wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:14

Het is een combinatie van de twee. In de eerste plaats wordt hier niet met paarden met een slecht karakter gefokt. Omdat alle mannnetjespaarden hengst worden gehouden is de keus grot genoeg om een strenge selctie te maken en dat is al eeuwen lang. Daarbij gaan ze hier gewoon nochelanter met paarden om, ze hebben die hengste angst niet, en ze voeden een paard op, ongeacht het geslacht.

Overigens heb ik 38 jaar in Nederland gewoond en daar hengsten gehad en gereden, het is dus niet zo dat ik dingen eenzijdig bekijk.

Ik zie in discussies over zogenaamde gevaarlijk hondenrassen ze altijd fel verdedigd met "er zijn geen gevaarlijke honden, alleen gevaarlijke bazen". Daar leggen ze dus wel makkelijk het hoe een hond is en zich gedraagt bij de baas, maar ij een paard ineens niet ?

en als er dan honden zijn die bijten, wil dat toch niet zeggen dat alle honden slecht zijn en niemand maar een hond moet houden? Maar bij paarden worden hengsten wél plotseling over een kamn geschoren en vind men ook in het algemeen dat men maar geen hengst moet hebben. Ik vind dit zeer wonderlijk. Ik zie dit toch als een stukje cultuur waarin het ontzag voor hengsten is aangepraat. Want mensen die werkelijk ervaring met hengsten hebben, zeggen ook gewoon "het is wat de baas er van maakt" en "de ene is de andere niet".

Om terug te komen bij het eigenlijke onderwerp, herhaal ik maar even wat ik eerder heb gezegd: Als je een rijpaard zoekt, moet je zoeken naar een paard dat bij je past, dat de eigenschappen heeft die je nodig hebt en die vriendelijk in de omgang en normaal te rijden is. Als dat toevallig een hengst is, moet je die dan laten staan omdat het een hengst is en genoegen nemen met een merrie die moeilijker is, bv?
Ik vind dat je alle situaties individueel moet bekijken.
Wel kun je in het algemeen zeggen dat als je twijfels hebt, je het gewoon niet moet doen. Er valt niets te proberen. Maar dat vind ik met de paarden in het algemeen, je doet iets of niet en niet dat afwachtende, halve, voorzichtige. Daar krijg je dus ongehoorzame superdominante paarden van. Want als jij niet duidelijk bent, nemen ze zelf het voortouw, en terecht.

Wat fokkerij betreft, er wordt in Nederland nog veel te veel met zure merries gefokt. Terwijl een veulen gedarg van de moeder overneemt. (Het is niet alleen een kwestie van genen). Dus als je een valse moeder hebt, kun je geen braaf veulen verwachten. Ook een hengst is een product van twee ouders. Als die het verkeerde voorbeeld van zijn moeder heeft gehad, heb je een moeilijker paard dan eentje met een zoete moeder.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 14-05-08 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:16

Ik wil ook niet zeggen dat ze hem perse moet laten staan als het een hengst is, enkel dat ik het nut er niet van in zie om enkel naar hengsten te kijken "voor de leuk"...Een speknek vind je bij een merrie ook. En voor de rest zie ik niet zoveel voordelen aan hengsten tov ruinen of merrie's.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:27

Ik geloof niet echt dat er veel mensen zijn die alléén naar hengsten kijken. Of persee om het even welke hengst willen.
Ook TS had het over "misschien een hengst".
In Portugal kies je gewoon vanzelf altijd tussen hengsten als je een rijpaard zoekt. Ruinen zijn schaars en merries worden gewoonlijk niet opgeleid tot rijpaard. Dus ook schaars in die sector.

Ik zal ook wel willen zien hoeveel mensen nou eigenlijk een hengst voor de leuk willen. Gezien het feit hoe onwelkom ze zijn, denk ik dat er best van te voren over nagedacht wordt welke consequenties dat heeft. Bovendien zijn duurder in aanschaf....

