6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:46

Als het paard snel leert dan is het wel mogelijk dat hij/zij op 6 jarige leeftijd al Z2 loopt, maar het ligt ook aan de manier hoe dat tot stand is gekomen.

Als het paard snel leert en het zonder enig 'geweld' gaat is er in mijn ogen niet veel mis mee, als het op andere onvriendelijke manier gaat is het zeker niet normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:48

Met geweld is het nooit normaal...welke klasse ook
6 keer in de week zitten schoppen is nooit oke, welke klasse ook

En helaas zie je dat gewoon in alle klasses voorbij komen, zelfs bij de pure recreanten, wat die K..knol wordt sterk in het bos...

Dat ligt dus puur aan wie hem rijd, niet aan de klasse Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-08 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:49

runningkawa schreef:
Maar je kunt een paard in de B/L niet overvragen?

Zeker ook in het b/L kun je een paard overvragen,
Het belangrijkste is dat je een paard de kans moet geven om eerst lichanelijk af te zijn en vooral ook geestelijk wat bij een dier vaak vergeten word, niet met 3 al volop te gaan trainen of wat je ook best vaak ziet al onder het zadel met 2 1/2 en ook al een startkaart is aangevraagd.
Zeker zullen die paardjes lopen en zijn er bij die uitblinken, maar goed is het niet.
Maar wat kan het ons schelen toch, wij voelen het lichamelijke niet wat een dier voelt, vaak hebben paarden met zoveel werklust ook een hele hoge pijngrens en als ze dan wat gaan mankeren ben je vaak al te ver door gegaan en is het vaak al te laat, hoeveel paardje worden er niet aangeboden dat ze niet meer de sport in kunnen omdat ze hier of daar wat aan de benen mankeren, en dat zijn echt geen paarden van 18 die ik tegen kom, dat zijn vaak vrij jongen paarden.

Maar ik zou wel eens willen weten waarom iemand perse met 3 al volop wil gaan trainen om met 6 al in het Z te kunnen lopen.
Waarom krijgt een paard geen kans om uit te groeien, als we nou met zijn alle de grens van inrijden verhogen naar 4/5 jaar en dan echt goed kijken op dat momnet of je paard er al aan toe is en anders nog even wachten, wat is er toch met die magische grens van 3??
Wie heeft dat verzonnen en waarom volgt iedereen mekaar maar omdat iedereen het doet, dan moet het zo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:51

Waarom denk jij toch steeds dat die dieren volop getraind worden?
Waarom geloof jij niet de meerdere berichten van mensen die zeggen dat die paarden helemaal niet vroeg zadelmak gemaakt hoeven worden en helemaal niet vaker dan 3x gereden hoeven te worden?
Waarom blijf je door gaan over volop trainen??
Dat is helemaal niet noodzakelijk bij een paard met talent...en ja natuurlijk zijn er ruiters die dat wel doen, maar die doen dat ook in de L

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:55

Midgie, je wil alleen maar jezelf horen hoor.

Even concreet nogmaals dan, mijn hengst is zadelmak gemaakt met 3.5 jaar en vervolgens met rust gelaten tot 4 jaar. Hij is toen zo'n 3x in de week opgepakt, half uurtje, de rest gewoon de wei, keertje longeren. Met 5 is hij L gestart en nu met bijna 7 jaar (in april) is hij Z2+10 en loopt binnenkort op het NK. Hij is met een gemiddelde van 7x per jaar meegeweest. Hij loopt nog steeds niet dagelijks, nooit een vol uur en de ene keer meer naar ontspanning, de andere keer wat meer inspanning. Verder komt hij gewoon dagelijks op de wei.

Als je dat veel vindt geef ik het op hoor. Rolleyes

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:57

het paard wat ik rijd is zes jaar, voor het kwpn zeven. Maar loopt met gemak deze oefeningen. start z1 dressuur en heb de punten voor het z2. wissels zitten erop. Moet ik dat m2 blijven rijden omdat ze pas zes is... of moet ik het op een ontspannen ,leuke mannier gewoon proberen! Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:57

LDRD schreef:
En wat denk je nou dat als een paard niet volgroeid is dat het lijf helemaal níks aan kan? Neem aan dat jullie inrijden dan met 8 jaar?

Ik vind het echt nonsense hoor.

Eens dat het niet nodig is om elk paard met 6 jaar naar het Z2 te schoppen, maar om nou alles over één kam te scheren vind ik nogal kortzichtig en getuigen van weinig kennis van zaken.

