Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:40

je moet beter kijken zoals je zelf al aan geeft, het dier word achterwaard gereden om de kanteling van de achterhand te bewerk stelligen waar door de correcte draagkracht voor de piaffe word aan genomen de ruiter neemt de zit aan en legt beide benen naar achter voor de piaffe, waar het dier dus correct opreageerd er worden een x aantal piaffe passen gereden alvoords het dier iets naar voren gereden word, dit dier weet de grond beginselen en de hulpen onder de man al.

mol..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:42

Moll schreef:
je moet beter kijken zoals je zelf al aan geeft, het dier word achterwaard gereden om de kanteling van de achterhand te bewerk stelligen waar door de correcte draagkracht voor de piaffe word aan genomen de ruiter neemt de zit aan en legt beide benen naar achter voor de piaffe, waar het dier dus correct opreageerd er worden een x aantal piaffe passen gereden alvoords het dier iets naar voren gereden word, dit dier weet de grond beginselen en de hulpen onder de man al.

mol..

wat je nu schrijft zag ik
ik heb alleen niet in de mond gekeken hoe oud het dier is
en hem aan de hand zien werken
daarom vroeg ik, was je erbij, toen ie aan de hand getraind werd?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:46

nombrado schreef:
Moll schreef:

mol..

wat je nu schrijft zag ik
ik heb alleen niet in de mond gekeken hoe oud het dier is
en hem aan de hand zien werken
daarom vroeg ik, was je erbij, toen ie aan de hand getraind werd?

het is bijna een gegeven dat in de klassieke dressuur een paard piaffe word aan geleerd aan de hand alvoords er iemand op gaat zitten.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:49

Moll schreef:
het is bijna een gegeven dat in de klassieke dressuur een paard piaffe word aan geleerd aan de hand alvoords er iemand op gaat zitten.

mol

het maakt me niet uit hoe, als het maar op de juiste manier gedaan wordt.
onder de man of aan de hand...
van mij apart met een klikje met je tong of een fluitje :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:50

wat is volgens jou de correcte mannier dan?

mol

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:54

ik had meer moeten nadenken over mijn antwoord op het filmpje van nuno.
moll heeft idd gelijk als hij zegt dat het achterwaarts een voorbereidende oefening is, maar ik dacht alweer iets verder en ga er dan ook vanuit dat het niet zo'n jong paard is als wat nombrado dacht.
echter is deze discussie wel hel leuk, en theorie is heel belangrijk maar ik zou heel graag wat meer praktijk gerichte foto's/filmpjes zien.
immers, als je op een paard zit ga je niet eerst heel je theorie-boek erop naslaan waar er iets fout is gegaan en hoe je dit gaat oplossen.
paardrijden heeft imo meer met gevoel en snel reactie-vermogen te maken.
wat overigens niet wil zeggen dat je dan maar geen theorie meer mag/kan hebben, goed pardrijden begint bij theorie, maar met foto's zouden we dat in dit topic samen kunnen brengen.

over het filmpje van stacy, wat meot daarop gezegd worden?
paard en ruiter zijn 1, paard loopt in z'n eigen houding, paard reageert fantastisch op de kleinste aanwijzingen...maar wat heft het met rechtgerichtheid en klassieke dressuur te maken, waar dit topic in eerste instantie voor bedoeld was?

reactie op voorgande berichten: het is toch heel logisch dat de piaffe eerst aan de hand word geleerd, het is een van de zwaarst verzamelde oefeningen(mits correct uitgevoerd) en om dat aan te leren met iemand op de rug is vrij onlogisch en extra belastend voor het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:00

timilon schreef:
over het filmpje van stacy, wat meot daarop gezegd worden?
paard en ruiter zijn 1, paard loopt in z'n eigen houding, paard reageert fantastisch op de kleinste aanwijzingen...maar wat heft het met rechtgerichtheid en klassieke dressuur te maken, waar dit topic in eerste instantie voor bedoeld was?

