Bitloos op concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft bitloos starten een toekomst?

Poll eindigt op

nee, van mijn leven niet
47 (15%)
Ja, hoe sneller hoe beter
155 (50%)
Maakt mij niet uit
101 (33%)
Wat is bitloos rijden precies
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 305

lique

Re: Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:00

horseyfries schreef:
lique schreef:
@ horseyfries...
ik pikte ergens een zin uit je stukjes....
Zonder lijkt het meer op "hobbelen op je paard", en dat is in mijn ogen toch echt niet hetzelfde.
..
dit meen je toch niet serieus he...
Ik rij mijn paard gewoon bitloos...en gewoon op m niveau...misschien vind jij dat niet hoog ,maargoed tis ook wel wat anders dan rond hobbelen..,

moet wel eerlijk zeggen dat ik veel langer moet losrijden dan met bit,maargoed dat kan ook aan mij liggen..

Je haalt dit uit de context omdat het gaat in vergelijking tot de opmerking dat bitloos rijden dansen met je paard is. Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat als je paard mét bit goed is opgeleidt, je zonder bit ongeveer dezelfde oefeningen kan rijden. Maar om dan te zeggen dat bitloos dansen met je paard is en met bit rijden je paard afdwingen, forceren en breken, dat gaat me niet iets te ver, maar véél te ver.

ja okey snap ik ...ik rijd misschien bitloos maargoed ben niet anti bit ofzo...
maargoed niet heel vervelend bedoelt maar ken toch echt een kwpn die bitloos is beleerd en ook op m niveau lest..dus ik denk niet dat een bit nodig is om een bepaald niveau te kunnen lopen...
nu praat ik niet over de oefeningen boven het z1, want daar heb ik gewoon weg geen verstand van..
Mijn ervaring is wel dat het met bit allemaal wat vanzelfsprekender gaat, je hebt toch een ander soort contact.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:04

horseyfries schreef:
Hoe kom je erbij dat ik dat nog nooit geprobeerd heb Joviban? Ik heb vele malen bitloos gereden en telkens gemerkt dat als een paard goed is afgericht, het ook gewoon bitloos gereden kan worden. Alleen hebben die paarden ook geen probleem mét bit. Paarden die mét bit een probleem hebben (dat is mijn ervaring) hebben problemen met de manier waarop de ruiter rijdt. Als die ruiter bitloos ging rijden (ook zelf ervaren bij mensen die ik ken) dan lijkt het probleem ineens weg te vallen. Rijdt die ruiter dan beter? Niet dus. Dus ben ik me gaan afvragen hoe dat kan.
Na een poos werd me dat duidelijk toen die paarden open plekken op de neus kregen van het bitloos rijden: de ruiter reed nog altijd even slecht alleen had het paard geen ontsnappingsmogelijkheid.
Het zou goed zijn als de mensen die bitloos rijden beseffen dat er ook een verkeerde manier bestaat van bitloos rijden en dat die net zo fout is als slecht met een bit rijden.

Nancy heeft geen open plekken.

Citaat:
De beschrijving die ik vond op de site van AafkeB vertelt een soortgelijk verhaal. Wie houdt er nu zichzelf voor de gek?

"Sinds Januari 2008 zijn we begonnen Nancy bitloos te rijden, dit na veel problemen met 'het in de bak rijden'. Ze ging ervandoor met bokkensprongen, nam het bit 'tussen de kiezen' en we hadden op dat moment niet veel meer in de melk te brokkelen."

Ze heeft dus nu meer controle zonder bit dan voorheen met bit. Het is natuurlijk het gemakkelijkst om te zeggen dat dat is omdat je paard niet hield van het bit in zijn mond en nu echt gelukkig is zonder, en danst door de baan zonder druk op de teugels.
Je kunt jezelf ook afvragen of ik geen gelijk heb dat het paard nu geen mogelijkheid meer heeft tot verzet omdat het geen bit meer in zijn mond heeft, de neus wordt dichtgesnoerd en de druk ongeacht waar hij zijn hoofd houdt groot wordt als hij probeert zich te verzetten.
Misschien zorgt dat wel voor een "gebroken" paard en is hij nu gedwongen te ondergaan waar hij zich eerder met succes mét bit tegen kon verzetten!

Wel ja, jij was erbij. Jij weet hoe we met haar omgaan.

In de les (waar ze toen nog naar toegingen) werd de slof eraan geknoopt. Ze kon geen kant op. Kin op de borst en lopen maar. Dat is de oplossing....