Juist om dat lijf gaat het een paard wat nog niet volgroeit is hoort niet in het Z2 thuis, daar zou strenger op toegekeken moeten worden vind ik persoonlijk.
Zeker hoef je niet te wachten tot 8, maar ja waarom eigenlijk niet?? een paard van 8 inrijden is denk ik beter dab een kleuter met spatjes van 3.
Een 8 jarig paard is in zijn koppie ook meer af en kan het (vaak) makkelijker verwerken dan een 3 jarige.
Zeker op lichamelijk gebied en ook als je een hele goeie band met je paard hebt opgebouwt, dus respect voor mekaar hebt, dus ook de ruiter naar het paard toe.

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:58

ik heb ook respect voor mijn paard hoor!!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:59

Ik denk dat Midgie zelf niet het talent heeft om op dit niveau te rijden Gaaaap .
Als jezelf niet veel verder komt dan wat rondhobbelen, dan kun je je waarschijnlijk moeilijk voorstellen dat er mensen en paarden zijn die wel talent hebben en de Z2 in no-time op hun sloffen halen Knipoog
Wat laten we eerlijk zijn zo verschrikkelijk zwaar is de Z2 niet, het blijft immers BASISsport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:00

zucht...

er zitten geen dingen in de Z die zwaar zijn...
Maar rij het eerst eens zelf op een beetje leuk paard...dan merk je dat wel...
Je praat over dingen waar je duidelijk geen kaas van hebt gegeten

Ik keek vroegah ook tegen het Z op.
Tot ik het zelf heb gereden en bemerkte...het stelt geen hol voor.
Niet voor een gemiddeld paard (dus laat staan een getallenteerde)
Voor de ruiter kan het idd wel eens anders zijn...en dan komen de vooroordelen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:01

Als de basis goed is zijn kunstjes een fluitje van een cent!

Je hoeft dan de kunstjes ook niet thuis in den treuren te herhalen......dat veelvuldig herhalen op jonge (en ook oudere) leeftijd is goed voor slijtage!
Ook van die mensen die ieder weekend een concour afzeulen met vaak 2 proeven, 6 dagen in de week in een bakje van 20 x 40 oefenen, waarom?
Ga lekker 2 x per week lekker de bossen in, leg wat drafbalken neer of spring wat in-uitjes, 1 keer longeren, zomers een rustperiode op de wei etc.
Blijf ook geen uur of anderhalf uur rijden als je paard het een halfuur goed doet zet je paard dan op stal en beloon hem.

Ik vind dit dus niet zozeer leeftijdgebonden, maar meer hoe je er mee omgaat!
Daarbij ligt het ook aan het paard zelf, een stijve plank die je overal erdoorheen moet duwen of een paard met kwaliteit die alles spelenderwijs zelf aanbied?
Deze laatste groep paarden verveelt zich al snel bij te veel rondjes van hetzelfde en zal dit dan ook op zijn manier weer feedback geven. je moet daar zelf op inspelen.

Dus ik zou zeggen kijk en luister goed naar je paard en geef je paard voldoende afwisseling in het werk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:02

Oké, ik geef het op. Koffie (of thee)!

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:05

runningkawa, Listiglistje,LDRD, ik sluit me helemaal aan bij jullie!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:12

LDRD schreef:
Midgie, je wil alleen maar jezelf horen hoor.

Even concreet nogmaals dan, mijn hengst is zadelmak gemaakt met 3.5 jaar en vervolgens met rust gelaten tot 4 jaar. Hij is toen zo'n 3x in de week opgepakt, half uurtje, de rest gewoon de wei, keertje longeren. Met 5 is hij L gestart en nu met bijna 7 jaar (in april) is hij Z2+10 en loopt binnenkort op het NK. Hij is met een gemiddelde van 7x per jaar meegeweest. Hij loopt nog steeds niet dagelijks, nooit een vol uur en de ene keer meer naar ontspanning, de andere keer wat meer inspanning. Verder komt hij gewoon dagelijks op de wei.

