[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:13

little_birdy schreef:
ten eerste zou je alstublieft even op je taal willen letten ?
er is weinig van te maken zo,
ten 2e

ik zie een heel gespannen paard die letterlijk met zijn kop in de krul loopt en niet fijn door het lijf is
blijf eens van die voorkant af en ga met je zit rijden en niet met je handen

de 2e foto zie ik geen actief paard
weer die kop in de krul en geen verbinding van achter naar voren ?

heb je les :)

dit was @ moonvefer oid

Ja ik heb les..

Sjolvir, Hij was idd erg op lettend op van alles,,, * Honden * paarden * mensen * dekens weet ik veel wat er nog meer te zien was ,;)

Veulen : als ik me been aan leg sgiet hij al weg waarsheideijk daarom me benen ook na voren doe,

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:18

moonforever schreef:
Veulen : als ik me been aan leg sgiet hij al weg waarsheideijk daarom me benen ook na voren doe,

Nogmaals als je je paard nooit normaal rijd kwa houding, gaat hij ook niet dressuurmatig lopen. Simpel omdat hij nooit de optimale balans kan vinden. Een goed aangereden paard snapt echt wel dat hij niet zomaar mag wegschieten als er op een normale plek een been ligt. (en mijn 4 jarige kunnen dat al na 5x er op en zelfs mijn 11 jarige PRE wist dit na 3x)

Het ligt niet aan het paard!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:24

Kabayo schreef:
deniseqn schreef:

Ja, sorry, ik bedoelde Gogue :oo

Hier een mooi voorbeeldje dat een hulpteugel meer kwaad dan slecht doet -:(-
http://www.youtube.com/watch?v=nL-KXvpOk9U

Met stang en trens ga je rijden vanaf dat het is toegelaten en dat is dus vanaf club 1. Ik denk dat dat ongeveel L niveau is. Als je club 1 rijdt mag de gogue eraf en de stang erin 8)7

Ik zie geen bit in de mond van het paard? Of ben ik nou zo blind :=?

lol ik ook niet

Zit er wel hoor, kan je goed zien als ze halthoudt om te groeten. Je ziet ook vaak de mondhoeken omhoog gaan als ze trekt en de mond open gaan en dan zie je de mondhoeken ook goed bewegen door het bit. Moest dit bitloos zijn dan zijn de mondhoeken niet zo hoog en zie je ze ook niet bewegen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:35

Was per ongeluk veels te vroeg voor mijn les.
Slangenvoltes, voltes, 10 m slangenvoltes, pasje sb, pasje travers, stukje appyeren (voor zover zoiets bestaat in stapland), alles in stap
gewoon om de tijd de doden die ik te vroeg was, zonder hem al te moe te maken voor priveles.
Ergens ging er een lampje branden :)* , vraag me nu alleen af,
waar dat lampje voorheen -O- was en wanneer dit euvel er in geslopen is en waarom er nooit iemand wat van gezegd heeft.
Ik zit te veel op links. 8)7 8)7 8)7 ^) ^) ^) ^)
Ja, gewoon teveel op links, bedacht ik ineens al stappend in de bak.
In de catagorie, hoe kom je erop en hoe kom je eraf, dus maar iets meer op rechts gaan zitten.
En ja, dan liep Toobs beter, dus conclusie, ik ben ergens te veel op links gaan zitten, maar wanneer????? %)
Nog even tijdje staan kwekken met iemand die langs liep (wat moet je anders met 3 kwartier? |o )
En 10 minuten voor aanvang van mijn les, zijn dekentje er maar eens afgetrokken.
En gelest.

Hij liep lekker, gelukkig, want gisteren was dramatisch (mede met dank aan de opzittende).

Maar jemig.. dat meer op rechts zitten, arrhgggghhhh, waarom heb ik dat nou niet eerder ontdekt?
Dan heb ik het nog niet over mijn linker schouder die ik terug moet houden en mijn rechter spook voetje en en en en.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:45

Sjolvir schreef:
waar dat lampje voorheen -O- was en wanneer dit euvel er in geslopen is en waarom er nooit iemand wat van gezegd heeft.

