paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Re: paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:19

Ik stap min. 20 minuten in.
De eerste paar rondjes losse teugel daarna achterhand onder de massa drijven scherp maken en lang/laag en rond instellen.
Het is bewezen dat als je min. 20 minuten instapt en uitstapt je de levensduur van de pezen van je paard verlengt en de kans op blessures ontzettend verminderd. Daarom doe ik dit en ja je kan heel veel doen in die 10 min. stap hoor!! Haha!

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:20

asjemenou schreef:
KiWiKo schreef:
ik gooi even een knuppel in het hoenderhok........... ik galoppeer wel eens warm en inderdaad graag laag over de rug Lachen

Alleen maar beter!
Heb zelfs een keer van de DA het advies gekregen om meteen aan te galoperen als dat ging (was een net zadelmakke) omdat dat de makkelijkste gang voor ze schijnt te zijn en ze er het eerst vlugst los van worden.
Vond het zelf altijd fijn om dan lekker in verlichte zit wat rond te galoperen.

Dat wist ik niet, dat ze van de galop het eerst los zijn. Weer wat geleerd Vork
Ik stap altijd wel met een lange teugel een aantal rondjes, eerst in het eigen tempo van het paard, en daarna een beetje vlotter. Ik ben een langzame starter Haha!

Sunny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:25

Als je je paard ontspannen wilt laten lopen zou je dr eerst met lange teugel los moeten gaan stappen en hierna rustig oprichten. Om je paard gelijk in de krul te trekken krijg je alleen maar weerstand en dat lijkt me niet de intensie van het door de hals rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:20

in de krul trekken doe je zowieso nooit als het goed is,dus die vlieger gaat niet op.
als je een paard ontspannen rijdt en goed over de rug dan is het toch geen probleem dat ze daarbij nageeflijk lopen?

natasjaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:28

zelf stap ik bij de kanten 1 rondje helemaal lang(geen contact). daarna pak ik ze wat op. en geef lichte druk, zie dan vanzelf wat ze gaat doen.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:02

Sunny22 schreef:
Als je je paard ontspannen wilt laten lopen zou je dr eerst met lange teugel los moeten gaan stappen en hierna rustig oprichten. Om je paard gelijk in de krul te trekken krijg je alleen maar weerstand en dat lijkt me niet de intensie van het door de hals rijden.

In de krul trekken is volgens mij niet aan de orde

Er zit trouwens wel verschil tussen 'aan de teugel' en 'aan de teugel'. Je kunt ook je paard voorwaarts neerwaarts laten lopen. Hierbij loopt het paard in principe ook aan de teugel, hij volgt immers je hand en je hebt een constante lichte verbinding met de mond van het paard. Oprichting is ook aan de teugel, maar dat moet inderdaad pas later gevraagd worden. Maar je moet dus wel het verschil zien tussen oprichting en nageeflijkheid Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:07

nagevelijk rijden is inderdaad heel wat anders dan meteen in de oprichting zetten. wel moeten ze in de oprichting ook nagevelijk zijn Knipoog

Urissa rij ik altijd lang en laag rond, eerst beide handen in stap, dan draaf ik aan. daar wordt ze veel fijner los van. meestal pak ik dan ook nog redelijk snel de galop erbij en dan gaan we pas echt aan het werk

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:15

@ LiSSy: Bedankt voor de aanvulling Ja Was inderdaad in mijn stukje niet echt duidelijk zie ik.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:58

Mijn paard laat ik met instappen lang en laag stappen... op los contact met het neusje omlaag de hand laten volgen en lekker over de rug...

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:13

ik stap in met lange teugel, enkele rondjes op beide handen, niets vragen.
Zodra ik mijn teugels op maat neem, moet hij wel naar beneden -> laag en rond is ok (voorwaarts neerwaarts (dus niet echt "rond" rond), maar ik bedoel gewoon dat ik van in het begin vraag om mijn hand te zoeken, met de neus in de lucht rondlopen is geen optie...

uitstappen doe ik naast mijn paard, ik laat hem halthouden terwijl hij rond en nageefelijk is, stap af terwijl hij rond en nageefelijk moet blijven en stap hem dan ad hand uit.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:02

Ik stap mijn paard vrij snel in omdat ik haar goed bezig moet blijven houden.
Ik pak meteen mijn teugels op en laat haar met een wat langer teugeltje naar beneden lopen. (Wel neusje naar binnen).
Daarna pak ik haar echt op aan de teugel.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:03

Spaqunel schreef:
ik stap in met lange teugel, enkele rondjes op beide handen, niets vragen.
Zodra ik mijn teugels op maat neem, moet hij wel naar beneden -> laag en rond is ok (voorwaarts neerwaarts (dus niet echt "rond" rond), maar ik bedoel gewoon dat ik van in het begin vraag om mijn hand te zoeken, met de neus in de lucht rondlopen is geen optie...

uitstappen doe ik naast mijn paard, ik laat hem halthouden terwijl hij rond en nageefelijk is, stap af terwijl hij rond en nageefelijk moet blijven en stap hem dan ad hand uit.

Mag ik vragen waarom jij jou paard aan de hand uitstapt en niet er op? Haha!

Bianca_palo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:24

ik rij wel aan de teugel bij het instappen, maar heel laag en diep (mijn paard heeft een lange nek dus dat doet ie graag Clown)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 06:45

mijn pony's staan niet op stal dus dat scheelt allicht. Het is net wat ze aanbieden daar speel ik op in. aan de teugel moet niet maar als ze het zelf al aanbieden probeer ik de lang en laag te rijden.

