Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:12

Evelijn schreef:
Ik had een vraag over elke dag aan het werk. Simpelman stelt nu voor elke dag te longeren + stapritten.
Ik zit altijd mee wat qua spieropbouw nou beste schema is (en snap dat dat ook per paard verschillend is). Momenteel ben ik vooral om de dag bezig, ook al ben ik daar ook niet helemaal tevreden mee.
Voor mijn ouwe van 23 probeer ik max. 2x in de week in de bak aan het werk en daarnaast dan nog 2x naar buiten.
Voor de merrie van 11 met veulen aan de voet hou ik het nu om de dag en dan half uur tot drie kwartier. Eigenlijk alleen voorwaarts-neerwaarts en nog geen galop.
Maar weet eigenlijk niet of het zo wel goed is voor spier- en conditieopbouw.

Ik vind dat ook moeilijk om voor jouw paard te zeggen. Ik rij gerust een paar dagen achter elkaar, maar wanneer ik merk dat er iets niet helemaal lekker loopt (bv de stretch wil niet helemaal of de linkergalop bla bla), dan laat ik hem de dag erna lekker staan. Soms wel in de molen een half uurtje stappen maar verder niks. De dag daarna lukt alles ineens weer. Voorheen probeerde ik daar dan 'doorheen te rijden' maar dat werkte gewoon niet. Ik zie de spieren er nu echt aanvliegen en ik neem het gedrag van mijn paard als graadmeter. Hij zal als hij zich goed voelt en geen spierpijntjes heeft, het gevraagde goed uit proberen te voeren. Lukt dat niet, dan zal er wat zijn wat hem tegenhoudt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:27

Geryon schreef:
Oh zo heb ik het ook niet begrepen hoor! Ik gaf gewoon wat meer uitleg.

Het enige wat bij de chambon wel kan in tegenstelling tot de andere hulpteugels is het neusje er ver uit toch? Bij andere hulpteugels kan het neusje er ook iets uit als je hem lichtjes instelt. Dus waarom zou een paard bij de chambon wel goed lopen en bij een andere hulpteugel dat niet kunnen? Ze begrenzen allemaal de halshouding.

Onder het rijden begrens je ook met je hand. We nemen niet voor niets (steeds opnieuw bij onervaren paarden) contact. De longeerhulp begrenst alleen even nets iets meer, maar enkel als het paard tegen de hand komt. En als je paard dat regelmatig aan de longeerlijn doet, is het nog niet klaar voor een hulpteugel. Dan gaat het paard namelijk wel naar beneden enkel omdat het moet. Maar dat hoeft dus totaal niet zo te zijn.

Ik snap daarom jouw denkwijze niet.

Mocht je geïnteresseerd zijn hierin, dan raad ik je aan dit topic van voor af aan eens te lezen, deze 'denkwijze' is hier al veelvuldig besproken :) of bekijk het youtube kanaal van arttoride van Will Faerber eens.

Waarom eventueel wel een chambon?
Omdat de chambon niet meer inwerkt op het moment dat het paard ietsje zakt met zijn hals en op geen enkele wijze de neus begrenst.

Het klopt dat je ondder het zadel in eerste instantie contact houdt, maar dat is wat anders dan begrenzen waardoor het paard tegen het bit aanloopt en dat vind ik een heel verschil. Met contact volg je het paard gewoon, ongeacht waar deze wil lopen. Hierdoor vindt het paard uiteindelijk zelf zijn balans en kun je met vwnw training beginnen waarin je in iedere fase je paard opnieuw zelf de balans leert vinden.

Een chambon stel ik zo in dat deze enkel in een hele hoge halshouding inwerkt waarin de rug hol wordt, daarna niet meer.

Hij moet zelf in een functionele houding gaan lopen, niet omdat hij daar ergens tegen gehouden wordt. De chambon nodigt daartoe uit, onder de te hoge halshouding kan het paard zelf bepalen waar hij zijn neus houdt idd. Zo leert hij zichzelf te dragen en niet jouw hand als steun te gebruiken.

Een paard onder het zadel dmv de teugel begrenzen, zonder dat daarbij de ontspanning en het ritme verloren gaan, lukt alleen wanneer je de voorgaande fase bevestigd hebt.

