Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaN1

Re: Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:27

Dat ligt toch echt aan de pony. Een stevig gebouwde fjord kan best iemand van twee meter op zich hebben. Het oogt alleen niet mooi. Een fijn gebouwde pony daarentegen kan veel minder hebben. Het hangt er maar net vanaf.

Mary_Andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:16

precies, en vroeger reden volwassen mannen ook op fjorden en andere kleine pony's. tegenwoordig word er ook veel aangepraat. ik weet zeker als mijn pony last zou hebben van mij dat hij dit goed liet merken!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:37

Mary_Andor schreef:
precies, en vroeger reden volwassen mannen ook op fjorden en andere kleine pony's. tegenwoordig word er ook veel aangepraat. ik weet zeker als mijn pony last zou hebben van mij dat hij dit goed liet merken!

Vroegah wisten ze nog niet zoveel als nu over slijtage etc.
Ook was toen de leeftijd van een paard wat korter, werden ze ook minder opgelapt.
Op=op was het toen en paardenvlees was toen ook goed te eten....

Belangrijk is om te weten hoe je pony laat merken dat je te groot bent.
Helaas worden veel signalen niet correct gezien.
bijv over een duidelijk signaal als bokken - hij kan nog bokken, dus ik kan nog rijden - hij bokt nog niet, dus ik kan nog rijden... Rolleyes

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:04

ik den k dat we beter allemaal kunnen overstappen op shires stevige paarden die tegen een stootje kunnen. Alle rassen die er bestaan kruisen keer een shire en zo elk paard groter fokken. En de mensen... Alleen klein uitgevallen mensen dus onder de 160 cm mogen nog kinderen krijgen want anders kunnen we wel ophouden met de paardensport Oh ja nog even dit, een paard voor de wagen kan trekken wat hij wil, maar een kilo teveel op zn rug, daar gaat hij echt stuk van hoor. Als er een veulen in zn buik zit zakt ie ook al bijna door zn poten heen. en shetlanders die kun je beter gewooon op de wei zetten als grasmaaier want een baby is te klein en een peuter te zwaar.....
mensen denk nou eens na, de meeste pony's zijn sterker dan een paard en elk paard kun je verknallen. Oook die dressuurmiepjes die hun paard netjes in de krul trekken maar er voor het plaatje perfect uitzien. dan kun je toch beter een meisje van 14/15 hebben die lekker met dr shet of welsh door de bossen heen rijdt.
en iedereen is jong geweest en niet iedereen had van die leuke rijke ouders die na de shetlander een mooie sportpony voor je kochten.
deze hele discussie slaat gewoon nergens op.... Slapen

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:23

ik vindt dat ook altijd een beetje onzin als die mensen allemaal exuses gaan verzinnen.
dan zetten ze bv al neer al naam van hun topic:
" pietje in een dipje"
pff als je paard zo'n erg dipje heeft zet je toch geen foto's op bokt lijkt mij ? Dromen

over de lengte.. soms vindt ik bokt wel een beetje banketstaaf! dan zie je een best dun meisje die dan op een te kleine pony rijd.
en dan blijft bokt maar door zeuren!! koop een grotere pony blablabla. Boos!
ook een keer had een meisje net een nieuwe pony gekocht en hem op bokt laten zien.
ze kreeg heel bokt over haar heen dat ze veeeeeeeeeeeeeelste groot was. nou ik vondt dat echt kei zielig voor dat meisje, ze was hartstikke trots op dat beestje en zelf heel dun. Verdrietig

ik vindt dat het niet zo veel uit maakt of je iets te lang bent, als je maar niet heel zwaar bent.
komt misschien ook omdat mijn pony niet zo groot is en dat ik denk ik wel een beetje te lang ben maar dat niet echt wil beseffen. (foto's zie profiel.) Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:53

AnnaN1 schreef:
Dat ligt toch echt aan de pony. Een stevig gebouwde fjord kan best iemand van twee meter op zich hebben. Het oogt alleen niet mooi. Een fijn gebouwde pony daarentegen kan veel minder hebben. Het hangt er maar net vanaf.

