Wat is klassieke dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Wat is klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:11

Heeft het daar letterlijk gestaan jasmijn? Of heb je het van foto's gehaald?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:14

Ik ben daarnaast benieuwd wat jij wilt horen. Je schijnt dit niet te mogen, prima jou mening. Maar daarom hoef je de rest nog niet af te kraken.

Daarnaast draai je aardig dingen om (en dat in vele discussietopics waar ik je tegen ben gekomen) en als daar wat van wordt gezegd is diegene weer schuldig.

Je zegt wel dat wij alles wegvuiven wat niet ons straatje past, maar jij doet dat net zo hard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:22

magda_90 schreef:
Heeft het daar letterlijk gestaan jasmijn? Of heb je het van foto's gehaald?

Volgens mij hebben HF en ik ons nog beter verdiept in de site van paardenbegrijpen dan AR liefhebbers zelf Clown Dezelink was al eerder door HF geplaatst. Hieruit leid ik dus af dat het gebruik van het kaptoom ohz en im combi met de kandare heel gebruikelijk is.
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph8&Itemid=0

magda_90 schreef:
Ik ben daarnaast benieuwd wat jij wilt horen. Je schijnt dit niet te mogen, prima jou mening. Maar daarom hoef je de rest nog niet af te kraken.

Waar komt dit nu ineens vandaan? Wat schijn ik niet te mogen? Wie kraak ik af? Ik vraag naar ervaringen van anderen omdat jij niet vanuit de ervaringen van anderen kunt spreken! Ik probeer mij een beeld te vormen wat gebruikelijk is in de AR.

magda_90 schreef:
Daarnaast draai je aardig dingen om

Wat draai ik om dan? Geef eens een voorbeeld? Ik ga inhoudelijk in op wat jullie zeggen? Waar begrijp ik jullie verkeerd dan?

magda_90 schreef:
Je zegt wel dat wij alles wegvuiven wat niet ons straatje past, maar jij doet dat net zo hard.

Wat wuif ik weg dan? Jij beschuldigd mij van alles, maar je wordt nergens concreet??? Waar doel je nu op? Als ik dat weet kan ik er rekening mee houden...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:42

jasmijn78 schreef:
Een fietsketting op de neus in handen van iemand die nog niet eens in balans kan zitten lijkt mij geen pretje voor een paard...

Dat geldt ook voor een notenkraker bit. Geen enkele optoming is geschikt voor een beginnende ruiter die nog steun an de teugels nodig heeft om in balans te zitten. Een dergelijke ruiter zou alleen op een ervaren leerpaard aan de longe moeten leren zitten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:44

Die linkt doet het niet.

En jasmijn je hebt een pm.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:02

Ik weet niet waarom hij het niet doet, maar ik quote hem even van HF...

horseyfries schreef:
Ik heb me verdiept Nijn, hier staat het http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... 8&Itemid=0

Heb JIJ je wel eens verdiept in wat er onder dat leertje van de kaptoom schuil gaat?

Don_Marcello schreef:
Een dergelijke ruiter zou alleen op een ervaren leerpaard aan de longe moeten leren zitten.

Zijn longe/zitlessen dan ook gebruikelijk in de AR? Waar/hoe begint de opleiding van de beginnende ruiter in de AR? En hoe zit dat dan met de vaardigheid van de ruiter als het gaat om werken aan de hand? Ook werken aan de hand moet je leren als ruiter toch?

edit: link doet het ook niet als ik hem quotte van HF... Via de post van HF doet hij het wel. Staat op de vorige pagina.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:38

jasmijn78 schreef:
Zijn longe/zitlessen dan ook gebruikelijk in de AR? Waar/hoe begint de opleiding van de beginnende ruiter in de AR? En hoe zit dat dan met de vaardigheid van de ruiter als het gaat om werken aan de hand? Ook werken aan de hand moet je leren als ruiter toch?

De opleiding van de ruiter begint met de theorie zodat de ruiter een voorstelling kan maken van het ideaalbeeld. Het praktische deel van de ruiteropleiding begint met leren voelen hoe een paard beweegt, bij voorkeur zonder zadel op een goed leerpaard met een instructeur die het paard aan de hand begeleidt. De ruiter moet bewust worden van alles wat hij aan het paard voelt. Daarnaast moet de ruiter evenwicht zien te vinden, dat kan bijvoorbeeld aan de longe.

