Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:19

Je brengt in ieder geval een leuk verhaal van ultiem genieten mee. Dat is ook mooi om te lezen. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:18

Ja dat kan je wel aan pien overlaten,mooie verhalen, zo dat je bijna beeld hebt van de omgeving!
Je geniet altijd zo lekker pien, dat vind ik mooi.
Ik ga eens even een paar blz teruglezen, loop een groot stuk achter.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:48

Ik durf het bijna niet aan maar ik ga toch mijn filmpjes plaatsen. Ik heb van een hele week het rijden bijgehouden. En die geplaatst in een vlog. Lang niet al het beeld materiaal staat erin maar goed, het is beeld en dat is beter te beoordelen dan een foto :')

Momenteel ben ik echt aan het rommelen met het tempo, vooral omdat ik gewoon niet weet wat een mooi arbeidstempo is voor hem. Als instructeurs zeggen dit is een mooi arbeidstempo dan heb ik het gevoel dat hij traag gaat. En nu resulteert dat dus in dat ik gewoon niet duidelijk kan zijn in wat ik wil van hem omdat ik niet weet naar welk tempo ik zoek :(
https://www.youtube.com/watch?v=i1lVOyFeRuc

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:44

@_Marinke_: ik ga jouw vraag binnenkort even grondig proberen beantwoorden, maar dit weekend is heeeel druk, dus ik kom er maar niet toe.

@ Iedereen:
Ik ben nu a langere tijd in conversatie met Kadankovitch via berichten op bokt. We zijn oorspronkelijk in gesprek geraakt over Ernest Van Loon en dat heeft zich ontwikkeld naar ondertussen uitgebreide gesprekken over zowel mijn als zijn paard. Hij is ook de persoon die me op weg geholpen heeft voor het correct toepassen van die eerder besproken weerstandbiedende hand, waarvoor ik erg dankbaar ben.

Nu vonden we beide dat het leuk zou zijn toch eens samen te komen om het gesprek live verder te zetten. We gaan proberen dat deze week te doen. Zoals menigen al opgevangen hebben, gaat het niet zo goed met Kadankovitch zijn gezondheid, maar omdat mijn examens eraan komen en we het niet wilde uitstellen naar februari, wilt hij voor mij een uitzondering maken, maar hij is waarschijnlijk niet op zijn beste.

Ik kijk er erg naar uit en hopelijk komen er interessante onderwerpen uit voort om hier met jullie te delen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:42

Wat leuk, een meeting! Te zien aan de advertentie op Bokt markt heeft het al plaatsgevonden? Ik ben benieuwd hoe het was.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:55

Ik ben inderdaad gisteren naar Kadankovitch toe gereden.

We hebben heeel gezellig gekletst over zowel paarden- als niet-paardengerelateerde onderwerpen. Hij heeft me ook verrast door me mee te nemen naar zijn paard en enkele dingen te laten zien. Ik mocht er zelfs even op om te voelen, een hele eer.

Jammer genoeg werd alle vreugde wat gedempt door het nieuws dat hij me gaf; hij heeft besloten zijn paard te verkopen omdat hij zichzelf echt niet in staat ziet hem nog veel te rijden in de nabije toekomst en hij wil heel graag een tijdje zonder die zorg zitten.

Ik heb meteen aangeboden hem te helpen met de verkoop.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 21-12-16 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:56

Wat een moeilijke beslissing, als we nog op zoek waren naar een fijn paard had ik het wel geweten!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:47

Nog een stukje over het rijkunstige deel:
Kadankovitch had me via de berichten al geïnspireerd in de Franse richting te kijken. Het resultaat heb ik al gevoeld aan mijn eigen paard en nu ik zijn paard gereden heb is dat bevestigd: ze worden er ZO licht van in de hand en het doet niets teniet aan de voorwaarts neerwaartse neiging indien correct uitgevoerd.

Daarbij heeft hij zijn paard aan alle hulpen zo scherp staan; deels door de absolute nageeflijkheid wat het doorkomen van de hulpen versterkt, deels door het werken aan absolute gehoorzaamheid.

Die gehoorzaamheid krijgt hij niet enkel door meteen de druk op te bouwen bij te weinig reactie, maar ook door heel duidelijke beloningen. Hij geeft zijn paard zelfs vanuit het zadel een klontje bij gewenste reacties.

In tegenstelling tot wat dat ’scherp maken’ doet vermoeden zorgt die nageeflijkheid en gehoorzaamheid bij het paard voor heel veel rust. Je werkt volgens het principe ‚hand zonder been en been zonder hand’. Iets wat voor een paard enorm duidelijk te begrijpen is. Door dat begrip wat voortkomt uit heel erg basale communicatie weet het paard precies waar het aan toe is. En juist DAT is hetgene wat mentale ontspanning brengt. Uit die mentale onspanning en de nageeflijkheid komt ook een fysieke ontspanning voort. Het doel is dus enkel die spieren te spannen die nodig zijn voor de beweging.

