Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 09:16

pol013 schreef:
Ik weet niet of ik durf aan te nemen dat het bij een paard hetzelfde werkt.

Maar heeft hier iemand wel eens joga gedaan? Daar doe je allerlei ingewikkelde (dressuur) oefeningen die je moeten helpen in balans te komen. Fysiek en mentaal. In feite zou het geheel van de oefeningen en de verbinding daar tussen je daar moeten brengen. Maar soms kan het heel behulpzaam zijn dat iemand je even er aan helpt denken dat bepaalde onderdelen óók losgelaten moeten worden. Denk aan je ademhaling, denk aan je kaak etc.

Nu weet ik niet of dat zo is omdat wij mensen zijn en van nature meer in ons hoofd wonen dan een paard. Maar ik kan me vanuit dat perspectief dus voortstellen dat het ooit handig is om een paard een kleine reminder te geven, op elk gewenst moment, : he denk je ook aan dit stukje van je lichaam, dat je hier ook even ontspant.

Mooi dat je dit aanhaalt, het langzame stappen wat ik hierboven benoem heb ik geleerd van mijn instructrice Nelly Abbenes, zei zegt ook dat je het langzame stappen kunt vergelijken met een yoga oefening.
http://www.andere-rijkunst.nl/werkwijze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:42

Omschrijving:
Souplesse zou je kunnen omschrijven als lenigheid. Iets dat zich niet mag beperken tot de benen of alleen de hals. Als een paard over zijn hele lichaam lenig is, heb je de souplesse die je wilt, al moet je er dan nog mee aan de slag om het op de juiste manier te gebruiken.

https://www.bitmagazine.nl/instructie/h ... aard/6850/

http://www.totalesouplesse.nl/souplesse ... elegd.html

Afbeelding

als je daarbij de invloed van de tong meeneemt is het logisch dat het een niet zonder het ander gaat

Het tongbeen biedt aanhechting voor ongeveer 20 spieren inclusief de tong, pezen, gewrichtsbanden, het strottehoofd en de keelholte. Deze spieren lopen naar het borstbeen, de basis van de nek, onder het schouderblad en de onderkaak.
Kenmerkend is dat het tongbeen zelf niet aan de rest van het skelet is bevestigd. Dit betekent dat het tongbeen een grote rol speelt bij de bewegingen van de tong, de voorbenen en de schouders en daarmee een essentiële rol heeft in het welbevinden en de prestaties van het paard tijdens het rijden en trainen.

https://www.bitloospaardrijden.info/hyo ... been-paard.

dan zal een vastgesnoerde neusriem/sperriem of een terug werkende hand daar zeker geen bijdrage aan leveren om ontspanning ook in nek en kaakgewricht te verkrijgen

https://paardendomein.nl/blogs/gezondhe ... tot-staart
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-21 10:26, in het totaal 7 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:50

Citaat:
Ik zie zelf niet in welk voordeel nageeflijkheid in de kaak heeft, als er geen aanspanning en losgelatenheid in het lichaam is. Als de rug los is, dan is de kaak dat in 99% van de gevallen automatisch ook (tenzij er te weinig kracht of balans is). Als de kaak los is, zegt dat in mijn ogen niets over de rug...

Er is een leuk spelletje, moeilijker in corona tijd.
Twee aan twee, pak elkaars handen vast, de één beweegt en de andere laat haar armen bewegen. 'Een soort dan', maar wie bewogen wordt weet niet wat er komen gaat.
Dan gaat degene die bewogen wordt
haar adem inhouden,
of haar tenen in de grond duwen
of haar kiezen op elkaar zetten.
.... degene die beweegt, merkt dit ogenblikkelijk aan de kwaliteit van het meebewegen.

Ik kan dus uit de voeten met de uitspraak 'dat als de rug los is, de kaak dat doorgaans ook is'.

Maar de eerste zin van dit citaat klinkt mij dus gewoon raar in de oren.
Als gezegd, ik vind dat je een groen paard vanaf dag 1 kunt, en eigenlijk ook moet leren om de ruiter correct te dragen : bekken wat kantelen, 'buik'spieren actief, bovenlijn lang.
En af en toe, om één of andere reden kan je dan soms voelen dat de kaak verstrakt (.... mijn oude angsthaasje die een kilometer verderop een tractor zag...) en dan kan een enkel kneepje als gentle reminder zin hebben.

En ik geloof niet zo (zie bovenstaand spelletje) 'dat de kaak los kan zijn, maar dat dat niets over de rug zegt'.

En nu even geen beeldspraak, maar fysiologie.
We leren ons paard om ons correct te tillen : dat mag je qua beeldspraak 'een losse rug noemen' (je voelt dat lekkere geswing)
de 'buik'spieren aan de onderkant van de wervelkolom zijn hard aan het werk. Het is weliswaar vermoeiend, maar het dier hoeft niet te compenseren (= vastzetten).

Mij is geleerd : wat je in de kaak voelt aan ontspanning, vertelt je dat er geen compensaties nodig zijn op dat moment.
Een dier dat in de wei loopt te passageren heeft de kaken ook niet op elkaar geklemd.
Zodra je dier balansverlies ervaart, zal je dit voelen in de kaak.

En helaas : velen krijgen te horen dat ze dan kneepjes en wat al niet moeten geven en je ziet dat bit van links naar rechts door de mond schuiven - maar de oorzaak aanpakken zie ik maar zelden...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:04

jannico schreef:
996981 schreef:
Daarnaast verstrek je zelf ook een bult onjuiste informatie als zijnde feiten. Daar zou ik eerst mee stoppen, voor je naar een ander gaat kijken. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Nee. Er zijn hier een heel aantal mensen die hun mening als dusdanig presenteren. Die hier mee praten om meer kennis op te doen, om dingen te leren begrijpen, hun oog te verbeteren etc. Er worden ook veel (feitelijk) goed onderbouwde Posts geplaatst.