Werken aan de hand is bedoeld voor het beleren van het paard, niet voor het opleiden van de ruiter. Ook hier geldt dat eerst dat de ruiter de theorie moet snappen en vervolgens de lichaamstaal van het paard moet leren beheersen. Daarna zal je handigheid/vaardigheid moeten ontwikkelen door veel fouten te maken en daarvan te (willen) leren. Een ervaren instructeur is daarbij haast onmismaar omdat die je meteen kan wijzen op wat goed is en wat beter kan.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:53

Ook voor de kandare geldt, alleen voor de ervaren ruiter met een onafhankelijke zit, met een rustige hand. In het begin rij je gewoon met een trens.(hiermee bedoel ik de ruiter)
Ook las ik in een aantal berichten dat een beginnend KD ruiter een groen paard de zijgangen aanleert. Onmogelijk. Een paard goed beleren is een vak apart.( een groen paard wordt in het begin beleerd met een kaptoom, dit is om de mond te ontzien) Hoe begin je dan als KD ruiter? Gewoon bij de basis, leren zitten, sturen, voelen en ga zo maar door. En hoe leer je de zijgangen, sbw,travers, als je hebt leren zitten op een paard? Gewoon op een ervaren paard, zodat je leert voelen hoe het moet voelen. Je leert waar de knoppen zitten en je lift mee. Als je dat heel goed kan en het paard gaat reageren op jouw hulpen, ben je misschien in staat om het over te brengen op een paard met minder ervaring. De Bent Branderup kaptoom is scherper, is in mijn ogen meer geschikt voor mensen met meer ervaring. Zeker bij het werk aan de hand gebruik ik deze kaptoom. Werk aan de hand is om het paard onbelast bepaalde oefeningen te laten doen, zodat het niet gehinderd wordt door de ruiter. Het werk aan de hand wordt ook gedaan ter ondersteuning van het rijden. Maar in principe verschilt dit niet met de MD, alleen wordt het in de MD door de meeste ruiters niet meer toegepast.Jammer. In mijn ogen is de KD gewoon de grondlegger van de MD, de MD is wel een eigen leven gaan leiden. Dit komt natuurlijk ook omdat in de MD paarden gebruikt worden die anders gebouwd zijn, heter, hoger op de benen, langere rug en de dressuur is daar op aangepast. In de KD worden meer de barokke paarden gebruikt.(andere rassen gelukkig ook)
Nu de vraag van Jasmijn hoe ik ben begonnen en op wat voor niveau? Als kind ben ik begonnen met rijden, daarna gestopt(puberen) en 15 jaar geleden weer gestart. Zeker 10 jaar gewone dressuur gereden, maar ik wilde gewoon anders rijden. Begonnen met western, heel leuk, maar was het ook niet helemaal. Ben op de methode van Claus Penquit overgegaan, zit een beetje tussen het western en KD in, hartstikke leuk, maar er is bijna geen les in te krijgen, wel in Duitsland, bij zijn dochter(zover ik weet) maar dit is voor mij niet te doen. Dus een tijdje aangeklungeld, weer begonnen met de reguliere dressuur. Meer gaan verdiepen in de KD, cursussen gevolgd bij A de Bodt, ging alleen over het rechtrichten, lessen in de klassieke dressuur werd toen bijna niet gegeven door A.de Bodt in Nederland. De KD kwam gelukkig weer wat meer in trek, dus werd het ook wat makkelijker om lessen te volgen. Les gehad van A,v.d.Ploeg en clinics gevolgd bij Bas de Recht en les gehad van een leerling van hem Ik rijd MD en KD, is op mijn niveau nog wel te combineren. Ik rij geen wedstrijden, ben ik gewoon het type niet voor, maar vindt, ook al rijd je alleen recreatief of buitenritjes, is het in mijn ogen ook belangrijk dat je het paard dresseert en sterker maakt, anders rijd je het paard in no time kapot. Mijn instructeur gebruikt veel dingen uit de KD, wat in mijn ogen vrij normaal is, omdat KD de grondlegger is van de MD.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:03

