Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:26

miekeJo schreef:
FahyaFemke schreef:

mede door deze discussie, vraag ik me af wat er met mijn pony is.
ik rijd haar bitloos, maar sinds korte tijd steigert ze wel. we reden al een jaar buiten bitloos, en zijn nu in de bak gestart. Ik probeer de achterhand te stimuleren, maar daarbij komt er toch ook druk op de neus want ik moet haar toch tegen houden? Maar onze dame steigert wel ineens! Ik doe haar misschien wel pijn??
maar ik rijd toch bitloos????????

waarschijnlijk begrijpt je paard je nog niet helemaal, neem er wat meer tijd voor en rijdt haar eerst achter actief, maak er dan geen punt van dat ze harder gaat... en als ze dat goed doet ga je haar pas van voor verzamelen, waarschijnlijk snapt je paard je dan wel en is het steigeren ook afgelopen dus eerst voorwaarts en actief dan verzamelen..

Ze zal het inderdaad nog niet snappen, we doen het nog maar net. Vanmiddag ging trouwens stukken beter. Heb zo min mogelijk teugels er bij gepakt. Toen ik ze wel weer meer aan nam ging ze weer in protest.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:53

Als normaal gebruik van een bit zo schadelijk is, dan verwacht ik dat er minstens tientallen wetenschappelijke onderbouwde onderzoeken zijn, die dat bevestigen. In de praktijk blijkt er maar één wetenschapper te zijn, die dit beweert en toevallig is hij een producent van bitloze optomingen. Op dat moment maak je je in mijn ogen niet geloofwaardig als je zegt dat het wetenschappelijk bewezen is dat rijden met bit slecht is.

Het is jammer dat de paardenwereld vergeven is van de dogmatici (en dan bedoel ik zeker niet alleen de bitloospropagandisten of de naturals, je komt ze overal tegen) Als mensen nou eens wat meer naar hun individuele paard gingen kijken en uitzochten wat voor hun paard het beste was in plaats van hun dogma's op de paarden los te laten, dan zouden de paarden heel wat gelukkiger worden dan door ze allemaal bitloos te gaan rijden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 21:02

Karl66 schreef:
Als normaal gebruik van een bit zo schadelijk is, dan verwacht ik dat er minstens tientallen wetenschappelijke onderbouwde onderzoeken zijn, die dat bevestigen. In de praktijk blijkt er maar één wetenschapper te zijn, die dit beweert en toevallig is hij een producent van bitloze optomingen. Op dat moment maak je je in mijn ogen niet geloofwaardig als je zegt dat het wetenschappelijk bewezen is dat rijden met bit slecht is.

Voordat hij een bitloze optoming ontworpen heeft, heeft hij dat onderzoek gedaan en gepubliceerd.

Daarnaast, ik trek dmv een bit mijn paad niet de kin op de borst (om het even cru te zeggen) Wat we tegenwoordig verwachten is een laag, rond paard, ik rijd mijn paard hoog en nagefelijk, zoals het hoorde, maar dan zonder bit. (lees onder hoog \ en niet | )

Je kan het trouwens ook met deze stelling eens zijn als je een fervent bit ruiter bent.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 14-06-08 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:04

@Sanne, ook aan de zijkanten van het hoofd loopt een zenuw, het is de zenuw die ervoor zorgt dat men bij een op de grond liggend paard, het hoofd op iets zachts legt omdat men schade aan deze zenuw wil voorkomen ivm aangezichtsverlamming. En of je nu met touwtjes of met leer werkt, volgens een deskundige (sjips, naam kwijt, sorry was een fysioloog) die eens kwam kijken naar een bitloos hoofdstel voor een test(waar ie op zich erg enthousiast over was ivm de onverwacht grote mate van controle) ontleende het voor het belangrijkste deel zijn werking door druk op die zenuw. Dus je blijft blijkbaar met of zonder bit, een paard op de zenuwen werken. Haha!

