[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:42

Volgens mij heeft ze op die laatste foto de teugels in één hand...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:43

ik denk dat ze op foto 3, de teugels in 1 hand heeft eigenlijk?
haha esther :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:50

Sjolvir schreef:
Oke, daar is ie dan, gooi hem er later wel weer af, want dit is echt jammerlijk.
Laten we het zo zeggen, onregelmatige rijden (niet echt trainen) ivm het ijs en sneeuw,
is niet bevordelijk geweest, wordt meneer wat stug van.
Toch ben ik trots op Toobs!
Gisteren waren alle hoeken doodeng, vandaag maar 5 minuutjes.
Denk dat hij eventueel wat spierpijn heeft van gisteren.
En ben trots dat hij zondag en nog een aantal keren langs alle schaatsers is meegeweest, naar de vereniging!
(maar niet in de spits, dat durfde ik niet, vandaar dat hij de afgelopen weken niet veel gedaan heeft)

travers, achterwaarts etc. zijn nog lang niet bevestigd en ook niet correct, wordt aan gewerkt.

filmpje is dus inclusief alle gepruts wat anders geen hond op bokt laat zien :+

SUPER FIJN REALISTISCH FILMPJE! *\o/*

ik reageer hier heel direct op wat ik zie (ben jurylid he)

:040 ik weet niet welke combinatie hier te volgen is ..
er komt een combinatie in beeld met slof (ben jij dat?), die een travers rijdt .. er is een oor aan de buitenkant te zien, en dat betekent: "geen lengtebuiging". En al HELEMAAL als de camera al op de lange zijde staat. Dat is dus GEEN 'travers'

Dan komt er iemand in beeld (dat ben jij, denk ik) om 0:55 met als commentaar dat travers nog heeeeel veel werk nodig heeft. Ja, dat denk ik ook, het lijkt er nog niet echt op, he? :D

Oh, op 0:58 ineens schuiner .. maar dat is meer achterhand naar binnen, en er is geen lengtebuiging.
Jeetje! Het lijkt we alsof je een travers over de hele lange zijde wilt doen. Dat gaat natuurlijk niet lukken. >;)
Misschien kun je beter een pasje doen, en als je voelt dat het niet helemaal goed is een volte, en van daaruit opnieuw proberen. IN die volte kun je héél veel herstellen. Aanleuning, balans, vertrouwen, ontspanning .. :):)

Zo rond 1:16 nogmaal poging tot travers ..
En dat is alleen maar schuin, geen travers..
Ik denk dat je je wel minder mag concentreren op wat je 'moet' doen in een proef.. In thuis rijden heb je veel meer ruimte om te oefenen. Pasje travers, volte, pasje travers, volte, vóórwaarts rijden .. :j

Het lijkt alsof je heel veel 'moet'.. een HELE lange zijde travers.. die dan niet lukt ..
Wat een frustratie! _-:(

Maak het leuker, maak het luchtiger! Meer oefenen op wat GOED is, en dan weer in ontspanning weg rijden.
Dat is voor een paard VEEL leuker. Beetje proberen hier, beetje proberen daar, en je hebt een paard onder je dat het SPANNEND vindt, omdat het ALTIJD GOED gaat. +:)+

Ach, als het op een wedstrijd dan wat minder gaat, what the heck.
Kennelijk is er dan nog wat te oefenen. :(:)

Oefenen op een HELE lange zijde omdat het nu eenmaal MOET, dat helpt niet. WEL helpt: één pasje goed, dan ontspanning, voltetje, dan misschien twéé pasjes ..

met de travers dus: steeds die voltetjes tussendoor, om balans en aanleuning en zo te herstellen.
Maar ZEKER niet een hele lange zijde. Want dan bouw je spanning bij je paard op, en die kun je in een travers gewoon niet gebruiken. :n

2:00-2:04 galop met achterhand iets naar binnen. Probeer in galop iets schoudervoor te rijden. Vooral in overgangen van midden- of uitgestrekte galop is dat écht een must. Bij terugkomen hebben de paarden de neiging om de achterhand naar binnen te zetten, omdat ze moeite hebben om de overgang te maken met meer gewicht op de achterhand te brengen, onder te schuiven.

rond 2:18 ben jij dat, met die slof? Grr! -:(-
de stap is onzuiver, en je zit te kloppen met je benen. Ken je het begrip 'taktmatig drijven'?
De achterhand is totaal niet bij. %)

3:04 travers op de rechterhand - ik denk dat het niet goed is om een travers in stap te doen. Omdat travers niet een 'houding' is, maar VOORAL in de beweging tot uiting moet komen. Het risico van een travers in stap zie je hier dan ook, alleen maar schuin, en GEEN travers. En helemaal dramatisch: stelling en buiging is totaal de verkeerde kant op. Stelling en buiging moeten om het BINNENbeen, en niet om het buitenbeen.
ik begrijp niet zo goed waarom je dit doet: is er een instructice die je dit vraagt te doen, op dit moment? :o?