Ik weet niet of het nog zo is, maar in de AR was het normaal dat je 2 jaar zitlessen kreeg en dat gebeurt aan de longe. Vind ik wel heel lang en saai, maar het resultaat mag er zijn.
Met werk aan de hand probeer ik mensen er altijd van te overtuigen om er les in te nemen. Ook dit is voor het paard zwaar en je moet echt wel weten hoe je het moet doen. Daarna is het een kwestie van veel oefenen, zodat je er handigheid in krijgt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:12

Almaz, goed uitgelegd OK dan!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:41

Wat Almaz beschrijft is voor een groot deel ook mijn idee van hoe het zou horen te zijn.
Dus ik begrijp dat als jij op deze manier traint, dat jij het dan ook onjuist vind dat onervaren ruiters met kandare en kaptoom tegelijk rijden?
Je vroeg bij wie diegene leste, als ik het goed onthouden heb was dat dezelfde persoon waar ik de site van quote.
Dit was trouwens geen geheel onervaren ruiter, maar iemand die op L niveau problemen had en bovendien aangaf behoorlijke problemen met haar zit en gevoel te hebben. Zij kreeg dus "om het gevoel te verbeteren" gelijk een kaptoom bij haar gewone hoofdstel om.
Ik vind het onbegrijpelijk dat je mensen die nog goed moeten leren voelen en zitten twee superscherpe optomingen tegelijk in handen geeft, met als reden "dat ze dan beter leren voelen"??
Vinden jullie dat een goed idee?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:20

Ergens is het logisch dat dát geen goed idee, nergens in de paardensport.

En je geeft aan dat een kaptoom scherp ding nummer 1 is, maar welke is nummer 2 dan? (of lees ik erover heen?).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:10

Kaptoom en kandare heb ik het dan over, die superscherpe stang die ze gebruiken (zie de link op de vorige pagina).
Ik begrijp niet waarom dit een wezenlijk onderdeel moet uitmaken van de opleiding van een paard. Maarja, zo begrijp ik ook niet dat je persé op stang en trens moet rijden vanaf Pst Georges, als een paard alleen op een trensje beter loopt doe je dat toch gewoon?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:12

horseyfries schreef:
Kaptoom en kandare heb ik het dan over, die superscherpe stang die ze gebruiken (zie de link op de vorige pagina).
Ik begrijp niet waarom dit een wezenlijk onderdeel moet uitmaken van de opleiding van een paard. Maarja, zo begrijp ik ook niet dat je persé op stang en trens moet rijden vanaf Pst Georges, als een paard alleen op een trensje beter loopt doe je dat toch gewoon?

Daar ben ik het gloeiend met je eens.

Maar je hebt over een superscherpe stang, maar het zo scherp als de hand van de ruiter. Ik praat het niet goed, maar het is aan de ruiter hoe het inwerkt.

[edit] ik ben het net aan het lezen.

Citaat:
dat jij het dan ook onjuist vind dat onervaren ruiters met kandare en kaptoom tegelijk rijden?

Die pagina gaat niet over onervaren ruiters, maar over onervaren paarden inrijden.

Citaat:
Wat is de volgorde bij het beleren van een paard?
De volgorde is wederom afhankelijk van de voorkeur en de doelstellingen van de ruiter.
Het jonge paard kan worden ingereden aan de kaptoom, als hij inmiddels gewend is geraakt aan dit hulpmiddel bij het grondwerk en longeren. De kaptoom kan later tezamen met een trens of kandare bereden worden.
De opleiding bij Paarden Begrijpen verloopt als volgt:
- Kaptoom
- Kaptoom met trens (optioneel)
- Kaptoom met kandare (zie foto)
- Kandare

Blijf je met trens en kaptoom om de beurt rijden of schakel je om van kaptoom naar trens en daarna van kaptoom naar kandare? Of begin je met aan de hand werken aan het kaptoom en als je op je paard klimt, rijd je dan op trens?
In de Academische Rijkunst wordt vrijwel niet met enkel een trens gereden. Maar als de ruiter een ander doel heeft en bv. wedstrijden wil rijden, dan moet dit natuurlijk wel geoefend worden. Een andere reden dat een ruiter niet met kaptoom rijdt kan zijn dat de ruiter het moeilijk vindt om te rijden met kaptoom en trens tegelijk (2 teugels) en het beangstigend vinden om op een paard te rijden die geen bit in zijn mond heeft. Dan kan de ruiter ervoor kiezen ook enkel met een trens te rijden.