Citaat:
Dat bewijst dus tevens waarom je dressuur mét en zonder bit niet kunt vergelijken: paarden reageren er anders op en waar ze zich met bit nog op heel veel manieren kunnen verzetten als je het niet goed doet (wat ook zorgt voor aftrek van punten in de wedstrijd en dus een belangrijk criterium is) kunnen ze zich zonder bit lang niet op zoveel manieren verzetten en krijg je dus een oneerlijke vergelijking.
Je hebt m.i. werkelijk geen idee waar je over praat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:07

Sorry, kom er wat laat bij en weet niet of het al aangestipt is, maar een van de tests binnen dressuur is juist of een ruiter goed met een bit om kan gaan. Met ander woorden, je kunt het zien als een ingebouwde moeilijkheidsgraad.
Bij bitloos vraag je dingen net even anders waardoor er ongelijkheid bestaat in vergelijking, hoewel de utvoering van de oefening natuurlijk exact hetzelfde kan zijn, is het gewoon bereikt op een andere manier en dat maakt het dat je eigenlijk niet doorelkaar zou kunnen starten in dressuur naar de regels van de dressuur die naar gebruik met bit gesteld zijn, omdat het simpelweg niet meer klopt met de regels.
Dit staat dus helemaal los van of het vriendelijk of niet zou zijn (beide kan afschuwelijk misbruikt en super vriendelijk gebruikt) en of het kán of niet (dressuuroefeningen uitoefenen zonder bit).
Zelf ben ik zeker voor vrijheid in keuze van met bit of zonder bit, maar ik denk dat scheiden van klasses wel op zijn plek is, omdat ik persoonlijk vind, dat met bit feitelijk moeilijker is...in elk geval niet hetzelfde. (Ook al, nogmaals, is het resultaat dat je ziet wellicht wel hetzelfde).

typo achteraf verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:51

horseyfries schreef:
Ja, ik zeg dus dat hij het bitloos ook zou kunnen. Dat jij daaruit haalt dat ik het nog niet gedaan heb is dus een foute veronderstelling van jouw kant.

Het is o zo gemakkelijk om mijn ervaringen in twijfel te trekken, het zou je sieren als je gewoon durfde toe te geven dat er bitloos inderdaad neuzen kapot worden gereden. Dat zou een stuk realistischer zijn.
Nogmaals, ik ken ook goede voorbeelden. Maar die hebben met bit ook geen probleem en kunnen dus gewoon aan KNHS wedstrijden meedoen als ze dat willen, door gewoon reglementair met bit te starten.

Dan zou je wel gezegd hebben dat hij - nee jij - het ook bitloos kàn. Dat zei je niet. "Hij zou kunnen" is toch echt wat anders dan "hij kan".
En ja, ieder paard kan in principe bitloos. Niet iedere ruiter.
Dat jouw paard het kan, wil ik dus wel geloven. Of jij het kan, is vraag 2.

Ik heb nog nooit kapotte neuzen gezien.
Paardentandarten/gebitsverzorgers die ik ken, hebben daarentegen wel heel wat kapotte monden gezien.

Dat er ruiters zijn die te ruw rijden, met of zonder bit, is helaas waar.
Maar jouw beweringen en de ruiters die jij blijkbaar kent, zijn nièt representatief voor het bitloos rijden.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:03

horseyfries schreef:
Ze heeft dus nu meer controle zonder bit dan voorheen met bit. Het is natuurlijk het gemakkelijkst om te zeggen dat dat is omdat je paard niet hield van het bit in zijn mond en nu echt gelukkig is zonder, en danst door de baan zonder druk op de teugels.
Je kunt jezelf ook afvragen of ik geen gelijk heb dat het paard nu geen mogelijkheid meer heeft tot verzet omdat het geen bit meer in zijn mond heeft, de neus wordt dichtgesnoerd en de druk ongeacht waar hij zijn hoofd houdt groot wordt als hij probeert zich te verzetten.
Misschien zorgt dat wel voor een "gebroken" paard en is hij nu gedwongen te ondergaan waar hij zich eerder met succes mét bit tegen kon verzetten!

Toch vreemd... heb op bokt ook een aantal opmerkingen gelezen met 'mijn paard is te wild', ik kan hem dan niet houden. Wat een tegenstelling.

