[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:10

wendy, doordat ze achter de teugel kruipt en omdat ze verder haar hals een beetje hetzelfde heeft als op de eerste foto.
Je moet vooral leren voelen wat er onder je gebeurd. Makkelijker gezegd dan gedaan maar vraag aan je instructrice wanneer ze de rug loslaat of niet want dan leer je dat verschil beter voelen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:12

Hey Joolien, bedankt alvast. Dat is inderdaad wat ik verwacht mijn mijn instructrice, dat ze me leert te voelen wat goed is en wat niet :) Ik heb helemaal geen talent voor paardrijden, maar merk dat we sinds kort toch echt op dreef raken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:13

Wendy_Chewie schreef:
Hey Joolien, bedankt alvast. Dat is inderdaad wat ik verwacht mijn mijn instructrice, dat ze me leert te voelen wat goed is en wat niet :) Ik heb helemaal geen talent voor paardrijden, maar merk dat we sinds kort toch echt op dreef raken :D

Het gaat ook niet zozeer om talent maar om een ruitergevoel wat volgens mij iedereen kan ontwikkelen :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:27

Dan is er nog hoop :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:13

Hallo :)

Ik ben nog bezig met het doorlezen van het hele topic, maar ik ben toch vast benieuwd wat jullie van dit beeld vinden?

Afbeelding

Even wat achtergrondinformatie:
Mijn haf is bijna 3,5 en sinds een maand of 2 ben ik heel rustig aan bezig hem te beleren onder het zadel. We krijgen zo'n 1x in de 2 a 3 weken les van Monique de Rijk van Atletische rijkunst.

De eerste maand hebben we alleen dingen op de grond gedaan. Werken aan de hand en longeren met enkele en dubbele longe. Sinds een maandje stap ik er ook af en toe even op voor hooguit een kwartiertje. We stappen dan beide kanten om, en sinds kort hebben we ook een beginnetje gemaakt in de draf. Ik laat hem aan de voorkant zo veel mogelijk "los". Ik houdt uiteraard wel contact maar ik "vraag" zelf nog niks van hem. Uiteraard krijgt hij wel alle ruimte om te zakken :)

Ik ben nog niet zo heel goed in het beoordelen van foto's, maar ik heb het idee dat hij hier nog wat op de binnenschouder valt (hoewel dat ook zou kunnen komen door de manier waarop de foto genomen is). We rijden hier op de volte. Verder heb ik mijn handen erg ver uit elkaar staan en dat ik mijn armen wat netter langs mijn lichaam mag houden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, brand los :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:44

Wendy_Chewie schreef:
@Maralyn: Kan wel zijn dat ik soms vast zet, ja, is een valkuil. Ik moet beter leren timen wanneer te geven en wanneer te nemen. Daar werken we aan :)
Hoe bedoel je dat, dat mijn hakken te veel naar beneden staan? Ik bedoel, ik zie het wel, maar zo vallen mijn benen eigenlijk ontspannen. Zou ik mijn beugels langer moeten doen? Of bedoel je iets anders?

Of jij je beugel langer moet doen, of je voet niet zo zwaar hoeft in te drukken, is aan jou de vraag.
Probeer uit zou ik zeggen.

Te lage hak, kan jou uit balans brengen. Nu zullen er wel vraagtekens gaan hangen, hoe kan dat?
Omdat als jij je hak te ver naar beneden drukt, haal je de lijn van schouder, heup hak weg.
En gaat hij te ver naar voren steken, of richting een stoelzit.
Daardoor, kan je ook te ver naar achteren komen te zitten, of te ver naar voren.

Balans dus. :D

Leuke oefening? Neem iemand mee die dat kan zien, en stap op zonder zadel.
In 3 keer veranderd je houding zo.... Ook ga je, door zonder zadel te rijden, in je paard zitten. IPV op je paard.
Je creert daar een beetje ruiter gevoel bij. Je voelt letterlijk wat er onder je gebeurd.
Zaligheid.....Zoals ik dat mag noemen.

xVeraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:56

SuperLiesje schreef:
Hallo :)

Ik ben nog bezig met het doorlezen van het hele topic, maar ik ben toch vast benieuwd wat jullie van dit beeld vinden?