Ik ben nu bezig met het bevestigen van de arbeidshouding, zie de 2e foto op het plaatje. De houding op foto 1 heb ik volledig bevestigd nu.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 07-08-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:48

Je spreekt jezelf tegen door wel de chambon goed te keuren. En dat is omdat je het te theoretisch bekijkt. Ook de chambon ''dwingt'' het paard lager te zakken dan hoe je hem hebt ingesteld. Enige verschil is dat het paard zijn neusje met de chambon er extra uit kan doen. Het paard heeft nog tig keuzes in hoofd en hals houding, bij alle hulpen als je ze niet strak zet. Er is alleen sprake van dwingen als het paard alleen ietsje zakt omdat het moet, net wat lager dan de teugel.

Iedereen hier, ook WF, neemt contact als dat weg valt, zodat het paard weer zakt. Zonder ruiter is dat niet ineens onnodig.

Daarbij zijn er gewoon echt paarden die uit zichzelf niet ontspannen. Die zien daar gewoon de meerwaarde niet van in. En die bestaan misschien niet in het boekje, maar die zijn er zeker wel. Net als die van mij. Die heeft echt contact nodig om te gaan ontspannen. En je ziet in het filmpje dat hij dus wel degelijk ontspant. En dat zul je ook in het longeerfilmpje gaan zien. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:03

Geryon schreef:
Enige verschil is dat het paard zijn neusje met de chambon er extra uit kan doen. Het paard heeft nog tig keuzes in hoofd en hals houding, bij alle hulpen als je ze niet strak zet.

Bij de chambon is het enige verschil dat ie eruit kan zeg je maar bij de andere hulpteugels kan dat ook. Wat is dan het verschil precies tussen de chambon en de andere hulpteugels volgens jou? Want ik snap echt niet wat je bedoelt nu. Een hulpteugel die via het bit naar de borst loopt zal het paard altijd érgens gaan begrenzen. Doet deze dat niet dan kun je hem er net zo goed aflaten. Zijn we weer bij het stukje waar Simpelman het over heeft: longeer zonder hulpteugels.

En over mezelf tegenspreken, ik heb geen hulpteugels nodig bij het longeren, mijn paard loopt in 3 gangen met zijn neus door het zand. Liever gebruik je die ook niet. Maar mócht je nou een paard hebben die dat niet zo makkelijk doet, die rond loopt te loeren, snel afgeleid is of weet ik het, dan lijkt mij de chambon de beste keuze ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:23

Starbreeze schreef:
Ik loop zelf wel tegen een dingetje aan nu. Ja het is bijna lachwekkend, mijn paard was altijd vlug en voorwaarts. Hierdoor gaf ik weinig been want dan ging ie nog harder :')

Nu zijn we zover dat mijn paard rust gevonden heeft en serieus wat traag geworden is. En nu komt het, wanneer ik dat wil corrigeren of juist wat flitsender voorwaartser wil rijden (bv het begin van een middendraf markeren), komt gelijk die spanning om de hoek. Op normaal kuit reageert hij te weinig vind ik, corrigeer ik dat met een zweepje of spoor (en dan doe ik dat voorzichtig), dan reageert hij een beetje boos denk ik. Hij lost dan dan weer op door het normale tempo weer omhoog te gooien maar ik vind dus gewoon niet dat hij goed aan het been is. De hulp zou iets meer te doseren moeten zijn zonder dat hij boos wordt.

Hoe zouden jullie dat oplossen? Dus direct en duidelijk meer impuls zonder een boos paard omdat ik moet corrigeren. Gewoon een keer een 3 kwartier aan besteden zodat hij weer weet wat de bedoeling is en het doel ontspanning wel nastreven en toch de grens opzoeken? Of juist bv 1x in een training dit doen?

Ik lees mee. Hetzelfde hier.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:23

Jij zegt dat een hulpteugel het paard dwingt, waardoor je het tegenovergestelde bereikt als wat jij zou willen (en dat is hetgeen wat ik ook wil en hoe ik paarden al jaren train). Terwijl de chambon net zo goed op die manier dwingt (alleen neusje kan er nóg meer uit wat in mijn ervaring niet eens nodig is). ELKE hulpteugel in bepaalde mate, afhankelijk van hoe je hem instelt. Anders heeft het ook geen zin inderdaad.

