Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toogfilosoof

Re: Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:00

Ik zeg altijd maar zo: de beste ruiter rijdt zonder rommel.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:03

femke_harley schreef:
Qimm schreef:
femke_harley waarom voel jij je zo ontzettend aangevallen over sporen opmerkingen?

Spoortjes zijn bedoelt om fijnere hulpen te kunnen geven, als jij daarom met sporen rijdt dan is dat prima. Doe je dat omdat je paard niet voorwaarts is dan moet je je afvragen of je wel goed bezig bent. Een spoortje is geen gaspedaal.

Ik heb je nooit zien rijden, ik ken jou en je paard niet dus ik kan niet zeggen of jij goed met sporen rijdt, ik kan alleen zeggen wat ik vaak zie en war mijn eigen ervaringen zijn. Als jij je daardoor aangevallen voelt...

omdat een paar pagina's wordt gezegt dat ik maar beter op
een ander paard kan rijden, en ja dan voel ik me aangevallen,
want ik probeer alles zo goed mogelijk te doen voor Femke Knipoog

Maar als jij jouw sporen als een gaspedaal ziet, is dat niet in het voordeel van jouw paard, maar in je eigen voordeel. Ik zou haar eerst beter aan het been maken in plaats van naar hulpmiddelen te grijpen, maar goed, dat is dan weer de mening van iemand die niets met hulpmiddelen heeft.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:05

oh ze is aardig goed aan het been, maar ze wil gewoon
er veel ondersteuning, we zijn nu bezig dat ze ook gewoon
door loopt zonder aan te sporen, dit doen we ook zonder spoor Knipoog wat ik hier eerder ook heb gezegt is dat ik ze ook
vaak niet gebruik, alleen met oefenen op sommige dingen Knipoog

spoor gebruik ik niet als gaspendaal Knipoog

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:07

Dat van al die hulpteugels vind ik onzin, ik heb mijn paardje op stemhulpen ingereden, met als enige nadeel dat ie alleen maar naar mijn stemhulpen luistert, en hij dus moeilijk door anderen te berijden is, maargoed, dat is verder ook niet nodig. Ik wilde op een gegeven moment weer les, bood zich een goede instructeur aan: hele waslijst aan diploma's, wie hij wel niet allemaal had lesgegeven, dus ik een proeflesje van hem gehad. Mijn paard werd op de een of andere manier knap zenuwachtig van hem, en werd een grote stresskip die 15 minuten dat ik moest laten zien wat ik kon enzo. Ik schaamde me dood, voelde me een beginner op dat paard, hij schoot continu weg, etc. Na die 15 minuten wist die instructeur wel even de 'oplossing': ik moest een stang gebruiken, in plaats van mijn trensje, een martingaal of bijzetteugels, (maakte volgens hem niet zoveel uit welke van de 2), sporen en een zweep. Ik stond echt met grote ogen daarnaar te luisteren. Het is dat ik van dat soort dingen absoluut geen voorstander ben, en hem gelijk de deur heb gewezen, maar er zijn genoeg anderen die op die kennis van die man afgaan en dus wel al die hulpmiddelen gaan gebruiken. Zo los je echt niets op, je gaat bovendien een soort gevecht aan met je paard, terwijl het mooiste toch is dat je samen naar iets toewerkt, zonder al die dwangmiddelen, en je je paard op een los teugeltje rond kan sturen. (of naja de hoge dressuur is wat anders, al ben ik dan ook geen voorstander van al dat ijzerwerk, maar daar doe ik niet aan).

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:11

femke_harley schreef:
Dit heb ik dus ook, ik kan makkelijk rijden zonder sporen
maar ben ik na 20 minuten dood van het aansporen..

femke_harley schreef:
door loopt zonder aan te sporen, dit doen we ook zonder spoor Knipoog wat ik hier eerder ook heb gezegt is dat ik ze ook

Klinkt dat als een paard dat goed aan het been is? Als je na 20 minuten dood bent van het drijven, is er iets niet goed. Blijkbaar zijn het dan ook niet die sommige dingen, want van die paar sommige dingen, ben je niet dood van het drijven. Als jij zegt dat je makkelijk zonder kan rijden, maar toch met doet, doe je dit puur voor jezelf en niet voor je paard.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:13

Persoonlijk houd ik niet zo van de slof. Heb er één keer mee gereden (leek m'n instructrice een goed idee, net als die sporen), maar nooit weer. Een slof vind ik echt vervelend. Langer heb ik met mijn sporen gereden. Daar ben ik niet echt tegenstander van, zolang ze maar op de juiste manieren worden gebruikt (wat bij mij dus niet het geval was). Gelukkig ben ik achter al mijn fouten gekomen met behulp van mijn huidige instructeur. Ik vind dat je sporen best kunt gebruiken voor het verfijnen van hulpen, maar niet - zoals ik deed - als je paard niet voorwaarts is. Dát moet je rijtechnisch oplossen, wat bij ons heel veel geholpen heeft!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:15

Narya schreef:
femke_harley schreef:
Dit heb ik dus ook, ik kan makkelijk rijden zonder sporen
maar ben ik na 20 minuten dood van het aansporen..

femke_harley schreef:

Klinkt dat als een paard dat goed aan het been is? Als je na 20 minuten dood bent van het drijven, is er iets niet goed. Blijkbaar zijn het dan ook niet die sommige dingen, want van die paar sommige dingen, ben je niet dood van het drijven. Als jij zegt dat je makkelijk zonder kan rijden, maar toch met doet, doe je dit puur voor jezelf en niet voor je paard.

