[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:45

sofie189 schreef:
@vilouma ik vind dat je hem iets meer naar beneden mag rijden maar voor een jong paard is het erg netjes! en je handen mogen iets rechter op maar ik kan het verder niet goed beoordelen maar 1 foto :o

Normaal rij ik hem heel lang en laag, maar zet hem nu steeds meer stukjes iets meer zo. :)

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:00

vilouma schreef:
sofie189 schreef:
@vilouma ik vind dat je hem iets meer naar beneden mag rijden maar voor een jong paard is het erg netjes! en je handen mogen iets rechter op maar ik kan het verder niet goed beoordelen maar 1 foto :o

Normaal rij ik hem heel lang en laag, maar zet hem nu steeds meer stukjes iets meer zo. :)

oke is hellemaal goed ziet er leuk uit!

Bloem24

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:45

Vilouma jullie gaan netjes vooruit hoor! En ik weet natuurlijk als geen ander hoe moeilijk die lange en grote paarden zijn dus ik vind het knap dat je hem juist de kans geeft sterker te worden.
Ik denk dat de manier hoe jullie nu rijden heel fijn voor hem is, ik zie wel vaker topics van jullie en het ziet er erg goed uit.
Het oogt misschien allemaal nog ´te lang´ maar net wat je zegt, voor nu is dat prima, je kan ook niet verwachten dat hij ineens gaat zitten en opgericht gaat lopen.

Goed dat je wel wat wisselt met de halshouding, rijd je hem ook wel eens wat bewuster lang, laag en wat dieper? Mijn reus vind dat erg lastig omdat ze dan natuurlijk haar spieren langer moeten maken, alleen maar goed hoor, dat moet ook soepel zijn.
Hij begint trouwens al lekker te snappen wat hij met zijn benen moet doen! :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:01

joyce zou je ook feedback op mijn foto's willen geven?vind dat je dat mooi opbouwend doet :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:12

Natuurlijk! Vind het wel moeilijk hoor, ik moet zelf ook nog veel leren!

Ik vind het beeld op het eerste gezicht helemaal niet slecht! Ik heb zelf nog nooit op een fries gereden dus ik heb werkelijk geen idee hoe dat zit qua bewegingen.
Wat ik wel vaak bij friezen zie is dat ze onwijs diep lopen, je hoort ook vaak verhalen over een 'eigen houding', lijkt me erg lastig bij een fries.

Bij jou vind ik je fries niet te diep lopen, wel nog wat met het neusje erin maar ik krijg absoluut niet het idee dat dit 'gedwongen' is.
Je fries zou voor het mooie nog wat mogen zakken vanuit achter, dit kun je sterker maken door veel overgangen te rijden.
Ze moet goed op je beenhulp reageren, ik zou beginnen met draf 4 passen, terug naar stap, 2 passen, en meteen (reactie!) weer wegdraven.
Dit kun je daarna uitbreiden naar op elke letter een overgang.
Het is ook fijn om je paard op verschillende halslengtes te rijden, dit is met name goed voor de spieren zodat ze die kunnen oprekken (lang en laag) en weer kunnen intrekken wanneer ze opgerichter moeten lopen.

Je eerste galop foto is een mooie foto vanuit achteren, je fries gaat mooi zitten.
Wel lijkt het net alsof hij/zij ietwat hangt in je hand, klopt dat? Dit zou je kunnen verhelpen met ook tempo wisselingen.
Ik rijd ook vaak 3 voltes in het midden, 10 m, dan moet ze wel wat gaan zitten en verzamelder gaan galopperen, als ze dat met een mega vaart doet vliegt ze de bocht uit :+

Probeer bij het uitstappen je paard nóg meer naar beneden te laten lopen, dat ze goed je hand volgt en zijn/haar hals nóg langer maakt, nu zit het er nog net wat tegenaan.

Rijden jullie wedstrijden?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:34

Joyce, eigenlijk zou je het eens moeten ervaren. Een fries zit heel anders dan een kwpnertje :j Heb een tijdje een Fries mogen rijden.. tjonge.. wat kunnen dat slungels zijn.. gewone kwpners ook natuurlijk, maar die hebben niet zo'n "trek" in de benen.