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 7903_n.jpg

Even wat achtergrondinformatie:
Mijn haf is bijna 3,5 en sinds een maand of 2 ben ik heel rustig aan bezig hem te beleren onder het zadel. We krijgen zo'n 1x in de 2 a 3 weken les van Monique de Rijk van Atletische rijkunst.

De eerste maand hebben we alleen dingen op de grond gedaan. Werken aan de hand en longeren met enkele en dubbele longe. Sinds een maandje stap ik er ook af en toe even op voor hooguit een kwartiertje. We stappen dan beide kanten om, en sinds kort hebben we ook een beginnetje gemaakt in de draf. Ik laat hem aan de voorkant zo veel mogelijk "los". Ik houdt uiteraard wel contact maar ik "vraag" zelf nog niks van hem. Uiteraard krijgt hij wel alle ruimte om te zakken :)

Ik ben nog niet zo heel goed in het beoordelen van foto's, maar ik heb het idee dat hij hier nog wat op de binnenschouder valt (hoewel dat ook zou kunnen komen door de manier waarop de foto genomen is). We rijden hier op de volte. Verder heb ik mijn handen erg ver uit elkaar staan en dat ik mijn armen wat netter langs mijn lichaam mag houden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, brand los :)

Het ziet er relaxt uit! Alleen kijk je hier naar beneden, en je zou je polsen nog iets naar buiten kunnen draaien. Ook loopt je pony een beetje op de voorhand. Maar dat kan ik niet goed zien, omdat de foto uit een vervelende hoek genomen is ;) Meer kan ik er niet over oordelen, misschien
als er meer foto's zijn?

Liefs,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:00

Het ziet er zeker relaxed uit maar het lijkt bijna alsof ie elk moment ter aarde kan storten. :') Hij is hier ontzettend hangerig en niet actief. Lengte vind ik fijn als het enig nut heeft, dit is geen fijne lengte, hij gooit het hele gewicht op de voorhand wat zelfs voor overbelasting kan zorgen. Ook druk je als ruiter het gewicht op de voorhand doordat je zelf ook voorover hangt. Ik zou wat meer gaan werken aan actief draven zodat hij meer gewicht gaat zetten op die achterhand. Dan hoef je ook nog niks op de voorkant te doen behalve wat begrenzen.

Overigens vind ik het nog teveel een puppy en had ik hem persoonlijk nog even laten staan.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:16

xVeerah, mee eens! Ik moet echt leren vooruit te kijken, en handen rechtop houden! Tevens mag ik zelf ook wel wat rechterop zitten :)

Joolien, Hij is absoluut niet hangerig :) Hij loopt inderdaad wel wat op de voorhand, maar dat wordt ook versterkt door de hoek van de foto. Ik mag inderdaad een stuk rechterop zitten. Heb je ook tips over hoe ik hem actiever zou kunnen laten draven? We zijn echt nog helemaal in het beginstadium, dus de gasknop is absoluut nog niet bevestigd.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:42

SuperLiesje ben het eens met mijn voorgangers.. Het is ontspannen en braafjes en voor de rest gebeurt er niet zoveel. Je paard mag meer aan het werk. :P

Ik vind het trouwens wel grappig dat je zegt dat de hoek van de foto ervoor zorgt dat het paard nog meer op de voorhand valt. Waarom vind ik dat nou grappig, nou omdat juist deze hoek ook een goed dragende achterhand juist zou verstrekken. ;-)

Je hebt een erg leuke haflinger (mooi koppie!!), en vind het super om die ontspanning terug te zien! Want juist dat ontbreekt nog zovaak, mensen willen te snel resultaat en het mooie plaatje waardoor er al snel getrek en gepluk aan te pas komt terwijl alles begint bij de ontspanning, van daaruit kun je echt aan het werk met je paard. En jullie zij nu op dat punt dat jij en je paard best wat aan het werk mogen. :Y)

