kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

KiWiKo

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:23

midgie schreef:
pharagirlke schreef:
Het mag inderdaad nog steeds op het wedstrijd terrein Knipoog Dat ze mij maar eens tegenhouden trouwens, de eerste die mij commentaar geeft dat ik haar diep pak, mag er op kruipen en het me voor doen zonder haar diep te pakken, kijken waar die eindigt Ja

Ik zou je daar idd op aanspreken als ik het zou zien en weet zeker dat je paard ook op een andere manier gereden kan worden, want als je paard niet normaal kan lopen zonder hem diep te pakken, ben je toch fout aan het trainen lijkt me,

Ik denk dat phara er geen problemen mee heeft om jou thuis op eigen grond op het paard in kwestie te zetten......... en als het mag kom ik graag kijken dan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:01

Laat ze hem maar een tijdje hier komen brengen , kunnen we kijken waarom hij zo doet Knipoog
Maar ik denk dat die kin op de borst niet nodig is om een paard onder controle te houden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:03

Ding stond al met twee benen in het slachthuis.......... het is al een godswonder dat ze erop kan Haha! Haha! en ze heeft het toch voor elkaar dat ze nu kan gaan starten.........

dus ik denk zomaar dat je het niet echt heel veel beter zal gaan doen Lachen

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:14

Ik denk dat er vast iets in zit, dat kin op de borst, Rollkur, LDR of wat dan ook. Waarom zou Anky anders 3 olympische medailles hebben? Vet vaak wereldkampioen is geweest en duizenden prijzen bij elkaar heeft gereden.
Haar trainingsmethode is misschien in jullie ogen niet de vriendelijkste, maar blijkbaar wel de beste.
Ik heb niet veel verstand van dit soort dingen, en doe er daarom waarschijnlijk ook verstandig aan om de pony's die ik rijd niet in de rollkur te rijden. Tuurlijk stel ik (net als vele andere) mijn pony weleens iets dieper in om hem 'lekker los te maken'.
Mensen die zeggen: "maar dit is toch geen natuurlijke houding van het paard?" Uhmzzz is 'gewoon nageeflijk' dat dan wel? Een paard loopt van 'nature' (naar mijn idee) met zijn hoofd recht omlaag.

Ik ben nog jong en heb nog niet zo veel ervaring in de paardensport, dus heb ik fouten gemaakt, corrigeer dat dan. Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:27

Er is ook helemaal niets natuurlijk om op een paard te zitten , maar vind als je er dan op wil zitten doe het dan op de juiste manier en vooral eerlijke manier , dat topruiters hun paard perse op de kin trekken vind ik echt niet kunnen, er is ook een andere en vooral vriendelijek manier om je paard mooi te laten lopen en dat ziet er vaal ook veel ontspannender uit, kijk eens in zo`n proef hoeveel paarden er niet met een staart slaan , dat is echt niet omdat ze blij zijn.
Maar ja zo heeft ieder zijn idee, maar de meeste mensen willen zo snel mogelijk iets bereiken, met geduld duurt het misschien een paar jaar langer , maar helaas hebben mensen vaak geen geduld als het om dieren gaat, dus moet het dwangmatig, ik vind kin op de borst gewoon een dwangmiddel.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:33

Maak je geen illusies: Academische kaptooms en (willekeurige welke) hoofdstellen, zadels, zelfs halsters en touwen het zijn ook allemaal dwangmiddellen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:58

Denk dat als je het allemaal als hulpmiddel ziet en ook zo gebruikt dat het geen dwangmiddelen hoeven te zijn, dwang en hulp zie ik anders.Een bit is geen dwangmiddel, geen rem, geen stuur, maar word meestal wel zo gebruikt, hoe vaak als iemand zijn paard niet onder controle heeft word er geadviseerd een scherper bit in te hangen?? dan is het geen hulpmiddel meer , maar puur dwang,

Ja wat is dwang , kin op de borst trekken met een hulpmiddel zie ik als dwang en maak je van elk hulpmiddel er een dwangmiddel van , want daar moet je echt kracht voor gebruiken lijkt mij, paardrijden moet je lijkt mij doen zonder kracht en zonder pijnprikkel, want dan word het ook dwang, ik heb een merrie als daar een ruiter op zit en die gebruikt daar teveel kracht/dwang voor word ze erg boos en dan is ze zo braaf niet meer hoor, paardrijden doe je met respect en kin op de borst trekken vind ik geen vorm van respect, maar ja ik kan het ook fout hebben.
Geef/Toon respect en je krijgt respect lijkt mij??
Maar misschien doe ik het wel fout, maar ik voel me er zo prettig bij en hou niet van geruk en gepluk, misschien omdat ik als mens zelf niet van dwang hou.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:33

