je paard in de weg zit is groter als je zwaarder bent, maar dat houdt niet in dat het dan per definitie zo is.
Als je echt zwaar overgewicht hebt dan is dat per definitie wel zo. Mensen met bijvoorbeeld hele zware billen en bovenbenen kunnen niet goed zitten. Dan zit er gewoon teveel vet tussen de ruiter en het zadel. Dat werk een goede houding en zit tegen. Zwaar overgewicht werkt ook je coordinatie en balans tegen. Wie anders beweerd heeft zich er gewoon nooit in verdiept.
hyppolyte schreef:Dus jij bent ook eerst begonnen met fietsen, hardlopen en zwemmen om je conditie op peil te brengen voordat je voor het eerst op een paard stapte? Want het al dan niet hebben van conditie is iets waar mensen van ieder gewicht last van kan hebben.
Ja, inderdaad. Ik doe er veel aan om mijn conditie op peil te houden. Hardlopen, steppen, sportschool. Ik heb al twee keer het ruiter fit programma gevolgd om ook een betere coordinatie en balans te krijgen. Ik heb twee jaar geleden een kind gekregen dus ik weet ook hoe het is om aan te komen en het er weer af te moeten krijgen. Omdat ik voor mijn zwangerschap een goede conditie had, en na mijn bevalling niet weet ik ook welke invloed je conditie heeft op het rijden. Ik verlang van mijn paarden ook dat ze goed presteren, dus ik vind dat ik het ze verplicht met om zelf ook fit te zijn.
hyppolyte schreef:Maar jij vindt dus dat iemand met licht overgewicht nog wel mag rijden, maar iemand met zwaar overgewicht niet? Of bedoel je enkel de morbide obesen? Want daar ben je niet geheel consequent in.
Een gezond gewicht wordt nog altijd met een range van een aantal kilo's genomen. Voor mij geld dus: ik weeg 60 kg bij 1.74. Tussen 56 kg is voor mij het minimaal gezond gewicht en 74 kg is wat maximaal nog gezond is (alleen voel ik mij boven de 65 kg dus niet meer fit). Ik vind niet dat je moet discussieren over welke catergorie nog net wel kan... Een ruiter moet voor zijn lengte gewoon een gezond gewicht hebben. Alles wat je meer weegt belast je het paard onnodig mee en werkt je eigen gezondheid tegen (en nee: ik zie niet graag mensen met zwaar overgewicht/obesitats te paard. Los van de discussie of je paard het dan wel of niet kan dragen vind ik dat je dan niet bewust en verantwoordt met jezelf en paardensport bezig bent) Voor mij is het paard EN sport. Ik sport MET mijn paard, hij is mijn partner. Mijn paard is geen ding wat ik gebruik om te sporten zoals een fiets of fitnessapparaat.. Mijn paard moet fit zijn en ik ook.
hyppolyte schreef:Maar het gaat ook om het heden, maar zoals ik eerder al zei, hebben de mensen wel een oordeel zonder daadwerkelijk in te kunnen schatten hoe zwaar een ruiter nou daadwerkelijk is. Tot nu toe heb ik nog geen juiste schattingen binnengekregen nav mijn foto's.
Het is ook belachelijk om te schatten obv een foto. Er zijn meerdere factoren die meespelen en dat kan je niet beoordelen vanaf een foto waarop de ruiter ook nog eens ruimvallende kleding draagt (en overigens geen optimale houding heeft). Pas als je ze enige tijd in actie ziet kun je zien in hoeverre een ruiter een paard in de weg zit en in hoeverre conditie te kort schiet. Het plaatje zal mij verder ook een worst wezen. Waar het mij om gaat is dat iemand er bewust over nadenkt en mee bezig is. Het welzijn van zijn paard voor op stelt en streeft naar een ideale situatie ipv bevestiging zoekt mij mensen die uit medelijden toch wel zeggen dat het prima kan.