Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:57

de lood lijn van het lichaam van de ruiter moet samen vallen met de loodlijn van het paard,dan zit de ruiter in de zelfde balans lijn als het paard omdat het zwaarte punt van het paard verschillend is nagelang in welke houding deze gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:59

Ik durf het bijna niet maar wil wel een poging wagen. (ik baseer mijn beredenering door mijn ervaring met mennen)
De werking van de stang: die is alleen mogelijk in samenhang met kinketting.
Hoe strakker de kinketting hoe sterker de inwerking.
Op het moment dat je teugels aanneemt en vraagt gaat de kinketting inwerken op de kingroeve, hoe meer druk je neemt hoe meer de inwerking scherper wordt van de kinketting, waardoor uiteindelijk druk achter de oren plaats vind.
De lengte van de scharen (bij het mennen kun je de teugels bevestigen op onderste of bovenste gaten) is ook mede bepalend voor de scherpte van de inwerking. (hefboom werking).

En nu doe ik een gokje aangezien ik niet zoveel kennis heb in de combinatie trens en stang.
Met de trens geef je de hulp, en met de stang verfijn je die hulp en kun je meer verzameling vragen?

Edit zie al weer wat reacties, maar heb geen tijd om verder te lezen.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:00

Is er iemand die verder door wil gaan op de vraag van professor? Over de stang en trens?
(Ilegra, je was me net voor ;) )

Ik gebruik de stang voor het verfijnen van mijn halve ophouding. En om een arrets te geven? (Toch Moll? :o )

En de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik onbedoeld ook de stangteugel te strak aanneem. Dit gebeurd onbewust tijdens het rijden wanneer mijn paard iets teveel wil doen dan ik hem vraag. Heb hier al wel eens een foto van geplaatst in dit topic.

De trens is om het contact te onderhouden.

(ben echt heel benieuwd naar de juiste beschrijving hiervan)

En over het staan.... ik kan ook heeeel goed staan in de beugels, tegenwoordig ben ik meer gaan zitten (nog lang niet altijd omdat ik dit automatisme nog moet ontwikkelen)

Ik heb aan alle paarden gemerkt dat ik door het zitten met gevoel veel beter en verfijnder in kan werken op mijn paarden. Was er overigens van overtuigd dat ik heel goed kon zitten, niet dus....

Door mijn meer evenwichtige zit heb ik nog maar erg weinig teugelhulp nodig. Door het staan, moest ik erg veel met handenwerk oplossen....

Leren zitten heeft het paardrijden in eerste instantie veel moeilijker gemaakt, maar naarmate ik mijzelf hierin verder weet te ontwikkelen merk ik hoeveel "makkelijker" het geworden is.
De paarden gaan allemaal! En met veel meer plezier dan voorheen. :j

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:05

Door te zitten en in balans met het paard te zitten, dus op dezelfde loodlijn, heb je een contact met het paard dat je niet krijgt als je staat. Je voelt balansverschillen, spanning, ontspanning etc veel beter. Afgezien van eht feit dat je als je staat in je beugels, je je benen niet kan verleggen voor hulpen zonder dat je balans veranderd, waardoor je je paard stoort.

vur

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:05

Moll schreef:
de lood lijn van het lichaam van de ruiter moet samen vallen met de loodlijn van het paard,dan zit de ruiter in de zelfde balans lijn als het paard omdat het zwaarte punt van het paard verschillend is nagelang in welke houding deze gaat.


Oké, dus als het paard in een levade gaat, zit de ruiter dus ook heel ver achterover? Mmm, als dat zo is dan denk ik dat sommige Nederlandse topruiters achter de balanslijn zitten als ik je goed begrijp. Is de balanslijn dan hetzelfde als het zwaartepunt? en waar zit dan de loodlijn?
Laatst bijgewerkt door vur op 21-02-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:05

het zwaartepunt is een punt, de balanslijn een lijn, wat denk je zelf?

vur

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:07

cherie78 schreef:
Moll schreef:
het is TAKT :D


Daarom blijf ik het ook schrijven met een C :') :') :D


Wat weten mannen nu van tact?

vur

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:09

Airborn schreef:
het zwaartepunt is een punt, de balanslijn een lijn, wat denk je zelf?

En de loodlijn is ook een lijn? Ja? Maar daar wordt toch mee bedoeld daar waar het hoofd gelijk aan moet zijn?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:15

vur schreef:
Airborn schreef:
het zwaartepunt is een punt, de balanslijn een lijn, wat denk je zelf?

