2 x perdag rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: 2 x perdag rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:44

Nogmaals, voor de paarden in Nederland is het over het algemeen heel goed voor lichamelijk en geestelijk welzijn. Dan doel ik met name op de paarden die langdurig op stal staan op een dag. Beweging krijgen en wat werken, in welke vorm dan ook, doet zo'n dier bijna zeker goed.

Wat mij betreft trekt rijdend Nederland z'n paard wat vaker uit de stal.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:54

Het kan wel, maar ik ben er niet voor zeg maar. Voor een weekje als je bijvoorbeeld op kamp bent oid is het niet erg, maar je hebt er mensen bij zitten die het echt vrij regelmatig doen. Ik zie de meerwaarde er niet van eigenlijk.

Bij Ninthe zal ik het zoiezo niet doen omdat ze nog jong is, en ik haar dan vrij waarschijnlijk zal overbelasten ;)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:13

ik vind het best kunnen, ik rijd trecs van soms haast 60 km en moet mijn paard conditie hebben , ik begin dan niet gelijk 3 uur op een dag maar bouw het wel rustig op, en doe dan vaak 1keer op de dag lekker buitenrijden en de andere dressuur of springen, het kan dus wel, maar ik doe het alleen een maand of twee voor een internationale wedstrijd, of national, bij de gewoone is het meestal minder dan de helft en train ik een maand vantevooren twee keer per dag en minder lang, ik vind het heel fijn gaan zo en hebben lekker veel conditie :P mijn paarden hebben nooit last gehad van conditie gebrek met een wedstrijd, veel van de andere deelnemers traint dus niet en zie soms de paarden echt heeel vermoeid trug komen, dus ik ga er lekker mee door :)

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:21

Wel, kunnen ze best :j

Arabia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:13

Het kan, maar ik zou het niet snel doen omdat ik het nogal druk heb.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:27

ik vind het prima kunnen, mits je oplet voor spierpijn e.d. en je oplet dat je je paard niet over vraagt.

wel raar trouwens dat ik hier dingen lees als:
"kan, maar ik denk niet dat het leuk is voor je paard"

of.

"let op dat je paard er niet chagerijnig van wordt"

ik dacht altijd dat paardrijden leuk was voor beide voor paarden en de ruiter............
vraag ik me af op wat voor manier je traint als je paard de training niet leuk vind of er chagerijnig van wordt.

Flambeau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:00

Het kan volgens mij prima, kijk naar manegepaarden. Wat je er mee wil bereiken is een volgende..

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:37

Paarden zijn bewegingsdieren dus het kan wel, de vraag is idd alleen waarom. OP de KNHS instructieweken rijd je ook 2 keer.

EN voor de mensen die hun paard op stal houden zou ik het inderdaad ook alleen maar stimuleren maar dan wel met veel afwisseling. En opbouwen, niet in een keer 2 keer per dag gaan rijden als je het anders maar 3 keer per week deed.

tessa1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:44

geen probleem, zeker als je een druk paard hebt, zou het wel goed opbouwen

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:49

Anoniem schreef:
Tooske schreef:
Dat je daar zin in zou hebben zeg! Ik vind 3-4 keer in de week al meer dan zat niet voor mijn paard maar voor mezelf haha

nou wij moeten met zijn 3e een paard delen en tsja dan zou dit een oplossing kunnen zijn.

Toen ik nog een paard had heb ik er iemand bijgezocht die 'm drie dagen per week 's ochtends extra reed en ik reed 'm dan ook nog 's avonds of longeerde hem. Van de hele dag op stal worden ze volgens mij ok niet vrolijk.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:00

Volgens mij moet je niet de discussie voeren hoe vaak of hoe lang, maar hoé!! :-)

Voor de concentratie van je paard is het misschien wel beter als je een paar keer per dag een korte training doet, of idd. 's ochtends trainen en 's avonds lekker naar buiten ofzo, afwisseling!
Voor mezelf vind ik 1 1/2 uur rijden nogal lang, als je intensief traint, vooral jonge paarden zullen zich dan niet kunnen concentreren (paarden kunnen zich geloof ik maar ca. 15-20 minuten echt concentreren op iets, daarna verzwakt het weer), dus als je zolang wilt trainen, is mijn advies, bouw regelmatig rustpauzes in en wissel veel af!