Die twee dingen; nageeflijkheid en gehoorzaamheid zijn voor mij de sleutel om verder te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:19

Jammer KDV dat je hem moet verkopen. :) Begrijpelijk wel.

KDV is een hele fijne "leermeester" als ik het zo mag noemen. Hij heeft veel kennis en weet het ook heel goed over te brengen. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:27

SinneJ schreef:
Die twee dingen; nageeflijkheid en gehoorzaamheid zijn voor mij de sleutel om verder te komen.

Nageeflijkheid en gehoorzaamheid, maar wat zit er fout hier in deze passage?

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:33

Ik lees ook nog steeds mee, tussen de soms ietwat venijnige posts zit af en toe toch nog best een interessante discussie. Ik ben van mening dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat het onmogelijk is zo zwart-wit en stellig te zijn over bepaalde dingen, alleen al gezien de grote diversiteit binnen de paarden- en ponyrassen... wat voor de een werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Dat gaat ook op voor ruiters.

Maar ook ik ben benieuwd naar Simpelman zijn Facebook pagina waar die foto's op zouden staan. Andere foto's heb ik al wel online gevonden :) Maar als ik het goed begrijp, staan er op Facebook meer? Ik had dan wel ergens een linkje verwacht. Dit overigens uit oprechte interesse!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:34

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:

Nageeflijkheid en gehoorzaamheid, maar wat zit er fout hier in deze passage?

[ Afbeelding ]

Mijnheer Simpelman. Laten we even doorgaan op de positieve gevolgen ervan en niet weer afwijken naar uw stokpaardje. U heeft ook enkel de laatste zin overgenomen terwijl ik heel duidelijk enkele voorwaarden heb neergeschreven in de tekst erboven.

Dit is volkomen naast boven aangehaalde kwestie en ik zou heel graag even kunnen doorgaan op het onderwerp dat ik net gestart heb.

Anky aanhalen na dat bericht van mij is echt heel erg ongepast en ik zou graag hebben dat u niet meteen kwalijke conclusies trekt uit een kleine beschrijving van een methode. U gaat dat ontkennen en zeggen dat dat niet uw intentie is, maar uiteindelijk gaat de discussie toch weer gaan over loodlijnen en een gespannen rug. Ik ga daar niet aan meewerken. Dat is ondertussen al wel voldoende aangehaald.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:38

Ik leg slechts de vinger op het missende onderdeel bij je conclusie namelijk de aanleuning.
Het is precies dat wat er mist bij Anky, zonder aanleuning heb je geen neerwaartse tendens en dus geen oprichting.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:39

En daar ga ik geheel in mee. Wat Anky te maken heeft met Sinne haar bericht is me onduidelijk. Ik ken KDV zijn manier van rijden en die staat héél ver van Anky haar manier af.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:45

Simpelman schreef:
Ik leg slechts de vinger op het missende onderdeel bij je conclusie namelijk de aanleuning.
Het is precies dat wat er mist bij Anky, zonder aanleuning heb je geen neerwaartse tendens en dus geen oprichting.

Ja ik had u begrepen.

Ik heb bewust dat woord niet gebruikt, maar wel de vw nwse tendens aangehaald omdat er in de franse rijkunst van dat woord geen sprake is. De neiging is er, de aanleuning niet. Geen gewicht op de teugels; légèreté.

Nog steeds is dit dus naast de kwestie want ik heb het weldegelijk vermeld.

edit; Ik ga trouwens mee in al Ayasha haar bovenstaande posten ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:27

SinneJ, Ik woon een kwart van mijn leven in FR, ben gepassioneerd van PH K die ik persoonlijk ken, het Cadre Noir heb ik vele (+10) malen bezocht, uitvoering en training.

Fransen zijn Frans en niet Duits, Duits is voor een Fransman bruut, zonder elegantie, kadaver dicipline met een zekere hardheid, bekrompenheid.
Fransen voelen zich daar entegen hoogstaande mensen, intelligent, elegant, ruimhartig, fijnzinnig, beleefd.
Er zit natuurlijk een kern in deze stereotiepen hoewel ze voornamelijk onwaar zijn. Het is gemakzucht.