Dit he, dit gebeurt vaker. Onbewust leer je iets, en mensen zeggen het niet duidelijk genoeg en dan heb je een fout. Afleren pure ellende.

Ik sta op een grote stal en af en toe vraagt er wel eens iemand... "Ah mag ik eens op die van jou?" in het kader van sociaal zijn zeg ik vaak wel ja. Wel met de waarschuwing dat ze moeilijk is en dat ze straft met ijzeren hand. Ze vind de fout en...
Vandaag ook, leuk meisje met dito schattige pony. Of ze even op Roos mocht. Ja hoor, leef je uit. Ze was al moe dus ik zag er geen kwaad in.

Tot roos na half rondje d'r hoofd in de lucht miepte en fluitend begon te kijken. Bijrijdster en ik aan de kant "die heeft een te strakke hand" Na 3 rondjes was ze er achter, maar toch elke keer de fout in. Kind was een leerervaring rijker. "Tjonge dat dressuurrijden op zo 1 is toch moeilijker dan ik dacht" Ze kent nu in ieder geval d'r fout en hopelijk doet ze er iets mee.

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:46

@MarlonNaldo, eerst maar eens lekker balans opbouwen met je paardje. Het rennerige kan volgens mij ook daar vandaan komen. Als hij meer spieren krijgt en beter in balans komt, dan kan hij ook zijn tempo beter constant houden. Nu kost hem dat heel veel kracht.
Een stap tegelijk.

Ben je naam even vergeten (schaam schaam), maar bedankt voor de boekentip. Die komen op mijn toch al veel te lange lijst :o

@Sjolvir, Aan de andere kant... je komt er wel achter dat het zo is... En hoe kom je er aan??? Hoe kom je er af bedoel je!! Kan me voorstellen dat het irritant is. Knikt je paard niet aan één kant in, waardoor jij op links gezet wordt?
Maar waar drie kwartier te vroeg zijn al niet goed voor is.

Zo probeer ik af te komen van mijn euvel dat ik mijn rug hol trek.
De ene keer denk ik dat ik het eindelijk uitgevonden heb en dan kan ik ineens wel doorzitten en is mijn paard veeeel beter aan het been (logisch, want ik rem dan niet)
En de volgende dag ben ik het dan weer compleet kwijt. Hoezo frustrerend...??? |o

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:49

Sjolvir schreef:
Slangenvoltes, voltes, 10 m slangenvoltes, pasje sb, pasje travers, stukje appyeren (voor zover zoiets bestaat in stapland), alles in stap
gewoon om de tijd de doden die ik te vroeg was, zonder hem al te moe te maken voor priveles.
In de catagorie, hoe kom je erop en hoe kom je eraf, dus maar iets meer op rechts gaan zitten.
En ja, dan liep Toobs beter, dus conclusie, ik ben ergens te veel op links gaan zitten, maar wanneer????? %)
Nog even tijdje staan kwekken met iemand die langs liep (wat moet je anders met 3 kwartier? |o )
En 10 minuten voor aanvang van mijn les, zijn dekentje er maar eens afgetrokken.
En gelest.

Hij liep lekker, gelukkig, want gisteren was dramatisch (mede met dank aan de opzittende).

Maar jemig.. dat meer op rechts zitten, arrhgggghhhh, waarom heb ik dat nou niet eerder ontdekt?
Dan heb ik het nog niet over mijn linker schouder die ik terug moet houden en mijn rechter spook voetje en en en en.