3:38 opnieuw travers rechts, en opnieuw dezelfde problemen

3:53 - ha, dat lijkt er iets meer op! +:)+

4:00 - stap onzuiver, en te weinig impuls. Achterwaarts gaat daarom niet vloeiend. Waarom doe je ZOVEEL passen? Dat zijn er VEEL te veel, en het heeft ook totaal geen rijkunstig nut. Doe vooral wat goed is, beloon dat, door weer vooral VOORWAARTS te rijden in ontspanning, als BELONING. Je blijft te langen hangen in 'gemier', en daar wordt niemand vrolijk van.
Hoe kan je paard nou weten wat goed is of niet, als je hem dat niet heel duidelijk vertelt? :=

4:30 - galop: wat een 'somber' beeld. Mag het iets blijer, alsjeblieft?

5:03 - achterwaarts is niet diagonaal, dat is DUS een onvoldoende, in een proef.

Hier ben ik gestopt met kijken, ik ga nu mesten.

Vooral je rijden met slof valt me op. Is dat bij jullie op stal gebruikelijk? Heb je een instructrice die je het aanraadt? :=

Wat me in het filmpje opvalt is dat er vooral op 'plaatje' gereden wordt. Ook al hangt die slof slap, hij is er wel.
Zoals je die travers bijvoorbeeld rijdt, en het gebrek aan impuls in de stap (met alle gevolgen van dien voor wat betreft de zuiverheid, het halthouden, en OOK het achterwaarts), dat geeft me het idee dat je nog niet echt met 'dressuur' bezig bent.

FANTASTISCH dat je dit filmpje hier plaatst! +:)+
Het toont een heel normale situatie, die HEEL wat beter is dan wat de meest bokkers-met-commentaar kunnen nadoen. :D

FIJN filmpje, dus! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:00

Sjolvir schreef:
Afbeelding

Zei je over deze foto nou ergens dat je scheef zit? :roll:
Volgens mij zit je juist heel fijn mee in de beweging. Zwaartepunt aan de binnenkant, Méé in de richting van de beweging.
Wat wil je nou meer ..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:04

bertie:
je schrijft "2:00-2:04 galop met achterhand iets naar binnen. Probeer in galop iets schoudervoor te rijden. Vooral in overgangen van midden- of uitgestrekte galop is dat écht een must. Bij terugkomen hebben de paarden de neiging om de achterhand naar binnen te zetten, omdat ze moeite hebben om de overgang te maken met meer gewicht op de achterhand te brengen, onder te schuiven."

geld dat dus voor elk paard? moet elk paard in een overgang terug dus iets schouder voor gereden worden?
ik herken het namelijk in het halthouden met mijn paard. ze staat volgens mij vrijwel altijd met de kont wat naar links. en achterwaarts gaat bijna altijd scheef, maar dan naar rechts achter..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:06

bertie schreef:
Sjolvir schreef:
Afbeelding

Zei je over deze foto nou ergens dat je scheef zit? :roll:
Volgens mij zit je juist heel fijn mee in de beweging. Zwaartepunt aan de binnenkant, Méé in de richting van de beweging.
Wat wil je nou meer ..

he kijk. mooi commentaar want dat vind ik dus een lastig punt (het werd pas ook door iemand genoemd hier)
want sommigen zeggen als je zwaartepunt aan de binnenkant zit.. dus dat je dan wat meer op je binnenzitbeenknobbel zit he? dat je dat je paard dus juist naar buiten duwt (wijken voor druk). %)

dit lijkt dus even hetzelfde 'probleem' als het achterwaarts gaan op "wat verlicht zitten" of juist "heel diep gaan zitten".

