[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:04

Opaal, je laatste alinea klopt wel grotendeels, maar dat stukje rechtgerichtheid hoort gewoon thuis in de basisopleiding van paard en ruiter en is strikt gezien iets anders dan wat AdB predikt.
HKO is een erfelijke aandoening die eenmaal ingezet niet meer kan genezen, paarden kunnen wel wat geholpen worden met speciaal beslag en aangepast werk, maar dat is allemaal slechts tijdelijk werkzaam.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:22

Lovely schreef:
Opaal, je laatste alinea klopt wel grotendeels, maar dat stukje rechtgerichtheid hoort gewoon thuis in de basisopleiding van paard en ruiter en is strikt gezien iets anders dan wat AdB predikt.
HKO is een erfelijke aandoening die eenmaal ingezet niet meer kan genezen, paarden kunnen wel wat geholpen worden met speciaal beslag en aangepast werk, maar dat is allemaal slechts tijdelijk werkzaam.

Ik kan dat helaas alleen maar beamen betreft HKO gedeelte.

Ben het helemaal met Lovely eens.
Betreft balans vinden van ruiter, dat hoort een instructeur te weten aan te geven aan ruiter, dat krijg je als bij basis Orun opleiding. Dus een gediplomeerd instructeur hoort dit eigenlijk door te geven aan de leerlingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:01

En het rechtrichten van het paard hoort bij de eerste aspecten van het Skala en hoort dus van meet af aan een punt van aandacht te zijn. Jammer dat zulke basisprincipes zo verhaspeld en misbruikt worden, zo ingewikkeld is het allemaal niet.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:25

Ja dat weet ik allemaal wel maar gebeurt het ook? Ik heb bij ATB mensen zien rijden in het Z waar ik van dacht, hoe hebben ze het ooit kunnen halen! Paarden zo krom als een banaan en ruiters scheef op hun paard. Het is ook gewoon een basis wat ATB probeerd aan te geven alleen net wat op een andere manier maar als je goed kijkt en oplet komt het allemaal op het zelfde neer.....de basis dus! Pling Ik ben verder helemaal geen voorstander van hem hoor, zeker niet op het feit dat hij beweerd blessure's te kunnen voorkomen met zijn techniek. Vind alleen zijn gedachten erachter niet zo verkeerd want je moet eens om je heen kijken hoe sommige erbij rijden pufff.....om te janken toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:28

Behalve dan dat de uitgangspunten van De Bodt niet helemaal kloppen, of zeg maar gerust helemaal niet.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:11

Lovely schreef:
Behalve dan dat de uitgangspunten van De Bodt niet helemaal kloppen, of zeg maar gerust helemaal niet.

Mee eens! Maar dat vind ik bij meerdere instructeurs...... Ik heb een instructrische waar ik blind voor ga en verder pik ik hier en daar wel eens wat mee. Daarbij is het met alles dat het bij jou en je paard moet passen om het op een goede manier te kunnen doen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:16

Arabesk schreef:
Wageningen universiteit zou onderzoek gaan doen naar de methode van AdB ben benieuwd wat daar uit gekomen is.

Klopt, maar omdat alle paarden zuiver liepen na zijn instructie was er geen onderzoek mogelijk. De onderzoekers stonden perplex. Dromen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:27

IK durf bijna niet te reageren, maar ga het toch doen!
Als ze mij, met een verstuikte voet met een geweer op mijn kop gericht, zouden vragen om te rennen....reken maar dat ik liep, hard en niet kreupel ook!
Als je een paard met een zweep tussen de oren voorwaarts moet houden...loopt het paard! Heeft geen idee meer dat hij kreupel is, maar rent eigenlijk in paniek en probeer te overleven.
Sorrie, maar zag vanmiddag weer een van mijn pensionklanten door de baan gaan op deze manier, met een paard dat zijn rug totaal wegdrukt en een hoofd in de hemel.
Ik snap er nog steeds geen hout van en hoop echt dat ze binnenkort toch gaan inzien dat dit niet gaat werken.