Als je dat veel vindt geef ik het op hoor. Rolleyes

Dit is toch een discussie??
Ik zeg mijn mening , jij gelooft in vroeg beginnen , IK niet !!
je hoeft je niet te verontschuldigen voor wat je met je paard doet toch,ieder zijn ding toch, maar ik zeg hoe ik het zou doen, doen jullie toch ook, ik sta daar vierkant achter , ik ga voor het paard en niet voor dat ik zo nodig moet rijden, ik kijk heel erg naar jet lichamelijke en vooral wat er in het koppie afspeelt,maar ik ga nu eenmaal anders met mijn paarden om dan de gemiddelde ned denk ik .
Waarom heb je hem met 3.5 ingereden en dan terug in de wei gezet, waarom niet tot 4 gewacht in de wei en dan pas begonnen??
Je hoort dat ook wel eens van paardjes met 2.5 inrijden en een jaar terug zetten, ik zie het nut daar niet van in, soort van inprentings fase , denk dat die gedachte erachter zit.
Ik val verder toch niemand aan , al ga j eer met 1 jarige leeftij op zitten wat ook gebeurd, ik heb hier een paardje staan dat met 1 jaar al in gereden is en met 2.5 op een manege liep, omdat hij er zo stevig uit zag, ik heb het dier met 3 gekocht en het was lichamelijk en geestelijk nog een pure baby die al lichamelijk verkl**t was, nu is hij 6 en kan gelukkig af en toe mee op een bos ritje en hij heeft gelukkig geen pijn, maar denk dat als hij nog op die manege zou lopen , hij al lang een kroket was geweest.
En daarom ben ik denk ik ook errg fel als het om zulke jonge dieren gat en dan al berhoorlijk moeten presteren.
Want misschien doen er een hoop het op een verantwoorde manier , als dat tenminst kan bij zo`n jong dier, maar heel veel ruiters denken alleen aan ikke en mijn paard heeft het maar tedoen, dus kan .........

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:17

manie schreef:
Ik denk dat Midgie zelf niet het talent heeft om op dit niveau te rijden Gaaaap .
Als jezelf niet veel verder komt dan wat rondhobbelen, dan kun je je waarschijnlijk moeilijk voorstellen dat er mensen en paarden zijn die wel talent hebben en de Z2 in no-time op hun sloffen halen Knipoog
Wat laten we eerlijk zijn zo verschrikkelijk zwaar is de Z2 niet, het blijft immers BASISsport.

Ik heb idd de ambitie niet om in het Z2 te rijden, ben niet zo`n paardenmens.
Maar het feit is er dat een paard met 3 nog niet volgroeit is toch??
Verdiep je wat dieper in het lichamelijke dan denk je er denk ik wel anders over.
JIj vind Z2 een basis sport ,zal best , maar veel pennymeisjes willen ook in het Z met hun pony, ga daar eens een dagje naar die trainingen kijken?
Dat gaat vaak niet allemaal even verantwoord, ik zeg ook niet dat jij niet met je paard in het Z mag lopen met 6, maar ik zeg mijn mening daarover, dat doen jullie toch ook??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:22

Midgie, ik geloof helemaal niet in vroeg beginnen dat is een misvatting. Ik maak niet met 2.5 zadelmak, 3.5 komt eerst, dat vind ik een mooie leeftijd. Hij is weer weggezet om de winter gewoon nog eens rustig aan te kunnen doen.
Ik verontschuldig mij trouwens helemaal niet, integendeel, ik probeer alleen uit te leggen dat zo'n dier nauwelijks wat nodig heeft om dit niveau te bereiken.
Hij gaat ook veel sneller dan wij zelf verwachtten hoor. Dat hij nu voor het NK gaat lag helemaal niet in de planning gek genoeg, maar overkomt ons eigenlijk.

Maar vandaag is hij weer even 'moddervarken' Clown .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:25

midgie schreef:
JIj vind Z2 een basis sport ,zal best , maar veel pennymeisjes willen ook in het Z met hun pony, ga daar eens een dagje naar die trainingen kijken?
'

Hierover zijn we het beslist eens hoor, daar wil je niet eens naar kijken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:27

Citaat:
Waarom heb je hem met 3.5 ingereden en dan terug in de wei gezet, waarom niet tot 4 gewacht in de wei en dan pas begonnen??

Omdat dit voor veel paarden fijner werkt een rust pauze erin.
Maar dat moet je ook ervaren Lachen

Dat er idd mensen zijn die hun paard naar de Z schoppen..klopt
Veel van hen blijven zelfs in de L hangen, omdat de basis gewoon slecht is...
Maar dat heeft dus niks te maken met de discussie, getallenteerd paard met fijne ruiter in de Z
Dat heeft gewoon te maken met flut ruiters...die je in elke klasses ziet

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:34

midgie schreef:
Ik zeg mijn mening ,

Een mening is een bewering....

midgie schreef:
Je hoort dat ook wel eens van paardjes met 2.5 inrijden en een jaar terug zetten, ik zie het nut daar niet van in, soort van inprentings fase , denk dat die gedachte erachter zit.