Dus hup hup rijden. :D
Ik vind 1 uitspraak van Bertie ook zo leuk, "uitrusten doe je niet op je paard maar doe je maar 's avonds op de bank!" :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:45

SuperLiesje schreef:
xVeerah, mee eens! Ik moet echt leren vooruit te kijken, en handen rechtop houden! Tevens mag ik zelf ook wel wat rechterop zitten :)

Joolien, Hij is absoluut niet hangerig :) Hij loopt inderdaad wel wat op de voorhand, maar dat wordt ook versterkt door de hoek van de foto. Ik mag inderdaad een stuk rechterop zitten. Heb je ook tips over hoe ik hem actiever zou kunnen laten draven? We zijn echt nog helemaal in het beginstadium, dus de gasknop is absoluut nog niet bevestigd.

Hij zal idd niet hangerig in je hand zijn maar wel in zijn lijf. De gasknop is wel belangrijk, ook in het begin. Dus probeer hem beter aan je been te krijgen en tempowisselingen te rijden. Dit hoeven maar kleine stukjes te zijn, 3 pasjes weg Maar hij moet dan wel actief op je been reageren. Als hij actiever wordt zal hij automatisch zijn hals wat meer gaan dragen. Ook aandraven moet bijv actief gaan, been is reactie. Hij hoeft nog niet weg te spurten maar wel meteen reageren.

Ik ga weer een paard pesten :D :P

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:18

_Marinke_, bedankt voor de complimenten :) Ik vind het veel en veel belangrijker dat mijn paardje zijn lijf goed leert te gebruiken dan dat het er voor het oog mooi uitziet. Zoals ik al aangaf heb ik geen ervaring met het beoordelen van foto's := Dat gaat een stuk beter als ik de hele beweging erbij kan zien, maar goed om te weten dat juist op zo'n foto een goed dragende achterhand te zien zou kunnen zijn.

Joolien, Bedankt voor de tip. Daar moeten we zeker nog aan werken!

Nogmaals, we zijn echt nog in het beginstadium, misschien is dat niet helemaal duidelijk in mijn eerdere post. Dit is denk ik de 4e keer dat ik daadwerkelijk een poging doe tot "rijden". Daarom ben ik opzich heel erg blij dat hij zich zo durft te laten zakken :) Het echte spieren trainen doen we vooral nog vanaf de grond. OHZ zijn we nu eigenlijk alleen nog bezig met gasknop aanleren (dus idd overgangetjes rijden), rechte lijnen rijden en voorzichtig wat sturen :)

Ik zal er flink mee aan de slag gaan, en hopelijk over een paar weken nieuwe foto's waarop vooruitgang te zien is ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:35

Ik vind hem idd ook heel jong en puppy ogen...
Had langer met hem door gegaan met grondwerk als ik jouw was.. Ik zie een hafje dat ongelooflijk slank in de spiertjes is.. Ik zou idd rustig aan beginnen met overgangen rijden (nu je toch al bezig bent :=). Werken aan evenwicht, en kracht om hem sterker te maken. Ook leren op zichzelf te lopen. :j
Niet te snel willen gaan.. Die foto's zien we vanzelf wel verschijnen. :j Denk dat voor jullie 'over een paar weken' zelfs nog wat te vroeg is om goede vooruitgang te zien.. Denk dat je daar gewoon minstens lekker een maandje voor door moet trainen. Alles op zijn tijd meid. Zoals je zelf al zegt, lekker rustig aan. Want ook in stap kan je veel overgangen maken en schakelen! Rustig aan wat figuren rijden. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:00

Rechtuit en tempocontrole is het eerste waar je aan werkt met een jong paard. Rechtuit en tempocontrole (gas en rem). Niet te veel figuren rijden nog ivm balans. 3 a 4 x per week een half uurtje erop bij een 3,5 jarige is voldoende. Daarnaast lekker grondwerken evt longeren en los.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:42

