Wat wist jij vroeger zeker, waar nu niks van klopt(paardensp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Re: Wat wist jij vroeger zeker, waar nu niks van klopt(paardensp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:51

Amable schreef:
Ik dacht vroeger altijd dat ze met "tenen naar binnen" bedoelde dat ik m'n tenen moest opkrullen. Ik snapte echt niet hoe ze zagen dat ik ze niet opgekruld hield, maar iedere keer als ze het riepen krulde ik ze braaf op. Achteraf beweegt je voet bij het opkrullen idd een beetje naar binnen, dus was er verschil te zien. Maar het is vast niet vreemd dat ik het niet voor elkaar kreeg om mijn tenen de hele les opgekruld te houden Clown *LOL*

Auw! Dat jij geen kramp kreeg toen!

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:59

Ik dacht zoveel :p,
bijvoorbeeld dat nageeflijkheid gewoon het hoofd naar beneden was en dat je dat voor elkaar kreeg door gewoon maar steeds kneepjes te geven (toen zat ik al even op paardrijden)

En dat iedereen die het hoofd van zijn paard naar beneden had super kon rijden. Dat pony's buiten in de regen zielig waren...(wie niet).

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:13

Mijn moeder dacht altijd dat je vlak voor de hindernis "spring" ofzo moest zeggen dat ze anders niet omhoog gaan....

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:14

Nanna schreef:
en na rengalop had je ook nog treingalop vraag me niet hoe ik er bij kom Clown

Haha, dat staat ook in de penny of in zo'n ander soort boekje, dat heb ik namelijk ook eens gelezen Vork Clown

Ciska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:19

dingetje schreef:
Ik wist dus vroeger niet wat hoefijzers waren..
Dus ik zei altijd: Dat paard krijgt nieuwe hoeven, en dat klonk dan zo mooi op de straat en dan waren het "mooie" hoeven... hahahaha

Ik dacht juist dat alle paarden hoefijzers hadden. Tong uitsteken
(kwas een jaar of 6)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:05

- Hoefijzers:
Pony's kregen geen ijzers, dit was enkel weggelegd voor paarden en in exclusieve gevallen voor manege pony's

- Hengsten:
Het was heel gewoon een hengst te hebben. Wist niet eens wat een ruin was.

- Rijtechnisch:
Als er niet gereageerd werd op hulpen = schoppen en met trekken aan de teugel verander je van richting.
En ik was natuurlijk supergoed in het temmen van paarden Clown

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:07

ik dacht vroeger altijd dat ik en mijn paard supergoed waren, ik heel goed kon rijden en dat iedereen die ons zag zou zien dat wij een supergoed team waren. Koe (Ik had net gehoort dat je een team moest vormen met je paard) In de praktijk had ik een hele korte dikke en brede kwpn vosruin van toen 14 jaar die in de 3 jaar dat ik erop mocht hobbelen nog nooit het zand heeft bekeken maar alleen de sterren en ook echt niet voorwaarts was ofzo Clown

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:15

Na les 3 op de manege (8 jaar) was ik zooooo trots!!!

ik had namelijk geleerd de beugelriemen te verstellen, haha dat vond ik zo gaaf..
gelukkig heb ik daarna ook nog wel wat dingetjes geleerd Lachen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:12

paarden horen achter elkaar te lopen in de les, en als je in de kont van je voorganger liep te drammen kon je niet rijden
En een paard was braaf als hij traag liep, als hij snel begon te lopen was het stout/niet betrouwbaar

nu ben ik gelukkig heel wat wijzer: treintje spelen tijdens de les en pony die je in slaap wiegt is dus NIET wat je wil

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:28

Als klein kind was ik helemaaaaal gek van Arabieren (jong geleerd is oud gedaan hé). Ik was er dan ook heilig van overtuigd dat alle goede ruiters op de manège met een Arabier reden omdat die zo hevig waren en mooi met hun staart zwiepten... Haha!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:53

Ik dacht vroeger altijd dat ieder paard op ijzers moest. Groot was mijn verbazing ook toen ik ontdekte dat de paarden van een vriendin van mijn moeder niet op ijzers stonden. Ook was voor mij toen meteen de lol van 'over de stenen lopen' met de paarden eraf, want je hoorde onbeslagen hoeven toch minder goed dan beslagen hoeven en ik wilde per se dat geluidje horen. (Gelukkig wel overheen gegroeid inmiddels)

Verder hebben we mijn zusje het één en ander wijs gemaakt.

Bij een paard dat op rust stond zeiden we dat ze erachter moest gaan staan, waarop zij uiteraard dacht dat hij ging trappen en durfde niet. Toen ik er uiteindelijk achter ging staan schoot ze helemaal in de stress. En een paar jaar geleden liepen we door de wei en m'n zusje wilde de paarden nog even aaien, dus wij zeiden: ,,Ga eens rennen, dat is grappig.'' Zij had toen nog het idee dat paarden het eng vinden als je rent en dat er dus niets zou gebeuren. Jammer genoeg voor haar kwamen ze allemaal keihard achter haar aangerend.

Mooie tijd was dat. Bloos

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:00

dat alle goede paarden hengsten waren. de rest waren merrie's of oude paarden.
hoe ik daarbijkwam? ehh naar zorro gekeken en die had een zwarte hengst en die was goed! (hij kon namelijk luisteren en steigeren!)