Ik ben latst voor de grap eens op een pony van 1,45m. gaan zitten (ik ben 1.84m.). Ik was overduidelijk te groot, maar het zag er niet belachelijk uit. Vooral omdat de pony zich echt opvoerde als een macho-man en met mijn gewicht en lengte speelde.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:53

crystal schreef:
ik den k dat we beter allemaal kunnen overstappen op shires stevige paarden die tegen een stootje kunnen. Alle rassen die er bestaan kruisen keer een shire en zo elk paard groter fokken. En de mensen... Alleen klein uitgevallen mensen dus onder de 160 cm mogen nog kinderen krijgen want anders kunnen we wel ophouden met de paardensport Oh ja nog even dit, een paard voor de wagen kan trekken wat hij wil, maar een kilo teveel op zn rug, daar gaat hij echt stuk van hoor. Als er een veulen in zn buik zit zakt ie ook al bijna door zn poten heen. en shetlanders die kun je beter gewooon op de wei zetten als grasmaaier want een baby is te klein en een peuter te zwaar.....
mensen denk nou eens na, de meeste pony's zijn sterker dan een paard en elk paard kun je verknallen. Oook die dressuurmiepjes die hun paard netjes in de krul trekken maar er voor het plaatje perfect uitzien. dan kun je toch beter een meisje van 14/15 hebben die lekker met dr shet of welsh door de bossen heen rijdt.
en iedereen is jong geweest en niet iedereen had van die leuke rijke ouders die na de shetlander een mooie sportpony voor je kochten.
deze hele discussie slaat gewoon nergens op.... Slapen

En omdat jij je er aan ergert, moet het maar ten koste van het paard?

Vreemde redenatie dit, hoor Sigaar

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:40

Adil18 schreef:
Ik ben latst voor de grap eens op een pony van 1,45m. gaan zitten (ik ben 1.84m.). Ik was overduidelijk te groot, maar het zag er niet belachelijk uit. Vooral omdat de pony zich echt opvoerde als een macho-man en met mijn gewicht en lengte speelde.... Knipoog

Ik snap die grap nooit... onsmakelijk vind ik het. (paardje pesten - leuk hoor Verward )

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:53

Vanaf wanneer is een pony te klein voor je.
Vanaf wanneer ben jij te zwaar voor die pony?
Ik rij op de manege regelmatig met een pony. Waar ik van toegeef, ik zou haar niet kopen omdat ze mij te klein uitvalt. Maar die pony doet wel bij niemand beter zijn best dan bij mij? Ik krijg nauwelijks te horen dat ik te groot en te zwaar ben voor deze pony, behalve dan van mensen die jaloers zijn van wat ik uit deze pony krijg.
Ik denk dat ze te klein is omdat ik voor mijn hulpen deftig te kunnen geven mijn benen ietswat moet optrekken. Wat een foute reactie is.
Maar waar trek je dan de lijn van pony te klein?
Vindt het ook niet kunnen dat mensen van 1, 80 op een shetje gaan zitten.... om het nu helemaal extreem te nemen.... Maar mijn vraag waar trek je de lijn?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:53

daegonna schreef:
Maar mijn vraag waar trek je de lijn?

Die lijn moet je zelf trekken, dat kan niemand voor je doen, omdat er géén zichtbare lijn is. Ook is er wettelijk nog niks geregeld.

Zelf zie ik het nut niet om op en te kleine pony te gaan rijden, hoe goed hij ook z'n best doet. Wanneer je echt te groot bent, is het risico op overbelasting en dus op slijtage en blessures veel groter. Daarbij ziet het er niet vriendelijk uit.
Je kunt nog zo veel andere dingen doen met een te kleine pony en zeker op en manege, kun je een grotere uitzoeken...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 08:22

superwoman schreef:
daegonna schreef:
Maar mijn vraag waar trek je de lijn?

Die lijn moet je zelf trekken, dat kan niemand voor je doen, omdat er géén zichtbare lijn is. Ook is er wettelijk nog niks geregeld.

Zelf zie ik het nut niet om op en te kleine pony te gaan rijden, hoe goed hij ook z'n best doet. Wanneer je echt te groot bent, is het risico op overbelasting en dus op slijtage en blessures veel groter. Daarbij ziet het er niet vriendelijk uit.
Je kunt nog zo veel andere dingen doen met een te kleine pony en zeker op en manege, kun je een grotere uitzoeken...