Maar je mag gelijk hebben hoor, de keel wordt dichtgesnoerd en wij mishandelen haar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:12

Bel alsjeblieft paardenfysiotherapeute Sylvia Haveman even, zij gaf bijv. een cursus fysio en ook Tteam bij ons en had een halsring mee. Toen niemand van de aanwezigen met paard ermee durfde te rijden ben ik als vrijwilliger met één van de paarden, een hengst, gaan rijden met de halsring en kon hiermee zonder problemen het paard rondsturen in stap, draf en galop, van hand veranderen, voltes maken en heb zelfs galopchangementen gedaan met dit paard wat ik nog nooit daarvoor gereden of gezien had.
Dat weet zij zich vast nog wel te herinneren.
Dat is nog maar één voorbeeld van de talloze keren dat ik bitloos heb gereden. Ik reed vroeger met mijn pony altijd bitloos, gewoon op een halster, en heb vele malen voor de gein als ik vond dat ik een paard goed aan de hulpen had het hoofdstel uitgedaan en met de teugels om de hals verder gereden. Gaat prima.
Ik vind dat ook helemaal geen prestatie, je kunt immers niet ineens anders of beter rijden als je erop klimt zonder bit of hoofdstel? Niets gemakkelijker dan dat. Kan iedereen hier en nu binnen één minuut.
Het is dan wel niet bitloos, maar heb wel een foto zonder zadel en met losse handen. Denk je dat dat gemakkelijker is dan mét teugels, mét aansnoerneusriem en mét zadel?

Afbeelding

Blijkbaar is het ontzettend moeilijk voor je om te accepteren dat ik het wel gedaan heb en toch niet helemaal in katzwijm val van iedereen die bitloos gaat rijden?
En blijkbaar is het nog moeilijker om toe te geven dat er wel degelijk neuzen kapot gereden te worden? Bestaat alles wat jij niet gezien hebt ook niet?

Mijn verhaal is constant veel genuanceerder dan jij het nu doet uitschijnen. Blijkbaar kan het in jullie ogen niet dat iemand vind dat bitloos rijden kan, maar niet persé nodig is? En dat er aan beide voor- en nadelen kleven? Waarom moet je persé of voor het één, of voor het ander zijn en compleet tegen het andere?

De vraag is al vaker gesteld: waarom organiseren jullie niet gewoon eigen wedstrijden? Niemand die je tegenhoudt toch? Ik meende dat er plannen waren voor één wedstrijd, is die al geweest? Waarom niet meer van dat soort initiatieven, in plaats van ergens aan te willen meedoen waar je nu eenmaal niet in past qua reglementering?

AafkeB, heb je ook nog argumenten waarom of ga je vanaf nu alleen nog dooddoeners plaatsen omdat je verder niets meer toe te voegen hebt?
Antwoord eens inhoudelijk, bijv. op de vraag waarom jullie paard de hand niet volgt bij het halsstrekken als de aanleuning volgens jou goed is?
Als je blijkbaar zelf wel beseft dat een instructeur die zegt "knoop er maar een slof aan" niet goed bezig is, dan weet je toch ook dat er andere oplossingen zijn dan alleen maar een bitloos hoofdstel eraan hangen? Benadruk ik nogmaals: van een ander (bitloos) hoofdstel ga je niet beter rijden, van een betere instructeur wel als je zelf je best doet!
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 24-08-08 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:29

horseyfries schreef:
Jouw filosofie is jouw keuze. Dat wil niet zeggen dat jij ook voor alle andere mensen die keuze kan en mag maken en dat wil ook niet zeggen dat er geen positieve kanten aan wedstrijdsport zitten. Dat jij die niet wilt zien omdat dat tegen jouw keuze ingaat vind ik vreemd. Jouw keuze hoeft er immers niet door beïnvloedt te worden?

Je haalt een paar dingen door elkaar.

Je vraagt wat ik tegen wedstrijden heb en je krijgt keurig een onderbouwd antwoord.

Jij vindt dat ik toch een posieve kant moet zien terwijl ik die net in mijn onderbouwing uitgesloten heb.