Dit is door verrekte pezen in mn knie Knipoog
dit komt af en toe nog wel eens terug Knipoog

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:16

Ik moet wel zeggen dat we op het moment weer even een inzinking hebben, die ik nu weer rijtechnisch aan het oplossen ben, maar ik was dus wel de hele tijd aan het drijven. Dat wordt nu weer anders, maarja, gewoonten leer je niet zo makkelijk af helaas... Nu doe ik het zo, dat ik veel overgangen rijdt, van stap naat galop bijvoorbeeld, daarvan wordt mijn pony goed aan het been Lachen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:23

Heb zelf een tijd buiten met martingaal gereden op mijn eigen paard om mezelf een 'veilig' gevoel te geven. Eigenlijk werkte dat helemaal niet. Kan ook makkelijk zonder hulpteugels. Ja Ook een tijd met bijzetteugels gereden, dat hielp wel iets, maar hij werd er wel gestresst van. Van mijn instructrice moest ik met spoortjes rijden, maar dat hielp ook niet, weg ermee dus! Met zweep heb ik amper gereden, daardoor raakte hij gestresst > eraf gevallen en rug gebroken. Nu rijd ik lekker zonder al die poespas en dat bevalt me allemaal veel beter!

Op mijn verzorgpaard toentertijd altijd met thiedemann gereden omdat het moest van de eigenaar. Zelf zag ik het nut er niet van in. Ook moesten we altijd met sporen en zweep rijden (kreeg 1x per week les op een manege, wist amper iets van sporen af..) omdat ze anders niet vooruit te branden zou zijn. Volgens mij is dan een zweep en sporen niet de oplossing.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:53

het enige wat ik gebruik zijn sporen en met longeren bijzetteugels.

ik rij western en rij met sporen met wieltjes, deze zijn totaal niet scherp. ik gebruik mijn sporen alleen als hij niet reageerd op de druk van mijn been en soms als hij gewoon stront vervelend is. ook zonder sporen is hij te rijden, alleen met sporen reageerd hij gewoon iets beter.
verder is hij ook bang voor de zweep dus met zweep rijden zit er niet in.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:55

crossmonster schreef:
die foto van saskia is echt niet te beoordelen, is op een verkeerd moment genomen,ik zie gewoon een halfinger die in een knik loopt, of het aanleuning is, weet ik niet. maar betwijfel het eigenlijk

hoe kom je daarbij? Hoe verzin je het? Dat is absoluut niet waar, een foute foto. Natuurlijk, hij heeft geen echte goede aanleuning, maar vind je het gek, allemaal verschillende mensjes die op je rug hobbelen...?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:56

cle0o_o0 schreef:
Met een fractie activiteit bedoel ik, in mijn ogen ziet de had er een beetje slomig uit.

Mariss, ik vind deze discussie vergeleken andere slof etc. discussies nog erg beschaafd Lachen

en nu snap ik het nog steeds niet..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:02

Ik snap wat je bedoelt TS...maar je moet niet alle hulpmiddelen over één kam scheren.

Een martingaal vind ik bijvoorbeeld héél iets anders dan een slofteugel. De eigenaar van mijn verzorgpaard gebruikt bijvoorbeeld een martingaal bij het buiten rijden. Het paard vind buiten rijden zo spannend dat hij nogal eens gaat steigeren en dat zorgt voor onveilige situaties. De manier van rijden is buiten niet anders, maar de omgeving wel. In de bak maken wij nooit gebruik van hulpmiddelen en rij ik vaak ook zonder zweep.

Verder ben ik het volledig met je eens dat mensen te vaak oplossingen zoeken in hulpteugels bij het nagevelijk rijden. Als het paard niet wil buigen hangen ze al snel een slof eraan. Erg jammer, want met wat oefenen en geduld kom je vaak een stuk verder. Ook aan verkeerd gebruik van sporen kan ik me ontzettend ergeren. Laats liep bij ons op stal een kind van 7 jaar (!!!) met sporen om de laarsjes. Dit vind ik echt belachelijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:03

saskiakefie schreef:
crossmonster schreef:
die foto van saskia is echt niet te beoordelen, is op een verkeerd moment genomen,ik zie gewoon een halfinger die in een knik loopt, of het aanleuning is, weet ik niet. maar betwijfel het eigenlijk

hoe kom je daarbij? Hoe verzin je het? Dat is absoluut niet waar, een foute foto. Natuurlijk, hij heeft geen echte goede aanleuning, maar vind je het gek, allemaal verschillende mensjes die op je rug hobbelen...?