Maar nu naar het topic, als je overtuigt bent van de juiste werking van bitloos, en je start toch met bit, omdat de eisen van de wedstrijdcommissie nu eenmaal zo zijn, dan zou je egoïstisch zijn?

Mijn antwoord is: ligt ten eerste aan de persoon, bovendien denk ik, als je al aan bitloos rijden denkt, dan ben je waarschijnlijk (hoop ik) al zó bewust bezig met hoe je omgaat met je paard, dat je met bit waarschijnlijk ook niet als een flossende houthakker tekeer gaat met de teugels, en dus moeilijk een egoïst genoemd kan worden.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:05

Hoezo zoals het hoorde? het is beter om een paard over de rug te krijgen door laag en 'rond' los te rijden en dan niet rond in de zin 'kin op de borst'

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:07

Heiditjj, hij heeft paardenschedels uit een museum onderzocht. Grote kans dat die paarden door een stang met scharen van 30cm afgeremd werden, waarbij het gaspedaal sporen van 10cm waren.

Als je uitspraken over de huidige paarden en het huidige harnachement wilt doen, dan moet je geen schedels uit een museum halen.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:07

Ik heb net al die lectuur zitten doorlezen die Arabesk gisteren gaf en ik ben het helemaal met je eens Karl66! Het belangrijkste is volgens mij dat je goed luistert en kijkt naar je eigen paard. Als we dat allemaal doen zijn onze paarden volgens mij gelukkiger dan wanneer we allemaal het bit in de hoek gooien...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:10

Dat denk ik dus ook Skaatje.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:13

Al betekent dat natuurlijk ook dat je soms beter wel het bit in de hoek kan gooien, omdat het beter bij jouw paard past. Het wordt pas een probleem als je bitloos als de universele waarheid gaat zien.

En dat geldt net zo goed voor al die andere tientallen natural en normal waarheden die als de enige juiste en ware oplossing verkondigt worden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 21:14

Maureenn schreef:
Hoezo zoals het hoorde? het is beter om een paard over de rug te krijgen door laag en 'rond' los te rijden en dan niet rond in de zin 'kin op de borst'

Dit:

Afbeelding

en dit

Afbeelding

Maar dan bitloos

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:17

Dat betekend inderdaad soms ook dat bitloos wel fijner is voor je paard. Daarom rij ik zelf buiten ook bitloos, maar wedstrijden en dressuurtraining met bit. Ik merk dat Hugo het buiten heerlijk vind zonder bit, maar dat dat bij dressuur absoluut niet zo is...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:19

Als ik even binnen mag vallen, ik heb niet heel het toppic door gelezen Bloos

Ten eerste ben ik het voor een deel eens met de stelling. Ik denk dat als jij er van overtuigd bent dat bitloos zielig is dan is het egoistisch om voor wedstrijden niet bitloos te gaan rijden.
Ik ben daar niet van overtuigd.

@ Arabesk, Op de eerste pagina schrijf je deze zin over bitloos rijden :
Het is veiliger, betrouwbaarder en het paard gaat ruimer lopen en meer ontspannen.

Heb je hier toevallig een plaatje van, en dan vooral van de laatste 2 onderdelen van de opsomming? Als ik zo namelijk om me heen kijk zie ik dit totaal niet. Ik zal het nog grover stellen ik zie paarden met weggedrukte ruggen die op hun voorhand lopen.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:31

heiditjj schreef:
KiWiKo: daar heeft mijn arabier ook last van en die rijd ik dressuurmatig op een halsring of een touwhalster, ik doe de Z proefjes met hem uit "het boekje", als ik weer eens zin heb om uit te proberen.

Mag ik daar dan even een filmpje van zien?!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 21:33

Zodra mijn vader de liefde voor zijn camera verloren heeft, prima Lachen ik heb trouwens al gezegd dat zodra het kon ik dat zou doen dus even meelezen aub.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:34

*LOL* als ik dat te zien krijg ben ik ook tevreden Ja
Oke maar dat is dus meestal als er om gevraagd word geen zin geen tijd papa kan niet filmen ben bang dat er weer niks terecht van gaat komen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 21:38

Tsjah, ik heb alle tijd van de wereld daarvoor.

