Quellian schreef:Maar Jasmijn, waarom moet je een goede conditie hebben om te kunnen/mogen paardrijden?
Waarom klinkt dat voor jou zo onlogisch dan?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

jasmijn78 schreef:Pion schreef:Gewicht zegt natuurlijk niet altijd alles, maar wees wel kritisch, kijk naar de combinatie, kijk naar hoe een paard zich gedraagd en blijf eerlijk tegenover het paard.
Gewicht/BMI zegt wel heel veel. En naar het paard moet je niet kijken. Want paarden zullen niet snel laten merken dat zij ergens last van hebben. Je kan toch zelf met enigzins logisch nadenken toch ook wel tot de conclusie komen dat minder ruitergewicht altijd beter/fijner is voor het paard? waarom dan wachten tot het paard het aangeeft? Want dan is het al te laat. Gewoon als ruiter zelf nadenken en je verantwoordelijkheid nemen.
)).
Pion schreef:Overigens kun je dan inderdaad beter kijken naar BMI dan gewicht omdat BMI een conecctie geeft tussen lengte&gewicht.
Abiola schreef:Pion schreef:Overigens kun je dan inderdaad beter kijken naar BMI dan gewicht omdat BMI een conecctie geeft tussen lengte&gewicht.
Maar je moet ook het paard in gedachte houden. Iemand met een prima BMI kan alsnog te zwaar zijn voor het paard. Ik ben bijvoorbeeld 1.84 en weeg 70 kilo dat is een goed BMI maar ik ben te zwaar om op een rank gebouwd paardje van 500 kilo te gaan zitten.
jasmijn78 schreef:Ik ga uit van het ideaal. Het moet gezond voor de ruiter zijn (en een gezonde BMI is dat). Je moet geen anorexia krijgen om maar te willen paardrijden. En de situatie moet goed zijn voor het paard. Het beste voor het paard is een ruiter zonder overgewicht, met een goede conditie op een paard dat past bij de lengte van de ruiter. Alles wat daar van afwijkt... Dat is een glijdende schaal van wat nog 'kan' voor het paard. Als je als ruiter het beste voor hebt met je paard dan streef je naar de ideale situatie, dan onderken je het wanneer je daar van af wijkt en dan ga je niet allerlei excuses bedenken waarom het in jou geval misschien nog wel net kan.
Citaat:Oh nee. deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Overigens geldt dit ook voor slanke ruiters. Die kunnen hun paard namelijk ook in de weg gaan zitten als zij vermoeid raken omdat zij een slechte conditie hebben. Een ruiter hoeft geen conditie van een langeafstandsloper te hebben. Maar wel voldoende om gemakkelijk voor langere tijd een goede houding aan te nemen. En dat vergt soms meer dan mensen beseffen (vaak ook omdat ze zelf niet altijd in de gaten hebben dat ze hun paard in de weg zitten)
. Citaat:Iemand die in de categorie 'morbide obesitas' valt, heeft per definitie een slechte conditie omdat zo iemand gewoon ernstige gezondheidsproblemen heeft. In de meeste gevallen hebben mensen met (zwaar) overgewicht dus wel een slechte conditie, anders zouden ze geen zwaar overgewicht hebben. Trouwens: een huisarts of een fysio kan eenvoudig je conditie testen. Dus als voor wie twijfelt: je kan het dus laten testen.
Citaat:Gewicht/BMI zegt wel heel veel. En naar het paard moet je niet kijken. Want paarden zullen niet snel laten merken dat zij ergens last van hebben. Je kan toch zelf met enigzins logisch nadenken toch ook wel tot de conclusie komen dat minder ruitergewicht altijd beter/fijner is voor het paard? waarom dan wachten tot het paard het aangeeft? Want dan is het al te laat. Gewoon als ruiter zelf nadenken en je verantwoordelijkheid nemen.
Pion schreef:Overigens kun je dan inderdaad beter kijken naar BMI dan gewicht omdat BMI een conecctie geeft tussen lengte&gewicht.
hyppolyte schreef:Een zwaardere ruiter die in harmonie meebeweegt en het beestje niet kromtrekt is beter dan een slanke ruiter die niet goed meekomt met de beweging en 'm in een valse knik dwingt.
hyppolyte schreef:maar iemand met een slechte conditie (zwaar of slank) kan ook prima rijden, alleen moeten ze inderdaad de training daarop aanpassen om die conditie op te bouwen.
hyppolyte schreef:En ja, dat mensen niet het besef hebben dat ze niet goed zitten, dat is een hele moeilijke, maar dat is ook niet voorbehouden aan zware ruiters. Als je nog tips weet hoe je dat mensen kunt laten inzien dan hoor ik het graag
hyppolyte schreef:Ehhm, van wat ik tot nu toe hier zie langskomen qua inschattingen, zijn mensen tussen de 80 en 100 kilo volgens jullie al morbide obees.
Pion schreef:Ja natuurlijk, lijkt me logisch.
Ik heb ook een normaal BMI maar ga ook niet op een C-pony zitten, en eigenlijk liever ook niet meer op een kleinere (iele) D.
Vooral de combinatie moet uiteindelijk bekeken worden.
Tendance schreef:Bij een gemiddeld paard van 600 kilo zou dan 120 kilo mogen hè...
Voor zulke lange mensen zul je dan een stevig paard moeten hebben met een stokmaat van ongeveer 2.60m
Bij een paard van 1.60 kunnen ze meelopen.sjimmiepony schreef:Het is juist goed dat die 'te dikke mensen' sporten, anders zouden ze nog veel dikker zijn.
sjimmiepony schreef:Als deze mensen zo makkelijk zouden afvallen zouden ze het wel doen, het is juist de combinatie minder eten meer bewegen wat zo goed is!