Het verschil tussen een hengst en een merrie en ruin, zit hem niet zo zeer in het uiterlijk, maar in de uitstraling waarvan een deel gevoel van eigenwaarde, trots. Daarbij zijn ze over het algemeen sterker van spiermassa, reden waarom circussen en mensen die hoge school rijden voorkeur hebben voor hengsten.

Ik denk gewoon andersom. Bij jullie is het "waarom een hengst" en ik denk "waarom niet" . Ik zie niet waarom men een reden zou moeten hebben om een hengst te willen. Je gaat gewoon voor een paard dat je past en wat bij je eisen past.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:35

Je zou er van schrikken hoeveel mensen alleen een hengst kopen omdat het "stoer" is. Of ik zit gewoon in de verkeerde omgeving. En met die dieren gebeuren dan ongelukken en dan is het het paard zijn schuld. En dat vind ik doodzonde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:44

Mensen die een hengst niet goed aankunnen, kunnen ook een ander paard niet aan. Het zit hem dan niet zozeer in de hengst factor. Wel zijn de gevolgen over het algemeen anders. Ik begrijp wat je wilt zeggen wat dat betreft.

Een onverantwoordelijke paardeneigenaar is dat ook met andere paarden. Ja, dat gaat dan vaak wel goed, maar ook lang niet altijd.

Maar ik ken zat merries die continue uitbreken en ongelukken veroorzaken (of verongelukken), om maar wat te noemen. Maar dan roept men niet "had je maar geen merrie moeten nemen".
Ik vind dat wijzen op het geslacht zo vreemd.

Ik heb merries gehad die anderen echt niet konden rijden... dat ligt niet an het paard of het geslacht, maar aan de ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:45

Lusitana schreef:
Mensen die een hengst niet goed aankunnen, kunnen ook een ander paard niet aan. Het zit hem dan niet zozeer in de hengst factor. Wel zijn de gevolgen over het algemeen anders. Ik begrijp wat je wilt zeggen wat dat betreft.

Een onverantwoordelijke paardeneigenaar is dat ook met andere paarden. Ja, dat gaat dan vaak wel goed, maar ook lang niet altijd.

Maar ik ken zat merries die continue uitbreken en ongelukken veroorzaken (of verongelukken), om maar wat te noemen. Maar dan roept men niet "had je maar geen merrie moeten nemen".
Ik vind dat wijzen op het geslacht zo vreemd.

Ik heb merries gehad die anderen echt niet konden rijden... dat ligt niet an het paard of het geslacht, maar aan de ruiter.

maar nogmaals, een merrie die gaat rennen kan geen ander paard drachtig maken..Bij de hengst is dat nu eenmaal instinct. Tuurlijk ligt het aan de ruiter (eigenaar) dat het dier vrij rondloopt...Maar het risico is wel groter want hij kan nu eenmaal wat meer... Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:17

Een hengst kan alleen een willige merrie drachtig maken (niet elke) en dan moet ze ook nog vruchtbaar zijn. En daarbij kun je je ontdoen van de vrucht. Een merrie hoeft niet persee een veulen te krijgen van zo´n ongelukje.
Ik zie in dat soort dingen nu echt het probleem niet.

Het risico is groter want hij kan meer, wil je dat even toelichten? Mijn merrie sprong ook met gemak omheiningen, die was echt niet op een plek te houden waar ze niet wilde staan...
Ze was ook echt niet door iedereen te houden als ze wat in haar hoofd had... Maar door mij wel. Nogmaals, dat heeft toch te maken met hoe je er mee omgaat en hoeveel respect een paard voor je heeft.

Ik heb daarintegen in Engeland hengsten gezien (en dat heb iik hier geloof ik veel eerder in de discussie ook gemeld) die achter zeer schamele of zelfs los voor de stal staande deuren stonden en echt net de neiging hadden om er uit te gaan als de merries voorbij denderden. Dit waren Arabische Volbloeds. Een arabische hengst die we uit Nederland te leen hadden, werd wel zo gek als een deur als er merries voorbij kwamen. Dat lag dus duidelijk niet aan het ras, maar aan hoe ze opgevoed/opgegroeid waren (*). En natuurlijk is een paard ook gewoon een individu. Zelfs volle zussen of broers kunnen totaal anders zijn. Ook dat heb ik kunnen meemaken. Maar wat ze van hun moeder leerden, was van grote betekenis in hun vorming.