Er zijn er echter ook een aantal die vooral aan het schoppen zijn tegen dat wat niet in hun straatje past. Vragen aan hun worden niet beantwoord en er wordt door hen vooral afgegeven op anderen die een andere denkwijze hebben.

Niet alles dat je zelf anders zou doen, is per definitie fout. Dat inzicht lijkt bij sommigen te ontbreken.

Of het topic gaat gewoon sneller dan dat sommige tijd hebben :)

Zoals wel vaker in deze discussies is de meetlat die gebruikt wordt verschillend.

Als we het hebben over gezond lichaamsgebruik gaat dat voor mij oa over duurzaamheid.

Het filmpje van Sonja Weber waar aanspannig zou ontbreken: Het is paard is 27 en alles behalve lekker gebouwd.

https://www.facebook.com/SonjaWeberReit ... 507078320/

Toch voert dit paard op 27 op een correcte wijze alle oefeningen uit en de ruiter ziet er als bonus ook nog is niet uit alsof er cardio fitness gedaan wordt.

Als het trainingsregime niet correct zou zijn was dit paard al lang stuk geweest. Mijn inziens relevanter dan of iets wel of niet vergelijkbaar is met GP. Ik vind wat er daarvoor gevraagd wordt en beloont wordt niet om aan te zien. Maar een ruiter als Manuel Borba Veiga zie ik wel weer graag rijden.

Ik rijd primair naar Baucheristische principes maar ik les ook met enige regelmaat bij een GP ruiter.
We kunnen in de les prima praten over de verschillen en overeenkomsten.

Nee het is niet zwart wit.. de kwaliteiten waar ik waarde aan hecht en waarvan ik de inschatting maak mijn paard ook zijn anders.

Waarom zou dit paard niet lekker gebouwd zijn? 27 en dan nog zo lopen is natuurlijk top! Ik zeg ook niet dat het trainingsregime niet correct is maar dat ik wederom aanspanning van achteruit en het stukje over de rug mis. Wellicht staat dat niet op de film.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:06

Clasical schreef:
pol013 schreef:
Ik weet niet of ik durf aan te nemen dat het bij een paard hetzelfde werkt.

Maar heeft hier iemand wel eens joga gedaan? Daar doe je allerlei ingewikkelde (dressuur) oefeningen die je moeten helpen in balans te komen. Fysiek en mentaal. In feite zou het geheel van de oefeningen en de verbinding daar tussen je daar moeten brengen. Maar soms kan het heel behulpzaam zijn dat iemand je even er aan helpt denken dat bepaalde onderdelen óók losgelaten moeten worden. Denk aan je ademhaling, denk aan je kaak etc.

Nu weet ik niet of dat zo is omdat wij mensen zijn en van nature meer in ons hoofd wonen dan een paard. Maar ik kan me vanuit dat perspectief dus voortstellen dat het ooit handig is om een paard een kleine reminder te geven, op elk gewenst moment, : he denk je ook aan dit stukje van je lichaam, dat je hier ook even ontspant.

Mooi dat je dit aanhaalt, het langzame stappen wat ik hierboven benoem heb ik geleerd van mijn instructrice Nelly Abbenes, zei zegt ook dat je het langzame stappen kunt vergelijken met een yoga oefening.
http://www.andere-rijkunst.nl/werkwijze

Loslaten is belangrijk inderdaad, een langzaam tempo met impuls en aanspanning is imo ook niks mis mee. Persoonlijk zie ik impuls voornamelijk opgewekt worden door "overgangen en tempowisselingen".

In Yoga wordt de ademhaling gebruikt om "los te laten", mijn ervaring is dat je met je ademhaling het paard ook kan sturen in het loslaten. Hoe zachter de ruiter zich kan maken in het lijf en hoofd, hoe zachter en meer open het paard kan gaan staan waardoor er met minimale hulpen gereden kan worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:12

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik zie zelf niet in welk voordeel nageeflijkheid in de kaak heeft, als er geen aanspanning en losgelatenheid in het lichaam is. Als de rug los is, dan is de kaak dat in 99% van de gevallen automatisch ook (tenzij er te weinig kracht of balans is). Als de kaak los is, zegt dat in mijn ogen niets over de rug...

Twee aan twee, pak elkaars handen vast, de één beweegt en de andere laat haar armen bewegen. 'Een soort dan', maar wie bewogen wordt weet niet wat er komen gaat.
haar adem inhouden,
.... degene die beweegt, merkt dit ogenblikkelijk aan de kwaliteit van het meebewegen.

Ik kan dus uit de voeten met de uitspraak 'dat als de rug los is, de kaak dat doorgaans ook is'.

Als gezegd, ik vind dat je een groen paard vanaf dag 1 kunt, en eigenlijk ook moet leren om de ruiter correct te dragen : bekken wat kantelen, 'buik'spieren actief, bovenlijn lang.
En af en toe, om één of andere reden kan je dan soms voelen dat de kaak verstrakt (.... mijn oude angsthaasje die een kilometer verderop een tractor zag...) en dan kan een enkel kneepje als gentle reminder zin hebben.

En ik geloof niet zo (zie bovenstaand spelletje) 'dat de kaak los kan zijn, maar dat dat niets over de rug zegt'.

We leren ons paard om ons correct te tillen : dat mag je qua beeldspraak 'een losse rug noemen' (je voelt dat lekkere geswing)
de 'buik'spieren aan de onderkant van de wervelkolom zijn hard aan het werk. Het is weliswaar vermoeiend, maar het dier hoeft niet te compenseren (= vastzetten).