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:49

ik ga ook eerst altijd aan de lange teugel stappen.
Dan pak ik ze iets op, maar nog niet echt druk.
Dan pak ik ze iets verder op en vraag een beetje.
Dan probeer ik lekker diep eerst te rijden zowel in stap, draf, galop.
Dan pak ik ze pas echt op.
Dit om natuurlijk eerst lekker los te rijden

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:53

Ik laat mijn pony altijd eerst 5 minuten ofzo met lange teugel lopen..
daarna ga ik haar oppakken en gaat het gewoon vanzelf Lachen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:24

Meestal 2 tot 4 rondjes aan de losse teugel, dan wil ik graag een contactverbinding, maar ze loopt nog wel met haar neus op ong. kniehoogte.. Na 5 minuten pak ik haar echt op en gaan we aan het werk =) Nog wel in stap overigens, na 10min draaf ik meestal aan..

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:39

Mijn instructrice zegt er nooit iets over, maar als zij rijdt, rijdt ze hem gelijk aan de teugel, ik zelf ga altijd ruim 5 minuten instappen en daarna contact met de mond maken en eventueel een beetje nageeflijk vragen dan ga ik wat oefeningen doen en overgangen rijden, daarna ga ik pas echt aan het werk dus aan de teugel, nageeflijk, van voor na achter rijden enzovoort..

Maar goed, iedereen heeft zijn eigen smaak en manier van doen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:55

Ik heb altijd geleerd dat nageeflijkheid iets is wat het paard aanbiedt en wat een gevolg is van ontspanning. Het schiet zijn doel voorbij dit te gaan "vragen" voordat het paard ontspannen is.
Het ene paard biedt het sneller aan dat het ander. Verschilt dus per paard of je daarvoor eerst 5 minuten of een half uur moet rijden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:43

KiWiKo schreef:
ik gooi even een knuppel in het hoenderhok........... ik galoppeer wel eens warm en inderdaad graag laag over de rug Lachen

vind ik niet verstandig, vooral niet met koud weer. Je moet eerst de spieren wel enigszins opwarmen voor je gaat galopperen. Vergeet niet dat het een paard behoorlijk wat inspanning kost met een mens op zijn rug.
Met koude spieren te snel wegrijden verhoogt de kans op maandagziekte aanzienlijk, vooral in het koude seizoen.

ik heb net weer eens Ruiters en Rechters gelezen, dat boek pleit voor 10 hele minuten losstappen met lange teugel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:48

beantsje schreef:
KiWiKo schreef:

vind ik niet verstandig, vooral niet met koud weer. Je moet eerst de spieren wel enigszins opwarmen voor je gaat galopperen. Vergeet niet dat het een paard behoorlijk wat inspanning kost met een mens op zijn rug.
Met koude spieren te snel wegrijden verhoogt de kans op maandagziekte aanzienlijk, vooral in het koude seizoen.

ik heb net weer eens Ruiters en Rechters gelezen, dat boek pleit voor 10 hele minuten losstappen met lange teugel.

moet je ook echt willen met een 3 jarige die fris is in een buitenbaan met temperaturen rond de 10 graden....... klein windje erbij............ gaat echt heel grappig worden Lachen Lachen

nee hoor, dan galopeer ik gelijk aan bij de eerste tekenen van onrust en dan galoppeer ik lekker met een lichte aanleuning, in iets verlichte zit lekker de baan in de rondte........ helemaal top Lachen

Galop is trouwens de meest makkelijke gang voor een paard, het minst inspannend maar het meest bewegelijk....... dus pak je gelijk alle spieren mee Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:50

ik blijf het een risico vinden; in jouw geval, met een jong en enthousiast fris paard zou ik ervoor kiezen om hem los te longeren, dan zijn zijn spieren tenminste warm. Als je daarna opstijgt en meteen galoppeert, kan het geen kwaad meer. maandagziekte komt immers altijd in de eerste 10 minuten.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:52

ehm wat meen je wat een paard aan de longe gaat doen?
zeker niet rustig stappen,
en op een volte, longeervolte is meestal vrij klein, belast die z'n spieren meer dan lekker laag diep en rond in galop door de baan te gaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:56

Ik heb er zelf (en mijn paard trouwens ook) een hekel aan om meteen met strakke teugels te rijden. Ik laat hem eerst een paar rondjes met helemaal losse teugels lopen, dan mag ie het van mij helemaal zelf uitzoeken met z'n hoofd. Daarna pak ik ze steeds ruim 10 cm korter waarbij hij uit zichzelf al mijn hand volgt. Hij wordt er heel los van om met wat langere teugels veel figuren met overdreven stelling te stappen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:57

beantsje schreef:
ik blijf het een risico vinden; in jouw geval, met een jong en enthousiast fris paard zou ik ervoor kiezen om hem los te longeren, dan zijn zijn spieren tenminste warm. Als je daarna opstijgt en meteen galoppeert, kan het geen kwaad meer. maandagziekte komt immers altijd in de eerste 10 minuten.

longeren is veel belastender op die volte...... daarnaast doen ze aan de lijn dan helemaal gekke dingen, onder het zadel kan je de bewegingen nog iets reguleren Lachen OF je moet denken dat bokken en rennen een goede manier is om los te komen Lachen