Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lusitana schreef:Mensen die een hengst niet goed aankunnen, kunnen ook een ander paard niet aan. Het zit hem dan niet zozeer in de hengst factor. Wel zijn de gevolgen over het algemeen anders. Ik begrijp wat je wilt zeggen wat dat betreft.
Een onverantwoordelijke paardeneigenaar is dat ook met andere paarden. Ja, dat gaat dan vaak wel goed, maar ook lang niet altijd.
Maar ik ken zat merries die continue uitbreken en ongelukken veroorzaken (of verongelukken), om maar wat te noemen. Maar dan roept men niet "had je maar geen merrie moeten nemen".
Ik vind dat wijzen op het geslacht zo vreemd.
Ik heb merries gehad die anderen echt niet konden rijden... dat ligt niet an het paard of het geslacht, maar aan de ruiter.
Lusitana schreef:Een hengst kan alleen een willige merrie drachtig maken (niet elke) en dan moet ze ook nog vruchtbaar zijn. En daarbij kun je je ontdoen van de vrucht. Een merrie hoeft niet persee een veulen te krijgen van zo´n ongelukje.
Ik zie in dat soort dingen nu echt het probleem niet.

Toch zijn er zat voorbeelden, ook hier op bokt, waarbij de hengst/merrie is uitgebroken.Citaat:Ik zou eigenlijk niet weten hoe ene hengst een merrie per ongeluk drachtig moet maken.
Sammie schreef:Echter, vermoed ik dat jouw ervaringen door jouw leefgebied erg gekleurd zijn. Hier in Nederland is het een stukje drukker bevolkt, staat het meerendeel op een stal/manege en een klein gedeelte van de paardenstapel aan huis.
Lusitana schreef:Overigens heb ik 38 jaar in Nederland gewoond en daar hengsten gehad en gereden, het is dus niet zo dat ik dingen eenzijdig bekijk.
Sammie schreef:Dendro, als een hengst (of een merrie) écht wil dan springen (baggeren) ze rustig over een brede sloot, springen (slopen) over omheiningen. Maar stel, stel dat, je omheining perfect is, dan nog kun je elke maand (zeker bij een flinke pismerrie icm met een hengst die dekt) een hoop onrust in je wei krijgen. Bleren, rennen.. enz. enz. Hoeft niet, kan wel.
Daarnaast spreekt jouw voorbeeld van voldoende wei. Stel dat je op een manege staat, die 2 hectare grond heeft? Dat is niet veel.
Lusitana schreef:Dat er paarden zijn teveel op stal staan, is geen argument om zelf geen hengst te nemen als je wel andere omstandigheden kan bieden, of hengsten te veroordelen als een soort monsters.
wow....