Mij is geleerd : wat je in de kaak voelt aan ontspanning, vertelt je dat er geen compensaties nodig zijn op dat moment.
Een dier dat in de wei loopt te passageren heeft de kaken ook niet op elkaar geklemd.

En helaas : velen krijgen te horen dat ze dan kneepjes en wat al niet moeten geven en je ziet dat bit van links naar rechts door de mond schuiven - maar de oorzaak aanpakken zie ik maar zelden...

Ben ik het mee eens.

Anoniem

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:47

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:24

MCE schreef:
https://www.bitloospaardrijden.info/hyo ... %20trainen.

mogelijk dat de ander een foutmelding geft

Dank je voor de link, dit is een erg waardevolle site voor mij, het bevestigt een aantal zaken die ik bij mijn merrie dacht te zien en waar deze door veroorzaakt werden _/-\o_

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:37

Wat betreft de andere onderwerpen,
996981, ik kan me niet voorstellen dat je bij een jong paard helemaal geen nageeflijkheid hebt. Bijna het eerste wat je doet is het paard rond gaan sturen en daarvoor gebruik je toch (ik tenminste wel) zo snel mogelijk een lichte teugelhulp. Om de teugel te volgen moet een paard toch een zekere nageeflijkheid hebben in de mond. Het lijkt me niet een vereiste om impuls of uberhaupt beweging te hebben om het paard te leren de teugel te volgen.

Ik ben het boek van Louis Seeger zelf aan het lezen, wat verrassend goed leesbaar is. Ook hij begint eigenlijk eerst met een soort flexen van de mond-kaak en vervolgens het paard soepel te maken. Het grote verschil is dat Baucher echt alles 1 voor 1 bijna theoretisch aan het paard introduceert en benoemd. Het soepel maken van het lijf doet Baucher met een soort wendinkjes om de voor/achterhand en Seeger doet dit door wendingen in een kleine vierkant.
Ik zal proberen het stuk een keer te vertalen en hier neer zetten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:47

irmaz schreef:
Wat betreft de andere onderwerpen,
996981, ik kan me niet voorstellen dat je bij een jong paard helemaal geen nageeflijkheid hebt. Bijna het eerste wat je doet is het paard rond gaan sturen en daarvoor gebruik je toch (ik tenminste wel) zo snel mogelijk een lichte teugelhulp. Om de teugel te volgen moet een paard toch een zekere nageeflijkheid hebben in de mond. Het lijkt me niet een vereiste om impuls of uberhaupt beweging te hebben om het paard te leren de teugel te volgen.

Ik ben het boek van Louis Seeger zelf aan het lezen, wat verrassend goed leesbaar is. Ook hij begint eigenlijk eerst met een soort flexen van de mond-kaak en vervolgens het paard soepel te maken. Het grote verschil is dat Baucher echt alles 1 voor 1 bijna theoretisch aan het paard introduceert en benoemd. Het soepel maken van het lijf doet Baucher met een soort wendinkjes om de voor/achterhand en Seeger doet dit door wendingen in een kleine vierkant.
Ik zal proberen het stuk een keer te vertalen en hier neer zetten.

Als het goed is, heb je een jong paard gelongeerd voor je erop gaat. Door het paard al eens bij te zetten weet hij wat hij met “druk” moet. Zodra je opstapt en wegrijdt zal het automatisch je hand opzoeken. Doordat hij die “druk” van de “hand” (bijzet) al kent geeft hij erop na. Je begint als je op een jong paard gaat zitten toch niet gelijk te plukken aan de voorkant? Ik niet in elk geval...

Eerst rondjes voorwaarts over de hoefslag, waarbij je vooral wil dat hij je hand op zoekt en daar niet tegenin gaat. Of hij daarbij 100% nageeflijk is in de kaak is me absoluut worst. Eerst vertrouwen krijgen met een ruiter op zijn rug, bekend raken met de tweezijdige kuithulp en de hand leren vertrouwen.

Pas als het paard zijn natuurlijk balans kan houden onder de ruiter, dus niet meer wegrent, of juist niet vooruit durft, en snapt dat been voorwaarts is en hand en zit terug, ga ik me pas een keer druk maken om de voorkant.

Doordat het paard dan echter bekend is met hand, zit en been en al heeft geleerd nageven aan de longe duurt dit proces vaak maar een paar dagen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:48

irmaz schreef:
MCE schreef:
https://www.bitloospaardrijden.info/hyo ... %20trainen.

mogelijk dat de ander een foutmelding geft

Dank je voor de link, dit is een erg waardevolle site voor mij, het bevestigt een aantal zaken die ik bij mijn merrie dacht te zien en waar deze door veroorzaakt werden _/-\o_

Het blijft me mateloos irriteren dat er geen bronvermelding bij staat. Waar komt deze informatie vandaan?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 11:56

