Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moll schreef:de lood lijn van het lichaam van de ruiter moet samen vallen met de loodlijn van het paard,dan zit de ruiter in de zelfde balans lijn als het paard omdat het zwaarte punt van het paard verschillend is nagelang in welke houding deze gaat.
vur schreef:Airborn schreef:het zwaartepunt is een punt, de balanslijn een lijn, wat denk je zelf?
En de loodlijn is ook een lijn? Ja? Maar daar wordt toch mee bedoeld daar waar het hoofd gelijk aan moet zijn?
Moll schreef:vur schreef:het zwaartepunt is een punt, de balanslijn een lijn, wat denk je zelf?
En de loodlijn is ook een lijn? Ja? Maar daar wordt toch mee bedoeld daar waar het hoofd gelijk aan moet zijn?
Airborn schreef:De balans lijn van het paard kruist het zwaartepunt van het paard. Het is een combinatie van bewegings richting, bewegings snelheid en de horizontale balans. Dus als de horizontale balans verschuift, en het zwaartepunt van het paard verschuift, dan zal de balans lijn ook veranderen tenopzichte van de grond. De balans lijn staat loodrecht op de horizontale balans.
vur schreef:Ja hoor, ik heb het hele topic gelezen. Ik lees al mee vanaf het begin. Trouwens, de lavade heb ik nog nooit gezien. Wat is dat voor iets?
vur schreef:Ja hoor, ik heb het hele topic gelezen. Ik lees al mee vanaf het begin. Trouwens, de lavade heb ik nog nooit gezien. Wat is dat voor iets?
vur schreef:Moll schreef:de lood lijn van het lichaam van de ruiter moet samen vallen met de loodlijn van het paard,dan zit de ruiter in de zelfde balans lijn als het paard omdat het zwaarte punt van het paard verschillend is nagelang in welke houding deze gaat.
Oké, dus als het paard in een levade gaat, zit de ruiter dus ook heel ver achterover? Mmm, als dat zo is dan denk ik dat sommige Nederlandse topruiters achter de balanslijn zitten als ik je goed begrijp. Is de balanslijn dan hetzelfde als het zwaartepunt? en waar zit dan de loodlijn?
vur schreef:Airborn schreef:het zwaartepunt is een punt, de balanslijn een lijn, wat denk je zelf?
cherie78 schreef:vur schreef:[Oké, dus als het paard in een levade gaat, zit de ruiter dus ook heel ver achterover? Mmm, als dat zo is dan denk ik dat sommige Nederlandse topruiters achter de balanslijn zitten als ik je goed begrijp. Is de balanslijn dan hetzelfde als het zwaartepunt? en waar zit dan de loodlijn?
Nee, bij een levade zit de ruiter voorover
vur schreef:Professor, u vraagt naar de bekende weg als u vraagt waar het stanggebruik voor is. Dus Moll, bespaar me uw uitleg.
De inwerking van de stang wordt mede bepaalt door hoe strak de kinketting zit. Dat bij de Nederlanders de stang doorstaalt, komt vooral doordat de kinketting heel los is. Trouwens, lichtheid is er weldegelijk, dus ik weet werkelijk niet waar u uw ogen heeft. Het zware inwerken in de mond van bijvoorbeeld mvr. Balkenhol en mvr. Bechtolsheimer (vergeef me spelfouten) is echt heel rot om naar te kijken. Dat die mensen zo hoog scoren is een schandaal. Lichtheid... ik zie dan een lichtvoetig ijverig paard voor me, of zo u wil weinig inwerking in de mond. Het gaat wat mij betreft allebei op voor de term lichtheid.
cherie78 schreef:Is er verschil zoals de franse school een levade uitvoert ten opzichte van de spaanse rijschool, moll?
Zou dit trouwens het verschil zijn tussen klassiek en academischde franse school en de spaanse school?
Professor schreef:cherie78 schreef:Is er verschil zoals de franse school een levade uitvoert ten opzichte van de spaanse rijschool, moll?
Zou dit trouwens het verschil zijn tussen klassiek en academischde franse school en de spaanse school?
Het een heet pessade het ander levade.
Dat weten de scholen ook van welke richting dan ook omdat het omschreven staat.
Moll schreef:cherie78 schreef:Is er verschil zoals de franse school een levade uitvoert ten opzichte van de spaanse rijschool, moll?
inderdaad er is veel verschil tussen beide, dat heeft u goed gezien