Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:16

Dit zijn paarden in de top sport. Ik denk dat Totilas niks te klagen heeft hoor. ;)

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:42

@Bomba
Nou je weet wel een discussie los te maken!
Totilas is idd jong, maar wie ben ik om te zeggen TE jong.
Iedereen hier op Bokt heeft een andere mening...
Maakt mij niet uit, zolang het welzijn van het paard voorop blijft staan!

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:42

Het is allemaal aangeleerd, Tortilas is een super paard. Ik weet niet of ik nog bij de tijd ben maar ze wilde hem ook als dekhengst hebben. Maar zijn bewegingen los zijn niet zo super als onder het zadel. Ik weet hier verder het fijne niet van. Hij doet het goed voor Nederland in ieder geval. :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:57

DianPh schreef:
Het is allemaal aangeleerd, Tortilas is een super paard. Ik weet niet of ik nog bij de tijd ben maar ze wilde hem ook als dekhengst hebben. Maar zijn bewegingen los zijn niet zo super als onder het zadel. Ik weet hier verder het fijne niet van. Hij doet het goed voor Nederland in ieder geval. :D

Hij is inmiddels GGK voor het KWPN ;-)

Dat zijn bewegingen los niet zo super zijn maakt niet uit, als ze GP lopen spelen andere zaken een rol o.a. moederlijn, karakter, talent, werkwilligheid, gezondheid etc.

PB en Lingh zijn vroeger ook op het straatje naar huis gestuurd en daarna alsnog door het KWPN ggk ;-)

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:01

Om even dé juiste discussie op te laten laaien... Is Totilas nou niet te extreem? Ik vind het een fantastisch paard en hij zou ook werkelijk wel een fenomeen zijn, maar ik vind het geen mooi en evenwichtig beeld meer. Officieel is het zo dat de helling van het pijpbeen gelijk moet zijn aan die onderkant van het spaakbeen van het voorbeen (gezien de kracht juist vanuit de achterhand moet komen). Bij Totilas is dit absoluut niet het geval, ik heb een beetje het gevoel dat het bij hem enkel gaat om spektakel. Wat vinden jullie ervan?

Als zesjarige met Jiska van den Akker.
Afbeelding

Hedendaags met Edward Gal.
AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door Animo_Italia op 17-11-09 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:03

Saskia505 schreef:
Dat verklaren is simpel. Precies wat mijn voorgangers hier zeggen: Totilas wordt met zo'n abnormaal groot voorbeen gereden en dat maakt het voor hem dus onmogelijk om in verbinding te blijven. Ik denk dat je zou schrikken als je door het zadel en sjabrak heen zou kunnen kijken als Totilas op deze manier wordt gereden. De rug is weggedrukt, maar dan is ook niet meer dan logisch wanneer een paard op deze manier loopt. En de weggedrukte rug houdt dan ook direct verband met de lendenen, die kunnen als het ware niet anders dan weggedrukt worden.
Dus Jenny, ik weet dat het moeilijk voor je is om te begrijpen... Maar Totilas is geen paard wat wegens een grote activiteit in de achterhand en verzameling met een grotere voorbeentechniek gaat draven, maar het is een paard die er op wordt getraind om met zoveel mogelijk techniek in het voorbeen te kunnen draven. En uiteraard heeft hij van nature aanleg daarvoor, maar hij zo juist zo getraind moeten worden dat hij actiever in het achterbeen wordt en meer in verbinding gaat en dan met niet zo'n abnormaal voorbeen loopt. Net wat ik eerder al zei. Het is geen dressuurpaard meer, maar een showpaard.

Het blijft moeilijk voor je om niet denigrerend te doen naar andere mensen hé?

Voor iemand met zoveel kennis vind ik het wel redelijk dramatisch dat je durft te stellen dat Totilas geen paard is wat met grote activiteit in de achterhand gereden wordt en dat hij constant met een weggedrukte rug zou lopen. Iedereen met een beetje verstand van dressuur weet dat het onmogelijk is om een paard te rijden met een weggedrukte rug van het achterbeen af en dan toch zulke overgangen naar super passages, piaffes, galoppirouettes enz. te doen. Elke overgang zou dan stokken en de achterhand stilleggen in piaffes en galoppirouettes.
Maarja, wat weet ik er van hé.
Verder zie ik geen enkele uitleg hoe het mogelijk is dat een paard wat volgens jou heel sterke lendenen heeft daar zover in doorzakt. Als een paard zulke rechte sterke lendenen heeft dan zou de ruimte gewoon ontbreken om het beeld te geven wat sommige foto's doen.
Juist door zijn iets weke, soepele lendenen creëert Totilas meer souplesse en kan hij beter in- en uit elkaar schuiven als een harmonica in de overgangen. Gert van der Veen en Jaap Werners beschreven dit fenomeen al lang geleden. Dirk Willem van Rosie beschrijft het mooi als "welving is nodig voor het laten doorvloeien van de bewegingsgolven".

