Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ingetarita

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:07

als ik op de ponyclub of les heb dan is het verplicht
als ik rhuis rij doe ik hem nooit op
behalve als ik weer keer zin krijg om te springen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:31

Snoevie schreef:
de cap is echt niet de enigste bemoeizucht van bokt.

aan de andere kant,als je dat niet leuk vind,tja..........dan zou ik iets anders zoeken.

Je leest het Anya, als het je niet bevalt dan kan je beter vertrekken. ´Vrije´ meningsuiting op Bokt werkt nl. blijkbaar alleen mbt de politiek correcte mening Haha!
Jij moet maar gewoon een cap op want dat ís veiliger Tong uitsteken

Ik woon niet voor niets hier Pling terwijl NL echt een práchtland is met enorm veel te bieden.

hc

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:35

Ik rijd nu nog met cap maar als ik mijn pony langer heb dan mag ik in de zomer als het lekker weer is zonder cap rijden, want ik heb mijn pony nog maar 3 maanden!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:00

Huertecilla schreef:
Snoevie schreef:
de cap is echt niet de enigste bemoeizucht van bokt.

aan de andere kant,als je dat niet leuk vind,tja..........dan zou ik iets anders zoeken.

Je leest het Anya, als het je niet bevalt dan kan je beter vertrekken. ´Vrije´ meningsuiting op Bokt werkt nl. blijkbaar alleen mbt de politiek correcte mening Haha!
Jij moet maar gewoon een cap op want dat ís veiliger Tong uitsteken

Ik woon niet voor niets hier Pling terwijl NL echt een práchtland is met enorm veel te bieden.

hc

Ik vat de opmerking van snoevie anders op... ik denk dat ze bedoelt dat je maar iets anders moet zoeken als je de bemoeizucht niet leuk vindt... als je het dus niet accepteert dat er mensen zijn met een andere mening die zich soms tegen je aan gaan bemoeien. Daar veroordeel je de meningen niet meteen mee Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:28

Sheran schreef:
Ik vat de opmerking van snoevie anders op... ik denk dat ze bedoelt dat je maar iets anders moet zoeken als je de bemoeizucht niet leuk vindt... als je het dus niet accepteert dat er mensen zijn met een andere mening die zich soms tegen je aan gaan bemoeien. Daar veroordeel je de meningen niet meteen mee Lachen

Het bemoeien is geen recht Pling
Dat treedt nl. de rechten van een ander Pling

Héél vervelend wordt het als de mening die bemoeizuchtig een ander opgedrongen wordt gebaseerd is op het eígen referentiekaer en NIETS te maken heeft met dat van de ander.
Dát is wat continue hier op dit topic gebeurt.

Het recht op vrije meningsuiting omvat:
- de aanname dat die mening een basis heeft (zie het onderschrift van OOmens)
- de rechten van anderen niet treedt

Het geneuzel over caps mist basis en het verplichten gaat over de vrijheid van een ander.

Dat 99% van de ruiterij onvaardig is diskwalificeert hen van het recht om een mening over ánderen te ventileren omdat ze daarvoor geen basis hebben.
Nu zal die 99% wel over míj heen vallen doch mijn bronnen zijn: Müsseler, Koning Duarte, Schusdziarra, Podhajski, Steinbrecht, Solinksi et al.
Verder schaar ik mijzelf onder die 99% dus ook wat dat betreft hoef je geen ongefundeerde mening te ventileren.

Dat veel betere valhelmen niet gehomologeerd zijn en in míjn ogen onvoldoende caps wel, dwingt de ruiter om onder verplichting een minder goede helm op te zetten Gestoord

Handelingsbekwame personen hebben beslissingsvrijheid, voor minderjarigen is dat hun wettelijk verantwoordelijke.

hc

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:58

Huertecilla schreef:
Sheran schreef:

Het bemoeien is geen recht Pling
Dat treedt nl. de rechten van een ander Pling

Héél vervelend wordt het als de mening die bemoeizuchtig een ander opgedrongen wordt gebaseerd is op het eígen referentiekaer en NIETS te maken heeft met dat van de ander.
Dát is wat continue hier op dit topic gebeurt.

