Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:19

nombrado schreef:
tis jammer, dat niemand ziet, wat Nuno doet op de geposte foto met zijn zit en been.
Daar kan men juist wat van leren.
Hij werkt nl precies met zijn zit in om het achterbeen recht onder de massa als draagbeen een wending in te zetten.
zo simpel werkt het.

Kan aan mijn leken oog liggen maar ik vind het meer op een appuyement lijken....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:22

soeske schreef:
nombrado schreef:
tis jammer, dat niemand ziet, wat Nuno doet op de geposte foto met zijn zit en been.
Daar kan men juist wat van leren.
Hij werkt nl precies met zijn zit in om het achterbeen recht onder de massa als draagbeen een wending in te zetten.
zo simpel werkt het.

Kan aan mijn leken oog liggen maar ik vind het meer op een appuyement lijken....

is dat geen wending dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:25

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:26

zucht...
Appuyement is een zijgang.
Als hier over wendingen gesproken word ga ik er vanuit dat het bijvoorbeeld een wending in de zin van een bocht is (Op een volte, of ander soort rondje)
Bij het rijden van een appuyement word een buitenbeen ook onder de massa geplaatst.
Mag dat volgend jou wel Nombrado? Blijft het paard dan wel in balans? Ik begreep dat bij jou een paard in een wending geen achterbenen onder de massa mag plaatsen omdat hij dan niet in balans is?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:27

Nogmaals weet u wel heel zeker wending?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:30

Laatst bijgewerkt door nombrado op 30-04-10 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:30

naar mijn weten is een appuyement een zijgang, die niet noodzakelijkerwijs vanuit een wending gereden hoeft te worden.

wat is er zo goed volgens jouw theorie in het laatste filmpje?
ik zie een man die met de beweging van zijn paard MEE zit, het paard met gewicht en beenhulp meeneemt naar binnen(naar de richting waarin het paard kijkt)
(achterwaarts en piaffe was trouwens niet zo best...)
maar als ik jouw theorie goed heb begrepen, zou deze man juist een beetje meer naar buiten moeten hangen,en het buitenbeen lang moeten maken.
als ik me vergis, heb jij je theorie niet echt goed uitgelegd, aan de hand van de voorbeelden op de foto's van t trick-riding.
Laatst bijgewerkt door timilon op 30-04-10 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:36

soeske schreef:
zucht...
Appuyement is een zijgang.
Als hier over wendingen gesproken word ga ik er vanuit dat het bijvoorbeeld een wending in de zin van een bocht is (Op een volte, of ander soort rondje)
Bij het rijden van een appuyement word een buitenbeen ook onder de massa geplaatst.
Mag dat volgend jou wel Nombrado? Blijft het paard dan wel in balans? Ik begreep dat bij jou een paard in een wending geen achterbenen onder de massa mag plaatsen omdat hij dan niet in balans is?

dusssssssssssssssssssssssss
beide wordt aangevangen vanuit buitenachterbeen
daar hadden we het over nl
wat voor wending, zijgang of oefening er ingezet wordt, is irrelevant nu.

Buitenzinnig

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:38

Nou, wat mijn vraag is, jij zegt dat bij een wending de achterbenen niet onder de massa mogen.
Nu word er een appuyement ingezet door Nuno, en volgens jou is dat ook een wending (in mijn ogen een zijgang, maar goed) en bij een appuyement worden de achterbenen wel onder de massa gezet..
Misschien wel irrelevant volgens jou, maar er is wel vaker wat irrelevant, en het is toch een discussie? Wij horen hier graag waarom jij vind dat de achterbenen niet onder de massa mogen in een wending, terwijl vele van ons dat wel vinden, dat een achterbeen onder de massa mag komen..
Van opmerkingen komen vragen, discussies..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:45

nombrado schreef:
dusssssssssssssssssssssssss
beide wordt aangevangen vanuit buitenachterbeen
daar hadden we het over nl
wat voor wending, zijgang of oefening er ingezet wordt, is irrelevant nu.