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:05

De foto hierboven met Edward Gal op Totilas is in een woord afschuwelijk.

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:08

Johanna59 schreef:
De foto hierboven met Edward Gal op Totilas is in een woord afschuwelijk.

Bedoel je dat de foto van dermate slechte kwaliteit is, Johanna 59 of vindt je het afschuwlijk om te zien hoe ons "Toti" getraind wordt?

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:09

horseyfries schreef:
Nee hoor, prachtige foto, leuk setje, wat wil je nog meer! ;)

Jammer om te zien dat de stangteugel op spanning staat en de trensteugel zo los als de wapperende handjes van edward hangen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:10

Animo_Italia schreef:
horseyfries schreef:
Nee hoor, prachtige foto, leuk setje, wat wil je nog meer! ;)

Jammer om te zien dat de stangteugel op spanning staat en de trensteugel zo los als de wapperende handjes van edward hangen.

Als de wapperende handjes los hangen zal er ook niet veel spanning op de stang staan :)*

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:11

moeten we nou weer het moment opname aankaarten?
Ik zie dit anders niet op alle foto's van hem dat zijn trensteugel los hangt en de stangteugel op spanning staat

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:13

orienta schreef:
Ik zie dit anders niet op alle foto's van hem dat zijn trensteugel los hangt en de stangteugel op spanning staat

Tuurlijk, dat is het "trixen": in autotaal: flink gas geven met de handrem erop. En daarom drukt ie zich dus ook op en moet Edward dat weer tegenhouden en ook daarom is het geen prettig beeld om te zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:18

Ilzas schreef:
orienta schreef:

Tuurlijk, dat is het "trixen": in autotaal: flink gas geven met de handrem erop. En daarom drukt ie zich dus ook op en moet Edward dat weer tegenhouden en ook daarom is het geen prettig beeld om te zien.

ALS...... DAN.....

Maar in dit geval is het een bijzonder prettig beeld om te zien en dus is het eerste gedeelte van je post hier ook niet van toepassing, dat is duidelijk dan!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:21

Animo_Italia schreef:
Om even dé juiste discussie op te laten laaien... Is Totilas nou niet te extreem? Ik vind het een fantastisch paard en hij zou ook werkelijk wel een fenomeen zijn, maar ik vind het geen mooi en evenwichtig beeld meer. Officieel is het zo dat de helling van het pijpbeen gelijk moet zijn aan die onderkant van het spaakbeen van het voorbeen (gezien de kracht juist vanuit de achterhand moet komen). Bij Totilas is dit absoluut niet het geval, ik heb een beetje het gevoel dat het bij hem enkel gaat om spektakel. Wat vinden jullie ervan?

Als zesjarige met Jiska van den Akker.
Afbeelding

Hedendaags met Edward Gal.
AfbeeldingAfbeelding

GEWELDIG, wat een ontwikkeling heeft dit paard doorgemaakt! Super om te zien hoe hij van jong guppie met Jiska linksboven is veranderd in een prachtig gespierde atleet rechtsonder!
(Bedoelde je dit? O:) )

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:22

horseyfries schreef:
Maar in dit geval is het een bijzonder prettig beeld om te zien en dus is het eerste gedeelte van je post hier ook niet van toepassing, dat is duidelijk dan!

Niets zo persoonlijk als een "prettig beeld", ik vind van niet, jij van wel, daar is verder dan niet over te discussieren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:24

Ilzas schreef:
horseyfries schreef:

Niets zo persoonlijk als een "prettig beeld", ik vind van niet, jij van wel, daar is verder dan niet over te discussieren.

Klopt, de hele tribune die er zat zat er te genieten, daar valt niet over te discussiëren, zoiets gebeurt gewoon als iemand super rijdt. Kun je niks aan doen! ;)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:53

horseyfries schreef:
Ilzas schreef:
Tuurlijk niet, jij had alleen oog voor Totilas.

En waar is "daar" trouwens?

