duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:05

Ik denk dat de meesten gewoon op 'normale' manier moeten leren hoe een paard nageeft dan dat iedereen naarstig opzoek gaat naar die diepe borstbeenspier Haha!

Je krijgt inderdaad als je het leest dat de diepe borstbeenspier de oplossing is voor het aan de teugel lopen. Maar je kan zoveel drukken als je wilt maar de basis voorwaarden moeten toch aanwezig zijn, voorwaarts, van achter naar voren etc.

En dat komt minder naar voren in verhalen, net alsof je knopje kan indrukken en zo hij loopt aan de teugel! Haha! Clown

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:05

Aimee schreef:
Needje schreef:
Ehm, heb je ook losmakende oefeningen waar ik niet voor hoef te rennen? Haha! Tong uitsteken
Moet eerlijk zeggen dat ik mijn paard de laatste tijd zo stug vond. Maar merk ook dat ik zelf best vast zit. Krijg steeds meer last van m'n rug. Dus tsja...
Maar wat was er eerder, de kip of t ei?!

Ja hoor, die oefeningen heb ik zo voor je. Volgende keer bij jou samen kleine workout doen? Haha!
Absoluut zonder te rennen, want na meer dan 500 meter begeven mijn knieën het ivm oude blessure en lig ik op de grond Nagelbijten / Gniffelen

hmmmmm das fijn, die mag je vanmiddag mooi eens voor doen/uitleggen Haha!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:12

Nou, ik volg deze topic sinds bijna de eerste blzds. maar ik heb niet gezien waar er een plaatje/uitleg is van de diepe borstbeenspier. Waar heb je het over?? Verward Is dat de plek op de hals waar je kan drukken als je grondwerk doet om een paard nagevelijk te maken (wat kort door de bocht gezegd, maar...)?? Zoals ik het lees lijkt het meer de spier dat je aanrakt als je drijft om de achterbeen te stimuleren naar voren te komen.... Blond Blond

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:20

Maar als jouw paard zijn achterbenen goed gaat gebruiken, gaat die als het goed is ook nageefelijk lopen aan de voorkant. Lachen

Want het ene kan niet zonder het andere.

Toch? Bloos

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:50

Goofy44 schreef:
Zoals wel vaker gebeurt in paardrijland gebruiken we met elkaar allemaal dezelfde kreten. Als je dan wat in discussie gaat, wordt het heel moeilijk.

Als we even vergeten, want dat weet inmiddels kennelijk iedereen, hoe je een rugganger, een paard dat over de rug of een paard dat door de rug gaat herkend:
1/. wat is een paard dat door de rug gaat eigenlijk ?
2/. waarom is dat belangrijk ?
3/. wat wordt erdoor of ermee bereikt ?

Als je dat een beetje door hebt, dan wordt rijden en leskrijgen en kritische vragen stellen als je les krijgt een stuk gemakkelijker en interessanter. Je kan dan ook veel beter inschatten of het lesgeefmens onzin uitkraamt en of je er iets zinnigs van leert en opsteekt.

Ik verwacht eigenlijk niet dat iemand zal proberen een poging tot uitleg te wagen. Vork Het zou wel goed voor dit topic zijn. Pling

Leuk een quiz. Wat is de eerste prijs een clinic van goofy? Haha!

Er is al veel genoemd maar ik ga ook een poging wagen, kom ik er gelijk achter of het lesgeefmens het goed probeert uit te leggen.
Een paard dat door de rug gaat is helemaal ontspannen van z'n kin tot aan zijn staart. Dus los in zijn kaak, nek/hals, en zijn rugspieren. Zijn achterbeen doet iets wat ik niet goed kan omschrijven maar in draf voelt het als een verende draf waardoor je "vanzelf" licht kunt rijden. Hij heeft een dalende neiging, zoekt je hand op als je naar voren/beneden gaat. Hij is op dat moment echt nageeflijk of zoals het lesgeefmens zegt "van jou". Dat is belangrijk want de hulpen komen beter door en hij kan je beter dragen, omdat de rug verend en elastisch is. Verder gymnasticeert hij zichzelf dus je paard is zichzelf aan het verbeteren als hij zo loopt.
Ik denk dat er mee bereikt wordt dat je paard steeds beter, gemakkelijker en vooral ook langer het werk kan doen en jou beter kan dragen.

Volgens lesgeefmens is dit het belangrijkste de rest zijn "trucjes". Ik vind het trouwens zelf heel moeilijk en kennelijk is het ook niet zo gemakkelijk want als ik met dochter of vriendin mee ga naar wedstrijden zie ik zelden mensen bij wie dit maar enigszins voor elkaar is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:56

Michelle99 schreef:
Nou, ik volg deze topic sinds bijna de eerste blzds. maar ik heb niet gezien waar er een plaatje/uitleg is van de diepe borstbeenspier. Waar heb je het over?? Verward Is dat de plek op de hals waar je kan drukken als je grondwerk doet om een paard nagevelijk te maken (wat kort door de bocht gezegd, maar...)?? Zoals ik het lees lijkt het meer de spier dat je aanrakt als je drijft om de achterbeen te stimuleren naar voren te komen.... Blond Blond

Het is zeker wel aan de orde geweest, maar welke blz durf ik ook niet te zeggen.