midgie schreef:
Er is ook helemaal niets natuurlijk om op een paard te zitten , maar vind als je er dan op wil zitten doe het dan op de juiste manier en vooral eerlijke manier , dat topruiters hun paard perse op de kin trekken vind ik echt niet kunnen, er is ook een andere en vooral vriendelijek manier om je paard mooi te laten lopen en dat ziet er vaal ook veel ontspannender uit, kijk eens in zo`n proef hoeveel paarden er niet met een staart slaan , dat is echt niet omdat ze blij zijn.
Maar ja zo heeft ieder zijn idee, maar de meeste mensen willen zo snel mogelijk iets bereiken, met geduld duurt het misschien een paar jaar langer , maar helaas hebben mensen vaak geen geduld als het om dieren gaat, dus moet het dwangmatig, ik vind kin op de borst gewoon een dwangmiddel.

Ik parkeerde die van mij ook regelmatig even met zijn neus tussen zijn voorbenen hoor Haha! Haha! Haha! was altijd net het verschil tussen wel of niet tegen de muur aan geparkeerd worden Lachen maargoed dat was dan even een paar seconden tot meneer weer "bij de les" was zegmaar Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:35

midgie schreef:
Ja wat is dwang , kin op de borst trekken met een hulpmiddel zie ik als dwang en maak je van elk hulpmiddel er een dwangmiddel van , want daar moet je echt kracht voor gebruiken lijkt mij, paardrijden moet je lijkt mij doen zonder kracht en zonder pijnprikkel, want dan word het ook dwang, ik heb een merrie als daar een ruiter op zit en die gebruikt daar teveel kracht/dwang voor word ze erg boos en dan is ze zo braaf niet meer hoor, paardrijden doe je met respect en kin op de borst trekken vind ik geen vorm van respect, maar ja ik kan het ook fout hebben.
Geef/Toon respect en je krijgt respect lijkt mij??
Maar misschien doe ik het wel fout, maar ik voel me er zo prettig bij en hou niet van geruk en gepluk, misschien omdat ik als mens zelf niet van dwang hou.

Ah, maar als je die kin naar de borst toe begeleidt is het dus geen dwang Pling
Op het moment dat je moet trekken, ben je niet meer bezig met hoger niveau rijden. Diep instellen kan heel goed werken om de bovenlijn op te rekken, zeker bij een soepel paard is "gewoon" voorwaarts neerwaarts niet voldoende om de spieren optimaal te rekken, dan heb je meer nodig. De training voor de zwaardere oefeningen is toch echt wat anders dan het gewoon rondsturen door de bak met een nette stelling en aanleuning.
Als je respect toont of geeft, betekent dat niet per definitie dat je het ook terugkrijgt. Dat hangt toch echt van het karakter en opvoeding van het paard af. Wel heb je gelijk dat als je geen respect toont voor het paard, je ook niet moet verwachten dat er veel respect terug wordt gegeven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:40

Ik rij Warina wel vaak wat dieper, maar niet op de borst... United weinig... want die loopt uit zichzelf graag te diep, pas als ik het idee heb dat hij goed voor me blijft, rij ik hem laag en diep.
Ik wil zelf de controle houden over de houding e.d. Haha!

Maar ik snap niet waarom er gepraat wordt over op de borst "trekken" ??? Je paard volgt als het goed is je hand... naar voren maar ook naar achter, of ben ik nou heel vreemd aan het rijden? Huilen van het lachen
Geen getrek, geen gepluk... gewoon een kwestie van wat dieper instellen en natuurlijk goed actief houden hierbij Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:42

ja maar dat weet je alleen als je genoeg rijkunstig gevoel hebt om te weten dat het niks met trekken te maken heeft Lachen en dat heeft nou eenmaal niet iedereen Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:45

ja ok... ik ben het weer eens helemaal met je eens Tong uitsteken

Maar ik verwacht ook (ik heb wel vaker te hoge verwachtingen Huilen van het lachen ) dat mensen pas met schakelen in houding e.d. gaan beginnen als de echte basis... de aanleuning/rechtrichten e.d. e.d. onder de knie is...
Maarja wie weet kan het ook op een andere manier *cynisch* ROFL

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:54

ik heel soms heb ik ook aangeklikt,,
maar dan doe ik dat niet zelf, ik weet ook nie twaarom hij het doet, maar ik heb wel hulp om hem daar weer uit te rijden:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:35