Dat weet je toch als je er was? Wat een vreemde vraag! :=

Mijn post over dat trixen was naar aanleiding van de post van Orienta, dat zij altijd de stangteugel strak zag. Ik heb het dan nergens over welk concours of training dat was en of ik er al dan niet bij was.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:56

Ilzas schreef:
Mijn post over dat trixen was naar aanleiding van de post van Orienta, dat zij altijd de stangteugel strak zag. Ik heb het dan nergens over welk concours of training dat was en of ik er al dan niet bij was.

hoho dat zei ik niet
ik zei dat dat op deze foto het geval was en dat dat niet op alle fotos zo is

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:58

Ilzas schreef:
horseyfries schreef:
Hoe heet het dan als jij het doet? Saai? Slaapverwekkend?

Makkelijk he, meteen persoonlijk worden, hoef je niet op het onderwerp zelf in te gaan.

Nee hoor, jij vind blijkbaar dressuur wat show is een negatief iets. Dus is mijn vraag aan jou hoe hetgeen jij doet
dan heet, want dat moet dan wel iets tegengestelds aan show zijn. Dus als jouw opmerking on topic is, dan is dat van
mij het ook. Het is een open vraag waarin ik al enkele mogelijke antwoorden noem. Nu aan jou om het juiste antwoord te geven!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:58

horseyfries schreef:
Ilzas schreef:
Tsja, jij zal gerust medestanders hebben op de tribune. Ik vast ook wel. In ieder geval heb ik die in dit topic.

Wat zeg je hier?

Ik zeg letterlijk dat ik vast ook medestanders zou hebben gehad op de (welke?) tribune. Daar zeg ik niet mee dat ik ergens live aanwezig was. Ik geloof gewoon niet dat jij en oog voor Totilas had en ook nog hebt kunnen zien dat IEDEREEN uit zijn dak ging van Totilas. Nergens zijn mensen uniform, zeker niet in de paardensport.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:59

orienta schreef:
Ilzas schreef:

hoho dat zei ik niet

Sterker nog: het merendeel van de foto's geeft dat beeld helemaal niet!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:00

orienta schreef:
Ilzas schreef:

hoho dat zei ik niet

Correctie, in ieder geval reageerde ik hier op:

orienta schreef:

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:02

horseyfries schreef:
Ilzas schreef:
Makkelijk he, meteen persoonlijk worden, hoef je niet op het onderwerp zelf in te gaan.

Nee hoor, jij vind blijkbaar dressuur wat show is een negatief iets. Dus is mijn vraag aan jou hoe hetgeen jij doet
dan heet, want dat moet dan wel iets tegengestelds aan show zijn. Dus als jouw opmerking on topic is, dan is dat van
mij het ook. Het is een open vraag waarin ik al enkele mogelijke antwoorden noem. Nu aan jou om het juiste antwoord te geven!

Nou dat is weer dezelfde drogreden als dat als je de muziek van Frans Bauer niet mooi vind, je het zelf beter moet kunnen. Ik zie geen reden om daar op in te gaan. Ik zit inmiddels zelf dik 25 jaar in de paarden en hoe en wat ik rij staat hier niet ter discussie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:03

Ilzas schreef:
Ik zeg letterlijk dat ik vast ook medestanders zou hebben gehad op de (welke?) tribune. Daar zeg ik niet mee dat ik ergens live aanwezig was. Ik geloof gewoon niet dat jij en oog voor Totilas had en ook nog hebt kunnen zien dat IEDEREEN uit zijn dak ging van Totilas. Nergens zijn mensen uniform, zeker niet in de paardensport.

Je was er dus niet, dat is duidelijk. Ben je wel eens naar een voetbalwedstrijd geweest? Als er een doelpunt gescoord wordt, heb je het doelpunt gezien én je staat met de hele tribune te juichen. Totilas geeft hetzelfde effect: je kijkt intens en dan is er een ontlading van het hele publiek.
Ga er eens naartoe, dan kun je met eigen ogen zien dat je geen medestanders vindt op de tribune. Of je moet natuurlijk iemand uit dit topic meenemen, één van de welbekende "moraalridders"..... :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:06

Ilzas schreef:
horseyfries schreef:

Nou dat is weer dezelfde drogreden als dat als je de muziek van Frans Bauer niet mooi vind, je het zelf beter moet kunnen. Ik zie geen reden om daar op in te gaan. Ik zit inmiddels zelf dik 25 jaar in de paarden en hoe en wat ik rij staat hier niet ter discussie.

Ik vraag helemaal niet naar je niveau en wat je rijdt, maar dat je zo defensief wordt van die aanname geeft wel te denken......
Ik vraag wat je dan wilt dat dressuur is. Je vind het blijkbaar heel negatief dat het show is, wat moet het dan zijn volgens jou? Saai? Droog?
Ik meende me nog een link naar een SHOW van Reiner Klimke te herinneren, dat is ook slecht dan?