Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjolvir schreef:Oke, daar is ie dan, gooi hem er later wel weer af, want dit is echt jammerlijk.
Laten we het zo zeggen, onregelmatige rijden (niet echt trainen) ivm het ijs en sneeuw,
is niet bevordelijk geweest, wordt meneer wat stug van.
Toch ben ik trots op Toobs!
Gisteren waren alle hoeken doodeng, vandaag maar 5 minuutjes.
Denk dat hij eventueel wat spierpijn heeft van gisteren.
En ben trots dat hij zondag en nog een aantal keren langs alle schaatsers is meegeweest, naar de vereniging!
(maar niet in de spits, dat durfde ik niet, vandaar dat hij de afgelopen weken niet veel gedaan heeft)
travers, achterwaarts etc. zijn nog lang niet bevestigd en ook niet correct, wordt aan gewerkt.
filmpje is dus inclusief alle gepruts wat anders geen hond op bokt laat zien
bertie schreef:Sjolvir schreef:
Zei je over deze foto nou ergens dat je scheef zit?![]()
Volgens mij zit je juist heel fijn mee in de beweging. Zwaartepunt aan de binnenkant, Méé in de richting van de beweging.
Wat wil je nou meer ..
FahyaFemke schreef:bertie:
je schrijft "2:00-2:04 galop met achterhand iets naar binnen. Probeer in galop iets schoudervoor te rijden. Vooral in overgangen van midden- of uitgestrekte galop is dat écht een must. Bij terugkomen hebben de paarden de neiging om de achterhand naar binnen te zetten, omdat ze moeite hebben om de overgang te maken met meer gewicht op de achterhand te brengen, onder te schuiven."
geld dat dus voor elk paard? moet elk paard in een overgang terug dus iets schouder voor gereden worden?
ik herken het namelijk in het halthouden met mijn paard. ze staat volgens mij vrijwel altijd met de kont wat naar links. en achterwaarts gaat bijna altijd scheef, maar dan naar rechts achter..
bertie schreef:ik ga nu mesten
FahyaFemke schreef:he kijk. mooi commentaar want dat vind ik dus een lastig punt (het werd pas ook door iemand genoemd hier)
want sommigen zeggen als je zwaartepunt aan de binnenkant zit.. dus dat je dan wat meer op je binnenzitbeenknobbel zit he? dat je dat je paard dus juist naar buiten duwt (wijken voor druk).
bertie schreef:FahyaFemke schreef:he kijk. mooi commentaar want dat vind ik dus een lastig punt (het werd pas ook door iemand genoemd hier)
want sommigen zeggen als je zwaartepunt aan de binnenkant zit.. dus dat je dan wat meer op je binnenzitbeenknobbel zit he? dat je dat je paard dus juist naar buiten duwt (wijken voor druk).
Nee hoor, in een volte moet je juist het gewicht naar binnen plaatsen.
Anders rij je met contrahulpen.
Ik pak zomaar even een plaatje van internet. Een mooi voorbeeld van contrahulp.
Als je de ruiter kijkt: de ruiter geeft in zijn lichaamshouding aan dat hij naar LINKS wil. Het paard appuyeert echter naar RECHTS. En wat doet de ruiter DUS met die binnenhand? Die moet helemaal tegenwerken: een contrahulp, om het paard in balans te houden.
Totaalplaatje is een zwaar verwrongen beeld. Waar we overigens maar al te veel aan gewend zijn.
Een appuyement is overigens gewoon een travers, maar dan op de diagonaal.
KarinvdM schreef:bertie schreef:ik ga nu mesten
![]()
![]()
Sorry...
Je paard z'n voorhand is smaller dan z'n achterhand. Als je paard op de hoefslag loopt, met z'n buitenvoorbeen en buitenachterbeen recht achter elkaar, dan kan het binnenachterbeen niet recht achter het binnenvoorbeen zijn, maar die is dan iets naar binnen. Vooral in de galop gebeurt dat erg makkelijk. Schoudervoor rijden in galop is dus erg belangrijk.
S_en_Z schreef:Bertie wil je eens naar mijn filmpje kijken? Wedstrijdgericht commentaar graag(reed hier nog L2)
Is maar kort fragmentje. Maar wellicht steken we er allemaal nog iets van op.
Vind jij het bijv. hinderlijk dat de ruiter hier met aw nog iets naar voor zit? Oke, halverwege mag het paard niet stoppen, maar dit was een correctie om haar bekken mee te laten kantelen. Het effect is er wel. De keren erna deed ze het wel netjes, maar ik deed hem in een onhandige pose dus slecht te beoordelen.
Vind je de middenstap prettig om naar te kijken, mag ze nog actiever? Lager met het hoofd? Of ben jij er tevreden mee voor een L/M proef?
Draf zelf moet actiever voor het M, dat weet ik![]()
Ben wel nieuwsgierig