Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:27

Cassidy schreef:
Ligt aan de situatie. Kom ik een paard tegen die steil omhoog gaat en het echt niet verantwoord is om er op te blijven zitten: probeer het in godsnaam vanaf de grond op te lossen want echt geen paard, geen enkel paard is het waard om het leven voor te laten of de rest van je leven in de rolstoel te moeten slijten.

Als je zelf niet goed in je vel zit: waarom er dan ueberhaupt opstappen?

Als je paard een dwarse bui is: gebruik je verstand en je inzicht om te kunnen beoordelen of dit echt een uitzondering is, of het paard structureel probeert om onder het werk uit te komen. Is dit de uitzondering (paard hengstig of spierpijn) mag je er aan toegeven. Is dit structureel (paard wil niet rechtsaf bij het werk, of niet goed aanspringen) doorgaan tot je de gewenste reactie krijgt en dan stoppen.

Is zo afhankelijk van de situatie, en het inzicht en beoordelingsvermogen van de ruiter die er op dat moment opzit of mee omgaat: valt geen regel op te verzinnen.

ben ik het helemaal mee eens...

Als mijn paard (merrie) een gevecht aan gaat met mij, dan heb ik niet goed gereageerd op de problemen die ik eerder in het rijden tegenkwam.

Is ze kijkerig (heeeeeel vaak) of erg gespannen, probeer ik haar eerst op een veilig stuk lekker aan het werk te krijgen, desnoods alleen in stap. En afhankelijk van de situatie zet ik dan ook wel eens door als ik vind dat ze aanstelt. Als ze buiten ergens beslist niet langs durft (aanstellend of echt bang) dan probeer ik eerst even door te zetten, maar werkt het averechts en/of lwordt het gevaarlijk (stond laatst ineens midden op de weg door erg hard flapperend kuilplastic waar ze niet langs durfde en ik bleef toen net te lang zitten en proberen) dan stap ik af en neem haar aan de hand mee er langs en stap daarna weer op om verder te rijden.

Is ze erg strak in de aanleuning, dan probeer ik haar te laten ontspannen en als het me echt niet lukt en evt. ge"irriteerd raak dan ga ik wat anders doen (bijv. lange teugel voorwaarts (uit)rijden in draf en galop, of een buitenritje maken)

Ben ik van te voren al gestressed? Dan ga ik longeren of een blokje om aan lange teugel, of desnoods ernaast wandelend als ze beweging moet hebben, anders sla ik gerust een dagje over.

Ze laat wel eens iets van verzet zien met rijden als ze het moeilijk vind, maar dan rijd ik gewoon rustig door en negeer het gedrag en beloon zodra ze ook maar iets van meewerking toont. (bijvoorbeeld ze staakt even omdat ze meer op het achterbeen gezet wordt en tegen de hand en tegen het been komt omdat ze het moeilijk vind, en dan gaat ze op mijn been toch weer goed voorwaarts, dan beloon ik het voorwaarts gaan met stem) Als ik op zo'n moment boos zou reageren op haar verzet, heb ik kans dat het veel erger wordt (omhoog komen bijvoorbeeld), terwijl het met negeren zo voorbij is en je gewoon zonder stress verder kunt rijden en hetzelfde even later opnieuw kunt proberen. Meestal lukt het de 2e keer dan al veel beter. Blijft het moeilijk, dan vraag ik misschien iets wat ze op dat moment lichamelijk of geestelijk nog niet aan kan en doe ik een stapje terug en/of ga iets anders doen.

