Bodyprotector verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InHetZadel

Re: Bodyprotector verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:57

Marijkjuh schreef:
Het zit misschien niet zo lekker, maar veiligheid is nog belangrijker. Verplichten is misschien wat overdreven, want het is net zoals een cap je eigen verantwoordelijkheid. Maar ik vind het heel normaal om met springles en springwedstrijden een BP te dragen, mijn ouders vinden het ook veel prettiger dat ik er eentje draag.

Mee eens. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:44

Het zou handiger zijn om mensen te verplichten om met gezond verstand eens na te denken over waar ze mee bezig zijn. Dat zou veel meer letsel voorkomen dan die lapmiddelen als cap en bp.
Eerlijk gezegd zie ik bij kinderen eerder een groter risico op letsel door het dragen van een bp, de beweeglijkheid van een kind is vele malen groter dan van een volwassene en voorkomt heel vaak serieuzer letsel. Ik zie ook meer in lessen valtechniek, dan in het in een corset vastzetten van de kinders.
Het lijkt me interessant om eens te kijken hoe de cijfers nou precies liggen, want om eerlijk te zijn heb ik in de bijna 40 jaar dat ik rij niet van dichtbij meegemaakt dat iemand letsel aan de romp opliep en de enkeling waar ik van gehoord heb, was een volwassene. Gebroken ledematen zijn veel gangbaarder dan gebroken ribben of wervels.
Dat een bp verplicht wordt gesteld bij crossen vind ik niet zo verkeerd, maar voor de rest zie ik het als eigen keuze of je met of zonder wilt rijden. Denk eerst eens na of het verstandig is om op een bepaald paard te stappen, investeer in goede les, zodat je dit goed kunt inschatten en zorg voor een goede valtechniek, want het overkomt iedereen wel eens om onvrijwillig van je paard gescheiden te worden. Knipoog hoewel we er 2 hebben waar ik nog nooit vanaf gevallen ben en dat ook nog niet zo snel zie gebeuren, van de merrie ben ik ooit wel eens gevallen, lang, lang geleden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:51

Waratje schreef:
Het zou handiger zijn om mensen te verplichten om met gezond verstand eens na te denken over waar ze mee bezig zijn. Dat zou veel meer letsel voorkomen dan die lapmiddelen als cap en bp.

Pling

hc

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:43

Ik zie een cap niet als lapmiddel.... Zonder cap komt er hier geen kind op de pony.
En mijn kind draagt ook een (goed passende!) bodyprotector.
Ze rijdt op een brave betrouwbare pony maar een ongeluk zit in een klein hoekje. De bodyprotector heeft zijn nut al eens bewezen. Ik heb er zelf een goed gevoel bij dat ik er in elk geval alles aan doe om haar veilig te laten paardrijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:14

shera schreef:
Ik zie een cap niet als lapmiddel.... Zonder cap komt er hier geen kind op de pony.
En mijn kind draagt ook een (goed passende!) bodyprotector.
Ze rijdt op een brave betrouwbare pony maar een ongeluk zit in een klein hoekje. De bodyprotector heeft zijn nut al eens bewezen. Ik heb er zelf een goed gevoel bij dat ik er in elk geval alles aan doe om haar veilig te laten paardrijden.

Ik wist wel dat iemand zou gaan vallen over die cap Haha! Duivel Ik vind het ook zeker niet verkeerd (integendeel) dat een kind een cap opheeft op een paard, maar uiteindelijk is het meer van belang dat het kind leert om boven te blijven en als het valt, om dan op een goede manier te vallen.
Hier in Nederland hebben we nogal eens de neiging om met oogklepjes te werken als het gaat om het leren omgaan met dingen die fout gaan. Dingen gaan namelijk echt wel eens fout en dan is het goed als je weet hoe je daarmee om moet gaan. Dat geldt voor paardrijden, maar ook voor andere ongelukjes. Hoeveel mensen nemen les in het blussen van brand? Hoeveel mensen gaan op EHBO-les? Dat is maar een vrij klein percentage van de Nederlandse bevolking, maar owee als er iets gebeurt, dan weet niemand hoe ze moeten handelen. Voorbeeldje: het BBQ-seizoen is weer geopend, hoeveel mensen zorgen dat ze materiaal voor handen hebben om die BBQ te blussen? En hoeveel mensen zijn er zo achterlijk om de BBQ wat aan te vuren met spiritus? En weet je waar de slachtoffers terecht komen? Allemaal omdat mensen niet nadenken en niet voorbereiden.