SuperLiesje schreef:
Nogmaals, we zijn echt nog in het beginstadium, misschien is dat niet helemaal duidelijk in mijn eerdere post. Dit is denk ik de 4e keer dat ik daadwerkelijk een poging doe tot "rijden". Daarom ben ik opzich heel erg blij dat hij zich zo durft te laten zakken :) Het echte spieren trainen doen we vooral nog vanaf de grond. OHZ zijn we nu eigenlijk alleen nog bezig met gasknop aanleren (dus idd overgangetjes rijden), rechte lijnen rijden en voorzichtig wat sturen :)

Ik zal er flink mee aan de slag gaan, en hopelijk over een paar weken nieuwe foto's waarop vooruitgang te zien is ;)

Ik vind het zakken leuk, maar dat doet bijna elk jong paard van nature als je ze het toe staat. Daar beneden is balans vinden makkelijk. Schakelen en voorwaarts gaan, dat hoor je van het begin te doen. Sturen is nog even helemaal niet zo belangrijk. Ik heb het liever wat zwart witter. Echte draf op bevel en echte stap op bevel. Niet dat halve tamme wat deze foto laat zien.

Besef svp wel dat je paard nog niet uitgegroeid is, nog behoorlijk wat spieren te kort komt en als je hem nu al een korte beweging gaat aanleren, je dat later dubbel op je brood krijgt. Laat je verder niet op het voorbeen zetten. Jij duikt mee met haar. Rechtop, been meer naar voren (hoe wil je anders straks achterwaarts of zijwaarts aanleren?)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:53

Bedankt voor alle nieuwe reacties!

LoveUggs , ik merk dat ik door je manier van typen (misschien bedoel je het wel helemaal niet zo belerend als het overkomt) hard mijn best moet doen om niet direct in de verdediging te schieten. Het klinkt (nogmaals, misschien bedoel je het wel niet zo) alsof je denkt dat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben. Ik heb natuurlijk de wijsheid niet in pacht, en heb nog zo ontzettend veel te leren, daarom doe ik alles onder begeleiding van een fijne instructrice en meld ik mij ook hier aan om van anderen te kunnen leren :)

Ik zit er niet vaker dan 2x per week hooguit 10 minuutjes op (afgelopen 2 maanden in totaal zelfs maar 4x erop gezeten). Voor de rest is het vooral werken op de grond, lol maken en lekker hele dagen niks doen in het land. Je hoeft dus niet bang te zijn dat we niet rustig aan doen :)

Veulen, ik ben ben mij er absoluut van bewust dat hij nog lang niet uitgegroeid is, daarom ook altijd korte sessies (ook met longeren, werken aan de hand etc) en veel afwisseling (waaronder ook regelmatig vrije dagen of zelfs een heel weekend of week vrij tussendoor). Een x in de 3 weken hebben we een uur les, maar dan wordt er vooral heel veel uitgelegd en is hij dus niet een uur aan het werk :) Het "sturen" wat we op dit moment doen is van de lange zijde afwenden en proberen recht over te steken :) We rijden verder nog geen figuren. We moeten eerst die tempo-controle meer onder de knie gaan krijgen :) Hier oefenen we ook op de grond veel mee! Heb jij (of 1 van de anderen) ook nog tips of oefeningen die ons hierbij kunnen helpen? Het gaat dan met name om het "gaspedaal", want de rem werkt uitstekend gelukkig :) Ik ben het ook roerend met je eens over mijn houding := daar moet echt hard aan gesleuteld worden!

P.s. Ik vind het nog erg moeilijk om dingen op de "juiste" manier te verwoorden, dus ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel! Zo niet, vraag gerust. Ik ga hier ongetwijfeld leren hoe ik me steeds duidelijker kan uitdrukken :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:17

Weet je wat het gewoon heel erg is, elk paard is anders en elk paard heeft zijn eigen tempo in het werk.

