[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:05

Mette1998 schreef:
Ik zit zo in de knoop met het nagevelijk rijden..
Het ging heel goed aan het begin maar nu in de draf en galop doet hij het gewoon niet meer!
Ik blijf trainen, vooraal met mijn benen en minder met mijn handen maar het gaat lastig..
Hier staat ie stil, heb ik goede lengte in de hals of kropt hij te veel op? Hier hangen de teugels een beetje omdat ik
wou dat hij ging ontspannen, maar andere keren heb ik meer contact.

[ Afbeelding ]

Als je goed kijkt naar de verbinding hoofd-hals, dan zie je een propje rechts van de keelriem (langs de wang van paard). Dat is heel typerend voor paarden die in een valse knik lopen. Het gaat er niet alleen om of de lengte in de hals goed is, het gaat er ook om hoe de hals gebruikt wordt. Zo op het eerste gezicht vind ik de hals van je paard nu echt niet te kort, maar bij de verbinding hoofd-hals is je paard wel te kort. Om hem te leren het neusje er uit te durven doen, zal je met méér lengte in de hals moeten oefenen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:07

Joolien schreef:
Oh ja ik zou nog reageren. Ik voel me iets beter, in de zin van dat ik vannacht redelijk goed geslapen heb, gister had ik maar 3 uur geslapen ofzo, ik was echt dood :') mn zakdoeken zijn op en ik heb in een halve dag al een hele toiletrol erdoor gesnoven, ik wist niet dat een mens zoveel vocht in t hoofd kan hebben, heb ik dan toch een waterhoofd? _O-

Haha, op naar de volgende toiletrol? :(:) Dat verbaast mij idd ook altijd. Als ik eenmaal een verkoudheid op voel komen, weet ik dat ik er nog wel een maandje mee kan lopen... Zeker ook een rode neus nu ivm die schale toiletrol? :+

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:07

Haha ik heb vaseline naast me staan _O-

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:09

Mette1998 schreef:
Ik zit zo in de knoop met het nagevelijk rijden..
Het ging heel goed aan het begin maar nu in de draf en galop doet hij het gewoon niet meer!
Ik blijf trainen, vooraal met mijn benen en minder met mijn handen maar het gaat lastig..
Hier staat ie stil, heb ik goede lengte in de hals of kropt hij te veel op? Hier hangen de teugels een beetje omdat ik
wou dat hij ging ontspannen, maar andere keren heb ik meer contact.

[ Afbeelding ]

Ik zou me er in eerste instantie niet teveel op focussen. Je bent geconcentreerd op dat hoofd. Dan krijg je totaal niet wat je wil bereiken, en dat is ontspanning.
Geef het tijd, ga veel tempowisselingen rijden (mijn vorige bericht naar jou), en dan komt de lengte in de hals vanzelf, en gaat je paard vanzelf je hand opzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:13

Melissa, ik vind het longeren er al heel goed uit zien. Het zou alleen helpen om de bak af te zetten zodat je niet constant hoeft te sturen en te corrigeren zodat je nu ook wat meer los kan laten en ook wat meer lengte kan geven.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:14

Thanks voor jullie reactie! Gespannen was ik totaal niet. Tenminste, zo heb ik dat niet ervaren!. Ze liep die dag zo fijn dat ik echt ook fijner in mijn zadel zat. Ik moet meer voor me gaan kijken, want dan ga ik ook rechterop zitten. Misschien dat daardoor het beeld wat gespannen eruit ziet. Ik ga er nu nog meer op letten, want zo voelt het niet. En van mijn hakken weet ik... Het is zo moeilijk he, haha!

Mijn binnenhand gaat na de bochten ook gelijk los, dat is zo de bedoeling, haha. Ik ben inderdaad geneigd om vast te houden en dan vooral mijn linkerhand. Oh, wat heb ik nog veel leerpunten, haha!