Ik probeer te voorkomen dat ik de boosheid op voel komen borrelen. Als ik het zover heb laten komen dat het wel borrelt, ga ik stappen aan lange teugel of zet haar even stil om tot 10 of 100 te tellen zodat ik af kan koelen Knipoog.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:16

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:11

Omdat ik geen bak heb en dus altijd op straat moet rijden stap ik af in situaties waarbij mijn tinker erg dwars is.
Ik kan wel blijven zitten maar breng dan en me zelf en mijn paard en mede weggebruikers in gevaar dus dan gaat veiligheid bij mij boven alles.Dus dat is afstappen.
Zo gauw het weer veilig is stap ik weer op en zorg even dat hij wel weet wie de baas is voordat we op de terugweg naar huis gaan

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:16

Als ik voel dat het vandaag niet "gaat lukken" rij ik hem lekker met een lang teugeltje. Geef hem zijn beweging en ruimte. Morgen weer een dag. Ik heb ook wel eens geen zin. Ik neem aan dat iedereen zijn paard goed genoeg kent om in te zien of je paard een loopje met je neemt of gewoon een dag geen zin heeft.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:09

Focussed schreef:
Ik zou zelf doorgaan, maar afstappen als het écht gevaarlijk wordt. (Denk aan hoge steigersessies en bokken die boven de bakrand uitkomen).
Daarbij zou ik denk ik ook eens een DA of osteopaat o.i. in die richting erbij halen, even een medisch checkje kan zeker geen kwaad als dit gedrag aanhoudt.

Niks aan toe de voegen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:57

SteffiiY schreef:
Hallo Bokkers Haha!

Naar aanleiding van een vriendin van mijn, wil ik deze discussie beginnen.
Je paard wilt niet luisteren, hij doet alles wat jij niet wilt, en je raakt frusterend.
Wat doe je? Je stapt af? je rijd verder?

Een vriendin van mijn heeft regelmatig ''oorlog'' met dr paard, ze stapt af hij krijgt een paar klappen en word de longeerbak ingegooid.
Ik vind dit zelf een slechte manier van oplossen, ik denk dat het paard op deze manier toch zijn zin krijgt doordat jij van zijn rug af gaat.

hoe denken jullie hierover?

Ik vind het in dit geval een beetje dubbel.
Zelf blijf ik (meestal) zitten, maar dan niet om het gevecht aan te gaan.
Maar om te proberen het gevecht te voorkomen, of op te lossen.

Wanneer mijn pony een paar keer echt vervelend word, ik het gevoel heb dat dit op dit moment niet op te lossen valt, en het niet beter gaat na even doorzetten. Stap ik meestal rustig uit, en zet haar op stal.

Ik vind het ook best oke, als een ruiter er voor kiest af te stappen.
Zou doen/ Doe dit ook op het moment, dat ik het idee heb dat het écht te gevaarlijk word. (Denk aan extreem hoog stijgeren ed.)
Maar dan wel om de reden, om het op te lossen.

Niet om een "gefrustreerd" paard nog eens een paar klappen te geven, en dan los te gooien.
In dat geval heeft geen een van beiden iets opgelost.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:04

ik ga vaak dan een paar oefeningen doen, die altijd goed gaan, zodat je het toch goed kan afsluiten.
Bijv. een simpele stap-halt-stap oefening oid.

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:09

Als je paard niet luistert, je singnalen verscherpen Knipoog
En als het helemaaaaal niet lukt, afsluiten met iets 'goeds' een handeling die wel lukt met je paard. En daarna afstappen en opruimen enzo.

En als je paard niet doet wat je wil, dan komt dat bijna altijd omdat je paard je niet snapt
(of het paard kan de handeling nog niet), niet omdat hij of zij het niet wil. Dus dan is je paard slaan enzo een erge slechte oplossing, het paard snapt dan niet waarom je boos bent.
Het probleem licht bij jezelf, of je vriendin dan Tong uitsteken en ik zou dan de volgende x als er weer oorlog is, ff mn instructrice raadplegen.