Er is natuurlijk veel verschil in 2x 1 1/2 uur rondscheuren of 20 minuten op een goede en degelijke manier trainen.
Naar mijn mening zal je instructrice/instructeur als je die hebt, je hier wel mee kunnen helpen. Bouw een degelijk trainingsschema op en stel een plan op van te voren, zodat je weet wat je welke dag/week/maand wilt bereiken.
Blijf hierbij wel realistisch, zowel naar je zelf als naar je paard!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:49

Wat een discussie weer :')
Wat is nou het nut van 2 keer per dag rijden? Als je elke dag gewoon 1 keer op de juiste manier traint heeft een tweede keer weinig nut. En ja je kunt natuurlijk ook als je conditie wilt opbouwen ga je gewoon 10 keer per dag gewoon doelloos rondjes rijden. }:0

Anw, je rijdt je paard over t algemeen met een doel zoals;
voor de lol, recreatie of je traint specifiek voor iets zoals een dressuur, spring of endurance wedstrijd of wat voor takken je nog meer kan bedenken.
En je training pas je op je doel aan. Als je toch gewoon lekker voor je lol in t bos wil rond hobbelen, waarom zou je dan 2 keer per dag gaan rijden? Doe dan gewoon wat je leuk vind en ga in het bos hobbelen :P

En voor de basis dressuur en springwedstrijden kun je normaal gesproken met 1 keer per dag trainen wel af.
Regelmaat is belangrijker dan 3 keer in de week 2 keer per dag trainen.
Verder hangt het idd gewoon van t paard af wat ie aan kan, jonge paarden rijd je niet zo veel en zo lang. Ik vind 1,5 uur al veel. Ik train mn paarden gemiddeld 5 keer per week een uurtje incl wat buitenritten en verder komen ze veel los. En ik rij dan ook gewoon wedstrijden, wat ze prima aan kunnen.
Hier op stal staat nog een paard wat vaak met 2 of 3 verschillende ruiters naar een wedstrijd gaat en dan dus echt zon beetje een hele dag heen en weer gesleurd wordt, die traint ook maar 1 keer per dag, maar wel gewoon 7 dagen per week dan, soms 6. En die kan het qua conditie prima aan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:02

*volcano* schreef:
Wat is nou het nut van 2 keer per dag rijden?

Ik zie genoeg nut:
- Om het (meerdere uren per dag op stal-)paard vaker in beweging te hebben, niet alleen voor lichamelijk doel maar ook geestelijk.
- Om een leerproces op te splitsen. in 2x een half uur kan het paard meer opnemen dan 1 keer een vol uur. Aanleren van oefeningen gaat beter kort en vaak dan veel en lang. Ook voor de ruiter die de oefeningen probeert aan te leren.
- Om conditie op te bouwen, in plek van 2 uren achtereen het werk opsplitsen.
- Om trainen te combineren met ontspanning, in de ochtend een rondje buiten, en in de avond trainen.

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:23

als je genoeg tijd en zin over hebt, ja waarom dan niet?
zoveel kwaad kan het niet om je paard wat meer beweging te geven, zolang het rustig opgebouwd wordt..

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:40

Kan prima

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 02:23

Kelly_ann schreef:
Ik zie genoeg nut:
- Om het (meerdere uren per dag op stal-)paard vaker in beweging te hebben, niet alleen voor lichamelijk doel maar ook geestelijk.
- Om een leerproces op te splitsen. in 2x een half uur kan het paard meer opnemen dan 1 keer een vol uur. Aanleren van oefeningen gaat beter kort en vaak dan veel en lang. Ook voor de ruiter die de oefeningen probeert aan te leren.
- Om conditie op te bouwen, in plek van 2 uren achtereen het werk opsplitsen.
- Om trainen te combineren met ontspanning, in de ochtend een rondje buiten, en in de avond trainen.

Voor al die dingen zou ik persoonlijk eerder het paard lekker naar buiten gooien met zn soortgenoten. Daarmee kan ie spelen, socializen, moe worden en ontspanning vinden.
Daarnaast, laat het paard lekker van zn 24 uurtjes rust genieten voor je m weer pakt en de dingen zo verwerken in zn hoofd, wie zegt dat een paard een training en oefeningen na 4 tot 8 uur al verwerkt heeft?!
En dan spreek je jezelf ook weer tegen, want je wilt ontspanning en training combineren en tegelijk het leerproces opsplitsen... dus eigenlijk wil je dan 2 keer per dag gewoon werken aan een oefening. En een leerproces opsplitsen kun je ook per dag doen, gewoon in de training aanvoelen wanneer het genoeg is en dan de volgende dag na een goede rust periode weer verder gaan. Eigenlijk wil je niet opsplitsen maar gewoon meer per dag bereiken x'D Maar van waar de haast?

