Angst paard, wel of niet afstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Albert_Vaals

Re: Angst paard, wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:27

Alleen in de extreme situaties afstappen natuurlijk, maar voor de kleine dingen waar hij bang voor is niet... gewoon doorgaan dan

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:51

Lekker blijven zitten:)

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:51

afstappen niet maar wel proberen een flink eind uit de buurt te blijven van wat hij of zij heel eng vind
mocht dat kunnen en anders proberen er rustig langs te gaan

jasmijntje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:54

Ik stap nooit af, praat altijd nog mee tegen hem, en dan loopt hij meestal weer braaf door Lovers

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:49

Redrumfox schreef:
Mijn reactie uit het andere topic:

Ik vind het zelf veel veiliger om eraf te stappen; mócht hij dan aan de kletter gaan dan gaat hij alleen zonder mij. Of je er nou op zit of ernaast staat; als een paard er écht vandoor gaat dan is hij in beide gevallen niet te houden. Dan heb ik liever dat hij alleen gaat dan met mij er bovenop: mijn eigen veiligheid vind ik zo'n geval belangrijker.

beetje egoistisch dit : als jij hem lost en hij gaat ervandoor dan kan hij wel andere mensen hun leven kosten... als je er op zit, dan ben je nog bij hem en kan je nog ingrijpen of hem nog iets of wat bijsturen ed. Als hij er alleen vandoor is en hij gaat de autosnelweg/treinspoor/ gewone weg... enz. op om daar een ongeval te veroorzaken, dan ben je er nog slechter vanaf.

Mijn paard kan zelf heel erg in de staak gaan als hij iets engs ziet ( of uitvindt Knipoog ). Ik probeer altijd te blijven zitten want het is door het afstappen van de vorige eigenaar dat hij dit heeft aangeleerd, inclusief steigeren. Wanneer hij echter echt op de rand van diepe sloten gaat staan steigeren of op een drukke weg, dan stap ik wel af. Ik weet gelukkig wel dat hij eigenlijk nooit echt op hol zal slaan, eens ik op de grond sta is hij weer helemaal rustig.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:56

mijn paard kan nogal angstig reageren, maar als ik erop zit is hij vaak sneller kalm.
Ook weet ik dat als ik erop zit ik hem makkelijker kan houden dan als ik er naast sta!
Dus ik blijf altijd lekker zitten Knipoog

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:01

als ik langs mijn paard loop,dan loopt ze echt overal zomaar langs.
ze schrikt op zich niet zo snel,maar als ik in de verte een buldozer of grote traktor,of iets anders waarvan ik weet dat ze er van zal schrikken dan stap ik zeker af!
ik weet dat als ik er langs sta ze niet zal vertrekken,soms alleen wat spanning,klim er daarna wel weer meteen op.
ik heb thuis twee jonge kinderen,ik ga zeker het gevaar niet op zoeken. Bloos

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:06

Ik stap feitelijk nooit af, ik waarschuw omstanders of geef een gebaar naar automobilisten als ze even moeten wachten.
Ik stap enkel en alleen af als we op de rand van de sloot staan of hoge berm.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:09

Danielle_h schreef:
Ik stap feitelijk nooit af, ik waarschuw omstanders of geef een gebaar naar automobilisten als ze even moeten wachten.
Ik stap enkel en alleen af als we op de rand van de sloot staan of hoge berm.

die automobilisten moeten dan wel ook stoppen.
Het is mij al eens overkomen dat mijn paard midden de weg stond te steigeren, ik deed teken naar aan auto om te vertragen, ging die net voor me langs, volle plankgas. Mijn paard steigerde net op die moment, en toen ging die claxoneren Bloos! waarop mijn paard kapte met zijn voorbenen, al steigerend, om dan het dak van die auto op 10cm na te missen, vervolgens bijna zijn evenwicht te verliezen... Bloos! neenee, automobilisten waarschuwen is niet altijd te vertrouwen

vaak doen ze het wel goed hoor, maar je moet altijd rekening houden met die ene mogelijk gek (door de schok zijn nummerplaat toen niet onthouden, anders had hij gewoon gegarandeerd de politie aan zijn deur gehad)