Een paard kan dus wél ontspannen met hulpteugels. Zie maar je eigen voorbeeld met de chambon. En dat een hulpteugel tijdens het longeren bij sommige paarden nodig is, betekent niets. Terwijl jij zegt dat het niet kan ontspannen met hulpteugel, als het zonder niet ontspant. Je nam dan ook aan dat mijn paard niet zou ontspannen met de longeerhulp omdat die nodig is.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:27

Evelijn schreef:
Ik had een vraag over elke dag aan het werk. Simpelman stelt nu voor elke dag te longeren + stapritten.
Ik zit altijd mee wat qua spieropbouw nou beste schema is (en snap dat dat ook per paard verschillend is). Momenteel ben ik vooral om de dag bezig, ook al ben ik daar ook niet helemaal tevreden mee.
Voor mijn ouwe van 23 probeer ik max. 2x in de week in de bak aan het werk en daarnaast dan nog 2x naar buiten.
Voor de merrie van 11 met veulen aan de voet hou ik het nu om de dag en dan half uur tot drie kwartier. Eigenlijk alleen voorwaarts-neerwaarts en nog geen galop.
Maar weet eigenlijk niet of het zo wel goed is voor spier- en conditieopbouw.

Ik houd zelf altijd om de dag aan. Toen ik zelf revalideerde, moest er ook minimaal 1 dag tussen de training zitten ivm herstel van de spieren. Heel soms lukte mij dat niet en ik heb eenmaal 3 dagen achter elkaar getraind. Dat was niet best :')
Sindsdien houd ik dat ook met mijn paard aan. Om de dag trainen en de andere dag lekker de hele dag de wei op. 1 x p.w. Trainen is onderhoud van huidige spieren en conditie, vanaf twee p.w. ben je aan het opbouwen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:19

Bij overstappen ligt er te veel gewicht op de schouders. Bij intrappen loopt hij in balans. En bij meer verzamelen zal er meer gewicht op de achterhand komen waardoor hij achter het voorspoor trapt.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:00

Is dat alleen in draf Damian? Ik heb dit nog nooit eerder gehoord, meestal zijn ruime gangen toch juist goed of hoe zit dan?

Dat zou dan toch zeggen dat een paard op de voorhand gaat in uitgestrekte stap of draf?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:39

Dechambon is voor ons een opening geweest van... kijk je kan het wel.
Na enkele keren gaat ze zelf neuzen over de grond in de gangen.
Ene gang sneller dan andere.

En hier gaat t om een vluchtige fries.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:51

Als je vakantie hebt, lees je nog wel eens wat :) En door wat mijn dierenarts heeft verteld, wilde ik meer weten over dragen, stuwen etc. Die van mij verruimd schijnbaar door niet zijn bekken te kantelen, maar door te compenseren in zijn lendenen. En ik dacht ook altijd dat overstappen juist goed was, dus als hij los liet en ging stofzuigen kwam hij terug in tempo. Dan vroeg ik hem voorwaarts. Fout, want hij is nog niet sterk genoeg. Dus ik heb huiswerk om het achterbeen sterker en draagkrachtiger te maken.

Ik dacht dus echt dat overstappen goed was. Dan zijn ze lekker actief... Dacht ik..... totdat ik een stukje hierover in Gymnasium Des pferdes las. Bij instappen zijn ze in balans, bij overstappen ligt er te veel gewicht op de schouders en als ze gaan verzamelen (stuwen) trappen ze achter het voorspoor in. Ik ben hierover meer gaan lezen.

Als ze gaan verruimen is het de bedoeling dat ze meer gewicht op de achterhand gaan nemen (dragen) en niet gaan stuwen. Bij de verruiming van de stap of draf moet de verruiming voortkomen uit een actiever en draagkrachtiger achterbeen en niet uit een gewichts-verplaatsing naar de schouders (als gevolg van grotere stuwkracht en gebrek aan draagkracht).

Het kan dus zijn dat je paard nog niet sterk genoeg is om correct te verruimen. Die van mij was het in ieder geval niet. Dus ik ben terug naar korte stukjes meer ondertreden en weer terug naar zijn comfortzone. Ik heb vanmorgen gelongeerd en hij liep er erg fijn bij. Lekker een dikke laag lippenstift (wat hij fijn weg kan slikken/likken als je de neusriem lekker los hebt) en een swingend en ontspannen paard. Alleen het lijkt zo sloom.....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:44

Ok, ik lees wat je schrijft (hoor wat je zegt :)) ) maar wanneer een paard correct verruimt, stapt deze dan nog steeds in? Volgens mij kan ik mijn paard beter gaan verkopen nu :')

Edit nog een keer gelezen, volgens mij is het precies andersom, bij verzameling gaan ze toch meer dragen (blijven ze achter de afdruk) en bij verruimen gaan ze toch meer stuwen? Een combinatie van beide is toch juist goed?

