Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:56

Quellian schreef:
Maar Jasmijn, waarom moet je een goede conditie hebben om te kunnen/mogen paardrijden?

Waarom klinkt dat voor jou zo onlogisch dan?

050206051012

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:57

Ik heb 0,0 conditie, maar daar hebben de paarden geen last van met rijden.
Ze vinden het echt niet erg om te mogen stappen als baasje om lucht zit te happen :D

Geen conditie is in mijn ogen gewoon een rustigere training :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:01

jasmijn78 schreef:
Pion schreef:
Gewicht zegt natuurlijk niet altijd alles, maar wees wel kritisch, kijk naar de combinatie, kijk naar hoe een paard zich gedraagd en blijf eerlijk tegenover het paard.

Gewicht/BMI zegt wel heel veel. En naar het paard moet je niet kijken. Want paarden zullen niet snel laten merken dat zij ergens last van hebben. Je kan toch zelf met enigzins logisch nadenken toch ook wel tot de conclusie komen dat minder ruitergewicht altijd beter/fijner is voor het paard? waarom dan wachten tot het paard het aangeeft? Want dan is het al te laat. Gewoon als ruiter zelf nadenken en je verantwoordelijkheid nemen.

Daar doel ik ook op met mijn stukje.
Je kunt kijken naar de verhouding tussen ruiter/paard.
En gewicht zegt heel veel maar niet alles, kijk ook naar de ruiter zelf, hoe is de verhouding tussen gewicht en lengte (afleiden conditie van de ruiter), zijn het spieren of vet?
Je moet ook absoluut niet afwachten tot een paard iets aangeeft, dat moet je voor zijn. Maar kijk wel naar het gedrag. Hoe gedraagd het paard zich onder een ruiter?
Als je het paard dan een beetje goed kent, kun je daar ook wat uit afleiden (gedraging op opstijgen bijvoorbeeld).
Maargoed, als je al kritisch kijkt naar de combinatie, hoef je niet eens te kijken naar hoe het paard zich gedraagd. Dan weet je het al voordat de ruiter opgestegen is.

En ja uiteraard, met logisch nadenken... hoe minder gewicht hoe beter... lijkt me duidelijk.
Nu pak je alleen het bovenste stukje van mijn tekst en interpreteer je deze niet helemaal goed (net alsof ik niet zwaar weeg aan te zware ruiters op een paard (leuke zin :P )).
Eronder staat duidelijk:
Is er geen passend paard voor je? Jammer dan.
En dat is mijn standpunt dan ook. Kritisch en eerlijk blijven.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 08-08-11 15:19, in het totaal 6 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:02

Hier een artikeltje over conditie:

http://www.lammert-haanstra.nl/html/Bit1.pdf

Ik heb het boek van Lammert overigens ook in de kast staan. Zoals hij al zegt: als je enkel een stapritje maakt... Dan moet je lekker je conditie laten voor wat het is. Maar welke ruiter maakt nu alleen maar stapritjes? Ook recreatieruiters trekken het gas toch wel eens verder open?

Nog een linkje ;)
http://www.fittepaard.nl/home.html

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:19

Overigens kun je dan inderdaad beter kijken naar BMI dan gewicht omdat BMI een conecctie geeft tussen lengte&gewicht.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:23

Pion schreef:
Overigens kun je dan inderdaad beter kijken naar BMI dan gewicht omdat BMI een conecctie geeft tussen lengte&gewicht.

Maar je moet ook het paard in gedachte houden. Iemand met een prima BMI kan alsnog te zwaar zijn voor het paard. Ik ben bijvoorbeeld 1.84 en weeg 70 kilo dat is een goed BMI maar ik ben te zwaar om op een rank gebouwd paardje van 500 kilo te gaan zitten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:26

Abiola schreef:
Pion schreef:

Maar je moet ook het paard in gedachte houden. Iemand met een prima BMI kan alsnog te zwaar zijn voor het paard. Ik ben bijvoorbeeld 1.84 en weeg 70 kilo dat is een goed BMI maar ik ben te zwaar om op een rank gebouwd paardje van 500 kilo te gaan zitten.