Fransen noemen dingen anders, ze noemen ze niet op zijn "Duits" want dat kan niet.
Het D woord Anlehnung zien FR als het paard bij de kop pakken en in de krul houden met een aanzienlijke druk op de teugels. Men gebruikt de slechte voorbeelden om het gelijk van zichzelf te bevestigen.
Dat gebeurt natuurlijk veel maar dat wil niet zeggen dat dat Duits is of dat het goedgekeurd wordt, het is gewoon menselijke zwakheid en het wordt ten minste net zoveel toegepast in FR.

Het skala is ook Duits en dat volgt de Fransman natuurlijk ook niet, men deelt het idee op in stukjes en vernietigd het dan per onderdeel.

Ik ben een nuchtere Hollander en sta hier buiten, ik kijk en luister, ik lees, denk na, rijd mijn paard en voel.
Er is tegenwoordig niet zoveel verschil tussen beide scholen, men bereikt het doel op iets andere wijze.
Fijne, klassiek rijdende Duitsers op net zo zachtzinnige wijze als Franse.
Kleine details worden opgeblazen als "het" middel om tot goed rijden te komen.

Fransen volgen net zo de logika van het skala als Duitsers maar noemen het anders, Fransen zoeken net als Duitsers naar een fijne/lichte aanleuning.
Waar het om gaat is dat een paard ontspannen, efficient door zijn lichaam heen kan bewegen en wel zo dat het fijn te rijden is.

Hiervoor is aanleuning nodig.
Zowel FR als D zoeken hiernaar, wanneer de aanleuning goed bevestigd is dan kunnen we verder gaan met het werken aan doorlatendheid.
Zonder aanleuning is dit vrijwel onmogelijk omdat er geen verband tussen voor en achterkant meer is.
Optimale doorlatenheid ontstaat op een optimaal losgelaten paard, een paard dat achter de loodlijn gaat is niet optimaal losgelaten het spant zich onnodig en onefficient aan in delen van het lichaam.

Waar het in dit soort discussie fout gaat is het begrip aanleuning.
Aanleuning is niet druk op het bit, het is het resultaat van krulrijden en een paard voorwaarts drijven in een verkeerde houding, voorbij zijn kunnen. Slecht toegepaste rijkunst.
Aanleuning komt voort vanuit losgelatenheid, vertrouwen en voorwaartse drang, een paard komt dan in een neerwaartse tendens.
Het paard zoekt hier nu de begrenzing op van de hand, voorzichtig, zachtjes, het drukt niet op het bit omdat het dit niet kan, de ruiterhand is een nagevende hand, deze neemt helemaal geen druk op.

Ik nodig nogmaals iedereen uit om eens een aantal progressieve overgangen te maken van draf naar stap en v.v. en te voelen wat er verschillend is in de bewegingsafloop in het lichaam van het paard wanneer het voor en wanneer het achter de loodlijn gehouden wordt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:38

Wat betreft het verschil tussen de Duitse en Franse benadering: heeft dit ook nog iets te maken met het type paard? Duitse school meer geschikt voor warmbloeden, Franse school voor Iberische paarden? Of denk ik nu te makkelijk/generaliserend?
Laatst bijgewerkt door FCSA op 21-12-16 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:40

Simpelman schreef:
SinneJ, Ik woon een kwart van mijn leven in FR, ben gepassioneerd van PH K die ik persoonlijk ken, het Cadre Noir heb ik vele (+10) malen bezocht, uitvoering en training.

Fransen zijn Frans en niet Duits, Duits is voor een Fransman bruut, zonder elegantie, kadaver dicipline met een zekere hardheid, bekrompenheid.
Fransen voelen zich daar entegen hoogstaande mensen, intelligent, elegant, ruimhartig, fijnzinnig, beleefd.
Er zit natuurlijk een kern in deze stereotiepen hoewel ze voornamelijk onwaar zijn. Het is gemakzucht.

Fransen noemen dingen anders, ze noemen ze niet op zijn "Duits" want dat kan niet.
Het D woord Anlehnung zien FR als het paard bij de kop pakken en in de krul houden met een aanzienlijke druk op de teugels. Men gebruikt de slechte voorbeelden om het gelijk van zichzelf te bevestigen.
Dat gebeurt natuurlijk veel maar dat wil niet zeggen dat dat Duits is of dat het goedgekeurd wordt, het is gewoon menselijke zwakheid en het wordt ten minste net zoveel toegepast in FR.

Het skala is ook Duits en dat volgt de Fransman natuurlijk ook niet, men deelt het idee op in stukjes en vernietigd het dan per onderdeel.

Ik ben een nuchtere Hollander en sta hier buiten, ik kijk en luister, ik lees, denk na, rijd mijn paard en voel.
Er is tegenwoordig niet zoveel verschil tussen beide scholen, men bereikt het doel op iets andere wijze.
Fijne, klassiek rijdende Duitsers op net zo zachtzinnige wijze als Franse.
Kleine details worden opgeblazen als "het" middel om tot goed rijden te komen.