.

alles
elk paard zal recht moeten zijn om verschillende diciplines uit te kunnen voeren
is het dressuur, klassiek, western, buitenritje
dat is het behoud van je paard (geen blessures)
bovendien kan je met een paard die de basis goed heeft, nl alle diciplines rijden
klassiek, spaans, western, buitenrit, bitloos, stang trens...., mits het maar met zit gebeurd.
maar je ziet, dat stacy , maar ook Nuno, niet het hoofd overdreven naar binnen hoeft te brengen om oefeningen uit te voeren toch?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:04

waarom gaat het nu over de stelling die al dan niet gevraagd(hoeft te) word(en)?het ging toch over rechtrichten?
zoals jij het nu beschrijft, heb ik het gevoel dat de paarden houten klazen zijn...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:08

timilon schreef:
waarom gaat het nu over de stelling die al dan niet gevraagd(hoeft te) word(en)?het ging toch over rechtrichten?
zoals jij het nu beschrijft, heb ik het gevoel dat de paarden houten klazen zijn...

ik doelde op de foto's die eerder voorbij kwamen, aan de hand, met het hoofd teveel naar binnen.

wat er zo jammer is, aan rechtrichten, is dat veel mensen het roepen, maar eigenlijk maar weinig weten hoe een paardenlichaam beweegt. (of hun eigen lichaam)
als je zelf niet ontspannen en recht op je paard kan zitten, waarom verwacht je het dan wel van je paard?
een paard voelt de scheefheid van de ruiter, en wordt hier zelf ook scheef door.
basis voor rechtrichten op je paard , is zelf rechtzitten, op je middelpunt , in balans, ontspannen, en daarvanuit werken en voelen wat je paard doet

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:09

timilon schreef:

hihi, nee de ruiters ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:15

Allemachtig wat gaat het topic ineens hard! :oo

Als reactie op Fabersmid en Prof:

Ik weet dat ik dat binnenbeen zo niet goed gebruik en ik doe dat ook niet altijd zo en ook niet op elk paard op dezelfde manier. Ik heb het mezelf aangeleerd jaren geleden(ik had toen geen geld voor instructie maar reed wel 12 paarden per dag dus was het gewoon een kwestie van uitproberen wat werkte en wat niet) Ik ging dan bekijken hoe een SB eruit zag, en dan zag ik:

-schouder komt naar binnen
-achterhand blijft op de hoefslag
-lengtebuiging

En dan ging ik me voorstellen hoe ik het paard in die houding zou krijgen. Dus zorgde ik dat de schouder naar binnen kwam(buitenteugel), dat de achterhand op de hoefslag bleef(binnenonderbeen) en de lengtebuiging kwam tot stand door mijn binnenzitbeenknobbel en mijn binnenbovenbeen.

Kwestie van mezelf verkeerd aangeleerd dus en soms komt dat nog naar boven. :o Naar aanleiding van foto's van mezelf leer ik weer en blijf ik steeds verbeterpunten zien.

Op de foto is hij overduidelijk niet scheef dus daar ga ik verder niet op in en mijn binnenhand werkt niet terug of sterk in dus ook daar heb ik niks zinnigs over te melden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:17

Mindfields uw ruiterlijk toegeven, is een ijzersterke reactie van uw zijde.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:58

Mindfields,
Vind het van een groots ruiterlijk benemen dat u dit inziet, daarvoor chapeau en dat echt gemeend.
Dat is sorry nu even Duits, Sie haben innerliche Größe da kommen Sie noch weit mit.
Daar kunnen nog velen wat van leren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:13

nombrado schreef:
nog 1 van nuno
moeilijker dit paard
is iets overbouwt
http://www.youtube.com/watch?v=Q6XgYXIEIS0&NR=1

je ziet hier dat nuno speelt met het evenwicht ve paard. die zich aan 1 kant bol maakt, waar ie bol mag zijn.

Hier gaat een paard op de diogonaal in Renvers, een oefening met een paard wat nog niet geheel stabiel is in zijn lengtebuiging, dit doet men op de diogonaal of op de middenlijn, als controle daar men de rechtelijn waarop men rijd moet houden zonder enige aanleuning van het beschot.
Men kan duidelijk zien dat de ruiter herhaaldelijk sterk moet corrigeren.
Nuno Oliveira, vind ik persoonlijk niet mooi op een paard zitten, hij doet alles in zijn houding wat eigenlijk niet geheel correct is.
Bovendien zelf heb ik werkelijk zien werken met paarden, was hij niet zacht wat velen denken dat hij was.
Hij was een meester in het camoufleren, het onder tafel vegen van fouten.
Een geschoold oog kan er alles uit lezen wat en hoe hij het doet, maar neem van mij aan zijn Iberische inslag kwam steeds weer naar voren.
Daarbij kan men met deze schimmel zien, een beginnende piaffe, waarbij het paard begint te wachelen (het laten vallen van het gewicht van het ene voorbeen op het andere) wat hij hier corrigeerd door mee naarachteren te gaan zitten op die momenten om met beide zitbeenknobbels het paard als het ware voorwaarts te drukken.
In die beweging slingerd het paard iets, wat men kan zien aan zijn bovenlichaam, die vertraagd de beweging probeerd af te remmen.
Nuno Oliveira was een begenadigd ruiter, maar mijn smaak is het niet, het was veel show wat hij reed.
En dat was jammer omdat hij zoveel aanvoelingsvermogen had.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:31

modie schreef:
Maar lees wel vol belangstelling mee, vooral de klassieke denkwijzen hebben mijn volledige "aandacht".
Want daar wordt nogal eens een belangrijke denkfout gemaakt.

