Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

mijn paarden hebben nooit last gehad van conditie gebrek met een wedstrijd, veel van de andere deelnemers traint dus niet en zie soms de paarden echt heeel vermoeid trug komen, dus ik ga er lekker mee door
Anoniem schreef:Tooske schreef:Dat je daar zin in zou hebben zeg! Ik vind 3-4 keer in de week al meer dan zat niet voor mijn paard maar voor mezelf haha
nou wij moeten met zijn 3e een paard delen en tsja dan zou dit een oplossing kunnen zijn.

*volcano* schreef:Wat is nou het nut van 2 keer per dag rijden?
Kelly_ann schreef:Ik zie genoeg nut:
- Om het (meerdere uren per dag op stal-)paard vaker in beweging te hebben, niet alleen voor lichamelijk doel maar ook geestelijk.
- Om een leerproces op te splitsen. in 2x een half uur kan het paard meer opnemen dan 1 keer een vol uur. Aanleren van oefeningen gaat beter kort en vaak dan veel en lang. Ook voor de ruiter die de oefeningen probeert aan te leren.
- Om conditie op te bouwen, in plek van 2 uren achtereen het werk opsplitsen.
- Om trainen te combineren met ontspanning, in de ochtend een rondje buiten, en in de avond trainen.
) Maar dat is niet voor iedereen zomaar weggelegd natuurlijk
tenzij je aan zee woont.

Persoonlijk zou ik het zelf niet doen, 1x intensief trainen op een dag is voor mij voldoende. Waar ik dan absoluut geen bezwaar tegen heb, is sochtends trainen (springen/dressuur) en later op de dag een bosrit maken. Zo train je ook de conditie van je paard