Hoelaat had je dan les? Ik had je wel even gezien maar niet zien rijden en toobs ook niet gezien

Gisteren mezelf gefilmd. Ik schaam mezelf echt voor mn contactteugel. Dus vandaag extra op gelet en hee paard liep ineens stukken beter en mooi opwaarts.
In appuyement zat ik hem tegen en trok ik met 1 been heel erg mijn knie op dus vandaag ook weer op gelet en paardlief deed het supergoed! Galop gaat ook steeds beter en hij begint al krachtiger van achter te worden ik helemaal happy. Buiten dat hij de jas van sjolvir erg mooi vond en mijn vader erg interessant heeft die zich voorbeeldig gedragen met dit weer *\o/*

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:50

maralyn schreef:
Als hij gaat rennen, geeft hij dus niet na.
Zou je eerst willen opzoeken wat nagevelijk heid is?

Als hij je hand volgt, zou hij jou met zijn mond volgen als jij je handen naar voren doet. Dan zou hij zijn hoofd en neus ook naar voren doen.
Longeren? eerst maar zonder iets. En daarna met een longeerhilfe van EJ, tenminste dat is mijn ervaring.
Dat dwingt een paard niet, maar geeft het paard de mogelijkheid om met zijn hoofd in de rondte te lopen.
Hij zal in een boog lopen en vanuit achteren naar voren lopen.

Als je een rem wil hebben zonder je handen...Heb je al eens bedacht wat zitwerk en lieswerk kan doen?
Hoe je dat moet uitvoeren?
Dan heb je eigenlijk niet eens teugels nodig.
Je paard zou inprincipe moeten kunnen lopen op jou kuit (drijf-stuur) je liezen (Rem en stuur van voren) en zit (jou rem en gas. Zwaar is rem, licht is gas)

Hier zijn we ook al druk mee bezig maar als je dus uitschuift dan verneld hij zijn pas, en dit kan ook nagevelijk.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:52

Coeffie schreef:
@MarlonNaldo, eerst maar eens lekker balans opbouwen met je paardje. Het rennerige kan volgens mij ook daar vandaan komen. Als hij meer spieren krijgt en beter in balans komt, dan kan hij ook zijn tempo beter constant houden. Nu kost hem dat heel veel kracht.
Een stap tegelijk.

Ben je naam even vergeten (schaam schaam), maar bedankt voor de boekentip. Die komen op mijn toch al veel te lange lijst :o

@Sjolvir, Aan de andere kant... je komt er wel achter dat het zo is... En hoe kom je er aan??? Hoe kom je er af bedoel je!! Kan me voorstellen dat het irritant is. Knikt je paard niet aan één kant in, waardoor jij op links gezet wordt?
Maar waar drie kwartier te vroeg zijn al niet goed voor is.

Zo probeer ik af te komen van mijn euvel dat ik mijn rug hol trek.
De ene keer denk ik dat ik het eindelijk uitgevonden heb en dan kan ik ineens wel doorzitten en is mijn paard veeeel beter aan het been (logisch, want ik rem dan niet)
En de volgende dag ben ik het dan weer compleet kwijt. Hoezo frustrerend...??? |o

Zit wat in, ik blijf gewoon terugnemen en heel veel oefenen met overgangen op de zit want dat waren we toch al aan het oefenen. Tnx

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:55

Veulen, heel frustrerend soms zo'n "ik heb alles door paard", maar aan de andere kant behoed hij je voor langdurig fouten maken.

Jouw Roos heeft in ieder geval ook weer iemand een goed leermoment bezorgd.

Coeffie, ben er nog niet achter waar het vandan ik is gekomen, ga morgen eens opletten als ik mijn fjord rij of ik het dan ook heb of niet.
(klinkt dom, maar op haar zit ik zo anders dan op hem. Hoewel ik van hem weer heel veel geleerd heb dat ik nuttig op haar heb kunnen gebruiken en andersom.)

Denk dat ik zelf te veel op links ga zitten, ben scheef (wie niet?) heb een scoliose en bla bla bla,
maar zou toch wel naar mijn idee in het midden van mijn paard moeten kunnen zitten.
Overigens verklaard dit misschien ook wel voor een deel, waarom bv wijken naar links beter gaat dan naar rechts.
Ga hier nog eens over nadenken en met rijden nog wat mee experimenteren, zit ook niet gigantisch uit het midden, maar voor Toobs genoeg.