Wat doe ik als het paard zowel met trens als met kaptoom goed te berijden is. Wat heeft de voorkeur en waarom?
De keuze van de optoming hangt af van de persoonlijke voorkeur, ervaring, handigheid en doelstellingen van de ruiter.

Tongvrijheid en slik-reflex
Eigenlijk is er in de mond van het paard geen plaats voor een bit, aangezien de tong vrijwel de hele mond vult. Een slecht bit en/of slechte ruiterhand is geen pretje voor het paard:

- Een slecht passend bit met weinig tongvrijheid hindert het paard in zijn slikreflex. Het paard gaat dan vaak schuimen (omdat hij zijn speeksel niet door kan slikken), wat we in dit geval ten onrechte als juist beschouwen.
- Bij een ''slechte hand'' van de ruiter (star, druk, onrustig enz.) werkt een bit scherp in op de lagen, drukt het op de tong en stoort het de slikreflex.
De spieren die voor het slikken nodig zijn, zijn verbonden met de spiergroepen in de onderlijn van de hals. De werkzaamheid van de mond en in het bijzonder van de tong, worden daardoor overgedragen op de algehele losgelatenheid van het paard.

Het is een misverstand dat een bit met weinig tongvrijheid milder is dan een gebit met grote tongvrijheid. Een dubbelgebroken bit is dus eigenlijk niet zo fijn voor een paard, omdat dit bit de hele tong omvat. Een voordeel van een ongebroken bit cq stang is dat het geen notenkrakerseffect op de tong heeft.
Met tongvrijheid kan het paard beter slikken. De tong drukt bij het slikken tegen het gehemelte, dus hoe dikker het bit (wat vaak bij jonge/groene paarden aanbevolen wordt), hoe moeilijker het slikken.

Van trens naar kandare
De basisopleiding start met een trensbit waarop een paard voorwaarts neerwaarts leert lopen. Het paard leert daarbij zijn bovenlijn los te laten en de ruiterhand te zoeken.
Zodra het paard door de ruiterhulpen zich laat inbuigen en altijd voorwaarts neerwaarts naar de nagevende hand zoekt, kan men beginnen het paard te laten buigen in de achterhand, waardoor het paard zich opricht. Vanaf dit moment kan het paard met kandare gereden worden.

- Als er met een sterke aanleuning wordt gereden is een korte onderboom milder, omdat er minder hefboomwerking is als met de lange.
- Als er met een lichte aanleuning wordt gereden is een lange onderboom milder, omdat de hand zich meer bewegen kan, voordat de werking op de mond wordt overgedragen.
- Lange onderbomen met volledige aanleuning zijn netzo zinvol als korte onderbomen met lichte aanleuning.
- In het begin van de opleiding met kandare is een korte stang zinvoller, omdat het paard vaker zijn evenwicht verliest en met de hand gecorrigeert moet worden. Het hoger opgeleid paard heeft de mogelijkheden zichzelf in zijn evenwicht te corrigeren, voordat de inwerking van de hand op de mond moet inwerken.

Stang & Trens / Kandare & Kaptoom
Bij de overstap naar het stangbit wordt in de Academische rijkunst niet met stang en trens gereden maar met kandare en kaptoom. De kaptoom heeft dan dezelfde functie als de trens.
Afbeelding

De wisselwerking is als volgt: In de oprichting heeft de kandare zijn goede werking. Bij het voorwaarts neerwaarts rijden juist de kaptoom. De volgende tekeningen verduidelijken dit:
Tekening I: Bij een hoge oprichting zorgt de kandare ervoor dat de bovenlijn lang blijft.
Tekening II: Bij een hoge oprichting zorgt de trens ervoor dat het paard van voren te kort wordt.

Afbeelding

Tekening III: BIj het voorwaarts neerwaarts rijden kan de kandare er toe leiden dat het paard teveel achter de teugel komt.
Tekening IV: Bij het voorwoorwaarts neerwaarst rijden vindt het paard met de trens de juiste aanleuning.

