vur schreef:nombrado schreef:oeps...ben ik dan een man?
Dan een man in een verkeerd lichaam misschien?
Dat wordt dan wel erg ingewikkeld. Een man in een verkeerd lichaam, die op mannen valt

Kdacht altijd dat vrouwen meer van het voelen waren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:En ook het voelen dient geleerd zijn.
Professor schreef:Het aanvoelen van het rijden, en ook andere sporten moet gecontroleerd zijn.
Waarom, omdat het gevoel moet leren wat goed en fout is, dat is niet alleen met paardrijden zo maar met elke technische sport.
Het is vaak zo dat men denkt dat het "goed" aanvoelt maar in werkelijkheid is het geheel niet "goed".
Daarom is het meestal zo dat talenten vaker door de mand vallen in de sport als sporters die er voor moeten "werken" wanneer dit samen gaat gevoel en talent dan dient men er toch aan te "werken".
Juist omdat men dan leert het goede aanvoelen te leren en te bevestigen.
nombrado schreef:niet als die 2 op de juiste manier in verbinding staan........
het voelen gaat sneller dan denken. Het doen kan een gevolg zijn van voelen (hetzij onbewust)
Het denken is een verlengstuk (werktuig) van voelen. Alleen wordt het tegenwoordig andersom gebruikt.:-(
(was reactie op cherie)
oji schreef:Elk leerproces gaat van onbewust/onbekwaam naar bewust/onbekwaam naar bewust/bekwaam naar uiteindelijk onbewust/bekwaam. Alleen in het eerste en het laatste stadium is denken dus geen essentieel onderdeel van het leren. Pas in het allerlaatste stadium kun je dingen goed doen, zonder er bij na te denken. Mensen die denken dat ze al in het laatste stadium zitten, maar dat in werkelijkheid nog niet zijn, zitten dus feitelijk nog in het stadium onbewust/onbekwaam en hebben nog een lange weg te gaan. Dit zijn er volgens mij nog een helehoop. Zelf zit ik zeker nog niet in het stadium onbewust/bekwaam en doe wel veel met mijn gevoel, maar denk er zeker nog bij na hoe verder te handelen. Daarnaast denk ik dat niemand in alle situaties en alle oefeningen op elk paard volledig onbewust/bekwaam zal zijn. Er zijn altijd paarden of nieuwe problemen die je toch weer aan het denken zullen zetten, waarmee je aan de slag moet gaan om uiteindelijk ook met dat dier of in die oefening weer volledig intuitief op je gevoel kan handelen. Volgens mij zou het ook verrekte saai worden als geen enkel dier of geen enkele nieuwe uitdaging je meer aan het denken zet.
terpentijn schreef:Meelezer: zeer vermakelijke en reuze zinvolle conversatie zo.
Heeft niemand wat aan.
Overigens wil ik nog wel eens terug komen op het inmiddels oeroude gegeven (want ik weet niet hoeveel posts terug) van Aillil over lichtrijden op het juiste of expres op het verkeerde (als zo iets bestaat) been.
Ik was toen nogal onaardig, want de vraag was hoe je dit dan doet op een rechte lijn of buiten rijdend. Dat vatte ik op als een vraag, die wat mij betreft voor zichzelf sprak.
Dat "juiste been" bestaat in feite niet, rij je rechte lijn kies je zelf, rij je buiten, wissel je gewoon af, heel simpel. Rij je een gebroken lijn lichtrijdend, zit je door in het midden.
Zit je weer op het "juiste been" toch?
Doorzittend heb je nergens last van.
Ging het niet over Modern versus Klassiek?
Ik mis HorseyFries al een tijdje?
Professor schreef:Wanneer je rijdt op een paard dus werkelijk met oefeningen bezig bent, dan dien je toch eerst je lichaam onder controle te hebben, en precies juist precies weten wat je doet.
Wanneer men leert te rijden op een paard dan dient men dat als eerste te leren, het zitten de onafhankelijke zit, en dit onafhankelijk zitten leren kan men alleen wanneer men niet instinctief dingen doet maar juist weet wat men doet, en waarom men dat doet, en dat is rijtechisch gevoel ontwikkelen.
En steeds weer aan jezelf werken maar dan altijd met instructie van onderaf, omdat dat wat je zgn voelt weleens totaal verkeerd kan zijn.
vur schreef:Als Hermelientje het daarmee eens is, dan zal ik het laten rusten.
Trouwens, ik heb weer iets gevonden.
http://www.youtube.com/watch?v=NUJysWdleUA
Johan heeft het hier over het sporen van het binnenachterbeen, te veel hand gebruik, het afbuigen van de hals op de verkeerde plek, het stuwen en dragen van het achterbeen en misschien nog wel meer. Ik ben pas halverwege met kijken, maar vond het na de helft al de moeite waard om te delen.
Ik zie dit toch liever dat de kin op de borst.
Hermelientje schreef:Wat gezegd wordt van de halve ophouding en het paard op het achterbeen zetten dat is mij helemaal duidelijk (zoals ook in het filmpje van Laura B.). Maar als je de halve ophouding ook gebruikt om aandacht (of attentie) te vragen van je paard hoe reageert je paard dan, wat doet je paard dan concreet, hoe merk je dat je inderdaad aandacht krijgt? En krijg je dan aandacht van je paard zonder dat je hem meer op het achterbeen zet? Zo ja, hoe weet je paard dan wanneer je alleen maar aandacht vraagt en wanneer je hem meer op het achterbeen wilt zetten als je het allebei met een halve ophouding doet?