WinBinChes schreef:Ik ken zelfs 2 koeien die onder het zadel bereden worden
Sorry voor dramatisch off-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WinBinChes schreef:Ik ken zelfs 2 koeien die onder het zadel bereden worden
hestejente schreef:WinBinChes schreef:Ik ken zelfs 2 koeien die onder het zadel bereden worden
Sorry voor dramatisch off-topicmaar.... serieus?
WinBinChes schreef:Het paard is niet voor niets als enige dier zo gemaakt dat het de mens recht in de ogen kijkt
Maar ik ken geen paard die niet naar de mensen toekomt. Ook de paarden die tot hun 3e in de opfok hebben gestaan komen naar de mens. En zelfs veulens tonen nieuwschierigheid. Met het geduld en juist lichaamstaal komen ook deze naar je toe. Een paard laat zich berijden, omdat het voor je wil werken.
Zeebra's zijn ook geprobeerd om te berijden, maar dat is op niks uitgedraaid.
Ik ken zelfs 2 koeien die onder het zadel bereden worden
Nu ben ik het welles nietes spelletje een beetje zat. Als je er niet ingeloofd, heb je imo niks op een paard te zoeken, en moet je helemáál in zijn natuur laten. En dat is óók zonder ruiter.
Als het zo tegennatuurlijk zou zijn, gaan paarden je niet achterna, laten ze zich niet berijden en zouden ze de mens al helemaal niet in hun buurt laten!
Paard en mens zijn graag in elkaars gezelschap, het is alleen jammer dat sommige mensen daar misbruik van maken. En dat is dan naar mijn idee ook de enige conclusie die we hier kunnen maken.
WinBinChes schreef:Zucht, Oomens, kan je mischien mijn post ánders lezen. Alle beweringen die jij doet, heb ik er namelijk hélemaal niet staan.... Jij interperteerd het zo.
Citaat:...
Maar ik ken geen paard die niet naar de mensen toekomt. Ook de paarden die tot hun 3e in de opfok hebben gestaan komen naar de mens. En zelfs veulens tonen nieuwschierigheid. Met het geduld en juist lichaamstaal komen ook deze naar je toe. Een paard laat zich berijden, omdat het voor je wil werken.
(...)
Als het zo tegennatuurlijk zou zijn, gaan paarden je niet achterna, laten ze zich niet berijden en zouden ze de mens al helemaal niet in hun buurt laten!
Paard en mens zijn graag in elkaars gezelschap...
Citaat:Let maar eens op. Soms gaan paarden jou (of een ander) helemaal niet achterna en laten ze zich niet door die personen berijden of benaderen. Niets mis mee.
jasmijn78 schreef:Voor degene die echt geinteresserd zijn in paardengedrag en de manier en de reden waarop paarden zijn gedomnesticeerd: lees eens het boek 'De aard van het paard'. Daar staan hecht heel veel interessante dingen in, en geeft veel inzicht in het hoe en waarom.
jasmijn78 schreef:Verder ben ik het wel met HC eens dat er in de 'huidige modale ruiterij' te weinig aandacht en inzicht is in het wezen paard, maar niet zo dramatisch en zwart-wit als hij het stelt.
Huertecilla schreef:Het is bovendien een door een journalist makkelijk toegankelijk geschreven ´populair´ boek. De toegevoegde waarde zit in dit laatste. De kanttekening is de daardoor onvermijdelijke vereenvoudiging.
Een erg goed boek dus, maar val niet in de valkuil ervan.
Huertecilla schreef:Je trekt met jouw studieinitiatief een wéreld van kennis open Jasmijn waarin je nooit uitgestudeerd, uitgeleerd raakt.
Huertecilla schreef:Wellicht dat ik door studie ´extremer´ denk
Lees bijvoorbeeld ´The Caprilli Papers´, Federico Caprilli (door Piero Santini) eens. Vallen de schellen van je ogen over de door de moderne ruiterij geclaimde wortels
jasmijn78 schreef:Ik denk ook dat jij erg de neiging hebt je te verdiepen in boeken 'tegen' de moderne ruiterij.
Nijnhorse schreef:Weet jij hoe dit spel werkt?
Equidea schreef:Ik ben een van de weinigen die op mijn paard kunnen rijden omdat ze veel heeft meegemaakt in het verleden en het me dik een jaar gekost heeft om haar vertrouwen te winnen. Maar no doubt dat er vast ergens wel iemand rondloopt die het zelfs beter kan dan mij
Charlottte schreef:mijn oude pony was een pony waar er maar 1 op kon rijden, zo gauw als dr iemand anders op ging ging die alleen maar racen