Rechtrichten van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rechtrichten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:36

dat niet trekken heb ik toen echt anders gezien..beetje karakterpaard had er stijl van achterover gestaan Lachen

Maar dat was dus bij adb zelf, dit kan natuurlijk wel anders zijn Lachen

Verder lees ik net in een andere post, je mocht niet de hele tijd drijven.
Maar dat heb ik ook altijd geleerd, tempo moet zonder drijven behouden blijven, pas bij verandering komt hetbeen opnieuw

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:01

Nu wordt het een AdB discussie en geen rechtrichtdiscussie. Knipoog AdB is al honderdduizend keer besproken op bokt, teveel eer lijkt mij.
Rechtrichten kan je namelijk op verschillende manieren doen. Wat telt is het resultaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:33

Ik denk inderdaad zelf ook dat je op meerdere manieren kan rechtrichten. Het helemaal niet aan de teugels mogen komen tot dat het paard het zelf aangeeft, gaat mij te ver.Een lichte aanleuning moet er volgens mij eigenlijk altijd zijn en ook het drijven af en toe moet er gewoon bij blijven. Een paard hoort nu eenmaal te reageren op je kuit. Wat gisteren moest, was met een zweep naar voren tikken ( let wel...niet meppen!) of eventueel zwiepen met de omgekeerde zweep, langs de hals, om ze vlot te houden. Nu was het voor iedereen de 1 ste keer, dus hoe het in het verdere verhaal gaat weet ik natuurlijk niet.
En Betteke...AdB is nu eenmaal zo'n beetje een goeroe w.b.t het rechtrichten. Hoe pak jij het aan dan??

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:48

Niet alleen AdB is goeroe, Marijke de Jong ook, maar dan wat vriendelijker, die pakt het weer anders aan. Ik heb leren rechtrichten volgens AdB, maar ben daar inmiddels op uitgekeken, vooral door het hoge tempo. Het rechtrichten door buigingsarbeid spreekt mij ook enorm aan en mijn paard reageert daar prima op.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:51

Ik moet eerlijk zeggen dat dat mij persoonlijk ook veel meer aantrekt!Heb haar site inmiddels bekeken en vooral de oefeningen aan de hand lijken mij erg fijn voor het paard.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:52

Voor de afwisseling is het ook leuk voor je paard om aan de hand te werken. Ik dacht eerst dat het met name bij warm weer fijn zou zijn. Voor het paard wel, voor mij helaas niet. Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:53

en daar gaat het dus vaak mis. Ik bedoel, veel mensen zijn al bezig met aan de teugel rijden enzo, terwijl hun paard nog niet rechtgericht is! en dat is 1 onderdeel van de basis!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:11

Betteke dat jij de methode van Marijke de Jong vriendelijker vind wil niet zeggen dat dat ook zo daadwerkelijk is.

Zelf ben ik niet onwijs groot fan van Marijke de Jong

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:17

Ik zeg niet dat de methode vriendelijker is, maar de persoon. Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:24

Oeps, euh, zullen we het er op houden dat lezen een vak appart is? Bloos

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:28

Mireille de hoed is anders een erg leuk mens die het ook heel duidelijk kan overbrengen. Maar een minder aardig persoon die mij en mijn paard verder helpen zou ik ook niet zo erg vinden hoor.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:30

Over Mireille heb je mij ook niet gehoord, die geeft fantastisch goed les. Knipoog Als ik een trainer zou hebben die mij persoonlijk niet aanstaat dan is het voor mij snel klaar hoor.
Maar nogmaals het gaat niet over personen, maar over methodes en ik vind persoonlijk de AdB methode niet zaligmakend net zoals andere methodes. Van alles het beste eruit pikken zodat je paard verbeterd lijkt mij het belangrijkste.

ricy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:01

Alabaster schreef:
Ik zal ook maar even reageren. Ten eerste wil ik iedereen melden: Mireille den Hoed Is TOP OK dan! Alles wat ze vertelde en ons liet zien was zo logisch. Het was heel erg moeilijk voor mij om niet elke stap aan te sporen, er moest echt een knop om, door met het boven lichaam mee naar voren te gaan (in een hoek van 90 graden ) en met een minimale beenhulp ging mijn paard zonder continu te hakken vooruit en het werkte echt. Het leuke vindt ik dat iedereen die mee heeft gereden zo enthousiast was en zo'n ander gevoel ervaarde. Het grappige was dat de meeste paarden links gebogen waren. Ze heeft ons allemaal verschillende oefeningen laten doen en het afgestemd op ruiter en paard. Ja ik ben heel blij dat iedereen het zo goed en leuk ervaren heb en ben Mireille dankbaar dat ze op mijn uitnodiging is ingegaan. Binnenkort ga ik kijken hoe het eruit ziet als paard en ruiter al veel verder zijn met deze methode.