Ik heb al zo vaak gevraagd: "waardoor/waarom houdt bv een paard mond-,kaak- of nek vast in de klassieke dressuur"

Als er op "paardvriendelijke" manier gereden wordt, zonder halve of hele ophoudingen, zonder "veel" handgebruik, houdt het paard geen gewrichten "vast"

Is rijden zonder halve paraden paardvriendelijker?????????
Een parade is een combinatie van hulpen.
En u en nombrado weten geheel niet wat Lichtheid is, dat is niet zonder teugelhulpen.
Laat staan wat nageven in het kaakgewricht is, dat komt omdat u veel leest maar het niet begrijpen wilt.
En dat u toevallig hier bent is helaas niet zo, u kopiert dit topic op fokt, dan wel met andere namen maar met de zelfde inhoud.
Paarden kunnen spieren vasthouden, geen gewrichten.
Maar daar gaat het hier op dit topic niet over, u kunt duizend maal vragen over het nageven van de kaak, en de nek, helaas is deze al vele malen door velen aan u geschreven, helaas is het bij u niet doorgedrongen, en dat ligt niet aan de anderen.
Wanneer u en nombrado het eens zijn dan is dat goed, voor uw beide.
Helaas zijn er meer mensen die daaraan twijvelen, aangezien u beide en vroeger een Carole Klomp, altijd een vraag met een wedervraag beantwoorden.
Wanneer u beide werkelijk een uitleg hebben die relevant is dan had u beide allang niet zo gereageerd, en met een goede foto van uzelf uitgelegd hoe het nu wel zou moeten zijn.
Hoop dat u de andere begrijpt dat het hier over Klassiek Rechtrichten gaat, en dat de tussenkomst van u beide telkens weer provokant overkomt, en dat is nog zacht uitgedrukt.
Heb genoeg geduld getoont, maar ergens is er een grens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:02

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:50

Ik kom hier ook even gedag zeggen, Ik volg al een tijdje de discussies die hier gaande zijn. Erg leerzaam om ieder zijn inzicht te lezen. Dat zet je toch wel een het denken. Ik ben sinds kort aan het rechtrichten geslagen. Dit doe ik bij een instructrice die geschoold is in de academische rijkunst (Bent Branderup). Ik had ook al gezien dat de meesten van jullie geen fan van hem zijn. Daarnaast werk ik ook aan de dubbele longe, omdat ik dat van een vorige instructeur van mij had geleerd. Ik wil echter ook nog wel bij hem gaan lessen of een leerling van hem. Ik werk nu met Nadiem vooral aan de hand en in een paar weken tijd is zijn stap al enorm verbeterd.
Ik zal even wat foto's plaatsen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Dit zijn foto's van onze eerste les.
Afbeelding

Afbeelding

Wat een aandachtspunt is bij Nadiem, is dat hij snel op de voorhand valt. We moeten hem dus meer op het achterbeen krijgen. Nu zijn we dus bezig om dat aan de hand voor elkaar te krijgen, zonder dat er spanning ontstaat in zijn lijf.

Even over al geplaatste foto's van Mindfiels. Ik vind dat een heel erg fijn beeld. Je ziet een samenwerking tussen paard en ruiter en je ziet plezier.
Ik vind de argumenten van Professor en Moll ook erg leerzaam, goed onderbouwd.
Dat filmpje van Stacy (geplaatst door Nombrado). Een erg leuk filmpje waar ik met plezier naar kijk. Maar dit valt volgens mij meer onder NH dan onder rechtrichten. Neemt niet weg dat het een fijn beeld is en ik dat ook best zou willen kunnen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:21

@spokie79: kun je mij uitleggen wat je op de foto's aan het doen bent en wat je wilt bereiken?
ik heb helemaal geen verstand van werk vanaf de grond/lange lijnen etc, maar ben er wel nieuwschierig naar.
op de foto's lijkt het dat je je paard wil oprekken aan de buitenzijde, dmv het hoofd naar binnen en naar beneden te brengen.
hierdoor krijgt het buiten voorbeen meer ruimte en treed het binnen achterbeen meer onder.
klopt dit of zie ik iets verkeerd of mis ik iets?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:25

spokie79 welkom, ookal behoor ik vast en zeker niet tot de fans. Ben ik wel open en bereid van u te leren, hoe dat werken aan de hand is. Hopelijk kunt u mij en de anderen, de antwoorden en uitleg geven.

