Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:48

WinBinChes schreef:
Ik ken zelfs 2 koeien die onder het zadel bereden worden Knipoog

Sorry voor dramatisch off-topic Bloos maar.... serieus?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:50

Ja, dat komt voor. Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:54

Ik heb nog geen paard ontmoet die maar echt door 1 persoon kan worden bereden. Wel een paard die slechts 3 personen vertrouwde. Was een mishandeld paard en vetrouwde met rijden alleen maar die 3. Needless to say: ik hoorde niet bij die 3 Nagelbijten / Gniffelen ik werd er keer op keer afgeknikkerd, net als andere mensen.
Paard is ook verkocht om als fokmerrie te dienen en lekker in de wei te staan Lachen Het was te gevaarlijk voor andere mensen. Je kon wandelen en borstelen, maar rijden? ho maar.
Hoeveel doorzettingsvermogen je ook had, ze bleef je eraf gooien Nagelbijten / Gniffelen hoe lief je ook was? vliegles gegarandeerd!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:20

hestejente schreef:
WinBinChes schreef:

Sorry voor dramatisch off-topic Bloos maar.... serieus?

:J Serieus Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:22

Heeft toch ook eens een bokker foto's geplaatst van haar en haar koe?
Was ook in sbs 6 geweest

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:22

WinBinChes schreef:
Het paard is niet voor niets als enige dier zo gemaakt dat het de mens recht in de ogen kijkt Knipoog

Maar ik ken geen paard die niet naar de mensen toekomt. Ook de paarden die tot hun 3e in de opfok hebben gestaan komen naar de mens. En zelfs veulens tonen nieuwschierigheid. Met het geduld en juist lichaamstaal komen ook deze naar je toe. Een paard laat zich berijden, omdat het voor je wil werken.

Zeebra's zijn ook geprobeerd om te berijden, maar dat is op niks uitgedraaid.

Nu ben ik het welles nietes spelletje een beetje zat. Als je er niet ingeloofd, heb je imo niks op een paard te zoeken, en moet je helemáál in zijn natuur laten. En dat is óók zonder ruiter.

Als het zo tegennatuurlijk zou zijn, gaan paarden je niet achterna, laten ze zich niet berijden en zouden ze de mens al helemaal niet in hun buurt laten!

Paard en mens zijn graag in elkaars gezelschap, het is alleen jammer dat sommige mensen daar misbruik van maken. En dat is dan naar mijn idee ook de enige conclusie die we hier kunnen maken.

Misschien helpt het als je het wat minder zwart-wit ziet.

Als paarden nieuwsgierig zijn en naar mensen toe komen, dan betekent het dat ze naar die mensen toekomen wanneer ze dat zélf willen.
Dat wil echter niet zeggen dat ze altijd naar iedereen komen.
Het wil al helemaal niet zeggen dat iedereen zomaar altijd zelf de persoonlijke ruimte van dat paard mag binnendringen.

Als een persoon niet geaccepteerd wordt op een bepaald moment, om wat voor reden dan ook, dan wil dat niet zeggen dat dat paard "niet naar mensen toekomt", maar alleen niet naar díe persoon op dát moment.
Als een andere persoon wél geaccepteerd wordt op een ander moment, dan wil dat ook niet zeggen dat dat paard altijd alle mensen opzoekt of duldt.

Wie wanneer door welk paard wordt geaccepteerd/opgezocht/gehoorzaamd hangt onder meer af van de opvoeding en het karakter van het paard, de relatie van die persoon tot dat paard en van allerlei omgevingsfactoren.

Waarom vindt niemand het vreemd als een hengst wél paarden uit de eigen (familie)groep om zich heen duldt, maar niet de buurhengst in zijn weiland laat?
Waarom zou dit anders zijn als je hier "eigenaar" (of beter: iemand met een goede band met dat paard) en "wildvreemde voorbijganger" invult?

Wat maakt vreemde mensen die de persoonlijke ruimte binnendringen anders dan vreemde paarden die dat doen? Een paard denkt als een paard, en kan zich niet verplaatsen in mensen of om het even welke andere wezens. Paarden zullen mensen of andere dieren dus in het beste geval benaderen zoals ze met andere paarden zouden doen.