Ik geloof best dat het geen kwaad kan als het paard oud genoeg is, maar naar mijn idee schiet je er niet veel meer mee op dan gewoon 1 uurtje per dag goed trainen.
(Nogmaals, dat paard waar ik het over had hier op stal, die heeft een conditie waar je stijl van achterover slaat, en die rijdt gewoon 1 keer per dag een uur, maar wel doelgericht, intensief en veelzijdig, want er zijn meerdere ruiters, dus zowel springen als dressuur komen 50/50 aan bod. Plus dat ie door de lange wedstrijd dagen veel opgebouwd heeft.)

Wat ik zelf een goed alternatief zou vinden voor een of twee keer per week extra is aqua training. (je ziet de bespiering en conditie dan echt per minuut bijna vooruit gaan :oo) Maar dat is niet voor iedereen zomaar weggelegd natuurlijk :P tenzij je aan zee woont. 8-)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:46

Wat we nog wel eens doen is 's ochtends een lichte training en dan laat in de middag een gezellig rondje buiten.

Als moet ik zeggen dat ze iets minder enthousiast aant komt lopen de tweede keer. Enigszins verbaasd dat ze dan weer moet. Maar als je dan der grote makker meeneemt en samen naar buiten gaat is alles vergeten en vergeven :)

Nu staat ze ook de hele dag buiten dus nodig is het niet, als je paard op stal staat vind ik het idd geen slecht idee wat vaker hem deruit te halen, maar niet alleen rijden maar ook losgooien en longeren en freestyle en lange lijnen en nuja alles wat je met je paard kan doen.
Beetje variatie in de hollandse keuken kortom!

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:03

ja hoor kan wel..:)

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:22

2x kan makkelijk :) Persoonlijk zou ik het zelf niet doen, 1x intensief trainen op een dag is voor mij voldoende. Waar ik dan absoluut geen bezwaar tegen heb, is sochtends trainen (springen/dressuur) en later op de dag een bosrit maken. Zo train je ook de conditie van je paard :)

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:03

tuurlijk kan dat (manege pony's lopen soms wel 3x per dag)
alleen je kunt beter 1 keer rijden dat het echt goed gaat (dus bijv. als je paardje niet zo fijn loopt, steeds in de verkeerde stelling ofzo, dan probeer je of je aan het eind van de training je paardje wel in de goede stelling kunt laten lopen) dan 2x rijden en je stopt ermee als jij er genoeg van hebt.
mijn pony is heel eigenwijs, en als hij aan het begin iets niet goed doet, train ik daar heel erg op (oke, dan niet zoiets als aan de teugel rijden ofzo, want daar heb je natuurlijk wel langer voor nodig) en dan zorg ik dat hij aan het eind van de training wel goed loopt. en ik stop pas als hij het goed doet. dan beloon ik hem heel goed, en stap ik hem uit. dat kan na een half uurtje al zijn, maar ik kan er ook 2 uur over doen.
nouja ik weet niet of je er iets aan hebt, maar toch ;)

-xx-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:48

meerwaarde heeft het voor het paard mss niet echt, maar als de conditie het toelaat... Zie ik niet in wat er mis mee is? Ja mss sneller kans op blessures... Maar ach; als je alles moetlaten ivm risico op blessures.. Dán heeft je paard pas geen paardwaardig bestaan :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-09 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:53

Tsja, echt voor ben ik niet maar echt tegen ook weer niet.
ik moest op stage een hengst wel 3x per dag rijden van de eigenaar. Maar dat was dan meer omdat er kopers kwamen en hij dan bij hun minder snel op zn achterbenen stond

macc ('ll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:41

als je weet dat hij genoeg beweging heeft,
en goed zn best doet! dan hoeft het niet persé.
ik zou alleen wel even kijken als hij zich niet goed inspant,
dan moet hij maar wat vaker lopen hoor.
zie het als een soort straf/beloning.

mopmopmop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:42

Kan prima, al blijft afwisseling het toverwoord.

Maar als een paard moet kiezen tussen 23 uur op stal staan en 1 uur werken en 22 uur op stal staan en 2x per dag een uur werken denk ik dat de keus snel gemaakt is!

Saaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:47

Ik volg ook effe mee met dit topic! :D