Ja natuurlijk, lijkt me logisch.
Ik heb ook een normaal BMI maar ga ook niet op een C-pony zitten, en eigenlijk liever ook niet meer op een kleinere (iele) D.
Vooral de combinatie moet uiteindelijk bekeken worden.
Uiteindelijk draait alles om de combinatie.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:54

jasmijn78 schreef:
Ik ga uit van het ideaal. Het moet gezond voor de ruiter zijn (en een gezonde BMI is dat). Je moet geen anorexia krijgen om maar te willen paardrijden. En de situatie moet goed zijn voor het paard. Het beste voor het paard is een ruiter zonder overgewicht, met een goede conditie op een paard dat past bij de lengte van de ruiter. Alles wat daar van afwijkt... Dat is een glijdende schaal van wat nog 'kan' voor het paard. Als je als ruiter het beste voor hebt met je paard dan streef je naar de ideale situatie, dan onderken je het wanneer je daar van af wijkt en dan ga je niet allerlei excuses bedenken waarom het in jou geval misschien nog wel net kan.

Het beste voor een paard is een ruiter die zijn paard niet hindert, zowel in de manier van rijden als verhouding. Een zwaardere ruiter die in harmonie meebeweegt en het beestje niet kromtrekt is beter dan een slanke ruiter die niet goed meekomt met de beweging en 'm in een valse knik dwingt. Het ideaal is niet voor niets een ideaal.

Citaat:
Oh nee. deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Overigens geldt dit ook voor slanke ruiters. Die kunnen hun paard namelijk ook in de weg gaan zitten als zij vermoeid raken omdat zij een slechte conditie hebben. Een ruiter hoeft geen conditie van een langeafstandsloper te hebben. Maar wel voldoende om gemakkelijk voor langere tijd een goede houding aan te nemen. En dat vergt soms meer dan mensen beseffen (vaak ook omdat ze zelf niet altijd in de gaten hebben dat ze hun paard in de weg zitten)

Absoluut niet, ze kunnen invloed op elkaar hebben, maar iemand met een slechte conditie (zwaar of slank) kan ook prima rijden, alleen moeten ze inderdaad de training daarop aanpassen om die conditie op te bouwen. Iemand met een dijk van een conditie kan een paard nog steeds vreselijk hinderen.
En ja, dat mensen niet het besef hebben dat ze niet goed zitten, dat is een hele moeilijke, maar dat is ook niet voorbehouden aan zware ruiters. Als je nog tips weet hoe je dat mensen kunt laten inzien dan hoor ik het graag ;).

Citaat:
Iemand die in de categorie 'morbide obesitas' valt, heeft per definitie een slechte conditie omdat zo iemand gewoon ernstige gezondheidsproblemen heeft. In de meeste gevallen hebben mensen met (zwaar) overgewicht dus wel een slechte conditie, anders zouden ze geen zwaar overgewicht hebben. Trouwens: een huisarts of een fysio kan eenvoudig je conditie testen. Dus als voor wie twijfelt: je kan het dus laten testen.

Ehhm, van wat ik tot nu toe hier zie langskomen qua inschattingen, zijn mensen tussen de 80 en 100 kilo volgens jullie al morbide obees. Afgaande op BMI zat ik ook in de categorie zwaar overgewicht, ik ben/was verre van morbide obees maar heb wel meer gewogen dan 100 kilo. En nee, er zijn zat mensen met een prima conditie die toch te zwaar zijn. Als ik voor mezelf spreek, dan heb ik een goede conditie, mensen zijn ook doorgaans verbaasd om te zien dat mijn conditie stukken beter is dan de hunne. Maar ik moet best heel flink bewegen om uberhaupt op gewicht te kunnen blijven, dus is mijn conditie goed. Kijk ik kan niet ineens de nijmeegse meelopen, maar een wandeling van een km of 15 red ik met de basisconditie die ik nu heb, fietsen gaat ook prima, ik kan een gemiddelde snelheid van 24km per uur aanhouden als ik een halfuur fiets op een gewone fiets. En dat terwijl ik echt nooit fiets.

Citaat:
Gewicht/BMI zegt wel heel veel. En naar het paard moet je niet kijken. Want paarden zullen niet snel laten merken dat zij ergens last van hebben. Je kan toch zelf met enigzins logisch nadenken toch ook wel tot de conclusie komen dat minder ruitergewicht altijd beter/fijner is voor het paard? waarom dan wachten tot het paard het aangeeft? Want dan is het al te laat. Gewoon als ruiter zelf nadenken en je verantwoordelijkheid nemen.