Fransen volgen net zo de logika van het skala als Duitsers maar noemen het anders, Fransen zoeken net als Duitsers naar een fijne/lichte aanleuning.
Waar het om gaat is dat een paard ontspannen, efficient door zijn lichaam heen kan bewegen en wel zo dat het fijn te rijden is.

Hiervoor is aanleuning nodig.
Zowel FR als D zoeken hiernaar, wanneer de aanleuning goed bevestigd is dan kunnen we verder gaan met het werken aan doorlatendheid.
Zonder aanleuning is dit vrijwel onmogelijk omdat er geen verband tussen voor en achterkant meer is.
Optimale doorlatenheid ontstaat op een optimaal losgelaten paard, een paard dat achter de loodlijn gaat is niet optimaal losgelaten het spant zich onnodig en onefficient aan in delen van het lichaam.

Waar het in dit soort discussie fout gaat is het begrip aanleuning.
Aanleuning is niet druk op het bit, het is het resultaat van krulrijden en een paard voorwaarts drijven in een verkeerde houding, voorbij zijn kunnen. Slecht toegepaste rijkunst.
Aanleuning komt voort vanuit losgelatenheid, vertrouwen en voorwaartse drang, een paard komt dan in een neerwaartse tendens.
Het paard zoekt hier nu de begrenzing op van de hand, voorzichtig, zachtjes, het drukt niet op het bit omdat het dit niet kan, de ruiterhand is een nagevende hand, deze neemt helemaal geen druk op.

Ik nodig nogmaals iedereen uit om eens een aantal progressieve overgangen te maken van draf naar stap en v.v. en te voelen wat er verschillend is in de bewegingsafloop in het lichaam van het paard wanneer het voor en wanneer het achter de loodlijn gehouden wordt.

Dat is uw analyse van Duits VS Frans. Ik respecteer die. Ik vraag enkel om hetzelfde respect en ik laat me niet examineren door u of door iemand anders in dit topic. Ik deel een ervaring.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:41

FCSA schreef:
Wat betreft het verschil tussen de Duitse en Franse benadering: heeft dit ook nog iets te maken met het type paard? Duitse school meer beschikt voor warmbloeden, Franse school voor Iberische paarden? Of denk ik nu te makkelijk/generaliserend?

Bedoel je daarmee of de methodes erop gebaseerd zijn?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:45

In Fr rijdt men serieus vooral op Selle Français, vergelijkbaar met KWPN, KWPN, Duitse warmbloeden en Anglo Arabisch volbloeds.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:46

SinneJ schreef:
FCSA schreef:
Wat betreft het verschil tussen de Duitse en Franse benadering: heeft dit ook nog iets te maken met het type paard? Duitse school meer geschikt voor warmbloeden, Franse school voor Iberische paarden? Of denk ik nu te makkelijk/generaliserend?

Vooral of ze zinvoller/succesvoller zijn bij een bepaald type paard (biomechanisch). Ik kan me bij warmbloeden met lange ruggen de waarde van constante aanleuning / verbinding achter naar voor goed voorstellen, en bij de compacte Iberische rassen met veel zelfhouding de lichtheid van de Franse school.

Voor mij zeer interessant aangezien we een warmbloed en een Lusitano hebben :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:48

FCSA schreef:
SinneJ schreef:

Vooral of ze zinvoller/succesvoller zijn bij een bepaald type paard (biomechanisch). Ik kan me bij warmbloeden met lange ruggen de waarde van constante aanleuning / verbinding achter naar voor goed voorstellen, en bij de compacte Iberische rassen met veel zelfhouding de lichtheid van de Franse school.

Voor mij zeer interessant aangezien we een warmbloed en een Lusitano hebben :)

Ik merk bij mijn Duitser die toch echt wel niet gebouwd is voor lichtheid, dat hij het erg goed opneemt. Ook dat paard van KDV waar hij de methode op is beginnen uitzoeken en succes mee boekte was een typisch sportpaard.

Ik zeg niet dat er geen voordelen aan de types verbonden zijn, maar ik verkies voor beide de Franse benadering.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:49

Simpelman schreef:
In Fr rijdt men serieus vooral op Selle Français, vergelijkbaar met KWPN, KWPN, Duitse warmbloeden en Anglo Arabisch volbloeds.

Maar bv. Cadre Noir zijn veelal Iberische paarden, toch? En de Franse sportruiters, gebruiken die niet meer het Duitse systeem?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:51

Hier is het een NRPS'er die het op de methode van KDV een stuk beter deed. Die is alles behalve iberisch.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:53

Zonder aanleuning