Citaat:
Ik zie zelf niet in welk voordeel nageeflijkheid in de kaak heeft, als er geen aanspanning en losgelatenheid in het lichaam is. Als de rug los is, dan is de kaak dat in 99% van de gevallen automatisch ook (tenzij er te weinig kracht of balans is). Als de kaak los is, zegt dat in mijn ogen niets over de rug...
Er is een leuk spelletje, moeilijker in corona tijd.
Twee aan twee, pak elkaars handen vast, de één beweegt en de andere laat haar armen bewegen. 'Een soort dan', maar wie bewogen wordt weet niet wat er komen gaat.
Dan gaat degene die bewogen wordt
haar adem inhouden,
of haar tenen in de grond duwen
of haar kiezen op elkaar zetten.
.... degene die beweegt, merkt dit ogenblikkelijk aan de kwaliteit van het meebewegen.
Ik kan dus uit de voeten met de uitspraak 'dat als de rug los is, de kaak dat doorgaans ook is'.
Maar de eerste zin van dit citaat klinkt mij dus gewoon raar in de oren.
Als gezegd, ik vind dat je een groen paard vanaf dag 1 kunt, en eigenlijk ook moet leren om de ruiter correct te dragen : bekken wat kantelen, 'buik'spieren actief, bovenlijn lang.
En af en toe, om één of andere reden kan je dan soms voelen dat de kaak verstrakt (.... mijn oude angsthaasje die een kilometer verderop een tractor zag...) en dan kan een enkel kneepje als gentle reminder zin hebben.
En ik geloof niet zo (zie bovenstaand spelletje) 'dat de kaak los kan zijn, maar dat dat niets over de rug zegt'.
En nu even geen beeldspraak, maar fysiologie.
We leren ons paard om ons correct te tillen : dat mag je qua beeldspraak 'een losse rug noemen' (je voelt dat lekkere geswing)
de 'buik'spieren aan de onderkant van de wervelkolom zijn hard aan het werk. Het is weliswaar vermoeiend, maar het dier hoeft niet te compenseren (= vastzetten).
Mij is geleerd : wat je in de kaak voelt aan ontspanning, vertelt je dat er geen compensaties nodig zijn op dat moment.
Een dier dat in de wei loopt te passageren heeft de kaken ook niet op elkaar geklemd.
Zodra je dier balansverlies ervaart, zal je dit voelen in de kaak.
En helaas : velen krijgen te horen dat ze dan kneepjes en wat al niet moeten geven en je ziet dat bit van links naar rechts door de mond schuiven - maar de oorzaak aanpakken zie ik maar zelden...