Of iemand wel/geen wedstrijden wil rijden staat hier los van. Het argument van je rijden verbeteren echter is een schijnargument. Waarom dat een schijnargument is leg ik nog éxtra voor je uit: Iedereen kan zichzelf thuis net zo vaak laten toetsen als hij/zij wil. Is waarschijnlijk nog goedkoper ook Cool

Wedstrijddressuur verbetert de kwaliteit van het rijden????
De beschamende vertoning op het allerhoogste niveau van Klassieke Dressuur spreekt voor zich. De winnaar is blij als haar paard stil blijft staan in de proef en onderweg niet ontploft. Nummer twee heeft een paard wat twee keer actief in verzet gaat. Beiden kunnen geen broodje in het dorp kopen met hun paard.

Wie wedstrijden in een bitloze dressuurvorm wil, die kan beginnen met de randvoorwaarden, dan formaliseren en organiseren maar.
Misschien krijg je de KNHS zo ver dat het onder diens vlag en met gebruik making van diens organisatorische structuur kan.
Begin echter eerst maar eens met de vraag of het met directe of indirecte teugel moet. Ook zo zwart-wit is het verschil in optomingen. Neem het touwhalster en de mechanische hackamore in vergelijking met een tuigleren Cook.
´Bitloos´ is ..... alleen maar bitloos, verder niets. Dat kan op geen enkele manier getoetst worden. Dus moet je definiëren en formaliseren. Dat geeft weer beperkingen en..... kwaliteitsverlies Haha!

Het rijden van wedstrijden dient alleen de persoonlijke competatieve ambitie van de ruiter.
Wedstrijden leiden tot wangedrag en kwaliteitsverlies. Zie de OS.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:30

@horseyfries:
Mij hoor je ook niet zeggen dat bitloos een prestatie is. Ook voor mij is zonder bit rijden heel normaal. Voor heel veel andere mensen echter niet.

Het is voor mij helemaal niet "ontzettend moeilijk om te accepteren dat jij het wel gedaan heb en toch niet helemaal in katzwijm valt van iedereen die bitloos gaat rijden". Hoe kom je daarbij. Verward
Als jij zegt dat jouw paard het bitloos wel zou kunnen, dan lees ik dat dus ook zo en interpreteer dat dus ook zo. "Zou kunnen".
Als je had geschreven "Ik train mijn paard ook weleens bitloos en dat gaat minstens net zo goed als mèt bit", dan had ik dat ook aangenomen. No problem. Maar je schreef en schrijft dus niet dat jouw paard het kan.

Het is niet aan mij om toe te geven dat er neuzen kapot gereden worden alleen op basis van jouw beweringen.
Ik heb nooit kapotte neuzen gezien, punt. En ik heb héel wat bitloze combinaties gezien, meer dan jij, dat weet ik wel zeker.
En ik heb ook nooit verhalen gehoord van mensen die ik ken, dat zij ze hebben gezien.
En op basis van wat jij beweert, ga ik nu opeens niet geloven dat het gangbaar is dat er bitloos neuzen kapot gereden worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:32

@ HC
Ach, het hangt er dan maar net vanaf wie je thuis laat komen om jezelf te toetsen. Als dat een "goedzo roeper" is, schiet het niet erg op.
Dus in dat opzicht zitten er net zo veel of weinig positieve kanten aan als aan wedstrijd rijden: het hangt er maar net vanaf wie er beoordeelt en wat er beoordeelt wordt, welke graadmeter je gebruikt en wat je ideaalbeeld is.
Dat het jouwe alles is wat niet bij wedstrijdsport hoort dat weten we ondertussen.
Nu alleen nog acceptatie van jouw kant dat er een gedeelte van de wereld is die daar anders over denkt....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:40

JoviBan schreef:
@horseyfries:
Mij hoor je ook niet zeggen dat bitloos een prestatie is. Ook voor mij is zonder bit rijden heel normaal. Voor heel veel andere mensen echter niet.

Het is voor mij helemaal niet "ontzettend moeilijk om te accepteren dat jij het wel gedaan heb en toch niet helemaal in katzwijm valt van iedereen die bitloos gaat rijden". Hoe kom je daarbij. Verward
Als jij zegt dat jouw paard het bitloos wel zou kunnen, dan lees ik dat dus ook zo en interpreteer dat dus ook zo. "Zou kunnen".
Als je had geschreven "Ik train mijn paard ook weleens bitloos en dat gaat minstens net zo goed als mèt bit", dan had ik dat ook aangenomen. No problem. Maar je schreef en schrijft dus niet dat jouw paard het kan.