Die bodyprotector van je kind geeft jou een goed gevoel, dat is natuurlijk fijn, maar is dat op feiten gebaseerd? Als een kind valt met die bp aan en ze breekt geen ribben, kun je zeggen "zie je wel, die bp helpt gebroken ribben voorkomen", maar wie garandeert jou dat je kind ribben gebroken zou hebben of zelfs of je kind gevallen zou zijn zonder die bp?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het best dat je je kind een bp laat dragen, maar ik vraag me dus echt af of het feitelijk wat toevoegt aan de veiligheid van je kind. Die brave pony lijkt mij een veel belangrijker punt daarvoor, net als het feit dat je je kind in de gaten houdt (neem ik aan) en zorgt dat het kind correct les krijgt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:28

Waratje schreef:
Hoeveel mensen nemen les in het blussen van brand? Hoeveel mensen gaan op EHBO-les?

Beiden en meer Haha! Dit najaar staat een hele reeks kursussen in de planning, 60 uur.
Verder hangt er bij de stallen een brandblusser op een handige plek, is er een lánge waterslang, zaklamp en knijpkat etcetera.

Nee, ik draag in de régel geen helm noch bp, alleen wanneer kans x schade hoog zijn. Heb ze dus wel; goéde niet van die halve maatregelen die alleen een veilig gevoél geven. Ik zet liever de sessie veilig op dan een helm.

Kortom Afgod Waratje.

Set it ALL up for safety.

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:30

Huertecilla schreef:
Waratje schreef:
Hoeveel mensen nemen les in het blussen van brand? Hoeveel mensen gaan op EHBO-les?

Beiden en meer Haha! Dit najaar staat een hele reeks kursussen in de planning, 60 uur.

Haa, van jou verwacht ik niet anders Haha! OK dan!

tjabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:09

Wat wel een uitkomst is de Hit-air airbag vesten,
Die kan je aan je zadel vast klikken met een koord die aan je vest zit en als je deraf val
Blaast het op op plekken als de nek rug en stuitje, echt ideaal.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:39

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:43

Ik kan absoluut niet met een bp rijden zit veel te stijf en heb het idee me amper te kunnen bewegen Nagelbijten / Gniffelen daar komt dan ook nog eens bij dat ik geen goed passende vinden kan. Nee hoor voor mij geen bp

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:18

Ik vind het wel een goed idee om te verplichten..

Ik rij altijd met een BP een heb der helemaal geen last van.. vind het dus altijd maar een beetje onzin dat iedereen loopt te zeuren dat het zo vreselijk rijd enzo... moet ik er wel bij zeggen dat ik een op maat gemaakte heb.. toen ik m kocht lagen ze nog neit zo maar in de winkels.. dan sluit het natuurlijk wel allemaal super aan...
IN mei ga ik mijn paard in rijden en dan gaat de BP zeker aan... tis misschien een kwestie van wennen maar ken ook de verhalen dat dat ding wel een gebroken rug heeft voorkomen.. dan maar iets minder comfort en veel meer veiligheid!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:24

Ik wil toch zeker fatsoenlijk kunnen bewegen Nagelbijten / Gniffelen dat kan ik dus gewoon niet met bp aan en op manege hier begin dit jaar is meisje van pony afgevallen en had een bp aan en door dat ding kon ze niet doorrollen en heeft haar arm been en heup gebroken...

