[Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Re: [Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:28

Waar zijn jouw punten en hoofdletters gebleven? Dat scheelt weer een paar keer overlezen Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:35

stefluffmel schreef:
ik rijd wel afentoe in de middag met dit weer mijn paard. Heb er helemaal geen problemen mee, of ik nou 's avonds of smiddags rijd, ze is even actief. Tenslotte moet ik op wedstrijden ook soms 's middags rijden en dan zou me paard het dus helemaal niet gewend zijn. Nog even haar best te doen in de warmte en nou is ze er gewoon aan gewend. Oke als het echt heel warm zou zijn, dan zou ik zelf ook geen zin hebben om wat te doen. Dan hoeft mijn paard pas 's avonds, maar hier staat ook nog een beetje een windje. Zo heel warm is het nou ook weer niet. Ik ben zelf ook wel een typje die het niet snel koud of warm heeft

zoo....even voor het duidelijke..heb ook even getemd Clown

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:23

'S ochtends vroeg of 's avonds laat, jij zou het toch ook niet fijn vinden om keihard te sporten in de brandende zon?

Ieder zijn ding, maar ik pas voor rijden in de warmte

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:15

_Susanne_85 schreef:
'S ochtends vroeg of 's avonds laat, jij zou het toch ook niet fijn vinden om keihard te sporten in de brandende zon?

Ieder zijn ding, maar ik pas voor rijden in de warmte

Ja hoor, als ik moet kiezen tussen in de zon sporten of 's avonds lek te worden gestoken door steekvliegjes dan ga ik liever in de zon!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:22

Ik rijd soms ook op het heetst van de dag. Ik heb het idee dat mijn pony beter presteert met warm weer. Hier wordt ze zelf ook heet van, maar zonder al die rare schrikacties van d'r.
Gewoon wat meer stappen tussendoor om even bij te komen. Knipoog

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:56

_Skess_ schreef:
stefluffmel schreef:
ik rijd wel afentoe in de middag met dit weer mijn paard. Heb er helemaal geen problemen mee, of ik nou 's avonds of smiddags rijd, ze is even actief. Tenslotte moet ik op wedstrijden ook soms 's middags rijden en dan zou me paard het dus helemaal niet gewend zijn. Nog even haar best te doen in de warmte en nou is ze er gewoon aan gewend. Oke als het echt heel warm zou zijn, dan zou ik zelf ook geen zin hebben om wat te doen. Dan hoeft mijn paard pas 's avonds, maar hier staat ook nog een beetje een windje. Zo heel warm is het nou ook weer niet. Ik ben zelf ook wel een typje die het niet snel koud of warm heeft

zoo....even voor het duidelijke..heb ook even getemd Clown

bedankt ik ben erg slecht in die punten en comma's enz. die vergete ik altijd Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:02

Praat je ook alsof je nooit adem haalt? Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:24

lees dan eerst even je tekst over als je wilt. Je ziet zelf ook wel dat het niet oke is Knipoog

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:55

Nouks schreef:
Praat je ook alsof je nooit adem haalt? Knipoog
haha nee dat gelukkig niet Clown

CKC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:56

ik rij het liefst sochtens of savonds anders vind ik het te warm om te rijden en heb ik er zelf ook minder zin en het is voor me pony ook geen pretje en als het echt niet anders kan doe ik heel rustig aan en stap tussendoor zodat hij weer beetje op adem kan komen en rij niet te lang

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:59

het ligt er wel heel erg aan hoe je rijdt. Zelf rijd ik meestal 's avonds (ivm school), maar in het weekend rijdik ook weleens in de middag. Maar dan doe ik de meeste oefeningen in stap. ALs je veel draaft en galopeerd vind ik het niet eerlijk tegenover je paard, maar als je het rustig aandoet vind ik het niet zo'n probleem.

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:59

het ligt er wel heel erg aan hoe je rijdt. Zelf rijd ik meestal 's avonds (ivm school), maar in het weekend rijdik ook weleens in de middag. Maar dan doe ik de meeste oefeningen in stap. ALs je veel draaft en galopeerd vind ik het niet eerlijk tegenover je paard, maar als je het rustig aandoet vind ik het niet zo'n probleem.

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:41

stefluffmel schreef:
ik rijd wel afentoe in de middag met dit weer. mijn paard heb er helemaal geen problemen mee, of ik nou savonds of smiddags rijd ze is even actief, en tenslotten moet ik op wedstrijden ook soms smiddags rijden, en dan zou me paard het dus helemaal niet gewend zijn om dat nog even haar best te doen in de warmte. nou is ze er gewoon aan gewend. okeej als het echt heel warm zou zijn dan zou ik zelf ook geen zin hebben om wat te doen, dus dan hoeft me paard pas savond. hier staat ook nog een beetje een windje, dus zo heel warm is het nou ook weer niet. dan ben ik zelf ook wel een typje die het niet snel koud of warm heb
ik hoop dat het zo even beter te lezen is. sorry voor het slechte schrijven.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:57