* Een hengst die van merries weggehouden wordt, is over het algemeen meer "meidengek" dan eentje die met merries op een erf leeft. Ze leren nl zo dat merries de baas zijn, en ze respect moeten hebben voor merries. Dat leren ze niet als ze alleen merries zien als ze hengstig zijn en gedekt moeten worden.... Dan krijg je hengsten die ze idd alleen zien als lustobject.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:31

Lusitana schreef:
Een hengst kan alleen een willige merrie drachtig maken (niet elke) en dan moet ze ook nog vruchtbaar zijn. En daarbij kun je je ontdoen van de vrucht. Een merrie hoeft niet persee een veulen te krijgen van zo´n ongelukje.
Ik zie in dat soort dingen nu echt het probleem niet.

Ik snap niet dat jij hier zo ontzettend makkelijk over doet. Ach elke maand even dat vruchtje weg doen. Ben je bij menselijke zwangerschappen ook zo makkelijk? Ach abortus, easy...
Je moet maar net weten dat zo'n merrie er drachtig van is geworden, je zult moeten scannen/opvoelen. Gaat een duur geintje worden en wie betaald dat 'ontdoen' van de vrucht? De hengstenhouder of de eigenaar van de merrie? Als het mijn merrie zou zijn zou de hh toch elke keer een flinke rekening.
En dan heb ik het nog niet eens over de schade die je aan de merrie toebrengt.

En of een hengst nu wel of niet enkel dekt als hij een hengstige merrie onder ogen krijgt, je moet er constant rekening mee houden als je je hengst lekker buiten wil zetten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:44

Waarom zou een merrie elke maand drachtig worden?
Hengsten breken niet om de haverklap los en hebben ook lang niet altijd de mogelijkheid om dat even een hengstige merrie te vinden. Natuurlijk is de eigenaar van de hengst aansprakelijk.

Schade aan de merrie? Als je gewoon hengstig is, wat, maakt het dan uit of een hengst er opspringt als je er bij staat of zo?
En is die schade anders als er een ruin opspringt? Want er zijn er zat die toch ook die neiging nooit kwijtraken.

Een paard dat verkracht, moet gewoon gecastreerd of gedood. Ook een hengst moet gewoon resepct hebben voor ander paarden en er normaal mee om moeten gaan en weten wanneer ze er wel op mogen.

Nogmaals, als een hengst gewoon gewend is aan merries om hem heen, is de behoefte om maar uit te breken vrijwel nihil.
Als je een hengst van merries weghoudt, maar wel laat dekken, creëer je feitelijk meer (toekomstige) problemen. (Juist)De hengsten van hengstenhouders zijn gewoonlijk een groter risico. Toch vinden veel van jullie dat alleen zij hengsten zouden mogen hebben....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:52

Met schade doel ik meer op de hormoonhuishouding die toch overhoop wordt gehaald door dat gefrommel (als je er al op tijd bij bent)

En of een hengst (of de merrie- die kunnen ook naar de hengst toe gaan (willen)) nu wel of niet elke maand uitbreekt, 1 keer is al veelste veel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:06

Moet je dan als merrie houder dan dag en nacht bezig zijn met de mogelijkheid dat ze heel misschien een keer in haar leven onvrijwillig gedekt wordt?
Hoe vaak komt het werkelijk voor? Bij miljoenen paarden niet. En omdat het een keer gebeurt hier en daar, mogen er geen hengsten meer bestaan, behalve een paar voor de voortplanting, die dan maar achter tralies gehouden moeten worden, want stel ze breken uit....of er komt en merrie naar ze toe...