Als jij ervaring had met de africhting/opleiding van hoog in het bloed staande rijpaarden dan zou je je daar misschien wel meer in kunnen inleven... Geeft verder niks dat jij praat vanuit jouw ervaring, maar dat wil niet zeggen dat jouw ervaring representatief is voor iedereen met alle soorten paarden.

midgie schreef:
Ik val verder toch niemand aan

Mwah, dat valt te bezien....

midgie schreef:
ik heb het dier met 3 gekocht en het was lichamelijk en geestelijk nog een pure baby die al lichamelijk verkl**t was, nu is hij 6 en kan gelukkig af en toe mee op een bos ritje en hij heeft gelukkig geen pijn, maar denk dat als hij nog op die manege zou lopen , hij al lang een kroket was geweest.

Gelukkig zijn er altijd nog mensen zoals jij; redders in nood van mishandelde sielughe paardjes... Ja, sorry. Maar wat moeten wij nu met zo'n verhaal?

midgie schreef:
En daarom ben ik denk ik ook errg fel als het om zulke jonge dieren gat en dan al berhoorlijk moeten presteren.

Dus omdat jij redder in nood bent van een mishandeld kroketpaard die met 1 jaar was ingereden en op 2,5 in de manege liep en nu geen pijn heeft en bosritten kan maken, ben jij er op tegen dat paarden met 3 a 4 jaar zadelmak gemaakt worden en met 6 jaar Z lopen??? Lijkt mij logisch.... Rolleyes

midgie schreef:
Ik heb idd de ambitie niet om in het Z2 te rijden, ben niet zo`n paardenmens.

Vergelijk jouw situatie dan ook niet met mensen en paarden die het talent en de ambitie wel hebben!

midgie schreef:
Maar het feit is er dat een paard met 3 nog niet volgroeit is toch??

Dus? Kinderen die naar de basischool gaan zijn toch ook nog niet uitgegroeid?

midgie schreef:
ik zeg ook niet dat jij niet met je paard in het Z mag lopen met 6, maar ik zeg mijn mening daarover,

Gezien het feit dat een mening een bewering is, zeg je dat het niet kan.

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:09

Ik vond het zeker niet gezond dat een paard zo jong al op dit niveau mee gaat. Je moet er ook rekening mee houden dat het paard ook tussen de oren mee moet in het Z2. En het grootste gevaar is als je een paard hebt die het allemaal zo makkelijk doet. Je hebt dan toch de neiging om meer te doen dan het paard aankan. De paarden die ik ken en die zo jong in de Z2 meelopen zie ik na een aantal jaren nergens meer op de wedstrijden. en als je vraagt waarom ze nu een ander paard hebben zeggen ze meestal dat het vorige paard niet meer kon als de Z2. nee gek he. Dat paard heeft veels te veel voor zijn kiezen gekregen op een veels te jonge leeftijd.Dat is hetzelfde als een baby leren om de boodschappen te doen. Dat kan toch niet!!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:12

Ja zo blijft het een wellis nietus spelletje en dat is vaak zo nutteloos.
Alles kan , maar het is jammer dat er ook heel veel mag.
Ik ben geen redder van zielige paardjes, was maar even een voorbeeld, toevallig van mijzelf sorry daarvoor.
Gaat idd over een paard met talent in het Z2
, wat ik jong vind en meerdere met mij denk ik, zal echt niet de enigste zijn.
Het gaat er ook om wie dat talent bepaalt? Is het niet zo dat veel mensen denken een talent te hebben en hun paard gedwongen rijden, trainen met 3 jaar met allerlei hulpteugel die in hun beleving niets doen, maar een 3 jarig paard zo laten lopen dat het starks niet anders meer druft dan daar te lopen waar toe hij gedwongen word.
Het is toch een discussie, of gaat het om 1 ruiter met een talent vol paard in het Z2.
Wat ik alleen maar lees is dat mensen voor zichzelf opkomen, dat hoeft niet als je juist bezig ben.
Zit ik nog met de vraag eigenlijk, wie bepaalt het talent en of het paard er lichamelijk klaar voor is, laat je je paard eerst keuren daar voor om te kijken of al zijn groeischijven sloten zijn en een testje doen of hij er al geestelijk aan toe is, wat bij een kind wel gebeurd die naar de basis school gaat .ook al zijn ze 2 meter en heel stevig , wil nog niet zeggen dat ze er aan toe zijn om te leren , tenzij een ouder dat zelf bepaalt en dat het kind op latere leeftijd daar toch last van gaat krijgen.
Een kind mag wettelijk ok geen bepaalt werk doen, omdat het idd daar nog niet aan toe is, een paard kun je niet met een kind vergelijken in de ontwikkeling op die leeftijd, maar maakt ook een groei door en zitten we nog met de gemiddelde leeftij toch.