KiWiKo schreef:
midgie schreef:
Ik zou je daar idd op aanspreken als ik het zou zien en weet zeker dat je paard ook op een andere manier gereden kan worden, want als je paard niet normaal kan lopen zonder hem diep te pakken, ben je toch fout aan het trainen lijkt me,

Ik denk dat phara er geen problemen mee heeft om jou thuis op eigen grond op het paard in kwestie te zetten......... en als het mag kom ik graag kijken dan

komt u maar Ja Je zou me er op mogen aanspreken. Maar ik betwijfel het ten zeerste of ik dan nog zo'n netjes antwoord terug zou geven Haha! Nu als je pech hebt, heeft een van de andere ruiters je al van antwoord gediend dan Knipoog Ik rijd haar geen heel uur te diep, maar de eerste tien minuten parkeer ik haar idd zo diep als zij aan kan, zeker op vreemd terrein. Kwestie van niet meteen weer af te moeten stappen (ongewilt wel te verstaan) Overigens, ik wéét waarom ze zo doet. Dat is je paard kennen, daar heb ik geen hulp bij nodig. Knipoog

Iedereen heeft het hier om dwingen, maar ze worden helemaal niet gedwongen, dat word gevraagd, net zoals men het paard vráágt om contact te zoeken met de hand als het jong is. Daar zit geen dwang op

Gieslaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:57

nooit!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:42

Misschien een beetje trage reactie, maar hoe serieus moeten we sommige bokkers hier nog nemen?

Ik lees:
p0ny schreef:
Ja en ik ben me hier dan ook zeer bewust van. Kin op de borst is bij mij een vaste oefening, net als een gebroken lijn of volte. Ik functioneer ook regelmatig als instructrice en wrijf dit mijn leerlingen dan ook in de eerste les in. Dit gegeven hoeven ze dan ook niet met een korreltje zout te nemen, teugels eraan en heen en weer zigzaggen maar! Ik doe dit om mijn edele rijdier leniger te maken, vergelijk het eens met een menselijke spagaat. Super oefening, hier blijft men jong en fit van. Daarom verkies ik dan ook de fries boven alle andere paarden, deze buitengewoon extravagante ros heeft het geluk dit superieure talent al van nature te bezitten! Wat wil men nog meer?

en van dezelfde schrijfster (haar eerste post nog wel, dus vast geen fout zusje):
p0ny schreef:
hAii ik ben pas begonnen met paardrijden en ik vroeg me af hoe je kunt zien wanneer hij in een foute gallop of juist de goede galop kunt zien en wat is het verschil :S

Clown

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:47

Ik houd mijn handen nooit laag ( dat je met je handen bij zijn schouders zit )
Zo gaat het paard meestal als hij is losgereden aan de teugel lopen zonder dat je allemaal zit te trekken. Dus als het paard zo wilt lopen mag hij dat gewoon doen en daar ben ik dan ook blij mee. Als het paard het niet wil vind ik dat ook niet erg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:16

toch nog 20% die het wel doet Nagelbijten / Gniffelen ik ben eigenlijk geschokt door zo'n hoog percentage, ik had bokt beter ingeschat

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:17

Maar voor jou is bokt enkel goed als ze jouw theorieën volgen Arabesk. Knipoog Merk vaak dat jij vind dat enkel jouw manier de goede is. Dat vind ik dan weer zonde.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:06

pharagirlke schreef:
Maar voor jou is bokt enkel goed als ze jouw theorieën volgen Arabesk. Knipoog Merk vaak dat jij vind dat enkel jouw manier de goede is. Dat vind ik dan weer zonde.

nounounounou....zullen we het gezellig houden hier?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:03

beantsje schreef:
pharagirlke schreef:

nounounounou....zullen we het gezellig houden hier?

Ik stel slechts vast, arabesk is vrij om te ontkennen. Lachen

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:05

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:49

en wat is de verdere bijdrage van die foto aan het topic? Met foto's gooien is allemaal goed en wel. Maar is het ook mogelijk omdat dan enigszins te onderbouwen? Dan valt er misschien ook nog op te reageren Lachen No offence overigens, maar ik vind loos foto's plaatsen onzin, net als al die sites met een hoop foto's van Anky zonder verdere commentaar...Draagt nergens tot bij. Lachen

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:57

Anky heeft drie keer achter elkaar de OS gewonnen. Zij weet vást wel wat ze doet. En zelfs al zou het zo slecht zijn om op 'haar manier' te trainen, dan zou dit zeker terugkomen in haar proeven. En ik zie totaal geen spanning bij haar paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 07:11

persoonlijk vind ik die foto nog niet eens de allerfoutste Haha!