Je kunt het ook zo zien:
Dan neem je toch geen merrie, dan heb je dat probleem niet..... Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:19

Of je steekt geen hengst in onbekwame handen... Knipoog

Ik vind je wel heel erg extreem. niemand zegt dat er geen hengsten meer mogen staan. Enkel dat je er niet te licht over moet gaan. Niet van "oh hengst! Strikje derrond en lekker knuffiewuffie!" je zou maar net die rotzak hebben...Hengsten zijn nu eenmaal venten, en venten gaan altijd nét wat langer en harder door dan gecastreerde....Ze hebben die spirit en dominantie nu eenmaal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:22

Je kunt ook overdrijven, lusitana. Als iemand een hengst wil houden is dat zijn of haar goed recht. Zolang een ander daar géén hinder ondervindt. En dat geldt voor een ruin en merrie ook. Echter, vermoed ik dat jouw ervaringen door jouw leefgebied erg gekleurd zijn. Hier in Nederland is het een stukje drukker bevolkt, staat het meerendeel op een stal/manege en een klein gedeelte van de paardenstapel aan huis.

En elke merrie die onbedoeld drachtig wordt is er gewoon 1 teveel. Het gebeurt, klaar! Het zou gewoon helemaal niet moeten gebeuren, het gebeurt gewoon teveel. Heb er in mijn omgeving al meerdere gezien die onbedoeld drachtig waren. Wat krijg je dan? Een veulen zonder papieren, soms een vreemde kruizing die verkocht wordt of gehouden. Wordt het verkocht is de kans groter dat het ooit eindigt in de worst of bij een manege. Misschien is het in Portugal makkelijker om voor zo'n paard een plek te vinden, maar hier is dat een stuk moeilijker..
En dat allemaal omdat iemand een hengst wil voor de leuk, die niet bedoeld is voor de fokkerij, waarbij óf de hengst óf de merrie is uitgebroken omdat ze gewillig zijn.

Om nog maar te zwijgen van dat als je merrie naast een hengst staat deze soms continue hengstig is (soms heb je geen keuze op grote stallen/maneges).
Nou, lekker je zit dan wel met de gebakken peren omdat iemand zo graag een hengst wil.

En als iemand zo graag een hengst wil, is dat zijn of haar keuze, maar dan moet je niet een ander met die ongemakken opzadelen. Dan houdt je die hengsten aan huis, in een aparte box (en dat is zielig want hengsten heb juist contact nodig) en op een apart weitje (en dat is ook zielig, want zo'n paard heeft ook recht op zijn beweging).
Ik zie alleen maar nadelen aanhet houden van een hengst (voor de hengst zelf!) op een pensionstal/manege.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:58

Ik zou eigenlijk niet weten hoe ene hengst een merrie per ongeluk drachtig moet maken. Als je de juiste voorzorgsmaatregelen neem is dat vrijwel uitgesloten. Dus eerst de hengst naar zijn wei en dan de andere naar buiten. Of zorgen dat er bij de andere al stroom op staat zodat hij daar niet bij durft. Daarbij heb ik wel mijn hengst bij mijn merrie gezet als hij praatjes kreeg. Hem werd dan even duidelijk gemaakt dat hij niets betekend. Alleen als ze hengstig is ziet ze hem staan en anders trapt ze hem bij wijze van spreken de hoek in.

Het feit dat de topicstarter hier vraagt wat de problemen kunnen zijn, toont denk ik dat het iemand is die weloverwogen een pony wilt aanschaffen. Merrie of ruin zal niet zo snel problemen geven. Bij een hengst is het afhankelijk of ze hem bij de les kan houden en een beetje lef heeft. Je moet niet gelijk onder de indruk zijn als ze een keer een brul geven. Het grootste probleem waar je tegenaan loopt is de stalling als je hem niet thuis hebt staan en de begeleiding. Want op wedstrijd lijkt me een handje extra wel handig. Ik ga zelf in de winter wel alleen op pad maar ben dan ook een volwassenen. Als ze een hengst tegen komt die wedstrijden gelopen heeft, een goede opvoeding heeft gehad en een goed karakter heeft lijkt de rest me geen probleem.
Ben wel benieuwd of ze ondertussen al iets gevonden heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:07

Dendro, als een hengst (of een merrie) écht wil dan springen (baggeren) ze rustig over een brede sloot, springen (slopen) over omheiningen. Maar stel, stel dat, je omheining perfect is, dan nog kun je elke maand (zeker bij een flinke pismerrie icm met een hengst die dekt) een hoop onrust in je wei krijgen. Bleren, rennen.. enz. enz. Hoeft niet, kan wel.
Daarnaast spreekt jouw voorbeeld van voldoende wei. Stel dat je op een manege staat, die 2 hectare grond heeft? Dat is niet veel.