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:10

Ik heb dat ook geleerd, beetje schouder voor houden. Ziet er nog heel netjes uit ook en ze komen wat mooier terug. Ik heb een hele tijd de hoeken bijna SB moeten rijden, omdat ik hem bijna in travers lietkomen. Nu zijn we zover dat we bezig zijn met echt rechtstellen op lange zijde en is die schoudervoor erin gesleten, dat de hoeken nu heel fijn gaan. Nu kan ik de hoeken gebruiken om terug te komen ipv alleen voltes _O-

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:14

FahyaFemke schreef:
bertie:
je schrijft "2:00-2:04 galop met achterhand iets naar binnen. Probeer in galop iets schoudervoor te rijden. Vooral in overgangen van midden- of uitgestrekte galop is dat écht een must. Bij terugkomen hebben de paarden de neiging om de achterhand naar binnen te zetten, omdat ze moeite hebben om de overgang te maken met meer gewicht op de achterhand te brengen, onder te schuiven."

geld dat dus voor elk paard? moet elk paard in een overgang terug dus iets schouder voor gereden worden?
ik herken het namelijk in het halthouden met mijn paard. ze staat volgens mij vrijwel altijd met de kont wat naar links. en achterwaarts gaat bijna altijd scheef, maar dan naar rechts achter..

Ja, dat geldt voor elk paard. :j

Het heet: "Richt de voorhand naar de achterhand".
Met andere woorden: Ga uit van waar de achterhand is, en 'corrigeer' met de voorhand. Zelf vind ik het een heel mooie consequentie van het idee dat de motor altijd in de achterhand zit. ALTIJD denken VANUIT de achterhand. :j

MAAR .. e-i-g-e-n-l-i-j-k wil je dat het paard in de overgang zich laat sluiten, door de achterhand onder te brengen.
Dan heb je eigenlijk dat schoudervoor niet nodig.
Het schoudervoor is een TRUUKJE om het gebrek aan gymnastische ontwikkeling te verbloemen.
Je ZOU je ten doel kunnen stellen om het schoudervoor NIET nodig te hebben. +:)+

MyWishMax

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:19

Ik weet niet of het verbloemen is. Wij hebben heel lang het probleem gehad dat hij achter oversprong in galop in de hoeken of met terug rijden. Kwestie van sterker worden, maar dat wordt hij niet als hij steeds overspringt. Door dat schoudervoor te rijden, kon hij minder makkelijk omspringen en werd hij sterker. Daardoor kan hij nu kaarsrecht galoperen. Juist omdat hij zijn kont zo naar binnen gooide, zijn we schoudervoor gaan rijden, maar wel op de binnenhoefslag, zodat het geen kont buiten werd.

Maar ik moet zeggen dat het amper schoudervoor is, de meeste zien het niet eens. Dus is dat nu rechtrichten of verbloemen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:24

bertie schreef:
ik ga nu mesten

:') :')

Sorry...

Je paard z'n voorhand is smaller dan z'n achterhand. Als je paard op de hoefslag loopt, met z'n buitenvoorbeen en buitenachterbeen recht achter elkaar, dan kan het binnenachterbeen niet recht achter het binnenvoorbeen zijn, maar die is dan iets naar binnen. Vooral in de galop gebeurt dat erg makkelijk. Schoudervoor rijden in galop is dus erg belangrijk.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:25

ja precies. daar gaan we voor :j
het moet dus niet, maar het is een verbloemtruuk.

maar zit de achterhand, dan niet recht achter de voorhand... dus als je een overgang terugrijd, zou je toch helemaal geen schoudervoor nodig moeten hebben? EDIT: bedankt Karin :j
waarom zet een paard zijn achterhand dan ineens scheef? omdat het lastig is om hem er onder te zetten..
waarom laat ie em niet gewoon prompt staan waar ie staat dan? voor het evenwicht?
EDIT: door het berichtje van karin denk ik nu; omdat dat achterbeen toch wat naar binnen staat, valt het paard zijn gewicht daar min of meer op omdat hij plots moet stil staan?

ja ik denk/typ even hardop. dat doe ik graag.

maar aangezien ik 3 maart weer eens wedstrijd heb, en ik me theoretisch al helemaal naar de top aan het rijden ben :Y)
ben ik nu na de vorst ook weer in het echt aan het oefenen geslagen en ben de nieuwe dingen die ik hier lees aan het uit proberen :j
ze loopt dus toch wel vaak te diep, en dat komt omdat ik nog te veel afremde met de teugels (foei!) en nu ben ik dat sinds enkele maanden echt op mijn zit aan het oefenen, net als het achterwaarts. en dat bevalt me heel goed. Daarom legde ik dat ook hier uit, want het heeft mij veel meer geholpen, dan het dieper gaan zitten zoals ik het ergens (waar?) geleerd had 'vroeger'.