@ Welshcobfan: Dat is het trieste hier. Dat paard wordt afgedankt als "onhandelbaar", terwijl het voor die drie personen wél handelbaar was. Als de speciale band die dat paard met die drie personen had wordt verbroken, dan houd je weer een "onhandelbaar", gestoord paard over.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:24

Paard is niet afgedankt Lachen maar heeft een beter leven, want veel plezier had zij ook niet aan het rijden. Ze was beter af in de wei met andere paarden. De band moest verbroken worden, want de eigenaresse had er geen tijd meer voor.
Dus is ze ontzettend goed terrecht gekomen! Die merrie heeft geluk gehad dat iemand wel wat in haar zag nog Lachen

Paard was een schat met borstelen, na een jaar kon iedereen haar wel borstelen en benaderen in de wei en ermee wandelen. Maar rijden was het onmogelijk.
Dus perfect voor een weilandpaard cq fokmerrie. Voor keuringen was ze ook wel geschikt, want aan de lijn was het goed. Dus onhandelbaar had alleen betrokken tot onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-08-08 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:30

Zucht, Oomens, kan je mischien mijn post ánders lezen. Alle beweringen die jij doet, heb ik er namelijk hélemaal niet staan.... Jij interperteerd het zo.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:16

WinBinChes schreef:
Zucht, Oomens, kan je mischien mijn post ánders lezen. Alle beweringen die jij doet, heb ik er namelijk hélemaal niet staan.... Jij interperteerd het zo.

Het ging mij vooral om deze beweringen.
Citaat:
...
Maar ik ken geen paard die niet naar de mensen toekomt. Ook de paarden die tot hun 3e in de opfok hebben gestaan komen naar de mens. En zelfs veulens tonen nieuwschierigheid. Met het geduld en juist lichaamstaal komen ook deze naar je toe. Een paard laat zich berijden, omdat het voor je wil werken.
(...)
Als het zo tegennatuurlijk zou zijn, gaan paarden je niet achterna, laten ze zich niet berijden en zouden ze de mens al helemaal niet in hun buurt laten!

Paard en mens zijn graag in elkaars gezelschap...

Je spreekt hier in nogal algemene bewoordingen over hét paard en dé mens. Ik wilde met mijn post zeggen dat het zelden zo algemeen is.

Sommige paarden, zelfs veulens, komen soms naar sommige mensen en ze laten zich soms door sommige mensen berijden omdat ze op dat moment voor die mensen willen werken. En soms ook niet Pling
Dat is mijn punt.

Let maar eens op. Soms gaan paarden jou (of een ander) helemaal niet achterna en laten ze zich niet door die personen berijden of benaderen. Niets mis mee.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:51

Waudrey is erg eenkenning,
ik weet zeker als iemand gewoon haar laat merken dat alles goed is dat er niks aan de hand is.
Ik denk wel dat er echt paarden zijn die door maar 1 persoon gereden kunnen worden, maar dat zijn wel uitzonderingen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:50

Citaat:
Let maar eens op. Soms gaan paarden jou (of een ander) helemaal niet achterna en laten ze zich niet door die personen berijden of benaderen. Niets mis mee.

die ken ik toch heel weinig....
En ja ik heb ook wel eens 1 (ja veel he op honderden) waar ik niet mee door 1 deur kon.
Nooit wat mee gebeurd, maar wij hadden van een duidelijk afstand al geen match.
Kon hem wel binnen en buiten zetten, maar ik zou het nooit in mijn hoofd halen erop te gaan zitten.