Devato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:23

Dat het een goed idee is om de wei in te gaan bij een kleine eigenwijze Shetlander en dan te gaan rennen Huilen van het lachen
En wanneer hij achter je aan begon te rennen, steeds harder gaan rennen Huilen van het lachen
Aaahhh... Mooie tijden.
Dat alles wat iedereen die M of hoger reed uitvoerde perfect was en dat iedereen die Z of hoger reed een soort paardrij-God was.
En héél vroeger, voordat ik vaker in aanraking kwam met depony van mijn zus, dat alle paarden altijd in alle gevallen schoppen als je erachter gaat staan.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:37

Dat ruinen/hengsten moeten plassen als je dat gonzende geluid hoort. Maar het blijkt dus, dat er dan lucht in de koker zit. Haha!

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:52

Recept voor het beste dressuur paard: een fries x Lookie (het veulen van de buren toen der tijd, dat is intussen een welsh a pony) x tuiger. Want dan krijg je lange zwarte manen, maar hij is wel slank (de welsh A) en een tuiger want die loopt zoals de paarden van Anky Haha!.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:53

Dat je een wit paard met een zwart paard kruist en er altijd een bont veulen komt.
Eigenlijk weet ik heel veel dingen niet zeker, ik zeg nooit snel iets met zekerheid Lachen

Maar door aan de teugels te trekken klopt toch Clown ,ik bedoel niet heel hard aan de teugels trekken, maar langzaam aan.
Ik heb geleerd door (licht) aan de teugels te trekken en ho te zeggen dat een pony dan stopt.
Anders zouden die pony's allemaal doorlopen.

Feiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:05

ik snapte in het begin het woord drijven niet echt Clown

toen ik het voor het eerst hoorde, ging het heel verontwaardigt,
Halloo, ik zit op een Paahaahaard, en niet op zwémles,
je kan toch niet blijven drijven als er geen water is? Clown

dan dat van een wit paard X zwart paard = bont paard,
heb ik ook heel lang gedacht.. :p

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:08

arankapony schreef:
Dat je een wit paard met een zwart paard kruist en er altijd een bont veulen komt.
Eigenlijk weet ik heel veel dingen niet zeker, ik zeg nooit snel iets met zekerheid Lachen

Maar door aan de teugels te trekken klopt toch Clown ,ik bedoel niet heel hard aan de teugels trekken, maar langzaam aan.
Ik heb geleerd door (licht) aan de teugels te trekken en ho te zeggen dat een pony dan stopt.

Nee hoor, diep gaan zitten en ho is voldoende.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:20

Ik was er vroeger van overtuigt, dat ik een Halflinger zag!
Gelukkig wilde ik ze nooit, want er was iets niet goed, ze waren immers toch 'half' Haha!.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:28

Charaz schreef:
arankapony schreef:

Nee hoor, diep gaan zitten en ho is voldoende.

Oh, en hoeveel ruiters/paarden kunnen dit/reageren hier op haha.
Bij de meeste word het toch wel ligtjes 'trekken'.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:05

-Dat een pony met een mooie krul in het hoofd kon lopen en dat je dat kon bereiken door links en rechts met je teugels te trekken. Schandalig hoe lang het heeft geduurd voordat iemand me erop wees dat dit nièt de manier is, de meesten zagen me doen en vertelde zelfs als het 'lukte' Verdrietig .

-Ik had in een boekje met enkele paardenrassen een foto van een arabier zien staan. Dat was een witte arabier. Vanaf toen waren alle grote pony's/kleine paarden die wit waren en slank arabieren Huilen van het lachen . Toevallig gingen we toen naar iemand die paarden had en die had een witte arabier, dus ik zie een wit paardje en roep heel stoer "kijk papa, een arabier!". En de vrouw gaf me gelijk, dus nu wist ik wel zeker dat het zo was.

-Ik had in een boekje iets gelezen over stuntpaarden. Daarin stond dat ze stuntpaarden hadden leren knielen door te kietelen met een zweepje aan de knieën. Dat zou het paard irriteren en dan zal hij knielen.
Toen mijn pony na 10 minuten intensief knietje kietelen met zweepje nog altijd niet door haar knieën ging was ze er gewoon te dom voor Huilen van het lachen .

-Mijn pony had appelvlekken op haar flanken. Daaruit leidde ik af dat de vader een schimmel geweest moest zijn, want die hadden ook van die ronde vlekjes.

-Ik wist ook zeker dat ik goed zou scoren op wedstrijd met mijn favoriete manegepony want die galopeerde zo prachtig (lees: hoofd als kandelaar de lucht in, staart omhoog-dat leek op een arabier want die hielden hun staart ook altijd omhoog, dus mijn lievelingspony was minstens 3/4 arabier Cool - en ongecontroleerd door de bocht vliegen.

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:33

geweldig topic Haha!
bijna al het voorgaande heb ik ook gedacht *LOL*
De penny moet verboden worden, want daar haalde ik al mijn kennis uit *LOL*

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:31

het enige verschil tss wijken en appuyeren is de stelling

degene die vanvoor in de les mocht rijden, was de meest vervorderde.....

shetlanders zijn altijd oud, minstens 15 jaar
wat die pony de 14 jaar daarvoor was, weet ik niet, ik denk gewoon "klein"

piaffe is eigenlijk heel simpel, heel hard aan je teugels trekken zodat die niet voorruit kan en dan maar benen geven, kan niet mislukken

Als je paard bokt, moet je die tegenhouden (dat ik er niet vaker naast lag????)

en nog zoveel meer maar daar kan ik echt niet opkomen

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:11

Ik zei altijd tegen iedereen als Anky bijvoorbeeld op tv was en ze reed een uitgestrekte draf zei ik dat ze de spaanse pas reed.
Heb ik trouwens ook op mijn spreekbeurt gezegd Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:27

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt