DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:47

Is dat zo? Een paard kan zijdelings kijken. Als zijn hoofd naar beneden gaat kan hij nog altijd zijdelings kijken.
Kan hij dan niets meer zien??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:49

natuurlijk kan hij gewoon zien, alleen is zijn zicht beperkt Haha! Haha! het vooruit zien kan niet, het opzij zien kan wel....... het naar achteren zien en langs achteren omhoog zien kan ook...... maar het recht vooruit kijken wordt wat lastig........ daarom zie je ook vaak bij extreme foto's het wit van het oog........

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:54

KiWiKo schreef:
nee tuurlijk niet Haha! Haha! alleen hebben ze even geen zicht op de wijde wereld Haha! Haha! kan je nagaan hoe ze dan hun ruiter vertrouwen!!! want die sukkels lopen wel gewoon hun dingetje te doen zoals gevraagd van de ruiter

Wat je nu zegt is al héél iets anders dan wat je hiervoor zei.... (zie hierboven)

Weet je zeker dat een paard niet meer naar voren kan kijken? Gezien zijn bijna 360 ° blikveld lijkt me dat sterk. En wat heeft dat wit van het oog ermee te maken? Ik heb een paard hier op stal staan wat dat heeft. Kan hij moeilijk zien in zijn stal volgens jou?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:59

nee, kijk maar eens naar zelf........ als jij je gezicht naar de grond hebt en je wil naar boven kijken dan moet je je ogen ook inspannen Haha! Haha! en zo doet een paard dat ook.

Sommige paarden hebben gewoon veel wit om het oog.... ik heb er ook een gehad die zijn ogen altijd zoooo open had dat er altijd een wit randje te zien was.

Ik rij geen LDR, ben ik te stom voor, maar ik parkeer wel eens een paard met zn kop tussen de knietjes...... vooral als deze erg gespannen en kijkerig is. Ik merk dan dat zo een dier veel minder vatbaar is voor omgeving, en daaruit concludeer ik (wellicht heel onterecht hoor) dat de omgevingsfactoren minder waargenomen worden

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:05

Wij kunnen absoluut niet nadoen wat een paard doet simpelweg omdat onze ogen niet hetzelfde werken en op een andere plaats in ons hoofd staan. Je suggestie om het zelf te doen gaat dus niet op...

Een paard wat zijn hoofd hoog omhoog doet maakt adrenaline aan, een paard wat zijn hoofd laat zakken endorfine. Hierdoor wordt hij rustiger en dat is wat je merkt als je je paard zo parkeert!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:08

zou dat het zijn Haha! Haha! Haha!

tja ik doe alleen maar conclusies trekken tussen wat ik zelf meemaak.......

En ik heb een jaar of 3 terug eens een site bekeken waar het oogmechanisme van een paard helemaal uit de doeken werd gedaan, compleet met het kleurending en al....... dat kwam mij redelijk geloofwaardig over, en daar werd wel gesproken over een beperkt gezichtsveld....... Compleet met tekeningen, foto's en animaties Haha!

maargoed, ben er ondertussen wel achter dat niet al het geblaat op internet werkelijk ergens op berust Haha! Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:20

De meeste verhalen en verhandelingen over het gezichtveld van een paard en hoe dat werkt, zijn door wetenschappelijke inzichten al lang achterhaald en beschreven. Het wit in de ogen van een paard heeft hier al helemaal niets mee te maken. Kijk eens op de website van Elseviers-Health, daar staan proefhoofdstukken van gepubliceerde boeken. Daar staat ook het hoofdstuk over het gezichtsvermogen van het paard in samenhang tot de werking van de andere zintuigen, want die werken in relatie met elkaar, heel anders als bij mensen.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:26

Wat is het best en slechts ontwikkelde zintuig van het paard ?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:27

Een uitspraak die ooit verzonnen is voor de klassiek rijdende basisruiter die te hard trok... LDR en trekken mag je niet verwarren Knipoog
[/quote]

Met dat ze Salinero niet meer in de blessure trekt bedoelde ik dat hij het ondertussen wel gewend is.
Iedereen die zegt dat LDR géén trekken is moet even kijken naar de foto van deze bekende Nederlander.
Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:29

hmzzzzz goede vraag Haha! Haha!

ik denk dat het gehoor het best ontwikkeld is............ maar wat het slechts ontwikkeld is zou ik zo niet weten Haha! Haha!

@ jan, dit is een handrem, is geen LDR........ zit wezenlijk verschil tussen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:32

Een paard rem je niet met teugels maar met je zit, zeker paarden die zo hoog lopen.
Ik heb nog veel meer van dit soort foto's gewoon in beweging.

Basisprincipe van Rollkur= Rondtrekken en vooruit schoppen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:35

Haha! Haha! Jan doet hogeschooldressuur kennis op met foto's Haha! Haha!

Eerst maar eens afvragen wat op zo'n moment is gebeurt, want net als Kim lijkt het mij meer een kwestie van handrem aantrekken.

Hmmm, vreemd, dus als Rollkur rondtrekken is en vooruit schoppen is het wel verdomt frapant dat juist deze amazone haast voor het oog niet drijft, gosh....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:35

Jan, tuurlijk rem je een paard, en zeker op dat niveau, op je zit.......... tenzij het dier de rit met je aan wil gaan.........

tjongje, jonge, jonge, jonge........... diepe, diepe zucht.

ik heb nog veel en veel en veeeeeel meer mooie foto's dan dat jij nare foto's kan vinden.

kom nou toch joh.......... als je serieus genomen wil worden in een discussie op niveau, moet je niet met dit soort prietpraat aankomen, dat moet je aan andere mensen overlaten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:40

janderegelaa schreef:
Basisprincipe van Rollkur= Rondtrekken en vooruit schoppen.

joe haaf rijgt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:42

Pardon, mensen toch.
De topic is de DVD van Ulrike Thiel, ze heeft geen acteurs gefilmd ze toont gewoon de inrij velden. Het gaat maar door en door en iedereen schijnt het heel normaal te vinden en zelfs prijzenswaardig.
We wachten maar even tot de pennies weer weg zijn, en laten we dan inderdaad hopen dat er weer een positieve impuls wordt gegeven.

Vooral het laatste Kiwi bericht, ik kom er niet uit

"joe haaf rijgt"

Is het een dialect mischien?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:48

Voor de duidelijkheid: ik was geen B of L ruiter en heb de methode geprobeerd en gedoceerd gekregen dus ik weet wel waar ik over praat. Hyperflexion met als bedoeling het versterken en rekken van de lange rugspier kun je simpelweg niet doen zonder het paard hard aan te pakken. Door het omlaag trekken van het hoofd gaat het paard op de voorhand lopen en de enige manier om hem daar vanaf te krijgen is heel voorwaarts rijden met veel schakelingen. En geloof me, daar moet je bij aardig wat paarden stevig voor drijven.

Wist je bijvoorbeeld dat je na deze training bij sommige paarden niet zomaar het hoofd omhoog kan laten komen en dat de ruiter dan eerst de hals en het hoofd wat stelling moet laten nemen om hem uit de verkramping te krijgen.

Vergelijk het maar met een tijd lang over een muurtje kijken als je dan je hoofd omhoog wilt doen doet het zeer omdat de spier overrekt is.

Dus: ik heb er wel ervaring mee, gelukkig niet intensief maar genoeg om te weten dat ik er op dit moment zeker niet achter sta.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:51

Op een instapterrein gaan dan wel erg veel paarden aan de haal. Als je een paard goed traint, beleert en rijdt dan gebeuren dit soort zaken zelden. Dat is het kenmerk van een goed gereden paard.... Als een paard gedurende 10 minuten zijn kunstjes moet laten zien, is er normaal gesproken geen reden om aan de haal te gaan. Dat iets dergelijks een enkele keer kan gebeuren is tot daar aan toe, het moet geen handelsmerk van de dressuurtop worden. Ga naar concours en kijk wat er gebeurt, vlak voor een wedstrijd. Dan zijn er nog meisjes die roepen, dat als je dat ziet, dat je alleen maar gefocussed bent op de negatieve dingen van het paardrijden, je moet het goede blijven zien. Dit soort zaken hoort onafhankelijk van de trainingsmethode, niet als handelsmerk te gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 14-08-06 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:57

om op dat niveau mee te draaien moet een paard over enig karakter en werkwilligheid beschikken.

Maargoed......... ik zou wel graag willen weten wie hier nou daadwerkelijk met internationaal presterende paarden ooit gewerkt heeft........ maakt niet uit of je alleen het dier zijn stal uit hebt mogen mesten. Maar wie heeft er daadwerkelijk met een internationaal lopend paard ooit gewerkt....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:01

Kim misschien ben je al lang en breed in de praktijk gewend aan het beeld hoe het niet moet. Dat gebeurt met al die meisjes die nog nooit ervaren of gevoeld hebben hoe een goed gereden paard gaat, ook. Je went heel snel aan het verkeerde voorbeeld. Als je drie keer een verkeerd voorbeeld ziet, terwijl de omgeving, de trainer, de instructeur beweert, dat het goed is, dan vind je dat zelf, zonder goede achtergrond, ook. Een werkwillig paard met enig karakter doet dit niet. Misschien worden de paarden een beetje opgefokt, door de ruiter.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:05

janderegelaa schreef:
Wist je bijvoorbeeld dat je na deze training bij sommige paarden niet zomaar het hoofd omhoog kan laten komen en dat de ruiter dan eerst de hals en het hoofd wat stelling moet laten nemen om hem uit de verkramping te krijgen.

Dan kan ik me voorstellen dat deze ruiters niet ter kunde zaken waren om de rollkur uit te voeren. Denk dat je toch heel wat andere basis moet leggen in het scherp maken van je paard, voordat je de rollkur kan uitvoeren of op zijn minst in hele kleine stapjes in die richting kan komen. Als je vanuit niets, ineens denkt het licht te hebben gezien en gaat rijden volgens deze methode kan ik me wel degelijk voorstellen dat een paard daar verkrampte spieren aan overhoudt. Maar dat ligt toch echt aan de ruiter en de instructeur die dat onderricht.