Ik heb gister ook mee gedaan en vondt het echt super vooral dat je dit ook kan combineren.
Heb veel tips gehad en een onwijs gaaf compliment.
Ik wil Alabaster onwijs bedanken dat ze dit zo geregeld heeft Haha! OK dan! Knipoog En Mireille Den Hoed gaf onwijs leuk les! OK dan!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:13

Wat ik ook vaak doe is het werk aan de hand voordat ik ga rijden, voor ons beide een lekkere warming up. Het rijden gaat daarna veel soepeler.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:52

Ik heb die site van M de J eens bekeken, maar hoe leer je nu een travers aan aan de hand. Ze staat op de 2e hoefslag op het filmpje en plop het paard doet zijn achterhand naar binnen.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 03:58

Ik gebruik zowel AdB als MdeJ (les van een leerling van haar)
Mijn paard heb ik ingereden volgens het rijsysteem zoals AdB, wat bij mijn paard erg goed werkt.
Nu merk ik dat ik mijn paard rechtuit goed ontspannen kan lopen, alleen zodra ik voltes/ ophoudingen/ en renvers ga rijden heeft hij veel moeite om de lengte buiging aan te nemen en/ of zijn achterhand onder te brengen.
Op dit gebied heb ik op dit moment meer baadt bij werken aan de hand alias MdeJ.

1 rij systeem is niet het beste, maar kijk waar je paard het meeste behoefte aan heeft om zich recht te kunnen maken.
AdB begint eerst met voorwaardts neerwaardtse tendens (eerst rug ontspannen en buikspieren aanspannen) en dan naar de verzameling, en Marijke werkt door het activeren van de achterhand (binnen achterbeen) maar ook zij werkt bij iedere oefening met voldoende lengte in de hals.

Op dit moment volg ik ook de instructie cursus rechtgericht paardrijden bij AdB, maar wil niet zeggen dat er meer wegen naar Rome leiden.

En idd wij drijven dmv van gewichtsverplaatsing en gebruiken onze benen als evenwichtspilaren voor de ruiter (staat ook netter als je benen stil hangen Haha! )

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:11

Nikka schreef:
Ik heb die site van M de J eens bekeken, maar hoe leer je nu een travers aan aan de hand. Ze staat op de 2e hoefslag op het filmpje en plop het paard doet zijn achterhand naar binnen.

Staat op de site beschreven hoe je een paard travers moet laten lopen, de filmpjes laten het ook zien. Een paard heeft n.l. een punt in de hals(noem het de traversknobbel) als je daar op drukt, is het een reflex dat hij travers gaat lopen. Op de site staat beschreven hoe je dat punt het beste kan zoeken. Echt, het werkt!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:59

Almaz schreef:
Nikka schreef:

Staat op de site beschreven hoe je een paard travers moet laten lopen, de filmpjes laten het ook zien. Een paard heeft n.l. een punt in de hals(noem het de traversknobbel) als je daar op drukt, is het een reflex dat hij travers gaat lopen. Op de site staat beschreven hoe je dat punt het beste kan zoeken. Echt, het werkt!

Hahaha kun je mij ook vertellen waar de passage en piaffeknobbel zitten? Afgod Ja

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:06

Ik vind het rechtrichten ook erg moeilijk, bij het laag-lang rijden geeft het geen problemen, maar zodra ik het paard wat oppak en wat tempowisselingen ga rijden, zorgt het wel vaak voor problemen. Vooral in de galop vind ik dit moeilijk, zoals bijvoorbeeld afwenden in de galop en een mooie rechte lijn rijden. De mijn changeert nogal makkelijk, dus wanneer ik iets ga verzitten, verspringt hij. Nu ben ik op een groot stuk weiland aan het oefenen.. Is een stuk van 7 ha, dus heb ik veel ruimte om recht te rijden..

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:13

Het is echt waar pasdedeux! Kan je mijn gezicht voorstellen dat het ook nog echt lukte ook. Linksom doet ze het moeiteloos, rechtsom gaat al een klein beetje, maar ik denk dat het door mijn eigen lichaamshouding komt! Probeer het maar eens, het werkt echt(tenminste, als je het goed doet).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:23

Ik heb gezocht nogmaals maar kan het niet vinden Bloos

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:22

Nikka: Op de site www. paardenbegrijpen.nl Even links PB kennisbank en dan naar travers aan de hand. Staat ook een filmpje bij, kan je helemaal goed zien. En echt hoor, die knop zit er echt op! Hoop dat je het nu wel kan vinden.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:35

En ik dacht dat je een grapje maakte, nou weer wat geleerd. Haha!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:36

labionics schreef:
Op dit moment volg ik ook de instructie cursus rechtgericht paardrijden bij AdB, maar wil niet zeggen dat er meer wegen naar Rome leiden.

Verward Volgens mij leiden er juist een heleboel wegen naar Rome. Tong uitsteken

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:11

Betteke schreef:
labionics schreef:

Verward Volgens mij leiden er juist een heleboel wegen naar Rome. Tong uitsteken

en soms is het lijden ipv leiden Nagelbijten / Gniffelen