Denk dat een bijkomend probleem hierbij ook nog is dat je eigenlijk heel rigoreus een lijn moet trekken (en dat lijkt tegenstrijdig juist omdat die lijn niet "zichtbaar" is, maar...). Je bent vaak namelijk niet van vandaag op morgen ineens te lang of te zwaar (tenzij je al met een te klein paard begint), dat gaat natuurlijk geleidelijk. Stel je je grens bijv. op 70 kilo, ach kan het dan ECHT niet nog met 75 want je hebt nog een paar winstpunten nodig, of je bent wel wat te zwaar maar je gaat ECHT afvallen of je bent nu wel te lang maar kunt NU ook veel beter rijden dus hindert veel minder.

Ik denk dat consequent en trouw blijven aan die onzichtbare lijn misschien nog wel het allermoeilijkste is, juist omdat die lijn onzichtbaar is. Voor onze pony's hebben we bijvoorbeeld gezegd 45 kilo (incl zadel, kleding etc. en met de pony's in gezonde conditie) is de max, we bereiden onze kinderen ook voor dat er een tijd gaat komen dat ze niet meer op deze pony's kunnen rijden. (voor onze oudste van 6 geen punt want die rijdt liever met de wagen, voor onze dochter van 4 misschien pas aan de orde als ze 12 is, zo petite als ze is), maar ja..dan kunnen ze net goed rijden en wegen ineens 48...tja...en als dat goed gaat...dan kan 51 ook nog wel...
Ik kan me dus helemaal voorstellen dat zulke dingen erinsluipen daarom houden wij het heel strak op 45 kilo en lengte niet voorbij de knieen met de voeten uit de beugels en zijn ook nu al juist veel bezig met de kinderen en alternatieven op rijden (VD, aangespannen, ravotten, LL) en om eerlijk te zijn, rijden ze echt maar af en toe (maar dit heeft natuurlijk ook veel met de leeftijden te maken)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 08:27

te groot voor pony

een shet kan al 80 kg dragen mits er niet elke dag op gereden word natuurlijk.

maar als je iets te groot bent voor paard/ pony moet het geen probleem zijn. zorg wel er voor dat je goed met je beessie meerijdt en hem niet gaat lopen tegenwerken in zijn rug. Cool

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 08:32

ehm...het veilig te adviseren gewicht voor een shetlander is zo'n 20% van zijn eigen gewicht (in goede conditie dus geen te dikke shetlander)...bij onze pony's dus zo rond de 45-50 kilo (incl. zadel, kleding etc.) en dat zijn GROTE shetlanders Knipoog

80 kilo is echt veel te veel voor shetlanders (zelfs voor de hele grote dus laat staan de midden of kleinere maat!).

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:26

sorry van het laatst gegeven bericht van mij foutje ;P

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:58

Uhmm.. waarom is TS dit topic begonnen als ze zelf zonder cap rijd en met haar benen onder de buik van haar paardje uit komt?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:22

wat heeft dat zonder cap rijden ermee te maken..? Bloos

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:20

eilleen333 schreef:
Op HAW kom ik regelmatig topics tegen met het commentaar: Ik weet dat ik te groot ben maar... En dan komt er weer een vreemde reden waarom het geoorloofd zou zijn om op te kleine paardjes te rijden.
Net zoals het "Cap eigen keus" vind ik dit super irritant. Helaas ondervind een paard er geen schade van als jij geen cap op hebt, maar wel als je te lang of te zwaar bent.

TS-en verzinnen meestal de meest vreemde excuses als je ze erop attendeerd dat de combinatie gewoon niet meer past. Hoe verwacht je rijtechnisch commentaar te krijgen als je aan alle kanten een meter uitsteekt?

Ben ik de enige die me hieraan ergert? Ik zie in dergelijke topics nog vaak dat het wel kan, maar dat TS niet te vaak moet rijden. Onzin, te groot is te groot... En back-up van de TS zelf hoef je dan ook niet te verwachten.

Wat vinden jullie van deze topics en wat vinden jullie van te grote ruiters in het algemeen?

