Evelijn schreef:Ik had een vraag over elke dag aan het werk. Simpelman stelt nu voor elke dag te longeren + stapritten.
Ik zit altijd mee wat qua spieropbouw nou beste schema is (en snap dat dat ook per paard verschillend is). Momenteel ben ik vooral om de dag bezig, ook al ben ik daar ook niet helemaal tevreden mee.
Voor mijn ouwe van 23 probeer ik max. 2x in de week in de bak aan het werk en daarnaast dan nog 2x naar buiten.
Voor de merrie van 11 met veulen aan de voet hou ik het nu om de dag en dan half uur tot drie kwartier. Eigenlijk alleen voorwaarts-neerwaarts en nog geen galop.
Maar weet eigenlijk niet of het zo wel goed is voor spier- en conditieopbouw.
Ik vind dat ook moeilijk om voor jouw paard te zeggen. Ik rij gerust een paar dagen achter elkaar, maar wanneer ik merk dat er iets niet helemaal lekker loopt (bv de stretch wil niet helemaal of de linkergalop bla bla), dan laat ik hem de dag erna lekker staan. Soms wel in de molen een half uurtje stappen maar verder niks. De dag daarna lukt alles ineens weer. Voorheen probeerde ik daar dan 'doorheen te rijden' maar dat werkte gewoon niet. Ik zie de spieren er nu echt aanvliegen en ik neem het gedrag van mijn paard als graadmeter. Hij zal als hij zich goed voelt en geen spierpijntjes heeft, het gevraagde goed uit proberen te voeren. Lukt dat niet, dan zal er wat zijn wat hem tegenhoudt.