Citaat:
Ik zou eigenlijk niet weten hoe ene hengst een merrie per ongeluk drachtig moet maken.
Toch zijn er zat voorbeelden, ook hier op bokt, waarbij de hengst/merrie is uitgebroken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:08

Sammie schreef:
Echter, vermoed ik dat jouw ervaringen door jouw leefgebied erg gekleurd zijn. Hier in Nederland is het een stukje drukker bevolkt, staat het meerendeel op een stal/manege en een klein gedeelte van de paardenstapel aan huis.

Lusitana schreef:
Overigens heb ik 38 jaar in Nederland gewoond en daar hengsten gehad en gereden, het is dus niet zo dat ik dingen eenzijdig bekijk.

Een paar posts hierboven nog verteld...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:11

Sammie schreef:
Dendro, als een hengst (of een merrie) écht wil dan springen (baggeren) ze rustig over een brede sloot, springen (slopen) over omheiningen. Maar stel, stel dat, je omheining perfect is, dan nog kun je elke maand (zeker bij een flinke pismerrie icm met een hengst die dekt) een hoop onrust in je wei krijgen. Bleren, rennen.. enz. enz. Hoeft niet, kan wel.
Daarnaast spreekt jouw voorbeeld van voldoende wei. Stel dat je op een manege staat, die 2 hectare grond heeft? Dat is niet veel.

We hebben zelf ook weinig land en in de winter gaat hij 's avonds in de buitenbak. Maar dat is nog altijd beter dan de pensionpaarden die de hele dag op stal staan en dan een uur flink aan de bak moeten.
Het is dus afhankelijk van het dier en wat je hem te bieden hebt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:15

Dus.................................? Heb je in de randstad gewoond? Platteland, noem maar op. Hoe lang geleden? Je hebt veel ervaring met hengsten,zeg je. Die hengsten hebben zeer waarschijnlijk in een niet gemiddelde samengestelde manege/pensionstal gestaan, die niet in handen waren van de gemiddelde ruiter qua leeftijd/ervaring enz. enz. (en op de rest van mn post ben je ook nog niet ingegaan)
Misschien is wel juist door jouw ervaring dat je de dingen gewoon veelste rooskleurig omschrijft. Zoals jij het stelt kan iedereen gerust aan de hengst, van kleuter tot bejaarde.
En spuit die ongewenste veulens maar weg.

@Dendro, juist! Een hengst op een pensionstal zal, vanwege ruimtegebrek of teveelheid aan angst door overige paardenhouders, gebonden zijn aan 22u op stal, een uur rijden een uur(hopelijk) paddock. Wat is dat nu voor een leven?
Overigs is het overdreven om te stellen dat pensionpaarden hele dagen op stal staan. Onzin, meerdendeel komt gewoon buiten. Maar hengsten zullen hier het meest het onderspit in delven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:40

Waarom wordt hier gedacht dat ik stel dat iedereen op een hengst kan? Als je in de discussie terugleest, zul je zien dat ik meerdere keren zeg dat ik er niet voor pleit dat iedereen maar een hengst moet nemen. Het gaat mij erom dat als je een rijpaard zoekt en het is net een hengst die het beste past, waarom zou je die dan laten staan?

Mijn eigen hengsten gingen gewoon met merries de wei in (nooit een veulen gehad daarvan, dus zo vanzelfsprekend is dracht niet), dit heb ik ook al vermeld. Die ik reed stonden in pension op een manege. Anderen stonden bij particulieren thuis. Ik heb ook ervaringen verteld van hengsten die op stoeterijen stonden in Engeland.Ook de paarden die ik hier zie worden op verschillende manieren gehouden. Mijn ervaringen zijn dus divers.
Wat heeft dat verder te maken met het onderwerp?