Hier een kort filmpje van die les. Vinden jullie dan nog steeds dat ik er gespannen op zit? :o

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:17

ChelseaII schreef:
Ik ben af en toe een stille meelezer en ben wel benieuwd wat jullie van mijn foto vinden. Ik ben altijd veel te veel met de voorkant bezig geweest en was ook vaak best streng (lees: vasthouden). Ik heb nu eindelijk een beetje het idee dat ik de goede kant op ga, hoewel ik het nog steeds erg moeilijk vind en mijn paard ook. Die hangt het liefst op mijn handen en loopt dan niet op eigen benen. Ik heb nu les op de AdB methode, vandaar dat mijn binnenhand hoger staat dan normaal. Deze foto is gemaakt vlak voor een bochtje, vandaar mijn hoge binnenhand. Hier hoef ik ook geen 'commentaar', want ik snap dat sommige mensen deze wijze niet goed vinden, maar voor mij en mijn paard werkt het wel erg goed :-D.

Wat ik van de foto zelf vind: paard loopt op eigen benen en spant haar buikspieren aan. Paard loopt actief en redelijk goed op de achterhand. Ik ben iig zelf erg blij met dit beeld. Aan mijn houding mag nog meer gewerkt worden...

[ Afbeelding ]

http://1.bp.blogspot.com/-y0mPP8fxEW8/U ... +links.jpg

Zo liep ze eerst:
http://4.bp.blogspot.com/-kVeII0fAs3A/U ... rechts.jpg

Ontzettend leuk dat je ook een oude foto plaatst *\o/*

Weet je wat ik zo opvallend vind aan jouw foto's?
Op de eerste foto zie je de rug een beetje opbollen, maar niet helemaal. Dat niet helemaal zie je bij de lendenen, het paard kantelt zijn bekken nog niet.
Op de laatste foto (de oude) zie je een meer vloeiende overgang bij de lendenen, maar steekt de achterhand wel weer meer af ten opzichte van de voorhand (meer stuwend; meer gewicht op de voorhand).
Hoewel je op de oude foto je paard actiever in het achterbeen had, heb je nu meer ontspanning in de rug en daardoor meer gedragenheid.

Ik vind je paard nu wel in evenwicht lopen op voor- en achterhand, maar ik vind haar niet actief genoeg van achter. Waarschijnlijk vond jij dat op dat moment ook, gezien je houding. Ik zou er aan gaan werken dat hij beter op je been reageert, zodat je niet met je heup hoeft in te knikken om reactie te krijgen op het aanknijpen (het is hier echt knijpen in plaats van aanspannen) van je been.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:19

Kyarahh schreef:
Heb hier een tijd geleden eens een foto geplaatst dacht ik, en ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie er nu van vinden :)? Is van vanmiddag.

[ Afbeelding ]

Kyarahh schreef:
Zelf vind ik dat ik (te) strak op hem zit, terwijl dat tijdens het rijden juist helemaal niet zo voelt. Ik vind zijn houding wel redelijk netjes, hij mag wat ronder denk ik (?). En ook wat actiever. Het is in ieder geval nog lang niet zo dat alles voor elkaar is, om even op de laatste vraag te antwoorden. Zeker niet zelfs, maar ik hoopte dat er misschien bokkers waren die nog wat tips hadden? Heb wel goed les (niet betweterig bedoeld), maar meerdere zien natuurlijk meer dan 1 :D.

Helemaal niemand die tips voor ons heeft :)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:19

Ik vind hem grotendeels over zijn tempo lopen en daardoor valt ie helemaal uit elkaar. Je ziet ook dat hij zijn achterhand niet meekrijgt want als je de bocht in gaat zwaait hij gigantisch uit. Ook zie je hier weer hoe op het verkeerde been lichtrijden een nadeel kan zijn, hij verliest meteen tact in de wending omdat je het binnen achterbeen belast.

Ik kan niet goed zien hoe jij hier zit, jullie lopen in elkaar over qua kleur :')

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:22

Thanks voor je reactie! Grappig zeg, om te zien hoe andere mensen zo dingetjes uit je foto's kunnen halen. Dit was onze tweede les en we zijn inderdaad bezig om haar actief te maken en beter voor het been te krijgen. Ze is inderdaad nog niet actief genoeg van achteren, maar hier zijn we flink mee bezig!!