Het recht op vrije meningsuiting omvat:
- de aanname dat die mening een basis heeft (zie het onderschrift van OOmens)
- de rechten van anderen niet treedt

Het geneuzel over caps mist basis en het verplichten gaat over de vrijheid van een ander.

Dat 99% van de ruiterij onvaardig is diskwalificeert hen van het recht om een mening over ánderen te ventileren omdat ze daarvoor geen basis hebben.
Nu zal die 99% wel over míj heen vallen doch mijn bronnen zijn: Müsseler, Koning Duarte, Schusdziarra, Podhajski, Steinbrecht, Solinksi et al.
Verder schaar ik mijzelf onder die 99% dus ook wat dat betreft hoef je geen ongefundeerde mening te ventileren.

Dat veel betere valhelmen niet gehomologeerd zijn en in míjn ogen onvoldoende caps wel, dwingt de ruiter om onder verplichting een minder goede helm op te zetten Gestoord

Handelingsbekwame personen hebben beslissingsvrijheid, voor minderjarigen is dat hun wettelijk verantwoordelijke.

hc

Bemoeizucht is wat anders dan je mening opdringen. En bij de vrijheid van meningsuiting hoort OOK dat je dingen tegen anderen mag zeggen zonder dat je een goede basis hebt. Weliswaar komen je argumenten dan minder overtuigend over, maar het is aan de wederpartij om dat te beoordelen. Bemoeizucht is niet verboden. Je vrijheid gaat zover dat je niet in de persoonlijke vrijheid van anderen mag komen, maar met bemoeizucht is daar nog geen sprake van. Er is dan niet voldoende sprake van een verstoring. Zonder bemoeizucht zouden er ook nooit discussies ontstaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:28

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:36

Als je mening anders is van die van HC En je hebt zijn site niet gelezen dan is ze ongefundeerd en een kwestie van meezwammen. Clown

Een vriend van me heeft wel de pech gehad dat zijn jonge paard utigleed, als hij geen cap op had gehad was hij dood geweest. ZIjn hoofd werd over een verharde grond gesleurd, honderden meters lang. De cap kon hij er na weggooien.

Ik heb het al eerder gevraagd, HC, maar laat jij jouw kind ook rijden zonder cap?..Neem jij risico's met je eigen jonge knul?

Sommige mensen hebben nl geen theorieen nodig maar zien de ellende een keer om zich heen mbt hoofdletsel. Ach gut

Dan kun je l u llen als brugman maar als je het bewijs van dichtbij mee maakt (zeer goede ervaren ruiter, rijdt voor NL in de cross o.a., zal vast ruiger rijden dan jij Knipoog ), piep je wel anders.

je zou jezelf voor je hoofd slaan als kindlief iets op zou lopen aan het hoofd en als gehandicapte of erger door het leven zou moeten. Boos!

Ik vind het dan ook een pre dat bodyprotectors bij het springen verplicht worden. Cool

Ik heb op een renstal gewerkt, daar reden we met helm op, daar was een cap niet eens afdoende en werd je de verzekering uitgegooid als trainer als je je personeel cap liet dragen...

In Engeland zijn er renstallen waar de trainer zijn eprsoneel verplicht een cap te dragen tijdens het lopen aan de hand met de dieren; ze staan hoog in het bloed en voer, kunnen stuiteren. Een hoef in je hoofd lijkt me ook geen pretje. Clown

Het zal vast niet alleen maar vanuit meeloperij zijn. Nogal denigrerend en kort door de bocht.
Laatst bijgewerkt door detour op 27-09-08 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:37

Huertecilla schreef:
Sheran schreef:
Bemoeizucht is wat anders dan je mening opdringen.

Verward zoek het eens op in het woordenboek.

Een heel toepasselijk artkel is:

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/32019

okee! Haha!

be·moei·zucht de; v(m) zucht om zich overal mee te bemoeien

Ik zie daar echt niets van 'mening opdringen' bij terug, hoor! Wat dring je nou iemand op als je je met iemand anders bemoeit? Verward
Mensen bemoeien zich met elkaar. Uiteraard, anders praat je niet eens met elkaar.