natuurlijk omdat u nooit uw fouten zal toegeven, laat staan anderen gelijk geven. En het voor u 1 en hetzelfde is, zonder verschil en kennis van dressuur (rijden).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:01

timilon schreef:
naar mijn weten is een appuyement een zijgang, die niet noodzakelijkerwijs vanuit een wending gereden hoeft te worden.

ik zie een man die met de beweging van zijn paard MEE zit, het paard met gewicht en beenhulp meeneemt naar binnen(naar de richting waarin het paard kijkt)
maar als ik jouw theorie goed heb begrepen, zou deze man juist een beetje meer naar buiten moeten hangen,en het buitenbeen lang moeten maken.
als ik me vergis, heb jij je theorie niet echt goed uitgelegd, aan de hand van de voorbeelden op de foto's van t trick-riding.

dat is afhankelijk van hoe een paard gebogen, hol of bol is.
kijk goed naar het paard, wanneer het zich bol maakt, waar het juist hol moet zijn, hoe hij hierop inspeelt met zijn bekken.
(hij is hier met een jong paard bezig en de grondbegrinselen van de piaffe
overigens vind ik een fijner beeld, dan een gepest op de paardenbillen met een zweep om dit voor elkaar te krijgen :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:03

soeske schreef:
Nou, wat mijn vraag is, jij zegt dat bij een wending de achterbenen niet onder de massa mogen.
Nu word er een appuyement ingezet door Nuno, en volgens jou is dat ook een wending (in mijn ogen een zijgang, maar goed) en bij een appuyement worden de achterbenen wel onder de massa gezet..
Misschien wel irrelevant volgens jou, maar er is wel vaker wat irrelevant, en het is toch een discussie? Wij horen hier graag waarom jij vind dat de achterbenen niet onder de massa mogen in een wending, terwijl vele van ons dat wel vinden, dat een achterbeen onder de massa mag komen..
Van opmerkingen komen vragen, discussies..

even bij het begin blijven
waarmee stuurt een paard of mens, met welk (achter) been opzij

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:11

Waarom steeds schouder achter?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:12

nombrado schreef:
modie schreef:
Ik snap totaal niet, waarom ik hier genoemd moet worden :(
Ik heb totaal geen enkel bericht in dit topic en vind het dus niet kunnen -:(- dat ik "even" vernoemd word.
Is dat "normaal" ofzo??????

ach modie
doe gezellig mee :+
dit wordt ook wel projectie genoemd.

:+ gaat even de "gezelligheid" zoeken :+

Maar lees wel vol belangstelling mee, vooral de klassieke denkwijzen hebben mijn volledige "aandacht".
Want daar wordt nogal eens een belangrijke denkfout gemaakt.

Ik heb al zo vaak gevraagd: "waardoor/waarom houdt bv een paard mond-,kaak- of nek vast in de klassieke dressuur"

Als er op "paardvriendelijke" manier gereden wordt, zonder halve of hele ophoudingen, zonder "veel" handgebruik, houdt het paard geen gewrichten "vast"

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:13

dat vroeg ik me ook af, maar dan werd het weer zo'n mega lang verhaal :D ik zie namelijk een hoop dingen waar ik mijn vraagtekens bij heb.

@nombrado: hoe jong vind jij jong??en als een paard niet netjes,rustig en nageeflijk diagonaal achterwaarts kan, waarom dan beginnen met piaffe?

@ modie: de klassieke dressuur is er juist op gericht een paard zodanig te ontwikkelen dat het vanuit eigen vrije wil, op de juiste wijze de mens kan dragen met alle losgelatenheid van dien...
misschien heb jij een ander beeld van klassieke dressuur, en zie jij klassieke dresuur terug in een aantal subtop-ruiters en paarden?
Laatst bijgewerkt door timilon op 30-04-10 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:15

Gewrichten vasthouden, of bedoeld u op slot? Spieren kunnen verkrampen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:18

timilon schreef:
dat vroeg ik me ook af, maar dan werd het weer zo'n mega lang verhaal :D ik zie namelijk een hoop dingen waar ik mijn vraagtekens bij heb.