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:55

Ja helaas heb je er van die randmongolen (want dat zijn het) bij.
Ik vind het heel fijn dat er de laatste tijd wel steeds meer aandacht wordt besteed aan ruiters op wegen. De FNRS is daar ook mee bezig.
Ik merk heel erg het verschil in de randstad en het "boere"dorp. Ik heb op beide plaatsen gereden en in de randstad hebben de mensen toch meer een plaat voor hun kop. Op het platteland hebben wij vaak wel last van de scheurende tractoren, gelukkig ijn de paarden daar nu aan gewend.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:17

Als mijn paard echt bang is, dan stap ik af. Voor mijn gevoel heb ik naast haar meer controle in enge situaties. Pas kwam er een oldtimertractor aan en die maakte echt heel veel lawaai. Ik besloot om er toch op te blijven. Ze durfde er niet langs en ik kalmeerde haar, de boer stapte af om haar erlangs te lootsen en toen raakte ze in paniek. Ben er af gesprongen en heb haar toegesproken en toen was het ook onmiddelijk goed. Dus ik stap voortaan in geval van twijfel af. Moet zeggen dat mijn pony niet doet alsof iets eng is, anders was het anders geweest.

Nu is ze ook wel verkeersmak, gewoon verkeer en motoren zijn geen probleem, normale tractoren en vrachtwagens ook niet. Dus ik stap niet voor ieder dingetje af, maar ik kan wel goed inschatten wanneer ze iets eng vind of niet.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:39

Voor mij is het erg afhankelijk van waar hij bang voor is en hoe de reactie daarop is.. Mijn jonge paard is behoorlijk snel in de beentjes en als hij heftig reageert staat ie zoo snel andersom dat je het pas in de gaten hebt als het te laat is Bloos

Ik weet dat ie bang is voor schapen, maar daar druk ik hem wel voorzichtig door. Iets waar hij echt heftig op reageert stap ik liever af, want dan heb ik namelijk wel het vertrouwen. Ennuh voor mij geldt; "veiligheid boven alles" eerst voor mij en dan voor het paard Bloos

De reactie van paljassofie kan ik niet geheel begrijpen. Een paard wat echt in paniek is en er vandoor gaat is echt levensgevaarlijk, ook al zit jij erop daar zal hij echt niet op reageren Het enige waar dat paard aan denkt is weg, weg, weg.. En hoe maakt dan echt niet uit. (helaas heb ik het zelf eens meegemaakt, kon het paard met geen mogelijkheid meer sturen of remmen en ben er dus afgesprongen, pas toen bedaarde het paard)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:30

Ik stap nooit af.. Nu is mijn paard aardig bom proof.. Ook een tractor die vlak langs rijd is geen probleem..
Ik heb m'n paard 10x beter onder controle als ik erop zit.. Als ik afstap en hij besluit te gaan rennen.. Dan is m'n paard weg..
Heb liever dat hij met mij erop gaat rennen, mocht er wat gebeuren.. Ik heb hem toch zo weer bij me..
Want als ik aangeef dat het niet eng is.. Dan is het voor hem al snel goed..

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:58

Afstappen is toegeven! Ga je er de ene keer af, dan weet hij de volgende keer dat jij er ook af gaat, als hij maar doet of hij het heel eng vindt. Wordt dus alleen maar erger en je maakt er gewoon een schijterd van!

Ken ook een meisje die dat constant deed, ook al ging ik met die van mij voorop, toch ging ze er naast lopen. Heel erg zielig vindt ik dat, vaak is het alleen de angst van de ruiter die de angst bij het paard veroorzaakt.

Alleen de kalmte kan u redden, zei mijn opa altijd!!!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:23

ben er 1 keer afgestapt toen mevrouw bijna achteruit de sloot inliep, maar verder blijf ik altijd zitten, als ze dan echt aan de tetter gaat neemt ze me tenminste mee en ik kan ik nog proberen in te grijpen, als ik ernaast sta trekt ze zich los en is weg en kan je niks meer doen. En geloof me er is heeeeeeeeeeeeel veel engs op een weg (schaduw, strepen, takjes blaadjes) maar voor verkeer is ze niet bang, vaag beest

