Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KLS_

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:50

Mijn paarden hebben sowieso de maandag rust, omdat de plek waar ze staan gesloten is op maandag.
Verder is het vaak te zien; als ik op concours ga, het weer, etc ..
Maar ik rij hem zeker 4 à 5 keer in een week, en hij wordt meestal ook eens gelongeerd.
Verder komen ze ook alke dag buiten (met uitzondering van de maandag)
Mijn verzorgmerrie van 18 wordt zo'n 3 keer in de week gereden, door haar leeftijd en ook door het feit dat ze al een zware knieblessure heeft gehad vorig jaar.

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:50

Mijn paarden hebben sowieso de maandag rust, omdat de plek waar ze staan gesloten is op maandag.
Verder is het vaak te zien; als ik op concours ga, het weer, etc ..
Maar ik rij hem zeker 4 à 5 keer in een week, en hij wordt meestal ook eens gelongeerd.
Verder komen ze ook alke dag buiten (met uitzondering van de maandag)
Mijn verzorgmerrie van 18 wordt zo'n 3 keer in de week gereden, door haar leeftijd en ook door het feit dat ze al een zware knieblessure heeft gehad vorig jaar.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:49

Gonda is sowieso wel éen keer in de week vrij, meestal zelfs wel vaker, dus ik zeg ja, paarden hebben een dagje vrij nodig.
Gewoon een dagje waarop ze lekker met soortgenootjes in het land kan staan.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:52

mijn verzorgpaard staat nu dag en nacht op de wei, rijd als ik tijd heb, is vaak wel 4x per week en de ene keer rijd ik wel en de andere keer niet, bijv. door het weer of door school.. in de winter gaat ze of in de avond naar buiten (in de kleine paddock/bak of grote paddock) met een aantal andere paard(en) en dat wisselt de eigenaresse af Ja

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:10

Beauty is nu 20 en die mag van mij best een rust dagje hebben hoor Knipoog
Maar ook gewoon als ik meer zin heb in borstelen dan um kan er wel zo 2 uur mee bezich zijn en dan heb ik niet meer zo zin om te rijden Vork
Maar ze hebben een inloopstal kunnen zelf weten of ze binnen willen staan of buiten .
Als ze binnen staan kunnen ze ook naar buitenkijken.
ze hebben ongeveer 1 hectare land dus beweging krijgen ze wel Knipoog

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:06

mijn paard heeft absoluut rust nodig! zowiezo altijd de dag na de wedstrijd en soms de volgende dag ook nog wel.. maaar onder een vrije dag versta ik in de zomer een paar uur op het land en in de molen ! hij doet bij mij nooit helemaal niets op een dag.. en meestal is woensdag de longeerdag.. dus ik rij hem 5 dagen 1 vrije en 1 longeerdag...

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:03

Een paard heeft best af en toe een rustdag nodig, maar tijdens die rustdag kan hij ook lekker in de wei worden gezet, of los in de bak lopen Cool

Celien_Alex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:59

Ik vind wel dat een paard/pony minstens 1 rustdag per week nodig heeft !!

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:28

Af en toe een rustdag is toch heerlijk voor je paard! Mijn paard wordt alleen maar narrig als ie elke dag flink aan de bak moet!

KramerA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:58

ik zou grondwerk doen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:36

wij beginnen altijd 6 dagen in de week met de stapmolen.
Daarna wisselen we af met rijden of longeren, we houden een schema bord bij.. zowel voor de molen als rijden en longeren. De jonge paarden die net onder het zadel zijn, hebben uiteraard wat meer vrij. die pak ik zon drie keer in de week onder het zadel, maximaal 20 minuten. de paarden die wat ouder zijn, en wat meer ervaren, rij ik zeker om de dag.

ik ben wel an mening dat elk paard een keer per week een dag effe lekker niks hoeft te doen. even tot rust komen, in de paddock op de we etc.. btw de paarden komen wel elke dag buiten en uit de stal.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:39

KramerA schreef:
ik zou grondwerk doen

heb je ook wat nuttigers te zeggen? sorry hoor maar zie in je racties alleen maar grondwerk, zonder te onderbouwen?