Het ene paard doet het goed bij 6 dagen in de week training, het andere paard juist bij 3 dagen. Het ene paard ben je juist bezig om rust en ontspanning in de training te houden terwijl je het andere paard juist een stuk actiever en sneller en wat 'explosiever' wil krijgen als het ware. ;)

Ik vind overigens niet dat iemand zich hoeft te verantwoorden voor hoe vaak hij of zij zijn of haar paard traint, dat is namelijk zo paard en persoons afhankelijk! Er zijn geen directe richtlijnen voor imo, in de zin van; 4 keer in de week een halfuur is goed. Iedereen heeft zijn of haar eigen trainingsmethode waar die zich prettig bij voelt en waarbij die merkt dat dat goed werkt voor hun als combinatie. :)

Als men maar bewust is van het paard, weet wat hij of zij doet en weet wat het gevraagde betekend voor het paardenlichaam. Dan is het toch goed? Ik neem aan dat we allemaal het beste voor onze paarden willen. :)

Maar goed.. dat is mijn bescheiden mening. :+

SuperLiesje, je zegt dat het gaspedaal nog een beetje lastig is. Maar zoals Veulen ook al zegt jou houding is ook naar voren en je gooit je eigen gewicht eigenlijk op de voorhand van je paard. Als je zelf op handen en knieën gaat lopen (nooit als kind eens zo 'paardje' gespeeld ofzo? :P ), maar kun je je dan inbeelden dat als iemand op dat moment jou schouders naar beneden heen drukt als het ware doordat diegene zijn gewicht op jou schouders legt dat het dan inderdaad lastiger word om vlotjes door te lopen (uhh kruipen dan)? :) Als diegene dan meer in het midden gaat zitten, zijn gewicht wat meer naar het midden heen verplaats het dan ineens een stuk makkelijker lopen(/kruipen) is? :)

Eigenlijk doe jij dus dat eerste bij je paard, probeer dus wat rechterop te gaan zitten en je gewicht wat meer naar het midden van je paard te verplaatsen. Als je het paard onder jou vandaan trekt dan moet jij gewoon met 2 voeten op de grond landen en mag je niet voorover of achterover vallen maar moet je gewoon blijven staan. Dan heb je namelijk je gewicht netjes in het midden. :) Dan is het voor je paard ook een stuk makkelijker om lekker door te lopen. ;)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:40

Marinke, dat klinkt zo ontzettend logisch! Ik ga er goed op letten de volgende x dat ik erop zit! Uiteraard zal ik mijn bevindingen hier dan ook even delen! Bedankt voor de uitgebreide uitleg :) dat vind ik aan mijn instructrice ook zo fijn, bijna alles wat ze uitlegd is zo logisch :) en met zo'n concreet voorbeeld erbij is het ook gewoon meteen duidelijk, hier kan ik wel wat mee! Eerst zelf eens uitproberen, en anders maar iemand ernaast zetten die "rechtop" roept als ik voorover dreig te vallen! Ik weet wel zeker dat als je Amando op bovenstaande foto onder mij weggetrokken had ik vol op mijn snufferd was gegaan :=

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dat ze goed loopt op deze foto's, haar hals zou iets hoger mogen zijn.
Voor de rest vind ik het er goed uitzien.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:45

SL: Het gaat mij er niet om hoe oud of hoe jong je op een paard gaat zitten (hell dan zou ik hypocriet zijn, ik reed als tiener op 2 jarige). Het gaat om het tweede deel van de zin. De korte beweging dus. Stel dat je elke dag korte stapjes maakt, en dan ineens vraagt iemand om je benen uitte strekken... Dat is lastig. Ik probeer je daar een beetje voor te waarschuwen, dat is namelijk een soort onbewuste bijwerking.

Je houding is niet slecht. Alleen ga je mee met je paard. Voor haar is dat voorbeen wel zo enorm makkelijk. Dat betekend dat het achterbeen niet in hoeft te buigen. Het kan stuwen in plaats van dragen en de voorbenen dragen dan het gewicht. Dit is bij het overgroot deel van de paarden zo. Maar dat wil je nu eigenlijk niet, dat veroorzaakt slijtage en zit niet lekker (echt niet, iedereen die een paard uit de achterhand heeft lopen zal dit bevestigen). In combinatie met een jong paard hoor ik dan vaak, "ze is zo wiebel", "het lijkt wel alsof ik er voorover af ga".