Edit ik snap er even niks meer van :))
#gaat even nadenken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:15

Damian, ik vond dit artikel:
http://www.klassiekpaardrijden.nl/nieuws/v/alphabet/

Dit snap ik en hiermee ben ik het eens. ik ben het ook eens dat je draagkracht moet ontwikkelen zodat de schouder vrij gemaakt wordt. In dit artikel staat ook dat wanneer het paard kracht mist het paard gaat vangen in de voorvoet. De reden is omdat de voorvoet te lang aan de grond blijft staan om het gewicht dat op de voorhand gestuwd wordt op te vangen.

Gelukkig is dit bij ons totaal niet aan de orde, mijn paard vangt nooit eigenlijk en is van achter sterk. Ik schrok al!

In mijn ogen is dat wat anders dan de paslengte en dus het overstappen bij verruiming. De voor- en achterbenen moeten wel evenveel doen (de driehoekjes). Als je van uiterste verzameling (piaffe) kijkt zijn de pasjes klein en bij uitgestrekte draf groot. Als piaffe op de plaats draven is, verzameling afdruk ervoor, arbeidsdraf instappen dan kan het toch niet anders dan dat een paard overstapt bij uitgestrekte draf?

Als dat niet zo is moet ik even 30 jaar aan overtuiging wegpoetsen haha ;) maar ik sta overal voor open!

Ik ben het er wel mee eens dat mijn paard eerst alles op de voorhand dramde. Dat voel je in je hand en zie je aan het frame. Dat is helemaal anders nu. Een lichte voorkant en geen dramgedrag meer. Maar hij stapt bij verruiming nog steeds over.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 18:08

Paarden in dressuur moeten zowel uitgestrekte als verzamelde bewegingen beheersen.
Bij het uitstrekken van de draf is 50cm overstappen uitstekend.
Hier wordt de kracht van het achterbeen omgezet in lengte.
Bij de verzamelde draf blijft de achtervoet achter de voorvoetafdruk.
Hier wordt de kracht van het achterbeen gebruikt om de voorhand meer te verlichten.

Dat heeft allemaal niets met het "op de voorhand gaan" te maken.
Op de voorhand gaat een paard wanneer het niet in elke gang in de beweging de voorhand opstuwt vanuit de achterbenen>de lendenen>de rug.
Hierbij buigt het paard niet in al zijn gewrichten om af te zetten én om te landen.
Het loopt met stijve rug en benen.
Er kan met een stijve rug geen opwaartse druk vanuit de achterhand uitgeoefend worden.

Probeer zelf maar op handen en voeten het verschil tussen een stijve en een bolle rug.

@Starbreeze,
De middedraf komt voort uit acceleratie vanuit de achterhand.
Deze ontwikkel je met draf>stap>draf overgangen.
Het gaat om de acceleratie, één pas is al goed.

En.... geduld. ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:10

Natuurlijk stapt een paard over in de uitgestrekte draf.
Oh, Simpelman was me net voor. ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:07

Onvolledig boek :D Ik was er door ook helemaal in verwarring. Maar nu twijfel ik wel wat nu de comfortzone bij mijn paard is. Of dat niet te weinig voorwaarts is. Hij trapt dus niet in het spoor van de voorbenen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 19:34

Er zijn nog al wat relativeringen.
De ruglengte van je paard, de soeplesse van lendenen, achter en voorbenen, de houding van je paard en de activiteit.
Ieder individueel paard heeft zijn optima en daar streef je naar, niet naar iets absoluuts.
Alle gangen verbeteren zich wanneer het paard sterker wordt.

