Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:55

Mijn leeftijd is ook de reden dan ik geen paarden van andere meer doe.
Plus dat ze nu aan huis staan
Als ik eraf donder en ik hou er wat aan over geeft dat meteen een hoop geregel

Als je jong bent stuiter je iig beter Lachen
En denk je eigenlijk ook niet na over de gevolgen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:58

Maar ook al vertrouw je een paard volkomen, een val kan altijd gebeuren. Zo ben ik van de merrie afgevallen, de derde keer dat ik er op zat. Heel stom, gewoon in stap. Ik wilde aandraven, gaf been en stemhulp, ze reageert niet, ik geef been, stem en aai haar even over haar flank met de zweep ( die ze al kende, die had ik al die tijd bij me zonder problemen ). Één seconde later lag ik er toch echt naast. Ze gaf blijkbaar een enorme bok. En ik lig er echt niet zomaar naast ( kuch kuch, het stinkt hier Bloos ), ik was er gewoon niet op berekend dat ze zo zou reageren. Daarom houd ik er gewoon altijd rekening mee, je weet gewoon niet hoe ze reageren. En daarom heb ik dus liever ook geen klapperende deuren in de gang Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:59

Ja dat scheelt al een hoop inderdaad, dei kinderen zien geen gevaar. Laatst nog had ik ze aan de longeerlijn omdat het al weer even geleden was, struikelde hij waardoor hij viel, kon hem nog net omhoog trekken maar ruitertje deed net alsof er niks aan de hand was terwijl hij al met zn voorbenen bijna op de grond lag. Nou doe ik ook nooit moeilijk dus dat zal ook wel wat schelen, maar ze was toch bijna gelanceerd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:11

Bij ons geeft de staleigenaresse lessen aan kinderen op hun pony's en ze rijden ook vaak zonder echte toezicht rond. Ik zie dagelijks kinderen eraf vallen (liggen ze weer in de modder). Ongelofelijk hoe flexibel die kids zijn. Ik moet er niet aan denken dat mijn eigen kind steeds zo valt, hoor, brrrr. Nou moet ik ook zeggen dat het meestal aan hun eigen onbalans ligt, want die pony's zijn helemaal niet gevaarlijk. Wel wat eigenwijze Shetlanders ertussen natuurlijk. Haha! Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:41

Ik ben niet banger om te vallen voor het vallen, maar meer om hoe ik het dan moet regelen met kinderen, werk, de verzorging van de beesten etc. Twaalf jaar geleden ben ik er goed vanaf gevallen en heb m'n ruggewervel gebroken. Dat was met de derde keer buitenrijden op mijn toenmalige paard. Daardoor heb ik negen maanden in een gipskorset gezeten, maar toen had ik gelukkig nog geen gezin. Ben na die negen maanden gewoon weer verder gereden, maar je gaat toch wel meer nadenken waar je mee bezig bent. Ik heb ook altijd gezegd dat mijn eerstvolgende paard gewoon een beleerd paard zou zijn. Netjes aangereden zodat ik die eerste risico's zou vermijden. Maar toen kwam ik Victor tegen en die was 2,5 jaar en ik werd op slag verliefd. Toen heb ik me voorgenomen om hem voor het zadelmak maken weg te brengen met het oog op gezin en werk. Maar toen ik eenmaal met 'm bezig ging ben ik toch maar zelf opgestapt. Want ach, ze gaan nog puberen en dat is ook soms een moeilijke periode en er zijn altijd momenten dat ze hun dag niet hebben etc. Daar moet je ook doorheen, het is niet alleen het zadelmakmaken wat risico's met zich meebrengt. Dus ben toch weer door de knieen gegaan, maar wel veel bewuster en voorzichtiger te werk gegaan. En dat zal buiten mijn ervaring met die rug toch ook wel de leeftijd zijn denk ik Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:00

Ik ben nu 18 en stuiter er nog regelmatig af dus dat stuiteren gaat nog goed. Sinds ik moeder ben merk ik wel dat ik voorzichtiger ben dan eerst.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:12

Ik ben nog even "gevaarlijk" als eerst... Tong uitsteken Maar ik val er lang en aan niet zo snel meer af Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:00

maikeltje schreef:
Ik heb het idd in het algemeen over het verschil in zadelmakmaken tussen pony's en kwpn-ers. Dat het vaak bij pony's wat gemakkelijker gaat.

dit idee heb ik helemaal niet... bij de pony's kwam ik de ene rotzak na de ander tegen Clown van die beestjes die nooit opgaven en maar bleven vechten tegen het zadel enzo Ach gut bij paarden ben ik dat tot nu toe stukken minder tegen gekomen (gelukkig) Haha!
wat betreft dat vallen... dahm als ik nu van een paard af zou knetteren zou ik denk echt pijn hebben Bloos maar goed op echte gekke paarden ga ik zoiezo al niet dus probeer de valkans zo klein mogelijk te houden Knipoog bij de pony's stapte ik op ieder dolgedraait beest! hoe gekker en moeilijker hoe beter! en als ik er af knetterde ging ik 9 van de 10 keer kei hard lachen... en weer gewoon opstappen en doorgaan als ik daar nu aan terug denk ben ik echt van elastiek geweest Cool

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:32

ik heb een rodeopaard, maar ben al die tijd nog blijven plakken, al heeft het 3 keer op het randje gehangen (ik) 1 keer wilde ik linksom en vicky rechtsom gewoon ineens veranderd ze van richting, 1 keer bokte en stijgerde ze en ik was beide beugels kwijt en de laatste keer was maandag, een stijger waarvan ik dacht, ow jee die gaat achterover klappen, was weer beide beugels verloren en kwam achterop de lepel terecht (bijna achter het zadel gaan zitten Cool Bloos ) gelukkig nog geen bossche bollen hoeven te trakteren Clown Vork

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 07:50

Als je paard niet meer zo schrikkeris is dus dan kun je steeds naar hem/haar toegaan met iets lekkers ofzo.