Abiola schreef:Pion schreef:Overigens kun je dan inderdaad beter kijken naar BMI dan gewicht omdat BMI een conecctie geeft tussen lengte&gewicht.
Maar je moet ook het paard in gedachte houden. Iemand met een prima BMI kan alsnog te zwaar zijn voor het paard. Ik ben bijvoorbeeld 1.84 en weeg 70 kilo dat is een goed BMI maar ik ben te zwaar om op een rank gebouwd paardje van 500 kilo te gaan zitten.
Je zou alleen niet met die lengte op een klein paardje moeten zitten. Dan zou ik je eerder "te groot" noemen dan te zwaar. sjimmiepony schreef:Wat een belachelijk en respectloos topic zeg! Het is juist goed dat die 'te dikke mensen' sporten, anders zouden ze nog veel dikker zijn. Als deze mensen zo makkelijk zouden afvallen zouden ze het wel doen, het is juist de combinatie minder eten meer bewegen wat zo goed is! En als je je er zo aan ergert, kijk lekker de andere kant op!

jasmijn78 schreef:Dat er slanke ruiters zijn die hun paard ook in de weg zitten is een dooddoener om de aandacht af te leiden van de dikke ruiter. Het is allebei fout, en de kans dat een ruiter met echt zwaar overgewicht zijn paard in de weg zit is veel groter zo niet onvermijdelijk.
Citaat:Nogmaals: ik vind dat je een paard niet mag misbruiken als fitnessapparaat. Als je conditie te kort schiet om fatsoenlijk te rijden dan zijn er genoeg andere mogelijkheden voor een ruiter om zijn conditie op te bouwen. Maar daar hebben de meesten gewoon geen zin in. Het heeft de interesse niet.
Citaat:Een eerste voorwaarde voor een goede houding en zit is en blijft een gezond en fit ruiterlichaam zonder zwaar overgewicht. Dan wil het nog niet meteen zeggen dat je dan automatisch goed kun zitten. Maar de belangrijkste voorwaarde is in ieder geval aanwezig om goed te kunnen leren zitten. Als die voorwaarden niet aanwezig zijn bij de ruiter dan wordt het gewoon zeuren.
.... En gewicht is niet de belangrijkste voorwaarde, dat zijn ritmegevoel en balans. hyppolyte schreef:Nee, dan lees je niet goed. Ik spreek van BMI en dat gaat altijd uit van gewicht in combinatie met lengte. Het getal dat daar uit komt geeft een indicatie of je een gezond gewicht hebt, matig/zwaar overgewiccht of dus in de categorie morbide obesitats valt. Als je je BMI wilt weten en in welke categorie je valt dan met je even googlen. Op tal van sites kun je dat berekenen.
Tendance schreef:In denk dat er weinig mensen zijn die met 120 kg een gezond gewicht hebben. Dan zou je een lengte van ongeveer 2.80 meter moeten hebbenVoor zulke lange mensen zul je dan een stevig paard moeten hebben met een stokmaat van ongeveer 2.60m
Bij een paard van 1.60 kunnen ze meelopen.
.