En dat ik soms denk dat ik het gevonden heb zoals jij zegt, ja!
En dag later.. kwijt.. alles foetsie, ken dat.

Lotgenoten contact hier is toch wel practisch, we're not alone!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:58

DaisyB94 schreef:
Sjolvir schreef:
En gelest.

Hoelaat had je dan les? Ik had je wel even gezien maar niet zien rijden en toobs ook niet gezien

Gisteren mezelf gefilmd. Ik schaam mezelf echt voor mn contactteugel. Dus vandaag extra op gelet en hee paard liep ineens stukken beter en mooi opwaarts.
In appuyement zat ik hem tegen en trok ik met 1 been heel erg mijn knie op dus vandaag ook weer op gelet en paardlief deed het supergoed! Galop gaat ook steeds beter en hij begint al krachtiger van achter te worden ik helemaal happy. Buiten dat hij de jas van sjolvir erg mooi vond en mijn vader erg interessant heeft die zich voorbeeldig gedragen met dit weer *\o/*

Moet leren lezen.. en klok kijken, kwam speciaal kijken hoe laat ik les had, dacht half 5..
Bleek dus 5 uur. (schele kip die ik ben)

En laten we eerlijk zijn, die wortel oranje jas is ook wel opvallend :D .

Filmen is zo handig he!? (en confronterend, zucht), maar je kan er zoveel van leren als je bewust naar je eigen opnamen kijkt.
Ach ik was allang blij, gisteren echt bagger gereden, Toobs zag onderweg alles en ik zat als een hark, dus hij liep als een hark.
Vandaag zag ie onderweg nog alles, maar lekker gereden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:02

Sjolvir schreef:
Veulen, heel frustrerend soms zo'n "ik heb alles door paard", maar aan de andere kant behoed hij je voor langdurig fouten maken.

Jouw Roos heeft in ieder geval ook weer iemand een goed leermoment bezorgd.

Mega frustrerend zo'n paard. Soms merk je je eigen fouten inderdaad niet op. Maar Roos wel, staan we ineens stil... "Eeeh... we waren toch iets anders aan het doen."
Me instructeur doet graag raad Maaike d'r fout. Er gebeurd nu dit en Roos zegt nee. Wat doet ze verkeerd. (Meestal kom ik er wel achter, maar toch)

Wel irritant dat mensen vaak denken dat ze het wel even doen en dan niet durven als ze er op mogen. Of nog erger mensen die denken dat je een slechte ruiter bent omdat kleine foutjes ook foutjes zijn voor haar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:13

Foutje is foutje volgens Roos en volgens Toobs ook, maar wel eens lastig om dan je fout te vinden en te verbeteren inderdaad.
Is wel frustererend, maar ook wel heel goede manier van leren, doet het paard iets anders dan je bedoelde,
moet je je afvragen wat deed IK fout en niet wat deed het paard fout.

Bij Toobs heb ik het probleem dat hij zo lief schattig en aardig is, maar ehhh, soms...
Dat had ik ook toen ik hem wegbracht voor beleren voor de wagen (bracht hem niet voor niets weg, Sjol heb ik zelf betuigd).
Hij deed het super, zeiden ze, ja, dat zag ik ook.. Alleen was ik aan het wachten op een Toobs momentje..
Nu kwam dat ook en toevallig toen ik er ook was (en nee ik zat toen niet op de wagen), heb ze het ook op zien lossen,
dat was wel fijn, nu weet ik ook wat ik ermee moet als hij voor de wagen de Toobs uithangt.
Maar als je hem soms heel braaf en afwezig ziet staan, kan je je niet voorstellen dat hij gruwelijk snel kan zijn.