Het is niet aan mij om toe te geven dat er neuzen kapot gereden worden alleen op basis van jouw beweringen.
Ik heb nooit kapotte neuzen gezien, punt. En ik heb héel wat bitloze combinaties gezien, meer dan jij, dat weet ik wel zeker.
En ik heb ook nooit verhalen gehoord van mensen die ik ken, dat zij ze hebben gezien.
En op basis van wat jij beweert, ga ik nu opeens niet geloven dat het gangbaar is dat er bitloos neuzen kapot gereden worden.

Jij interpreteert maar raak, beschuldigt mij van leugens en vind dit nog doodnormaal ook blijkbaar. Ik niet, en daarom vraag ik je om idd Sylvia even te bellen en daarna hier even neer te zetten dat je mij ten onrechte van liegen hebt beschuldigd. Daar houd ik namelijk niet van.
Ik zeg "zou kunnen" omdat ik OVER HET ALGEMEEN met bit rijdt, en dat dus als "normaal" beschouw.
Zo had je het ook kunnen interpreteren maar jij koos ervoor om dat niet te doen. En dat lijkt me een duidelijke aanwijzing dat jij het moeilijk vind om te accepteren dat ik het wel gedaan heb.
Verder klopt niet dat je zegt "je schreef en schrijft niet dat je paard het kan", want dat schrijf ik wel. Lees eerst eens goed voordat je iets roept? En het liefst zonder eigen interpretaties van hetgeen ik schrijf? "Je paard" is er namelijk niet, ik heb er iets teveel om over "je paard" te spreken. Misschien heb ik wel veel meer paarden bitloos gereden dan jou bedenk ik me nu? Tong uitsteken

Zelfs in dit topic staan al opmerkingen van mensen dat ze wel bitloos rijden maar met een bontje eronder omdat het anders te sterk inwerkt op de neus. Hoe zouden ze dat weten denk je? Omdat er nog nooit een neus van open heeft gelegen?

En zoals HC zegt: wordt het niet eerst eens tijd om onder de loep te nemen wat je wilt accepteren als bitloos? Vallen hackamores met lange scharen daaronder? Fietskettingen over de neus? Aansnoerneusriemen die niet meer lossen als je druk loslaat?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 24-08-08 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:43

horseyfries schreef:
AafkeB, heb je ook nog argumenten waarom of ga je vanaf nu alleen nog dooddoeners plaatsen omdat je verder niets meer toe te voegen hebt?

Nee, dat doe ik niet. Op de andere pagina staat mijn acceptatie op jou uitnodiging. Lachen
Citaat:
Antwoord eens inhoudelijk, bijv. op de vraag waarom jullie paard de hand niet volgt bij het halsstrekken als de aanleuning volgens jou goed is?

Doet ze normaal gesproken wel.
Citaat:
Als je blijkbaar zelf wel beseft dat een instructeur die zegt "knoop er maar een slof aan" niet goed bezig is, dan weet je toch ook dat er andere oplossingen zijn dan alleen maar een bitloos hoofdstel eraan hangen? Benadruk ik nogmaals: van een ander (bitloos) hoofdstel ga je niet beter rijden, van een betere instructeur wel als je zelf je best doet!

Sinds we bitloos rijden is ze niet meer bang voor pijn in haar mond, loopt ontspannen, is ruimer in haar gangen geworden. Zie geen enkele reden om weer een bit in haar mond te hangen. Geef jij nu eens goede argumenten om weer een bit in haar mond te hangen.
Daarnaast zijn we met haar gaan clickeren, grondwerk en hebben we een ander paardje gekregen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:45

Ik heb geen reden waarom je niet bitloos thuis zou mogen rijden hoor, ga gerust je gang. Alleen dit topic gaat over KNHS wedstrijden tussen mensen mét bit, weet je nog? Knipoog

Volgens mij heb ik die dag niets gepland, dus kom gerust als je net als Joviban denkt dat ik niet bitloos kan rijden. Zoals ik al eerder zei: niets is gemakkelijker dan dat: je koopt een bitloos hoofdstel of knoopt een touw aan je halster en tadaaaaaa zie eens wat ik kan??
GOED rijden is veel meer dan dat en heeft een leven lang nodig.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 24-08-08 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:47

JoviBan schreef:
@horseyfries:
Mij hoor je ook niet zeggen dat bitloos een prestatie is. Ook voor mij is zonder bit rijden heel normaal.

Voor mij zonder optoming, doch dat is allemaal het topic niet. Wat ik doe heeft niets met Klassieke Dressuur van doen omdat het buiten de identificerende kenmerken valt.