De tong ligt gedeeltelijk tussen de
onderkaakbeenderen (de lagen van de
mond) en gedeeltelijk boven die
beenderen in de mond.
Een aantal
tongspieren is verbonden met een kleine
hoeveelheid botjes in de keel, ( tongbeentjes).
Vanuit die tongbeentjes lopen twee
belangrijke halsspieren: de één loopt naar
het borstbeen en de andere loopt naar de
binnenkant van de schouder. Er bestaat
dus een directe verbinding van de tong
naar het borstbeen en de schouder. Als er
derhalve spanning bestaat in de tong, dan
heb je ook spanning die helemaal
doorloopt naar het borstbeen en de
schouder via de halswervel waar je juist wilt dat daar kan worden nagegeven.
Heb je eenmaal spanning in het borstbeen, dan kan het paard onmogelijk zijn rug welven en de spierketting gebruiken die de hals met de staart verbindt en die via de buik van het paard weer terugloopt naar de hals.
Een paar zeer belangrijke details: er bestaan kleine spiertjes die de tongbeentjes verbinden met het kaakgewricht en met het gebied rond de nek, waar het hoofd aan de hals verbonden is. Het kaakgewricht is feitelijk een belangrijk centrum voor de zenuwen die zorgen voor balans en proprioceptie.
Proprioceptie is een onderdeel van het centrale zenuwstelsel van
het paard, waardoor het weet waar zijn voeten zich bevinden zonder ernaar te kijken en maakt derhalve ook deel uit van het coördinatiesysteem van het paard.
Ook de zenuwen van de onbewuste registratie (proprioceptie) van de voorbenen van het paard liggen in het gebied van de tongbeentjes.
De nek is belangrijk omdat het kopstuk van het hoofdstel daarop druk kan uitoefenen en er een nauwe relatie bestaat tussen de spiertjes van de tweede halswervel, het tongbeen, het kaakgewricht, het hoofd en de nek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:06

heel jammer 996981,
soms zijn er geen wetenschapelijke bronnen maar door praktijk ervaringen te delen
krijg je veel informatie waar je mogelijk wat mee kunt, maar dat is het oog van de meester
wie het ziet kan het gebruiken

zou ik aan hun praktijkervaring twijfelen??

ik hoef het niet na te doen/kopiëren maar ik kan wel kijken of er bruikbare info in staat waar ik wat aan zou kunnen hebben
ik hoef niet te weten of het goed of niet goed is, wetenschappelijk bewezen,

dat leert het paard mij en dat is per paard heeeeel verschillend
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-21 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:10

996981 schreef:
Het belang van aan het been zijn is niet anders in de Duits klassieke dressuur en in de “moderne dressuur”. We willen volgens allemaal hetzelfde: een paard dat het leuk vind om te werken en waarop we bij voorkeur niet te moe worden van het rijden, omdat het weinig kracht en inspanning kost het gevraagde te krijgen :)

Hoe we daar komen lijkt heel erg verschillend op de eerste blik, maar valt in weze reuze mee als zoals dit topic weergeeft.

Dan blijft er dus vooral onkunde en gebrek aan kennis over, als belangrijkste speerpunt. Daar kunnen veel ruiters zich nog in ontwikkelen. En ik denk dat een ieder die hier momenteel mee schrijft en meeleest, dat ook als doel heeft.

De een is alleen meer open en zoekt gelijkenissen in zijn vraagstelling, waar de ander vooral tegen iets aanschopt om vanuit daar onbewust meer kennis op te doel en wellicht in de toekomst toch een andere kijk kan ontwikkelen.

Als je heel stellig is bijgebracht dat wat je doet het enige juiste is, dan is het immers ook moeilijk open te staan voor andere ideeen.

En daar zit voor mij een verschil : Streven naar of daadwerkelijk doen. De hoeveelheid been en hand welke ik gemiddeld zie (ook op GP niveau) is in mijn ogen niet te rijmen met elkaar wat mooi past bij de volgende vraag:

irmaz schreef:
Ik ga gewoon mijn vraag nog eens herhalen maar dan op een andere manier:

Wat vindt je bij Baucher wat je niet kunt vinden in het reguliere/moderne/duitse skala rijden? En dan bedoel ik voor jouw persoonlijk, niet in algemene theoretische termen :)

Als die eerder gesteld is heb ik hem gemist.

Laat ik voorop stellen dat ik Duits niet gelijk trek met Modern. Gert Schwabl Von Gordon leek meer op de franse stromingen dan wat nu doorgaat voor Duits/Modern. Christoph Ackermann idem.

Maar persoonlijk een logische opbouw met als doel lichtheid. Als men "Modern" daar net zoveel waarde aan had gehecht hadden de divozas nu niet vol gehangen met aansnoer neusriemen, "buik beschermers" etc.

Logisch gebruik van de hand: Een lage hand moet "verdiend" worden (descente de main) als het paard niet in balans is, een correcte oprichting heeft dient de hand hoog gedragen te worden om de mond te sparen. Anders kan het bit niet veel anders doen dan op de lagen werken. De mond mag open en de paard mag aangeven wat hij van de druk vind. Ipv het eerder genoemde: dan doen we toch een gaatje bij neusriem assortiment.

Logische connectie met bodywork. de kaak flexies werken oa op de TMJ. Total Horsemanship van Jean Claude Racinet is hier vrijwel volledig aan gewijd. Welke flexie wat los kan maken. Ik krijg regelmatig verreden paarden voor mijn kiezen of paarden met fysieke problemen. Deze verdieping is onmisbaar.
Het helpt ook met vertalen naar de ondersteunende dierenartsen (die tevens osteopaat en Chiropractor zijn) vanuit hun professie vinden ze dit dan ook een logische aanpak.

Balans voor beweging en het voorkomen van "vuile" meters. De valkuil is natuurlijk geschuifel als sommige academische ruiters doen en een beperkte impuls. Dat is uiteraard niet de bedoeling.

Logische introductie van lateraal werk. Tov de vele meters en voltes die ik zie en associeer met andere scholen.

Verantwoordelijkheid bij het paard leggen in die zin dat wanneer het goed is het paard met rust gelaten wordt. Geen drijven om de pas geduw, getrek. valt het paard uit balans herstel je en laat je tot de volgende correctie nodig is. Mijn ervaring is dat dit het paard een gevoel van eigenwaarde en trots geeft.

Daarnaast heb ik me gewoon altijd meer aangetrokken gevoeld tot ruiters uit deze stroming. Dit is natuurlijk minder tastbaar. Maar daar in volg ik mijn gevoel.
https://www.youtube.com/watch?v=kSnTbZvX8a4 als een voorbeeldje.