Je_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:11

Nou het ligt eraan als je echt helemaal gefrustreerd ben zou ik even afstappen en daarna er weer op of even stoppen met het oefenen wat niet lukt of wat dan ook en dan even stappen en het daarna weer proberen! Of je overlecht het met je instructeur of instuctrice.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:07

Vind ik een lastige! Mijn paard was eerst vaak aan het steigeren, echt hoog. Ik ben er toen elke keer bibberend vanaf gegaan. Vond het eng. Maargoed, hij had het trucje door op een gegeven moment. Ik ben een keer flink tegen hem uitgevallen en heb hem een flinke mep verkocht, daarna was het over. Door dat afstappen kwam ik dus van de regen in de drup.
Nu is hij zijn trucendoos weer open aan het trekken en draait gewoon de hele tijd om, als je hem dan weer om wil zetten gaat hij gewoon achteruit lopen. De vorige keer heb ik echt een half uur zitten vechten met hem, maar hij is toch gewoon sterker. Dan stap ik toch echt wel af. Zolang het veilig is, zou ik het gevecht aangaan. Als het niet anders kan, gewoon afstappen, dat is voor iedereen veilig. Tenzij het paard in paniek is natuurlijk, dan heb je ook nog eens de kans dat je paard gezellig naar huis rent en jij er achteraan kan. Knipoog

Majbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:41

ik zou zeker niet afstappen, alleen als het paard iets mankeerd maar als hij echt wild is omdat hij me eraf wilt gooien blijf ik erop en ga het gevecht aan

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:41

SteffiiY schreef:
Hallo Bokkers Haha!

Naar aanleiding van een vriendin van mijn, wil ik deze discussie beginnen.
Je paard wilt niet luisteren, hij doet alles wat jij niet wilt, en je raakt frusterend.
Wat doe je? Je stapt af? je rijd verder?

Een vriendin van mijn heeft regelmatig ''oorlog'' met dr paard, ze stapt af hij krijgt een paar klappen en word de longeerbak ingegooid.
Ik vind dit zelf een slechte manier van oplossen, ik denk dat het paard op deze manier toch zijn zin krijgt doordat jij van zijn rug af gaat.

hoe denken jullie hierover?

helemaal mee eens

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:46

Hangt helemaal van de situatie af. Ik ben afgelopen week ook een paar keer afgestapt. Kreeg niks meer voor elkaar, ik werd steeds gefrustreerder, paard werd nukkig en daardoor kwamen we in een vicieuze cirkel terecht. Ik heb liever dat paard en ik er plezier aan blijven beleven. Dan stap ik nog een rondje, rijd een volte en een overgang en dan stap ik af en zet het paard op stal.
Maar als ik zelf de rust kan bewaren en ik merk dat het paard er ff doorheen moet, dan moet je dat eerst oplossen. Bij mijn huidige paard werkt dat niet zo: hoe gefrustreerder ik word, hoe meer ik ga lopen klooien en dan wordt het alleen maar erger.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:56

Ik kan er zoiezo niet 1,2,3 afkomen maar heb wel eens met mijn shetlander gehad dat ze de hele tijd om wou draaien enz. Als ze dan weer draaide draaide ik de andere kant op en gaf haar een tik, maar meestal was het dan achteruitlopen.. dan wachtte ik gewoon tot ze tegen het hek stond en zorgde dan dat ze goed aan het lopen ging en dat ze goed hard draafde en telkens als ze afremde kreeg ze weer een tik.. toen deed ze het niet meer:D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:01

hangt van de situatie af: Als mijn paard een puberbui heeft dan rij ik hem erdoor heen, als ik het gevoel heb dat ie vervelend is omdat ie moe is gaan we lekker in het park uitstappen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:03

Als ik echt gefrusteerd zou raken zou ik eerst even rustig gaan stappen en mezelf rustig laten worden, dan zou ik gaan na denken waarom het niet lukt en het nog een keer proberen met in mijn achter hoofd de rede waardoor de oefening o.i.d niet wil. Ik zou in iedergeval nooit metteen afstappen..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 01:16

Ik ben van mening dat je als ruiter niet gefrustreerd moet zijn.
En als je dat toch bent, heb je niet het recht om de schuld aan het paard te geven.