Nope, het gaat om de verhouding mens (lengte x gewicht x bouw) én paard (hoogte x gewicht x bouw)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:44

Pion schreef:

Mijn ervaring met BMI is niet zo goed, ik zou zwaar ondergewicht hebben. Kijk gewoon naar je lichaam heb je een buik? Sport 'm eraf. (als je kijkt naar overgewicht en niet naar wat het paard kan dragen)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:11

Achja, uiteindelijk kun je gewoon het beste naar de combinatie kijken en daaruit je conclusie trekken.
Echter zegt BMI misschien iets meer over de verhouding dan het gewicht alleen.

Klopt de combinatie niet? (als in; ben je te zwaar/groot) dan heel jammer maar pech gehad.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:03

Voor degene die het over vroeger had en dat er een reden voor die 20% was....
Bij een gemiddeld paard van 600 kilo zou dan 120 kilo mogen hè...

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:23

Wat een belachelijk en respectloos topic zeg! Het is juist goed dat die 'te dikke mensen' sporten, anders zouden ze nog veel dikker zijn. Als deze mensen zo makkelijk zouden afvallen zouden ze het wel doen, het is juist de combinatie minder eten meer bewegen wat zo goed is! En als je je er zo aan ergert, kijk lekker de andere kant op!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:28

hyppolyte schreef:
Een zwaardere ruiter die in harmonie meebeweegt en het beestje niet kromtrekt is beter dan een slanke ruiter die niet goed meekomt met de beweging en 'm in een valse knik dwingt.

Dat er slanke ruiters zijn die hun paard ook in de weg zitten is een dooddoener om de aandacht af te leiden van de dikke ruiter. Het is allebei fout, en de kans dat een ruiter met echt zwaar overgewicht zijn paard in de weg zit is veel groter zo niet onvermijdelijk.

hyppolyte schreef:
maar iemand met een slechte conditie (zwaar of slank) kan ook prima rijden, alleen moeten ze inderdaad de training daarop aanpassen om die conditie op te bouwen.

Nogmaals: ik vind dat je een paard niet mag misbruiken als fitnessapparaat. Als je conditie te kort schiet om fatsoenlijk te rijden dan zijn er genoeg andere mogelijkheden voor een ruiter om zijn conditie op te bouwen. Maar daar hebben de meesten gewoon geen zin in. Het heeft de interesse niet.

hyppolyte schreef:
En ja, dat mensen niet het besef hebben dat ze niet goed zitten, dat is een hele moeilijke, maar dat is ook niet voorbehouden aan zware ruiters. Als je nog tips weet hoe je dat mensen kunt laten inzien dan hoor ik het graag

Een eerste voorwaarde voor een goede houding en zit is en blijft een gezond en fit ruiterlichaam zonder zwaar overgewicht. Dan wil het nog niet meteen zeggen dat je dan automatisch goed kun zitten. Maar de belangrijkste voorwaarde is in ieder geval aanwezig om goed te kunnen leren zitten. Als die voorwaarden niet aanwezig zijn bij de ruiter dan wordt het gewoon zeuren.

hyppolyte schreef:
Ehhm, van wat ik tot nu toe hier zie langskomen qua inschattingen, zijn mensen tussen de 80 en 100 kilo volgens jullie al morbide obees.

Nee, dan lees je niet goed. Ik spreek van BMI en dat gaat altijd uit van gewicht in combinatie met lengte. Het getal dat daar uit komt geeft een indicatie of je een gezond gewicht hebt, matig/zwaar overgewiccht of dus in de categorie morbide obesitats valt. Als je je BMI wilt weten en in welke categorie je valt dan met je even googlen. Op tal van sites kun je dat berekenen.

Pion schreef:
Ja natuurlijk, lijkt me logisch.
Ik heb ook een normaal BMI maar ga ook niet op een C-pony zitten, en eigenlijk liever ook niet meer op een kleinere (iele) D.
Vooral de combinatie moet uiteindelijk bekeken worden.

Precies. Daarom stelde ik al dat je naast een gezonde BMI ook een paard dat past bij je lengte uit moet zoeken. Dan zit je altijd goed.