En als hij/zij halster mak is dan kun je hem/haar gaan longeren deden wij ookal gewoon !

en met het andere veulen bijna 1 wandelen we mee.

XxX

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:18

ik denk dat als zo`n pony je er af blijft gooien dat het dan tijd is toch wat meer grondwerk te doen. misschien een teken dat ze het zadel nog niet accepteren?;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:20

ikenindi schreef:
ik denk dat als zo`n pony je er af blijft gooien dat het dan tijd is toch wat meer grondwerk te doen. misschien een teken dat ze het zadel nog niet accepteren?;)

Mijn gedachten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:50

Grondwerk is een optie maar geen must hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:51

Ik ken paarden die grondwerk perfect deden, maar de ruiter toch eng. (rodeo vind ik niet nodig)
En zo gauw je afstapte was de rust er weer.
Die paarden leer je angst voor de ruiter af door toch te gaan rijden en zo te laten merken, alles is oke

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:26

nou, dat weet ik niet. ik denk da je dan rustiger moet opbouwen, dus rustiger beginnen met hangen enzo. als een paard dat hangen nog niet toe laat moet je er gewoon nog niet op stappen.

en @ karoliena: grondwerk is in mijn ogen wel een must. sorry.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:33

Ben ik niet met je eens, dat hele grondwerk moet je liggen of niet. Maar grondwerk hoort toch niet ineens standaard bij de opvoeding en het inrijden van een paard, dat zou even lekker zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:34

Ja, ik ben ook echt overtuigd van de noodzaak van grondwerk voor je er eens een keertje opgaat. De meesten paarden die ik ken die grondwerk hebben gedaan, deden helemaal niet meer zo moeilijk. Ze hebben al leren vertrouwen op de mens en snappen de aanwijzingen al veel beter. Ik zie het bij mijn eigen paard, die is zo relaxt geworden. Hij leert heel graag, richt zich tijdens het grondwerk goed op mij en vindt het gewoon leuk om samen te zijn, of we nou aan het 'werk' zijn of niet. Ik denk dat je geen betere basis kan hebben dan goed grondwerk doen samen met het paard.
Karoliena; bij mij hoort het grondwerk absoluut standaard bij de opvoeding en het inrijden, maar ik doe ook aan freestyle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:35

Die laten het hangen wel toe
Zijn bang voor wat er boven uitsteekt
En dat leren ze door te doen

Bij mij is grondwerk, gewoon de normale omgang met paarden
Dat gehannes met wegjagen en weet ik veel wat is leuk om te spelen, niet noodzakelijk

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:36

runningkawa schreef:

Dat grondwerk is inderdaad noodzakelijk.

Maar dat NH grondwerk om het zo maar even te nomen dus totaal niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:38

runningkawa schreef:
Die laten het hangen wel toe
Zijn bang voor wat er boven uitsteekt
En dat leren ze door te doen

Dat gehannes met wegjagen en weet ik veel wat is leuk om te spelen, niet noodzakelijk

Wegjagen?? Spelen?? Dat is niet wat ik doe qua freestyle, hoor.
Dat gaat wel iets verder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:39

weet ik, maar ff zo benoemen Lachen

Mijn paard vertrouwd me ook
en ik doe dat soort dingen niet
Pas voor het eerst een singelte op gedaan, geen probleem
rust kun je ook krijgen zonder het boeren grondwerk

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:39

Ja maar freestyle is dus niet noodzakelijk om een paard goed op te voeden en goed in te rijden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:46

karoliena schreef:
Ja maar freestyle is dus niet noodzakelijk om een paard goed op te voeden en goed in te rijden

Voor jou niet, voor mij wel. Andere methodes spreken me niet meer aan. Toen ik nog hielp op een Friezenfokkerij werd ik juist gek van het opjagen van de paarden. Dat vond ik nogal boers. Spelen doe ik toevallig wel met mijn paard in het land, maar dat heeft niets met zijn training te maken. Dat is gewoon, omdat hij het leuk vindt achter me aan en met me mee te rennen. Is juist leuk en we maken er soms een hele show van. Wie weet ga ik er nog wel eens iets mee doen, want ik denk dat ik hem nog wel wat leuke dingen kan leren. Haha! Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:48

Ik zie dat helemaal niet als een methode wat ik doe ik ga gewoon met mn paard om, en bereik hetzelfde als jou. Ik snap dat het voor jou wel normaal is om freestyle te gebruiken maar het is niet zo dat freestyle nodig is om een paard op te voeden en te beleren dat bedoel ik, dat is alleen jou persoonlijke keuze

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:51

Freestyle ed. spreekt mij niet zo aan, gezond boerenverstand wel. Consequent zijn vind ik ook heel belangrijk.