Maar ook op dat paard konden gewoon verschillende ruiters rijden hoor.... Alleen wij moesten elkaar niet Lachen
Dus om dan te stellen dat er zoveel paarden zijn die zich bijna niet door een ander laten rijden..ze zeer ongelukkig zijn als dat wel gebeurd vind ik echt allemaal veel te ver gaan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:50

Voor degene die echt geinteresserd zijn in paardengedrag en de manier en de reden waarop paarden zijn gedomnesticeerd: lees eens het boek 'De aard van het paard'. Daar staan hecht heel veel interessante dingen in, en geeft veel inzicht in het hoe en waarom. Zoals bijvoorbeeld: dat de moderne paarden er steeds meer uitziet als veulens (hoogbenig, rank etc) en ook meer het 'speelse' karakter behouden, wat voor de mens weer een gewenste eigenschap is om aan sport met een paard te doen. Verder: wat is aangeboren of aangeleerd, wat kunnen ze zien, hoe intelligent zijn paarden, biomechanica etc...

Verder ben in nu 2 boeken van Monty Robberts aan het lezen en ondanks dat ik deze man erg commercieel vind (op zich zijn goed recht, want hij moet ook ergens van leven) vind ik wel dat zijn boeken ook aardig wat inzicht geven in paardengedrag, erg leuk om te lezen. (verder is het wel wat jammer dat hij zo afgeeft op de 'traditionele' manier van africhten. Hij doelt daarbij op de traditionele manier van africhten van de cowboys, en die methodes waren toch een stuk wreder dan de traditionele manier van africhten volgens de meeste stromingen van de klassieke rijkunst, de wijze van africhten/beleren zoals die de laatste decennia in nederland, duitsland, engeland iig wordt gehanteerd. Dit laatste is voor ons 'traditioneel' en dat onderscheid wordt in het boek niet echt gemaakt, dat is wel wat jammer)

Verder ben ik het wel met HC eens dat er in de 'huidige modale ruiterij' te weinig aandacht en inzicht is in het wezen paard, maar niet zo dramatisch en zwart-wit als hij het stelt. Verder ben ik ook van mening dat sport met het paard en het goed houden/verantwoord omgaan met het paard prima samen kan. Het een hoeft het ander echt niet te bijten. Je hoeft echt niet ergens in spanje te leven om het je paard naar de zin te maken. Niet alle paarden staan in Nederland 24/7 onder 6 dekens in een box.

Ik denk wel dat de huidige generatie jonge paardenmensen, en dan vooral degene die niet uit een 'paardenfamilie' komen, of met paarden zijn opgegroeid te weinig moeite doen om echt goed te leren rijden en goed met paarden om te gaan. Dat is ook een beetje te wijten aan onze maatschappij (en aan het gegeven dat paardensport en het omgaan met paarden gewoonweg een stuk minder eenvoudig is dan een balletje trappen). In het boek van Lammert Haanstra (training van ruiter en paard) staat hier ook een heel interressant artikel over... (maar goed, wie leest er nu nog paardenboeken? Als je een vraag hebt stel je die toch gewoon op bokt? Clown )

Wij krijgen vaak genoeg meiden op stal die rechtstreeks van de manege komen, maar ze lijken weinig bereid te willen leren en investeren, denken dat ze alles al weten. (wij hebben een paar leuke jonge paarden op stal die een leuke ruiter zoeken, vind er maar eens 1, die elke dag komt, door weer en wind, die wat wil leren, die doorzet etc. Er is begeleiding, vervoer naar wedstrijden, geen hoge kosten, vanalles te regelen, maar geen leuke enthousiaste ruiter te vinden)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:09

jasmijn78 schreef:
Voor degene die echt geinteresserd zijn in paardengedrag en de manier en de reden waarop paarden zijn gedomnesticeerd: lees eens het boek 'De aard van het paard'. Daar staan hecht heel veel interessante dingen in, en geeft veel inzicht in het hoe en waarom.

Het is bovendien een door een journalist makkelijk toegankelijk geschreven ´populair´ boek. De toegevoegde waarde zit in dit laatste. De kanttekening is de daardoor onvermijdelijke vereenvoudiging.
Een erg goed boek dus, maar val niet in de valkuil ervan.
Als het je prikkelt, dan zijn er legio boeken welke dieper gaan. De bibliografie in het genoemde boek geeft verschillende van de bronnen van de schrijver.