ik ben benieuwd wat ik aankomende wedstrijd ga presteren. ik hoop een filmer te hebben dan plaats ik het hier hoor!! of foto's!

ik heb nog een filmpje waar je een beetje ziet hoe ik halt houdt, op mijn net ingereden friesje. even kijken of ik het op internet krijg (ben zo'n kneus daar in). momentos.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:29

FahyaFemke schreef:
he kijk. mooi commentaar want dat vind ik dus een lastig punt (het werd pas ook door iemand genoemd hier)
want sommigen zeggen als je zwaartepunt aan de binnenkant zit.. dus dat je dan wat meer op je binnenzitbeenknobbel zit he? dat je dat je paard dus juist naar buiten duwt (wijken voor druk). %)

Nee hoor, in een volte moet je juist het gewicht naar binnen plaatsen.
Anders rij je met contrahulpen.
Ik pak zomaar even een plaatje van internet. Een mooi voorbeeld van contrahulp.
Afbeelding
Als je de ruiter kijkt: de ruiter geeft in zijn lichaamshouding aan dat hij naar LINKS wil. Het paard appuyeert echter naar RECHTS. En wat doet de ruiter DUS met die binnenhand? Die moet helemaal tegenwerken: een contrahulp, om het paard in balans te houden.
Totaalplaatje is een zwaar verwrongen beeld. Waar we overigens maar al te veel aan gewend zijn.
Een appuyement is overigens gewoon een travers, maar dan op de diagonaal.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:30

Filmpje met stukje aw

We waren hier nog niet zo lang bezig met achterwaarts. In het begin was ze zich zo aan het focussen dat ze vergat actief door te stappen, dan gaat ze om zich te ontlasten achter de hand kruipen. Het lijkt alsof ik hier aan de teugel zit. In werkelijkheid veer ik met mijn handen terug omdat zij er achter kruipt en ik "verbinding" wil houden.

Wat je wel goed kunt zien is als ik van draf halthoudt dat ik niet aan de teugel zit maar op min zit terug werk naar halt :j

En stukje naar vierkant halthouden toe rijden.

Een tempowisseling om haar op het achterbeen te krijgen.. actief op been weg. Ze komt er in het front iets tegenin maar dat vond ik niet zo erg.

En stukje uitschuiven hals en middenstap, actief blijven zodat neus op de loodlijn komt.

(inmiddels loopt ze bijna constant op iedere hoofd-halshouding voor of op de loodlijn!!!! inclusief achterwaarts! *\o/* )

Dit filmpje is van 6 januari.

Binnenkort dus een nieuw filmpje! (als agossie even wil filmen!!)

Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 15-02-12 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:33

bertie schreef:
FahyaFemke schreef:

Nee hoor, in een volte moet je juist het gewicht naar binnen plaatsen.
Anders rij je met contrahulpen.
Ik pak zomaar even een plaatje van internet. Een mooi voorbeeld van contrahulp.
Afbeelding
Als je de ruiter kijkt: de ruiter geeft in zijn lichaamshouding aan dat hij naar LINKS wil. Het paard appuyeert echter naar RECHTS. En wat doet de ruiter DUS met die binnenhand? Die moet helemaal tegenwerken: een contrahulp, om het paard in balans te houden.
Totaalplaatje is een zwaar verwrongen beeld. Waar we overigens maar al te veel aan gewend zijn.
Een appuyement is overigens gewoon een travers, maar dan op de diagonaal.

maar is dit plaatje nu wel of niet juist hoe de ruiter zit en zijn hulpen geeft?
ik snap je nog niet helemaal..

want contrahulp op die volte was niet goed. en op deze foto zie je een contra hulp dus die is dan..ook niet goed?
maar het paard doet wel wat hij moet doen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:36

KarinvdM schreef:
bertie schreef:
ik ga nu mesten

:') :')

Sorry...

Je paard z'n voorhand is smaller dan z'n achterhand. Als je paard op de hoefslag loopt, met z'n buitenvoorbeen en buitenachterbeen recht achter elkaar, dan kan het binnenachterbeen niet recht achter het binnenvoorbeen zijn, maar die is dan iets naar binnen. Vooral in de galop gebeurt dat erg makkelijk. Schoudervoor rijden in galop is dus erg belangrijk.