Één randvoorwaarde is aan-de-teugel-aan-het-bit.
Wellicht wil de KNHS een tweede vorm onder haar vlag met als kenmerk aan-de-teugel-bitloos welke dan uiteraard ook anders dient te heten.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:47

@horseyfries: Ik beschuldig je nergens van en het interesseert me ook allemaal geen h*l wat jij wel of niet doet en hebt gedaan en gezien.
Ik neem ze niet voor waarheid aan en ook niet als onwaarheid. Ik doe er gewoon niks mee, klaar.

Dat mensen een bontje om de neusriem doen, vind ik alleen maar positief. Dat zijn mensen die hun paard geen pijn willen doen.
Zelf rijd ik met een heel brede en zachte neusband. Ook omdat ik mijn paard geen pijn wil doen. Ook niet in 'noodsituaties'.

Wat acceptabele bitloze hoofdstellen betreft, vind ik dat deze ook vriendelijk moeten zijn. Dus zachte en gelijkmatige inwerking en een goede release.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:50

horseyfries schreef:
Ik heb geen reden waarom je niet bitloos thuis zou mogen rijden hoor, ga gerust je gang. Alleen dit topic gaat over KNHS wedstrijden tussen mensen mét bit, weet je nog? Knipoog

Natuurlijk, en zou het gewoon leuk vinden als dat werd toegestaan. Weet je nog? Knipoog

Verder, no-hard-feelings hoor.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:58

JoviBan schreef:
@horseyfries: Ik beschuldig je nergens van en het interesseert me ook allemaal geen h*l wat jij wel of niet doet en hebt gedaan en gezien.
Ik neem ze niet voor waarheid aan en ook niet als onwaarheid. Ik doe er gewoon niks mee, klaar.

Dat mensen een bontje om de neusriem doen, vind ik alleen maar positief. Dat zijn mensen die hun paard geen pijn willen doen.
Zelf rijd ik met een heel brede en zachte neusband. Ook omdat ik mijn paard geen pijn wil doen. Ook niet in 'noodsituaties'.

Wat acceptabele bitloze hoofdstellen betreft, vind ik dat deze ook vriendelijk moeten zijn. Dus zachte en gelijkmatige inwerking en een goede release.

Met te zeggen "dan zou je dat wel gezegd hebben", doe je dat wel.
Ik vind het ongelooflijk zwak van je dat je nu niet eens je woorden terugneemt. Weten wanneer je te ver bent gegaan in een discussie en dan je woorden terugnemen getuigt van klasse, dit bepaald niet.

Verder is het héél apart dat jij blijft ontkennen aan de ene kant dat een bitloos hoofdstel een neus kan beschadigen, maar nu wel begint over dat bontjes over de neusriem ervoor zorgen dat een paard geen pijn heeft. Waarom zou hij pijn krijgen van een neusriem die volgens jou de neus niet kan beschadigen?
Blijkbaar vergeet je erbij te zeggen dat je het alleen hebt over een hele specifieke groep van neusoptomingen en dat daar al een heel aantal neusoptomingen niet bijhoren die wél pijn kunnen doen, beschadigingen kunnen aanbrengen en absoluut niet paardvriendelijk zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:08

horseyfries schreef:
@ HC
Nu alleen nog acceptatie van jouw kant dat er een gedeelte van de wereld is die daar anders over denkt....

Wel, dat een groot deel van de wereld er anders over denkt en lijkt me helder.
Dat verandert echter niets aan uitleg en onderbouwing waarom ik wedstrijden met paarden geen goede zaak vind.
Jij hebt daarop alleen niet-inhoudelijke schijnargumenten.

Heb je bijvoorbeeld al eens uitgerekend wat een gemiddelde wedstrijddag de gemiddelde ruiter kost?
Let wel, álle kosten graag. Ook de verplichte lidmaatschappen en -entingen, reiskosten, trailer etc.
Wat leert die ruiter op zo´n dag?
Staat dat in verhouding?
Misschien vind jij van wel, ik vind van niet. Ik vind dat die ruiter meer leert van een goedeinstructie buiten wedstrijdverband.
Je kan geld maar één keer uitgeven en, uitgaande van budgetbeperkingen, zijn dan ook in directe zin wedstrijden dus contraproductief op dit punt.

hc

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:34

horseyfries schreef:
Volgens mij heb ik die dag niets gepland, dus kom gerust als je net als Joviban denkt dat ik niet bitloos kan rijden.