En trouwens, waarom willen mensen zo graag wedstrijden rijden? No offence ofzo, maar dat vraag ik me gewoon af...

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:42

Ik rij wedstrijden om dat ik het leuk vind. M'n paard vind het trouwens ook leuk (al zal dat wel weer niet kunnen).
Het is een beetje dezelfde vraag als waarom rij jij bitloze buitenritten?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:44

Omdat sommige mensen een klein beetje competitie drang in zich hebben Tong uitsteken
Kijken of ze op de goede weg zijn, kijken hoe goed ze zijn tegenover mensen van het zelfde niveau en ook kijken hoe iemand anders er tegen aan kijkt en wat die er van denk en wat hij/zij vind dat er beter kan.

En misschien wel het aller belangrijkste de gezelligheid Vork

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:46

Ik geniet ervan om een doel te hebben om naartoe te werken. En natuurlijk kan dat thuis ook, maar het stukje competitie is ook leuk.
Vooral als iedereen daarnaast respectvol en gezellig met elkaar omgaat. En het leukste vind ik dat mijn verzorgpaard er ook echt van geniet.
Op een wedstrijd doet hij altijd net wat meer zijn best als thuis en is hij helemaal in zijn hum.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 22:02

Mijn ijslander vindt het (heb ik het idee) ook wel leuk, maar buitenritjes vindt hij nog VEEL leuker Tong uitsteken en bitloze buitenritten doe ik omdat ik mijn paard geen pijn wil doen MET een bit.

Ik moet de mensen die op een filmpje hopen trouwens teleur stellen, mijn ouders vinden het niet goed dat ik het doe, ze zijn van mening dat ik me niet hoef te verantwoorden tegenover mensen die ik niet ken. Ben ik het ook wel mee eens. Dus helaas...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:08

heiditjj schreef:
Mijn ijslander vindt het (heb ik het idee) ook wel leuk, maar buitenritjes vindt hij nog VEEL leuker Tong uitsteken en bitloze buitenritten doe ik omdat ik mijn paard geen pijn wil doen MET een bit.

Ik moet de mensen die op een filmpje hopen trouwens teleur stellen, mijn ouders vinden het niet goed dat ik het doe, ze zijn van mening dat ik me niet hoef te verantwoorden tegenover mensen die ik niet ken. Ben ik het ook wel mee eens. Dus helaas...

je hoeft je niet te verantwoorden,maar ik geloof er niets van
Z oefeningen zonder optoming Nors opkijken

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 22:09

ja inderdaad Lachen alles wat je met bit kan, kan je ook zonder bit, als je een beetje kan rijden.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:10

Ik keek even in je profiel naar de foto's van het bitloos rijden die je daar hebt staan (erg mooie foto's overigens) en daar zag ik dat je bij ponyparkcity werkt.
Ik vroeg me af hoe dit bij je visie over bitloos rijden past, omdat de pony's daar ook een bit in hebben (en in mijn ogen de kinderen niet allemaal ervaren
genoeg zijn om te weten hoe ze hier goed mee om moeten gaan)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:12

Sorry Heiditjj: ik had dit verwacht.
En ik geloof je gewoon niet meer.
Er zijn maar héél weinig mensen die kunnen wat jij beweert (en nee ik bedoel niet bitloos een wisseltje springen, maar een echte keurige z2 proef rijden). En jij zou een behoorlijk supertalent zijn omdat op je 17e te kunnen op een fjord/ijslander of arabier.

Waarschijnlijk staan daarom in je profiel ook geen foto's van jezelf, maar van één van die weinige ruiters die hun paard wel geheel op zit en been GOED kunnen rijden Knipoog

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:14

Ik had dit ook wel verwacht. En vind het ook wel jammer dat je in je profiel hele goede voorbeelden van bitloos laat zien, maar dan een hele slechte van iemand die met bit rijd. Je haalt het uit zijn verband. Maar goed ik zal je lekker verder laten dromen Slapen