Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nynkeslady

Re: Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:35

Ben geen voorstaander van hulpmiddelen, want je moet het zelf doen! Mijn paardje loopt wel aan de teugel, heb daar niks bij gebruikt

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:32

Ik gebruik geen hulpmiddelen! Ik dwing hem niet met hulpmiddelen bijv. om nagefelijk te lopen. Maar ik vraag het hem gewoon zelf en meestal gaat hij dan lekker ontspannen lopen! Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:54

vragen, hoe dan? Ik vraag eigelijk voornamelijk iets meer in te buigen of iets meer stelling aan te nemen, desnoods een keer niet vast te pakken op buiten maar meer vraag ik niet, verder rij ik.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:27

ik rij met mijn pony's altijd met losse teugels. heb zelfs ergens gelezen dat als een paard zijn nek buigt voor de teugel, hij moeilijker kan ademen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:29

Mijn hengsten moeten altijd aan de teugel lopen, mits hun fase van africhting het toelaat.
Zonder een correcte aanleuning zou ik veel te weinig te vertellen hebben en een gevaar kunnen zijn voor anderen. Hulpteugels echter gebruik ik NOOIT.

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:46

Bij mij moet hij niet aan de teugel lopen maar ontspannen.. Het paardje dat ik nu rijdt loopt zelf al een beetje rond.. Maar probeer hem dan juist te laten ontspannen, ook in zijn rug Clown

xBibi

Re: Moet joun paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:07

Hitime schreef:
Ik vind moeten een beetje een groot woord.. Ik vind 'aan de teugel moeten lopen' een heel ander begrip, dan het nagevelijk rijden. Dan móet een paardje niet in-een-boogje/aan-de-teugel/in-de-krul.. Maar dan komt dat vanzelf Knipoog
En dan heb ik liever dat nagevelijke.

Ben het helemaal met je eens! Lachen

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:52

niet echt aan de teugel
maar wel voorwaarts neerwaarts, dus lekker met z'n koppie een beetje omlaag.
Niet dat gedwongen, maar net hoe ik het wil, en hoe hij lekker loopt

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:32

Het belangrijkste vind ik dat mijn paard gewoon lekker ontspannen loopt. Normaal tempo en laag met haar hoofd, nageeflijk als het even kan natuurlijk.

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:16

hoeft niet maar ik vind het wel fijner want heb dan het gevoel dat ik er meer over te vertellen heb.

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:05

Tja..alles is zo'n beetje al wel gezegd wat ik ook zou kunnen zeggen. Zelf vind ik het ook mooi als ik een paard aan de teugel krijgt, maar het 'alleen in een krul krijgen' vind ik dan weer jammer.. tuurlijk ziet het er mooi uit, maar voor het paard is het echt niet beter. Hulpmiddelen kun je denk ik wel gebruiken om het paard iets intensiever aan het werk te zetten, maar niet alleen om 'm in de krul te krijgen.. zoals het eerder al is gezegd, moet je 'm eerst voorwaats en aan het been hebben. Als het goed is dan zoekt het paard die krul vanzelf op, maar dan vanuit zijn rug.

Als ik het fout heb, moet je het zeggen hoor! Ik ben nu ook nog maar anderhalf jaar aan het rijden, dus is er voor mij ook nog veel te leren!

renspoown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:45

nee we rijden vooral recreatief, maar ze moet ook tussendoor wel neerwaarts, om soepel in de hals te blijven en omdat ik soms wel een onderlinge rijd.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:46

nee hoor ze is 24 dus die tijd is geweest!
laat haar maar heerlijk wandelen met lange nek.
af en toe pak ik het rondrijden nog even op.
maar echt niet een uur in de krul meer

rtfmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:48

op de manege hoeft het niet persee maar ze zeggen dan altijd of het paard het kan en als die het kan en jij kan het moet je het proberen
maar de pony die ik elke week rijd rijd ik gewoon eerst 20 minuten niet aan teugel en daarna ga ik langzaam aan teugel rijden want daar moet het

Romy_Tinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:16

vind het zelf een beetje meer mogen als moeten. Ik vraag hem lief en rustig voorwaarts/neerwaarts. meestal begint die dan wel in een krul te lopen maar als die niet meteen reageert, komt het daarna wel, niet dat dan meteen een slof erbij ga halen!! Dat geeft volgens mij meer moeite de volgende x om hem naar beneden te vragen...

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:37

elk paard loopt aan een teugel hoe zouden we anders kunnen sturen? maar een goed voorwaarts gereden paard loopt nageeflijk dat is heel wat anders. dit bereik je door het paard eerst aan het been te rijden en dan verzamelen zodat het paard zig rond zet over heel zijn lichaam. dit kan je nooit bereiken met hulpteugels. Pling Pling