Je bent opzoek naar het gaspedaal. Nu die zit in dat achterbeen. Dus eigenlijk moet je daar wat mee gaan doen. En dat kan onder het zadel nog niet zo goed, omdat nog niet alle hulpen bevestigd zullen zijn. Maar er is een makkelijke manier, die je in de toekomst ook kan helpen. Gewoon simpele overgangen. Maar dan niet van stap naar een rustig drafje, nee. Je moet eigenlijk gaan voelen dat als hij gaat aansukkelen jij hem bij drijft. Nu moet je dat eerst leren voelen. Dat kan door schijnovergangen. Ga vanuit stap terug naar het halthouden. Doe dat een aantal keer op de zelfde plek in de bak. Na 4/5x zal je voelen dat je paard dat zelf gaat doen. Op dat moment drijf je hem naar voren. Je mag hem best even overvallen. Die eerste 3 passen zijn de motor... Die wil je, daarna word het meestal de eerste 30x veel minder, maar dat groeit wel.

Overigens geeft die overgang je straks ook controle wanneer je paard bv dreigt te stagneren in andere situaties. Alsmede blijkt het altijd op veel plekken nuttig te zijn.

Ik ben er dol op als iemand zegt, ik werk aan de hand. Dat bied zo enorm veel mogelijkheden. Alleen, welke oefeningen doe je nu? Ben fan van veel, maar het is zo nutteloos uitleggen als straks blijkt dat je 3/4 daarvan al doet.

(Overigens zo slecht druk je je niet uit. Het moet alleen nog even inzinken dat we hier niet bokt-gemeen zijn. We zijn hier positief en altijd vooruit bezig. Niks is hier ooit gemeen bedoel, hoe banketstaaf het soms ook klinkt. De verdediging mag weg, geen verborgen agenda's... Gewoon blij rijden)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:39

Kimberly520 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik vind dat ze goed loopt op deze foto's, haar hals zou iets hoger mogen zijn.
Voor de rest vind ik het er goed uitzien.

Is ze inmiddels al weer regelmatig? Is ze nagekeken?

Ze toont nog steeds erg gespannen in haar lijf. Ze loopt wat op d'r voorhand, en de kaak laat weerstand zien. Op de tweede foto zie ik een stuwende beweging (uitgestrekte draf? Daarbij hoort ook het achterbeen voorwaarts te bewegen en niet zo ver achter de massa).

Maar ik ben nog het benieuwdst naar een filmpje. Zeker gezien zijn onregelmatigheid eerder.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:39

Veulen, bedankt voor de tips, dat ga ik zeker uitproberen :)
Met betrekking tot het werken aan de hand zijn we ook echt nog in de beginfase :) Stelling op de volte en stelling op een rechte lijn. Ik begreep van mijn instructrice dat de volgende stap schouderbinnenwaarts is, maar daar zijn we nog niet mee begonnen :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:34

Zo wat een info hier weer <3

Morgen rij ik weer op de fries :) ik zal even kijken of er iemand foto's kan maken.
We werken hard en we zijn er nog lang niet. Want wat ik merk is dat hij enorm 'vast' zit. Hij is totaal niet soepel en heeft daarom moeite met meebuigen/ombuigen. Ik ben daarom erg bezig met omstellen en steeds met mijn hand mee in de buiging te gaan (als je dus de foto's ziet, zal je mijn hand niet netjes bij elkaar zien, omdat hij dan totaal niet buigt). Maar hij buigt vaak niet in zijn hele lichaam mee. Daarom... Veel voltes zodat hij zijn lichaam ook mee moet nemen in de buiging. Ik rij ook vaak 8tjes met hem :)
Hij is natuurlijk amper dressuurmatig gereden, en ik ben de enige die dat met hem doet/wil doen.
In zijn hoofd is hij niet rond, maa hij druk wel mooi zijn neusje steeds tegen de LL. Wat ik al een hele verbetering vind met het begin (hoofd omhoog + rug wegdrukken). Hij doet dit ook niet meer als ik wat druk op de teugels neem en ik kan hem steeds meer gaan vragen zonder dat hij in de wegdruk modus gaat. Zijn ontspanning is echt een belangrijk punt waar ik aan werk, want dat was vooral in het begin ver te zoeken.
Dan nu wat over zijn tempo: dat is gewoon slecht. Omdat hij de buiging en ontspanning al zo'n opgave vindt, kan hij het amper met zijn tempo bijhouden. Nou heeft hij ook een aandoening aan zijn longen waardoor het ademen moeilijker is. Maar toch pest ik hem altijd even om de lange zijdes even echt te knallen. Dan maakt het me niet uit waar die zijn koppie houd (maar niet in de lucht!) als ik maar contact heb en hij even lekker doorloopt. Want hij kan het wel, alleen alles tegelijk is gewoon teveel voor hem (voor nu). Ik ben echt HEEL TROTS op hem dat hij in zo'n korte tijd, zo'n verbetering heeft ondergaan.
Maar wat soms wel even moeilijk bij hem is, ik moet enorm opletten dat ik niet teveel vraag (en zeker niet te streng!) wat dan schiet hij (zoals ik al eerder schreef) in de wegdruk modus.