Maar daar ging dit topic niet over Tong uitsteken. Maar op dit toe te passen op de cap: iedereen mag zijn eigen mening hebben over het wel of niet dragen van een cap, en iedereen mag zijn oordeel vormen over de andere kant van het verhaal. En ondertussen kun je met argumenten proberen om meer begrip te krijgen voor je eigen visie, en met het stellen van vragen proberen je te verdiepen in de argumenten van de ander en daarvoor ook proberen begrip te krijgen.

Een soort 'geloof met open ogen' is wat mij betreft het beste. Je hebt iets dat voor jou werkt, wat jij prettig vindt, en daar geloof je in, maar je blijft openstaan voor de meningen van anderen.

ragala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:13

ik rijd eigenlijk altijd zonder cap, vergeet hem gewoon op te toen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:13

ragala schreef:
ik rijd eigenlijk altijd zonder cap, vergeet hem gewoon op te toen.

Haha!

Soms kan ik de mijne niet vinden.. Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:38

detour schreef:
Ik heb het al eerder gevraagd, HC, maar laat jij jouw kind ook rijden zonder cap?..Neem jij risico's met je eigen jonge knul?

Als je niet alleen naar conclusies sprong op basis van wat je in de laatste reactie meent te lezen had je daar alláng antwoord op met ruimschoots fotos en al.

Citaat:
Sommige mensen hebben nl geen theorieen nodig maar zien de ellende een keer om zich heen mbt hoofdletsel. Ach gut

Als je niet alleen naar conclusies sprong op basis van wat je in de laatste reactie meent te lezen ....
had je geweten dat ik met 1,5 kilo titanium in mijn lijf en een armlange lijst van blessureoverblijfselen rondloop en dat mijn vrouw is verongelukt bij sportuitoefining, met helm en al.

Niets ellende om me heen; ellende uit EERSTE hand.

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:54

dit word een beetje een vermoeiend topic.
ik mag dus niet zeggen dat als je bokt irritant vind,je beter iets anders kan zoeken.
ik zeg nergens: MOETEN

maarja sommige mensen die anderen beschuldigen van drammen en bemoeienis zijn er zelf ook erg goed in.

wbt het topic onderwerp,iedereen moet t lekker zelf weten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:58

Dat noem ik gewoon dom, ownee, wacht: dat VIND ik dom hc.

Ik beklim ook geen rotswanden zonder touw, draag ik mijn leash van mijn surfbord om mijn enkel, draag ik mijn gordel (waarom zou dat toch veplicht zijn).. en weet je waarom? Omdat dit je leven kan redden. En ik kan me niet voorstellen dat er iets zwaarder opweegt dan het belang van je leven.

Eigenlijk vind ik het gewoon pure arrogantie om geen cap te dragen: MIJN paard doet het toch niet..mijn paard is toch braaf.... ik val toch niet... mijn haren gaan eraan.... Get a live!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:01

Waratje schreef:
Almaz schreef:
Maar vergeet niet, dat de meeste ruiters, voordat ze bij een stukje natuur zijn, ze eerst door druk verkeer moeten. Dus het risico dat je valt is vele malen groter dan in de vrije natuur, dus vind ik het dragen van een cap en eventueel een BP geen overbodige luxe.

Waarom is er in verkeer "dus" meer risico om te vallen? Als ik bedenk wat ik aan valpartijen heb meegemaakt en van heb gehoord bij buitenritten, dan is dat helemaal niet zo vaak vanwege verkeer en zelden langs de weg. Meestal gaat het om een paard dat in het bos of op de hei een stunt uithaalt (schrikreactie of gewoon harder willen) en zijn ruiter "verliest". Eerlijk gezegd denk ik dat HC meer reden zou hebben om een cap (nou ja, helm) te dragen dan mensen hier in NL.