Ik zou altijd graag dit soort discussie persoonlijk willen voeren, omdat het inet daar voor sommige niet erg geschikt voor i s, doordat er geen emotie is te zien en te voelen, en veel mensen zich vaak aangesproken voelen als het niet in hun straatje past.
Ieder zijn eigen straatje maar ik blijf al is het paard nog zo getalenteerd het te jong vinden, wat andere ook zeggen, mag toch??
Misschien moet juist een getalenteerd paard hoog in het bloed bij iemand komen die er mee kan groeien maar niet bij een ambitiuese ruiter??
Lijkt me heel mooi om een paard die niet zoveel talent heeft juist naar het Z2 te rijden, dat lijkt m emeer een uitdaging dan een talent vol paard, dat is leuk voor tussendoor dan toch,
Maar ja dat is weer een andere discussie, zou zeggen kom eens een weekendje bomen hier en neem je paard mee, plek zat en een heel bos tot je beschikking;-)

Wilde nog even zeggen , dat hier pas een GP paard op stal was, die zo scheef was als een weet ik wat in zijn bekken door waarschijnlijk foute training , maar toch alles deed wat het baasje vroeg , zelfs de piaffe wat hem verrekte zeer heeft moeten doen, dus waar is de grens??
Wie bepaalt wat en hoe als het paard zijn grens niet aangeeft??
Je zou toch van een Z2 of GP ruiter beter moeten verwachten , dat ze ook weten hoe hun paard lichamelijk zijn op een bepaalt moment.
Laatst bijgewerkt door midgie op 11-02-08 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:19

Ik heb zelf nog nooit een een 6 jarige in de Z dresuur gestrart, dus persoonlijk kan ik het niet opnemen Tong uitsteken
(wel jonge paarden in de klasse gesprongen die ze dan mochten, dus hetzelfde verhaal)
Wel heb ik talentvolle paarden onder mijn kont gehad, dit waren handelspaarden dus werden vaak niet uitgebracht.
Maar dan merk je dat alles zo gladjes verloopt.
Niks geen hulpteugels en rommel....waarom blijf te dat erbij halen????
Dat is gewoon zo'n raar vooroordeel. Het moet met hulpteugel en geweld en anders kan het niet???
Waarom blijf je dat herhalen?? (dat is al de 3e keer dat ik dat vraag geoof ik)

Verder heb ik genoeg kennisen die hun paarden dan Z dressuur of springen hadden...en die paarden doen het nog allemaal hoor Lachen
Maar geen van alle hoefde hun paard elke dag een uur te butsen...want de L elke dag rondbutsen...dat mag blijkbaar wel, daar kunnen de groeischijven wel tegen...maar als het Z heet gaan ze erineens aan kapot??

ook daar blijf ik het verschil missen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:25

Nogmaals, ik neem niks persoonlijk op en voel me helemaal niet aangevallen of wat ook en dat komt, omdat ik precies weet wat in ieder geval míjn paard ervoor heeft hoeven doen en ik dat binnen álle acceptabele grenzen vind.
En deze heeft ook nog nooit een kunst/hulp of vliegmiddel gezien in zijn leven.

Sterker, ik ben megatrots op mijn paardje wat hij tot nu toe bereikt heeft Haha!

Maar dat mag zeker niet he?
Laatst bijgewerkt door LDRD op 11-02-08 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:27

Volgens mij kun je je paard veel langer enthousiast houden door het werk af te wisselen en het rustiger aan te doen, ookal kan hij het aan; waarom perse de grenzen zoeken?.. Je paard kan zo lang mee als je het afwisselend en leuk houdt, is vrolijker in zijn doen, laat het ook paard wezen! En als hij daardoor fysiek en mentaal lekker functioneert is het toch prima? Beter teveel tijd nemen dan te weinig, dan komt de spijt en dan kan het te laat zijn.

Ik snap dat gejakker niet, juist het proces is een gave leerschool, imo veel boeiender dan het einddoel. Maargoed, who am I...
Heb maar een paard dressuurmatig met hulp omgetraind van renpaard naar meer engels gereden paard en toen ik na twee jaar de basis er wat in had en we wat konden wijken en mijn meisje destijds ontspannen en verzameld liep was ik al trots! Knipoog

Dan die gefrustreerde ruiters om me heen die druk uitoefenden, vlug vlug, hier frustratie, daar zwiep zwiepstaart..

Schiet mij maar lek. Als je daar een paard voor moet hebben.. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:35

Gejakker?
Afwisseling?
Grensen opzoeken?
Frustratie?

Is dat aan nivo gebonden? Lachen