Ik ben het met je eens. Natúúrlijk, want ik ken je. :j
Jij hebt het over de scheefheid die ontstaat door de bouw van het paard, en de neiging om met voor- en achterhand met precies dezelfde afstand van de omheining te lopen.

Ik had meer het beeld voor ogen van een wedstrijd, waarbij alleen maar bordjes staan, en er geen wand is. :D
En dan -en dat weet jij ook donders goed, haha- is het naar binnen brengen van een achterhand tijdens een overgang wel degelijk een 'testje' om te zien of een paard terugkomt op het achterbeen (wat zou moeten), of niet (wat een dressuurmatig 'foutje' is). _/-\o_

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:38

FahyaFemke schreef:
maar aangezien ik 3 maart weer eens wedstrijd heb, en ik me theoretisch al helemaal naar de top aan het rijden ben :Y)
*\o/* *\o/* GO, FahyaFemke, GO! *\o/* *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:41

Bertie wil je eens naar mijn filmpje kijken? Wedstrijdgericht commentaar graag ;) (reed hier nog L2)

Is maar kort fragmentje. Maar wellicht steken we er allemaal nog iets van op.

Vind jij het bijv. hinderlijk dat de ruiter hier met aw nog iets naar voor zit? Oke, halverwege mag het paard niet stoppen, maar dit was een correctie om haar bekken mee te laten kantelen. Het effect is er wel. De keren erna deed ze het wel netjes, maar ik deed hem in een onhandige pose dus slecht te beoordelen.

Vind je de middenstap prettig om naar te kijken, mag ze nog actiever? Lager met het hoofd? Of ben jij er tevreden mee voor een L/M proef?

Draf zelf moet actiever voor het M, dat weet ik :j

Ben wel nieuwsgierig :j

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:51

ik vind de middenstap niet prettig om te zien: maar dat ligt denk ik (hoe ik het zie dan he) aan jou. je zit zo vreselijk mee? of gaat dat nu vanzelf. het lijkt of je dr aan het voortduwen bent met je zit. dat mag toch niet (kreeg ik ooit naar mn hoofd geslingerd tijdens een les, middenstap - "wat ben je nou aan het doen marielle, zit nou es stil!!" )

vind het leuk om te zien hoe je halt houdt. ik ga er nog eens naar kijken, maar doe jij het nu met de zgn verlichte houding, of toch diep zitten?
de achterwaarts zag ik wel heel duidelijk wat naar voren zit. dat doe ik ook en dan steeds kleiner.
ik schrok van je correctie :=
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 15-02-12 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:52

Uhm.. zo zit ik nu eenmaal.. ik duw haar niet := Op een plank zit ik stil, op een beweger ga ik mee.

Ik weet niet waarom.. als ik stil ga zitten verstijf ik.. dan gaat ze halthouden of een keertwending stappen als ik ietsjes scheefzak _O- Wat daarbij extra opvalt denk ik is dat ik mijn handen zo mee beweeg.

Je ziet het niet maar je voelt haar tegen je hand aan duwen, om haar niet in de mond te zitten moet ik meebewegen. Geef ik de teugel langer gaat ze net te laag met haar hoofd.

Wbt halthouden. Ik maak me enkel wat zwaarder (de eerste halt ging ik iets teveel terugzitten, was niet helemaal de bedoeling. De tweede halt blijf ik wel recht en stil)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 15-02-12 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:58

haha ja daarom vroeg ik het ook :o ohnee ik zie dat ik het niet eens vroeg. nou het was wel vragen bedoeld!
het lijkt me ook lastig op een beweger stil te zitten hoor ;) zeker zo'n groot paard. maar ik ben er wel eens op gewezen en toen ik er over nadacht, en er op ging letten dacht ik ja ik zit wel overdreven mee. als het goed is...is dat nu minder.

en klopt. het zijn vooral je handen, en daarna viel mn oog op je zit. maar daar moet ik dus gewoon niks van willen zeggen dat kan niet anders :)

is daar geen andere oplossing voor, moet zij niet gewoon achterwege laten om de teugels uit je handen te 'trekken'(begrijp me goed)? als je je teugels langer laat...gaat het hoofd te laag... maar als je mee veert met je handen.. ja zij heeft gewoon hele grote bewegingen dan is het niet? als dat hoofd ook zo heftig heen en weer gaat in de stap?
Toch zou er voor het nette, toch ook een andere oplossing moeten zijn? Of mag dat gewoon zo met je handen mee gaan?