Erg goed zijn de werken van Dr.M.Kiley-Worthington en Dr.S.McDonnell welke beiden wetenschappelijk onderzoekers zijn. Zeg maar de brónnen van Budanski.

Wil je nóg meer van het naadje van deze kous weten dan zijn de publicaties van Marsha Levin et al, goed studiemateriaal. Dat zijn de wetenschappers die het veldonderzoek mbt het vroege domesticatieproces doen.
De serie boeken waarin de inhoud van de multi-disciplinaire conferentie hierover is uitgegeven via Oxbow Books is een juweel. Dit is allemaal van ruimschoot ná de publicatie van het populaire werk van Budanksi en voegt veel nieuwe kennis toe.

Een samenvatting van wetenschappelijk kennis over het gedrag van de huidige gedomesticeerde paarden is Horse Behaviour van Waring.
Hier vind je naast de gecondenseerde kennis ook de bronnen, de gegevens van het betreffende onderzoek.
Een combi van dit boek van Waring met het Equine Ethogram van Dr.McDonnell en Maganement of the Horse van Kiley-Worthington geeft een mooi rond stuk info waarvan Budanksi laagdrempelig over de oppervlakte scheert.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:45

jasmijn78 schreef:
Verder ben ik het wel met HC eens dat er in de 'huidige modale ruiterij' te weinig aandacht en inzicht is in het wezen paard, maar niet zo dramatisch en zwart-wit als hij het stelt.

Wellicht omdat ik >30 jaar terug al ´verder´ was door mijn ecologische- en ethologische leraren dan jij nu met ´Budanski´ Knipoog
Ik heb ondertussen vlijtig en leergierig doorgestudeerd.

Je trekt met jouw OK dan! studieinitiatief een wéreld van kennis open Jasmijn waarin je nooit uitgestudeerd, uitgeleerd raakt.
De wat ik ´beste´ ecuyer uit de renaissance vind, Gaspard de Saunier welke in de stallen van Versailles geboren was sprak na een leven te paard op zijn 84ste: ´het is spijtig dat ik nog zoveel te leren heb´. (Zijn boek is online toegankelijk in de cervantes-bibliotheek.)

Wellicht dat ik door studie ´extremer´ denk Knipoog
Lees bijvoorbeeld ´The Caprilli Papers´, Federico Caprilli (door Piero Santini) eens. Vallen de schellen van je ogen over de door de moderne ruiterij geclaimde wortels Haha!
Het is vrij makkelijk via antiquarische kanalen te bekomen voor een schappelijk bedrag terwijl het een schát van een document is.

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:15

Huertecilla schreef:
Het is bovendien een door een journalist makkelijk toegankelijk geschreven ´populair´ boek. De toegevoegde waarde zit in dit laatste. De kanttekening is de daardoor onvermijdelijke vereenvoudiging.
Een erg goed boek dus, maar val niet in de valkuil ervan.

Dat klopt. Ik hou van eenvoudig, en duidelijke taal. Vereenvoudiging is op zich geen valkuil, helpt je slechts om de grote lijn helder te krijgen. Daar waar ik meer wil weten, biedt het een leidraad voor verdieping.

Huertecilla schreef:
Je trekt met jouw studieinitiatief een wéreld van kennis open Jasmijn waarin je nooit uitgestudeerd, uitgeleerd raakt.

Het klopt dat je nooit uitgeleerd raakt, maar je pikt natuurlijk wel de info eruit die je het meest aanspreekt, je zoekt verdieping in onderwerpen die je het meest aanspreken. En zo kan het toch komen dat er mensen zijn die individueel zich heel erg verdiept hebben, maar toch inhoudelijk erg van mening kunnen verschillen op bepaalde aspecten. Soms kunnen twee mensen een stuk theorie lezen, maar de info op totaal andere wijze interpreteren. De vraag is dan; wie heeft gelijk. Alle wetenschappelijke onderzoeken starten met het gegeven dat iemand 'bewijs' gaat zoeken voor zijn denkbeeld/theorie/vermoeden. Maar zoals jij al eerder zei: het bewijs dat het er niet is (of niet wordt vermeld in een onderzoek) betekend niet dat het niet zo is.