Misschien moet ik er bij vertellen dat 2 van deze mensen tot voor kort wedstrijden reden en hun puntjes haalden, en de osteophaat niets niets kon vinden! paarden waren dus keurig recht en hadden geen rugprobleem!
Nu zie ik 2 paarden die met hun kop in de lucht zonder impuls door de baan gaan! Geef mijn portie maar aan fikkie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:34

Het is zelfs zo dat paarden coute que coute hun kreupelheid zullen proberen te verbergen. Paarden lopen niet kreupel uit gewoonte of uit een nieuw bedachte ontwijkmethode, paarden lopen kreupel omdat de schade aan hun lichaam geen andere keuze laat. Paarden die als kreupel gediagnosticeerd staan zullen bij een uitje in de wei toch genoeg middelen vinden om hun kreupelheid te verbergen en de vermeende blijdschap is soms een uiting van opwinding uit angst, omdat paarden vanuit hun instinct weten dat ze er elk moment geweest kunnen zijn. Een kreupel paard heeft meer angst voor de natuurlijk vijand dan een gezond paard, dus dat komt nog bij het leed van de pijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:37

Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen, jij verwoord het beter Lovely!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:41

Dank je. Iedere goede paardenarts kan je dit vertellen, maar ik denk dat die soms een beetje overgeslagen worden omdat ze misschien soms wat confronterende (en angstige) mededelingen hebben. Die meneer De Bodt en al zijn handlangers zijn in mijn ogen onzuiver bezig omdat zij dus het advies afgeven om deze paarden te blijven rijden, crimineel vind ik dat (om maar even zijn woorden te bezigen).

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:12

aerdenhout1 schreef:
Als ze mij, met een verstuikte voet met een geweer op mijn kop gericht, zouden vragen om te rennen....reken maar dat ik liep, hard en niet kreupel ook!
Als je een paard met een zweep tussen de oren voorwaarts moet houden...loopt het paard! Heeft geen idee meer dat hij kreupel is, maar rent eigenlijk in paniek en probeer te overleven.
Sorrie, maar zag vanmiddag weer een van mijn pensionklanten door de baan gaan op deze manier, met een paard dat zijn rug totaal wegdrukt en een hoofd in de hemel.
Ik snap er nog steeds geen hout van en hoop echt dat ze binnenkort toch gaan inzien dat dit niet gaat werken.

Misschien moet ik er bij vertellen dat 2 van deze mensen tot voor kort wedstrijden reden en hun puntjes haalden, en de osteophaat niets niets kon vinden! paarden waren dus keurig recht en hadden geen rugprobleem!
Nu zie ik 2 paarden die met hun kop in de lucht zonder impuls door de baan gaan! Geef mijn portie maar aan fikkie!

Niet om ADB op te hemelen want ben het verder helemaal niet met deze beste man eens maar in de tijd dat ik bij hem reedt, mocht ik niet met sporen rijden, moest mijn neus en spareriem losser omdat hij aan deze dingen een vreselijke hekel had " Hier worden paarden bang van" zei hij dan. Een zweep mocht je gebruiken als dit nodig was om meer voorwaard te gaan als je paard niet genoeg reageerd op je been zoals ik deze nu ook gebruik dus snap jou verhaal niet echt om eerlijk te zijn. Maar goed, weet van mezelf ook dat ik thuis heel anders aan het rijden was dan toen der tijd bij hem op het erf dus misschien doen deze meiden bij jou op stal dit nu ook wel.
Laatst bijgewerkt door opaal op 26-11-08 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:39

Lovely schreef:
Iedere goede paardenarts kan je dit vertellen, maar ik denk dat die soms een beetje overgeslagen worden omdat ze misschien soms wat confronterende (en angstige) mededelingen hebben.