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:17

Ik ben het niet helemaal met jullie eens, want je moet wel bekijken wat voor paard je onder je kont hebt.. soms is het veiliger om af te stappen.. soms moet je doordrukken, het is aan de ruiter om het verschil aan te voelen en juist te handelen. 'k weet zeker dat er minder ongelukken zouden gebeuren als ons 'soort' anders zou denken..
Heb je echt een angstig paard, neem dan een leidpaard mee, dan gaat het vaak veel beter. Die moet dan wel bomproof zijn Knipoog

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:20

Ik deed dat wel eens in de bak als ie ergens niet langs wou, buiten zou ik dat nooit doen, omdat je in mijn ogen meer te zeggen hebt dan ernaast... en stel je loopt ernaast en hij schiet ervandoor, jij kan hem niet vast houden, stel je zit erop kan je veel meer doen!

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:55

ik stap er niet af! als ik er naast sta dan hou ik haar echt niet..
als ik er op zit dan blijf ik bij haar! en weet ze dat ze er neit alleen voor staat Geld, geld!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:57

Zodra de stress te groot wordt, stap ik af zodat hij wat kan afkoelen Lachen is een theorie van parelli, noemt savvy. Allemaal logisch eigenlijk Lachen

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:28

Ik stap alleen af als ik op buitenrit wordt aangevallen door een hond
of als ik over een wildrooster moet. Verder blijf ik er altijd op zitten.
Duurt het écht lang voordat ze ergens langs wil stap ik wel af, omdat
ik anders een uur blijf hangen op een plek.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:01

Ik stap niet af,
dan weet het paard helemaal niet meer wat er aan de hand is?
Dan denk ik dat hij eerder overstuur raakt.
Dus ik zeg, gewoon blijven zitten!
Behalve als er echt wat ergs is..
Dan zou ik tog ook echt voor mijn eigen veiligheid gaan. Vork

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:55

BeautyEmily schreef:
Ik stap niet af,
dan weet het paard helemaal niet meer wat er aan de hand is?
Dan denk ik dat hij eerder overstuur raakt.
Dus ik zeg, gewoon blijven zitten!
Behalve als er echt wat ergs is..
Dan zou ik tog ook echt voor mijn eigen veiligheid gaan. Vork

Paard zal steun zoeken bij jouw als jij ernaast staat. Dat maakt de situatie juist wel duidelijk. En dus een stuk veiliger voor jullie beiden.

Als echter de verstandhouding tussen jouw en je paard slecht is heb je een probleem, alleen maakt het dan niet uit of je blijft zitten of afstapt, risico van paard aan de ren is dan even groot.

Ilseej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:18

nee, ik blijf altijd zitten (moet egt iets heel ergs zijn mocht ik afstappen). Als ik langs haar loop heb ik veel minder te zeggen als dat ik op haar zit. Als zij ergens van schrikt en wegrent ben ik nergens als ik erlangs sta, wel als ik erop zit, dan zou ik haar misschien ooit nog kunnen stoppen. En je hebt geen last van rondvliegende hoeven (hoofd soms welleens...). Zo stapt een vriendin van mij altijd af waneer de pony ergens nerveus over is. Iritant voor ons, omdat zij langzamer loopt als dat haar pony stapt, en daarbij heeft ze al een aantal keer haar teen gebroken als de pony opzij springt en op haar teen terecht komt... Nee ik blijf mooi boven zitten...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:32

Ik ben nog nooit afgestapt, zowel binnen als buiten niet. Ik zit liever op mijn paard als hij op hol slaagt, en sowieso vind ik dat je op je paard meer invloed op hem kan uitoefenen dan ernaast. Als ik naast hem zou staan, kan hij zich gewoon lostrekken, terwijl hij al heel wat meer moeite moet doen om me van zijn rug af te krijgen Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:57

Ik stap vrijwel nooit af. De enige keer die ik me met dit paard kan herinneren was na een close-encounter met een wild zwijn. Paard was dusdanig bang dat hij het liefst in mijn binnenzak was gekropen. Met veel geduld kon in het paard langs de plaats leiden waar het wilde zwijn was overgestoken en een stuk verder weer opstappen. Hij is nog steeds erg op zijn hoede als hij de geur van een varken ruikt. Moet hem maar eens gaan desensibiliseren bij een dierenweide met hangbuikzwijntjes ofzo. Haha!