Nee, de gevolgen zijn groter als je in het verkeer valt. Dus, de risico's hoeven niet groter te zijn, de gevolgen wel. Veel verkeersdeelnemers beseffen niet dat een paard kan schrikken en een vluchtdier is. Als ik het voor het kiezen heb, val ik liever in de vrije natuur dan op het asfalt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:01

oei zap,let op,hier ga je flink commentaar op krijgen.
maar je formuleert het wel goed,want je zegt : ik vind

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:05

Snoevie schreef:

Verder illustreert ze alleen maar dat ze niet verder kijkt dan de laatste páár reacties dus de reikwijdte van haar opmerking...

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:05

tja dat is misschien zo,maar als zij dat vind.........prima toch

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:06

Kan me niet schelen.. het is MIJN mening Haha! Haha!

@Amaz, ik denk ook vooral dat veel mensen hun eigen kunnen overschatten en daar de vele verkeersongevallen vandaan komen. Jij rijd op een paard in het verkeer en dient je paard onder controle te hebben en ik denk dat het daar vaak al mis gaat Ja. Neemt niet weg dat ik ook liever in de vrije natuur val Tong uitsteken Maar wel met cap Haha! want een rots is ook niet fijn voor je hoofd

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:08

Huertecilla schreef:
Snoevie schreef:

Verder illustreert ze alleen maar dat ze niet verder kijkt dan de laatste páár reacties dus de reikwijdte van haar opmerking...

hc

De laatste páár reacties gaan voornamelijk over bemoeizucht..... en volgen mij gaat het daar nou net niet over in dit topic! Daarbij is jouw reactie ook zeer nuttig...

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:17

HC: vreselijk dat je vrouw verongelukt is, ondanks haar helm. Maar ik ken ook heel wat gevallen, die hun leven te danken hebben, omdat ze een helm droegen. Ook in de motorsport. Ik ben zelf een goede ruiter, heb geleerd hoe te vallen, maar toch maar die cap op. Ik voel me niet zekerder met een cap op, neem ook geen extra risico's. Ik voel dat ding niet eens meer, alleen als ik het niet draag, ervaar ik dat als een gemis. Ik draag een cap, omdat ik het meest kwetsbare, mijn hersenen, liever extra bescherming wil bieden. Door een cap te dragen, wil niet zeggen dat mij niets kan gebeuren, als je een cap om die reden draagt, ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Het dragen van een cap maakt je helaas niet onaantastbaar, maar geeft alleen dat kleine beetje bescherming.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:24

zap schreef:
Kan me niet schelen.. het is MIJN mening Haha! Haha!

@Amaz, ik denk ook vooral dat veel mensen hun eigen kunnen overschatten en daar de vele verkeersongevallen vandaan komen. Jij rijd op een paard in het verkeer en dient je paard onder controle te hebben en ik denk dat het daar vaak al mis gaat Ja. Neemt niet weg dat ik ook liever in de vrije natuur val Tong uitsteken Maar wel met cap Haha! want een rots is ook niet fijn voor je hoofd

Zo denk ik er ook over. Ik heb mijn paard ook wel onder controle, als ik dat niet zou hebben, rij ik ook niet buiten en zeker niet in het verkeer. Wat mij opvalt in het verkeer, is dat het zoveel agressiever is geworden, ze rijden rakelings langs je. Mijn paard vertrouw ik wel Ja maar kan het ook te gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:34

Sheran schreef:
Ik zie daar echt niets van 'mening opdringen' bij terug, hoor! Wat dring je nou iemand op als je je met iemand anders bemoeit? Verward
Mensen bemoeien zich met elkaar. Uiteraard, anders praat je niet eens met elkaar.
.

Toch weer jammer dan dat de persoonin questie in dit geval HC elke keer weer keihard dit soort reactie's negeert Vork

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:40

Ik rij vrijwel altijd met cap. Gewoon omdat ik het veiliger vind en alle keren dat ik ben gevallen ik heel gelukkig was met mijn cap op.
Het komt wel ooit voor als ik rustig aan het trainen ben in de bak dat ik hem dan niet op zet, maar op buitenrit ofzo altijd!

Stipje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:41

Draag bijna altijd cap! Gewoon voor de veiligheid. Maar soms, als de zon erg schijnt... vindt ik het zo lekker om hem eventjes af te doen!