@nombrado: hoe jong vind jij jong??en als een paard niet netjes,rustig en nageeflijk diagonaal achterwaarts kan, waarom dan beginnen met piaffe?

Hier wil ik best even mijn "gedachten" over kwijt.

Ten eerste is het achterwaarts gaan een zeer moeilijke en tegenstrijdige beweging voor een paard.

De (beginselen) van de piaffe kunnen versterkend werken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:18

FaberSmid schreef:
Gewrichten vasthouden, of bedoeld u op slot? Spieren kunnen verkrampen?

kaakklem? |(
kheb er heel wat gevoeld helaas
dat gaat niet zomaar vanzelf
ontstaan door angst voor pijn

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:19

modie schreef:
Ik heb al zo vaak gevraagd: "waardoor/waarom houdt bv een paard mond-,kaak- of nek vast in de klassieke dressuur"

Als er op "paardvriendelijke" manier gereden wordt, zonder halve of hele ophoudingen, zonder "veel" handgebruik, houdt het paard geen gewrichten "vast"

Uhh, ik rij klassiek, maar de mijne houdt dat toch echt niet vast hoor..
Weet niet welke mensen jij hebt zien rijden die klassiek reden? Ben ik wel benieuwd naar!
Want ook in de klassieke rijkunst is het zoveel mogelijk met houding en zit rijden, en met de hand begeleiden..
Halve/hele ophoudingen worden uiteindelijk ook met de zit gereden, en niet door teugelgebruik.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:24

soeske schreef:
modie schreef:

Weet niet welke mensen jij hebt zien rijden die klassiek reden? Ben ik wel benieuwd naar!
Want ook in de klassieke rijkunst is het zoveel mogelijk met houding en zit rijden, en met de hand begeleiden..
Halve/hele ophoudingen worden uiteindelijk ook met de zit gereden, en niet door teugelgebruik.

Prima, dat de "ophoudingen" met de zit worden gereden, doe ikzelf nl ook.
En ik zeg niet, dat alles in de Klassieke Dressuur slecht is.
Op heel veel punten rijd ik ook Klassiek en vooral vanuit paardenwelzijn.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:26

Nee, tuurlijk. Zijn altijd discussie punten, ook binnen de klassieke dressuur tussen de grootheden.
Paardenwelzijn moet altijd op NO 1 staan ntuurlijk

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:27

soeske schreef:

uhhhh, portugese of spaanse stang is NIET zonder handen en een heel heftige inwerking
zelfs met lange teugels.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:30

Bit is zo hard als de hand van de ruiter..
BIj een stang is geen inwerking als de teugels los hangen....
Sommige paarden kunnen gewoon niet goed op een ander bit lopen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:32

nombrado schreef:
timilon schreef:

dat is afhankelijk van hoe een paard gebogen, hol of bol is.
kijk goed naar het paard, wanneer het zich bol maakt, waar het juist hol moet zijn, hoe hij hierop inspeelt met zijn bekken.
(hij is hier met een jong paard bezig en de grondbegrinselen van de piaffe
overigens vind ik een fijner beeld, dan een gepest op de paardenbillen met een zweep om dit voor elkaar te krijgen :D

Volgens Oliveira is elasticiteit in de lengtebuiging heel belangrijk. Vasthouden en spanning moet voorkomen worden. Oliveira:

''Het paard zou steeds een banaan moeten zijn - het mag nooit een ijzeren stang worden''.
en dan werke Dhr Oliveira ook jongen paarden aan de hand en ook voor piaffe, dit dier in het filmpje is er verder in piaffe dan dat je nu sugereerd

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:32

soeske schreef:
Bit is zo hard als de hand van de ruiter..
BIj een stang is geen inwerking als de teugels los hangen....
Sommige paarden kunnen gewoon niet goed op een ander bit lopen

en daar komt de rijkunst van de ruiter om de hoek ;)