Blijft een rare kroot af en toe, (ook de reden dat ik nogal wat moeite heb in hem vertrouwen)
ben nu bezig te leren dat ik hem best rond kan sturen en remmen zonder eraf te kletteren,
want tegenwoordig probeert hij het nog wel eens, maar komt niet ver meer. 8-)
Nu nog leren daarin op mezelf te vertrouwen, dat is het moeilijkste :roll: .
(was nooit bang, maar 1 vliegles van die kroot ben ik dus bang van geworden, niet die ervoor, niet die erna, nee, die ene... 8)7 -:(- -O- )

Veulen84

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:21

Ik moet echt gewoon zo goed opletten, maar ze is wel betrouwbaar. Ze bokt niet en ze wil me er ook niet afhebben. Ze wil het gewoon haar manier, zonder stress/pijn en haast.

Maar ze wil ook haar dingen. Geen koude dingen aan je lijf, geen zwepen, geen andere paarden en geen getrut. En altijd afsluiten met een rondje lange teugel crossen. Je leert dan wel zitten.
Ze is zo zadeldwangig als de neten, maar ze is dol op werken. Dat strijd in d'r hoofd altijd een beetje.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:09

moonforever schreef:
[ Afbeelding ]
ben toch echt trost op deze foto....! had niet kunn drome

jij bent trots op deze foto. *\o/*
Ik concludeer daaruit dat je van heel ver komt! :j
Wat is er gebeurd?

Op zich ben ik nog niet zo blij met dit plaatje. Maar natuurlijk weet ik niet wat voor vorderingen JIJ hebt gemaakt. Je zegt dat je zo trots bent, en ik ben blij MET jou! :(:)

Omdat ik je achtergrond niet ken, kan ik wel zeggen dat ik het plaatje op zich (neutraal, zonder achtergrondinformatie) niet zo fijn vind. Ik post hier opnieuw je foto. Een beetje recht gezet.
De rode lijnen geven aan wat ik niet zo mooi vind. De groene lijnen geven aan wat mij heel blij zou maken.

Afbeelding

Laat je vooral niet afschrikken door mijn commentaar! Y;(
Een ideaal plaatje schetsen is gemakkelijk.Maar een ideaal plaatje RIJDEN, ach, dat hebben we op de olympische spelen gezien, he. _O-
Hier spreekt een fan van Charlotte Dujardin. <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:29

[pien_2010],

ik zou he3t fijn vinden te lezen wat je ZELF vindt.
Het is zo gemakkelijk te verschuilen achter boektitels.

Weet je, ik erger me te pletter aan al die sites van mensen die zeggen dat ze werken volgens systeem A, of naam B. En zelfs vaak niet 'of', maar het lieftst ook 'en'. Én dit of dat 'systeem', én dan nog rondstrooien met wat namen.

Ik word daar ZO moe van.
Dat soort mensen met flashy-sites, voegen helemaal NIETS toe.
Die liften mee op succes van anderen.
Ik word daar zo moe van.

Hm.. eerlijk gezegd .. het noemen van een aantal boeken ..
Eerlijk gezegd vind ik dat nogal goedkoop.
Ik kan ook wel boeken noemen. Steinbrecht (de Duitse) heb ik al twintig jaar in de kast staan.
Voegt dat iets toe aan de discussies op deze site?
Misschien. Misschien helpt het mensen die graag lezen om te leren.
Dat helpt, natuurlijk.

Maar .. ehm .. mijn vraag is.. wat voeg JIJ toe?
Al die boekenkennis (ÉN ik hoop praktijk) , dat zou toch moeten leiden tot commentaar uit het hart. Wéten. Begrijpen hoe dingen in elkaar steken.