En uiteindelijk kun je duizend theorieboeken verslinden, 'horsemanship' ontwikkel je toch grotendeels in de praktijk (zegt Mony Robberts Knipoog ) Door te doen, fouten te maken, te experimenteren. Daarom mag je mensen (met paarden) die fouten maken daar niet op afrekenen zolang de wil om zich te verdiepen, en hun fouten te evalueren, en zichzelf te reflecteren aanwezig is. Dat dat laatste in mindere mate aanwezig is bij mensen die met paarden omgaan (en in onze gehele maatschappij), vind ik veel erger dan dat ze een bepaald boek niet hebben gelezen... Als de wil er is, je bereid bent te leren, reflecteren en experimenteren, ga je vanzelf wel op zoek naar de benodigde (achtergrond)informatie. DAT is de start van ontwikkeling, niet het lezen van 1 stuk info. (de oneindige cirkel van plan-do-check-act heel goed toepasbaar in de paardensport Knipoog )

Huertecilla schreef:
Wellicht dat ik door studie ´extremer´ denk
Lees bijvoorbeeld ´The Caprilli Papers´, Federico Caprilli (door Piero Santini) eens. Vallen de schellen van je ogen over de door de moderne ruiterij geclaimde wortels

Ik denk ook dat jij erg de neiging hebt je te verdiepen in boeken 'tegen' de moderne ruiterij. Jij hebt daar van jezelf al een theorie over en zoekt dus naar 'bewijs' daarvoor. Misschien kan het toch verfrissend zijn om je eens te verdiepen in boeken over de moderne ruiterij.... (bijvoorbeeld van Tineke Bartels? Lammer Haansrta?) Niet om je zieltje te winnen, maar voor de balans, voor relativering, om een welovervogen mening te vormen Knipoog Zal ik mij eens wagen aan een 'extremer' stuk (ook voor de balans en relativering) Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:23

jasmijn78 schreef:
Ik denk ook dat jij erg de neiging hebt je te verdiepen in boeken 'tegen' de moderne ruiterij.

Op basis waarvan meen je dat te moeten denken?

Ik heb hier ook ´het Dressuurpaard´ van het KWPN/Anky en meer van die boeken op de plank. Dit ´Het Dressuurpaard´ heb ik bijvoorbeeld ook naar Dr.Nancy Nicholson gestuurd voor haar referentiekader.
Steinbrecht, Müsseler, Baucher, Grisone, Pluvinel, De Guérinière, De Saunier en ook De Kunffy, Podhajski, Hinrichs, Branderup, Oliveira, Henriquet, noem maar op. Bíjna alles van Wouter Slob.
Zo heb ik het boek van Gertrud Jetten over bitten bestudeerd in de kast staan en meer daarover.
Ken jíj Ernest van Loon? Ik heb zijn werk meermalen gelezen op de plank.
Ken jíj de FEI dressuurreglementen? Ik heb ze gelezen op mijn harde schijf.
Ken jíj de vijf boeken over de Kikkuli-text?
Ken jíj alle zes werken van Solinkski?

Jij leest nu Monty Roberts. Heb ik drie werken van op de plan ´natural´ tussen een meter anderen.
Ja, ik heb een redelijk gefundeerd idee waarom ik wat van Robert vind Pling

Je geeft gewoon een mooi voorbeeld van een ongefundeerde mening over mij.

Enneh, Caprilli ís toch moderne ruiterij??? Zijn schrijfsels staan bij mij op de plank...

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:47

Terug on topic kun je in het werk van Waring

http://www.amazon.com/Horse-Behavior-2n ... 0815514840

nalezen dat paarden slechts een beperkt aantal betekenisvolle relaties kunnen aangaan en ook de wetenschappelijke bron vinden.

Als je daar geen behoefte aan hebt, neem het dan gewoon aan van degenen hier die het wel bestudeerd hebben.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-08-08 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijnhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:47

Weet jij hoe dit spel werkt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:54

Nijnhorse schreef:
Weet jij hoe dit spel werkt?