Ben het verder helemaal met je eens hoor overigens.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:39

Ja het zou me heel leuk lijken! Vind dat je dan ook heel anders kunt oordelen over een paard.

Mijn merrie is bijv. ook lastig uit te zitten, 1,77 groot en erg lang! Maar wanneer ze dan volledig ontspant is het hemels!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:08

JoycexLynn12 schreef:
Natuurlijk! Vind het wel moeilijk hoor, ik moet zelf ook nog veel leren!

Ik vind het beeld op het eerste gezicht helemaal niet slecht! Ik heb zelf nog nooit op een fries gereden dus ik heb werkelijk geen idee hoe dat zit qua bewegingen.
Wat ik wel vaak bij friezen zie is dat ze onwijs diep lopen, je hoort ook vaak verhalen over een 'eigen houding', lijkt me erg lastig bij een fries.

Bij jou vind ik je fries niet te diep lopen, wel nog wat met het neusje erin maar ik krijg absoluut niet het idee dat dit 'gedwongen' is.
Je fries zou voor het mooie nog wat mogen zakken vanuit achter, dit kun je sterker maken door veel overgangen te rijden.
Ze moet goed op je beenhulp reageren, ik zou beginnen met draf 4 passen, terug naar stap, 2 passen, en meteen (reactie!) weer wegdraven.
Dit kun je daarna uitbreiden naar op elke letter een overgang.
Het is ook fijn om je paard op verschillende halslengtes te rijden, dit is met name goed voor de spieren zodat ze die kunnen oprekken (lang en laag) en weer kunnen intrekken wanneer ze opgerichter moeten lopen.

Je eerste galop foto is een mooie foto vanuit achteren, je fries gaat mooi zitten.
Wel lijkt het net alsof hij/zij ietwat hangt in je hand, klopt dat? Dit zou je kunnen verhelpen met ook tempo wisselingen.
Ik rijd ook vaak 3 voltes in het midden, 10 m, dan moet ze wel wat gaan zitten en verzamelder gaan galopperen, als ze dat met een mega vaart doet vliegt ze de bocht uit :+

Probeer bij het uitstappen je paard nóg meer naar beneden te laten lopen, dat ze goed je hand volgt en zijn/haar hals nóg langer maakt, nu zit het er nog net wat tegenaan.

Rijden jullie wedstrijden?

Bedankt voor de feedback. Dit is precies hoe ik het ervaar en oplos :D Galop is een erg lastig punt bijons. Ik vind het fijn dat het zon los beeld geeft. Ze was erg los die dag vaak hangt ze dus nog wel in mijn hand dit los ik op door te schakelen.

Wij rijden geen wedstrijden. Maar heb toevallig 16 en 30 juni startkaartvrije wedstrijden opgeven om te kijken waarwe staan :D thnx

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:17

Silke met haar ruitertje
Afbeelding
Afbeelding

Vind ik toch al een fijner beeld geven dan in het begin toch?
Afbeelding

En vooral ook de galop:
Afbeelding

Afbeelding

Alleen haar houding nog wat bijschaven :)

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:38

Meisje met de schimmel haha; iets meer houding en handen recht op verder leuke combi!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 06:26

Beeld is beter maar de zit is niet goed.. eerst zit dan paard

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:23

tita schreef:
Beeld is beter maar de zit is niet goed.. eerst zit dan paard

Nou, ik wil toch ook wel graag dat Silke al lekker loopt... Met de zit ben ik bezig, ze had nu ook voor de eerste keer springmaat beugels.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:14

Maar hoe wil je dat doen? Een ruiter is bepalend voor het evenwicht van een paard. Als een ruiter scheef is, dan is het paard dat ook.
Verkijk je niet in de grootheid en belang van het duo.