Maar zoals gezegd ik rijd ook wel bij een GP ruiter. Ik wil leren en vind de feedback interessant. Wel probeer ik te luisteren naar wat ze wil dat ik verbeter en dat dan te vertalen naar een oplossing die ik ken. We praten daar dan over en dat geeft interessante inzichten.

996981 schreef:
Baucher heeft het wel over verzameling, vandaar dat ik het aanhaalde. Hij verzamelt voor er impuls is. Bij mij rijst nog steeds de vraag: hoe dan?... maar die wordt door niemand beantwoord

Impuls staat veel losser van voorwaarts. Verzameling in korte stukjes heeft een gezond jong paard prima kracht voor en ontstaat van zelf vanuit bijvoorbeeld een schouder binnen. De jongste van ons zelf die ik onder het zadel heb (hengst) is fysiek niet zo gemakkelijk veel te compact en barok eigenlijk en nog wat andere niet voorziene lichamelijke issues. Zijn eerste draf was meer piaffe en zijn eerste volte in galop resulteerde in een kwart piroute in galop en om nu te zeggen dat hij op dat moment super bespierd stond? nee. We moeten imo ook niet te moeilijk doen over een modicum van verzameling Mits uitgebalanceerd met genoeg rust.

Terug naar de jonge hengst: al dat gedoe leuk en aardig maar voorwaarts hecht ik wel waarde aan want het werd al snel een beetje plakkerig. Ik heb mijn eigen credo een beetje laten varen en gekeken naar wat ik dacht dat hij nodig had . Ik heb daar een fout mee gemaakt. Voor hem was voorwaarts gewoon moeilijk en binnen notime ging hij op de achterbenen. Goed het is een beetje een dramalama dus alles moet groot.. Ik ben helemaal terug gegaan en toch maar weer gewerkt in balans. Inmiddels krijgen we beetje bij beetje de voorwaarts terug.

Dit paard heeft rete veel impuls, maar geen voorwaarts. In mijn observatie zie ik dat vaak. En ik zie ook veel paarden die als voorwaarts bestempeld worden die eigenlijk gewoon keihard vluchten voor het been.

En zo zijn er nog wel meer dingen natuurlijk. Maar dit is globaal wat als eerste in me opkomt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:35

MCE schreef:
heel jammer 996981,
soms zijn er geen wetenschapelijke bronnen maar door praktijk ervaringen te delen
krijg je veel informatie waar je mogelijk wat mee kunt, maar dat is het oog van de meester

ik hoef het niet na te doen/kopiëren maar ik kan wel kijken of er bruikbare info in staat waar ik wat aan zou kunnen hebben

Ik heb het niet eens over wetenschappelijke bronnen, maar op deze site staan helemaal geen bronnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:39

996981 schreef:
MCE schreef:
heel jammer 996981,

Ik heb het niet eens over wetenschappelijke bronnen, maar op deze site staan helemaal geen bronnen...

in deze site van BITmagazine Imke Schellekens-Bartels verteld hoe zij het doen, lijkt me een goede bron

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:40

Janneke2 schreef:
Citaat:

haar adem inhouden,

Dit!!!! Dit is idd exact wat ik bedoel :j het aanspannen van het lijf voel je 100% terug in de kaak. Elke keer, en andersom is het ook zo dat op moment dat paard de kaak en nek echt loslaat, ze dat in de rest van het lichaam ook doen.

@jannico: dank voor je mooie post, ik ga er helemaal in mee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:52

jannico schreef:
996981 schreef:
Het belang van aan het been zijn is niet anders in de Duits klassieke dressuur en in de “moderne dressuur”. We willen volgens allemaal hetzelfde: een paard dat het leuk vind om te werken en waarop we bij voorkeur niet te moe worden van het rijden, omdat het weinig kracht en inspanning kost het gevraagde te krijgen :)

Hoe we daar komen lijkt heel erg verschillend op de eerste blik, maar valt in weze reuze mee als zoals dit topic weergeeft.

Dan blijft er dus vooral onkunde en gebrek aan kennis over, als belangrijkste speerpunt. Daar kunnen veel ruiters zich nog in ontwikkelen. En ik denk dat een ieder die hier momenteel mee schrijft en meeleest, dat ook als doel heeft.

De een is alleen meer open en zoekt gelijkenissen in zijn vraagstelling, waar de ander vooral tegen iets aanschopt om vanuit daar onbewust meer kennis op te doel en wellicht in de toekomst toch een andere kijk kan ontwikkelen.

Als je heel stellig is bijgebracht dat wat je doet het enige juiste is, dan is het immers ook moeilijk open te staan voor andere ideeen.

En daar zit voor mij een verschil : Streven naar of daadwerkelijk doen. De hoeveelheid been en hand welke ik gemiddeld zie (ook op GP niveau) is in mijn ogen niet te rijmen met elkaar wat mooi past bij de volgende vraag:

irmaz schreef:
Ik ga gewoon mijn vraag nog eens herhalen maar dan op een andere manier:

Wat vindt je bij Baucher wat je niet kunt vinden in het reguliere/moderne/duitse skala rijden? En dan bedoel ik voor jouw persoonlijk, niet in algemene theoretische termen :)

Als die eerder gesteld is heb ik hem gemist.

Laat ik voorop stellen dat ik Duits niet gelijk trek met Modern. Gert Schwabl Von Gordon leek meer op de franse stromingen dan wat nu doorgaat voor Duits/Modern. Christoph Ackermann idem.

Maar persoonlijk een logische opbouw met als doel lichtheid. Als men "Modern" daar net zoveel waarde aan had gehecht hadden de divozas nu niet vol gehangen met aansnoer neusriemen, "buik beschermers" etc.