@Joolien; haha, het is inderdaad wel een wat donker filmpje he? Verkeerde been lichtrijden is me niet eens opgevallen!! Wat stom zeg! Is iig niet bewust gedaan! Dat uitzwaaien is ook een oefenpunt van ons. We moesten steeds op de hoefslag rijden en dan krijg je van dit soort bochtjes. Pffff, nog veel werk dus!
Laatst bijgewerkt door ChelseaII op 11-03-13 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:23

Kyarahh schreef:
Kyarahh schreef:
Heb hier een tijd geleden eens een foto geplaatst dacht ik, en ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie er nu van vinden :)? Is van vanmiddag.

[ Afbeelding ]

Kyarahh schreef:
Zelf vind ik dat ik (te) strak op hem zit, terwijl dat tijdens het rijden juist helemaal niet zo voelt. Ik vind zijn houding wel redelijk netjes, hij mag wat ronder denk ik (?). En ook wat actiever. Het is in ieder geval nog lang niet zo dat alles voor elkaar is, om even op de laatste vraag te antwoorden. Zeker niet zelfs, maar ik hoopte dat er misschien bokkers waren die nog wat tips hadden? Heb wel goed les (niet betweterig bedoeld), maar meerdere zien natuurlijk meer dan 1 :D.

Ik vind je streng in je hand en hoe komt dat? Omdat je je hand wat omlaag drukt en met je bovenlichaam naar voren zit. Dan zet je je hand bijna vast. Je ziet ook bij je paard dat hij niet mooi rond is in de hals, eigenlijk het enige wat hij doet is zijn hoofd inknikken, verder gebeurd er niks in het lijf.
Ga goed met je billen in het zadel zitten en je handen mooi voor je uit, je elleboog hand bit moet 1 lijn zijn. Ga hem eerst actiever maken, dus zonder aan het hoofd te zitten maar alleen met licht contact overgangen rijden, schijnovergangen, vertragen op je zit door langzamer licht te rijden zodat je niet aan de mond hoeft te zitten en actief weg draven vanuit stap. Als je paard het lijf goed aan het werk zet zul je zien dat hij in de hals al vaak een stuk losser worden. Zoek ook instructie die vanuit de achterhand gaat werken en niet alleen maar aan de voorkant.

Succes :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:24

@Kyarahh, mag idd veel actiever. Probeer meer toe te staan, ipv een strakke (?) hand. Veel tempowisselingen, je paard kruipt achter de loodlijn. Veel wisselingen, veel overgangen, enz enz.

@Joolien, ik heb helaas geen mogelijkheid om de bak af te zetten, heb er de spullen niet voor, anders had ik dit gedaan, aangezien het me de volgende keer ook gezegd is.. Gelukkig weet hij dat als we longeren, dat hij op een volte om me heen moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:25

ChelseaII schreef:
Thanks voor je reactie! Grappig zeg, om te zien hoe andere mensen zo dingetjes uit je foto's kunnen halen. Dit was onze tweede les en we zijn inderdaad bezig om haar actief te maken en beter voor het been te krijgen. Ze is inderdaad nog niet actief genoeg van achteren, maar hier zijn we flink mee bezig!!

Er is een groot verschil tussen activiteit en tempo, ik denk dat als je hem actief maakt met been maar dat opvangt met zit en hand je veel sneller bereikt wat je wilt, die achterhand actiever. Nu loopt hij uit elkaar en van de achterhand af, dus heeft het denk ik weinig zin.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:32

Dank je voor de tips! Je hebt helemaal gelijk.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:36

Kyarahh schreef:
Kyarahh schreef:

[ Afbeelding ]

Kyarahh schreef:

Ik vind een foto (of film) van een wedstrijd nooit zo representatief wat betreft de trainingsvisie van de combinatie.
Bij jouw foto zie je een paard dat stapt, maar ik denk dat dit in een training er anders zou uitzien. Je zit iets voorover (wil je soms sneller of van gang veranderen? Of probeer je paard te ontlasten?), maar je handen heb je juist naar je toe (wil je je paard langzamer? of wil je hem korter in de hals maken?). Het is een beetje tegenstrijdig dus.. Ik vind dat het paard de achterhand er te weinig bij heeft, maar ik zie ook niet wat op het moment van de foto het doel was van de amazone. Dat doel is denk ik om zo constant mogelijk de andere kant van de bak te bereiken, omdat dit tijdens een wedstrijd is. Maar ik neem aan dat dit er tijdens de training anders uit zou zien. Hoe kan ik dan tips geven?
Mijn tip zou dan zijn: probeer tijdens wedstrijd net zo te rijden als thuis. Hier zou je paard actiever van achter mogen, vraag dat tijdens de wedstrijd van ook gewoon. Probeer de wedstrijd niet te "overleven" maar wel te blijven rijden en trainen (met tot doel een soepel paard).
In mijn lessen noem ik zo'n plaatje "je zit op je handen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:36