Ik heb alle klinieken hier in Nederland gezien toen der tijd met mijn paard, ben bij ADB terecht gekomen omdat niemand mij hier wist te vertellen wat mijn paard mankeerde. Heb op Lienden het ene na het andere onderzoek met hem meegemaakt, zelfs een scintygrafie waar niks uit kwam. Allerlei osteopaten, krakers enz. Moest hem van de fijne kliniek in Utrecht met twee zwepen gaan rijden want beweerde dat hij gewoon wat baldadig was. Het beest was zo atactische als wat!

De verdere mensen die ik in de tijd bij ADB heb ontmoet waren of uitgedokterd zonder resultaat of hadden de diagnose HKO te horen gehad waarna ze de paarden met allerlei pijnstillers/sublimenten vol aan het proppen waren. Ook zenuw doorsnede ben ik tegengekomen en dit allemaal bij die fijne DA's hier in Nederland....
Laatst bijgewerkt door opaal op 26-11-08 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:48

aerdenhout1 schreef:

De meeste mensen komen toch met problemen bij ADB, weet je zeker dat er geen problemen waren hiervoor? Want vanwaar de osteopaat dan?

ricy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:11

hoe durf jij dit te schrijven!!!!!!!

aerdenhout1 schreef:

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 01:16

Waarom zou Aerdenhout dit niet mogen schrijven? Is het wel of niet waar?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 01:20

Betteke schreef:
Arabesk schreef:
Wageningen universiteit zou onderzoek gaan doen naar de methode van AdB ben benieuwd wat daar uit gekomen is.

Klopt, maar omdat alle paarden zuiver liepen na zijn instructie was er geen onderzoek mogelijk. De onderzoekers stonden perplex. Dromen

dan was er dus wél een uitkomst toch? dan hadden ze dat moeten publiceren

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 01:22

Nee, geen uitkomst. Er kon geen onderzoek gedaan worden omdat de kreupele paarden na instructie binnen 10 minuten allemaal rad liepen en er dus niks te onderzoeken viel. Aldus AdB himself. Slim

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 01:44

Betteke schreef:
Nee, geen uitkomst. Er kon geen onderzoek gedaan worden omdat de kreupele paarden na instructie binnen 10 minuten allemaal rad liepen en er dus niks te onderzoeken viel. Aldus AdB himself. Slim

flauwekul

ze kunnen metingen doen voor en na de instructie aan het paard, hoe het paard loopt, hoe hij beweegt etc

en de verschillen in voor en na de instructie

kom zeg ze gaan geen onderzoek doen aan iets waarvan ze vantevoren weten dat het niet werkt. Ze gingen juist onderzoek doen OMDAT hij claimt goede resultaten te halen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 01:47

Ik citeer alleen de grote goeroe himself. Haha!
Don't shoot the messenger. Knipoog

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 02:10

Ik heb niet 'alles' gelezen, maar de TS vroeg of er ook mensen op hoger niveau les van hem hadden.
Want dat was/ (is?) wel het geval.
Toen ik 2 jaar geleden enkele keren ging kijken naar een lesdag reden er enkele mensen mee op hoger niveau.
Ik heb er toen zelf niet zoveel van mee gekregen omdat ik een simpel boshobbelruitertje was die erheen ging met een kreupel paard. En mijn intresse lag elders. Maar ik heb toen lessen gezien waarin werd gewerkt aan oa wissel-series en zijgangen.
Als je naar wedstrijdniveau zou kijken waren die ruiters ook hoger geklasseerd dan Z.
Ik weet dat die specifieke mensen nu gebroken hebben met hem, maar mogelijk zijn er nog anderen?

Van AdB heb ik zelf overgings maar 1 keer les gehad. En ik snapte er geen jota van. Clown
Na een kwartiertje, moest er maar iemand anders op. Clown
Mijn paard was normaal kreupel en afgekeurd, alleen liep ze bij aanvang van die les ook al niet meer mank. (Vreemd genoeg was ze kreupel de trailer opgegaan en er rad weer afgekomen.) In ieder geval liep ze (naar mijn maatstaven) onder die andere ruiter wel héél goed voor een kreupel paard. Tong uitsteken
Verder heb ik alleen maar te maken gehad met een leerlinge van hem. (en tevens degene die mijn paard reed op die lesdag)
En die deed wat meer haar eigen zin, dus kan ik er verder niet echt uitspraken over doen.