De KD, zoals heden beoefend, is geevoluerd naard het veelzijdigheidspaard, koudbloedXvolbloed.
Even simpel gesteld voor het begrip, paarden worden getraind tussen uitgestrekte draf en galop (volbloed) en piaffe (koudbloed).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:36

Een vlot voorwaarts ontspannen cottect gebouwd warmbloed paard dat niet gevraagd wordt te verzamelen stapt inprincipe in of over.
Ruim stappen is een ontzettend goede losmaak methode. Je hebt dan namelijk een enorme bewegingsuitslag in het bekken in alle richtingen.
Even vlot een blokje om stappen aan de lange teugel voor en na het rijden doet wonderen voor de losgelatenheid.

Jonge of stijve paarden stappen vaak niet in en als je ze voorwaarts vraagt draven ze aan. Dat geeft een indicatie dat ze stijf zijn, draf is namelijk de meest 'stijve' gang voor de paarden rug met de minste bekken beweging.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:04

Simpelman schreef:
En.... geduld. ;)

Ik voelde deze al aankomen :))

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:05

damian23 schreef:
Onvolledig boek :D Ik was er door ook helemaal in verwarring. Maar nu twijfel ik wel wat nu de comfortzone bij mijn paard is. Of dat niet te weinig voorwaarts is. Hij trapt dus niet in het spoor van de voorbenen.

Haha ja ik dacht al, je bracht me wel even aan het twijfelen als jouw DA zoiets zegt :D maar gelukkig, geen 30 jaar kennis overboord ;)

Ik merk zelf dat mijn paard omhoog komt als de draf niet actief voorwaarts is. Nu is mijn paard ook wat kort in het lijf en heel soepel in het bekken dus die zal idd sneller overstappen dan denk ik.

Wat doet jouw paard precies als je wat meer voorwaarts vraagt?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:30

@Sizzle, een keertje een staptraining per week zou dus goed zijn? En de stapmolen, voegt dat wat toe?

Tegenwoordig stap ik sowieso al langer in en uit en na het afspuiten meestal nog even in de molen (max 20 min).

Oja en andersom, zegt een ruim stappend paard wat over de losgelatenheid en soepelheid?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:38

Ik heb nog nooit een stapmolen gebruikt, maar wat ik veel gezien heb is dat stijve paarden dan niet doorstappen maar gewoon elke keer een pasje draf smokkelen.
Als je erop zit (of aan de lange lijnen werkt) kun je je paard uitnodigen zich te strekken en ook belonen als hij zijn best doet en ook rustiger aan doen als je merkt dat het moeilijk wordt.
Dat gaat niet in een stapmolen.

Ruim moet je zien in perspectief. Een halve meter overstappen kan ook omdat een paard ontzettend lange benen heeft of te slap is, dan smijt hij als het ware de voeten naar voren.
Een paard dat makkelijk verruimt zonder protest heeft zeer waarschijnlijk een soepele rug en bekken. De stap is de enige gang met zo'n grote bekken rotatie.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:05

Fijn om te horen Sizzle, dan hoort die van mij gelukkig bij die laatste groep :) dat zou ook de beweging in de rug in draf kunnen verklaren? Het is altijd al een soepel paard geweest.

Stapmolen zie ik ook niet als training, net wat jij zegt, wanneer ze willen komen ze er onderuit. Ik gebruik hem om extra uit te stappen op het harde en eventueel op te drogen. Of om wat in te stappen voor het longeren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:48

Starbreeze, als hij in de stretch loopt en ik vraag hem voorwaarts dan blijft hij in de stretch, zijn passen worden ruimer en zijn afdruk achter neemt toe. Heel netjes eigenlijk. Ik kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat hij zijn lendenen hiermee overbelast.

Die van mij is lang in rug.

Ik ga lekker door met hoe we bezig zijn, maar de intensiteit gaat even wat omlaag. de da zei ook dat hij enorm in zijn lijf veranderd is en hij is van ver gekomen.Het kan allemaal wat te snel voor hem gaan en wat oververmoeid is daar. Dus we lassen lekker twee echte vrije dagen in de week in.

mijn shet zal trouwens nooit overstappen. Hoe hard hij ook gaat.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:20

Idd lekker rust voor de spieren geven tussendoor! Zo doe ik het nu ook hoor, 2x vrij :) ze moeten toch best wennen aan de andere manier van lopen, de spieren zie je er aan vliegen, dat zegt genoeg. Ik voer trouwens wel een aminozuren supplement bij (deed ik altijd al) voor de spieren. Hierdoor herstellen ze ook makkelijker heb ik het idee.