Logisch gebruik van de hand: Een lage hand moet "verdiend" worden (descente de main) als het paard niet in balans is, een correcte oprichting heeft dient de hand hoog gedragen te worden om de mond te sparen. Anders kan het bit niet veel anders doen dan op de lagen werken. De mond mag open en de paard mag aangeven wat hij van de druk vind. Ipv het eerder genoemde: dan doen we toch een gaatje bij neusriem assortiment.

Logische connectie met bodywork. de kaak flexies werken oa op de TMJ. Total Horsemanship van Jean Claude Racinet is hier vrijwel volledig aan gewijd. Welke flexie wat los kan maken. Ik krijg regelmatig verreden paarden voor mijn kiezen of paarden met fysieke problemen. Deze verdieping is onmisbaar.
Het helpt ook met vertalen naar de ondersteunende dierenartsen (die tevens osteopaat en Chiropractor zijn) vanuit hun professie vinden ze dit dan ook een logische aanpak.

Balans voor beweging en het voorkomen van "vuile" meters. De valkuil is natuurlijk geschuifel als sommige academische ruiters doen en een beperkte impuls. Dat is uiteraard niet de bedoeling.

Logische introductie van lateraal werk. Tov de vele meters en voltes die ik zie en associeer met andere scholen.

Verantwoordelijkheid bij het paard leggen in die zin dat wanneer het goed is het paard met rust gelaten wordt. Geen drijven om de pas geduw, getrek. valt het paard uit balans herstel je en laat je tot de volgende correctie nodig is. Mijn ervaring is dat dit het paard een gevoel van eigenwaarde en trots geeft.

Daarnaast heb ik me gewoon altijd meer aangetrokken gevoeld tot ruiters uit deze stroming. Dit is natuurlijk minder tastbaar. Maar daar in volg ik mijn gevoel.
https://www.youtube.com/watch?v=kSnTbZvX8a4 als een voorbeeldje.

Maar zoals gezegd ik rijd ook wel bij een GP ruiter. Ik wil leren en vind de feedback interessant. Wel probeer ik te luisteren naar wat ze wil dat ik verbeter en dat dan te vertalen naar een oplossing die ik ken. We praten daar dan over en dat geeft interessante inzichten.

996981 schreef:
Baucher heeft het wel over verzameling, vandaar dat ik het aanhaalde. Hij verzamelt voor er impuls is. Bij mij rijst nog steeds de vraag: hoe dan?... maar die wordt door niemand beantwoord

Impuls staat veel losser van voorwaarts. Verzameling in korte stukjes heeft een gezond jong paard prima kracht voor en ontstaat van zelf vanuit bijvoorbeeld een schouder binnen. De jongste van ons zelf die ik onder het zadel heb (hengst) is fysiek niet zo gemakkelijk veel te compact en barok eigenlijk en nog wat andere niet voorziene lichamelijke issues. Zijn eerste draf was meer piaffe en zijn eerste volte in galop resulteerde in een kwart piroute in galop en om nu te zeggen dat hij op dat moment super bespierd stond? nee. We moeten imo ook niet te moeilijk doen over een modicum van verzameling Mits uitgebalanceerd met genoeg rust.

Terug naar de jonge hengst: al dat gedoe leuk en aardig maar voorwaarts hecht ik wel waarde aan want het werd al snel een beetje plakkerig. Ik heb mijn eigen credo een beetje laten varen en gekeken naar wat ik dacht dat hij nodig had . Ik heb daar een fout mee gemaakt. Voor hem was voorwaarts gewoon moeilijk en binnen notime ging hij op de achterbenen. Goed het is een beetje een dramalama dus alles moet groot.. Ik ben helemaal terug gegaan en toch maar weer gewerkt in balans. Inmiddels krijgen we beetje bij beetje de voorwaarts terug.

Dit paard heeft rete veel impuls, maar geen voorwaarts. In mijn observatie zie ik dat vaak. En ik zie ook veel paarden die als voorwaarts bestempeld worden die eigenlijk gewoon keihard vluchten voor het been.

En zo zijn er nog wel meer dingen natuurlijk. Maar dit is globaal wat als eerste in me opkomt

Tja, we zijn allemaal niet geboren als ervaren ruiters. Iedereen moet leren, ook paarden. Vandaar dus streven naar. Dat lukt niet altijd en niet iedereen hecht er voldoende belang aan (gebrek aan kennis). Het is echter wel het doel van Duits klassiek en “Moderne dressuur”. Zoals heel vaak gevraagd: wat is voor jou moderne dressuur?

Het lijkt of iedere vorm van onkunde onder de term “moderne dressuur” wordt geschaard. Niet goed paardrijden (want dat is het volgens mij gewoon) heeft zelden te maken met onwil, veel vaker met onkunde.

Ook het niks doen als het paard goed gaat is een doel in de Duits klassieke en “moderne dressuur” niemand zit zich graag kapot te werken. Daarnaast scoort het in de wedstrijdbaan ook nog eens slecht, dus waarom zou een “moderne ruiter” daarnaar streven?