Je kunt er wel van alles in rijden maar als je niks opvangt ben je alle energie weer kwijt :D

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:40

Bedankt voor de tips allemaal! Ga er in ieder geval mee aan de slag, hopelijk zien we over een tijdje resultaat :D!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:41

Hoihoi,

Hier een trouwe meelezer.
Nooit het lef gehad om een foto te plaatsen, ten eerste omdat ik wéét dat het niet de perfecte plaatjes zijn en ten tweede omdat het er hier niet altijd even gezellig aan toe ging haha.

De laatste tijd vind ik het vooral heel erg interessant in dit topic en is de sfeer heel toegankelijk.
Ik ben met mijn paard nog helemaal niet zo bezig met aan de teugel rijden, we hebben veel problemen achter de rug en lopen nog steeds tegen heel wat ellende aan. Ik ben in ieder geval weer bezig met rijden en dan voornamelijk basis werk. Dus tempocontrole, contact op beide teugels, wat sturen op mijn zit etc, waardoor hij dus eigenlijk vanzelf gaat nageven (hij staat open voor mijn hulp) en in de aanleuning gaan lopen.

Ik wil jullie eigenlijk niet teveel voor informatie geven, maar zal het leuk vinden als jullie een momentopnamen van afgelopen vrijdag willen beoordelen. Een moment waarvan ik zelf denk dat het wel een mooi plaatje is, maar ik ben benieuwd naar de mening van anderen.

Zelf ben ik wel tevreden met het beeld, waarom ik er zo tevreden mee ben wil ik jullie later vertellen, want ik ben bang dat ik misschien al te veel informatie weg geef.

Mag ik mijn foto hier plaatsen?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:43

Bedankt allemaal!
Het is ook zeker niet zo dat ik nu meteen een pony wil die met zijn neusje naar beneden loopt, het duurt natuurlijk wel even maar nu heb ik in ieder geval tips hoe ik er naar toe kan werken! Veel overgangen, voltes, lengte maken.. Ik ga er mee aan de slag :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:44

jameyskatje schreef:
Hoihoi,

Hier een trouwe meelezer.
Nooit het lef gehad om een foto te plaatsen, ten eerste omdat ik wéét dat het niet de perfecte plaatjes zijn en ten tweede omdat het er hier niet altijd even gezellig aan toe ging haha.

De laatste tijd vind ik het vooral heel erg interessant in dit topic en is de sfeer heel toegankelijk.
Ik ben met mijn paard nog helemaal niet zo bezig met aan de teugel rijden, we hebben veel problemen achter de rug en lopen nog steeds tegen heel wat ellende aan. Ik ben in ieder geval weer bezig met rijden en dan voornamelijk basis werk. Dus tempocontrole, contact op beide teugels, wat sturen op mijn zit etc, waardoor hij dus eigenlijk vanzelf gaat nageven (hij staat open voor mijn hulp) en in de aanleuning gaan lopen.

Ik wil jullie eigenlijk niet teveel voor informatie geven, maar zal het leuk vinden als jullie een momentopnamen van afgelopen vrijdag willen beoordelen. Een moment waarvan ik zelf denk dat het wel een mooi plaatje is, maar ik ben benieuwd naar de mening van anderen.

Zelf ben ik wel tevreden met het beeld, waarom ik er zo tevreden mee ben wil ik jullie later vertellen, want ik ben bang dat ik misschien al te veel informatie weg geef.

Mag ik mijn foto hier plaatsen?