Ik vind ook als je een bepaalde lengte hebt je daar ook een passend paard of pony bij moet zoeken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:24

Klijntjuh schreef:
Uhmm.. waarom is TS dit topic begonnen als ze zelf zonder cap rijd en met haar benen onder de buik van haar paardje uit komt?
overdrijven is ook een vak Ziek

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:12

Ik denk dat te groot en/of te zwaar en goed rijden veel minder erg als iemand met een lengte en gewicht dat in goede verhouding is met het paard en niet kan rijden.

Dus als jij als te grote/ te zware ruiter lekker meegaat met de bewegingen van het paard vind ik minder erg dan bijvoorbeeld een beginner op een paard wat bij haar grootte of gewicht past.
Nuja, als beginner zal je altijd wel zitten hobbelen op je paard. Maar zolang jij je paard niet stoort in zijn bewegingen denk ik dat die grootte en dat gewicht niet zo erg is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:20

Suzzy_3 schreef:
Ik denk dat te groot en/of te zwaar en goed rijden veel minder erg als iemand met een lengte en gewicht dat in goede verhouding is met het paard en niet kan rijden.

Dus als jij als te grote/ te zware ruiter lekker meegaat met de bewegingen van het paard vind ik minder erg dan bijvoorbeeld een beginner op een paard wat bij haar grootte of gewicht past.
Nuja, als beginner zal je altijd wel zitten hobbelen op je paard. Maar zolang jij je paard niet stoort in zijn bewegingen denk ik dat die grootte en dat gewicht niet zo erg is.

Maar waarom appels met peren vergelijken - een goede ruiter en een slechte ruiter?
Wat mij op valt is dat het niveau over het algemeen niet erg hoog ligt, dus wanneer mag je speken van een goede ruiter? Meerdere goede dierenartsen zeggen dat de meeste blessures komen door het verkeerd rijden - zegt imo al genoeg Knipoog

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:23

superwoman schreef:
Suzzy_3 schreef:

Maar waarom appels met peren vergelijken - een goede ruiter en een slechte ruiter?
Wat mij op valt is dat het niveau over het algemeen niet erg hoog ligt, dus wanneer mag je speken van een goede ruiter? Meerdere goede dierenartsen zeggen dat de meeste blessures komen door het verkeerd rijden - zegt imo al genoeg Knipoog

Ik zeg enkel maar dat je volgens mij je paard meer stoort door te hobbelen erop dan door te zwaar of te groot te zijn.

Wat betekent 'imo' eigenlijk, iedereen gebruikt dat "woord", vraag me af wat dat betekent...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:28

Ach, het is eigenlijk zo simpel. Kijk serieus en objectief naar foto's en filmpjes van jezelf en je pony. Voel hem goed aan en hou jezelf niet voor de gek.

Diep in zijn hart weet iedereen wel of hij wel of niet te groot en te zwaar is. Het is soms alleen wat lastig om toe te geven.

Overdrijven is ook een vak. Ik zie in topics soms leuke combi's voorbijkomen. Één iemand begint te mekkeren dat diegene te zwaar is (wat helemaal niet zo is) en iedereen doet mee. Eigen mening? Hó maar Lachen.

Als ik met mijn wagentje van 80kg op het asfalt rij met mijn shet ervoor krijg ik vaak 'Zielig' te horen.

Gebrek aan kennis is dus voor beide kanten jammer.

Yinari

imo betekent In Mijn Ogen Haha!

superwoman

@Suzzy_3: Het hobbelen is voor een paard groot of klein iig niet fijn. Dat heeft imo (in mijn ogen) niks met de grote van het paard te maken.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:37

superwoman schreef:
@Suzzy_3: Het hobbelen is voor een paard groot of klein iig niet fijn. Dat heeft imo (in mijn ogen) niks met de grote van het paard te maken.

Klopt, en ook niet met het gewicht of de grootte van de ruiter.. Dat is wat ik bedoel.
Als je zit te hobbelen maakt het niet uit wat gestalte je hebt, het blijft storen.
Maar als je je paard niet stoort maakt ge gestalte ook niet uit... (behalve natuurlijk in de extreme gevallen).

(wat betekent 'iig', nog zoiets wat iedereen gebruikt en niet in het woordenboek staat)