Mijn posts mogen dan rooskleurig overkomen bij een zwartgallig iemand, maar ze zijn niet onstaan uit een idealistisch, maar uit een realistisch beeld.
Ik ben niet tegen castreren ofzo. Wel vind ik het (vaak) onlogisch om een oudere hengst te castreren. Je weet dan toch immers al exact wat je hebt/koopt?

Nogmaals, men zegt ook niet van "mensen moeten maar geen honden meer houden, want er zijn honden die bijten" (en er bestaan kettinghonden etc etc etc).

Als paarden eigenaar heb je altijd met risico´s te maken en het ligt gewoon bij de verantwoording van de eigenaar en niet aan het feit dat een paard een hengst is. Dát is mijn boodschap, die ik al verschillende keren op verschillende manieren herhaald heb.

Waar anderen het accent leggen op "hengsten deugen niet, zijn gevaarlijk" etc, wil ik dat men inziet dat je dingen individueel moet bekijken.

Dat er paarden zijn teveel op stal staan, is geen argument om zelf geen hengst te nemen als je wel andere omstandigheden kan bieden, of hengsten te veroordelen als een soort monsters.
Dingen niet door elkaar laten lopen. De leefomstandigheden van paarden is wat de eigenaar bepaald. Het ligt helemaal aan de eigenaar of hij een paard en goed leven biedt of niet. Als dat niet gaat lukken met een hengst, om wat voor reden dan ook, kan hij voor een paard kiezen waar het wel bij lukt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:48

Lusitana schreef:
Dat er paarden zijn teveel op stal staan, is geen argument om zelf geen hengst te nemen als je wel andere omstandigheden kan bieden, of hengsten te veroordelen als een soort monsters.

Juist!
ALS je andere omstandigheden kan bieden en laten we wel zijn, het grootste deel van de eigen paarden staan gestalt op een manege/pensionstal en daar kun je het 'paard zijn' voor een hengst vrijwel niet garanderen.
Uiteindelijk is het altijd de hengst die afgezonderd, alleen moet staan en vrijwel altijd veel korter buitenkomt.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:48

Het is met honden net zoals met hengsten: in een ideale wereld is er plek genoeg om rond te rennen en zijn alle dieren zo opgevoed dat ze gehoorzamen.

In de realiteit zitten we met zn allen bij alkaar op een klein stukkie land en moeten we het daarmee doen. En dan komt daar nog eens bij dat het vaak de verkeerde mensen zijn die om de verkeerde redenen een hengst/RAD-hond willen hebben en die dat dier eigenlijk ook niet kunnen opvoeden zoals het hoort.

In de beide gevallen levert dat risico op voor omstaanders en hun dieren. En in de beide gevallen is de hengst/hond uiteindelijk het grootste slachtoffer.

Hengsten die genetisch voldoende waardevol zijn om mee te fokken hebben een goede reden om hengst te blijven. Alle anderen zullen hun leven eenzaam op stal en in kleine paddockjes doorbrengen enkel om de ijdelheid van baasje te strelen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:41

Ik heb en een hengst en Dogo Argentinos als honden Clown wow....

Mijn hengst heeft naast een merrie gestaan en denk nou niet dat de merrie constant hengstig is door de hengst, in het begin reageerde ze er op maar dat deed mijn hengst ook, na 14 dagen was ze de hengst meer dan zat en gunde ze hem geen blik meer waardig! de nieuwigheid was eraf.
Eigenaresse en ikzelf hebben daar nooit problemen van ondervonden en de paarden al helemaal niet, ik vind dat er af en toe behoorlijk overdreven kan worden om maar door te drukken dat het van die monsters zijn.
Wij hebben een ruin van het land moeten halen omdat die constant op de merrie dook die er stond..
Je praat over individuele dingen zo zijn er paarden die okej zijn en zo zijn er paarden die ik nog niet op het erf zou willen hebben ik maak daarin geen onderscheid tussen merrie/ruin of hengst. ik bekijk het per dier!
En over 1 kam scheren doe ik al helemaal niet.