Ik ben een man van consuquentie, als iets niet lukt zoek ik in eerste instantie altijd de fout bij mezelf, en vaak roep ik er iemand bij die mij dan even op mijn fouten tikt...

Als je gefrustreerd bent, is het aan de ruiter om je verstand op nul te zetten en doelgericht door te gaan, jezelf op je fouten te wijzen, en consuquent te wezen, met dat consuquent wezen doel ik gericht op de ruiter.

Het ligt er ook aan in wat voorn situatie jezelf zit, en wat voorn paard je onder je kont hebt. Maar afstappen, dat zal ik persoonlijk nooit doen.

Eerst naar jezelf kijken, dan naar je paard, of jezowel medisch iets kan constateren, of dat je paard je echt aan het uitproberen is, tot hoeverre het dier kan gaan.

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 01:27

Als wij boos zijn met het rijden dan gaan we even stappen en tot rust komen en daarna gaan we wat anders doen om het later nog eens te proberen
Als we er helemaal niet uit komen gaan we niet vechten maar zorgen dat er de andere dag iemand bij is die ons help/les geeft. Maar afstappen en niets meer doen nee dan maar bv voltes en overgangen rijden maar in ieder geval niet stoppen met rijden.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 08:15

Uit huilen en op nieuw beginnen, Huilen haal hulp verbeter het paarde gedrag en begin bij je zelf, Ja leer van je fouten, Lijst leer die te accepteren Hyper! en begin opnieuw met hulp. Vriendjes zijn?

Zie onderschrift

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:47

ik probeer rustig te blijven en ga door tot het goed gaat,
en dan beloon ik der en stap ik af.

karlynnnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:51

Focussed schreef:
Ik zou zelf doorgaan, maar afstappen als het écht gevaarlijk wordt. (Denk aan hoge steigersessies en bokken die boven de bakrand uitkomen).
Daarbij zou ik denk ik ook eens een DA of osteopaat o.i. in die richting erbij halen, even een medisch checkje kan zeker geen kwaad als dit gedrag aanhoudt.

mee eens.

xxKayleigHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:55

rustig blijven zitten blijven en doorgaan anders komt er niets van terecht geloof me maar..want als je een paard een vinger geeft wil hij al snel een hand

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:05

Ik blijf zitten, totdat hij doet wat ik wil!

Duurt soms wel lang, ik vind het belangrijk om goed te eindigen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:22

Maar voor degene die doorgaan tot het goed gaat....
Vraag je jezelf dan nooit af of het paard jouw iets duidelijk wil maken en of je wel de juiste manier te past om iets voor elkaar te krijgen?

Ookal deed je paard het eerst wel, er zal toch iets anders zijn, waardoor hij anders reageerd. Een paard zal iig niet denken "laat ik "de ruiter" eens pesten"

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:28

Het ligt idd aan de situatie...
Mijn paardje wil zich nogal eens eronderuit maken als het een beetje lastig wordt of inspanning kost.
Als hij bijvoorbeeld middendraf moet doen, heeft hij snel de nijging even aan te springen in galop. Meestal is dit wel heel snel weer voorbij als het hem na een paar keer niet meer lukt.
Dit is dan nog niet echt een 'gevecht', wel heb ik dit vaker bij oefeningen wat NOG wat meer inspanning kosten. Als hij eenmaal erdoorheen is, is alles weer goed en heeft ie er wel plezier in.
Ik vind wel dat je altijd respectvol en eerlijk tegen je paardje moet blijven, zomaar slaan heeft geen zin en vind ik absoluut niet kunnen.
Als iemand afstapt en het paard een paar slagen verkoopt en hem vervolgens ergens in een weitje gooit kan hij/zij beter stoppen dat paardje te rijden. Het heeft dan helemaal geen zin, want het paardje weet toch niet waarvoor hij ze op de kop krijgt, en wordt er dus ook niet beter van.