[pien_2010], ik ben blij dat je nu meedoet in dit topic.
Graag zie ik meer 'eigen' inbreng van je. Durf maar! <3

[pien_2010] schreef:
Tijdje geleden toen ik schreef: "mensen die meer willen weten over theorie halve ophouding mogen mij PB sturen", ontplofte mijn mailbox zowat. Veel kwam de vraag of ik boeken wist over theoretische achtergrond van de dressuur en of het paard. Wouw wat zijn jullie leergierig en wat willen jullie graag veel lezen. Dat is de reden dat ik dit nu in dit topic neerzet ook al hoort dit hier niet helemaal in thuis in plaats van dat ik iedereen persoonlijk terug ga PB-en
Onlangs heb ik zelf gekocht "dressuur onder vuur" van dierenarts Gerd Heuschmann (inclusief verzenden € 28,--). Dit boek beschrijft de anatomie en de fysiologie en de gevolgen van goede en slechte oefeningen rijden met het paard. Het boek vind ik is goed leesbaar waarbij de anatomie en de fysiologie vooral naslag werk is en studie.
Het andere boek is goedkoop en vind ik erg fijn en goed te lezen en dat heet "Klassieke Dressuur" van Stefan M. Radke" (€ 10,-- inclusief verzendkosten).
Het derde boek dat deze week in de bus zal vallen is : "gymnasium des pferdes" van Steinbrecht. Helaas is dit boek niet meer in het Nederlands te verkrijgen dus ik heb de Duitse versie aangeschaft (€ 42,-- inclusief verzendkosten) waarbij ik me al heb laten vertellen dat dit boek niet gemakkelijk is om te lezen. Enfin iets te doen als het regent en we toch niet kunnen rijden.
Deze drie titels zijn in ieder geval boeken waar ik zelf achter kan staan vandaar dat ik ze hier post. Natuurlijk zijn er meer goede boeken. Allemaal veel lees- en rij plezier en ga vooral verder in dit topic met filmpjes plaatsen en elkaar daarop beoordelen. Het was te stil afgelopen dagen en dat is jammer! Ik heb mijn bijdrage nu geleverd en ga weer op mee lees stand over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:39

Bertie ik ga geen commentaar geven op foto's en filmpjes en ik heb het je al uitgelegd waarom niet. Ik ben gewoon helemaal niet blij met hoe er in NL en hier in mijn buurt gereden wordt. Maar voel ook de beperking van het niveau van instructrice in NL. Manier van rijden in NL is van voor naar achteren en je zou een heel rij systeem moeten veranderen willen plaatjes er goed uit gaan zien hier in dit topic. Dus ik kan de mensen ook geen alternatief bieden en les geven via internet dat gaat nu eenmaal niet.
Dus jij mag dat goedkoop vinden ik vind dat niet. Het heeft te maken met respect voor de ander. Ik ben geen negatief typ.
Ik verschuil me niet achter boeken titels en heb ze alleen geplaatst vanwege de enorme vraag hierna die binnenkwam in mijn ontplofte mailbox. Had ik niet verwacht die vraag naar titels.
Ik durf genoeg, ben niet laf, maar ga niet negatief commentaar geven als het goede qua instructie zo moeilijk te vinden is. Dus er is bijna geen alternatief behalve voor diegene die echt wil en doorzoekt en weet wat ze zoekt en wil (kan boekje bij helpen) want ze zijn er nog wel de goede instructrices maar je moet ze zoeken en vaak zitten ze bom vol.
En ja ik ben ook fan van Charlotte Dujardin en Carl Hester. Helen Langenbergh vind ik zelf ook echt fijn rijden en verwacht ik nog meer van in de toekomst.

Daarnaast geven jij, Solvir en een aantal anderen toch feedback en dan is het goed voor mij! TEvens als je goed gelezen had gaf ik aan dat ik weer in de mee lees stand ga en dus stop in dit topic en dus ook geen titels meer ga noemen. Dat zul je toch moeten accepteren die keuze van mij zonder daar allerlei dingen bij te halen dat ik geen commentaar zou kunnen geven of niet zou durven :(:) .