En de loodlijn is ook een lijn? Ja? Maar daar wordt toch mee bedoeld daar waar het hoofd gelijk aan moet zijn?

ja, heeft u het gehele topic gelezen? dit stuk is al meerdere malen voorbij gekomen, en om even op de lavade terug te komen heeft u de franse rijschool deze oefening wel eens zien doen?

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:17

De balans lijn van het paard kruist het zwaartepunt van het paard. Het is een combinatie van bewegings richting, bewegings snelheid en de horizontale balans. Dus als de horizontale balans verschuift, en het zwaartepunt van het paard verschuift, dan zal de balans lijn ook veranderen tenopzichte van de grond. De balans lijn staat loodrecht op de horizontale balans.

vur

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:17

Moll schreef:
vur schreef:
het zwaartepunt is een punt, de balanslijn een lijn, wat denk je zelf?

En de loodlijn is ook een lijn? Ja? Maar daar wordt toch mee bedoeld daar waar het hoofd gelijk aan moet zijn?

ja, heeft u het gehele topic gelezen? dit stuk is al meerdere malen voorbij gekomen, en om even op de lavade terug te komen heeft u de franse rijschool deze oefening wel eens zien doen?[/quote]

Ja hoor, ik heb het hele topic gelezen. Ik lees al mee vanaf het begin. Trouwens, de lavade heb ik nog nooit gezien. Wat is dat voor iets?

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:18

cherie78 schreef:
nombrado schreef:


wat is het verschil tussen deze 2?
aan de hand van filmpjes?


Mag jij me laten zien ;)
De één doet het in een gewone outfit en de ander met een cape :j


hmm... ik doe het meestal op mijn paard :D

heet dat wat ik doe dan 'paardrijden"?

vur

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:19

Airborn schreef:
De balans lijn van het paard kruist het zwaartepunt van het paard. Het is een combinatie van bewegings richting, bewegings snelheid en de horizontale balans. Dus als de horizontale balans verschuift, en het zwaartepunt van het paard verschuift, dan zal de balans lijn ook veranderen tenopzichte van de grond. De balans lijn staat loodrecht op de horizontale balans.


Dank je wel Airborn. Nu is het me helemaal duidelijk. Goed verwoord.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:20

vur schreef:
Ja hoor, ik heb het hele topic gelezen. Ik lees al mee vanaf het begin. Trouwens, de lavade heb ik nog nooit gezien. Wat is dat voor iets?


ff googlen

http://www.lavada.nl/

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:20

vur schreef:
Ja hoor, ik heb het hele topic gelezen. Ik lees al mee vanaf het begin. Trouwens, de lavade heb ik nog nooit gezien. Wat is dat voor iets?



u neemt mij in de maling?

zal het even goed schrijven voor u Levade, mijn excuus voor uw ongemak
Laatst bijgewerkt door Moll op 21-02-11 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:21

vur schreef:
Moll schreef:
de lood lijn van het lichaam van de ruiter moet samen vallen met de loodlijn van het paard,dan zit de ruiter in de zelfde balans lijn als het paard omdat het zwaarte punt van het paard verschillend is nagelang in welke houding deze gaat.


Oké, dus als het paard in een levade gaat, zit de ruiter dus ook heel ver achterover? Mmm, als dat zo is dan denk ik dat sommige Nederlandse topruiters achter de balanslijn zitten als ik je goed begrijp. Is de balanslijn dan hetzelfde als het zwaartepunt? en waar zit dan de loodlijn?


Nee, bij een levade zit de ruiter voorover :D

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:24

vur schreef:
Airborn schreef:
het zwaartepunt is een punt, de balanslijn een lijn, wat denk je zelf?

En de loodlijn is ook een lijn? Ja? Maar daar wordt toch mee bedoeld daar waar het hoofd gelijk aan moet zijn?



Ook dat is een loodlijn, loodrecht naar beneden :D

De loodlijn is de lijn die getrokken wordt door het zwaartepunt van ruiter en paard samen.

Die loodlijn verandert dus continue.
Bij uitstrekken, verzamelen, arbeids, springen (bij afsprong en landing) in het terrein en noem maar op.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:24

cherie78 schreef:
vur schreef:
[Oké, dus als het paard in een levade gaat, zit de ruiter dus ook heel ver achterover? Mmm, als dat zo is dan denk ik dat sommige Nederlandse topruiters achter de balanslijn zitten als ik je goed begrijp. Is de balanslijn dan hetzelfde als het zwaartepunt? en waar zit dan de loodlijn?


Nee, bij een levade zit de ruiter voorover :D


http://www.scienceofmotion.com/airsabove.html

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:27

Is er verschil zoals de franse school een levade uitvoert ten opzichte van de spaanse rijschool, moll?

Zou dit trouwens het verschil zijn tussen klassiek en academisch :D de franse school en de spaanse school?