Tendance schreef:
Bij een gemiddeld paard van 600 kilo zou dan 120 kilo mogen hè...

In denk dat er weinig mensen zijn die met 120 kg een gezond gewicht hebben. Dan zou je een lengte van ongeveer 2.80 meter moeten hebben :+ Voor zulke lange mensen zul je dan een stevig paard moeten hebben met een stokmaat van ongeveer 2.60m :D Bij een paard van 1.60 kunnen ze meelopen.

sjimmiepony schreef:
Het is juist goed dat die 'te dikke mensen' sporten, anders zouden ze nog veel dikker zijn.

Het is ook heel goed als ze gaan sporten. Maar niet ten koste van het paard.

sjimmiepony schreef:
Als deze mensen zo makkelijk zouden afvallen zouden ze het wel doen, het is juist de combinatie minder eten meer bewegen wat zo goed is!

Dat het moeilijk is voor mensen om af te vallen ontkent niemand. Alleen dit mag nooit ten koste gaan van het paard. En waarom zou je het paard misbruiken als fitnessapparaat als er genoeg alternatieven zijn?

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:35

Elke kilo op een paardenrug is eigelijk te veel dus goed is het nooit .
Wel vind ik dat als je meer dan 100 kilo gaat wegen der wel wat aan gedaan moet worden .

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:37

En dit is nou precies waarom ik (oa) aan het afvallen ben :)
Toen ik begon met afvallen woog ik 111,5 kilo. Inmiddels is daar zo'n 12/13 kg af en ik wil die 100 niet meer terug. Ik heb mezelf een tijdje terug in de spiegeling van het raam gezien toen ik aan het rijden was en ik vond het echt geen gezicht...
Nu rij ik een hele tijd niet, en ik hoop nu weer een flinke 'val' naar beneden te maken qua gewicht voor ik er weer op ga :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:23

kijk en dat is nou een ruiter die slim nadeknt super

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:26

Abiola schreef:
Pion schreef:

Ik zou je dan niet "te zwaar" noemen hoor! ;) Je zou alleen niet met die lengte op een klein paardje moeten zitten. Dan zou ik je eerder "te groot" noemen dan te zwaar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:26

sjimmiepony schreef:
Wat een belachelijk en respectloos topic zeg! Het is juist goed dat die 'te dikke mensen' sporten, anders zouden ze nog veel dikker zijn. Als deze mensen zo makkelijk zouden afvallen zouden ze het wel doen, het is juist de combinatie minder eten meer bewegen wat zo goed is! En als je je er zo aan ergert, kijk lekker de andere kant op!

We hebben het over dikke mensen als zijnde veel en veels te dik. Die moeten inderdaad sporten, maar niet door een paardenrug te verzieken!!! En dan heb ik het over mensen, die zo dik zijn, dat ze niet meer normaal in een ritme mee kunnen bewegen met een paard en het paard met hun gewicht in de weg zitten..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:29

Jasmijn78:
Ik rekende alleen even uit hoe zwaar iemand in het leger dus op een paard mocht zijn...
20% van 600 is 120 kilo.
Iemand zei, dat die maten er niet voor niets zijn, maar dan vind ik de maten nog best ruim genomen voor een paard, die in zware strijd aan het werk moest zijn. Zwaarder dan de paarden nu. En voor dat werk vind ik iemand van 120 kilo op een paard van 600 kilo heel zwaar!

zetpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:32

Oh jammer :(

Ik ben best voller maar mijn lieverd vind het echt geen punt hoor om mij op zich te dragen.
Ze is blijer wanneer ik er op zit dan een ander.
Ze doet alles prima ik zit haar niet in de weg. en zo hard als ze met mijn kan kan ze met geen ander.

Ze is lekker oud (er) mankeert niks bij inenting word ze jaarlijks volledig gecontroleerd.
Omdat ik het namelijk belangrijk vind dat ze gezond en fit blijft.
Ze krijgt ook supplementen.

En we rijden zon 3 dagen per week 4 soms.
waarvan 1 bos en rest lekker in bak. (basis dressuur sprongetje slalom etc etc)
Het is een stevige draven van 159. Ik ben 174 en wegg 90kilo.