Bij een jong paard dat omhoog gaat zodra hem simpel voorwaarts wordt gevraagd gaat er in mijn ogen iets fout. Sorry. Zoals je zelf aangeeft dat er veel paarden zijn die vooral weglopen van het achterbeen en voor het been van de ruiter; dat klopt en is fout. Een valkuil van voorwaarts willen, zonder al voldoende gevoel te hebben hoeveel voorwaarts je paard aan kan. Net zo fout is een paard dat niet voorwaarts denkt en enkel wil “verzamelen”. Dat kan ik dus ook niet rijmen met dat je zegt dat je het belangrijk vindt dat een paard aan het been is en dat gewoon moet doen. Als dit paard aan het been was, gaf het de gewenste reactie op je been; voorwaarts. En niet omhoog. Dat is een vorm van verzet tegen been en mogelijk ook een vorm van angst voor de hand. Niet voorwaarts durven, omdat ze bang zijn dat ze dat niet kunnen door te weinig vertrouwen in de hand, is iets dat ik net zo vaak zie als een paard dat wegrent van het been.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:54

MCE schreef:
heel jammer 996981,

Het hele probleem is, dat een flink aantal mensen die dit lezen de info voor waar aannemen.
Neem nu dit:

Symptomen van disbalans en kwetsuren in het tongbeen

Een niet goed gebalanceerd of beschadigd tongbeen herken je bij het paard bijvoorbeeld aan:
- scheef lopen
- één teugel 'vasthouden' c.q. 'strak' zijn aan één kant
- spanning in de voorbeenbewegingen, korte passen
- ongelijkheid in het naar voren brengen van de voorbenen
- onrustig zijn met de mond en/of tong
- het bit niet in willen of niet 'accepteren'
- moeilijk aan de hulpen zijn
- niet soepel, vrij, ontspannen en in vertrouwen kunnen bewegen
Paarden met disbalans of een kwetsuur in het tongbeen kunnen ook lijden aan hoofdpijn en nekpijn, wat vervolgens kan leiden tot hoofdschudden en andere gedragingen.

Bij dit soort symptomen zou ik eerder adviseren om naar de veearts te gaan en een kreupelheidsonderzoek te laten uitvoeren in plaats van adviseren bitloos te gaan rijden en je eigen webshop aan te prijzen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:57

Avalanche81 schreef:
Dit!!!! Dit is idd exact wat ik bedoel :j het aanspannen van het lijf voel je 100% terug in de kaak. Elke keer, en andersom is het ook zo dat op moment dat paard de kaak en nek echt loslaat, ze dat in de rest van het lichaam ook doen.
@jannico: dank voor je mooie post, ik ga er helemaal in mee.

Je eerste zin: 100% mee eens.

De tweede niet. Een paard dat achter de teugel gaat dan? Dat is ook los in de kaak, maar gebruikt daarbij absoluut de rug niet.

Los in de kaak werkt volgens mij echt niet 1 op 1 door in de rest van het lijf :n

Los in de kaak zegt niets over waar het achter been zich bevindt.

Ik ga eens kijken of ik hier bronnen bij kan vinden :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:05

996981 schreef:
Het lijkt of iedere vorm van onkunde onder de term “moderne dressuur” wordt geschaard. Niet goed paardrijden (want dat is het volgens mij gewoon) heeft zelden te maken met onwil, veel vaker met onkunde.

Zonder meer waar :j tot mijn grote ergernis, want niet alles wat modern is is slecht, en wij rijden over het algemeen niet met Spaanse paarden ook. Wat je doet, moet vooral bij het paard passen :)

996981 schreef:
Ook het niks doen als het paard goed gaat is een doel in de Duits klassieke en “moderne dressuur” niemand zit zich graag kapot te werken. Daarnaast scoort het in de wedstrijdbaan ook nog eens slecht, dus waarom zou een “moderne ruiter” daarnaar streven?

Er is dat. Dat leerde ik vooral toen ik meer met LDR bezig ging: niets doen wat niet nodig is. Dat noemde zij cruise control (ik hoor de klassieke goeroes griezelen) maar dat is het wel. Paard blijft in dezelfde gang en tempo, tot je wat anders aangeeft. Hetzelfde is eigenlijk aan de hand met impuls, losgelatenheid, nageeflijkheid, je grijpt pas in als er iets niet goed gaat. En voor die tijd doe je geen flikker :D

Ik vond wat zich klassiek noemt daar eigenlijk niet bijzonder sterk in, het zag er voor mij heel druk uit en onrustig, vooral in de handen en onderbenen. Ik wil dat helemaal niet.

het nut van elke pas aandrijven heb ik nooit ingezien, volgens mij leer je je paard er alleen maar mee dat je hulpen niets betekenen. Dat slaat nergens op, waarom zou je iemand vertellen die al aan het doen is, wat je wil dat ie doet? Bij een mens krijg je hoogstwaarschijnlijk een adverse reactie, ze stoppen ermee. Paarden zijn wel liever in die dingen, die blijven het doen, maar de toegevoegde waarde heb ik nooit ingezien, ik zou dat vooral onder slecht rijden plaatsen. Niet onder modern.

Van het Centered Riding heb ik de blokjes meegenomen, die op elkaar gestapeld moeten en het sturen met je navel, want dan liggen mijn buitenbeen en binnenbeen automatisch al goed en hoef ik niks meer te doen, heel chill :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:06

Babootje schreef:
MCE schreef:
heel jammer 996981,

Het hele probleem is, dat een flink aantal mensen die dit lezen de info voor waar aannemen.
Neem nu dit:

Symptomen van disbalans en kwetsuren in het tongbeen

Een niet goed gebalanceerd of beschadigd tongbeen herken je bij het paard bijvoorbeeld aan:
- scheef lopen
- één teugel 'vasthouden' c.q. 'strak' zijn aan één kant
- spanning in de voorbeenbewegingen, korte passen
- ongelijkheid in het naar voren brengen van de voorbenen
- onrustig zijn met de mond en/of tong
- het bit niet in willen of niet 'accepteren'
- moeilijk aan de hulpen zijn
- niet soepel, vrij, ontspannen en in vertrouwen kunnen bewegen
Paarden met disbalans of een kwetsuur in het tongbeen kunnen ook lijden aan hoofdpijn en nekpijn, wat vervolgens kan leiden tot hoofdschudden en andere gedragingen.