Dus rug recht (je zou je kunnen afvragen of ze niet te ver op de lepel van d'r zadel zit, op deze foto's lijkt dat wel), schouders ontspannen, ellebogen in een net hoekje. En naar mijn inziens mag op alle foto's hhaar beugel langer.

Voor de pony telt: Hij loopt tactmatig op de foto's nog niet goed. Op de draf foto's is duidelijk te zien dat hij 1 been op de grond heeft en 3 in de lucht. Neem de druk van de teugels en ga van achter nar voren drijven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 10:38

Ben het eens met veulen84 (ook wbt takt). Kijk, de zit hoeft niet direct perfect te zijn.. maar mag het paard (of in dit geval pony) niet storen..

Ik zie de ruiter op sommige foto's helemaal loskomen van het zadel. (op foto 3 kan ik zelfs onder haar door kijken)

Op de 1e foto gaat ze zitten achter de beweging waardoor ze op de lepel land.

Silke kan nooit 100% loslaten/nageven als ze telkens "op de lendenen" gezeten wordt!

Op de 3e foto lijkt het zadeltje iets naar voren te liggen.. maar amazone heeft de knietjes niet aan het zadel.. wat gebeurd is dat de ruiter (bijna) in het midden (van de pony) zit... maar niet in het midden van het zadeltje... dat Silke niet blij is met een op de lepel zittende ruiter kun je zien aan haar verkorte (snelle) pas en aangespannen onderhals.

Wat ik alleen jammer vind is dat ik op die foto ook een aantal striemen op Silke's kont zie zitten.. wat betekent dat "een tikje" vrij hard aankomt.. de huid zwelt niet zomaar.. tikje oke.. maar je zou haar kunnen leren proportioneren..

Moet toch echt zeggen dat ik meer aan haar beenligging/stabiliteit in het zadel zou werken.. dan aan een "nageeflijke" pony.. (op deze manier gaat ze heel strak worden)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:50

Ik denk niet dat die striemen van de zweep komen. Dan moet je toch behoorlijk fanatiek slaan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 10:53

Appelmoes_11 schreef:
Ik denk niet dat die striemen van de zweep komen. Dan moet je toch behoorlijk fanatiek slaan.

Je moest eens weten hoe hard kinderen onbewust kunnen slaan als ponylief niet in galop wil.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:00

S_en_Z zou jij mijn foto's ook willen boordelen? Ik waardeer jou mening heel erg. Vind dat je er goede kijk op hebt :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:01

Anne_mieke88 schreef:
S_en_Z zou jij mijn foto's ook willen boordelen? Ik waardeer jou mening heel erg. Vind dat je er goede kijk op hebt :)

Ga ik voor je doen als ik wat meer tijd heb (ben tussendoor hard aan het werk hihi := )

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:29

heel erg bedankt! waardeer ik enorm :) net als de feedback van joycelynn daar kan ik gewoon wat mee...dit neem ik allemaal mee in mijn training. We zijn al veel vooruit gegaan vind ik, eerst trok en schopte ik der totdat ik een ons woog. Nu respecteer ik mijn paard meer en laat haar in haar waarde en forceer der niet :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:24

en ach als je toch bezig ben mag je de mijne ook ff doen ik wacht nog steeds op de bokkers met grootst commentaar maar die laten zich hier niet meer zoveel zien

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:32

Bertie is heel erg druk, die heeft het stokje aan mij overgedragen, merk wel dat ik weinig tijd heb. Maar ik zal m'n best doen :=

Welke bokkers je verder bedoeld weet ik niet hihi

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:35

tita schreef:
en ach als je toch bezig ben mag je de mijne ook ff doen ik wacht nog steeds op de bokkers met grootst commentaar maar die laten zich hier niet meer zoveel zien

Waar slaat die opmerking op?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:46

JoycexLynn12 schreef:
tita schreef:

Waar slaat die opmerking op?

gut voel je je aangevallen?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:58

meiden dit is een fijn topic laten we het zo houden, graag opgelopen menignsverschillen via de PB ok?

:D :D

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:31

inderdaad! laten we het gezellig houden! :Y)