Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik heb helemaal geen talent voor paardrijden, maar merk dat we sinds kort toch echt op dreef raken
Wendy_Chewie schreef:Hey Joolien, bedankt alvast. Dat is inderdaad wat ik verwacht mijn mijn instructrice, dat ze me leert te voelen wat goed is en wat nietIk heb helemaal geen talent voor paardrijden, maar merk dat we sinds kort toch echt op dreef raken

Wendy_Chewie schreef:@Maralyn: Kan wel zijn dat ik soms vast zet, ja, is een valkuil. Ik moet beter leren timen wanneer te geven en wanneer te nemen. Daar werken we aan
Hoe bedoel je dat, dat mijn hakken te veel naar beneden staan? Ik bedoel, ik zie het wel, maar zo vallen mijn benen eigenlijk ontspannen. Zou ik mijn beugels langer moeten doen? Of bedoel je iets anders?

SuperLiesje schreef:Hallo
Ik ben nog bezig met het doorlezen van het hele topic, maar ik ben toch vast benieuwd wat jullie van dit beeld vinden?
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 7903_n.jpg
Even wat achtergrondinformatie:
Mijn haf is bijna 3,5 en sinds een maand of 2 ben ik heel rustig aan bezig hem te beleren onder het zadel. We krijgen zo'n 1x in de 2 a 3 weken les van Monique de Rijk van Atletische rijkunst.
De eerste maand hebben we alleen dingen op de grond gedaan. Werken aan de hand en longeren met enkele en dubbele longe. Sinds een maandje stap ik er ook af en toe even op voor hooguit een kwartiertje. We stappen dan beide kanten om, en sinds kort hebben we ook een beginnetje gemaakt in de draf. Ik laat hem aan de voorkant zo veel mogelijk "los". Ik houdt uiteraard wel contact maar ik "vraag" zelf nog niks van hem. Uiteraard krijgt hij wel alle ruimte om te zakken
Ik ben nog niet zo heel goed in het beoordelen van foto's, maar ik heb het idee dat hij hier nog wat op de binnenschouder valt (hoewel dat ook zou kunnen komen door de manier waarop de foto genomen is). We rijden hier op de volte. Verder heb ik mijn handen erg ver uit elkaar staan en dat ik mijn armen wat netter langs mijn lichaam mag houden.
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, brand los
Meer kan ik er niet over oordelen, misschien
Hij is hier ontzettend hangerig en niet actief. Lengte vind ik fijn als het enig nut heeft, dit is geen fijne lengte, hij gooit het hele gewicht op de voorhand wat zelfs voor overbelasting kan zorgen. Ook druk je als ruiter het gewicht op de voorhand doordat je zelf ook voorover hangt. Ik zou wat meer gaan werken aan actief draven zodat hij meer gewicht gaat zetten op die achterhand. Dan hoef je ook nog niks op de voorkant te doen behalve wat begrenzen.
Hij loopt inderdaad wel wat op de voorhand, maar dat wordt ook versterkt door de hoek van de foto. Ik mag inderdaad een stuk rechterop zitten. Heb je ook tips over hoe ik hem actiever zou kunnen laten draven? We zijn echt nog helemaal in het beginstadium, dus de gasknop is absoluut nog niet bevestigd.

SuperLiesje schreef:xVeerah, mee eens! Ik moet echt leren vooruit te kijken, en handen rechtop houden! Tevens mag ik zelf ook wel wat rechterop zitten
Joolien, Hij is absoluut niet hangerigHij loopt inderdaad wel wat op de voorhand, maar dat wordt ook versterkt door de hoek van de foto. Ik mag inderdaad een stuk rechterop zitten. Heb je ook tips over hoe ik hem actiever zou kunnen laten draven? We zijn echt nog helemaal in het beginstadium, dus de gasknop is absoluut nog niet bevestigd.
Ik vind het veel en veel belangrijker dat mijn paardje zijn lijf goed leert te gebruiken dan dat het er voor het oog mooi uitziet. Zoals ik al aangaf heb ik geen ervaring met het beoordelen van foto's
Dat gaat een stuk beter als ik de hele beweging erbij kan zien, maar goed om te weten dat juist op zo'n foto een goed dragende achterhand te zien zou kunnen zijn.
Het echte spieren trainen doen we vooral nog vanaf de grond. OHZ zijn we nu eigenlijk alleen nog bezig met gasknop aanleren (dus idd overgangetjes rijden), rechte lijnen rijden en voorzichtig wat sturen 
). Werken aan evenwicht, en kracht om hem sterker te maken. Ook leren op zichzelf te lopen. 
Denk dat voor jullie 'over een paar weken' zelfs nog wat te vroeg is om goede vooruitgang te zien.. Denk dat je daar gewoon minstens lekker een maandje voor door moet trainen. Alles op zijn tijd meid. Zoals je zelf al zegt, lekker rustig aan. Want ook in stap kan je veel overgangen maken en schakelen! Rustig aan wat figuren rijden.
SuperLiesje schreef:Nogmaals, we zijn echt nog in het beginstadium, misschien is dat niet helemaal duidelijk in mijn eerdere post. Dit is denk ik de 4e keer dat ik daadwerkelijk een poging doe tot "rijden". Daarom ben ik opzich heel erg blij dat hij zich zo durft te laten zakkenHet echte spieren trainen doen we vooral nog vanaf de grond. OHZ zijn we nu eigenlijk alleen nog bezig met gasknop aanleren (dus idd overgangetjes rijden), rechte lijnen rijden en voorzichtig wat sturen
Ik zal er flink mee aan de slag gaan, en hopelijk over een paar weken nieuwe foto's waarop vooruitgang te zien is

Het "sturen" wat we op dit moment doen is van de lange zijde afwenden en proberen recht over te steken
We rijden verder nog geen figuren. We moeten eerst die tempo-controle meer onder de knie gaan krijgen
Hier oefenen we ook op de grond veel mee! Heb jij (of 1 van de anderen) ook nog tips of oefeningen die ons hierbij kunnen helpen? Het gaat dan met name om het "gaspedaal", want de rem werkt uitstekend gelukkig
Ik ben het ook roerend met je eens over mijn houding
daar moet echt hard aan gesleuteld worden!

), maar kun je je dan inbeelden dat als iemand op dat moment jou schouders naar beneden heen drukt als het ware doordat diegene zijn gewicht op jou schouders legt dat het dan inderdaad lastiger word om vlotjes door te lopen (uhh kruipen dan)?
Als diegene dan meer in het midden gaat zitten, zijn gewicht wat meer naar het midden heen verplaats het dan ineens een stuk makkelijker lopen(/kruipen) is? 
Dan is het voor je paard ook een stuk makkelijker om lekker door te lopen.
dat vind ik aan mijn instructrice ook zo fijn, bijna alles wat ze uitlegd is zo logisch
en met zo'n concreet voorbeeld erbij is het ook gewoon meteen duidelijk, hier kan ik wel wat mee! Eerst zelf eens uitproberen, en anders maar iemand ernaast zetten die "rechtop" roept als ik voorover dreig te vallen! Ik weet wel zeker dat als je Amando op bovenstaande foto onder mij weggetrokken had ik vol op mijn snufferd was gegaan
Kimberly520 schreef:[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ik vind dat ze goed loopt op deze foto's, haar hals zou iets hoger mogen zijn.
Voor de rest vind ik het er goed uitzien.

Stelling op de volte en stelling op een rechte lijn. Ik begreep van mijn instructrice dat de volgende stap schouderbinnenwaarts is, maar daar zijn we nog niet mee begonnen

ik zal even kijken of er iemand foto's kan maken.