Bij dit soort symptomen zou ik eerder adviseren om naar de veearts te gaan en een kreupelheidsonderzoek te laten uitvoeren in plaats van adviseren bitloos te gaan rijden en je eigen webshop aan te prijzen.

aha, dat was me niet duidelijk, ik heb geen enkele binding, het zijn wat mij betreft ook geen adviezen soms geeft het gewoon goede informatie,
maar het is me duidelijk, voor de een is het info/ kennis vergroten en voor de ander een probeersel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:09

996981 schreef:
De tweede niet. Een paard dat achter de teugel gaat dan? Dat is ook los in de kaak, maar gebruikt daarbij absoluut de rug niet.

Dat is niet perse los in de kaak, en zeker niet nageeflijk, en die nageeflijkheid is een basisvoorwaarde. Dat is een kip en het ei ding, een paard moet los in de kaak zijn, en kan dan nageeflijk worden, en die nageeflijkheid werkt door in het hele paard, maar anderzijds, als paard niet loslaat in rug, kaak en nek, kan het nooit nageeflijk zijn, en krijg je of een paard dat tegen de hand komt, of achter de teugel kruipt en beide willen we niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:15

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:33

996981 schreef:
Tja, we zijn allemaal niet geboren als ervaren ruiters. Iedereen moet leren, ook paarden. Vandaar dus streven naar. Dat lukt niet altijd en niet iedereen hecht er voldoende belang aan (gebrek aan kennis). Het is echter wel het doel van Duits klassiek en “Moderne dressuur”. Zoals heel vaak gevraagd: wat is voor jou moderne dressuur?

Tuurlijk moet iedereen het leren. Maar een Patrick kittel? Een Edward Gal? het is een beetje een gebroken plaat hedendaagse namen te noemen. Dergelijke exponenten beschouw ik als moderne dressuur.

Citaat:

Nee hoor want ik zie ook genoeg ruiters in andere stromingen inclusief Baucherisme die ik niet op mijn paard zou willen.

Citaat:

Ik grijp nog maar is terug naar de eerdere namen. Vervelend om te doen. Maar het gaat er bij mij echt niet dat deze ruiters lekker licht rijden.

Citaat:
Bij een jong paard dat omhoog gaat zodra hem simpel voorwaarts wordt gevraagd gaat er in mijn ogen iets fout. Sorry. Zoals je zelf aangeeft dat er veel paarden zijn die vooral weglopen van het achterbeen en voor het been van de ruiter; dat klopt en is fout. Een valkuil van voorwaarts willen, zonder al voldoende gevoel te hebben hoeveel voorwaarts je paard aan kan. Net zo fout is een paard dat niet voorwaarts denkt en enkel wil “verzamelen”. Dat kan ik dus ook niet rijmen met dat je zegt dat je het belangrijk vindt dat een paard aan het been is en dat gewoon moet doen. Als dit paard aan het been was, gaf het de gewenste reactie op je been; voorwaarts. En niet omhoog. Dat is een vorm van verzet tegen been en mogelijk ook een vorm van angst voor de hand. Niet voorwaarts durven, omdat ze bang zijn dat ze dat niet kunnen door te weinig vertrouwen in de hand, is iets dat ik net zo vaak zie als een paard dat wegrent van het been.

Je maakt een aantal aannames: Nee het is geen vorm van angst voor de hand. Ik rijd al mijn paarden bitloos in zonder al te veel poespas aan de voorkant gewoon om stap draf en galop te installeren. Daarin ben ik niet zo rechtlijnig als je Baucher kan interpreteren en dat geld voor meer moderne baucheristische interpretaties. Nadat ze al een gedegen opleiding hebben gehad op de grond uiteraard. Hij is ook niet tegen het been mits de balans juist is.

Hij kon ook netjes stap, draf, galop. prima alvorens ik niet vast genoeg hield aan mijn eigen idee. Het was allemaal iets opwaartser dan ik nodig vond. Zoals gezegd daar ging ik de fout in, oliebol happens. Ik vond dat hij vanuit de balans die hij zelf heeft meer voorwaarts moest kunnen dan waar hij zich zelf met ruiter prettig bij voelde. Dat hij daarna defensief werd is logisch. Dat hij dat dusdanig groot moest uiten een beetje onnodig. Maar goed zoals gezegd hij is nog al van de bombarie. Lig ik niet zo wakker van.

Verzameling komt voor hem gewoon heel gemakkelijk in dat kader is het logisch dat hij die oplossing kiest. Als al mijn paarden zo makkelijk zouden onderkomen als dat hij doet zouden mijn doelen makkelijk zijn. Een grotere fout zou zijn hem daar in te laten en dan te zeggen kijk hoe knap hij verzameld.

Aan het been zijn is voor mij niet 1 reactie. Voor een paard in deze fase is voor mij aan het been : licht aanleggen betekent voorwaarts zoeken. Ik hecht maar minimale waarde in hoe ver ze dan voorwaarts gaan. Als ze versnellen beloon ik al en begin ik gewoon opnieuw.: Expect alot, accept a little and reward often.

Ik had in kleinere stapjes moeten gaan: ik had eerst beter moeten uitleggen aan hem dat ik iets minder verzameling ook prima is. en vanuit die balans kan de voorwaarts wel gewoon plaats vinden. Tis niet de eerste en niet de laatste die ik zal starten en van ieder leer je weer.

Tevens: heeft ie een trekje dat hij graag zijn tong draait als iets moeilijk is (spanning in de kaak) Of als hij iets spannend vind (bijvoorbeeld een ritje met de trailer,) Met bit gaat dit natuurlijk niet en dat vond ie niet zo fijn. Met flexions de spanningen aan kunnen pakken en dat is nu allemaal mooi aan het opklaren.