Helaas ken ik de video van Ulhrike niet. Heb er ook niet zoveel zin in mijn geld daaraan te besteden en wel aan goed les.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:08

en dat is dus niet zo, helemaal niet zo....... maar voor een paard om te presteren op dat niveau heeft het paard karakter, moed en doorzettingsvermogen nodig........ dat betekend zonder meer dat het dier zich ook niet zomaar iets laat vertellen.

en daarnaast Goofy, loop ik al lang genoeg mee om mijn eigen mening te hebben.

ik weet door mijn ervaring met heel veel basispaarden dat de internationaal lopende dieren slimmer, sneller en heel veel meer karakter hebben dan het paard dat jij en ik aan huis hebben staan....

vandaar mijn vraag.......... heb je ooit, ooit op wat voor een manier dan ook met een internationaal sportpaard iets gedaan.....

heb jij Goofy wel eens met een internationaal sportpaard gewerkt?

Ik kan je vertellen dat toen ik bij iemand werkte die voor het Duits Olympisch Team rijd, ik haar toppert elke dag mocht wandelen in de binnenbaan........ en haar toppert stond mij elke dag naar mijn leven, wat ik ook deed, hoe ik het ook deed..... nu praat ik wel over 15 jaar geleden en was ik lang zo vaardig niet als nu...... maar geloof me is een ander slag paard Haha! Haha!

en zonder dat je dit slag kent, kan je je daar geen oordeel over vellen

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:09

KiWiKo schreef:
om op dat niveau mee te draaien moet een paard over enig karakter en werkwilligheid beschikken.

Maargoed......... ik zou wel graag willen weten wie hier nou daadwerkelijk met internationaal presterende paarden ooit gewerkt heeft........ maakt niet uit of je alleen het dier zijn stal uit hebt mogen mesten. Maar wie heeft er daadwerkelijk met een internationaal lopend paard ooit gewerkt....

En waarom wil je dat nou weten ? Is dat dan bijzonder om met een internationaal lopend paard te werken . Ik vindt van niet , ik werk het liefst met mijn niet wedstrijd gereden paard die ik wel naar een zo hoog mogelijk nivo toe wil brengen . Ja , ik heb met meerdere internationale paarden gewerkt , waaronder een wereldkampioen . Deze paarden zowel uitgemest als gereden . En inderdaad veel van geleerd voor mij een van de reden geweest om niet meer wedstrijden te rijden. Als je achter de schermen hebt mogen werken weet je best wel hoe het in dat wereldje gaat . Voor sommigen zal dat best gaaf zijn (als je jong bent misschien) maar voor mij hoeft dat niet zo nodig meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:10

andafries schreef:
KiWiKo schreef:

En waarom wil je dat nou weten ? Is dat dan bijzonder om met een internationaal lopend paard te werken . Ik vindt van niet , ik werk het liefst met mijn niet wedstrijd gereden paard die ik wel naar een zo hoog mogelijk nivo toe wil brengen . Ja , ik heb met meerdere internationale paarden gewerkt , waaronder een wereldkampioen . Deze paarden zowel uitgemest als gereden . En inderdaad veel van geleerd voor mij een van de reden geweest om niet meer wedstrijden te rijden. Als je achter de schermen hebt mogen werken weet je best wel hoe het in dat wereldje gaat . Voor sommigen zal dat best gaaf zijn (als je jong bent misschien) maar voor mij hoeft dat niet zo nodig meer.

Nee omdat ze anders zijn......... dan heb je het niet over het lastige huis tuin en keukenpaard........ maar dat verschil kennen mensen niet

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:19

oh ja we hebben op dezelfde stal gewerkt !!! Die toppert van jou mocht ik rijden . De andere toppert moest ik ook 20 min mee wandelen in de binnenbaan en soms een enkele keer buiten. Zijn er nog penny meisjes die op zo'n stal willen werken ??? Wordt niet LDR gereden.

Nou dat lastige viel wel mee vond ik . Ze waren een beetje verwend vond ik , paard wilde met mij wandelen in plaats van andersom . Maar even in zijn taal verteld dat het toch beter andersom moest , daarna waren we de beste vrienden. En te rijden tja viel mij reuze mee eigenlijk mijn Andalusier is gevoeliger en loopt beter de hoeken door .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:24

Mylord was gewoon een asbak, echt een asbak dier was raar........ heel raar Haha! Haha!

maargoed presteren deed het dier wel Haha! Haha! en ohz was hij altijd wel goed te doen, ik heb er nooit opgezeten omdat ze toen met hem dr dingetje deed. hoe lang geleden heb jij bij haar gewerkt?

tegenwoordig ga ik als inval groom wel eens met een internationaal springende ruiter mee...... hij heeft er dan 3 of 4 mee op concours...... en ik verbaas me hoe slim, sensibel en karaktervol die dieren zijn......