Je bedoelt les proberen te krijgen voor afplassen ipv geld? Knipoog
Ja hoor al járen Haha!
Ik ben gewoon heel dankbaar naar al die wijze voorgangers die hun kennis op papier gedeeld hebben Afgod

Ik ben ondertussen een paar keer buiten bij de paarden geweest; ga nú wat kwalitijd delen Lovers

hc

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:05

Ik ben zeker niet de enige die op mijn paard kan rijden..
Iedereen kan wel op mijn paard rijden ik laat het niet gebeuren natuurlijk Tong uitsteken Maar er gaat vrijdag weer iemand op rijden voor het eerst en ik ben er niet bij omdat ik zeker weet dat dat de vrouw goed genoeg kan rijden en ik haar volledig vertrouw met mijn paard

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:23

Mijn paard wordt alleen door mij gereden, dat levert de nodige nadelen op, na 3 bijrijdsters te hebben gehad waarvan er 1 naar het ziekenhuis moest na een val Verdrietig , heb ik het opgegeven.
Niet omdat hij nou zo ontzettend moeilijk is onder het zadel, sterker nog het is een echte lieverd (naja hij heeft soms zn streken, geen hobbelpaard dus), maar hij is bijna blind en vertrouwd een ander niet op zijn rug.
Mij kent ie door en door en natuurlijk mijn stem want daar richt hij zich op tijdens het rijden.

Ik denk dat iemand anders hem best zou kunnen rijden maar die persoon zal daar heel veel tijd in moeten steken voordat deze erop stapt, hem laten wennen aan je stem en de hulpen die geeft, dat hoeft helemaal niet precies zoals ik het doe, maar hij heeft wel de tijd nodig om daaraan te wennen en vertrouwen in een persoon te krijgen, helaas hadden mijn bijrijdster daar niet zoveel zin in denk ik, dus krijg je ongelukken, voor mijn paardje geen bijrijdsters meer.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:26

Ik ben een van de weinigen die op mijn paard kunnen rijden omdat ze veel heeft meegemaakt in het verleden en het me dik een jaar gekost heeft om haar vertrouwen te winnen. Maar no doubt dat er vast ergens wel iemand rondloopt die het zelfs beter kan dan mij Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:56

iedereen kan op die van mij stappen, van kind tot volwassene.
dat maakt het helemaal niks uit.
maar hem GOED rijden ja dat is weer een ander verhaal Clown
ik ben van mening dat bijna op ieder paard wel een ander op kan. maar bij sommige duurt het wat langer voordat je erop moet gaan zitten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:29

Equidea schreef:
Ik ben een van de weinigen die op mijn paard kunnen rijden omdat ze veel heeft meegemaakt in het verleden en het me dik een jaar gekost heeft om haar vertrouwen te winnen. Maar no doubt dat er vast ergens wel iemand rondloopt die het zelfs beter kan dan mij Knipoog

Dat denk ik ook, mijn haflinger is vrij moeilijk onder het zadel, ze schiet erg snel in de stres en kan soms stuiteren door de bak met mij erop gaat dat nu goed, ik heb daar wel even voor moeten trainen.
Ik heb een bijrijdster voor haar gehad (zodat ik mijn andere paard zelf kon blijven rijden, zie eerdere rectie op deze pagina) en hield in het begin een beetje mn hart vast, ik bedoel gaat dat wel goed komen? nou dat ging zeker goed ze reed er zo mee weg en niks geen problemen, helaas is deze vrouw overleden Verdrietig , in de maanden dat ze mijn haflinger reed hebben we erg veel plezier gehad en had ik nog zoveel goeds van haar kunnen leren!

Er zijn naar mijn mening altijd mensen de het beter kunnen en die ook goed op je paard kunnen rijden, je moet net het geluk hebben om ze tegen te komen.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:38

Charlottte schreef:
mijn oude pony was een pony waar er maar 1 op kon rijden, zo gauw als dr iemand anders op ging ging die alleen maar racen Knipoog

haha. Bjorn?
Die heb ik nu en dat merk ik ook, heel eenkennig