- De kandare zorgt ervoor dat het opgerichte paard zijn lengte in de bovenlijn behoudt, zodat het voorwaarts neerwaarts zoeken niet verloren gaat. (De oprichting moet steeds relatief zijn, in relatie met de achterhand. Is de achterhand hoog, draagt het paard zijn hoofd diep. Hoe meer buiging in de achterhand, hoe hoger het paard zijn hoofd draagt.) I
- In de hoge optrichting trekt een trens het hoofd te eng in de hals. Daarom moeten paarden die op een trens worden gereden wat dieper ingesteld worden om de aanleuning te behouden.
- Bij een voorwaarts neerwaarts gereden paard brengt de kandare dit paard echter achter de loodlijn. In deze houding kan alleen zonder aanleuning met een kandare gereden worden en is een trens het optimale bit.

ALGEMENE INFORMATIE KAPTOOM

Voordelen
Het jonge of scheve paard is nog niet gewend om zijn lichaam te buigen en zal voortdurend proberen rechtuit te lopen. De kaptoom is uitgevonden om het paard te leren wenden, halt te leren houden, het hoofd en de achterhand correct te kunnen plaatsen, lijf en leden soepel en buigzaam te maken, zonder de mond of de kin te benadelen. De kaptoom zorgt er dus voor dat het (jonge) paard optimaal te begeleiden is, zonder dat het in de mond gestoord wordt.Met de kaptoom kunnen ook de fouten die andere ruiters hebben toegebracht via de trens hersteld worden.
Bij een eventuele overgang van kaptoom naar trens of kandare zal het paard attent reageren op het effect van het bit en als resultaat lichter zijn.

Waar bestaat een kaptoom uit?
De kaptoom bestaat een flexibele metalen neusbeugel dat met leer is omwikkeld en die zich naar de neus vormt. Daaraan zijn drie ringen zijn bevestigd. Deze ringen zijn beweeglijk, wat makkelijk is bij het van hand veranderen. Verder verhinderd een kaakriem dat de bakstukken in de ogen kunnen komen.

Hoe moet de kaptoom passend gemaakt worden?
- De neusriem moet vast aangesloten liggen, zodat de kaptoom goed aansluit en niet over de neus heen en weer glijdt tijdens de arbeid. Zo is een exacte inwerking mogelijk.
- De kaakriem wordt zo gesloten, dat het goed aanligt en functioneert als een stabilisator. De kaakriem moet dus niet zo los als een keelriem gesloten worden (vuist tussen riem en kaak).
- Hoe dieper de kaptoom op de neus ligt, hoe specifieker de kaptoom inwerkt. Bij gevoelige paarden wordt de neusriem wat hoger geplaatst. In ieder geval mag de kaptoom niet zo laag liggen, dat het op de ademhalingswegen terecht komt.
De gemiddelde positie is die hoogte waar ook een engelse neusriem ligt, ongeveer 2 a 3 vingerbreedtes onder het jukbeen.

Longeren
Bij het lopen op een circel aan de longe werkt de kaptoom indirect op het minder gevoelige neusbeen in. De hoek van de mond is gevoeliger dan de neus.Bij het longeren is het aan te raden om een kaptoom te gebruiken om zo de mond te sparen en deze sensibel te houden.
Het paard moet leren om op een circel te lopen en in de lengte te buigen. Bij het stelling vragen wordt via de middelste ring ingewerkt op het neusbeen en dus niet op de lagen in de mond.

N.b. Bij een longe die vastgemaakt is aan een trens wordt de aanleuning aan het mondstuk verstoord bij iedere inwerking via druk die nodig is om het paard op de volte te houden. Dit schrikt het paard af en geeft aanleiding tot ondeugden zoals de tong over het bit doen, de tong uit de mond laten hangen, het naar voren steken van de onderkaak, het hoofd kantelen enz. Hier kan de ruiter later in de training veel last van krijgen. Het wordt afgeraden om met hoofdstel, een halster of met hulpteugels te longeren:

- Het aanklikken van een longe direct aan een bitring wordt afgeraden. Bij jonge onstuimige paarden kan zeer snel het bit door de mond getrokken worden.
- Het aanklikken van de longe via de binnenste bitring (evt. over de oren) naar de buitenste bitring is tevens af te raden, om dat deze manier de trens vaak samentrekt en zo in de paardenmond het beruchte notenkrakerseffect veroorzaakt.
- Het longeren aan het halster is tevens af te raden, omdat dit halster te los om het paardenhoofd ligt en heen en weer schuift en in het oog terecht kan komen.
- Longeren met hulpteugels is ook niet aan te raden, omdat u dan geen invloed op de natuurlijke scheefheid en het zwaartepunt kunt uitoefenen. Hulpteugels fixeren de scheefheid zelf.