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:41

myn paard heeft zowizo op zaterdag altijd vrij omdat ik dan moet werken, dan wordt hij of gelongeerd, of hy mag gewoon lekker naar buiten.
hy heeft vaak ook na een wedstrijd een dagje vrij.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:25

KramerA schreef:
ik zou grondwerk doen

Weet je uperbouh wel wat grondwerk is ?
volgens mij hebben we hier weer een uberpenny

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:51

Navidad schreef:
KramerA schreef:
ik zou grondwerk doen

heb je ook wat nuttigers te zeggen? sorry hoor maar zie in je racties alleen maar grondwerk, zonder te onderbouwen?

kijk maar eens in haar profiel, bijna elke topic waar ze in mee praat. krijgt ze ruzie. Ze geeft alleen maar rel opmerkingen.

Maar on topic: ik vind dat een poy/paard sowiezo een dag rust nodig heeft. Wij hebben best een druk weekend achter de rug met wedstrijden, dus de pony krijgt nu even rust. Lekker de wei in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:54

pollewops schreef:
Vroeg me zo eens af wat jullie schema is per week? Mijn pony gaat 5 dagen in de week in de stapmolen. Wordt 1 dag in de week met een ander paard ongeveer 45 minuten per dag losgelaten, minimaal 1 dag in de week gelongeerd en de rest van de week gereden. Als het goed weer is ga ik dan ook regelmatig gewoon lekker buiten rijden. Wat vinden jullie Hebben paarden ook echt die ene dag in de week vrij nodig of kunnen ze ook de hele week onder het zadel, onder het motto hoe meer beweging hoe beter?

Paarden kunnen best elke dag van de week onder het zadel, als je maar niet elke dag keihard werkt. Een stapritje in het bos beschouw ik ook als rustdag. Het is in elk geval beter om rustig te rijden dan om hem de hele dag in de box te laten (wat je helaas toch nog soms ziet) maar dat snapt denk ik bijna iedereen.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:58

hele dagen in de box vind ik absoluut niks. Bij ons op stal zie je ook een paar ponies die soms dagen de stal niet uitkomen. Die van mij komen er elke dag uit. Liefst in de wei, maar als dat niet kan in het paddock.

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:03

als ik ik 3 dagen getraint heb krijgt die van mij een dagje rust....lekker in het land

fairytill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:39

Mijn verzorgpaard heeft twee dagen in de week een rustdag, maar dan wordt hij wel uit stal gehaald voor een paar uur en lekker in de paddock gezet of gelongeerd. En in de zomer staat hij zowieso de hele dag op het land.

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:46

Ik zelf denk dat 1 of 2 x per week goed zou zijn dat ze ook wat rust hebben.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:51

De mijne heeft geen vaste rustdag, ik ga niet wanneer ik geen tijd heb..
Dat komt niet zo vaak voor, dus meestal ben ik gewoon elke dag met hem bezig.
Dan niet altijd rijden, maar ook wel eens losgooien of gewoon een stukje wandelen..

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:14

Ja het is maar net hoe je daar tegen aan kijkt.

Persoonlijk vind ik het zelf wel fijn om me paard een dag vrij tegeven.
Hij doet met rijden ook ze best voor mij daar mag hij dan af en toe best voor beloond worden.
Plus gewoon voor de afwisseling ik zou ook gek worden als ik 7 dagen in de week 31 dagen in de maand en 12 maanden in het jaar alleen maar in de bak zou moeten lopen...

Maar mijne staat wel gewoon aan het werk.
Zo word ze meestal wel 5 dagen in de week gereden.
Maar zorg dan wel dat ze der afwisseling heeft meestal dressuren we maar dat we dan wel 1x in die week springen of naar buiten gaan.
En die andere dagen heeft ze of een rustdag of word ze gelongeerd.
Plus dat ze nu elke dag 6 uur lang op het land staat.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:19

Ja ik denk het wel. Een mens heeft ook 1 of 2 rustdagen in de week nodig om bij de komen ( weekend? ) Waarom zou een paard dat niet nodig hebben.

mijn paard krijgt minimaal 1 dag vrij in de week!

aikido24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:21

ze hebben wel eens een rustdag nodig ja maar ook nie zo dat 1 dag werken 1 dag ruste zo gewoon af en toe een verwendag ( rust dag )

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:39

Ik rij mn paard nu elke dag.
Ze gaan elke dag om half 8 op de wei en komen er savonds rond half 7 weer af. En tussendoor of daarna rij ik. Ze staan geen dag op stal. En als ik dan is geen tijd of wat dan ook heb om te rijden doe ik meestal aan grondwerk.