Ho even, dat heb ik nergens beweerd. Dat zal dan ook niet de reden zijn om langs te komen. Wanneer we langskomen zal ik je in ieder geval van te voren nog mailen.
We komen vanuit Drenthe, dus de reis duurt enkele uurtjes.
Citaat:
Zoals ik al eerder zei: niets is gemakkelijker dan dat: je koopt een bitloos hoofdstel of knoopt een touw aan je halster en tadaaaaaa zie eens wat ik kan??

Jeps, ook ik deed dat jaren geleden op m'n pony al. Het idee van waarom het zo ook kon en een bit niet nodig is om te rijden heeft ons tot nadenken gestemd. Mede daarom de keuze gemaakt voor het bitloze, wat ons zeer goed bevalt.
Citaat:
GOED rijden is veel meer dan dat en heeft een leven lang nodig.

Uiteraard, juist mede daarom zou het zo fijn zijn dat bitloos-rijden ingekaderd word binnen de wedstrijden van het KHNS.

Binnen bijv. een 'bitloos.nl' zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

Oh ja.. nog even een foto van Nancy's supergave neus, ze staat rechts.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:37

@horseyfries: Citeer even mijn woorden waar jij van vindt die ik terug zou moeten nemen en jou voor leugenaar uitmaak?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:44

AafkeB schreef:
Uiteraard, juist mede daarom zou het zo fijn zijn dat bitloos-rijden ingekaderd word binnen de wedstrijden van het KHNS.

Binnen bijv. een 'bitloos.nl' zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

Binnen de KNHS zal dat alleen onder een aparte tak van sport kunnen vanwege het niet-klassieke ´aan-de-teugel-biloos´ waar dus een andere vlag boven moet wapperen.
Dat zie ik dus evenmin snel gebeuren Knipoog

Ik blijf me afvragen wat de zin dus het probleem nú is.
Je kan bitloos rijden, bitloos les krijgen, bitloos wedstrijden rijden in verschillende takken van paardensport, zelfs binnen de KNHS en als je dressuur wil rijden zijn er verschillende dressuurvormen waarin je bitloos terecht kan.
Je kan niet bitloos wedstrijden klassieke dressuur rijden. Nu niet nooit niet, omdat het dit niet ís en logischerwijze nooit kan worden.
Ga toch fijn aan je bitloze rijkwaliteiten werken; níets wat je tegenhoudt.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:56

horseyfries schreef:
Jij interpreteert maar raak, beschuldigt mij van leugens en vind dit nog doodnormaal ook blijkbaar. Ik niet, en daarom vraag ik je om idd Sylvia even te bellen en daarna hier even neer te zetten dat je mij ten onrechte van liegen hebt beschuldigd. Daar houd ik namelijk niet van.
Ik zeg "zou kunnen" omdat ik OVER HET ALGEMEEN met bit rijdt, en dat dus als "normaal" beschouw.
Zo had je het ook kunnen interpreteren maar jij koos ervoor om dat niet te doen. En dat lijkt me een duidelijke aanwijzing dat jij het moeilijk vind om te accepteren dat ik het wel gedaan heb.
Verder klopt niet dat je zegt "je schreef en schrijft niet dat je paard het kan", want dat schrijf ik wel. Lees eerst eens goed voordat je iets roept? En het liefst zonder eigen interpretaties van hetgeen ik schrijf? "Je paard" is er namelijk niet, ik heb er iets teveel om over "je paard" te spreken. Misschien heb ik wel veel meer paarden bitloos gereden dan jou bedenk ik me nu? Tong uitsteken

Zie je nu echt zelf het verschil dan niet tussen "mijn paard zou dat kunnen" en "mijn paard kan dat"?
Je kunt mij er nu wel van betichten dat ik de zaken onjuist interpreteer en jou voor leugenaar uitmaak, maar wat ik las, was toch echt dit:
horseyfries schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat mijn paard niet alles ook op een trensje kan, dat ik daar ook regelmatig mee rij en ook niet dat hij het niet bitloos ook zou kunnen.

Verder heb je het toch echt alleen over jouw paard:
horseyfries schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat mijn paard niet alles ook op een trensje kan, dat ik daar ook regelmatig mee rij en ook niet dat hij het niet bitloos ook zou kunnen. Dat is dan ook mijn antwoord op of ik bang ben dat bitloos opkomt: nee hoor, want mijn paard is zo opgeleid dat hij het ook bitloos wel zal kunnen.