sorry maar nu breekt mijn klomp , eerst wil je ermee aantonen wat ontspanning is en nu ontkracht je je eigen woorden?
beetje dom nietwaar>?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:07

crossmonster schreef:
saskiakefie schreef:

sorry maar nu breekt mijn klomp , eerst wil je ermee aantonen wat ontspanning is en nu ontkracht je je eigen woorden?
beetje dom nietwaar>?

ja ik wil alleen laten zin dat ie daar ontspannen loopt, dus dat ie bijvoorbeeld een halve les ontspannen kan lopen, maar niet dat ie altijd ontspannen kan lopen, doordat er allemaal verschillende mensen op rijden. Maar ja, waarschijnlijk ben JIJ de gene die hier dom is, want JIJ zult het wel niet snappen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:10

ah dankje saskia

maar toch slaat jouw foto de plank mis,
omdat het geen duidelijk moment is , de achterhand en de houding van de rug zijn gewoon niet zichtbaar,

en helaas voor jou vrees ik dat ik toch wel ietsje meer onderbouwt ben hierin dan jij.
no offense, maar probeer eens goed te lezen wat er gezegt word, daar heb je meer aan, dan de reacties die je nu geeft,
blijf rustig en lees alle reacties hier nog eens goed door,

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:14

Citaat:

had moet haf zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:15

crossmonster schreef:
ah dankje saskia

maar toch slaat jouw foto de plank mis,
omdat het geen duidelijk moment is , de achterhand en de houding van de rug zijn gewoon niet zichtbaar,

en helaas voor jou vrees ik dat ik toch wel ietsje meer onderbouwt ben hierin dan jij.
no offense, maar probeer eens goed te lezen wat er gezegt word, daar heb je meer aan, dan de reacties die je nu geeft,
blijf rustig en lees alle reacties hier nog eens goed door,

dan moet je niet reageren als je het niet zeker weet

arankie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:16

mijn pony deed ook heel gek met zijn hoofd alleen ik heb niks gebruikt het is vanzelf weer over gegaan ik gaf hem gewoon een schopje als ie dat deed

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:19

cle0o_o0 schreef:
Citaat:

had moet haf zijn.

oh ja oke. Het paardje loopt daar dan ook niet zo heel hard nee, hij stapt daar rustig op de volte. En hij heeft ook geen echte goede aanleuning nee, zoals ik al eerder "zei". helemaal in de galop valt ie erg uit elkaar. Maar ja, daar gaat het nu ook niet om.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:21

saskiakefie schreef:

>??

lees eens beter,
ik zeg nergens dat ik iets niet zeker weet
wat ik wel zeker weet is dat ik er meer dan voldoende verstand van heb .
en dat ik me niet laat uitkafferen door een meisje als jij.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:24

crossmonster schreef:
saskiakefie schreef:

>??

lees eens beter,
ik zeg nergens dat ik iets niet zeker weet
wat ik wel zeker weet is dat ik er meer dan voldoende verstand van heb .
en dat ik me niet laat uitkafferen door een meisje als jij.

jeetje doe eens rustig he, jij zei dat het een verkeerde foto was, een verkeerd moment, en dat is niet waar, dus dat weet je niet zeker

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:26

pardon?
ik doe rustig, volgensmij was jij de eerste die lelijk deed ,jongedame

ik ben nog steeds helemaal van mening dat die foto geen aanleuning of ontspanning weergeeft.
als jij wil zien of paard rug ontspant, is een foto zowiezo moeilijk, zeker als het paard stapt, en zeker als je dus de rughouding en het plaatsen van het achterbeen niet ziet

het is dus onmogelijk om die foto van jou te beoordelen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:31

crossmonster schreef:
pardon?
ik doe rustig, volgensmij was jij de eerste die lelijk deed ,jongedame

ik ben nog steeds helemaal van mening dat die foto geen aanleuning of ontspanning weergeeft.
als jij wil zien of paard rug ontspant, is een foto zowiezo moeilijk, zeker als het paard stapt, en zeker als je dus de rughouding en het plaatsen van het achterbeen niet ziet

het is dus onmogelijk om die foto van jou te beoordelen

maar bij het rijden merk ik wel dat hij ontpannen loopt, zowel in de rug als lichter in de mond. Dan moet je ook niet de foto beoordelen, en dat doe je dus wel, dus spreek jij je tegen Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:40

saskia, jij zegt dat ie ontspannen loopt, maar dat kun je van die foto af niet zien, dat is wat ik wil te zeggen.
laat dan eens een serie foto's zien, liefst in draf, foto's die wel te beoordelen zijn. of een filmpje, nog beter Lachen

dus ik spreek mezelf zeer zeker niet tegen, ik kan die foto niet beoordelen , ik zie een halfinger met een knik in de hals , in stap, meer valt er niet van te zeggen,
aan de teugel rijden begint bij zijn billen, en die kan ik niet goed genoeg zien.
dus als je wilt aantonen dat die pony goed loopt, zul je andere foto;s moeten tonen.