Modie u schrijft niet de waarheid, vanaf het begin plaatste u copien van bokt op fokt. Dat weet ik van de tijd ik nog op fokt kon komen en dat weet u zelf ook maar al te goed. Waarom dan een ander van u onwaarheden beschuldigen en veroordelen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:40

heeft iemand nog de laatst geposte filmpje bekeken?
ben benieuwd wat jullie van zijn uitleg vonden.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:43

timilon schreef:
@spokie79: kun je mij uitleggen wat je op de foto's aan het doen bent en wat je wilt bereiken?
ik heb helemaal geen verstand van werk vanaf de grond/lange lijnen etc, maar ben er wel nieuwschierig naar.
op de foto's lijkt het dat je je paard wil oprekken aan de buitenzijde, dmv het hoofd naar binnen en naar beneden te brengen.
hierdoor krijgt het buiten voorbeen meer ruimte en treed het binnen achterbeen meer onder.
klopt dit of zie ik iets verkeerd of mis ik iets?

Helemaal goed gezien. In eerste instantie gaan we werken aan de balans op de volte. Paard loopt in balans en valt niet op binnen of buitenschouder. Je plaatst de voorhand voor de achterhand. Daarna werken we aan de lengtebuiging, zodat het paard aan beide kanten soepel is en hierdoor gaat ondertreden. Het paard is licht gebogen in het hele lichaam en hierdoor stapt hij met het binnenachterbeen meer naar het zwaartepunt. Hierna gaan we beginnen met sb. Maar daar ben ik nog niet, omdat ik Nadiem eerst nog iets gevoeliger moet hebben voor mijn hulpen zonde spanning op te bouwen in zijn lijf. Dit doe ik nu dor met kleine hulpen te vragen en zodra hij reageert hem uitbundig belonen. Als hij dan reageert op hele lichte hulpen kunnen we hiermee gaan beginnen. We zijn dus nog niet zo ver :).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:27

ook ik ben al een tijdje een meelezer.
Wat ik me afvraag is hoe je grondwerk afwisselend kan houden.
Hoe kan je b.v. een half uur grondwerk indelen ?

Groetjes,

Maris

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:40

Ik begin meestal met wat schoudervoor, slangevoltes en ubertreten en waark langzaam toe naar zijgangen in stap en vervolgens in draf. Als je de zijgangen er eenmaal in hebt, kan je redelijk 'mixen &matchen' in je oefeningen. De ene keer appuyeer ik waarna ik een halve pirouette maak om weer terug te gaan, andere keren maak ik een carré waarbij ik elke zijde afwissel enzovoorts. Draf is voor mij nog een uitdaging, dus als het goed gaat, werk ik daar ook graag naartoe.

Verder wissel ik longe-werk weleens af met wat zijgangen aan de hand (niet helemaal ideeal, maar ik vind het gewoon teveel gedoe om steeds te wisselen met kaptoom/hoofdstel en tot zover gaat het goed :o ) en sinds kort ook een beginnetje aan de halfsteps. Een half uurtje is dan zo gevuld.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:56

Dat schoudervoor etc dat doe je dan aan de hand toch neem ik aan ? En doe je dan eerst wat longe werk of begin je gelijk met zijgangen ?
Hihi zijgangen in draf........ ik ga eerst maar eens goed oefenen in stap !
Doe jij travers mbv "dat knopje ergens op de hals " of op een andere manier ?

Groetjes,

Maris

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:03

Hm, eerlijkheidshalve mix ik vaak longe en grondwerk door elkaar heen :o Maar laatst ben ik een brave meid geweest en heb ik een half uur alleen aan de hand gewerkt O:)

Dat knopje heb ik alleen nodig gehad bij het aanleren, wat bij ons echt even heeft geduurd omdat mijn paard van niets wist en ik ook niet en we het samen uit moesten vogelen omdat ik destijds geen les kon krijgen (nog bijna geen instructeurs en een half jaar droes op stal). Nu doet hij het al als ik mijn schouders erin draai bij het omdraaien (waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat hij het altijd foutloos doet, maar dan zit de fout er niet in dat hij niet snapt wat ik van hem wil maar bijvoorbeeld omdat hij ergens vasthoudt).