wbt het halthouden dan: heb ik het juist gezien. bedankt voor de uitleg!

he kijk wat ik vind, interessant: [RIJ-ITP] Tuig(loos) rijden op Haflinger Angelo!
wat vinden we daar nu van qua houding? hoofdje zit niet op de ll. maar het beengebruik? de driehoekjes? het lijkt er goed uit te zien (toch?). maar lees ook weer een reactie dat ie meer over de rug zou mogen..
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 16-02-12 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:59

S_en_Z schreef:
Bertie wil je eens naar mijn filmpje kijken? Wedstrijdgericht commentaar graag ;) (reed hier nog L2)

Is maar kort fragmentje. Maar wellicht steken we er allemaal nog iets van op.

Vind jij het bijv. hinderlijk dat de ruiter hier met aw nog iets naar voor zit? Oke, halverwege mag het paard niet stoppen, maar dit was een correctie om haar bekken mee te laten kantelen. Het effect is er wel. De keren erna deed ze het wel netjes, maar ik deed hem in een onhandige pose dus slecht te beoordelen.

Vind je de middenstap prettig om naar te kijken, mag ze nog actiever? Lager met het hoofd? Of ben jij er tevreden mee voor een L/M proef?

Draf zelf moet actiever voor het M, dat weet ik :j

Ben wel nieuwsgierig :j

Ik bemoei me er ook nog even mee als je het niet erg vindt.

Ik denk dat ze nog ruimer kan stappen. Het is niet slecht, maar ook niet overdreven zeg maar. Compliment voor het meegaan met je hand!
@FahyaFemke: het is de bedoeling dat je zo meegaat in de middenstap, meeste mensen gaan juist te weinig mee. Of beter gezegd, meeste paarden laten niet voldoende los in het lijf zodat je zo mee kan gaan.

Wat me opviel was dat je de overgang draf-halt heel verschillend rijd. De eerste overgang is netjes op achter, ze staat ook heel keurig gesloten. Achterwaarts moet veel actiever, wat ik dan weer knap vind is dat ze wel al vrij diagonaal achteruit stapt. De tweede overgang vind ik veel minder gereden en gesloten. Denk dat je met die overgangen ook nog wel wat meer kan doen, iets meer sluiten in draf van te voren, kleiner maken en dan naar het halthouden. Goede krachtoefening is dat.
Verder vind ik het een heel fijn beeld (maar dat vind ik meestal van jullie) en denk ik echt dat je er een heel fijn paard aan hebt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:01

Nee ze trekt niet :n

Zolang ik geef zo ver zoekt zij naar de hand. Ze draagt haar eigen hoofd maar om door te stappen moet ze haar hals blijven bewegen waardoor ik mee moet veren. Als ze haar hals forceert kan ze haar schouder niet "openen" Als ik langer geef trekt ze de teugels niet uit mn hand hoor.. ze zakt mee omlaag en zoekt naar mijn hand.. als ik wil zelfs tot haar hoeven. :)

Esther ze had spierpijn van de les de dag ervoor, als ze nog net iets actiever stapt wordt ze nog net wat ruimer. Als je goed kijkt zie je mij links ook drijven om dat linkerachterbeen actief te houden. (dus door de kaak blijven rijden zodat het achterbeen goed over blijft stappen zonder mn handen te gebruiken)

Je hebt dus gelijk, ze kan NOG ruimer.

De eerste is idd meer op het achterbeen, komt vooral omdat de draf daarvoor actiever was dan de tweede halt :j Maar was hier vooral bezig met "bijstappen" tijdens halt zodat ze altijd vierkant staat :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-02-12 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:02

heeft, ik lig nu lekker in bed. Wat fantastisch die Android met Wi-Fi!
S_en_Z, wil je nodig even die link plaatsen van dat filmpje? Ik kijk er morgen naar.

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:05

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:07

SenZ inderdaad, dat is natuurlijk logisch..ze zoeken je hand op.
stom van me!

schreef expres 'trekken' tussen aanhalingstekens he, bedoelde ook niet echt trekken, maar het zoeken. dus eigenlijk gaf ik mezelf al antwoord :+

goed. het meegaan met je handen wist ik dus wel; dat moet, maar wist niet dat het dus zo 'hevig' er uit kon zien. begrijp het voor de schoudervrijheid nu ook !
en het meegaan met je zit is dus ook prima. waarom zeiden ze nu weer tegen mij van niet :(