Het is het plaatje van Goofy met allerlei spieren getekend en de ruiter erop (waarbij het plaatje de ruiter eigenlijk verder naar achter zit dan gevoelsmatig bij mij oké is) Knipoog

Edit; Blz 65 staat de uitleg bij dit plaatje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VBRPS6QJ.jpg

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:03

Bienotje schreef:
Het is zeker wel aan de orde geweest, maar welke blz durf ik ook niet te zeggen.

Het is het plaatje van Goofy met allerlei spieren getekend en de ruiter erop (waarbij het plaatje de ruiter eigenlijk verder naar achter zit dan gevoelsmatig bij mij oké is) Knipoog

Edit; Blz 65 staat de uitleg bij dit plaatje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VBRPS6QJ.jpg

ik dacht dat ik de enige was Haha!
vind het echt een raar beeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:05

Komt wrs omdat je het zadel mist.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:36

Hermelientje, mooi omschrijven.

Is een trucje nou eigenlijk ook: weerstand bieden met je hand, paard laten nageven en dus paard loopt goed?
Dat vind ik altijd zo'n kromme redenering namelijk.
Wie kan daar wat zinnigs over zeggen?

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:39

Dank je wel voor de plaatje. Het is de licht blauwe spier bedoel je? (engels vs. nl naam denk ik).

Dit vond ik ook... was net bezig om iets op te schrijven over alle gebruik van 'onspanning'. Als onze paarden echt in hun rug zouden onspannen, zouden we op de grond liggen. Ze moeten de juiste spanning hebben. Net zoals wij dat nodig hebben als we iets zwaar optillen.

Wat de Quiz betreft, wij vergetten een oper-belangerijk. De paard moet met zijn achterbeen onder zijn massa treden voor hetzelfde reden dat wij ook 'leren' tillen om ons rug te sparen, om slijtage
te voorkomen...

Lise81 schreef:
@angela:
Er is natuurlijk een mate van (spier) spanning nodig.
...Wanneer een paard ontspannen loopt, bedoelen ze natuurlijk niet het gehele paard maar bepaalde spiergroepen. Er is altijd een spanning nodig voor de houding en daarnaast afwisselende spanning in agonsten en antagonisten voor beweging. Een paard wat op de achterhand gereden wordt is niet per definitie ontspannen, een paard wat soepel door de rug loopt wél. Om de simpele reden dat het paard anders niet soepel zou kunnen lopen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:40

Ik had ook iets begrepen dat dit plaatje eigenlijk ter illustratie van iets anders werd gebruikt, en dus niet specifiek om alleen de plaats van die borstbeenspier aan te tonen.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:51

Is de diepe borstbeenspier dat jullie bedoelen dus de licht blauwe in de plaatje? En als dat zo is, neem ik aan dat jullie bedoelen gewoon activeren door drijven.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:03

Heb je de uitleg bij het plaatje van Goofy op blz. 65 al gelezen?

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:24

Ik heb dat wel al gelezen, en paar keer zelfs, maar somige posts in de laatste blzen. hebben het over het stimuleren van de diepe pect. spieren, en dat een kind dat niet zouden kunnen doen bij een grote paard. Dat snap ik niet. Het lijkt me gewoon een questie van de verschillende 'voorwarde' klopende krijgen. En dat zou een kleine iemand kunnen doen op een grote paard net zo goed als een grote iemand op een kleine paard. We hebben het toch niet over echt in de spieren prikken (!) lijkt me. Of heb ik het geheel niet goed begrijpen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:13

Dat is lichtblauwe stuk, dus tussen voorbenen en wat naar achteren. Is de plek waar mijn zadelmaker prikte om te kijken of mijn paard nog boller in z'n rug kon worden. Hij zei als je goed traint zie je dat bovenlijn verandert en tegen die tijd moet ik zadel weer aanpassen.
Maar als ik die plek moet aandrijven met m'n been... hmm.. dan heb ik nog langere benen nodig. Dan moet je bijna onder z'n buik zitten. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:22

Jitske_ schreef:
Hermelientje, mooi omschrijven.

Is een trucje nou eigenlijk ook: weerstand bieden met je hand, paard laten nageven en dus paard loopt goed?
Dat vind ik altijd zo'n kromme redenering namelijk.
Wie kan daar wat zinnigs over zeggen?

Nee weerstand bieden hoort niet bij de trucjes, zoals mijn lesgeefmens dat bedoelt. Weerstand bieden heb je nodig om te zorgen dat je dat verende gevoel van het achterbeen krijgt, anders zou het paard alleen maar harder gaan want dat is gemakkelijker. Met trucjes bedoelt onze lesgeefster het gevraagde in proefjes, zoals bv. schouderbinnenwaarts. Als de basis in orde is gaat dit volgens haar vanzelf mits je het op de juiste manier vraagt van je paard en je paard die fase in zijn africhting heeft bereikt waarop hij het desbetreffende trucje fysiek aankan.

Overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan die weerstand biedende hand.

Maar ik heb absoluut de wijsheid niet in pacht, misschien wil Goofy zo vriendelijk zijn de vragen ook zelf te beantwoorden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:34

Heb nog een vraag over die diepe borstbeenspier. Heb af en toe het gevoel dat nageven beter gaat als ik chaps aan heb dan (nieuwe stugge) laarzen. Kan dat hier iets mee te maken hebben?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:38

Denk dat dat eerder te maken heeft met hoe relaxed jij op je paard zit Hermelientje.. Of misschien kun je door de stugge laarzen niet goed inwerken met je kuit waardoor je paard niet gaat nageven.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:07

Skipper schreef:
Ik denk dat de meesten gewoon op 'normale' manier moeten leren hoe een paard nageeft dan dat iedereen naarstig opzoek gaat naar die diepe borstbeenspier Haha!

Je krijgt inderdaad als je het leest dat de diepe borstbeenspier de oplossing is voor het aan de teugel lopen. Maar je kan zoveel drukken als je wilt maar de basis voorwaarden moeten toch aanwezig zijn, voorwaarts, van achter naar voren etc.

En dat komt minder naar voren in verhalen, net alsof je knopje kan indrukken en zo hij loopt aan de teugel! Haha! Clown

Daarom mijn eerste opmerking nav dit onderwerp. Een paard dat het "aan de teugel gaan" al kent, is dit slechts zeer moeizaam nog aan te leren, is mijn ervaring.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:37

Ik was nog eens even aan het denken gezet, ja, ja, bijzonder ik weet het, maar kwam er toch niet aan uit Zij zijn groot en ik is klein!

Aan ene kant heb je het 'uberstreichen' met je hand even naar voren gaan en willen dat je paard in zelfde houding blijft lopen.
Maar je wilt toch ook dat je paard de hand volgt, anders loopt hij geforceerd in 1 houding.
En controleer je of je paard je hand nog wil volgen als je toestaat (volgen in zin van echt volgen niet 'erin' duiken van ha lengte! )

Nu is uberstreichen met 1 hand dan? Maar dan heeft het ook niet echt nu als controle want je andere hand 'houdt' hem dan als het ware op de plaats.

Wie legt me even nuances uit Haha! Bloos

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:56

Skipper schreef:

Voor de goede orde: dat wordt nergens zo beschreven of beweerd. De "verbinding" van de diepe borstspier naar de onderkaak, het nekgebied en het tongbeen (in het tongbeenskelet) is aangegeven. Daarbij is het belang van het tongbeen skelet voor een losse en soepele nek en onderkaak aangegeven. Anatomisch en fysiologisch zijn dit de zaken die vanuit het paard geredeneerd van belang zijn. Daar kan je als trainer, instructeur en ruiter gebruik van maken. Het "dashbord "met knoppen" kan figuurlijk gebruikt worden, als ruiter moet je de reacties van het paard begrijpen, als je hier indirect gebruik van wilt maken, door fysiologisch een situatie op te roepen die het paard als ontspannend en prettig ervaart. Een paard geeft niet na op druk op een diepe borstspier.
Citaat:

De essentie is je niet duidelijk, dat is niet erg. Het is allemaal al eerder behandeld. De meeste ruiters weten niet hoe een paard in elkaar zit, ze gaan erop zitten en rommelen wat aan volgens het recept wat wordt opgelepeld. Dat is veel meer paardrijden met wat drukken op knoppen.....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 27-09-07 16:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:03

ÜBERSTREICHEN is een controle oefening van de zelfhouding van het paard. De bedoeling is op dat moment beslist niet dat het paard de hand volgt ....

Het hoe en het waarom hiervan is uitgebreid aan het bod geweest op bokt.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:25

Mij is de essentie duidelijk Goofy, echter als je het niet zo goed leest of met sommige mensen die denken van : goh, knopje en het gaat vanzelf. Daar was ik huiverig voor dat het zo kon overkomen, zeker op bokt bij sommige mensen.

En ook al begrijp ik de essensentie, het in de praktijk uitvoeren is nog volgend ding waar ik me niet aanwaag om zomaar wat te 'aanklooien' als je het alleen van 'hebt horen zeggen'.
Laatst bijgewerkt door Skipper op 27-09-07 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:26

Goofy44 schreef:
ÜBERSTREICHEN is een controle oefening van de zelfhouding van het paard. De bedoeling is op dat moment beslist niet dat het paard de hand volgt ....

Het hoe en het waarom hiervan is uitgebreid aan het bod geweest op bokt.

Ja en dat snap ik ook, maar je wilt ook dat het paard je hand volgt wanneer je toestaat.
Vandaar dat het me even tegenstrijdig voorkwam.

Vivjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:29

maaike93 schreef:
superhandig topic! Lachen

*en al die manegeruitertjes maar denken dat ze zo goed dressuur rijden omdat paard aan de teugel loopt Vork

Dat hoeven echt niet alleen die MANEGEruiters te zijn hoor