Ik rij al 10 jaar met haar en nooit problemen gehad met niks eigenlijk ! (maar dus ook niet qua zwaarte)
Maar ik heb ook wel een goede houding goed zadel (zowel voor paard als voor mij)
En kan er goed voor zorgen dat ik haar niet in de weg zit.

zetpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:32

Oh ik wou geen boos gezichtje maar sip gezichtje sorry !!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:44

Ach ja, vroeger hadden ze veel kleinere paardjes en droegen ze nog harnassen e.d. wat denk je dat een beetje harnas weegt?

Maar wat is dan te zwaar???

Ik ben even benieuwd, hoe vinden jullie de verhouding bij mij en mijn paard en op welk gewicht zouden jullie mij schatten bij de foto's? Wees niet bang dat ik beledigd ben, ik ben gewoon oprecht geïnteresseerd wat jullie van de verhoudingen vinden.

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:51

60 65 75 80 of zoiets?

zetpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:53

Ik denk dat je beetje mijn postuur hebt (weet alleen je lengte niet ) maar denk 85 90

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:58

jasmijn78 schreef:
Dat er slanke ruiters zijn die hun paard ook in de weg zitten is een dooddoener om de aandacht af te leiden van de dikke ruiter. Het is allebei fout, en de kans dat een ruiter met echt zwaar overgewicht zijn paard in de weg zit is veel groter zo niet onvermijdelijk.

Nee dat is geen dooddoener, dat is gewoon is wat waar is. En ja het risico dat je je paard in de weg zit is groter als je zwaarder bent, maar dat houdt niet in dat het dan per definitie zo is.

Citaat:
Nogmaals: ik vind dat je een paard niet mag misbruiken als fitnessapparaat. Als je conditie te kort schiet om fatsoenlijk te rijden dan zijn er genoeg andere mogelijkheden voor een ruiter om zijn conditie op te bouwen. Maar daar hebben de meesten gewoon geen zin in. Het heeft de interesse niet.

Dus jij bent ook eerst begonnen met fietsen, hardlopen en zwemmen om je conditie op peil te brengen voordat je voor het eerst op een paard stapte? Want het al dan niet hebben van conditie is iets waar mensen van ieder gewicht last van kan hebben.

Citaat:
Een eerste voorwaarde voor een goede houding en zit is en blijft een gezond en fit ruiterlichaam zonder zwaar overgewicht. Dan wil het nog niet meteen zeggen dat je dan automatisch goed kun zitten. Maar de belangrijkste voorwaarde is in ieder geval aanwezig om goed te kunnen leren zitten. Als die voorwaarden niet aanwezig zijn bij de ruiter dan wordt het gewoon zeuren.

Ik had het over een paar slanke ruiters ;).... En gewicht is niet de belangrijkste voorwaarde, dat zijn ritmegevoel en balans.

hyppolyte schreef:
Nee, dan lees je niet goed. Ik spreek van BMI en dat gaat altijd uit van gewicht in combinatie met lengte. Het getal dat daar uit komt geeft een indicatie of je een gezond gewicht hebt, matig/zwaar overgewiccht of dus in de categorie morbide obesitats valt. Als je je BMI wilt weten en in welke categorie je valt dan met je even googlen. Op tal van sites kun je dat berekenen.

Ik denk dat jij dan niet goed gelezen hebt, ik zie hier toch regelmatig die gewichten langskomen. Wist je trouwens dat de tailleomvang een veel belangrijkere maatstaaf is voor het bepalen van overgewicht?
Maar jij vindt dus dat iemand met licht overgewicht nog wel mag rijden, maar iemand met zwaar overgewicht niet? Of bedoel je enkel de morbide obesen? Want daar ben je niet geheel consequent in.

Tendance schreef:
In denk dat er weinig mensen zijn die met 120 kg een gezond gewicht hebben. Dan zou je een lengte van ongeveer 2.80 meter moeten hebben :+ Voor zulke lange mensen zul je dan een stevig paard moeten hebben met een stokmaat van ongeveer 2.60m :D Bij een paard van 1.60 kunnen ze meelopen.

Een man van 2.00 meter zit met dat gewicht op een licht overgewicht en er zijn toch zat mannen van 2 meter of hoger te vinden in NL. Als je die op een kwpner van 1.75 of 1.80 zet dan zijn er niet zoveel problemen hoor :n.