Tuurlijk mag dat! Teveel informatie, wat is te veel? :p

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:45

hihi, nou ik hoop eigenlijk op jullie pure en objectieve commentaar voordat ik met allerlei smoesjes en verzachtende redenen aan kom en mezelf bij voorbaat al ga verdedigen :P

Nou daar gaat ie dan:
Afbeelding

Als jullie het leuk vinden om streepjes enzo te zitten, dan vind ik dat ook super interessant trouwens!
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 11-03-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:47

jameyskatje schreef:
hihi, nou ik hoop eigenlijk op jullie pure en objectieve commentaar voordat ik met allerlei smoesjes en verzachtende redenen aan kom en mezelf bij voorbaat al ga verdedigen :P

Nou daar gaat ie dan:
[ Afbeelding ]

Het is juist de bedoeling dat je eerst zelf zegt wat je van de foto vind. Je eigen commentaar, wat kan er verbeterd worden, enz enz. Wat is goed?

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:53

Dan waag ik het er ook maar op. :D
Ik vind zelf wel dat ze erg vooruit is gegaan ! De linker foto was van de zomer, toen reed ik haar nooit maar enkele keren. Ik heb natuurlijk wel nagevelijkheid hierbij gevraagt, en bij de rechter rijd ik haar vast. Ze mag alleen wel nog iets meer met haar neusje zakken, maar hier word aan gewerkt. Heeft iemand nog verbeter punten?

Afbeelding

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:55

oo ok, dat wist ik niet.
Nou bij deze.

Dit paard heb ik nu een half jaar.
Hij heeft me er al best vaak af gegooid waardoor ik erg bang van hem ben geworden. Hij heeft te koop gestaan, ik heb lange tijd niet durven rijden en er een vrij grove ruiter op gezet (waar ik spijt van heb).

Hij was ontzettend sterk. Zo sterk, dat ik dagelijks armpijn had. Hij ging ook 9 van de 10 keer met zijn hoofd omhoog, alsof hij zijn kaak vast zette, de onderhals erop en dan kon ik niets meer.
Door mijn eigen spanning en angst heb ik hem teveel aan de voorkant vast gehouden en willen controleren, waardoor hij alleen maar sterker werd en helemaal verkrampte in zijn rug.

Het heeft lang geduurd voordat ik weer durfde te rijden, we zijn er nog niet, maar ik zit er tenminste weer op!
Nu doen we oa klassieke dressuur en beginnen we met voorwaarts neerwaarts om vanuit daar de buitenteugel een stukje meer aan te nemen zodat hij wat omhoog komt zegmaar. Zijn rug is tegenwoordig weer kneedbaar, eerst was het een plank, hij is zelfs kreupel geweest aan zijn voorbenen door rugpijn. Zijn rugspieren zijn nu lekker zacht, maar wel slap geworden, wij moeten dus weer wat meer gaan trainen.

Op deze foto vind ik het fijn dat zijn achterbeen lijkt onder te treden (zijn zwakke achterbeen, rechts achter, we hebben ook veel moeite met de linker galop), zijn buikspieren lijken aangespannen en zijn rug lijkt te bollen. Ik kijk voor me ipv naar beneden, dat is voor mij ook een teken dat ik bezig ben met rijden en niet met friemelen aan de voorkant. Hij voelde ook erg licht in mijn hand, ik had helemaal geen pijn in mijn armen en voelde wel mijn paard, dus dat was een fijn gevolg.

Voor een correct plaatje mag hij denk ik nog wel meer op de achterhand en wat meer omhoog in zijn schouder, hij lijkt niet heel veel vrijheid bij de voorbenen te hebben. Mijn benen natuurlijk netjes lang (hij is flegmatiek en ik moet er best hard aan werken om hem aan het lopen te houden, dus trek ik snel mijn hak op). Ik zal mijn handen nog meer willen dragen en het lijkt alsof ik wat achterin het zadel zit valt me nu op. Misschien omdat ik sinds deze week mijn beugels een gaatje korter heb gedaan:S?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:56

Al een mooie verschil te zien dropsleutel. Probeer maar eens als ze loopt op foto 2 te kijken of je vanuit hier wat meer lengte kunt krijgen maar vooral omlaag, dat ze haar hals laat vallen. Ze mag niet langer worden. En niet je teugels losgooien maar heel langzaam wat lengte geven en dat aanvullen met been.