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:50

Ik heb niet het hele topic gelezen Bloos Wat me opvalt op de pagina's die ik heb doorgenomen is dat als het over de gewenste hoofdhouding gaat mensen hun paard naar beneden willen hebben. Een paard kan toch ook met oprichting aan de teugel? Kijk maar naar de klassieke dressuur en naar die grand-prixdressuurwedstrijden, daar zie je niet 1 paard met z'n kop omlaag lopen Lachen Ik vind zo'n lage hoofdhouding ook niet logisch, zo heeft hij toch te veel gewicht op zijn voorhand? Als iemand het me overtuigend kan uitleggen houd ik me aanbevolen, ik ben bereid om te leren Ja
Vorig jaar heb ik een tijdje bij een manege gereden waar veel mensen obsessief met nageeflijk/aan de teugel bezig waren, daar heb je van die meisjes van een jaar of 13 die een pony in de krul hebben terwijl het beest in een slakkengangetje met zijn hoeven loopt te slepen (gelukkig reed ik dan nog in een les van een instructrice die daar wat van zei). Nageeflijkheid was daar het doel. Doordat iedereen zo met het aan de teugelgebeuren bezig was dacht ik dat het moest en dat het zo hoorde. Inmiddels weet ik beter. Als ik rijd is nageeflijkheid mooi meegenomen, wat ik echter belangrijker vind is of een paard voorwaarts genoeg is, dus of zij zijn achterbenen een beetje gebruikt en goed reageert op voorwaartse hulpen, of hij niet te lang wordt in zijn lichaam (omdat je dan de stuwing verliest) en of ik 'm enigszins fatsoenlijk kan inbuigen. In wat ik in het topic heb gelezen mis ik het belang van laterale buiging. Als ik de impuls goed heb en het paard soepel is in zijn lichaam zal hij zijn rug gebruiken om mij te dragen en daar gaat het me om. Wat hij met zijn hoofd doet boeit me iets minder, zolang hij het maar niet te laag houdt (op 1 uitzondering na, is een paardje dat moeilijk ontspant in draf, in andere gangen rijd ik hem zoals hierboven beschreven. Of dat probeer ik althans)

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:41

hestejente... ben het wel eens met je verhaal. Ik zie jammergenoeg soms op de manege dat er veel te veel in de krul wordt getrokken en dan trots in een slakkengang rond wordt gereden in plaats van eerst voorwaarts proberen te rijden en dan pas zulke dingen te gaan proberen. En manegepaarden lopen niet zomaar gelijk aan de teugel want ze hebben geen vertrouwen in de ruiter. Het ene uur zit er een beginnening in de mond te trekken, en het andere uur een ervaren ruiter.
Mijn pony is heel losjes in de hand en is heel makkelijk te rijden. In het begin gooide ze soms haar hoofd omhoog maar nu is ze echt super voorruit gegaan. Mede door mijn zachte aanpak.

Ylona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:53

nagevelijk wel ja, ik gebruik ook geen hulp teugels, ik doe het gewoon zonder.
als hij zich ontspant en ik ook dan loopt het super lekker!!
groetjes

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:36

hestejente schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen Bloos Wat me opvalt op de pagina's die ik heb doorgenomen is dat als het over de gewenste hoofdhouding gaat mensen hun paard naar beneden willen hebben. Een paard kan toch ook met oprichting aan de teugel? Kijk maar naar de klassieke dressuur en naar die grand-prixdressuurwedstrijden, daar zie je niet 1 paard met z'n kop omlaag lopen Lachen Ik vind zo'n lage hoofdhouding ook niet logisch, zo heeft hij toch te veel gewicht op zijn voorhand? Als iemand het me overtuigend kan uitleggen houd ik me aanbevolen, ik ben bereid om te leren Ja
Vorig jaar heb ik een tijdje bij een manege gereden waar veel mensen obsessief met nageeflijk/aan de teugel bezig waren, daar heb je van die meisjes van een jaar of 13 die een pony in de krul hebben terwijl het beest in een slakkengangetje met zijn hoeven loopt te slepen (gelukkig reed ik dan nog in een les van een instructrice die daar wat van zei). Nageeflijkheid was daar het doel. Doordat iedereen zo met het aan de teugelgebeuren bezig was dacht ik dat het moest en dat het zo hoorde. Inmiddels weet ik beter. Als ik rijd is nageeflijkheid mooi meegenomen, wat ik echter belangrijker vind is of een paard voorwaarts genoeg is, dus of zij zijn achterbenen een beetje gebruikt en goed reageert op voorwaartse hulpen, of hij niet te lang wordt in zijn lichaam (omdat je dan de stuwing verliest) en of ik 'm enigszins fatsoenlijk kan inbuigen. In wat ik in het topic heb gelezen mis ik het belang van laterale buiging. Als ik de impuls goed heb en het paard soepel is in zijn lichaam zal hij zijn rug gebruiken om mij te dragen en daar gaat het me om. Wat hij met zijn hoofd doet boeit me iets minder, zolang hij het maar niet te laag houdt (op 1 uitzondering na, is een paardje dat moeilijk ontspant in draf, in andere gangen rijd ik hem zoals hierboven beschreven. Of dat probeer ik althans)

Idd ben het zeker eens met je verhaal ik ga met je verhaal mee Lachen

NanC_Spekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:02

Het 'moet' niet. Ik laat m'n verzorgpony gewoon lekker voorwaarts lopen en veel voltes rijden en dan gaat hij m'n hand zelf al een beetje opzoeken. Knipoog

Michelliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:18

Van mij hoeft het niet,,, als een paard het echt niet fijn vind maar als een paard het kan probeer ik het altijd wel even Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:30

hestejente, een paard kan zeker met oprichting aan de teugel, maar dat moet wel ontstaan zijn uit een paard dat zich onvoorwaardelijk voorwaarts neerwaarts wil strekken als de ruiter daarom vraagt. Helaas zie je te vaak 'oprichting'terwijl het in mijn ogen gaat om een in elkaar en erop getrokken paard, zeg maar wat jij als 'in de krul' getrokken ziet. IMO rijd je eerst een paard naar je hand in een lage lijn, met aanspanning zodat hij wel op het achterbeen blijft en pas vanuit dat dragende achterbeen ga je naar de oprichting toe.

In feite is dat de fase die volgt op het werk dat jij beschrijft want daar ben ik volkomen mee eens.

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:46

ik vind dat als je paard het nodig heeft wel 1 kan gebruiken maar het is ook maar net hoe je er me om gaat want 1 slof is niet zo vriendelijk als 1 tieleman

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:40

Tiedhemann Lachen