Wat ik heb toegevoegd hier is mensen die dat willen laten lezen via deze boeken (die ze in alle vrijheid wel of niet kunnen lezen) dat er meer wegen zijn van rijstijlen naar Rome. Met name de klassieke weg vind ik persoonlijk een heilzame en goede weg om te leren correct een paard te scholen. Met name Radke is goed leesbaar en goedkoop en voegt veel toe voor die mensen die meer willen. Op die duidelijke manier kan ik het niet brengen.

Ik zelf heb mijn eigen verreden paard omgeschoold via de klassieke weg. Zowel paard als ruiter moesten echt anders gaan rijden en was moeilijk. Ik was 52 jaar toen ik zag hoe fout ik bezig was. Dit zag ik toen ik een foto van mijn paard zag. Nu bijna twee jaar later ziet mijn paard er totaal anders uit en is ook het rijden zo anders en fijn geworden. Dat gun ik ook deze meiden maar dan veel vroeger in hun leven, zij zijn nog jong (althans de meeste). Dat is mijn missie. Ik wist echt niet dat ik fout bezig was zij kunnen het wel weten. Er is zoveel te leren aan duidelijke oefeningen, loswerken, rechtrichten op zo een eenvoudige bewuste manier zijn oefeningen toe te passen, dat is gewoon geweldig. De moderne rijderij heeft dat m.i. gewoon niet in huis. In die zin heb ik een missie, anderen daar van op de hoogte brengen in alle vrijheid zonder ze iets op te dringen.
Maar ik had diegene die dit willen via de indirecte manier er achter willen laten komen dat er veel meer mogelijk is en dat er goede methodieken bestaan om je paard correct te scholen. Radke lezen daarmee maak je een goed begin.

Die behoefte van willen lezen is er want ik krijg regelmatig PB met vragen en die worden allemaal netjes beantwoord. Maar ik ga niet in een goed lopend topic door mijn commentaar een topic af remmen.

Daarnaast zal ik ook nooit filmpjes plaatsen via internet want ik ben kwetsbaar via eigen bedrijf (heeft niets met paarden te maken) en met internet moet je gewoon heel erg oppassen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:00

Pien, ik ben het niet helemaal met je eens. Je zegt eigenlijk: het niveau van instructie is niet goed, DUS ik ga ook niet uitleggen hoe het wel zou moeten volgens mij - terwijl alle mensen die hier zitten nou precies de mensen zijn die willen leren hoe het ook kan, die juist wel geïnteresseerd zijn in het anders doen dan van voor naar achteren :) Ik, en anderen zoals Bertie, stellen juist daarom je inbreng erg op prijs.

Ik ben bijvoorbeeld op dit moment niet in de positie om een eigen instructeur te zoeken die bij me past (heb geen eigen paard), en wil toch niet verder op de manier "van voor naar achteren". En daarom leer ik heel erg veel van dit soort dingen. Dat waardeer ik heel erg en ik ben van mening dat je een waardevolle inbreng in dit topic kunt hebben.

Echter als je hier zelf niet de behoefte toe hebt houdt het op :) Daar wil ik je ook niet toe dwingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:14

Dank je wel Aleeneh! Ik ben geen instructeur en wil me dus ook niet als zodanig opstellen. Ik ga wel nadenken over dat wat je geschreven hebt want iets in je post raakt me. Met name dat je me de keuze laat en dat accepteert en de manier waarop je me uit nodigt.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:18

De meesten van ons hier zijn geen instructeurs, maar dat hoef je ook niet te zijn om dingen te kunnen zien en daar iets zinvols over te kunnen zeggen, denk ik. Ik vind het aan een kant ook juist mooi dat dit vaak mensen zijn die niet geleerd is hoe ze les moeten geven, maar dat ze toch het beste voor het paard willen en toch proberen om daarom hier te zeggen hoe ze denken dat iets beter kan - dat is voor iedereen leerzaam. En dat is ook meteen een complimentje aan de andere vaste posters in dit topic <3 top!
Fijn dat je er over nadenkt :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:17

pien_2010 schreef:
Dank je wel Aleeneh! Ik ben geen instructeur en wil me dus ook niet als zodanig opstellen. Ik ga wel nadenken over dat wat je geschreven hebt want iets in je post raakt me. Met name dat je me de keuze laat en dat accepteert en de manier waarop je me uit nodigt.