Werk aan de hand
Via de kaptoom kan de ruiter het paard in de gehele lengte in zijn wervelkolom te laten inbuigen, van de eerste halswervel tot de staartwervels. Deze lengtebuiging wordt vooral op de voltes en in de zijgangen gevraagd.
Bij de zijgangen wordt de teugel aan de buitenste 2 ringen bevestigd:
- Bij schouderbinnenwaarts aan de hand kan zo via de buitenteugel de schouders naar binnengevraagd worden.
- Bij renvers en appuyeren aan de hand kan via de buitenteugel de juiste stelling gevraagd worden.

Rijden met de kaptoom
Het jonge paard kan ingereden worden aan de kaptoom, omdat hij inmiddels gewend is met dit hulpmiddel bestuurd te worden. Ook verreden paarden reageren goed op de kaptoom.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:32

Om het nog meer in context te plaatsen. Een volledig opgeleid gebruikspaard rijdt (reed men vroeger en nu ook nog in de western en doma-vaquera en Academische rijkunst) met aleen de stang. Trens en Kaptoom zijn voor het jonge (nog niet voldoende opgeleide) paard. De combinatie optomingen stang&trens of stang&kaptoom zijn overgangs optomingen.

Een stang met lange scharen is daarbij niet scherper dan een trens of stang met kortere scharen, mits je geen druk op de teugels neemt. De lange scharen vertragen kleine bewegingen van de de ruiterhand.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:06

Klopt. Je moet een onafhankelijke zit hebben om met een kandare te kunnen/mogen rijden. Dit is in de westernsport ook. Een kandare (als ik het goed heb) wordt met één hand gereden. Ik vind de Bent Branderup kaptoom ook, zeker voor beginners, te scherp. Bas de Recht gebruikt om die reden een zachte kaptoom, wat overigens ook prima werkt. Je werkt al gauw te hard in. Het duurt jaren voordat je zit zo onafhankelijk is en je met één hand kan rijden. Dan ben je echt wel zo ervaren dat je met een kandare kan/mag rijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:19

We worden het al aardig eens. Dus dan neem ik aan dat jullie het ook niet goed kunnen keuren dat er blijkbaar als je de foto's op HAW bekijkt een behoorlijk aantal mensen wél met kaptoom én kandare rijden die je toch echt niet onder de "gevorderden" kan plaatsen.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:35

Nee, deze ontwikkeling kan ik absoluut niet goed keuren.(ik spreek nu voor mijzelf hoor) I.m.o. gaat ook de KD/AD een ander leven leiden, dan dat het eigenlijk bedoeld is. Bij mij schieten de tranen soms in de ogen, als ik sommige ruiters zie die aan de gang gaan met zo'n scherpe optoming.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:22

HF, je verwart jonge paarden met onervaren ruiters.

Een ruiter die nog onvoldoende balans heeft zou niet met trens, niet met stang en niet met een scherpe kaptoom moeten rijden.

Jonge paarden worden bij voorleur door ervaren ruiters gereden op trens of kaptoom. De kaptoom heeft als voordeel dat je mond spaart maar is net zo goed een scherp hulpmiddel als een trens. Daarna komt voor het paard stang en trens of stang en kaptoom en uiteindelijk alleen stang. In plaats van stang en trens gebruik ik zelf ook wel een pelham met dubbele teugel.

Ik heb er geen enkel probleem mee mijn om mijn leerlingen, nadat ze in zitlessen voldoende in balans hebben leren rijden, met alleen stang op LLano te laten rijden. Llano is makkelijk met één hand op alleen de stang te rijden. Barón is nog wat jonger in de africhting. Daarop durf ik het zelf net aan om met kaptoom en stang te rijden, (hij heeft door zijn verleden wat angst voor de stang ontwikkelt) maar meestal gebruik ik bij hem een pelham. Mijn leerlinge laat ik op Barón ook met pelham rijden, of kaptoom en trens, maar nog niet met kaptoom en stang, terwijl ik ze wel Llano op alleen stang laat rijden (zelf buitenritjes).

Het gaat dus in eerste instantie om hoever het paard is in de africhting, daarna of de ruiter er mee om kan gaan.