Toen je vervolgens vertelde dat jij andere (en vroeger als kind) paarden bitloos gereden hebt, daarvan heb ik ook niet gezegd 'dat geloof ik niet en je liegt'.

Maar goed, ik vind het nogal kinderachtig worden allemaal en ga hier dan ook niet meer op in.
Wat mij betreft weer on topic dus.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:10

Het zal mij een rotzorg wezen wat een ander met z'n paard uit spookt. Haha! Dus als er mensen bitloos dressuur willen rijden moeten ze dat vooral doen (als het zou kunnen). Zolang men maar in acht neemt dat het een jury sport is en dat het dus wel eens zou kan zijn dat je lager eindigd dan dan je gehoopt had. En dan hoeven er geen topics geopend te worden met titels als "Ik rij bitloos en word achtergesteld door de jury".

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:35

Ik geloof niet dat de prestaties op zich minder zullen zijn.
Het is volgens de geldende regels gewoon niet mogelijk. Dus óf je past je aan aan de regels, óf je rijdt in een rubriek die niet onder de normale regels valt, mocht die ergens georganiseerd worden.
Het is net zoiets als zwemmen met of zonder badpak. Het maakt voor de prestatie niet veel uit (al zijn er bewijzen dat bepaalde pakken de snelheid wel degelijk beïnvloeden), maar in de regels staat nu eenmaal dat je een badpak moet dragen...
Waarom dan persee naakt te water willen tussen de badpakdragers en de regels veranderd willen zien?
En dan met argumenten komen dat naakt beter voor je lijf is of weet ik het wat? Dat is helemaal niet ter zake doende....
Bekijk het eens neutraal en niet vanuit een positie van voor of tegen bit of bitloos. Dan kun je alleen tot de conclusie komen dat het een aparte afdeling vereist waarin dan ook regels moeten komen in wat kan en niet kan aan hoofdstel. Want ook in bitloos heb je sherper inwerkende dingen, die in principe voor oneerlijke competitie zorgen. Het hele wedstrijdgebeuren gaat juist om zoveel mogelijk gelijkwaardigheid.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:40

Lusitana schreef:
Ik geloof niet dat de prestaties op zich minder zullen zijn.
Het is volgens de geldende regels gewoon niet mogelijk. Dus óf je past je aan aan de regels, óf je rijdt in een rubriek die niet onder de normale regels valt, mocht die ergens georganiseerd worden.
Het is net zoiets als zwemmen met of zonder badpak. Het maakt voor de prestatie niet veel uit (al zijn er bewijzen dat bepaalde pakken de snelheid wel degelijk beïnvloeden), maar in de regels staat nu eenmaal dat je een badpak moet dragen...
Waarom dan persee naakt te water willen tussen de badpakdragers en de regels veranderd willen zien?
En dan met argumenten komen dat naakt beter voor je lijf is of weet ik het wat? Dat is helemaal niet ter zake doende....
Bekijk het eens neutraal en niet vanuit een positie van voor of tegen bit of bitloos. Dan kun je alleen tot de conclusie komen dat het een aparte afdeling vereist waarin dan ook regels moeten komen in wat kan en niet kan aan hoofdstel. Want ook in bitloos heb je sherper inwerkende dingen, die in principe voor oneerlijke competitie zorgen. Het hele wedstrijdgebeuren gaat juist om zoveel mogelijk gelijkwaardigheid.

Helemaal mee eens!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:05

JoviBan schreef:
@horseyfries: Citeer even mijn woorden waar jij van vindt die ik terug zou moeten nemen en jou voor leugenaar uitmaak?

Dat heb ik al gedaan, je moet beter lezen en minder interpreteren.

Ik dacht dat je weer on topic zou gaan maar mis wel antwoorden op mijn on topic vragen, blijkbaar is dat een stuk moeilijker dan wat woorden uit zijn verband halen? Het toppunt is wel dat je een hele reactie besteed hieraan en vervolgens zegt "dat je het kinderachtig vind worden en er dus niet op in gaat"..... Gestoord
Dus als je nu zo vriendelijk zou willen zijn om weer inhoudelijk te gaan dan ben ik benieuwd naar je on topic antwoorden.
Dat je geen gelijk had dat ik nooit bitloos heb gereden en dat je fout was te veronderstellen dat ik daarover loog is inmiddels wel duidelijk geloof ik.