Je blijft altijd te maken hebben met een dier en zijn/haar dierlijke instincten, daar moet je mee om kunnen gaan, dat moet je kunnen inschatten en op kunnen reageren.
Hengsten zijn geen beginnersmateriaal, ik zeg het nog maar eens, maar het is niet zo slecht volk zoals hier af en toe omschreven wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:34

Precies, hier benadruk je wat ik al gezegd heb. Een hengst die gewoon in contact komt met merries onder normale omstandigheden, leert er mee omgaan (respecteren). Het zijn juist de hengsten die apart gehouden worden en alleen merries zien om te dekken die zo heftig reageren op merries (logisch, dit is ingeprent).
Wat hier gebeurd (in de discussie) is dat velen vooral dat soort hengsten als voorbeeld ziet (men spreekt van gierende hormonen en weet ik het wat) en niet schijnt te begrijpen dat het ook anders kan.
Ook het individuele heb ik aangestipt. Elk paard kan lastig zijn op welke manier dan ook, dat is niet geslachtsgebonden. Maar mensen zijn erg geneigd om te zeggen :"Maar het is een hengst, hè" alsof men niet anders verwacht. Dan heb je deels te maken met wat men self -fulfilling prophecy noemt. Omdat je dingen verwacht, gaat het dier (ook mensen trouwens) zich er naar gedragen. Men geeft ze ook meteen geen kans om een andere kant te laten zien, want men is dan ook meteen maar overtuigd dat die niet bestaat. Dit is een mentaliteitsprobleem van de mens, en niet een karakterprobleem van het paard.
Je zag dit voorbij komen met het bijtende veulen. Zoiets moet gewoon in het veulen al afgeleerd worden, ongeacht het geslacht. Een merrietje dat je maar laat gaan, wordt ook lastig!
Àls een paard een slecht karakter heeft, moeten en maatregelen genomen zodat een ander daar geen last van heeft. Castratie zal dan echt weinig uitmaken. Daarbij neem je alleen wat testeron aanmaak weg. Bij castratie verliest een hengst ook maar de helft van de aanmaak van het testeron. Dus een hengst die daar zeer door beïnvloed werd, wordt daar ook nog door beinvloed als ruin. Een paard dat niet netjes is opgevoed, is ook lastig als ruin. Ruinen zijn dus niet allemaal vanzélf lief. Toch wordt dat wel zomaar aangenomen. "Hengsten zijn lastig en ruinen zijn makkelijk..."
Er moet aan elk paard dat een last is voor anderen op welke manier dan ook, wat gedaan worden.

Het is prettig dat bij jullie in de keuze van paarden ook ruinen zitten en als je overtuigd bent dat die liever zijn, moet je daar zeker voor gaan. Het is niet verstandig om aan een hengst te beginnen als je twijfels hebt. Geldt ook voor een ander paard. Je moet niet aan een paard beginnen waar je ook maar enige angst voor hebt...
Maar ik vind het onzin om een ander een hengst altijd bij voorbaat af te raden.
Het moet idd echt individueel bekeken worden.

Mijn ex dekhengstje deed gewoon manege dienst in Nederland. Tussen merries, met beginners, ook nog kinderen, er op. En dit was volkomen verantwoord, ik kon twee handen in het vuur steken voor hem.
Kinderen vonden zichzelf ook helemaal niet meteen "stoer" ofzo omdat ze op een hengst reden. Dit is ook een aangeleerde mentaliteit. Omdat ik zelf nooit onderscheid heb gemaakt, deden mijn leerlingen het ook niet. De pony die ze het meeste vreesden en waar maar weinig opkonden vanwege de hoge sensibiliteit, was een merrie...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:58

Als ik kijk naar het gedrag van de hengsten die ik ken voor en na castratie. Dan zit daar toch een wereld van verschil in. Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:01

idem hier, en ook bij volwassen hengsten. Van een lastige dominante hengst die alleen ervaren mensen konden hanteren tot de eerste de beste manegeknol.