Mijn kreupele, artrose-paard loopt trouwens nog steeds. Nu toch al 2 jaar dat ze volgens de DA's dood zou moeten zijn.
En nee, ik maak mij geen illusies dat ze genezen zou zijn. Ik voel elke dag als ik erop stap, waar het probleem zit. Genezen is ze niet. Maar we gaan er mee om, soms met wat meer succes dan anders.
Maar ze is niet kreupel! En elke dag dat ze loopt is er eentje meer.
Er wordt wel eens gezegd, dat mijn paard 'geen probleem' heeft. Omdat dit ook niet duidelijk zichtbaar is, maar ik weet hoe ze aanvoelt, elke dag als ik opstap. En ik kan me niet voorstellen dat een gezond paard zo hoort aan te voelen. (Als binnenkort mijn 3,5 jarige onder het zadel is, heb ik misschien eens vergelijkingsmateriaal Knipoog ) Aan het einde van een training loopt ze dan weer soepeler en losser, maar de volgende dag begint het weer opnieuw.

Kleine opmerking nog: Is dat AdB botweg beweerde dat mijn paard 'stuk'-gereden was. Terwijl het beest al ruim 2 jaar stil stond en van haar leven niet eens serieus doorgereden was. Ze was misschien 1 jaar doorlopend zeer licht bereden geweest en kreupel door de nasleep van een ongeval op jonge leeftijd. Zijn theorietje is ook niet van toepassing op haar. Ze was kreupel op de verkeerde benen. (Ze is linksgebogen maar was mank rechtsachter (en soms ook linksvoor)) Het paard was geopereerd geweest aan een gewricht en volgens Adb 'Was dat niet nodig geweest'. Domme uitspraak aangezien hij niet eens wist waarom ze net geopereerd was. Clown
Vanaf nu, als een paard z'n spronggewricht ontwricht, botsplinters heeft en gewrichtsbanden afscheurt, laten we het zo. Zal vanzelf wel genezen. AdB heeft het immers gezegd. Haha!
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 27-11-08 02:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 02:19

opaal schreef:
Lovely schreef:
Iedere goede paardenarts kan je dit vertellen, maar ik denk dat die soms een beetje overgeslagen worden omdat ze misschien soms wat confronterende (en angstige) mededelingen hebben.

Ik heb alle klinieken hier in Nederland gezien toen der tijd met mijn paard, ben bij ADB terecht gekomen omdat niemand mij hier wist te vertellen wat mijn paard mankeerde. Heb op Lienden het ene na het andere onderzoek met hem meegemaakt, zelfs een scintygrafie waar niks uit kwam. Allerlei osteopaten, krakers enz. Moest hem van de fijne kliniek in Utrecht met twee zwepen gaan rijden want beweerde dat hij gewoon wat baldadig was. Het beest was zo atactische als wat!

De verdere mensen die ik in de tijd bij ADB heb ontmoet waren of uitgedokterd zonder resultaat of hadden de diagnose HKO te horen gehad waarna ze de paarden met allerlei pijnstillers/sublimenten vol aan het proppen waren. Ook zenuw doorsnede ben ik tegengekomen en dit allemaal bij die fijne DA's hier in Nederland....

Goh, jij ook al.... ben met 2 paarden heel de medische molen doorgeweest, duizenden euro's armer en nog bijna niets wijzer...
De ene heeft idd rug/bekken problemen door een val, hoeft ook niets meer te doen dan recreatiepaard te spelen.