Zo nu ik dat even gezegd heb, de foto's komen morgen. Want ik hoor GRAAG wat beter kan!
(maar verwacht niet te veel verandering in een korte tijd, want hij heet het al zo moeilijk het arme ding)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:06

Hey, zondag en gister ben ik op de pony van mij zus gestapt en wilde graag van jullie weten wat jullie ervan vinden.
De pony is nu ruim 3 jaar onder het zadel, maar heeft nooit leren/durven (?) nageven.
Mijn zus rijdt met haar nu elke week een halfuur privéles sinds vorig jaar, sindsdien gaat het steeds beter.
Ze is heel erg bezig met rechtrichten, ontspanning en souplesse, want soepel is ze totaal niet, in elke bocht zet ze zichzelf weer vast en begint het loslaten weer van voor af aan.
Het ging gister al een stuk beter dan zondag, ik reed haar gister het eerste kwartier met slof, maar ik had er niet veel hulp van, dus heb 'm er toen afgegooid.
Ik ben vooral bezig geweest in de stap en de draf, omdat ze na de galop heel heet wordt. Er zit draver in haar, maar ik weet niet of het per se daar aan ligt.
Als ze loslaat is ze heel fijn te rijden, maar als ze zich vastzet hangt ze heel erg in de teugels en wilt ze alsmaar harder.
Mijn eigen houding is (nog steeds) slecht, op m'n eigen pony is die een stuk beter :=

Een moment dat ze er tegenin gaat, ze komt van achter niet mooi mee en heeft haar staart volledig tussen dr benen. (een teken dat ze niet ontspant) De slof is hier dan ook strak :(
Afbeelding

En twee foto's als ze loslaat, haar staart is los van dr kont en op de draffoto komt ze er van achter mooi bij, daarbij is bij de draffoto de nek het hoogste punt, maar bij de stapfoto niet helemaal, maar haar nek is wel van schoft tot nek gebogen.
Afbeelding
Afbeelding

Hebben jullie nog oefeningen om haar ook soepeler in het lijf te krijgen? Helaas kunnen we met haar niet longeren, omdat dit bij het inrijden fout is gegaan. Ik hoop dat daar ooit nog eens wat aan gedaan wordt.

Zelf heb ik: veel voltes rijden, niet op de hoefslag rijden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:15

Slofje hangt mooi los en er is ook niks op tegen als ie zo wordt gebruikt. Maar ik heb het idee dat je pony nog niet echt los laat (in de kaak).
Om meer souplesse te krijgen is voltes rijden heel goed en slangevolte's etc. Probeer dan wel de lengte buiging goed te houden (op deze foto is je pony naar buiten gesteld). En bijvoorbeeld eens een paar pasjes te wijken, terwijl je de schouder naar binnen houdt. Stel hem eens door (links bijvoorbeeld) totdat je paard echt loslaat (bit afkauwt). Op deze foto dus meer stelling naar links en minder strak op de buitenteugel rijden.