Verder wijger ik een stang een kandarre te noemen. Kandarre is gewoon het duitse woord voor het zelfde ding dat bij ons een stang heet en in het engels een curb bit. Alleen de uitvoering kan wat anders zijn maar dat is uiterlijk vertoon.
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 22-07-08 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:25

Nog een nuance, een paard als mijn Llano, dat erg gelijkmatig is en niet snel wegspringt is er eerder aan toe door een iets minder ervaren ruiter met een meer gevorderde optoming te rijden. Zo kan de leerling ruiter leren omgaan met de meer gevordere optoming.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:12

Ik verwar geen onervaren ruiters met jonge paarden, zoals ik al zei kun je voorbeelden genoeg vinden van de praktijk dat onervaren ruiters wel met beide rijden.
Waarom zou het kunnen rijden met zo'n bit een doel op zich moeten zijn? Het zou toch minstens zo knap zijn als iemand een paard tot op het hoogste niveau af kan richten zonder al die extra toestanden eraan?Nu lijkt het erop dat iedereen zo snel mogelijk die stang erin wil hangen omdat het dan lijkt alsof ze gevorderd zijn ofzo.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:10

De Academisch rijkunst vindt zijn oorspong in het gebruiksrijden. Uitgangspunt in het gebruiksrijden is het rijden op blanke stang, in (zeer) lichte aanleuning (doorhangende teugels) en de teugels in één hand gevoerd. In één hand, omdat je in het gebruiksrijden je andere hand nodig hebt om mee te werken (voor de vaquero de garoccha, voor de cowboy de lasso, voor de cavalerie rijder zijn zwaard, voor de schoolruiter het stokje of zweepje). Het rijden met een gebroken trens (of kaptoom) is zinvol als je links en rechts onafhankelijk kunt (en voor het jonge paard nog vaak moet) inwerken en werkt dus optimaal als je met twee handen rijdt. Dit is voor het africhten een groot voordeel. Voor het rijden op een afgericht paard dat zich ook met de teugels, zit en benen laat sturen en inbuigen (in plaats van door directe inwerking via de trens of de kaptoom) is dat niet meer nodig en kan je met een hand rijden.

Het is dus ook de traditie en het in stand houden van deze traditie waarom wij (academische ruiters) uiteindelijk eenhandig op alleen een stang willen rijden.
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 22-07-08 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:12

horseyfries ik kan mij ergens in jou wel vinden, maar nu ik eens goed naar de werking heb gekeken van de stang sluit ik me alsnog (bijna zoals gewoonlijk) bij Don_Marcello aan. Als ik naar de afbeeldingen hierboven kijk kan je met die stang net iets anders werken dan met een normale trens.

Ik wil bij voorbaat al zeggen dat ik dat afleid van die tekst en er geen ervaring mee heb Clown

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:30

En het "gevaar" van een sterk inwerkende stang wordt vaak wat overschat. Als er bewust mee wordt omgegaan is juist vanwege de vertragende werking een stang minder scherp, (minder direct) dan een trens. Natuurlijk, als via de teugels aan de scharen wordt getrokken, wordt die kracht versterkt, maar dat is niet het beoogde effect (althans niet in de rijkunst). Voor een ruiter die aan de tegels wil trekken (uit reflex of gebrek aan balans of om af te remmen) is een stang nog meer ongeschikt dan een trens, maar ook aan een trens hoor je niet te trekken!
Nogmaals, in dat geval is eigenlijk geen enkele optoming verantwoord. Een wat dikkere trens of wat zachtere kaptoom is dan waarschijnlijk het minst problematisch, maar het liefst geef ik dan zitles aan de longe, met een beugelriem om de hals van het paard zodat de leerling ruiter zich vast kan houden.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:34

Je hebt gelijk HF. Jammer genoeg gebeurt dit heel veel. Ruiters die net een jaartje rijden denken al dat het ervaren ruiters zijn. Rijden met een kandare zeker geen doel op zich zijn. Een kandare wordt er misschien te snel ingehangen, omdat ze geen idee hebben wat voor inwerking het heeft. Ik vind zelf dat je de kandare, net als de sporen moet verdienen. De been-en zit hulpen, moet je al zo goed toe kunnen toepassen, dat in principe de teugelvoering niet nodig is, dan pas kan je de kandare gebruiken.