De ander mankeerde letterlijk niets, zelfs met de scintigrafie niet, kon er zo opstappen volgens de DA's, alleen 1 detail, zelf zouden ze het niet doen en raadden me aan erg voorzichtig te zijn gezien mn laatste rit onder t paard was geeindigd... en toch liep ze nogsteeds niet 100% goed, maar volgens alle mogelijke onderzoeksmethoden was ze 100% gezond...

Ten einde raad bij clinic van AdB terecht gekomen, Wis reageerde er erg goed op, 2 maandjes bij Mireille(leerling AdB) gelaten voor training en ineens had ik wél een lief en werkwillig ontspannen paard, ook thuis kon ik er daarna prima mee rijden!
Helaas staat ze nu grotendeels stil ivm ziekte van mijzelf, hobbel af en toe wat op onze fries, ook op de AdB manier, die pakt het erg fijn op en ga haar binnenkort starten(ben erg sloom ivm pfeiffer, Wis is te heet en heeft niet genoeg aan 2x per week halfuurtje hobbelen, vandaar de fries)

beide paarden zijn rechtsgebogen maar doe met beide niet alleen dezelfde maar juist ook andere oefeningen omdat het zo'n verschillende paarden zijn, en oa schoudervoor om zwakke achterbeen onder te laten treden, schakelen(dus niet alleen maar heel hard de baan door jagen!) lengtebuiging etc alles wordt meegenomen, maar er wordt wel gekeken wat er bij het paard past.
AdB maar 2x gezien, 1x Wis aan de longe 1x met haar in een clinic gereden(wel erg fijn overigens!) dus kan meer over Mireille zeggen dan over AdB maar Mireille vind ik echt super!!!

En ja, mijn andere paard heb ik op de 'gewone' manier naar het Z gereden, dus ik zeg niet dat het alleen op deze manier kan, maar vind het tot nu toe een erg fijne manier van rijden en zie beide paarden er door vooruitgaan, ook anderen zeggen dat dus het is niet alleen dat ik dat zie omdat ik dat graag wíl zien.
Straks mag de jury er over oordelen Lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 02:31

Toen ik voor het eerst iemand met zijn methode zag rijden vond ik het maar niets. Sinds juli les ik bij een leerling van hem en heb na die paar maanden een heel ander paard.
Paard is 18, loopt nu eindelijk recht, loopt niet meer onregelmatig of kort, krijgt nu eindelijk een mooie en ronde hals zonder valse knik, lendenen zijn nu bespierd, ze gaat de rug en de buikspieren nu gebruiken, is niet meer gevoelig in de rug.
Ondanks dat ik het in het begin maar niets vond en terug verlangde naar mijn oude manier van rijden merk ik toch dat deze methode voor mijn paard veel beter is. Nu kan ik vooruit met 1 les in de 3-4 weken, bij mijn vorige instructrice (was ook een hele goede) liep ik toch vast als ik een week les oversloeg.
Wat het hoge tempo betreft, dat vind ik best meevallen, niet hoger dan bij andere instructies.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 02:47

Heb een leerling van een directe leerling van hem op een paard gehad. Ging eerst goed totodat het paard dus helemaal niet meer recht kon lopen en in de trailer alleen maar omviel, terwijl het eerst perfect was op de trailer. Heeft een half jaar geduurd totdat alles weer redelijk was. Het betreffende paard kan nog steeds niet in de helft van een twee-paards trailer staan met een tussenschot, terwijl het voor die tijd perfect in zo'n plekje stond. Plaats er dus een vraagteken bij.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:30

EdskoTakens schreef:
Heb een leerling van een directe leerling van hem op een paard gehad. Ging eerst goed totodat het paard dus helemaal niet meer recht kon lopen en in de trailer alleen maar omviel, terwijl het eerst perfect was op de trailer. Heeft een half jaar geduurd totdat alles weer redelijk was. Het betreffende paard kan nog steeds niet in de helft van een twee-paards trailer staan met een tussenschot, terwijl het voor die tijd perfect in zo'n plekje stond. Plaats er dus een vraagteken bij.

Ik kan me niet voorstellen dat dit door het rijden komt maar goed......