Hoi Pien, kwam je in het "waar is het gebleven" topic ook tegen. :D Aan dit topic kun je zien dat er ontzettend veel interesse is en dat er ook mensen zijn die wel degelijk door dit topic geholpen zijn. Dus is jouw bijdrage ook welkom. Een bak aan ervaring over hoe het niet moet en uiteindelijk gevonden hebben hoe het wel kan is toch altijd waardevol?
Ik ben het met je eens dat het lezen van boeken heel waardevol is. En dat dan te combineren met een goede instructeur.
Ik heb jarenlang fijne instructie gehad van iemand die een goed ruitergevoel kon bijbrengen, maar die zelden de techniek/het waarom achter een bepaalde oefening uitlegde. Daarna kwamen er veel ORUN gediplomeerde instructeurs (die overigens ook niet altijd het waarom deelden) maar wel eenzelfde technisch plaatje op elk paard probeerden te plakken. Goed instructie kunnen geven is een goede kennis hebben van de techniek, een goed oog voor de combinatie (ook in de mogelijkheden van het paard) en je kennis goed kunnen overbrengen. Ik heb dat zelden in 1 persoon "verpakt" gezien.
Als je zelf een goede kennis weet te krijgen van de techniek door het lezen van boeken en kijken van trainingsfilms, scheelt dat alweer een hoop cq. vallen stukjes eerder op hun plaats.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:14

Ik denk dat het heel goed is pien_2010 dat je hier je overwegingen deelt! Wat Aleeneh zegt, slaat precies de spijker op zijn kop.

Vaak worden ruiters/amazones met "van-voor-naar-achter-rijstijlen" de hemel in geprezen. Als jouw instructeur zegt dat het goed is om zo te rijden, dan is niet zo raar om dat aan te nemen (zeker als je nog wat jonger bent in leeftijd en/of ervaring). Als je dan probeert om te schakelen, moet je een stap terug en dat kan je interpreteren als vooruitgang of achteruitgang. Afhankelijk van je omgeving zal je ook de ene interpretatie meer horen (en geloven? en dus nastreven?) dan de ander..

Momenteel ben ik ook op zoek naar een instructeur, maar het is echt een speld in een hooiberg zoeken (iemand suggesties?). Juist omdat er zoveel instructeurs zijn die zeggen een van-achter-naar-voor-rijstijl na te streven, maar dit toch niet helemaal doen. Dit topic kan natuurlijk nooit ter vervanging van les zijn, maar is wel nuttig om de neus de goede kant op te houden en kritisch te blijven over je eigen rijden. Het is soms best moeilijk om weerstand te bieden aan een instructeur die een rijstijl nastreeft die eigenlijk toch niet helemaal is wat jijzelf wil.

Er sluipen heel makkelijk "nep"van-achter-naar-voor-rijstijlen/-technieken in omdat die gewoon veel voorkomen. Elk kritisch oog is er weer een meer om iedereen scherp te houden.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:18

iDj, mag ik je vragen wat je precies wil zeggen met "nep"van-achter-naar-voor-rijstijlen? :) Wat zie je je daarbij voor je?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:24

Aleeneh schreef:
iDj, mag ik je vragen wat je precies wil zeggen met "nep"van-achter-naar-voor-rijstijlen? :) Wat zie je je daarbij voor je?

Daarbij denk ik aan paarden die wél actief gereden worden, maar toch aan de teugel getrokken worden (waarbij "getrokken" uiteraard in verschillende gradaties mogelijk is). Vaak met het argument dat een paard te stijf is om zelf na te geven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:47

Ik moet gelijk denken aan "nooit meer van achter vragen dan je van voor op kunt vangen" hihihi

Word soms een beetje te letterlijk genomen :=