Ik rijd nu soms in de middag, de voorkeur gaat uit voor de avond of de ochtend, maar zoals van de week hebben we een heerlijk rustig buitenritje gemaakt lekker de koelte van het bos opzoeken, de pony's hebben er totaal geen problemen mee.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:01

ik ga nu rijden;)
als ik het paard te pakken krijg.
op zich het ik er geen problemen mee, met rijden op het heetst van de dag.
Ik pas me wel aan, aan het weer, dus minder doen.

maar stel je hebt afgelopen weekend wedstrijd gehad, maar dan is het ook heet, als je tussen 12 en 3 moet rijden... toch?:O

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:41

Inderdaad. Ik lees veel "ja maar als je op wedstrijd moet kan je er niks aan doen" (jawel, niet gaan!) en "maar ik pas de training aan". Maar wat doe je dan als je om 12.00 moet starten bij 30 graden? Ook maar een beetje stapwerk in de proef?

Ik rij gerust als het knetterwarm is. Dan mogen ze van mij ook best werken, maar je moet gewoon op je paard letten, op tijd op adem stappen en niet helemaal het water eraf laten lopen. Op wedstrijd misschien iets korter losrijden, maar we gaan wel gewoon aan de arbeid hoor!

(ik zie Anky al in Peking: ja maar het is nu zo warm, ik stap alleen een beetje hoor, Sjef!)

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:19

rij liever als het koeler is.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:22

als het warm weer is, rij ik niet in de middag in de bak, wel in het bos.
vind ik voor mijn paardje niet lekker (nu al helemaal met die lange haren nog in zijn vacht) en voor mezelf niet.
dat heeft mede te maken met het feit dat ik een hoofddoek en lange mouwen draag, dus ik vind het al iets eerder warm dan de meeste andere ruiters Knipoog
maar in het bos rijden vind ik wel lekker hoor, in de schaduw Haha!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:40

Ging vanmiddag ff kijken hoe het was gegaan met mijn bijrijdstertje... ze had niet gereden want ze vond het zo warm voor hem.
Dus heeft ze hem lekker helemaal in de sop gezet, vertroeteld.. enz enz.. (ook prima hoor)

Dus maar verteld dat hij dinsdag ook niet onder me gesmolten is met dat warme weer want hij is niet van suiker.

Hoe doet ze het dan als het van de zomer over de 30 graden is...

Gewoon aan het werk zetten.. hoe krijg ik anders zo'n mooie gestroomlijnde haflinger. Haha! Haha!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:10

ik rij gewoon door op het heetst van de dag. Pas wel mijn trainingen aan met bijvoorbeeld met wat meer stappen etc. Als ik in de middag op het heetst van de dag op wedstrijd moet (bewijze van) Dan moeten ze daar klaar voor zijn, en de 2 proeven kan je niet uitstellen.

Wel krijgen ze altijd een fijne koelende douche na het rijden.. ik heb er zelf geen problemen mee.. en merk ook eigenlijk niet dat de paarden er problemen mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:10

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:43

Ik rijd niet express midden op de dag als het zo heet is (voor mezelf ook niet zo lekker Vork ) maar als het zo uitkomt, doe ik dat wel gewoon.
Merk dat m'n paard er geen moeite mee heeft, die loopt er geen stap minder om. Ze heeft een vrij grote long-inhoud, dat scheelt ook wel. M'n oude pony had dat veel minder, en daar merkte je het wel aan..
Tussendoor gewoon wat meer stappen en goed (in- en) uitstappen, dan kan het imo best Lachen

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 05:18

als het erg warm /heet zou zijn rijd ik lekker s'avonds
vindt het zelf al niet prettig die hitte laat staan dat ik het mijn paard aandoe om hem aan het werk te zetten...ga er wel s'middags heen als het zo heet is om hem even lekker af te spoelen
dat wordt dan ook echt gewaardeert heij indt dat heerlijk Pling

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 05:35

het hangt er een beetje vanaf,als het mogelijk is zal ik niet op het heetste moment van de dag rijden.
als het niet anders uitkomt,doe ik het gewoon rustig aan.

echt mishandeling vind ik nogal overdreven,een rustige training kan best.
mijn voorkeur is het niet,maar soms komt het niet anders uit.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:15

je hebt soms toch ook wedstrijd op het heetste van de dag? ook de M en Z ruiters en dat zijn naar mijn mening toch best zware proeven!

ik vind wel dat je je training aan kunt passen als je 's middags gaat rijden door bijvoorbeeld veel te stappen en wat te draven. mijn paard is echt nog nooit neer gevallen van de hitte hoor.
ik vind het veel zieliger als mijn paard na een paar dagen niet rijden door de hitte een peesblessure oploopt omdat ie een paar dagen niet is gereden door de hitte.

bovendien rent mijn jonge paard een hele middag rondjes door de wei omdat mijn paard wil spelen en/of andere paarden ziet!

kortom ik vind wel dat je training erop aangepast moet worden als je door omstandigheden in de hitte moet rijden in plaats van s'ochtens of s'avonds.