Dat kan eigenlijk niet :+
Egon von Neindorff bewaakte in zijn Academie in Karlsruhe het erfgoed van Steinbrecht. Hij was de laatste grootmeester in Duitsland.

Bent was ook een gedreven student bij Nuno Oliveira in Portugal en bij Egon von Neindorff in Karlsruhe in Duitsland.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 21-02-11 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:28

vur schreef:
Professor, u vraagt naar de bekende weg als u vraagt waar het stanggebruik voor is. Dus Moll, bespaar me uw uitleg.
De inwerking van de stang wordt mede bepaalt door hoe strak de kinketting zit. Dat bij de Nederlanders de stang doorstaalt, komt vooral doordat de kinketting heel los is. Trouwens, lichtheid is er weldegelijk, dus ik weet werkelijk niet waar u uw ogen heeft. Het zware inwerken in de mond van bijvoorbeeld mvr. Balkenhol en mvr. Bechtolsheimer (vergeef me spelfouten) is echt heel rot om naar te kijken. Dat die mensen zo hoog scoren is een schandaal. Lichtheid... ik zie dan een lichtvoetig ijverig paard voor me, of zo u wil weinig inwerking in de mond. Het gaat wat mij betreft allebei op voor de term lichtheid.

Nee besparen doe ik dit zeker niet, een lossere kinketting bij een Stang is niet een zwakkere werking nee met tongvrijheid juist een hardere werking bovedien staat hij constant aan.
Wanneer men de Stang bekijkt kan ieder logisch denkend mens zien hoe een Stang werkt wanneer juist de kinketting langer is. Zonder kinketting is hij niet hard.
Een goed aangebrachte Stank heeft een hefboom werking van 45 graden, tegenwoordig werkt de ketting pas bij 90 graden dat heeft het effect dat de tong geen mogelijkheid heeft om de druk op de lagen te milderen, aangezien de ronding (tong vrijheid) maximaal "open" staat, dus volle druk op de lagen.
Een te korte kinketting werkt te snel en te kort.
Wij hebben het niet over personen en paarden het is het algemeen beeld dat zo is.
Een stillehand zoals vG is net zo hard de druk op de lagen is constant, nageven kunnen de paarden niet aangezien de neusriem te strak zit ondanks de zg controlle wat een farce is.
Denkt u er maar eens over na, misschien kunt u de opnames van de mond met bit eens nakijken bij Prof. dr. Hilary Clinton. (niet de buitenlandse minister van USA)

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:29

cherie78 schreef:
Is er verschil zoals de franse school een levade uitvoert ten opzichte van de spaanse rijschool, moll?

Zou dit trouwens het verschil zijn tussen klassiek en academisch :D de franse school en de spaanse school?



inderdaad er is veel verschil tussen beide, dat heeft u goed gezien

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:31

cherie78 schreef:
Is er verschil zoals de franse school een levade uitvoert ten opzichte van de spaanse rijschool, moll?

Zou dit trouwens het verschil zijn tussen klassiek en academisch :D de franse school en de spaanse school?

Het een heet pessade het ander levade.
Dat weten de scholen ook van welke richting dan ook omdat het omschreven staat.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:42

Professor schreef:
cherie78 schreef:
Is er verschil zoals de franse school een levade uitvoert ten opzichte van de spaanse rijschool, moll?

Zou dit trouwens het verschil zijn tussen klassiek en academisch :D de franse school en de spaanse school?

Het een heet pessade het ander levade.
Dat weten de scholen ook van welke richting dan ook omdat het omschreven staat.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen de cadre noir-levade kon ik niet vinden.

Van boven naar onder;
Spaanse rijschool,
Andalusische rijschool,
Portugese rijschool

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:44

De cadre noir voert de pessade uit.
De Levade is ook in gradaties net zo als een passage of Piaffe.
Hoe dichte de spronggewrichten op de grond komen hoe beter de uitvoering, dit kost een enorme kracht.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:48

Moll schreef:
cherie78 schreef:
Is er verschil zoals de franse school een levade uitvoert ten opzichte van de spaanse rijschool, moll?

Zou dit trouwens het verschil zijn tussen klassiek en academisch :D de franse school en de spaanse school?



inderdaad er is veel verschil tussen beide, dat heeft u goed gezien


De spaanse, andalusische en portugese levade's lijken veel op elkaar.
De franse "levade" is totaal anders.

Logisch ook eigenlijk. De paarden die de franse rijschool gebruikt zijn vaak bloed-paarden (frans volbloed) en de andere scholen gebruiken de Iberische paarden.
En daarvan is natuurlijk bekend dat de Iberische paarden veel beter kunnen verzamelen.