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:27

ik kan prima bewegen in mijn BP hoor!! ben zelf aardig van een jongepony afgeklapt pal op mijn rug.. als ik m niet aan had was ik niet blij...

tuurlijk kun je met BP ook wat breken het ligt er maar net aan hoe je valt en als jij pal op je heup valt tja.. daar zit je BP niet he Knipoog

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:28

Afbeelding
op deze foto kun je goed zien hoe mijn BP zit.. deze is dus helemaal aangemeten

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:33

Mijn achterneefje is overleden aan een gescheurde aorta nadat zijn pony op hem viel tijdens een cross. Die had liever een gebroken arm, been, heup gehad. Bodyprotectors bestonden toen nog niet denk ik. Hij was niet onervaren: hij had Nl al diverse malen vertegenwoordigd in het sgw team.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:09

Tijdens cross vind ik ook ander wat Knipoog maar als ik gewoon dressuur trek ik echt geen bp aan en springen doe ik niet veel Knipoog

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:13

ach ieder zijn ding... ik denk dat het ook heel erg aan je paard lig en je eigen ervaring en leeftijd...
ik rij een mega makkelijke pony af en toe in het bos dan heb ik ook mijn bp aan.. liever dat dan me rug breken op een boom

Piacente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:22

Een bodyprotector zou mij nu minder bewegingsvrijheid geven. Toch vind ik het geen gek idee, beter teveel veiligheid dan te weinig (mijn cap gaat boven alles!). Op de springstal in Italië waar ik het afgelopen half jaar heb gewerkt droeg iedereen een bdoyprotector, net als in Schotland waar we vroeger hebben gewoond. Daar is het dus heel normaal, maar net wat je gewend bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:24

Martine_m schreef:
ach ieder zijn ding... ik denk dat het ook heel erg aan je paard lig en je eigen ervaring en leeftijd...
ik rij een mega makkelijke pony af en toe in het bos dan heb ik ook mijn bp aan.. liever dat dan me rug breken op een boom

ja idd.. ik rijd vanalles heb een 15 jarige haflinger rij een 4 jarige haf en 7 jarige haf en een 7 jarige kwpn.
Maar mij lijkt dat een slecht passende bp meer kwaad dan goed doet Knipoog (pas er gewoon geen een Nagelbijten / Gniffelen )

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:26

idd yvank dat ben ik met je eens.. die van is ook aangemeten... dat zou dan een uitkomst bieden voor mensen die niets kunnen vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:26

Waar kan dat dan ? want hier in de ruiterzaken hadden ze er nog nooit van gehoord een bp op maat Nagelbijten / Gniffelen

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:31

echt niet?
wat stom.. na ja ik zei al ik heb mijn bp gekocht in de tijd dat ze nog niet echt "in" waren.. toen kon je ze alleen maar op maat krijgen

ik heb een rodney powel (of hoe je het schrijft Tong uitsteken ) misschien kun je het eens na vragen...
ik heb het in bennekom laten doen bij drop en draf.. (toen nog sanders ruitersport)

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:34

Ik ben een echte dressuuramazone en rijd altijd met BP. Ik heb een aantal jaar jonge paarden bij een hobby-fokker gereden en ik vond het zeker de moeite waard om eens te bekijken hoe ik het voor mezelf wat veiliger kon maken.

Nu rijd ik er altijd mee, maar ik denk dat je inderdaad een ontzettend goed passende moet hebben. Ik heb er een die echt nooit in de weg zit en ook bij zomerse temperaturen prima te hebben is! In mijn profiel staan foto's van mij, te paard, mét BP. Lelijk vind ik 'm ook niet echt, gewoon zwart met een wit reflecterend streepje. Niet opzichtig dus.. ik ben er super tevreden mee! Haha!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:35

verplichting tijdens Cross vind ik niet erg.
maar voor dressuur of springen? nee
ik heb zo'n ding 1x aangehad en het zat langs geen kanten!
overigens ga j er ook niet (altijd) dood van, door eens te vallen.
Je tok kan al veel bescherming bieden Knipoog

tjabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:49

Door die hit-air airbag vesten heb je juist alle beweeg vrijheid het is net een bodywarmer.
En als je val val je toch heel zacht Tong uitsteken
Op www.staldebelofte.nl kan je meer info derover vinden.
Ze kosten 350 euro dacht wel erg veel maar wel een uitkomst.